Jump to content

Valg av dobbeltrifle


338lars

Recommended Posts

 

Her var det sannerlig mye synsing gitt....Demas Azure-serien begynner på dobbelt så mye som de enkleste Chapuis dobbeltriflene, så hvor du har det fra at de koster det samme vet jeg ikke.

 

Eeeh....du?

 

.. for basert på de krieghoffene og merkelene jeg har klådd på og prøvd, bilder, filmer og det folk skriver om riflene sier, synes jeg det ser ut som om verney carron tilbyr en vesentlig bedre balansert, penere og ikke minst håndlaget rifle for samme prisen.

 

Krieghoffer I Norge begynner vel på 50.000 eller deromkring? Azure demas ligger på 45.000 for opp til 9,3 og 60.000 for B5 kalibere..

Link to comment
Share on other sites

Blundby, Chapuis begynner på mellom 25.000 og 30.000 i frankrike for den enkleste UGEX S/S`en.

Så prisforskjellen er jo ganske påtagelig.

Nå vet jeg ikke hvor mye norske forhandlere tar for en slik en... 35.000? 40.000?

 

I de forumtrådene du linket til var det litt ymse meninger om krieghoff og udelt positivt om Verney Carron, så jeg ser ikke helt poenget ditt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du får V-C Azure Demas Safari PH modellen for rundt 60.000 NOK ferdig levert i Norge

 

Det var du som skrev det ikke sant? Det er altså i samme sjikt som Krieghoff Classic. Og håndlaget (i motsetning til Krieghoff) atpåtil....

 

Jeg lurer nå litt på din leseevne.... men poenget mitt er altså at det nettopp er ymse meninger. At det ikke finnes mange med erfaringer med VC betyr vel at de må være steinbra for alle...

 

Jeg klarer ikke å motstå fristelsen...må bare mate forumtrollet...

 

Her er en ytterliger råd som (dersom du leser den) sikkert kan utvide horisonten din litt.. igjen smaken er som baken!

http://www.africahunting.com/double-rif ... ghoff.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

og til slutt en tråd som viser hvordan til og med amerikanere klarer å være mer balanserte, vennelige og høflige enn ola dunk med skylapper som vet best uten å ha prøvd.

 

http://forums.accuratereloading.com/eve ... 1621026761" target="_blank" target="_blank

 

og her er en tråd som tar opp nettopp temaet "the law of diminishing returns" i forhold til dobbeltrifler...igjen ymse meninger...

 

http://forums.accuratereloading.com/eve ... 9171048661" target="_blank

 

Noen ganger er det flaut å være norsk!

Link to comment
Share on other sites

Det litt artige er at du vedlegger tråder for å støtte opp om dine synspunkter ( som er sterkt farget av ditt eierskap ), men tar man seg tid til å lese trådene sier de vel strengt tatt det jeg har skrevet allerede....

 

Disse høflige amerikanerne er forøvrig de samme som på forrige side var altfor partiske ovenfor egne merker slik som Searcy, Verney-Carron o.l? :roll:

 

Du har tydeligvis bestemt deg for at din krieghoff er den beste og alt over prisen på den er som å fyre i peisen med tusenlapper, da blir det vanskelig å føre en avslappet og nyansert debatt om emnet.

 

Du har en flott dobbeltrifle som skyter godt, så lenge du er fornøyd med den er vel det strengt tatt det viktigste blundby :)

Link to comment
Share on other sites

Du går etter min mening sterkt og nedlatende ut med ufunderte meninger om noe du ikke har peiling på ut over hva du har lest deg til (dog selektivt) på internett. Det er ikke slik man legger tonen for en nyansert og avslappet debatt. Jeg var ikke selektiv ut over å finne tråder hvor merkene var nevnt. Skaff deg en dobbeltrifle og skyt litt med den før du mener så innmari mye, og selv da kan du kun mene mye om ditt våpen, sånn er det bare. Og for siste gang, poenget mitt er at smaken er som baken, ikke at baken min er smaken...eller for å repetere meg selv til det uendelige, ikke at Krieghoff er bedre enn noe annet... Dette blir bare kjedsommelig.

Link to comment
Share on other sites

Du mister åpenbart nattesøvnen når noen omtaler krieghoff som et spett, det er trist at du føler det sånn. Jeg har ikke kastet dritt om noe som helst, kun uttalt at Merkel og Krieghoff er noen spett i forhold til andre alternativer. Jeg trenger ikke skaffe meg en krieghoff for å ha en mening om den, blir som at man ikke kan ha en mening om en toyota fordi man ikke eier en.

 

Du kan relativisere alt så mye du vil, faktum er likevel at det finnes dobbeltrifler som gjør det din rifle gjør - bare bedre på enkelte områder. Rent objektivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører Toyota, den koster ikke all verdens og den virker hele tiden. Er den da en dårligere bil enn en Audi som koster vesentlig mer, men som har mer luksus samt feil og mangler? Mange vil helt klart si at en Audi er en bedre bil enn en Toyota, men som med dyre børser så er det faktisk flere faktorer som bør vektlegges ved kjøp. Bruksområde, lommebok, "behov" for luksus, verditap mm. Ordet "bedre" kan omfavne så mangt, kvalitet, luksus, design, mm.

Hvor denne diskusjonen skal ende aner ikke jeg, men takk til Kiwi for at du ba meg lese igjennom tråden, makan til popcorn tråd!!!! :roll:

 

Min konklusjon: Har du masse penger du vil plasere i noe moro, kjøp en britisk DR, har du behov for en driftssikker DR til en fornuftig penge kjøp f.eks en Krighof.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, greit oppsummert Kammerherren.

Jeg vet ikke engang hva vi krangler om her. Man må åpenbart ha en krieghoff dobbeltrifle som man har skutt 1000 skudd med igjennom 2 år for å få lov å uttale seg om den her på forumet.

 

Anyway: Skulle JEG ha valgt meg en DR for rundt 50 bærumstiere, ville jeg tatt en titt på V-C. De som har lyst på krieghoff får kjøpe det. Sånn, da er alle fornøyde og man kan åpne en øl med god samvittighet..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel det overveldende store antallet popcorntråder som desverre gjør at dette forumet er i ferd med å tape seg :(

 

Innleggene om flaskehals vs rettveggede ift belastning på våpen hadde jo en fornuft og mulighet for lærdom i seg, men å diskutere hvilket våpen som er "best" (uten noe særlig erfaringsgrunnlag) jo omtrent like meningsfylt som å krangle om hvem som har den sterkeste pappaen.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig kammerherren, men sammenligning av biler er litt annerledes. Det er ulike faktorer av praktisk betydning, for eksempel motorstørrelse, firehjulsdrift etc. Kanskje det ligner mer på sammenligning av BMW 5 serie og Merceds E klasse der BMW tilhengere vil vektlegge mer sportslige kjøreegenskaper og Mercedes tilhengere vektlegger comfor eller noe sånt.

 

En dobbeltrifle er som nevnt en svært enkel mekanisk konstruksjon og når alle de aktuelle versjonene smeller hver gang, sannsynligvis skyter like godt, og ingen sender prosjektilene raskere ut enn de andre...

 

Nå eier jeg Mercedes selv men ville ikke finne på å si det er bedre bil enn Toyota. Men det er kanskje bare meg.

 

Jeg synes det både tullete og uhøyflig å være bastant og skråsikker uten erfaringsbakgrunn. Når man snakker om dobbeltrifler uten å eie eller ha jaktet med en blir det som å sitte å mene masse om bil før man selv har en eller er uten førerkort.

 

Men jeg gir opp å få gjennom det poenget eller at det simpelthen er ulik smak når det kommer til hva som føles riktig mellom hendene, samt at man raskt får mindre praktisk igjen når man kommer til et bestemt prispunkt (jeg vet selvfølgelig ikke eksakt hvor det går, men tipper ca 50-60.000). Du får jo ikke en jævlig mye bedre olabukse heller når man passerer 800kr (kan fint få olabukser til 20.000).

Link to comment
Share on other sites

Nå er det 271 innlegg på denne tråden om dobbeltrifler. Hvem i huleste har bruk for en dobbeltrifle i Norge? Javel, noen som skal til Afrika og jakte bøffel eller slikt, og noen som bare har en arm og ikke kan ta et kjapt ladegrep, men de har ennå krav på å få innvilget halvauto på "sosiale indikasjoner".

 

Jeg trodde en del av hensikten med jakt var å være så nær, og så sikker at du ikke har bruk for mer enn et skudd, ikke at du må velge våpen ut i fra at du skal være forberedt på et lynraskt andreskudd. Da greier du deg godt uten en dobbletrifle til flere netto månedslønner for "vanlige følk".

 

Jeg greide meg i 40 år med en ombygd militærmauser i kaliber 8x57, til jeg byttet den ut med en Weatherby Vanguard i 308 som XXL hadde på tilbud til kr 3990 inklusive kikkert. Det finnes ikke det vilt i Norge som ikke detter for et velplassert skudd fra denne! Så nå har jeg over 50 store "til overs" dersom jeg skulle finne på å dra på safari :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette blir for dumt Pripyat! Det er aldri bra å strø om seg med uheldige personkarakteristikker i en diskusjonstråd, der faller du igjennom.

 

Denne typen diskusjoner er fullstendig meningsløse og skaper bare støy og sure miner. At Blundby forsvarer sin handel er da ikke noe annet enn naturlig? At han også føler den fungerer til hans bruk er noe INGEN bør ha noen mening om! At det finnes andre DR som ikke koster all verdens mer oppfattes som mer balanserte betyr lite all den tid herr Blundby er tilfreds med sin rifle. At det sitter folk her inne som sender mail med f.eks VC og drømmer om en flott DR samtidig sitter å rakker ned på en dyr rifle en annen har kjøpt er fullstendig usmakelig!

 

Ang kalibervalget til Blundby så er dette også en diskusjon som bør legges død. Jeg siterer Amatør: Nå er det ingen som har hevdet at flaskehalspatroner er skadelig for våpen, hvis de er dimensjonert for det. Men bare at trykket fra kruttet fører til en større kraft fremover på flaskehalspatroner, kontra rettveggede, med samme mål på hylsebunn. Kraften forrover er en stor del av det som belaster låsingen og hengslebolten. Sitat slutt. Det er jo her kjærnen ligger. At Krighoff skulle levere ei DR rifle som vil få slark i løpet av kort tid pga patrontrykket tviler jeg sterkt på. At samme patron kamret i en 100 år gammel britisk best gun vill revet børsa i filler er en helt annen sak. Men, det har ingen relevans for denne tråden. Personlig liker jeg de mer klassiske patronene og ville valgt en av dem om jeg skulle handle DR.

 

Kjøp av dyre våpen er en svært personlig avgjørelse full av personlige preferanser. Det er ikke mulig å diskutere og faktisk komme til enighet om noe slikt på et forum! Det er jo nettopp dette som er grunnen til at det finnes en god del forskjellige produsenter. Smak og behag skal ikke diskuteres er det noe som heter.

 

At de "billige" DR fra Tyskland ikke henger helt med i svingene når en sammenlikner balansen med dyrere f.eks britiske DR må en jo bare akseptere, men da er det jo tilbake til et spørsmål om pris. Det er faktisk ikke rettferdig å sammenlikne 2 produkter den den ene koster dobbelt så mye. Samtidig skal en ikke underslå viktigheten av at en gammel britisk DR fra en ukjent børsemaker faktisk som regel er godt brukt, ting kan gå i stykker ved normal bruk. Service på slike rifler er ikke akkurat gratis. Så om en drømmer om en tur til Afrika etter f.eks elefant med en DR er det nok en enorm majoritet av den norske jegerstanden som vil se seg best tjent med f.eks Krighoff til ca 50 store lapper. Det er faktisk ikke mange av oss som vil ha mulighet til å felle mange B5, og svært sjelden vil vi ha anledning til å jakte på disse alene. At balansen da ikke er 100% perfekt blir da mindre viktig slik jeg ser det.

 

Enkelte tar også opp verdifall kontra verdistigning. En Krighoff produsert i 2011 vil neppe stige i verdi, tvert imot, den synker. En 100 år gammel britisk DR vil derimot sannsynligvis stige. Jeg skriver sannsynlig, for om du planlegger å faktisk trene med den og ikke minst jakte med den kan det jo godt hende den går i stykker. Da stiger den ikke mer i verdi...... De som har anledning til å kjøpe en flunk ny britisk DR leser neppe denne tråden, så det har heller ingen relevans.

 

Nei folkens, å diskutere uten mulighet til å enes er forbeholdt de med god tid, flaks jeg er hjemme med sykt barn i dag...... Selv skal jeg ikke ha noen DR, legger heller penga i gamle børser som ikke skal se mer bruk. :mrgreen:

 

 

 

 

Når man snakker om dobbeltrifler uten å eie eller ha jaktet med en blir det som å sitte å mene masse om bil før man selv har en eller er uten førerkort.

 

 

Og du øser av erfaring fra hele måneden du har hatt dobbeltrifle forstår jeg? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det 271 innlegg på denne tråden om dobbeltrifler. Hvem i huleste har bruk for en dobbeltrifle i Norge? Javel, noen som skal til Afrika og jakte bøffel eller slikt, og noen som bare har en arm og ikke kan ta et kjapt ladegrep, men de har ennå krav på å få innvilget halvauto på "sosiale indikasjoner".

 

Jeg trodde en del av hensikten med jakt var å være så nær, og så sikker at du ikke har bruk for mer enn et skudd, ikke at du må velge våpen ut i fra at du skal være forberedt på et lynraskt andreskudd. Da greier du deg godt uten en dobbletrifle til flere netto månedslønner for "vanlige følk".

 

Jeg greide meg i 40 år med en ombygd militærmauser i kaliber 8x57, til jeg byttet den ut med en Weatherby Vanguard i 308 som XXL hadde på tilbud til kr 3990 inklusive kikkert. Det finnes ikke det vilt i Norge som ikke detter for et velplassert skudd fra denne! Så nå har jeg over 50 store "til overs" dersom jeg skulle finne på å dra på safari

 

 

 

 

Det der er vel muligens forumets dummeste innlegg så langt i år....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre når alt kommer til alt å kjøpe en "billig" tysk maskinprodusert dobbelrifle og få jaktet med den istedenfor å sitte å prate om en engelsk dobbelrifle man aldri vil ha råd til å kjøpe?

Få dobbelrifler er vel smekrere og bedre ballansert enn de som kommer fra H&H og Purdey,men hjelper lite det når folk til vanlig ikke selger huset og bilen (og bor i telt) for å ha råd til å finansiere en "engelskmann" :lol:

Når dette skal sies så eier ikke jeg noen av delene. Men drømmen er jo selvfølgelig der :)

Link to comment
Share on other sites

Dette blir for dumt Pripyat! Det er aldri bra å strø om seg med uheldige personkarakteristikker i en diskusjonstråd, der faller du igjennom.

 

Denne typen diskusjoner er fullstendig meningsløse og skaper bare støy og sure miner. At Blundby forsvarer sin handel er da ikke noe annet enn naturlig? At han også føler den fungerer til hans bruk er noe INGEN bør ha noen mening om! At det finnes andre DR som ikke koster all verdens mer oppfattes som mer balanserte betyr lite all den tid herr Blundby er tilfreds med sin rifle. At det sitter folk her inne som sender mail med f.eks VC og drømmer om en flott DR samtidig sitter å rakker ned på en dyr rifle en annen har kjøpt er fullstendig usmakelig!

 

Nå må du roe deg ned her. For det første er det ingen som strør om seg med personkarakteristikker her, og er det det - så er det blundby. Han etterlyser erfaring med krieghoff dobbeltrifler før man uttaler seg, men har knapt hatt den en måned. Jeg har min mening om dette, og hvis du føler at det å kalle en krieghoff for et spett er "personangrep og fornærmende", så får det stå for din regning.

 

 

At han forsvarer handelen sin er selvfølgelig forståelig og det er vel også utgangspunktet for 95% av alle diskusjoner her på kammeret.

Men det er sjelden det beste utgangspunktet for en diskusjon. Eiere av våpen vil alltid være sitt valg nærmest. Denne tråden kalles også "valg av dobbeltrifle", ikke "blundbys tråd for krieghoff". Den finnes et annet sted her på forumet.

 

Det at "noen sitter og drømmer" nærmer seg vel også en personkarakteristikk, så du kan godt hoppe ned fra hesten din du og.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre når alt kommer til alt å kjøpe en "billig" tysk maskinprodusert dobbelrifle og få jaktet med den istedenfor å sitte å prate om en engelsk dobbelrifle man aldri vil ha råd til å kjøpe?

Få dobbelrifler er vel smekrere og bedre ballansert enn de som kommer fra H&H og Purdey,men hjelper lite det når folk til vanlig ikke selger huset og bilen (og bor i telt) for å ha råd til å finansiere en "engelskmann" :lol:

Når dette skal sies så eier ikke jeg noen av delene. Men drømmen er jo selvfølgelig der :)

 

Dette er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Ang kalibervalget til Blundby så er dette også en diskusjon som bør legges død.
Jeg har aldri diskutert blundbys valg av kaliber. Det er helt opp til ham. Men det jeg har diskutert, er hans anbefaling av kaliber. Jeg mener fortsatt av to grunner at flaskehalspatroner ikke er å anbefale i dobbeltrifler.

 

Jeg har oppfattet at diskusjonen i denne tråden skal handle om anbefalinger til de som har tenkt å kjøpe dobbeltrifler, ikke en diskusjon om de som allerede har kjøp, har valgt feil eller ikke. Jeg ser i alt for mange tråder at folk bare anbefaler det de har selv, og blir fornærmet om andre ikke ville valgt likt. blundby trenger ikke den informasjonen som har kommet frem i denne tråden, han har allerede valgt, og er fornøyd.

 

Etter min mening er det beste om en som skal gjøre et slikt valg, kjenner til alle fordeler og ulemper med de forskjellige detaljene, slik at vedkommende kan gjøre et best mulig kompromiss etter sine egne behov.

 

Kanskje det eneste vi alle kan bli enige om, er at valget er et kompromiss?

 

 

 

 

 

Dessuten om man ønsker diskusjoner døde, hva skal man da med et diskusjonsforum?

 

Dessværre har diskusjonen også dreid seg om fysikkens lover gjelder eller ikke. Personlig ønsker jeg å bidra til å spre kunnskap. Jeg vil sikkert prøve videre med å forklare dette, slik at alle tilslutt forstår.

Link to comment
Share on other sites

Amatør : Dessuten om man ønsker diskusjoner døde, hva skal man da med et diskusjonsforum?

 

Dessværre har diskusjonen også dreid seg om fysikkens lover gjelder eller ikke. Personlig ønsker jeg å bidra til å spre kunnskap. Jeg vil sikkert prøve videre med å forklare dette, slik at alle tilslutt forstår.

 

:):):): Det ikke gitt at du har sannheten Amatør. Du må nok akseptere uenighet uten å bli usakelig. ( Henvise til udannings nivå og dess like bare svekker dine argument i en akademisk debatt )

" Alle tilslutt forstår " Det er jo nesten relgiøst.... aksepter uenighet det er sunt. :):)

 

Har du forresten prøvd dine teorier i utenlandske fora evt med en artikkel i et tidsskrift. Mener du at du har rett ,hvilket jeg ikke er overbevist om bør du jo publisere i et peer reviewed tidsskrift.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg du er direkte ufin 8x75RS.

 

Bland ikke i kortene nå ! @amatør har hele tiden prøvd å forklare forskjellen på flaskehals og sylinderformet kaliber, uten å kritisere hva folk egentlig har.

Dette er god info for oss alle, og jeg antar at @amatør ikke gidder å legge ned så mye energi for å forklare seg hvis dette bare er tøv. Det er han for intelligent til !

Dere som brånekter på hans fysikkberegninger, kan vel hoste frem "egne" formeler slik at vi kan drøfte dem ?

 

Jeg anser alle spørsmål om dobbelrifler som lærerike. Har selv fryktelig lyst på en i 450/400 NE, så denne tråden blir fulgt godt med på.

 

Angående merke/fabrikat, så kjøp den dere liker og føler pengepungen greier, det kommer ihvertfall jeg til å gjøre...

Om noen ikke liker det merke jeg kjøper så er det fullstendig likegyldig hvis jeg er fornøyd, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg du er direkte ufin 8x75RS.

 

Bland ikke i kortene nå ! @amatør har hele tiden prøvd å forklare forskjellen på flaskehals og sylinderformet kaliber, uten å kritisere hva folk egentlig har.

Dette er god info for oss alle, og jeg antar at @amatør ikke gidder å legge ned så mye energi for å forklare seg hvis dette bare er tøv. Det er han for intelligent til !

Dere som brånekter på hans fysikkberegninger, kan vel hoste frem "egne" formeler slik at vi kan drøfte dem ?

 

Jeg anser alle spørsmål om dobbelrifler som lærerike. Har selv fryktelig lyst på en i 450/400 NE, så denne tråden blir fulgt godt med på.

 

Angående merke/fabrikat, så kjøp den dere liker og føler pengepungen greier, det kommer ihvertfall jeg til å gjøre...

Om noen ikke liker det merke jeg kjøper så er det fullstendig likegyldig hvis jeg er fornøyd, eller ?

 

Hadde det enda vært såvel 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får gjøre et nytt krampeaktig forsøk på å forklare dette. Jeg har ikke noe bedre tegneprogram på denne laptopen, så det ble å modde en gammel figur med Paint.

 

normal_Med_innstikk.JPG

 

Hvis man fyrer av en ladning bak den hvite kula og den røde "innstikkpipa" ville begge deler bli skutt ut av løpet.

 

Hvis man skulle hindre den røde innstikkpipa å bli skutt ut, måtte den holdes igjen med en kraft. Den røde pipa er bare i kontakt med den gamle pipa, så kraften måtte komme herfra. Motkraften som røde innstikkpipa da gir på den gamle pipa, vil forsøke å sende denne fremover. Det eneste som hindrer den i det er hengslebolten, eller med andre ord en kraft fra hengslebolten. Siden en kraft har en motkraft, gir altså pipesettet nå en tilleggskraft på hengslebolten. Men andre ord en større belastning.

 

Siden hengslbolten ikke er i senter av pipeaksen, blir det et ekstra dreiemoment, som må kompenseres også med en ekstra kraft på låsehaken.

 

Så det å holde igjen den røde innstikkpipa, er en større belastning enn å la det være.

Link to comment
Share on other sites

Spurte lenger oppe i tråden om VC produserte i større enn 9,3.

I min katalog fra 2002, har de ikke noe annet enn kombi/boltrifle.

Ser også på nettet at de har opp til 600 NE nå.

Rart med det hva en gode kataloger gjør med syken.

Har fortsatt i skapet ,VC og Chapuis katalog fra 2003.

Lysten er der, kapitalen ikke langt unna, jaktvåpengarderoben....

Hatt lyst på dobbel i over 20 år. Blir vel en sånn 40-årspresang i år..

Hos svenskene er vel dubbelstudsare untatt fra garderoben.

Er vel ikke lett å få en dobbel som konkurransevåpen...

Link to comment
Share on other sites

btw, alle priser som står på V-Cs franske side, er minimums priser. Dvs tenk ny bil. når man krysser av på options lista stiger de en del.

 

 

Er det noen som vet om VC har en norsk importør

 

 

And FYI, our Importer for Denmark, Sweden and Norway is SCAN-HORSE A/S | Langebjerg 29 - Box 312 | 4000 ROSKILDE | Phone +45 46 74 04 00 | Fax +45 46 74 04 01 | s-h@scan-horse.com

 

http://forums.nitroexpress.com/showflat.php?Cat=0&Number=200226&an=0&page=0#Post200226

Link to comment
Share on other sites

Jeg får gjøre et nytt krampeaktig forsøk på å forklare dette. Jeg har ikke noe bedre tegneprogram på denne laptopen, så det ble å modde en gammel figur med Paint.

 

Hvis man fyrer av en ladning bak den hvite kula og den røde "innstikkpipa" ville begge deler bli skutt ut av løpet.

 

Hvis man skulle hindre den røde innstikkpipa å bli skutt ut, måtte den holdes igjen med en kraft. Den røde pipa er bare i kontakt med den gamle pipa, så kraften måtte komme herfra. Motkraften som røde innstikkpipa da gir på den gamle pipa, vil forsøke å sende denne fremover. Det eneste som hindrer den i det er hengslebolten, eller med andre ord en kraft fra hengslebolten. Siden en kraft har en motkraft, gir altså pipesettet nå en tilleggskraft på hengslebolten. Men andre ord en større belastning.

 

Siden hengslbolten ikke er i senter av pipeaksen, blir det et ekstra dreiemoment, som må kompenseres også med en ekstra kraft på låsehaken.

 

Så det å holde igjen den røde innstikkpipa, er en større belastning enn å la det være.

 

 

 

Takk for svar. Et lite spørsmål ?. Hva mener du er den avgjørende parameter i " flaskehals teorien" .Selve halsen . Diameter P2 / H1 eller Konisiteten Diameter P1 / P2. Er det graden av konisitet er vi muligens enige. Legger ved en skjematisk tegning av en .500/.416 NE hylse.

MVH 8x75RS

 

pOqRM4260359-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den avgjørende faktoren er forskjellen mellom arealet av kula og største tverrsnittsareal inne i hylsa.

 

 

Jeg klarert ikke å lese helt tydelig hva som står i bildet ditt, så jeg forholder meg til det som står i dette dokumentet:

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/B0E765375DA00143C2256FBE0032DD2A/$file/TABIIcal.pdf Dokumentene er ikke helt like, jeg kan se at opprinnelsesland står på fransk i ditt dokument. (Hvor fant du ditt dokument? link?) Det ser ikke ut som trykkene som er oppgitt er helt like heller. Jeg vet ikke hvilket av de tre trykkene som er er riktig å bruke, så jeg bruker det største PE= 3940bar=394N/mm²

 

Trykket virker likt i alle retninger og alltid normalt på overflaten. Vi kan i alle punkter dekomponere denne kraften i en som virker parallelt med løpsaksen og en som virker normalt på. Siden patronen er symetrisk om løpsaksen blir summen av alle kreftene normalt på aksen null, så vi kan se bort fra denne. Den belaster stålet, men ikke låsen.

 

Siden trykket virker likt i alle retninger, må kraften trykket produserer likt fremover som bakover, og vil være likt som trykket ganger arealet, der innvendig diameter er størst. Det står ikke i tabellen hvor stor diameteren er der, men jeg antar at det er største diameter P1 minus to ganger tykkelsen av messingen, som jeg i dette regnestykket antar er 0,5mm

 

Altså 14,55mm-2·0,5mm = 13,55mm.

 

Kraften dette gir er da:

 

¼π·(13,55mm)²·394N/mm²=56815N

 

 

Kraften som virker på kula er bare trykket ganger arealet av kulediameteren G1=10,57

 

¼π·(10,57mm)²·394N/mm²=34573N

 

 

Bakover går all kraften rett i baskylen, men siden kraften er lik fremover, må diferansen mellom den totale trykkraften og kraften på kula gå i våpenet.

 

Kraft fremover på pipesettet blir da:

 

56815N - 34573N = 22242N (dette er mer en tyngden av to tonn)

 

Denne kraften prøver å åpne låsen.

 

 

Summen av kreftene på våpenet blir da:

 

56815N - 22242N = 34673N bakover.

 

Den samme kraften som virker på kula. Summen av kreftene på våpenet er ikke null, da vi får rekyl.

 

I tillegg til den statiske kraften på 22242N, vil også rekylen prøve å åpne låsen. Rekylkraften på 34673N vil akselerere våpenet bakover (hvis man antar det fritt hengt opp). Hvis pipesettet veier med fortreet veier halvparten av baskylen og stokken, utgjøre da pipesettet 1/3 av massen, så siden begge deler akselererer like fort, vil 1/3 av kraften brukes til å akselerere pipesettet, og 2/3 akselererer resten.

 

Denne kraften må overføres gjennom låsingen og hengslebolten, så belastningen på låsen vil være 22242N + 34673N/3= 33767N

 

 

 

 

 

Hvis vi antar samme trykket og invendig diameter i et gevær kamret for .500 NE blir resultatet anderledels. Fra tabellen er kulediameteren 12,95mm

 

Kraften på kula blir nå: 51895N

 

Og totalkraft blir den samme: 56815N

 

Differansen, det statiske trykket som prøver å åpne låsen blir da bare: 4920N, under en femtedel.

 

Men, rekylen blir større, så denne belastningen med samme masseforhold blir da 17298N Legge man sammen disse to belastningene får vi 22218N, noe som er bare 2/3 av den tidligere belastningen. Så grovt estimert belaster .500/.416 NE låsen 50% mer en .500 NE.

 

Så det som gir minst belastning på låsen er patroner som har likest mulig største innvendige diameter som kulediameteren. Så etter min mening er det riktigere å øke lengden på patronene for å få større volum, enn å øke diameteren. Jeg synes det gir mere estetiske våpen også.

 

Friksjonen er ikke tatt med i dette eksempelet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar . Beklager det dårlige bildet

legger ved et annet bilde av en patron som framstiller hysle diameterne P1 ,P2 , H1 ,H2

 

Jeg skjønner hva du sier. Men ER det Den kone hylsa eller flaske halsen som er problemet.

Hvir du ser på 8x63R REB. Er det en flaske hals patron med omtrent rette vegger lav konisitet.

Slik jeg ser det pr idag er det ikke flaske halsen pr .se som gir økt belastning på låsen men en Kon hylse med stor diameter forskjell mellom P1 og P2

 

zlNKPk694551-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir glad om du har forstått det. :D

 

Og som jeg skrev, om man ønske større hylsevolum i brekkvåpen er det riktige å øke lengden ikke diameteren.

 

Dvs, kaliberet du har som nick (8x75RS), er et helt riktig kaliber å ha i brekkvåpen. lange slanke patroner. stort volum uten å ha større diameter på støtbunden enn 8x57IRS. Mye mer riktig enn å necke ned en større patron for å få høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra et av de tyske Beschuss Amtene i dag. Har maila og spurt flere. DEVA har ikke svar ennu. Etter hva de svarer fra ULM er det konisiteten som er problemet

 

Sehr geehrter Herr Dr. ---------

 

vielen Dank für Ihre Anfrage vom 15.02.2012, gerne werden wir Ihnen zu diesem umfangreichen Thema der Innenballistik einige Informationen zukommen lassen.

 

Für die Verschlussbelastung einer Waffe sind einige Faktoren verantwortlich, hier wird fast ausschließlich mit dem maximal zulässigen Gebrauchsgasdruck eines Kalibers gerechnet.

 

Der Gasdruck ist hierfür auch der größte Faktor, der physikalisch am reproduzierbarsten berechnet werden kann, deshalb werden andere Faktoren oft bei Annahmen vernachlässigt.

 

Jedoch spielen für die tatsächliche Verschlussbelastung mehrere physikalische Vorgänge eine Rolle.

 

Zum Beispiel erhöht ein öliges Patronenlager die Belastung auf den Verschluss, genauso spielt der Reibungskoefizient der Oberfläche und der Materialien hier eine Rolle.

 

Aber auch die Hülsengeometrie spielt eine Rolle für die Verschlussbelastung, z.B. hat eine konische Hülse eine höhere Verschlussbelastung wie eine annähernd zylindrische, das ergibt sich dadurch,

dass eine zylindrische Hülse sich durch die Liederung mehr im Patronenlager abstützt, als eine konische Hülse.

 

Somit liegt die Vermutung nahe, dass eine konische Flaschenhülse mehr Verschlussbelastung bringt, als eine fast reine zylindrische Hülse.

 

Diese Behauptungen beziehen sich immer auf die Annahme, dass von gleichem Druck und gleicher Stoßbodenfläche der Hülse ausgegangen wird.

 

Jedoch geht es hier um reine Physik, wenn Sie beim Kauf einer Waffe darauf achten, dass diese einer C.I.P. Beschussprüfung unterzogen wurde, ist sichergestellt, das diese auf

Maßhaltigkeit und Funktionssicherheit geprüft und mit 25 - 30 % Überdruck beschossen wurde. Dann ist auch Sichergestellt, dass bei dieser Waffe der Verschluss den Belastungen standhält.

 

Wir hoffen ihnen hiermit geholfen zu haben, für weitere Fragen sind wir gerne für Sie da.

 

 

 

Mit freundlichen Grüßen

 

Hörmann

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke stø nok i tysk til å være sikker på at jeg tolker dette riktig, men jeg kan ikke se at det skilles på boltrifler og typiske brekkvåpen. I boltrifler hoder man i pipa, og støtbunden holdes av låsen. Altså låsen hindrer slutstykket å gå bakover. Her er det en bitte liten forskjell på koniske hylser, da de kleber dårligere i kammeret. Men stort sett blir belastningen på låsen bare avhengig av maks innvendig areal. I en boltrifle ville belastningen være lik om våpenet var kamret i .500NE og .500/.416 NE.

 

Brekkvåpen (uten Jägerlås) er ganske anderledes. Her holder man i støtbunden, og låsen virker motsatt ved å hindre at pipesettet går fremover.

Link to comment
Share on other sites

jeg har spurt om kipplaufwaffen spesifikt . Der skiller de ikke mellom våpen typene i svaret,men de framhever at Kone hylser gir økt belastning . Jeg må innrømme at jeg trodde belastningen var uavhengig av hylsegeometri.

 

 

Können sie mir Bitte helfen um ein kleines Problem aufzüklären.

 

Es ist hier in Norwegen eine Innenballistiche Teorie aufgetaucht dass Behauptet : der Hülsen form eine Rolle spielt in der Verschlussbelastung einer Kipplaufwaffe.

 

Es wird behauptet dass eine Flaschenhals Hülse zu eine höhere Verschlussbelastung und kippmonent führt als eine reine Zylinder Hülse ,beim sonst gleichen Bedinungen.

 

Gleichem Druck und Verschlusboden Areal der Hülse.

 

Wie ich es mit meiner begrenste Kentnisse von dieser Problematikk verstehe ,ist die Belastung des kipplaufverschlusses von Hülsenform unabhängig.

 

Das entscheidene ist Druck und Verschlussboden Areal der Hülse.

 

 

 

Ich hoffe dass Sir mir Helfen können.

 

 

 

Mit Freundlichen Grüssen

Link to comment
Share on other sites

Da er det ikke riktig spørsmål de svarer på.

 

 

Her er en illustrasjon som viser den fundamentale forskjellen melom boltrifler og brekkvåpen:

prinsipp.bmp

 

Hentet herfra:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=354924#p354924

Egentlig burde kanskje denne diskusjonen vært i den gamle tråden.

 

Du har rett i det så vi ikke ødelegger for alle som vil diskurere VC dobbelt rifler

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver :: Den avgjørende faktoren er forskjellen mellom arealet av kula og største tverrsnittsareal inne i hylsa.

 

Da passer jo det med en Kon Hylse. Med stor forskjell mellom P1 og P2

uavhengig av flaskehals eller ei.

 

Jo det gjør det, men det er nok klebing det siktes til. Messingen vil hvis den kleber bære en del av belastningen.

 

Sendte du tyskerene simuleringsbildene mine? Det er ennå ingen som bestrider at det er forskjell på disse rundt hengslebolten og låsehaken.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror vi er enige om de kreftene som forsøker å tvinge opp en enkel " laufhaken " Verschluss. Kippmomentet rundt hengslebolten. Kraft X arm.

Disse kreftene virker ikke på samme måte i en Kippblock veschluss der er blokka uavhengig av baskylen og blokka låser direkte i løpet.

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor en flaskehals hylse med så og si rett vegga hylse ala 8.5x63R REB

skal medføre en større belasting enn en ren kon hylse . Forutsatt at Hylsebunn og Mittlere trykk er det samme

Link to comment
Share on other sites

Er det det som forvirrer?

 

Nei det er ikke at patronen har skuldre. En ren konisk hylse vil belaste låsen like mye som en flaskehalspatron, gitt samme støtbunndiameter og kulediameter og trykk. Flaskehalspartoner har i denne diskusjonen representert patroner som har større støtbunn enn kulediameter. Disse da i ren motsetning til rettveggede patroner, som har nesten like stor kulediameter som støtbunndiameter.

 

DSC_0005.jpg

 

Ladet til samme makstrykk vil .22 Hornet og .22 K-hornet på bilde, belaste et brekkvåpen like mye. Men K-horneten kan bruke tregere krutt, så gjennomsnittstrykket kan være høyere med samme makstrykk.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe fint kunne du være så snill å sette opp regnestykket med definerte symboler istedet for tall verdier. Jeg har gjort det her med energibalansen for en kule.

 

 

Energi balansen

 

1⁄2·m·v02 =pm ·A·l eller 1⁄2·q·v02 =pm ·l

Pm :Mitlere trykk

A: Kulas tverrsnitt areal. A = 1⁄4 · π · d2 , hvor d er kulas diameter

m:Kulas masse

I:løpslengde

V0: Utgangshastighet.

 

Tversnitts belastning : q =m/A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...