Jump to content

Valg av dobbeltrifle


338lars

Recommended Posts

Det er en henneberger aimpoint montasje (drilling). Kostet 800kr på Jakt & friluft. Batteritid er på 5 år på moderat styrke så jeg tviler på at jeg skal slite med at prikken blir borte. Uansett skal jeg nok klare å "peke" ned en bøffel på kort hold ;) Ellers kan jeg alltids slå bøflen igjel med jernspettet mitt!

 

 

Vet ikke hva delene veier og har ikke egnet vekt. Jeg forsto teorien i grove trekk sist runde men mener det ikke er noen grunn til å tro dette er et problem dersom våpenet er bygget for å tåle grove kalibre. Dessuten tviler jeg på at det er krefetene fremover som bidrar til at dobbeltrifler kommer "off face". Jeg tror det mest sannsynlig er dårlige toleranser i utgangspunktet, feil materialvalg og manglende smøring/vedlikehold. Når jeg har hørt om dobbeltrifler som ikke holder har jeg først og fremst hørt om stokker som sprekker forresten, sjeldnere om mekanisk svikt.

 

Derfor mener jeg det er tull å fraråde folk flaskehalspatroner i dobbeltrifler (som er gjort tidligere). For å kunne trekke den slutningen må man ha annet enn en teori om (og demonstrasjon av) ulik belastning. Det er jo absolutt ikke sikkert at den observerte belastningen (og den man her regnet seg frem til) har noen praktisk betydning for slitasje i velbygde våpen...

 

Jeg tror forresten det er en mye større risiko for å få en dobbeltrifle som ikke samskyter dersom en kjøper en gammel britisk eksklusiv en. Da ville jeg aldri handlet uten å ha prøveskutt først. Jeg forstår fremdeles heller ikke hva VC gjør i produksjonen av dobbeltrifler som er "bedre" enn det Merkel og Krieghoff gjør. Selv valgte jeg Krieghoff fremfor Merkel fordi jeg ønsker rett stokk (bedre rekylopptak) og liker sikringen og avtrekkssystemet på Krieghoff.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenke meg denne montasjon Se side 36 i mak katalogen . http://www.kilic-feintechnik.de/fileadm ... 9_RZ_D.pdf

 

MAKlick – zur Montage der Leuchtpunktvisiere auf Schwenkmontagen-Vorderplatten aller Fabrikate

für DOCTER-Sight*

mit Adapter für Aimpoint Micro

mit Adapter für Aimpoint Comp

mit Adapter für Z-Point

Adapter für MAKlick

Ring für Aimpoint Comp

Weaver-Adapter für MAKlick

Bestell-Nr. 3000-9000

Bestell-Nr. 3000-1000

Bestell-Nr. 3000-3000

Bestell-Nr. 3000-5000

Link to comment
Share on other sites

Derfor mener jeg det er tull å fraråde folk flaskehalspatroner i dobbeltrifler (som er gjort tidligere). For å kunne trekke den slutningen må man ha annet enn en teori om (og demonstrasjon av) ulik belastning. Det er jo absolutt ikke sikkert at den observerte belastningen (og den man her regnet seg frem til) har noen praktisk betydning for slitasje i velbygde våpen...
Som sagt tidligere, om børsa er bygger for det, tåler den nok tilstrekkelige mange skudd. Men for en like stor rettvegget patron kunne børsa ha vært bygget slankere.

 

Det er ikke tull å fraråde flaskehalspatroner i brekkvåpen. Og det blir værre og værre ettersom de blir mer og mer innsnevret. F.eks .270WSM, har ingenting i et brekkvåpen å gjøre (Jägerlås unntatt).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.270_Winchester_Short_Magnum

 

Denne ville gi ca 50000N belastning på låsen hvis man bruker de samme forutsetningene som jeg brukte tidligere.

Link to comment
Share on other sites

kunne ikke dy meg. Mye bedre med en 270 WBY i en jäger lås enn en 270 WSM

Slankere hylse. Hverken Blaser eller Merkel leverer 270 WSM

270 WSM er nok litt vel tykk for både K95 og Merkel sin Kipplauf.

270 Wby funker aldeles utmerket i en K95 har brukt i noen år.

 

3825823734_868135c6f0_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja det er flere som har uttalt seg om 500/416 som uegnet i brekkvåpen her før og vist til fysikken du presenterer...J

 

eg synes det er viktig å ikke forstrekke modeller og teorier for langt. Folk skyter jo tusenvis a skudd med drillinger i 6,5x55 (som har mye høyre trykk og flaskehals) uten at børsene slites istykker. Nå vet jeg heller ikke så mye om hvordan slitasjen på låsemekanismen i fungerer. Er det metallet som gradvis blir trettet? For det er jo ingen bevegelige deler/ friksjon (jeg har skutt ca 50.000 skudd med 1911 så jeg vet hvordan friksjon gradvis øker slark).

 

Jeg forsto svaret fra DEVA (google translate) som å konkludere med at det skal være trygt i våpen kamret for patronene. Det jeg lurer på er om det er relevant slitasje dersom det i utgangspunktet ikke overbelaster/ forårsaker strekk eller forflytning av låseklakker. Jeg lurer også på om premisset om at våpenet henger fritt under rekyl blir feil (selv om jeg skjønner det er sammenligning av ulike patroner under samme betingelse). Jeg skyter sjelden fra hofta med 500/416 ;)

 

Merker jeg sliter litt med å formulere meg her (har ikke peiling) men kan ikke helt se for meg hvordan slitasjen skjer.

Link to comment
Share on other sites

For høy belastning vil gi plastisk deformasjon av låseflatene. Dvs på hengslebolten og låsehakene. Dette vil gi slark på lik måte som om materiale blir slitt bort.

 

Hvis man intuitivt tenker på slitasje som materiale som blir borte, errosjon, når man tenker på slitasje, skjønner jeg at man ikke ser mekanisken.

 

Både plastisk deformasjon og mekanisk slitasje, vil gjøre at korrosjon av flatene vil gå raskere. Så det er ekstra viktig å ha olje eller fett på disse belastede flatene.

 

6,5x55 gir antakelig større fremoverrettet kraft en din (kjære) 500/416 NE. Og dette i våpen som er mindre kraftig bygget enn big5 rifler. Så den er en værre patron i brekkvåpen en din.

 

Patronen din kan vel fortsatt regnes som en moderat flaskehalspatron. Jeg synes det er greit at folk er klar over dette, og ikke går lengre enn det du har. Hva hvis nioen ønsker seg 500/400? eller ennå værre 500/375? Fordi de vil ha anslagsenergi, og mindre rekyl?

Link to comment
Share on other sites

Da vet jeg hvordan slitasjen kan foregå. Skal være ekstra påpasselig med smøring!

 

Jo, det går nok en grense et sted, ingen tvil om det. Spørsmålet er vel snarer hvor? Og joda, jeg liker min nye børse og patron, er nok sjarmert men ikke hodestups forelsket. Jeg har kjøpt biler for 10x summen og klart å bli misfornøyd med dem så det er nok ikke en irreversibel forkjærlighet på bakgrunn av investering :) Men jeg synes det er stas å kunne skyte til 416 Ribgby nivå (26 gram i ca 730 m/s) i en dobbeltrifle. Kombinasjonen av moderat høy hastighet (nesten 100m/s mer enn konkurrentene) og den høye tverrsnittsbelastningen i 416 kulene fører til vesentig bedre penetrering enn 470, 500, 577 etc. Det nok kun relevant ved frontalt hjerneskudd på elefant (noe jeg ikke har planer om), men det er jo slikt disse kalibrene er laget for. På accurate reloading leser jeg at mange PH'er nettopp av den grunn har gått over til 500/416, spesielt til elefant. På bøffel mener de at penetrering ikke er så viktig og satser heller på diameter 450+). Her i landet vil nok mesteparten av energien forsvinne i myra etter å ha gått gjennom elgen så det er ingen fornuft der. Men det er en bastard-kreasjon, et forsøk på å få moderne ytelse i brekkvåpen uten å øke trykk/belastning ut over sikre og pålitelige parametere. Jeg tror kaliberet innfrir i så henseende, men vet jo ikke før om mange år :)

Link to comment
Share on other sites

@8x75RS - Ligningen din om energibalanse er nok ikke korrekt.

Kinetisk energi som kulen har kan ikke sammenlignes med en teoretisk beregning av arbeidet som kruttgassene kan utfører under ideelle forhold.

 

Ellers ser jeg at Amatør har gitt en enda bedre fremstilling av forholdene enn i en tidligere tråd.

Det er viktig å forstå at hylseform kun har betydning fordi friksjonen mot løpsveggene kan variere. I den teoretiske verden er det kun forskjellen mellom løpsareal og maksimal innvendig hylseareal som har betydning. Om hylseveggene blir tykkere nær bunnen, har det ingen betydning for kraften mot baskylen.

Link to comment
Share on other sites

Til hjerneskudd på elefant trengs det slettes ikke så mange hester under panseret. Spør bare den godeste "Karamoja" Bell, som skjøt over tusen med ei pittelita .275 rigby, alle med hjerneskudd

 

Tro du du skal lese det du leser litt nøyere før du uttaler deg i offentlighet. Jeg skrev frontalt hjerneskudd (ikke fra siden foran øret, som Bell, der holder nesten hva som helst). Det er det som teller for å stoppe en elefant som stormer deg... Forfra må kulen penetrere flere fot med diverse vev før det når hjernen, noe som krever mye hestekrefter og god kvalitet på "solid" kule. Og det er kun "frontal brain shot" som stopper en elefant som kommer (eller alternativt å treffe sentralnervesystemet på annet vis). Det er skrevet side opp og ned om dette av folk med praktisk erfaring på det området (les ikke av meg) både i bøker og på ulike webforum.

 

Men... Det er penetrering som teller og stor diameter på kula gjør det vanskeligere å oppnå tilstrekkelig penetrering. Enkelte mener til og med at en 375 h&h er bedre egnet enn det meste til det formålet (høy SD og moderat hastighet). Det bør altså gå an å argumentere for at høyhastighetsprosjektilger med høy SD er bedre enn de tradisjonelle kalibrene uavhengig av kulediameter (innen rimelighetens grenser). Terminal ballistikk blir fort svært komplisert og høye hastigheter krever raskt svært mye mer av kulen "solid" mht konstruksjon. Her er det mange som mener mye (som deg) og noen som faktisk tester ut teoriene sine på ulikt vis (noen seriøse og andre mindre seriøse). Søk på "terminal ballistics" på accurate reloading og les deg opp på temaet om du vil...

 

Enkelte med mye erfaring (f.eks Ganyana) anbefaler derfor 500/416 eller lignende som "stoppekaliber" til elefant og at en tar med den grøvre børsa på jakt av bøffel (der det ikke stilles de samme kravene til penetrering). Paradoksalt nok for de fleste... Men det finnes jo raringer som mener å ha dokumentert at lavere hastigheter fasiliterer penetrasjon (f.eks at 45/70 slår 375 o.l). Våpenverden er full av folk med egne teorier om alt mulig...og det betyr lite om de er forenelig med gjeldene fysiske lover...

Link to comment
Share on other sites

En sabot i 1400 m/s vil nok gjøre susen ja ;) Og vi har da altså et tilnærmet slitasjefritt alternativ i tillegg. Genialt ;)

 

Men Pripyat det er ingen tvil lenger, du er et forumtroll som kun er ute etter å slenge om deg med påstander og kvervulere hjerneløst... Hver til sitt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir glad om du har forstått det. :D

 

Og som jeg skrev, om man ønske større hylsevolum i brekkvåpen er det riktige å øke lengden ikke diameteren.

 

Dvs, kaliberet du har som nick (8x75RS), er et helt riktig kaliber å ha i brekkvåpen. lange slanke patroner. stort volum uten å ha større diameter på støtbunden enn 8x57IRS. Mye mer riktig enn å necke ned en større patron for å få høy hastighet.

 

Når det gjelder min favoritt patron er nok meningene dessverre delte.( jeg er i alle fall meget fornøyd med den. Brukt den siden 2005. Den eneste i Norge så vidt jeg vet )

Flere tyske forfattere framhever den som indre ballistisk ugunstig pga konisiteten og den lange kruttsøylen.

( 9,3x74 R tatt inn til 8 mmS. Det rare er at de samme argumentene ikke brukes om 7x75R SE Vom Hofe som er samme hylse tatt inn til 7 mm og ladd til et langt høyere trykk. 4150 BAR mot 3800 BAR i 8x75RS. 8x65RS er ladd til 4050 BAR

Så vidt jeg har lest meg fram til er det 8x65RS som framheves som indre ballistiske mest gunstige av de to. Rand versjonen av Brennekes 8x64S.

Untaket er faktisk DEVA. De framhever ingen problemer med 8x75RS men derimot problemer med leve tiden på Hylsene til 7x75R Se Vom Hofe

Kilder :

Blå boken til RWS ( Når dette ble skrevet i blå boken lanserte RWS 30R Blaser som sammen med 8,5x63R REB fyller samme nisje som 8x75RS)

 

ladeboken til DEVA.

 

Her en artikkel fra jagen Welt weit

http://www.jww.de/r30/vc_content/bilder ... 2_0205.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Wild & Hund forum. ( Vi har til og med fan club for patronen)

 

Alle er nok ikke enige om hvilke patroner som er egnet i brekkvåpen.

Kipplauf børser ,dobbelt rifler eller drilliger.

 

YEaYos596708-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men Pripyat det er ingen tvil lenger, du er et forumtroll som kun er ute etter å slenge om deg med påstander og kvervulere hjerneløst... Hver til sitt...

 

Hvis det at jeg nevner som en artig opplysning at Karamoja Bell skjøt over 1000 elefanter med sin lille 275 Rigby gjør meg til et forumtroll, tar jeg imot betegnelsen som en hedersbemerkning Blundby. Anbefaler deg å sette deg ned og åpne en rolig øl, og ikke tro alt er myntet på deg personlig. Virker som du er en person som blir raskt fornærmet om noen sier noe du ikke liker :lol: Sånt blir slitsomt etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Pyrip.. Jeg har desverre gjentatte ganger i denne tråden forsøkt å imøtekomme dine påstander og meninger men det blir jo bare helt meningsløst. Jeg får ikke følelsesmessige reaksjoner av det der utover at jeg blir oppgitt over at jeg er så dum at jeg kaster bort tid på å diskutere med deg (hvis det nå en gang kan kalles det). Du sitter ikke på MSN og chatter med folk du kjenner godt her og du burde til tross for at du er ung forstå forskjellen på hvordan man kommuniserer med fremmede på et forum som dette og hvordan du forholder deg ellers. Nå er jeg verken gammel, stivbeint eller prippen, men det går en grense for hvor mye støy jeg gidder å forholde meg til når jeg forsøker å drøfte en hobby som er viktig for meg. Jeg bryr meg som sagt døyten om hva du mener om børsa mi for du har jo ingen erfaring, men gidder ikke å dille mer med dine innspill som du trekker tilbake til uvesentligheter i etterkant uansett. Det er først og fremst forvirrende å forsøke å forstå hva du mener, men det er også tydelig at du fremfor alt ønsker å provosere: Ergo Troll. Jeg har forsøkt å imøtekomme deg men skjønner nå at den eneste strategien som vil fungere er ignorering. Sånn er det, og "no hard feelings".

Link to comment
Share on other sites

Svært så fornærmet da... Jeg trenger ikke å eie noe for å uttale meg om min subjektive oppfatning om vekt og balanse, det er nok å holde i spettet i et par sekunder. Blir som å si at man ikke kan mene noe om utseendet på en Skoda om man ikke eier en selv. Du bryr deg tydeligvis alt for mye ettersom du stadig spytter ut surmagede innlegg der du refererer til "spettet" , så dette virker som noe du tar veldig på vei for, og det er trist hvis du føler det sånn. Du har dine erfaringer, jeg har mine. Det er ikke alltid andres synspunkter faller i smak, men sånn er nå verden.

Du trenger ikke forsvare riflekjøpet ditt ovenfor meg eller noen andre, så lenge du er fornøyd er det det viktigste.

 

Lykke til videre med elefantjakt i afrika med krieghoffen, og hold oss oppdatert med bilder. Sikkert en fin børse.

Link to comment
Share on other sites

Pripyat er like lite troll i denne tråden som du er selv blundby.

 

Uansett hvilke argumenter som har vært fremsatt, subjektive som objektive, som du ikke har latt veie tungt, når du kjøpte din dobbeltrifle, har du svart på som om de var rettet til deg personlig. Du trenger ikke forsvare ditt valg over for oss andre. Du må bare forklare hvilke argumenter du la til grunn, og hvordan du veide de opp mot hverandre.

 

Hvis ikke du greier å skille mellom en diskusjon rundt argumentene som en hver må ta selvstendig stilling til ved et slikt kjøp, og en diskusjon rundt ditt valg, blir min oppfattning av deg best beskrevet med et gammelt sitat av Øystein Sunde:

 

Sier du no gærn't om bilen min da blir jeg jaggu sint

For jeg har Super-SS-Rally-GT- Fastback-Hardtop-Sprint

 

 

 

Jeg kan til slutt sitere noe jeg selv skrev tidligere i tråden:

Kanskje det eneste vi alle kan bli enige om, er at valget er et kompromiss?
Link to comment
Share on other sites

Pripyat er like lite troll i denne tråden som du er selv blundby.

 

Uansett hvilke argumenter som har vært fremsatt, subjektive som objektive, som du ikke har latt veie tungt, når du kjøpte din dobbeltrifle, har du svart på som om de var rettet til deg personlig. Du trenger ikke forsvare ditt valg over for oss andre. Du må bare forklare hvilke argumenter du la til grunn, og hvordan du veide de opp mot hverandre.

 

Hvis ikke du greier å skille mellom en diskusjon rundt argumentene som en hver må ta selvstendig stilling til ved et slikt kjøp, og en diskusjon rundt ditt valg, blir min oppfattning av deg best beskrevet med et gammelt sitat av Øystein Sunde:

 

For noe vås! Jeg må ikke forklare hvorfor jeg har kjøpt mitt våpen må jeg vel? Det har da heller ikke vært tema her! Men jeg er i alle fall ferdig med å forsøke å imøtekomme lavpannet vrøvl... Det er helt meningsløst og noe jeg allerede har brukt alt for mye tid på.

 

Diskusjonen rundt hylseform og belastning var interessant men det her er noe helt annet. Det virker nesten som enkelte her mener jeg ikke bør ha formening om min dobbeltrifle fordi jeg eier den fremfor at en forutsetning for å mene all verden om dobbeltrifler er å faktisk ha erfaring (i det minste skutt en del) med dem. Hver og en til sin logikk ser det ut som... Over og ut.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilke argumenter som har vært fremsatt, subjektive som objektive, som du ikke har latt veie tungt, når du kjøpte din dobbeltrifle, har du svart på som om de var rettet til deg personlig. Du trenger ikke forsvare ditt valg over for oss andre. Du må bare forklare hvilke argumenter du la til grunn, og hvordan du veide de opp mot hverandre.
Upresis formulerig.

 

Helt riktig, du ingenting, og som jeg skrev, du trenger ikke forsvare ditt valg.

 

Men, skal du bidra til tråden, er det riktig å fortelle om argumentene du la til grunn da du gjorde ditt valg.

Link to comment
Share on other sites

Du fremholder din egen personlige mening om en ting du selv eier som den opphøyde sannhet, mens andres synspunkter og meninger blir avfeid som lavpannet vrøvl.

Synes du dette er et godt utgangspunkt for en forumdebatt? Jeg forbeholder meg retten til å mene hva jeg vil om det jeg prøver og har sett på, men jeg prøver jo samtidig å ikke såre noen.

Det som kan være rett rifle for en person, kan være helt feil for en annen. Slik er det i denne saken, men dette har du vanskelig for å akseptere virker det som

Du snakker om å feste lodd i skjeftet på krieghoffen for å balansere rifla på den måten, for meg blir det helt feil - da jeg heller vil at vekten primært skal ligge i henda i utgangspunktet.

Igjen, forskjellige synspunkter på ting.

 

Kan du ikke heller fortelle om dine positive erfaringer og kriterier som du la til grunn for din dobbeltrifle, og hvilke afrikaeventyr du har vært på og skal på?

Folk vil alltid være uenige om ting, men det gjelder å respektere andres meninger selv når de deriverer fra dine. Det er ikke rart det blir krig her i verden..

Link to comment
Share on other sites

HAdde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt den Krieghoff dobbeltrifla på Finn.no i kaliber 375 H&H Mag våpen i min smak til jakt på bøffel og andre av de store, jeg ser på dobblingen som et kortholdsvåpen hvor du rekker 2 kjappe skudd til å ta ut en angripende bøffel som et eksempel, også er det noe estetisk med en dobbling, det er kompakt godt våpen å holde i hendene med en flott balanse

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være rett rifle for en person, kan være helt feil for en annen. Slik er det i denne saken, men dette har du vanskelig for å akseptere virker det som

 

Nå er du enten tett eller uoppriktig! Det er jo akkurat det jeg har fastholdt hele tiden. Smaken er som baken... Det er ikke jeg som har kommet med kategoriske påstander om at et merke ER bedre enn et annet, det er du. Det hjelper lite at du ikke eier noen av dem...

 

Dette blir min siste melding i denne tråden. Har bedre å bruke min tid på.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken når det gjelder om man liker en rifle eller ikke Blundby. Les det jeg skriver. Du kan selvfølgelig fortelle deg selv at smaken er som baken når det gjelder hva som er best av en Fiat og en Jaguar også, det gjør det ikke noe mer sant for det :roll:

 

 

Selvfølgelig kan man slå fast det. En Heym 88B er stort sett en bedre dobbeltrifle på de fleste områder sammenlignet med en Krieghoff classic safari. Bedre materialer, bedre balansert og bedre CNC-fres. Gå og prøv begge. De fleste ville - gitt valget - valgt Heym`en. Men de smeller begge to, og dyret dør :D

Link to comment
Share on other sites

Merkel og Krieghoff er noen jernspett, så er det balanse og vekt mellom hendene du er ute etter, så er det vel verdt pengene å betale litt mer for feks en Verney Carron.

 

Noen liker mye vekt i fronten, som på en spade. Da er Krieghoff og Merkel midt i blinken. Andre foretrekker i større grad "haglebalanse" der du har mye av vekten mellom hendene.

 

Smak og behag...

Dette finner jeg litt rart da både en Krieghoff Classic i 9,3x74r og en i .470 balanserer ganske så midt på leddbolten. Dette er et faktum. Jeg vil da si at vekten ligger "mellom hendene", men det er kanskje min subjektive oppfatning...

Link to comment
Share on other sites

Det å ha tyngdepunktet mellom hendene, er ikke det samme som å ha vekta mellom hendene.

 

I et nummer av Vapentidningen ble det brukt linser som eksempel på å forklare dette:

 

light_ill41.gif

 

Begge disse linsene har tyngdepunktet sitt i midten, men det er bare den konvekse som man kan si har "vekta mellom hendene"

 

Denne egenskapen kalles treghetsmoment, og motvirker endring i vinkelhastighet, på samme måte som masse motvirker endring i lineærhastighet. (gymnasfysikk?).

Link to comment
Share on other sites

Joda teorien er jo enkel, men hvis en sammenligner en to dobbeltrifler ser ingen av de slik ut... Det er selvfølgelig begrensninger i forhold til hvor tynne løp man kan ha og hvor lett stokken kan være. Dersom Heym brukte titanpiper og balsatrestokk ville forskjellen være dramatisk på mange måter ;) Men moderne dobbeltrifler i prisklassen vi snakker om og opp er laget av stål med like god kvalitet, varierer ikke i enorm grad utseendemessig etc. Det er snakk om noen gram her og der og det er faktisk helt subjektivt om man opplever at en børse med la oss si 200 gram masse plassert mellom hendene balanserer bedre enn en annen. Det er subjektivt om det betyr noe, men teoretisk sett er jo det riktig.

 

Jeg synes dessuten det ikke henger helt på greip å peke ut at baskylen på en Krieghoff er for feit (lite smekker) som noen gjør, samtidig som det påstås at balansen er dårlig og at den er fortung. Hvis en ser på hagleskyttere er det heller ikke slik at de aller beste (som kan få hva de vil av industrien) hevder seg med det aller dyreste og aller helst britisk. Hvis jeg ikke husker helt feil hevder Krieghoff seg helt i teten her (også?). Om det er et sted hvor balanse og vektfordeling er særdeles viktig må det jo være i "skeet shooting" og "trap".

 

Ser en på websidene til Holland & Holland, Purdey og lignende er det jo tydelig at det er merker tilknyttet en britisk adels-livvstil. Håndtverket er utrolig imponerende men jeg tviler sterkt på om det kan omsettes til signifikant praktisk bedring sammenlignet med andre fabrikkater. Det blir som å si at en rolls royce (Holland & Holland) er bedre enn mercedes (Krieghoff). Det er ikke så innmari objektivt det heller spør du meg.

 

Når jeg kjøpte dobbeltrifle var jeg mest av alt opptatt av om at samskyting og presisjon var bra. Etter det om våpenet var solid og presist bygget samt at det føltes riktig og pekte bra for meg. Grunnen til at det fremdeles eksisterer en myte om at man må opp i vanvittige prisnivåer og håndtverk før man har en dobbeltrifle som ikke sprer i alle retninger og blir slark etter få skudd eksisterer fordi det var riktig før. Nå kan man (selv om det fremdeles er dyrt) få en god dobbeltrifle til en sum nesten alle har råd til dersom en prioriterer det høyt. Slik var det absolutt ikke før og mytene henger igjen fra den tiden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke forsvare eller rettferdigjøre dine følelser rundt Krieghoff @blundby, de har vi fått representrert mang en gang ;) At folk har forskjellige meninger rundt dobbelrifler er også veldig tydelig, og noen er mer bestemte i sin mening enn andre.

Det er ingen vits i å diskutere videre med disse, for Du omvender ingen. Meninger er som spikere: Jo mer du slår på dem, jo hardere sitter de.

 

Jeg synes dobbelrifla de er flott @blundby, og det er det sikkert flere som synes. Fall til ro med det slik at denne tråden slipper flere angrep og forsvar ved ditt våpenvalg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den, jeg lar meg dessverre erte opp. Det handler for meg først og fremst ikke om å forsvare mitt våpenvalg men jeg synes det florerer av utrolig mye teite påstander om dobbeltrifler (og kalibre) av folk som er uten erfaring. Det er vel det som irriterer meg mest. Jeg er ikke den ukyndig besserwisser her. Det er klart jeg kan lure litt på om det er misunnelse som driver enkelte til å rakke ned på svært dyre våpen (som Krieghoff B5 faktisk er) ved ulike ufunderte påstander, men jeg burde jo ha selvkontroll til å klare å stoppe å delta i denne tråden snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Joda teorien er jo enkel, men hvis en sammenligner en to dobbeltrifler ser ingen av de slik ut... Det er selvfølgelig begrensninger i forhold til hvor tynne løp man kan ha og hvor lett stokken kan være. Dersom Heym brukte titanpiper og balsatrestokk ville forskjellen være dramatisk på mange måter ;) Men moderne dobbeltrifler i prisklassen vi snakker om og opp er laget av stål med like god kvalitet, varierer ikke i enorm grad utseendemessig etc. Det er snakk om noen gram her og der og det er faktisk helt subjektivt om man opplever at en børse med la oss si 200 gram masse plassert mellom hendene balanserer bedre enn en annen. Det er subjektivt om det betyr noe, men teoretisk sett er jo det riktig.

 

Jeg synes dessuten det ikke henger helt på greip å peke ut at baskylen på en Krieghoff er for feit (lite smekker) som noen gjør, samtidig som det påstås at balansen er dårlig og at den er fortung. Hvis en ser på hagleskyttere er det heller ikke slik at de aller beste (som kan få hva de vil av industrien) hevder seg med det aller dyreste og aller helst britisk. Hvis jeg ikke husker helt feil hevder Krieghoff seg helt i teten her (også?). Om det er et sted hvor balanse og vektfordeling er særdeles viktig må det jo være i "skeet shooting" og "trap".

 

Ser en på websidene til Holland & Holland, Purdey og lignende er det jo tydelig at det er merker tilknyttet en britisk adels-livvstil. Håndtverket er utrolig imponerende men jeg tviler sterkt på om det kan omsettes til signifikant praktisk bedring sammenlignet med andre fabrikkater. Det blir som å si at en rolls royce (Holland & Holland) er bedre enn mercedes (Krieghoff). Det er ikke så innmari objektivt det heller spør du meg.

 

Når jeg kjøpte dobbeltrifle var jeg mest av alt opptatt av om at samskyting og presisjon var bra. Etter det om våpenet var solid og presist bygget samt at det føltes riktig og pekte bra for meg. Grunnen til at det fremdeles eksisterer en myte om at man må opp i vanvittige prisnivåer og håndtverk før man har en dobbeltrifle som ikke sprer i alle retninger og blir slark etter få skudd eksisterer fordi det var riktig før. Nå kan man (selv om det fremdeles er dyrt) få en god dobbeltrifle til en sum nesten alle har råd til dersom en prioriterer det høyt. Slik var det absolutt ikke før og mytene henger igjen fra den tiden.

 

Takk for et meget godt innlegg. Et lite spørsmål til alle debattantene i denne tråden. Jeg lurer på hvor mange av debattantene i tråden

har personlig erfaring med dobbeltrifler / dobbeltrifle drillinger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den, jeg lar meg dessverre erte opp. Det handler for meg først og fremst ikke om å forsvare mitt våpenvalg men jeg synes det florerer av utrolig mye teite påstander om dobbeltrifler (og kalibre) av folk som er uten erfaring. Det er vel det som irriterer meg mest. Jeg er ikke den ukyndig besserwisser her. Det er klart jeg kan lure litt på om det er misunnelse som driver enkelte til å rakke ned på svært dyre våpen (som Krieghoff B5 faktisk er) ved ulike ufunderte påstander, men jeg burde jo ha selvkontroll til å klare å stoppe å delta i denne tråden snart ;)

 

Noen liker Krieghoff, andre ikke Blundby. Det må du nesten bare akseptere, selv om jeg skjønner at det skjærer i sjela. Det er klart, en Krieghoff B5 er ikke noe billig våpen, men den er ikke spesiellt dyr i kategorien Dobbeltrifler. Den ene boltrifla mi koster forøvrig omtrent like mye..

 

Det viktigste er at du er fornøyd med valget ditt, ta det med til afrika og skyt noen elefanter med det, og rapporter tilbake til oss. Et fint våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål til alle debattantene i denne tråden. Jeg lurer på hvor mange av debattantene i tråden

har personlig erfaring med dobbeltrifler / dobbeltrifle drillinger.

Jeg har ingen dobbeltrifler eller dobbeltrifledrillinger.

 

Nå har jeg prøvd å bare uttale meg om det jeg har greie på; teoretiske betrakntinger rundt slike konstruksjoner. I tillegg har jeg vel uttalt meg om min subjektive oppfattning av at enkelte virker å være for følelsesmessig knyttet, til å uttale seg helt objektivt.

 

Jeg trives mer og mer med brekkvåpen, så en dobbeltrifle står litt på ønskelisten, men jeg sliter med å overbevise meg om at jeg trenger det. I motsettning til kombinasjonsvåpen, må man ikke bruke brekkvåpen til ren riflejakt.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål til alle debattantene i denne tråden. Jeg lurer på hvor mange av debattantene i tråden har personlig erfaring med dobbeltrifler / dobbeltrifle drillinger.

 

Jeg tror faktisk ikke det er så interessant for noen med litt erfaring å delta i denne diskusjonen. Jeg skal ikke snakke for andre, men for meg er det er lenge siden all synsing og sofakunnskap satte strek for lysten for å delta.

Link to comment
Share on other sites

...

Jeg trives mer og mer med brekkvåpen, så en dobbeltrifle står litt på ønskelisten, men jeg sliter med å overbevise meg om at jeg trenger det. I motsettning til kombinasjonsvåpen, må man ikke bruke brekkvåpen til ren riflejakt

...

 

Enig. Jeg trives også med brekkvåpen, og kunne godt hatt en rifledrilling. Liker veldig godt kombinasjonsmulighet. Men jeg solgte dobbeltrifla mi som var en velballansert Chapuis. Til den jakt (mest smyging på rådyr, rådyrjakt med hund, noe hjort og elg og utenlandsjakter dann og vann etter villsvin og sånt) og skyting jeg bedriver ble den et feil kompromiss. Ballansen var nydelig, men jeg skyter ikke på løpende vilt allikevel så vet ikke om det gjorde noen stor forskjell. Samskytingen var grei nok på korte hold, men på litt lenger hold var det i realiteten et enkeltskuddsgevær. Følte at jeg dro på et ekstra løp kun for ballansen. Og så testet jeg litt, hvor hurtig jeg egentlig kunne skyte og samtidig treffe. Og jeg kunne ikke se at det gikk noe fortere med doblingen enn med min Blaser (eller andre boltrifler). Man må jo tilbake på målet etter skuddet uansett!? Jeg vet ikke, det ble bare ikke greia for meg og jeg tror at jeg har hatt min siste rene dobling. Blir boltrifler og kombinasjonsvåpen for meg.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi prøve å få denne in på rett spor igjen,

 

Trådstarter er på jakt etter en dobbeltrifle. Det kommer desverre i alle tilfeller til å bli en ganske kostbar affære. Noe kan koste like mye som en ganske fin bolig mens annet er mer overkommelig. At en Purdey Dobbeltrifle koster over en million eks mva er egentlig ikke lett og forsvare. Men det gjør den og mye av grunnen til dette er at den er laget av mer en 1300 arbeidstimer av mennesker som har gjort den samme jobben i ofte mer en 30 år som har lært sin kunnskap som er videreført og spesialisert igjennom generasjoner. Det er ikke rart at dette koster. Om mellomlegget ned til en Krieghoff til rundt 60-80.000 er verdt pengene sine rent teknisk og skytemessig skal ikke jeg påstå. Men det er en markant forskjell på disse i oppførsel og fremtoning, det er ikke til å komme fra. Og det skulle jo bare mangle. De balanserer på en annen måte, de har noe ubeskrivelig over seg de blir en naturlig del av kroppen på en måte. Dette har jeg sjeldent opplevd med de Krieghoff /heym ect. Jeg har selv to favoritt våpen som jeg aldri har kjent maken til. Den ene er en Woodward Dobbeltrifle i 300 HH fl fra 1912, (se bilde i avatar) også en Purdey 400 fra 1920 tallet. Dette er to ekstremt vakre og velbalanserte våpen. De har en beveglighet og balanse som er veldig vanskelig og beskrive, Dette er noe jeg aldri har opplevd hos de tre store fra kontinentet.

 

H&H har en round body dobbeltrifle, Dette er teknisk sett en Royal som er strippet for all unødig krimskarms og jåleri, Den koster rundt 50.000£ som er omtrent halvparten av en Royal. Dette forteller også en del om at det er mye estetikk i det hele og hva som koster.

 

Også er det dette med verdi. Har erfart at nye fine engelske våpen har økt med ganske mange % i verdi på over kort tid. Dette er nok ikke tilfelle med continentale produsenter. Så om man kjøper en våpen fra kontinentet så vær forberedt på at det ikke er en innvistering.

 

Når det gjelder valg av dobbeltrifle så tror jeg nok ikke det er så aktuelt med de nye london våpnene.

Det er derimot godt mulig og få en ny kontinental til under 100K Der er også mulig og komme over en Bokslås på auksjon til den prisen. Det jeg derimot ville anbefalt for å finne en som har verdien, utseende, og renomeet, og være litt tålmodig. Spare litt til og kjøpe en eldre britisk dobbeltrifle. Her kommer det opp aktuelle objekter på auksjon med jamne mellomrom. En H&H royal kan du forvente tilslag på til rundt 20.000£, Det er det øvre sjiktet, du har andre produsenter som oppnår mer behagelige priser. Søk litt rundt, vær tålmodig, men vær klar til og handle hardt og brutalt når det rette objektet kommer.

 

 

(for å ha det på det rene da etterettlighet er viktig i denne tråden, Jeg har skutt en god del dobbeltrifler som har kostet opp imot to millioner kr, og har handtert en meget anseelig mengde av dobbeltrifler i alle prisklasser.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...