Jump to content

Valg av dobbeltrifle


338lars

Recommended Posts

Jeg har lyst på en dobbeltrifle, side by side. Helst i et big5 kaliber, 450NE eller 470NE er det jeg har bestemt meg for i utgangspunktet.

Skal brukes på dyr som orre, gås, elg, hare, rev og sel. Og på løpende elg, trenger derfor en helmantel og en ekspanderende ammo.

Noen som kan anslå pris pr skudd?

 

Automatisk utkast, helst en avtrekker, ingen oppspenner og type sikter er noe jeg trenger mere info om.

Jeg må ha et solid bruksvåpen, det kommer til å få tøff bruk. Gravyr og slikt dall er betydningsløst for meg.

 

Hvilket utvalg finnes, og til hvilke priser?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir dyre smeller, minst 100 spenn pr patron. Og de blir sikkert jævlig glade på skytebanen om du kommer å skal skyte på elektronikken med en sånn kanon. Tror nok ikke du klarer en serie heller..? Har du prøvd? Hvorfor i huleste skal du prøve å skyte småvilt med noe sånt noe? Tvilsomt om du i det hele tatt treffer..? En DB i slike kalibre, starter vel rundt 50' ...? Og de har gjerne 2 avtrekkere... hva med å lese litt om dobbelrifler? :wink:

Link to comment
Share on other sites

LOL!!!!! Dette var f meg noe av det morsomste jeg har lest på lenge her inne!:-D

 

Hvor gammel er du egentlig 338Lars? Hadde du sagt du skulle bruke en .338LM til formålet skulle jeg tatt deg alvorlig, men ei dobbeltrifle i B5 kaliber? Nei. Den er meget uegnet til det bruksområdet du lister opp...

Den kan til nød brukes med suksess på Elg og oppover... Og i praksis innenfor 70-80m hold. Dvs jeg har latt min .470 stå i våpenskapet til fordel for en 9,3mm de tre årene jeg har jaktet elg..

 

Uansett, det er flere .470 på bruktmarkedet for tiden. Noe våpen for hard bruk er det ikke. De holder flere mannsaldere ved normalt ettersyn og fett på alle glideflater.

Glem det, og den er slakk før du får sagt kake..

Link to comment
Share on other sites

Til bruket skissert er vel 6.5x55 evt 308 et naturlig valg, en Big5 kaliber dobbeltrifle til småvilt er overkill og du vil heller ikke klare bra nok presisjon, faktisk ville det være bortimot ubrukelig på alt annet en Elg.

 

Så en boltrifle i 6.5/308 ville gjort susen, hvis du absolutt vil ha mer smell og spark kan du jo supplere med en 9.3x62 eller 375 til Elg, det vil alikevel bli billigere enn det overveldende flertall av dobbeltrifler i Big5.

 

Jeg skyter noen serier i året på elgbane med 9.3x62 men mestedelen blir med 6.5 og 308, både fordi det uten tvil er mer behagelig men det er også mye billigere..

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Alle dere som ikke kan se verdien av tråden kan ta dere en tur i skogen, og tenke på takhøyden på kammeret....

 

Jeg har vært med siden tidlig på slutstykket. Jeg har lest mange av trådenen om dobeltrifler, men det er ingen riktig gode informative tråder. Med informasjon av kvalifiserte brukere som kan sin dobbeltrifle. Det er mye synsing, "myter", halvgode svar.

 

Til dere andre: Jeg har rifler i 22mag, 6,5krag, 30.06, 338wm og et par hagler.

Før jeg fikk barn jaktet jeg i hele jaktsesongen. dvs fra 15 juli til april. Jeg er fulstendig klar over at det er overkill med big5 kaliber på alt norsk vilt. Du klarer fint å felle elg med 22mag, så hold slike argumenter utenfor.

På banen er det ikke elektroniske skiver, men på løpende elgen må jeg ha helmantel.

458win mag med kraftig isbjørnladning var jo kos å skyte med, 375H&H og 9,3X62 er uproblematisk å skyte en hel kveld med.

 

Jeg har lyst på et slikt våpen. Det å kunne komme nærme vilte til å felle det på kort hold er det jeg verdsetter med jakt.

Jeg kjøper ikke et slikt våpen for at det er pent. Det må være praktisk og funksjonelt. Normalt vedlikehold er ingen problem for meg. Et våpen i denne prisklasse bør kunne brukes av mine arvinger, så jeg er ikke ute etter en baikal eller blaser :mrgreen:

 

Det har vært en drøm å ha et slikt våpen i mange år, klådde på en brukt merkel i oslo for 12 år siden. Har mange gang angret på at det ikke ble handel. Jeg fikler voldsomt med hagler med to avtrekkere, derfor jeg spør om det finnes noe med en avtrekker, sikter finnes jo et hav å velge i. Hvordan er detmed aimpoint på slike rifler?

Link to comment
Share on other sites

Til bruket skissert er vel 6.5x55 evt 308 et naturlig valg, en Big5 kaliber dobbeltrifle til småvilt er overkill og du vil heller ikke klare bra nok presisjon, faktisk ville det være bortimot ubrukelig på alt annet en Elg.

 

Så første skudd fra kald børse vill ikke være innenfor en snusdåse på ca 80 meter hold?

Har ingen problemer med å forstå dårlig presisjon i en skudd serie, men med helt kaldt pipe treffer man vell på samme plass med første skudd hver gang??

Link to comment
Share on other sites

Uansett, det er flere .470 på bruktmarkedet for tiden. Noe våpen for hard bruk er det ikke. De holder flere mannsaldere ved normalt ettersyn og fett på alle glideflater.

Glem det, og den er slakk før du får sagt kake..

 

 

Hyggellig å kunne gi deg en god latter :mrgreen:

 

Hvor kan jeg finne brukte våpen? Har søkt litt på nett, havner ofte på tyske sider :( Kan jo ikke tysk...

På engelske våpen auksjoner må man jo ha minst en rik onkel i amerika for å handle...

 

Kan du si noe om hva som er normalt ettersyn, og hva man bør sjekke ved brukt kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir dyre smeller, minst 100 spenn pr patron. Og de blir sikkert jævlig glade på skytebanen om du kommer å skal skyte på elektronikken med en sånn kanon. Tror nok ikke du klarer en serie heller..? Har du prøvd? Hvorfor i huleste skal du prøve å skyte småvilt med noe sånt noe? Tvilsomt om du i det hele tatt treffer..? En DB i slike kalibre, starter vel rundt 50' ...? Og de har gjerne 2 avtrekkere... hva med å lese litt om dobbelrifler? :wink:

 

Har ikke prøvd disse kalibrene, da ville jeg ikke sport på dette forumet.

Synes det finnes lite informasjon om dobbeltrifler på nett, er oftest bare produsentenes egenbeundring man finner.

Håper du kan anbefale noe lesestoff om dette emnet?

Link to comment
Share on other sites

Om man skyter en gås med en ikke-ekspanderende i 470NE eller hva det skulle være - og sammenligner effekten med en 222/223/220 Swift/22-250/243/6mm Rem - tror jeg at spisbart kjøtt ikke er noe verre enn med 470 enn de andre (og de har jeg skutt endel gås med).

 

470 er ukjent for meg - men har skutt mye annet vilt med grovt - og min erfaring er at grovt - er tingen for nedleggelse/kjøttbesparelse (hvis det betyr mye)

 

Presisjonsmessig - og ikke minst rekylmessig - tilsier at jeg velger bort trådstarters kalibervalg til hans viltønsker.

 

Er dobbeltrifler noe å ha for dennes behov?

Link to comment
Share on other sites

Til bruket skissert er vel 6.5x55 evt 308 et naturlig valg, en Big5 kaliber dobbeltrifle til småvilt er overkill og du vil heller ikke klare bra nok presisjon, faktisk ville det være bortimot ubrukelig på alt annet en Elg.
Så første skudd fra kald børse vill ikke være innenfor en snusdåse på ca 80 meter hold?

Har ingen problemer med å forstå dårlig presisjon i en skudd serie, men med helt kaldt pipe treffer man vell på samme plass med første skudd hver gang??

 

Joda det vil nok la seg gjøre, det er bare ikke det nivå av presisjon jeg ville valgt til mye av det viltet du nevner. Så det lar seg nok gjøre men det kan neppe kalles optimalt verktøy for den type jobb, ei heller mener jeg (jeg håper du ikke tar dette ille opp) at det er å utvise (etter min mening) tilstrekkelig respekt for viltet og hva jeg skal bruke det til (mat).

 

Hvis valget for meg står imellom 5kr presisjon på 80m eller snusboks presisjon er valget enkelt da det kan være forskjellen på en ødelagt brystfilet eller ikke.

 

Jeg har fellt fugl med hagle på aldeles for kort hold med for stor haglstørrelse med ødeleggelser som det medfører men det er ikke en situasjon jeg setter meg i med vitende og vilje, om du skjønner hva jeg mener?

Link to comment
Share on other sites

korta blir ofte blandet når det gjelder presisjonen i dobbeltrifler. Hver enkelt pipe kan ofte ha svært god presisjon. Min egen krieghoff holder godt følge med de fleste boltrifler om jeg skyter grupper med høyre pipe. Samskytingen mellom pipene er en annen sak , og her er skuddpar innefor en snusboks på 80 meter et veldig godt resultat.

 

Jeg opplever dog at det er mer krevende og skyte godt med min dobbling vs ei god boltrifle, og jeg velger ikke den børsa om det kan bli snakk om annet enn korte til moderate skuddhold.

 

Men de aller fleste her inne vet vel at ei våpenedille ikke alltid er tufet på helt rasjonelle funderinger. Har man lyst til å skyte kråker med 600 nitro så hvorfor ikke!!! Det finnes ikke andre kurer mot havesyke enn å ha :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror de fleste reagerer på her er at du nevner vilt fra de minste til det største vi har her i landet. En 470NE er ikke akkurat det første kaliberet som faller meg inn når vi snakker om alround patroner.... :D En annen ting er at det rett og slett er risikosport å skyte med en DR i f.eks 470 om den har påmontert kikkert. (Det er i alle fall min mening om den saken). Rekylen er ganske voksen, den dytter skikkelig. Disse grove B5 riflene er jo bygd med tanke på bruk av åpne sikter på korte hold. Du vil normalt slite med å få til snusdåsepresisjon med åpne sikter på 80m, ganske enkelt pga sikteavvik med åpne sikter samt rekylen. Det skal sies at jeg har sett en DR i 470 med en liten Zeiss montert, men jeg ville rett og slett ikke turt å prøve den en gang, siden jeg føler meg ganske trygg på at den hadde blitt plantet godt i panna mi.... Om det er mulig å få en DR med enkel avtrekker vet jeg faktisk ikke, men det kan helt sikkert andre si noe om. Men, nå er jo en av grunnene til at det faktisk ER 2 avtrekker på en DR at det fungerer som en sikkerhet når du har 1 tonn med muskler løpende mot deg, i og med at tennstiften faktisk kan knekke. Uansett om det er aldri så moro med en slik rifle på jakt i Norge, så er det jo i all hovedsak B5 i Afrika disse faktisk er bygd for. Men, ingen skal nekte deg å følge måhatarmen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for relevante svar :D

 

Er fulstendig klar over at det finnes kaliber og våpen som er mye bedre egnet enn dette. Men kjøper man et våpen til en formue må det brukes. og da vill det bli brukt på det sjangsen byr på. Jeg har jo andre våpen jeg kan bruke, men litt av sjarmen er jo mestring av et nytt våpen.

 

Det er klart det er en sikkerhet med to avtrekkere, men dette våpnet blir jo ikke noe livet mitt avhenger av. Har sett meg ut en krieghoff, så to avtrekkere blir det.

 

Hvordan fungerer oppspennern? Må man spenne opp for vært løp?

 

Det ser unektelig rart ut med kikkertsikte på et slikt våpen, og man kan fort bli med i røde halvmåneklubben. Synet blir jo ikke bedre med alderen, og det kan jo hende at det blir hold på 100 meter under elgjakta. Da er det greit med litt forstørelse, fort gjort å overse kvist og slikt.

Link to comment
Share on other sites

Søkte litt og fant denne http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=15&ved=0CHsQFjAO&url=http%3A%2F%2Fwww.merkel-usa.com%2Fnews%2Fitem%2Farticle%2Frifle-magazine-merkel-custom-470-ne%2F%3Ftx_ttnews%255BbackPid%255D%3D111%26cHash%3Dbb97603184&ei=JlcmTcLFBIeq8QOP7_mIAw&usg=AFQjCNEsViRUOqhPfwY_Pv1ZraqyMMpaPQ

Presisjonen på mellom 50 og 100 m skulle være meget bra, da skulle løpene krysse.

Ikke at dette er noe våpen for "mengdetrening" akkurat, men du kommer utvilsomt til å bli lagt merke til under oppskytinga. :lol:

Hadde vert moro å prøve ei sånn, litt mer enn 458wm som er den med størst høl jeg har prøvd, å det var med kikkert, (uproblematisk)

 

Men til den jakta du tenker på, da greier jeg meg med 6,5 'n..

Forskjellen på små og store gutter er prisen på leketøyet, så du bør være en røslig kar! :wink:

 

Edit:Vrien link, men nå..

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett gøy å se at interessen for dobbeltrifler lever og at fler ser nytteverdi av ei god dobbeltrifle som "allroundvåpen".

 

Sært? - Ja.

Artig? - Ja

Dumt? - Tja, (for de som ikke klarer å glede seg over, og lærer seg og bruke, og har tålmodighet og vilje til å legge ned mye mer tid til å mestre og skyte godt enn med ei god boltrifle kanskje?)

Fornuftig? - Hehe..............................

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Morsom start på tråden...

Første som slår meg er: Først må man klare å overbevise kjerringa om at man må ha ny rifle, når man endelig har klart det og funnet noe gøy så man man pinadø overbevise folk på kammeret også :mrgreen:

 

Selv kunne jeg godt ha tenkt meg ei dobbeltrifle.. Ikke fordi det er så forbaska praktisk og fornuftig mtp jakten jeg bedriver, men fordi jeg har lyst på en :)

Håper du finner ei dobbeltrifle du blir fornøyd med og skyter mye hare, gås og andre småvilt med den ;)

Link to comment
Share on other sites

Rino, det er vel greit å legge til den praktiske forskjellen på en 9,3x74 og en 470NE..... :mrgreen:

 

Den rifla du har og bruker mye ER jo faktisk helt utmerket å bruke her hjemme også på flere viltarter, gjerne med optikk. Jeg vil mene at det er en radikal forskjell i nytteverdien mellom den og en 470NE.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at 458 win mag med kraftige isbjørnladninger var kos å skyte med. Nå aner ikke jeg hva isbjørnladninger er for noe, men hvis det er fabrikkladning med 500 grains kule er rekylnivået på høyde med 470'en. Samme kulevekt og ca. samme utg.hastighet.

 

Jeg synes ikke at så kraftig rekyl er presisjonsfremmende for å si det mildt, men hvis du ikke lar deg påvirke av rekyl så tror jeg ikke du skal bekymre deg for presisjonen. Grovkalibre er ofte svært presise hvis opratøren er skikket til jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Hadde med meg en klient til Holland & Holland her for leden. Han var også ute etter en 470. det er jo en ok dobbeltrifle, men Royalen er kanskje litt over budsjett. De har derimot en økonomimodell....

 

Hva du skal bruke våpenet til er egentlig bare opp til deg, bare det er innenfor lovens grenser og det er det jo. om det er så praktisk vet jeg ikke. neppe. Har sett en del skyte med gode dobbeltrifler i store kalibre, og har skutt en hel del med de selv. Dette krever mye trening og ammoen er dyr.

 

Du burde kanskje kjøpe to??? en i 300H&H Flanged. en fantastisk estetisk patron som er en drøm og skyte alt fra svin til gås. også en 470.

 

Rino har for gode poenger igjen...

Link to comment
Share on other sites

Det ligg ei dobbelrifle på Finn http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25876260 tilsalgs i 470NE. Det er ikkje lenge sidan det låg 2 slike tilslags på Finn og under Salg her på kammeret. Ellers kan det være verd å sjekke svenske Blocket http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=6140&w=3&st=s&c=6141&ca=10&l=0&md=th. Der er det med jamne mellomrom dobbelrifler tilsalgs. Det finns og fleire svenske butikkar som har eindel dobbelrifler inne med jamne mellomrom bl.a. desse:

http://www.jaktia.se/

http://www.torsbohandels.com/

http://interjakt.com/

Link to comment
Share on other sites

338Lars

 

Jeg har selv et par dobbeltrifler og litt erfaring med de.

Først, har du lyst på en b5 dr så gå for det selv om du skal bruke den i Norge på smått vilt, og ikke hør på anbefalinger om mer praktiske ting.

Den dobbeltriflen jeg har i b5, er Krieghoff i kal 500/416ne. Har selv også skutt småvilt med den.

Når du skyter f.eks det høyre løpet og venter til det blir kalt igjen, så er presisjonen like god (eller like dårlig) som en hviken som helst boltrifle. Har du kikkertsikte på geværet kan du skyte helt topp samlinger på et hvilket som helst hold med det ene løpet, bare du venter til det er avkjølt mellom hvert skudd. Det er først når samskytingen mellom løpene skal testes at det er viktig å skyte på en gitt avstand med passende ammo. I mitt tilfelle skyter jeg på 60-70 m for å test samskytingen og er nede i 30-40 mm med rette ammo typer.

Jeg har selv kikkertsikte på geværet, og det har aldri vært noe problem med rekyl og kikkertsiktet i skallen. Når rett kikkert blir montert riktig, skal den ikke treffe deg i pannen.

Oppspenneren på Krieghoff virker slik at når du lader geværet med patronene, så er ikke tennstiftene spent opp. Når du skyver frem oppspenneren så spenner du opp begge tennstiftene. Når du så skyter med geværet, så er det rekylen som automatisk på nytt spenner tennstiftene. Da er det bare til å lade med nye patroner. Du trenger mao ikke tenke på oppspenning mer enn en gang. Vil du sikre våpenet, så skyver du oppspenner litt frem og deretter fører den tilbake i nedspendt posisjon. Da er våpenet på nytt helt sikkert.

Jeg lader ammoen selv og støper også blykuler for trening, så prisen for ammo blir holdt på et lavt nivå. Blykulene i 350 grain gir også veldig god presisjon og kan brukes til jakt på det aller meste.

Lykke til med kjøp av dobbeltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke satt noe budsjett. Jeg har ikke kunnskap om hva som finne på markedet og hvilke priser dobbeltrifler ligger på.

Den Krieghoff'en som ligger på finn til seksti tusen er økonomisk greit å kjøpe, men kjøper jeg et våpen i denne prisklassen må jeg vite hva jeg handler...Selv om Merkel og Krieghoff er "billig" merker, så er det mye penger for meg.

 

Status:

*dobbeltrifle med åpne sikter, som er raske og bruke. Er det realistisk på elgjakt i skog med åpne sikter og skuddhold på 100m?

*Utkast av hylser. Er det slik at ejektorene kaster ut hylsene selv om patronene ikke er avfyrt?

*Bruksvåpen. Hvordan takler en slik rifle vått og surt jaktvær? Gravyr og pynt er en bonus.

*Pressisjon, bør treffe en snusboks på 60 meter med begge løp.

*To avtrekkere blir det.

*Hva må til for montering av aimpoint eller et lite kikkertsikte? påvirkes riflas samskyting av dette?

*Bør stokken tilpasses skytteren?

 

Har lest mye på AR, heym 88PH roses veldig. Er det noen som har prøvd eller kjenner noen som har prøvd heym?

Har sendt mail til XXl om dette våpnet. Synes Det virker som et bedre valg enn Krieghoff og Merkel.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig usikker i valg av kaliber nå. Kjøper jeg et våpen som må produseres kan jeg jo velge "fritt".

Tenker da på slike ting som våpnets balanse og utforming, kulebane, utvalg i kuler og hylser, hvordan er det få målet i sikte etter førsteskuddet, osv

 

Selve drømmen er jo en 470NE. Det er fabrikkladninger å få tak i, ser på det som en fordel under laborering av egne torpedoer. Og man får jo tommhylser til handladning.

 

450NE har en del tilhengere som skryter av inntrenging og presisjon.

 

På AR skrives det mye om 450/400, stort sett nevnes jo rekylen som den største fordelen.

 

hvilke andre kalibre burde jeg vurdere? Er det noen som kan gi meg litt innspill om hva jeg burde velge? Det skal være et grovt kaliber, det er det enenste sikre. 9,3 / 375 utgår.

 

Søknad til politiet ordnes på fredag

Link to comment
Share on other sites

Det er artig at du har bestemt deg for å handle, og siden du skriver en del punkter her så skal jeg forsøke å svare deg så godt jeg klarer.

 

Først og fremst: Merkel og Krieghoff er forholdsvis rimelige rifler. Og da særlig i standard utgaver. Og siden du nevner Heym vil jeg påstå at Heym er minst en ”klasse” høyere, men jeg vet at enkelte ikke er enig med meg der. En ny Heym koster en del og det er flere alternativer i den prisklassen.

Du finner denne prisklassen for eksempel Chapuis, Searcy og flere som lager flotte gode dobbeltrifler av god kvalitet.

 

Når vi snakker om våpen til 100.000 pluss vil jeg kanskje råde deg til å ta en titt på bruktmarkedet også. Når det er snakk om såpass mye penger går det ann å kunne finne brukte Engelske våpen som nok vil holde den prisen du betaler fremover og kanskje til og med stige i verdi.

 

Jeg kan nevne at jeg selv stadig er i kontakt med Chapuis for å sjekke litt. Deres ”dyrere” modeller er av høy kvalitet og jeg skulle gjerne ha tak i ei rifle i 450 Nitro… Vel, den som lever får se… Men nå skal jeg ikke spore av her. Du nevner jo en del ting som jeg skal forsøke å svare på:

 

*dobbeltrifle med åpne sikter, som er raske og bruke. Er det realistisk på elgjakt i skog med åpne sikter og skuddhold på 100m?

-Ja så absolutt. Det fungerer utmerket så lenge du har øyne som fungerer normalt. Det du skal tenke på er at du en dag kanskje får dårligere syn og kan få problemer med åpne sikter.

 

*Utkast av hylser. Er det slik at ejektorene kaster ut hylsene selv om patronene ikke er avfyrt?

-Nei. Uskutte patroner blir ikke kastet ut hvis de IKKE er avfyrt.

 

*Bruksvåpen. Hvordan takler en slik rifle vått og surt jaktvær? Gravyr og pynt er en bonus.

-Hehe… Jeg bruker mine våpen i nesten all slags vær. Kanskje med unntak av styrtregn… Men uansett hva et våpen koster så vil jeg påstå at den vil tåle litt ruskevær. Og du vil kanskje oppleve at du vil passe ekstra godt på å pusse litt i perioder med ruskevær.

 

*Presisjon, bør treffe en snusboks på 60 meter med begge løp.

-Dette skulle ikke være noe problem for ei god dobbeltrifle i bra kvalitet.

 

*To avtrekkere blir det.

-Bra!!!!!

 

*Hva må til for montering av aimpoint eller et lite kikkertsikte? påvirkes riflas samskyting av dette?

-Merkel, Krieghoff og Chapuis har forberedt sine våpen for montasjer og det skulle ikke være noe problem å evt montere optiske siktemidler på dem. Heym har sikker slike muligheter også.

 

*Bør stokken tilpasses skytteren?

-Ja!! Det er et stort pluss. Jeg har selv fått tilpasset stokken på mine og de faller på plass som ei godt tilpasset hagle. Utrolig raskt og det hjelper også på å ta rekylen godt.

 

 

Hva du velger av kaliber spiller egentlig ingen rolle. Av de kalibrene du nevner så er de alle gode storviltkalibere, men skulle det være noen som uthever seg så er det vel 450/400 som har en lettere rekyl enn både 450NE og 470 NE.

Hvis evt økonomi på ladekomponenter skulle spille noen rolle så kan det kanskje lønne seg å se hva som er tilgjengelig av for eksempel kuler. Her tror jeg kanskje (altså uten å påstå noe) at 450 har et bredere utvalg enn de andre? Tilgangen av hylser skulle ikke være noe problem for noen av dem du nevner.

 

Kulebane derimot……… Jeg syntes rett og slett du skal glemme kulebane! Du velger en våpentype som er laget for raske skudd på relativt korte hold, og alle nevnte kalibere skyter flatt nok i massevis på normale jaktrelaterte skuddhold!

 

Når det er snakk om balanse er min erfaring at Heym (i tillegg til Chapuis som jeg har dradd inn i bildet) har en bedre balanse enn både Merkel og Krieghoff. Men disse våpnene kan variere litt og da med tanke på stokkkvalitet og vekten på disse. Ikke mye, men litt.

 

Jeg forstår at drømmen din er en 470 NE. De fleste har en slik drøm. MEN det er så mange andre klassiske kalibere der ute. Undersøk litt. Jeg vil og tør ikke anbefale deg noen av dem. Alle kalibere er nemlig gode storviltkalibere og det som kanskje vil være min favoritt er kanskje ikke din.

 

Jada. Jeg har ALDRI lagt skjul på at 450 NE er min favoritt, men som sagt, det er ikke sikkert du deler min smak og mening.

 

Nå har jeg opp igjennom årene romstert litt med både Afrika, safarier og litt grøvere våpen så kanskje du kan finne noe nyttig i min artikkel om nettopp storviltkalibere?? http://kammeret.no/portal/storviltjakt/117-litt-info-og-tips-om-grovere-qsafarikalibereq

 

Uansett håper jeg at du fikk noe ut av dette og at du finner ei dobbeltrifle som fyller dine ønsker og at du blir en like fornøyd dobbeltrifleeier som meg…

 

Lykke til.

 

Mvh

Rino

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal skyte endel med rifla, og det må man med grovt, så ville jeg holdt meg langt unna alt annet enn .470 .400/450 og .450.

Årsaken er at du en dag kan stå uten tilgang på hylser og kuler til grei pris. I nevnte kalibre er det solgt store mengder våpen, og billige komponenter vil derfor være tilgjengelig også i fremtiden. En .475 no2 ville vært litt skeptisk til: den er sær, og det finnes flere utgaver med forskjellig diameter på kulene.... Woodleigh leverer begge kulediMeterene, men du er ikke sikret at det alltid vil være en importør som tar de inn til lille Norge - forvent i såfall en stiv pris.

.470 er svært utbredt, du får tak i ei pakke ammo når du er på safari til den, dersom det skulle bli nødvendig.

.450 har fordelen av å kunne bruke .458 kuler . De er billigere, men med dobbeltrifiler handler det mest om å finne ei kule som går godt, og legge oppskriften på den i safen;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Krieghoff B5 i 500/416. Grunnen til at jeg kjøpte dette kaliberet var at det er relativt godt utvalg av 416 kuler. Du kan her også finne temmelig rimelige kuler til mengdetrening. Ytelsen til dette kaliberet er ca det samme som 416 Rigby. Har kikkertsikte på geværet, men har ikke problemer med å skyte elg på 100 m med de åpne siktene. Geværet mitt samskyter godt innenfor en snusboks på 60 m, faktisk mellom 30-40 mm bare jeg gjør jobben.

Har også en Heym 88 dobbeltrifle i kal 30-06. Dette geværet har jeg bare åpne sikter på, men dette siktet er mer et skur & korn sikte. Dette siktet er etter min mening langt bedre i praktisk bruk en såkalte express sikter som vanligvis er montert på B5 og andre dobbeltrifler. Dette geværet har en enestående presisjon og samskyter meget bra med stort sett all ammunisjon, både hjemmeladet og fabrikkammo.

Har flere Heym geværer, og etter min mening er Heym noe av det beste en får tak i på våpenmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av innlegget over. Jegermeistern.

 

Angående sikter så har du et poeng. Dette er vel tilsvarende det som også sitter på Merkel vel? "pistolsikter"

 

Når det gjelder kalibervalg i brekkvåpen så kjenner jeg sterkt ubehag når jeg ser at det blir brukt utpregede flaskehylser, med dertil høyere trykk.. Dette er IKKE bra med tanke på våpenets levetid, og noe man bør styre unna..

Slik sett er egentlig .416/500 en typisk moderne kreasjon med realtivt høyt trykk.

De tradisjonelle nitro expresspatronene har et meget lavt trykk og gir dermed våpnene lang levetid.

 

Dersom du tenker på kaliber under .450 ville jeg sett virkelig hardt på .400/450. Det er en patron noe over .375H&H Mag i ytelse, men med lavt trykk og en glimrene all-round patron.

Den er langtfra like imponerende som en .470 patrone, og hullene i munningen betraktelig mindre, men likevel - en fornuftig løsning er den i alle fall på alle måter, ikke minst trykkmessig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg drømmer også om ei grovkalibret dobbeltrifle, men etter å ha prøveskutt og håndtert både Merkel og Krieghoff har jeg et viktig ankepunkt mot disse. Nemlig balansen, eller snarere mangel på balanse. De gir meg omtrent samme følelse som en bunt med armeringsjern.

 

Jeg er fullstendig klar over at slike våpen bør ha en viss tyngde, men på dyrere og mer forseggjorte våpen ligger tyngden mer mellom hendene og dette gir en helt annen førlighet.

 

Det hender nok stadig at jeg sjekker markedet for eldre engelske lekkerheter, men så var det prisen da. En nyprodusert tysker er nok økonomisk innen rekkevidde mens engelske skjønnheter produsert i glansperioden, dvs. de første tiåra av 1900-tallet, fort både dobbler og tredobbler investeringen.

 

Enn så lenge lever jeg lykkelig med 458-mauseren og da får jeg kanskje råd til en jakttur i ny og ne etter viltarter som disse kalibrene er laget for. I mine øyne en bedre investering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Heym o/u - m/hakemontert Zeiss 1,5-6x42 i cal. 7x65 R.

 

Aldri har jeg skutt så mange doublèer - som med den.

 

Kan det være at dyrene ikke hørte en metallisk lyd mellom første og andre skudd?

 

Imidlertid:

Før jeg kom fram til en ladning som var bra - tok det meg x antall kuler/bokser med krutt/masse irritasjon.

 

Etter å ha brukt den noen år, slo det meg en tanke:

 

Hvis jeg nå knaller løpet nedi steinen her - hvor mye koster det meg?

Med dette spørsmål hengende i luften - i tillegg til at jeg så an været - før jeg tok den med ut :roll: - ble resultatet et salg jeg angrer på.

 

 

Nå er jeg liksom i "tjømda" for en ny dobbel - men denne gang en s/s (for nostalgiens skyld) - men vil ha en 375 H&H.

 

Overfornevnte problemstilling - har jo egentlig ikke blitt forandret????????

 

Men - så er det dette med lysten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra tidligere innlegg :

Når det gjelder kalibervalg i brekkvåpen så kjenner jeg sterkt ubehag når jeg ser at det blir brukt utpregede flaskehylser, med dertil høyere trykk.. Dette er IKKE bra med tanke på våpenets levetid, og noe man bør styre unna..

Slik sett er egentlig .416/500 en typisk moderne kreasjon med realtivt høyt trykk.

De tradisjonelle nitro expresspatronene har et meget lavt trykk og gir dermed våpnene lang levetid.

 

500/416 er en nedstrupet 500 3-1/4" Nitro express (eller 470NE) hylse. Så det er ingen flaskehylse med høyt trykk. Det er nøyaktig den samme hylsen i 500/416, som i 500NE og 470NE, bare med litt mindre hull i munningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...