Jump to content

Valg av dobbeltrifle


338lars

Recommended Posts

"Vekten mellom hendene"; Peker børsa riktig når man kaster den opp er det godt nok. Selv om det er snakk om raske skudd på korte hold er det ikke hagle vi snakker om her. Det viktigste for meg er at den er balansert, samskyter, ikke er for tung eller lett for kaliber og at den er solid. Amerikanerene hauser alltid opp egne produkter... Seracy, VC, etc... Sånn er det bare. Kjøp deg en VC skyt masse på bane og jakt med den så kan du skrive litt om hva du mener om den. Før du har gjort det samme med alternative fabrikkater kan du streng tatt ikke sammenligne, men du kan jo a alle fall skrive svært mye positivt eller negativt om akkurat det våpenet du har peiling på... Mye hyggeligere om folk hadde dannelse til å gjøre det fremfor å rakke ned på det de ikke har...

 

Nå er Verney-Carron forsåvidt fransk, men...

Link to comment
Share on other sites

Hvem forhandler VC i Norge @Pripyat ?

 

Såvidt jeg vet ingen, jeg tror det er et agentur i danmark. Kan finne ut av dette for deg. Ellers tar de nok med glede imot din bestilling fra fabrikken. Litt artig at spørsmål og ordre tas imot og besvares av folk med etternavn Verney-Carron forøvrig :)

Link to comment
Share on other sites

Blundby, vet ikke om du så spørsmålet mitt, men er interessert i å høre litt mer ettersom du har erfaring med din krieghoff:

 

Du skriver jo at:

"Det finnes kanskje ørlittegrann bedre våpen men kvalitetskurven flater nok temmelig raskt ut over 50-70.000 kroners klassen "law of diminishing returns". Det er nok vanskelig for de som har kjøpt en dobbeltrifle til 100.000 å innrømme at de har betalt 50.000 for mye for gravur..Det gjelder det meste som koster svært mye...Jeg har personlig kommet frem til at man må ut med et minimum av 60.000 for en god dobbeltrifle."

 

Hvilke vurderinger legger du til grunn for denne uttalelsen?

Link to comment
Share on other sites

Det er grenser for hvor mye bedre et allerede godt produkt kan gjøres rent funksjonelt, spesielt når det kommer til mekanisk enkle gjenstander som dobbeltrifler. Har man brukt gode materialer, tilpasset dem med små toleranser, brukt mye tid på regulering (det er det som gjør dobbeltrifler ekstremt dyre) etc så er det lite rom igjen for dramatisk funksjonell forbedring. For meg er dette rett og slett logisk. Mye kan gjøres estetisk og det gir nok en annen følelse å vite at våpen er håndbygd (våpensmeden har lagt igjen litt av sjela i børsa). Det er klart en børse til 1 mill laget for hundre år siden har mer sjel og jeg kan forstå at rikinger betaler for det, men når vi sammenligner Heym, Krieghoff, VC, Merkel etc er det moderne fabrikkater go relativt jevn god kvalitet på produksjon. Spørsmålet dreier seg mer om hvilken løsninger en ønsker seg (ejektor? type sikring? stokktype etc). Balanse mellom hendene er subjektiv det og.

Link to comment
Share on other sites

Hei har jaktet med dobbelt rifler i noen år nå har to krieghoffer en i 500ne og en i 9,3x74r med exstra hagleløp i cal 20-76. har z6 1-6 kikkertsikte på begge ,brukte en del tid før jeg bestemte meg ,fikk heldigvis prøve skutt en del merker før valget falt på Krieghoff ,kjøpte først en brukt for å se om dette var noe for meg,jaktet et år med dene før den blev byttet inn i en helt ny laget som jeg ville ha den , har skutt over 1000 skudd med den til nå ,har ikke merket noe slark eller slikt, har blit brukt til det meste fra smygjakt på rådyr, drivjakter og vakjakt på vildsvin ,fra minus 25 til 30+ under africas røde sol, kan bare si en ting, den virker uansett .

Har kjent på krighoff i 375 h&h der snakker du spett, 500 er den leteste av de grove krieghoffene min veier ca 4kg (har litt kortere stokk).Har ikke kicstopp eller noe sån tull.

9,3X74R er en liten smekker rifle 55cm løp og med cal 20 løpet har jeg rype hagle også ,

oppspener mekanismen har jeg ingen problem med ( har blaser også).Edjektor har jeg ikke savnet ,har trent på dobbelt skudd med hurtig gjennladnig og t gjør med litt trening det ganske fort .

Presisjonen er fremragende på de begge ,500 er selfølgelig ikke den som er lettes og skyte med i benken men det går, 9,3 har jeg med litt testing og regulet selv til at den sammler et skudd fra hvert løp slik at kulehullene berører hverandre på 100m ,bruker 300grans rinho,har ingen problem med at skuddene flytter seg pga varmesprednig før jeg kommer opp i 6-7 skudd

selv da er den ubetydelig , forje gang jeg tok storviltprøva glemte jeg meg bort og skjøt 5 skudd i stedet for 3 med 9,3 ,de samlet bra

 

Kan ikke si at krighoff er bedre en andre dobbelt rifler ,men jeg liker de og har fått testet hva de er gode for

Link to comment
Share on other sites

Det er grenser for hvor mye bedre et allerede godt produkt kan gjøres rent funksjonelt, spesielt når det kommer til mekanisk enkle gjenstander som dobbeltrifler. Har man brukt gode materialer, tilpasset dem med små toleranser, brukt mye tid på regulering (det er det som gjør dobbeltrifler ekstremt dyre) etc så er det lite rom igjen for dramatisk funksjonell forbedring. For meg er dette rett og slett logisk. Mye kan gjøres estetisk og det gir nok en annen følelse å vite at våpen er håndbygd (våpensmeden har lagt igjen litt av sjela i børsa). Det er klart en børse til 1 mill laget for hundre år siden har mer sjel og jeg kan forstå at rikinger betaler for det, men når vi sammenligner Heym, Krieghoff, VC, Merkel etc er det moderne fabrikkater go relativt jevn god kvalitet på produksjon. Spørsmålet dreier seg mer om hvilken løsninger en ønsker seg (ejektor? type sikring? stokktype etc). Balanse mellom hendene er subjektiv det og.

 

Når det gjelder hvilke løsninger en ønsker seg, er dette i stor grad valgfritt hos de forskjellige produsentene, du kan få det du ønsker deg....( ejektor, stokk osv)..

 

Jeg synes du hopper litt vel langt når du umiddelbart snakker om 100 år gamle DB`er til en million som neste "logiske trinn på stigen". Det er ganske mange mellomstasjoner opp dit.

 

Når det gjelder alle de produsentene du nevner så skjærer du dem glatt over èn kam, men det er faktisk (relativt store) forskjeller mellom de du ramser opp. Det blir litt vel lett å konkludere med at de alle er av god kvalitet og stort sett samme greiene...eller?

 

Når det gjelder balanse, så er jeg litt uenig i at det er subjektivt. Man kan vende seg til en fremtung rifle og justere oppkast osv tilsvarende, men vekten er fremdeles ikke mellom hendene av den grunn..

Link to comment
Share on other sites

Her et par linker fra Jagen Welt weit Tar for seg bla Heym ,Merkel , H&H

Håper de har interesse.

 

http://www.jww.de/r30/vc_content/bilder ... l_0408.pdf" target="_blank

 

http://www.jww.de/r30/vc_content/bilder ... m_0108.pdf" target="_blank

 

http://www.jww.de/r30/vc_content/bilder ... 3_0305.pdf" target="_blank

 

http://www.jww.de/445,151/" target="_blank

 

http://www.jww.de/445,189/" target="_blank

 

http://www.dlv.de/grafiken/210/kunden/P_042-045.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har man en dobbeltrifle som smeller hver gang uansett forhold, skyter nesten like presist som en moderne boltrifle og peker godt for en har man vel lite å klage over. Om balansen ligger litt mer mellom hendene (for enkelte kalibre) mener ihvertfall ikke jeg det er grunn nok til å kalle alle dobbeltrifler fra Merkel eller Krieghoff "spett" eller påstå man får det man betaler for når man går opp til 100.000+ klassen for Heym og lignende med hensyn til praktiske egenskaper. Uansett hva man mener om balanse og "spett"-design er det vel ingen tvil om at det er lettere å skyte instinktivt/ peke med disse dobbeltriflene enn alternative våpen (bolt etc) og at de er korte og hendige. Vekt lang fremme kan til og med være gunstig med de heftigste kaliberene med tanke på munningsløft og hurtighet på oppfølgingsskudd. Igjen det handler om hva man prioriterer og hvor høyt man prioriterer det. For noen er det sikkert verdt fordobling i pris å få litt mer balanse mellom hendene, men jeg vet ikke om det er verdt det for de fleste.... Jeg er ikke sikker på hva tilsvarende VC koster og om det er like bra som Heym eller lignende med tanke på balanse, men det er klart det er liten tvil om hva en bør velge dersom det er liten prisforskjell, like god samskyting og bedre balanse... Synes å ha sett de ligger noen hakk over i pris jeg men...

Link to comment
Share on other sites

..tilpasset dem med små toleranser.

Jeg vet at dette er blitt dagligtale, men uttrykksmåten gir grobunn til missforståelser.

 

Håndlagde våpen får delene tilpasset, serieproduserte blir produsert til toleranser. Med andre ord; delene til et håndlaget våpen, passer svært godt i det ene våpenet, man passer kanskje ikke i det hele tatt til et annet. Serieproduserte deler, passer nogenlunde til alle like våpen, men som regel ikke like godt.

 

Noe som også skiller håndlagde våpen fra serieproduserte, er at mange som håndlager, tilpasser størrelsen på baskyle til kaliberet, og ikke bruker en standardbaskyle. Jeg vet ikke om dette er typisk for dobbeltrifler, men for kombier ser man ofte at utvendig profil for riflepipa er identisk for alle kalibrene. Det normalt grøvste kalibrert til kombier, 9,3x74R, gir da det letteste våpenet. Ofte er det ikke mulig å få tilpasset dobbelt haglepipesett til en slik håndlaget våpen. Det er ikke lang nok avstand mellom tendstemplene.

Link to comment
Share on other sites

Amatør: Alle krieghoffene jeg har sett har lukkelyd som et bankvelv og må brukes litt for å ikke være tunge å brekke. Tilpasning mellom metalldelene tror jeg er omtrent så bra som man får det. Det er viktig å huske at CNC maskinerte våpen har toleranser som er minst like gode som noen kan file seg frem til (vel det er mulig det er unntak) og er ikke det samme som fabrikkprodusert slark. Dessuten tilpasses de for hånd etter CNC produksjonen. Heym bruker selvfølgelig også CNC maskinering og tilpasser videre for hånd. Jeg er ikke sikker på volumet i produksjon på noen av merkene men det er ihvertfall ikke sankk om voldsomt mange hundre i året. Hadde du sammenlignet tyske dobbeltrifler med remington eller lignende hadde jeg forstått temaet, men det er allerede dønn gode toleranser og som sagt sannsynligvis lite videre å hente.

 

Og jeg er "biased", helt klart. Jeg har nå en Krieghoff B5 i 500/416 som samler som en drøm, smeller hver gang, faller naturlig til skulderen og peker riktig. Det eneste jeg må modifisere er lengde (+2 cm) så jeg ikke må passe meg for å få tommelen i nesa når kaster opp og skyter hurtig (jeg er 190cm). Så jeg er fornøyd og ser ingen grunn til å ikke være det. Jeg synes til og med våpenet ikke ser så ille ut heller. Jeg ga 50.000 for rifla, tror den skulle kostet rundt 70.000 ettersom den bla var oppgradert med klaffsikter 100 og 200 m. So what om baskylen er fornikla og har plain lasergravyre. Som bruksvåpen det går an å bruke i skauen uten å gå konkurs med tanke på gjensalg ser jeg ingen grunn til å råde folk til å strekke seg oppover i pris. Hakket bedre...kanskje... men det kan ikke være snakk om et stort hakk i alle fall. Jeg synes det er synd folk fraråder potensielle kjøpere uten erfaring og på bakgrunn av synsing når min erfaring er stikk motsatt. Jeg har fortsatt skutt under 100 skudd med og min erfaringsbakgrunn er dermed begrenset. Jeg har heller ikke brukt den på jakt. Men ut fra det Bjørn har erfart antar jeg at jeg ikke vil bli skuffet så lenge jeg gjør min del.

 

Nå får jeg bare vent og se om de fryktelige flaskehalspatroene drar våpenet fra hverandre (gammel diskusjon).

Link to comment
Share on other sites

Trykk belasting var : Fra DEVA

A fundamental physical law states that pressure spreads evenly in an enclosed space on all sides. This means that the shape of the surrounding body plays no role.

During the transfer of the forces, however, is the contact surface at the part of the weapon behind the barrel important.

Since both cartridges floors have the same diameter, and the same internal pressure, is the load on the locking lugs also same (p = F / A)!

 

Altså uavhengig av hylseform. Kun støtbunn arealet avgjør. ( mht hylse egenskap og belastning)

Kan noen lage en matematisk formel som beskriver hylseform som en variabel i ligningen P=F/A

evt sette opp en ny ligning. Hvis teorien til amatør er korrekt må en kunne beskrive den matematisk.

 

 

Din Classic lever nok like lenge uavhengig om du bruker 500/416 ,470 eller 500 NE.

Link to comment
Share on other sites

Du kan av åpenbare grunner ikke få en formel for en styrke eller belastningberegning. Dersom du ikke forstår det har du ikke kunskap nok til å forstå hva diskusjonen dreier seg om.

De forklaringene, eksemplene og skisser som har kommet frem i tidligere tråder bør være mer enn nok til å forstå hvorfor belastningen blir ulike.

Link to comment
Share on other sites

Fysikk er anvendt matte.
Rett og slett svada.

Her har du satt påstandene dine i feil rekkefølge, jeg har satt dem riktig.

Matte er et verktøy som du bruker for å beskrive sammenhengen mellom ulike faktorer, fysikk eller annet.

Fysikk er en vitenskap som beskriver naturen, og der matematikken brukes som verktøy.

Med disse kommentarene viser du at du hverken kan matte eller fysikk på tilstrekkelig nivå og du dokumenterer at du heller ikke forstår hvordan styrkeberegninger utføres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke hvordan du formulerte ditt spørsmål til DEVA, men dersom du formulerte spørsmålet korrekt så er svaret fra DEVA galt.
Jeg syntes det var ille at DEVA kom i såpass dårlig lys som i denne tråden, så jeg sendte den samme Ingo Rottenberger en epost. Det viste seg at han ikke hadde engelskkunskaper nok til å forstå det jeg spurte om. Og heller ingen interresse av å prøve. Så jeg fikk ca samme dårlige svar.
Link to comment
Share on other sites

Jeg får sitere de formlene som er i tråden jeg linket til, siden du sliter med å følge linken.

 

Etter litt grubling, er nok nettopp 6,5x55 riktig ille i et brekkvåpen. Men det skylles nok i like stor grad formen på hylsa som selve trykket. Jeg gjør et overslag til og antar konservativt utvendig hylsediameter på 12,2mm som trykkutsatt. Regner også med 4000bar kammertrykk.

 

Kraften forover: ¼π·((12,2mm)²-(6,7mm)²)·400N/mm²=32657N

 

I tillegg kommer friksjonen mellom kula og løpet. Dette blir noe helt annet enn for en kaliber 12, som jeg estimerte til ca 6100N altså en femtedel.

 

Det er en fundamental forskjell mellom brekkvåpen og boltrifler. (kanskje unntatt brekkvåpen med Jägerlås) På et brekkvåpen er støtbunnen direkte koplet til kolben. I en boltrifle er det pipa som er koplet til kolben, evt indirekte gjennom låskassa, og det er selve låsen som holder støtbunnen.

 

Konklusjonen man kan dra av dette er at i brekkvåpen bør hylsediameteren ikke være mye større enn kulediameteren. Dvs at en 9,3x72r vil belaste låsen i et brekkvåpen mindre enn en 6,5x57r, Hvis de er ladet til samme trykk. Dette selvom de har like stor støtbunn. I en boltrifle dermot, vil belastningen bare være avhengig av trykket og diameteren til størbunnen, så en 9,3x62 belaster ikke låsingen mer enn en .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fulgt innleggene til 8x75RS blir jeg minnet om et sitat som ofte har blitt vist på kammeret:

"Never argue with idiots, they drag you down to their level and beats you with experience"

 

Dersom en mangler basiskunnskaper både innen mekanikk, fysikk og matematikk, og dertil ikke klarer lese henvisninger til tidligere tråder, da er det unødvendig å vise dette via innlegg på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen er at flaskehalspatroner er skadelig for dobbeltrifler. Rart 470 og 450/400 har flaskehals samtidig som de skrytes opp i skyene som potente gamle travere riflene tåler godt. 500/416 derimot har flaskehals vil destruere våpen... Kanskje ikke så ille, men litt i den duren. Apropo idioter, jeg synes det er temmelig selvhenførende å påstå å være del av en liten intelligensia som forstår akkurat det der mens våpenprodusentene tilsynelatende med god samvittighet produserer dobbelrifler kamret for slike patroner. Men de vet vel som DEVA ikke hva de prater om. Jeg mailet DEVA på tysk (google translate) og jeg tror ikke det var språkforvirring som ledet til svaret. Simpelthen det spørres om variabler de ikke mener er relevante med tanke på belastning/slitasje.

 

Slutt med det der nedlatende oppgulpet der et henvises til utdanningsnivå og lignende. Dersom dere vil følge det sporet hadde det vært fint om dere nevnte litt om hva dere selv har doktorgrad på og hvordan det dere har disputert eller jobbet videre med er relevant for denne diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fulgt innleggene til 8x75RS blir jeg minnet om et sitat som ofte har blitt vist på kammeret:

"Never argue with idiots, they drag you down to their level and beats you with experience"

 

Dersom en mangler basiskunnskaper både innen mekanikk, fysikk og matematikk, og dertil ikke klarer lese henvisninger til tidligere tråder, da er det unødvendig å vise dette via innlegg på kammeret.

 

 

:roll: Oi her var det da et aldri så lite sinne som kom fram. :winke1::winke1:

 

En får vel rett og slett spørre DEVA en gang til. Nå på tysk

 

Du får nok akseptere at ikke alle er enig i flaske hals teorien.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ingen som har hevdet at flaskehalspatroner er skadelig for våpen, hvis de er dimensjonert for det. Men bare at trykket fra kruttet fører til en større kraft fremover på flaskehalspatroner, kontra rettveggede, med samme mål på hylsebunn. Kraften forrover er en stor del av det som belaster låsingen og hengslebolten.

 

Nei, jeg har ingen doktorgrad. Bare sivilingeniør, som har jobbet med trykkbelastede konstruksjoner hele yrkeskarrieren.

Link to comment
Share on other sites

Slutt med det der nedlatende oppgulpet der et henvises til utdanningsnivå og lignende. Dersom dere vil følge det sporet hadde det vært fint om dere nevnte litt om hva dere selv har doktorgrad på og hvordan det dere har disputert eller jobbet videre med er relevant for denne diskusjonen.

 

Det er litt relevant hva man driver med ellers i forhold til hvem man skal sette sin lit til i slike diskusjoner. Selv er jeg skolert innenfor samfunnsvitenskapene og jus, og som sådan bøyer jeg meg av for spørsmål av teknisk art som ingeniører og matematikere i mye større grad har verktøykassen for å kunne svare på.

Det er ikke annet enn ren logikk og har lite med utdanningssnobberi å gjøre, heller motsatt i retning mangel av respekt for kompetanse..

Link to comment
Share on other sites

Du får nok akseptere at ikke alle er enig i flaske hals teorien.

 

Ingen behøver å være enig i noen teorier, men når et emne er så grundig forklart som dette er i flere tråder, så er det ikke en teori, det er virkelighet. For den som bryr seg om å sette seg inn i dette, er det bare å lese, alle nødvendige opplysninger er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Du får V-C Azure Demas Safari PH modellen for rundt 60.000 NOK ferdig levert i Norge. Den leveres i nær sagt alle tenkelige kalibere.

 

AZUR SAFARI PH à partir de 8 160 €

 

Carabine Express juxtaposée avec extracteur (éjecteurs en option) et double détente. Bascule à

triple crochet, droite (entaillage Afrique en option) et renfort droit. Gravure main de type anglaise.

Canon de 60 cm (65 cm sur demande). Bande de battue, hausse fixe et guidon laiton. Crosse

pistolet à joue fuyante en noyer standard équipée d’une plaque anti-recul, finition poncé huilé faite

main. Pontet long et calotte acier. Livrée en mallette avec cible de contrôle.

Calibres 375 HH, 375R Verney-Carron, 450/400 NE, 450 3“1/4, 470 NE, 500 NE, 577 NE,

600 NE) (autres sur demande). Poids en fonction du calibre

Link to comment
Share on other sites

VC er altså i akkurat samme prisklasse som Krieghoff... Da er det vel ikke noe å lure på?

 

Men at den da skal være håndlaget (og ikke CNC maskinert) tviler jeg litt på. Sikker på at det ikke er samme område som Chapuis? Hvis de klarer å lage dobbeltrifle for hånd av god kvalitet til 60.000 kr synes jeg synd på håndtverkere i Frankrike...

 

Det er viktig å huske at en må sammenligne balanse/ vekt for ulike fabrikkater ved å kjenne på våpen kamret for samme kaliber. En Krieghoff classic i 9,3x74 er akkurat like hendig og smekker som en Chapuis eller? Blir litt feil å sammenligne en big five med et annet fabrikkat med mindre heftig kaliber. Ting må oppdimensjoneres...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med en slik, er vel B5 kompatibel i noen land.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32777891

 

En god del billigere ammo en 470 og oppover også.

 

Du linker til en vakker Bernadelli i 9,3x74r. Kjenner ikke merket, er det noen som har erfaring med det? Og dette med 9,3x74 og B5 - har noen innspill på om det er utbredt akseptert/tillatt? Ser ellers at akkurat denne har enkel avtrekker, og det er ellers no-no for meg. Men det er et vakkert våpen til en tiltrekkende pris.

Link to comment
Share on other sites

Men at den da skal være håndlaget (og ikke CNC maskinert) tviler jeg litt på. Sikker på at det ikke er samme område som Chapuis? Hvis de klarer å lage dobbeltrifle for hånd av god kvalitet til 60.000 kr synes jeg synd på håndtverkere i Frankrike... ...

 

Chapuis er "semi-håndlaget", mens V-C Azur Demas linjen er håndlagde våpen.

Link to comment
Share on other sites

Chapuis er "semi-håndlaget", mens V-C Azur Demas linjen er håndlagde våpen.

 

Semihåndlagde våpen til samme pris som håndlagde våpne?... Høres ikke helt riktig ut. Men det er mulig man får høyt kvalifiserte franske børsemakere til å jobbe for 40 kroner timen? Neppe... På forum nitro express snakker de om at regulering av dobbeltrifler kan ta mellom 400 og 1000 timer og at det er hovedgrunnen til at de er så kostbare. Jeg synes det høres veldig mye ut og tenker det kanskje gjaldt regulering med teknologi for hundre år siden. Uansett ser jeg for meg at "ren håndlaging" av dobbeltrifler vil være ekstremt tidkrevende og dermed mer kostbart enn det de forlanger av VC riflene. Jeg tipper det er et salgsknep der de påstår høyere grad av håndtverk enn konkurrentene uten at forskjellen egentlig er der, men hva vet jeg, utenom at det ikke høres økonomisk bærekraftig ut å da selge dem til den prisen som nevnes. Å håndlage noe med mindre toleranser enn det en får med moderne CNC maskiner er (hvis realistisk mulig) ekstremt mye mer krevende enn det tidligere var å håndlage noe som var vesentlig bedre enn fabrikkproduksjon. Konkurransen mot maskinene har blitt betydelig tøffere. Jeg ville faktisk vært ganske skeptisk til å bestille våpen av en produsent som ikke benyttet seg av moderne teknologi i produksjon... med mindre jeg kjente vedkommede våpensmed personlig og hadde sett svært mange av vellykkede prosjekter tidligere. Kanskje noen av de gamle kjente britene, men ikke andre.

 

Som sagt må man sammenligne dobbeltrifler av ulikt fabrikat (like modellgrupper) med samme kamring før en kan konkludere med at det ene fabrikatet produserer smekrere og bedre balanserte våpen en den andre. Det kan jo hende en Heym i 500 Ne balanserer bedre enn en Krieghoff i samme kaliber men det vet jeg ikke og dessuten er det helt subjektivt.

Link to comment
Share on other sites

Chapuis er "semi-håndlaget", mens V-C Azur Demas linjen er håndlagde våpen.

 

Semihåndlagde våpen til samme pris som håndlagde våpne?... Høres ikke helt riktig ut. Men det er mulig man får høyt kvalifiserte franske børsemakere til å jobbe for 40 kroner timen? Neppe... På forum nitro express snakker de om at regulering av dobbeltrifler kan ta mellom 400 og 1000 timer og at det er hovedgrunnen til at de er så kostbare. Jeg synes det høres veldig mye ut og tenker det kanskje gjaldt regulering med teknologi for hundre år siden. Uansett ser jeg for meg at "ren håndlaging" av dobbeltrifler vil være ekstremt tidkrevende og dermed mer kostbart enn det de forlanger av VC riflene. Jeg tipper det er et salgsknep der de påstår høyere grad av håndtverk enn konkurrentene uten at forskjellen egentlig er der, men hva vet jeg, utenom at det ikke høres økonomisk bærekraftig ut å da selge dem til den prisen som nevnes. Å håndlage noe med mindre toleranser enn det en får med moderne CNC maskiner er (hvis realistisk mulig) ekstremt mye mer krevende enn det tidligere var å håndlage noe som var vesentlig bedre enn fabrikkproduksjon. Konkurransen mot maskinene har blitt betydelig tøffere. Jeg ville faktisk vært ganske skeptisk til å bestille våpen av en produsent som ikke benyttet seg av moderne teknologi i produksjon... med mindre jeg kjente vedkommede våpensmed personlig og hadde sett svært mange av vellykkede prosjekter tidligere. Kanskje noen av de gamle kjente britene, men ikke andre.

 

Som sagt må man sammenligne dobbeltrifler av ulikt fabrikat (like modellgrupper) med samme kamring før en kan konkludere med at det ene fabrikatet produserer smekrere og bedre balanserte våpen en den andre. Det kan jo hende en Heym i 500 Ne balanserer bedre enn en Krieghoff i samme kaliber men det vet jeg ikke og dessuten er det helt subjektivt.

 

Her var det sannerlig mye synsing gitt....Demas Azure-serien begynner på dobbelt så mye som de enkleste Chapuis dobbeltriflene, så hvor du har det fra at de koster det samme vet jeg ikke.

Og du, en krieghoff får ikke bedre balanse enn en håndlaget engelsk eller fransk dobbeltrifle, uansett hvor tykke briller du har på deg.

 

Konkurransen mot maskinene har blitt betydelig tøffere. Jeg ville faktisk vært ganske skeptisk til å bestille våpen av en produsent som ikke benyttet seg av moderne teknologi i produksjon... med mindre jeg kjente vedkommede våpensmed personlig og hadde sett svært mange av vellykkede prosjekter tidligere. Kanskje noen av de gamle kjente britene, men ikke andre.

 

Og du har full oversikt over de forskjellige metodene hos alle de beste børsemakerne i hele europa eller?

Du har med andre ord ikke tillit til de fleste kontinentale firmaer som selger håndlagede rifler? Det eneste som duger er maskinerte budsjett-modeller?Det er... i beste fall... et spesiellt utsagn

Link to comment
Share on other sites

http://www.africahunting.com/double-rif ... rifle.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.africahunting.com/double-rif ... dvice.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.africahunting.com/double-rif ... ubles.html" target="_blank" target="_blank

 

baren noen eksempler på at smaken er som baken ;)

 

 

Du virker litt tunglest...poenget mitt er at jeg tror at VC også i stor grad er maskinprodusert.... Og jeg synes å ha lest at du skrev de kostet omtrent det samme?

 

Hva er budsjettet? Verney Carron Demas XA begynner på rundt 45.000 + MVA, og er etter mitt syn ganske bra valuta for pengene. Den virker å være i en klasse over Krieghoff, merkel, chapuis osv
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Her var det sannerlig mye synsing gitt....Demas Azure-serien begynner på dobbelt så mye som de enkleste Chapuis dobbeltriflene, så hvor du har det fra at de koster det samme vet jeg ikke.

 

Eeeh....du?

 

.. for basert på de krieghoffene og merkelene jeg har klådd på og prøvd, bilder, filmer og det folk skriver om riflene sier, synes jeg det ser ut som om verney carron tilbyr en vesentlig bedre balansert, penere og ikke minst håndlaget rifle for samme prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal banne i kirken litt - og bare så det er sagt er jeg dessverre lite engasjert i dobbeltrifler da de i min verden er som er som premenstruelle kvinnemennesker som må behandles med silkehansker og alt for ofte er særdeles vanskelig å få skikkelig presisjon med.

 

Men uten å ha erfaringen med dem så er det rart ingen har kikket mer nøye på Sabatti sin nye Safari serie. Smekre, riktig stokket - men grunnet prisen selvfølgelig mye mer preget av masseproduksjon enn f eks skikkelig engelske.

 

Prisen er jo også grunnen til at de er interessante en BG dobbel til rundt 40 000,- er uansett hvordan en snur og vender på det ett J*** gunstig kjøp.

 

Av en eller annen grunn er ikke norsk importør av Sabatti særlig flink på å tilby de litt mer spesielle våpnene produsenten lager. Personlig er jeg rimelig nære å handle meg en liten Kip i 7x57R om jeg finner rom i budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...