Jump to content

Valg av dobbeltrifle


338lars

Recommended Posts

Jepp, moderne våpen i de kalibre de originalt ble kamret for på av produsent tåler nok som regel belastningen helt fint.

 

Men jeg har sett noen tvilsomme børsemaker- ombygginger fra hagle til kombi med rifleløp i typiske høytrykks flaskehalspatroner, hvor låsingen ikke var oppgradert over hodet og neppe ville tåle langvarig bruk (skal ikke nevne navn på børsemakeren som bygde disse, men vedkommende har også blant annet laget noen franken-mausere Chile-kontrakt låskasse og Remington pipe merket .308 men kamret .30-06...).

 

Og så har man eldre børser som blir brotsjet opp til heitere kalibre, eller som simpelthen ikke var gode nok fra fabrikk jfr østtyske drillinger i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Eller, som jeg så i et blad for en del år siden. Ombygging av en beretta til kombi, med riflepipa øverst.

 

Børsemakere er håndverkere. Noen av de er så dyktige at de kan kalles kunshåndverkere, men de er ikke ingeniører. Så bruk ikke børsemakere til å dimensjonere våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vet ikke helt hva man får igjen for pengene annet enn ren estetikk dersom en går opp i pris over Krieghoff eller lignende. Dersom en trenger omfattende tilpasning av stokk er det jo viktig å bestille med riktige mål... men det gjør også Merkel, Chapuis, Krieghoff etc. Men skal man ha vakkert våpen får man kanskje det man betaler for. Jeg tror ikke man får vesentlig bedre tilpasning mellom deler, metallkvalitet, samskyting osv. Det er mulig Heym gjør grundigere kvalitetskontroller men jeg tviler litt på det. Krieghoff (som jeg selv har) leveres ikke med ejektor dersom en tror ejektor fører til vesentlig raksere omlading bør man tenke på det. Jeg tror de tyske fabrikatene er ganske jevne (og den franske) og det blir mer smakssak. Gamle britiske dobbeltrifler kjøper man vel ikke for de yter bedre men fordi det er en investering som kan gi avkastning på sikt i tillegg til eirglede (estetikk). Amerikanske dobbeltrifler har jeg hørt mye forskjellig om.

 

Tror man først og fremst bør tenke på hva en ønsker i dobbeltrifla.

- Kaliber?

- Ejektor eller Extractor?

- Kolbetype (rett?)

- Bokslås eller sidelås mekanisme?

- Er oppspenner-sikring ok?

- Loddet eller justerbar regulering?

- Kjenne på ulike og velge den som peker best...

 

Når man kommer opp i tilstrekkelig prisnivå til å få kvalitet er det subjektive faktorer som teller...

Link to comment
Share on other sites

Merkel og Krieghoff er noen jernspett, så er det balanse og vekt mellom hendene du er ute etter, så er det vel verdt pengene å betale litt mer for feks en Verney Carron.

 

Noen liker mye vekt i fronten, som på en spade. Da er Krieghoff og Merkel midt i blinken. Andre foretrekker i større grad "haglebalanse" der du har mye av vekten mellom hendene.

 

Smak og behag...

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter kanskje i feil ende her, men utgangspunktet er at våpengarderoben begynner å bli full, og jeg trenger en hagle som tåler stål.

Hvis jeg først skal ha ny hagle, og siden det finnes våpen som også kan ta et sett riflede løp, så hvorfor ikke se om jeg kan få til begge.

Det må da bli en sideligger med doble avtrekkere og rett stokk.

Og hvis jeg først kommer så langt så må jeg ha et kaliber som kan brukes i Afrika. .450-400NE, for eksempel.

Problemet er vel at jeg enn så lenge har mindre penger enn vett (dog ikke alt for mye av noen av delene), så jeg må finne en god deal. Har sett en Merkel 140 avertert for 33,000, og det er absolutt vel innenfor budsjett, men det er en 9,3 med griserygg, så da får det være så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Pripyat

 

Merkel og Krieghoff er noen jernspett, så er det balanse og vekt mellom hendene du er ute etter, så er det vel verdt pengene å betale litt mer for feks en Verney Carron.

 

Noen liker mye vekt i fronten, som på en spade. Da er Krieghoff og Merkel midt i blinken. Andre foretrekker i større grad "haglebalanse" der du har mye av vekten mellom hendene.

 

Smak og behag...

 

 

:winke1: Har du erfaring med Verney Carron. Det hadde vært artig å høre eller er det kun synsing. Det er en produsent jeg vet lite om . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har du eid disse dobbeltriflene selv? Lurer litt på om dette bare er synsing og jålete menri...

 

Krieghoff kan ihvertfall justeres mht balanse ved vekter i kolben. Om man synes den er fortung uansett kan man jo bare installere en "mercury recoil reducer" i kolben... Det kan alltid justeres etter smak og behag. Det er ikke noe spesielt med tyskerene som gjør det umulig ;) eller kanskje de bygger løp av bly eller noe sånt så de må oppleves som "spett" uansett hva man gjør...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke eid noen av disse selv, men har sett på samtlige. dette er utelukkende basert på andres erfaringer og sammenligninger, og hvordan de føltes i hendene mine. Det virker å være en opplest sannhet i USA at merkel og krieghoff er en divisjon under VC og deres "fine guns" avdeling...

 

Har vel omtrent lest det som kan leses av forskjellige meninger om dette, og det er ihvertfall det jeg har kommet frem til.

 

Heym = Meget bra, men DYRT. Begynner på 100.000

 

Verney Carron = sammenlignbart med heym, noen liker det bedre, andre dårligere. Halve prisen av Heym.

 

Krieghoff = God kvalitet, men TUNGE, og baskylen gjør at løpene har et ganske stort mellomrom. Ergo, oppleves litt lite hendig. Spett.

 

Merkel = Mye av det samme som krieghoff, litt billigere materialer og "enklere".

Spettete, men i likhet med Krieghoff god presisjon og kvalitet.

 

Chapuis = Nydelig balanse, pent utseende. Varierende kvalitet og samskyting..

 

Sabatti = Søppel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har som nevnt hatt ei Merkel i .470, og den ga følelsen av å holde i et spett..

Krieghoff er likeens. Titter man nedover løpene på ei Merkel ser man at de er trappet, noe som gir mer vekt utover i pipesettet enn nødvendig. Løsningen er mer vekt bak for å få balansepunkt på hengslebolten..

Det hjelper ikke at stokkmålet stemmer, at kolben er vektet ned for å skape "balanse", om ikke fordelingen av vekten er god.

Det fungerer bare greit på ei boltrifle til skyting på blink.

 

Hele poenget med ei dobbeltrifle er at man skal kunne montere og skyte bevegelige mål som med hagle. Da MÅ en større andel av vekta ligge mellom hendene, ikke i pipa og lodd i kolben.

Det er balansen som er stemmer med de dobbeltriflene som koster nærmere 100 tusen enn 40 tusen.

 

På rimeligere dobbeltrifler er det mest utseende som stemmer, skytbarheten er ofte dårlig (til dobbeltrifle å være) så da kan man mye heller ha ei god boltrifle?

 

Heym og V-C er av de rimeligste som har virkelig god balanse og skytbarhet.

Anbefaler deg heller å se på brukte håndlagde våpen i stedet. De britiske dobbeltriflene som er satt sammen av en mindre kjent børsemaker på en Webley action innehar nevnte kvaliteter, og kan fås for under 100 lapper. Det fine med disse utover at det er skikkelige dobbeltrfiler er at de holder verdien sin.

 

Dette blir sikkert ikke godt mottatt av de som har Krieghoff etc, men de får så være. Hele ideen med ei dobbeltrifle er evnen til å komme på målet naturlig og kjappere enn ei boltrifle, og kunne avleverte kjappe dobbeltskudd, ikke bare bære rundt på ei knekkrifle med to løp.. Oppspenner blir også litt malplassert på et slikt våpen etter mitt syn.

 

Dette ble litt hulter til bulter, men slik er det når man skriver på smartphone...

Link to comment
Share on other sites

Blaser S2 er for stygg til å vurderes...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når det er sagt:

Problemet med Blaseren er at den må avsikres IGJEN etter at man har ladet på nytt. Med de fleste andre dobbeltrifler har du en sikring som - når den først er av - så kan du skyte, lade om, og den er umiddelbart klart til skudd igjen uten å måtte avsikre IGJEN. Tenk deg et scenario der du avfyrer to skudd mot Bertil bøffel. Han stormer mot deg mens du lader om, DB`en smekker igjen og du hiver den på skulderen. Men oops, du glemte å ta av sikringen. Nå er du på hornet

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Meget godt svar av Kiwi.

Det er litt delikat å spørre Krieghoff/Merkel-eiere om dette, all den tid de har brukt 30-60.000 på en dobbeltrifle og sånn sett muligens er litt "biased".

"Grombørsa osv". Forståelig det.

 

Faktum er at når det gjelder Dobbeltrifler er dette helt i nedre del av sjiktet. Man skraper litt i bunnen av tønna når det gjelder denne våpentypen.

Det er vanskelig å finne europeiske brukererfaringer med V-C, men amerikanerne er meget imponerte.

Jeg vil anbefale deg africanhunting.com og Nitroexpress.com, det er der jeg har lest meg opp på dette.

 

Som Kiwi sier, har du 100.000 så ville jeg kontaktet den engelske børsemakeren han snakker om.

Har du 50.000, ville jeg vurdert en Verney Carron Azure Demas XA. sjekk ut www.verney-carron.fr - > L`atelier Verney Carron fine guns.

Link to comment
Share on other sites

Jeg baserer som sagt ikke dette på egne eiererfaringer annet enn at jeg har PRØVD og SETT på riflene, det er basert på hva folk som har sammenlignet de aktuelle dobbeltriflene sier. Jeg er jo helt åpen om det? Jeg har kun brukt boltrifle.

 

Er det bedre å høre på en fyr som bare har jaktet med en merkel dobbeltrifle, hvor objektivt blir det? Kiwi har en Merkel 140 og bekrefter det jeg sier, som også er det han fortalte meg. Jeg har klådd en 141 i 9,3 og skjønner hva han mener.

 

ALT er jo synsing når det gjelder slike ting, så jeg ser ikke helt poenget ditt.

Mener du folk som har jaktet med det ene eller det andre sitter med fasiten?

I tillegg har mange fått henholdsvis mandagsrifler og fredagsrifler, og dette farger nok også synet på ting.

 

Når det gjelder Chapuis, virker det som Erik på Beveren sport er svært lite imponert over de. "fine utenpå, men ikke inni" som han uttalte. Var nesten så han frarådet kjøp..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og det har jeg også gjort. Dette debatteres side opp og side ned på Africanhunting.com og Nitroexpress.com, skrev jeg jo?

 

For å snu på argumentet, hva er det som IKKE er synsing? Erfaring med alle merkene? Tror vi skal slite med å finne den eieren..

 

Jeg konstaterer bare at amerikanerne sidestiller verney carron dobbeltriflene med Heym, og plasserer dem i klassen over Merkel og Chapuis/krieghoff.

 

Når du da tar i betraktning at de er betydelig billigere i europa enn i USA og på linje med Chapuis Merkel og Krieghoff prismessig, vil jeg si at de fremstår som et meget godt kjøp.

 

Hvis du mener dette er synsing og er uenig, så er du selvfølgelig i din fulle rett til å mene det.

Link to comment
Share on other sites

Og det har jeg også gjort. Dette debatteres side opp og side ned på Africanhunting.com og Nitroexpress.com, skrev jeg jo?

 

For å snu på argumentet, hva er det som IKKE er synsing? Erfaring med alle merkene? Tror vi skal slite med å finne den eieren..

 

 

Du får begynne med å linke oss disse debattene da både på AR og NE. Så kan vi selv se hva som debatteres for og imot. :roll::roll::roll::roll: Vi kan til og med delta selv.

 

Kjekt å ha litt egen erfaring med en våpen type før en begynner å bli bombastisk. :roll::roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kommentarer skal du legge ut, har du erfaringer med VC selv?

 

Legger ved èn tråd, en av 5 millioner du kan søke deg frem til selv hvis du virkelig er interessert - så langt virker det mest som du troller, så gidder ikke legge ned mer ressurser i det.

 

Kjøp deg merkel 141 du 8x75, bedre enn Heym og V-C :D

 

http://forums.nitroexpress.com/showflat ... earch=true" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Most stated so far is correct. I'll take it from here to say that I've handled 2 Verney Carron rifles, by Demas, at the Griffin & Howe table at the Houston Safari Club convention this year. I fell for them at first sight on the G&H website and drove from Austin to Houston to feel the rifles. In my limited double experience, but more extensive gun experience, I felt that they were fantastic and worth the $15K price tag. But because I've studied and once spoke some French I also knew, that for now, one could be had for alot less money. I contacted VC and they put me on to G&H and Kebco as having more rifles on order. I wasn't going to pay G&H's price so I contacted Kebco. VC USA is the actual importer for all VC guns even though G&H and Kebco are importers too. It's just easier paperwork for VC that way. VC USA was barely helpful with Demas products but if you speak French and more importantly know gun (double) terminology in French then VC USA will import whatever you want after you order from VC in France. Of course larger orders get you a better price. So VC USA is not the go to company to order a gun. Use Kebco or G&H.To some extent there may be some very small risk in these guns. They are not known here nor, I think, in Africa. That's another reason I restrained myself and didn't buy G&H's 500 or 470. Cautious investing. And the chance to put one thru the paces. Time won't ever catch up to allow for hunt reports from the bush. It think they'll perform very well. If you must have one right now G&H still has the 470. (Why I don't know!) It's a pimped out beauty that some impatient well moneyed fella should buy. If you're a working man, like me, google Kebco and buy a rifle from him. You'll save some money. There's only more basic models available. Some of us were able to configure ours early on. They came in 450/400, 470, 500 AND...577!! There's a couple/few smaller guns left, no 577's. These guns are on par quality wise with Heym and better than Searcy. Merkel and Chapuis can't compare. Aesthetically they are above all these mentioned. I think they are comparable to Thys and Dumoulin and therefore most English guns as well. Price on these guns will go up some real soon. After a time they will cost much more I think. The 577's were an incredible deal but unproved as Demas has never made one before now. I can't wait for my 470. They are due in the fall with the 450/400's due last. I'm ditching a Merkel 470 ejector on order.

Link to comment
Share on other sites

Her er liken din så kan vi lese i ro og mak Så veldig overbevisende var det jo ikke kun en menings yttring. Kjøp deg en VC ( Sikkert utmerket )bruk den i et år . Lag en rapport om børsa så kan vi snakke. Skaff deg erfaring slutt å syns

 

 

 

Kalunga

.333 member

 

 

Reged: 16/06/06

Posts: 317

Loc: Germany

Paul Demas DR

#79863 - 04/06/07 01:12 AM

Reply Quote Quick Reply

 

A well-known gunsmith told me about double rifles from Paul Demas, he said these guns may be an alternative to the Heym 88B : http://www.demas.fr/pages-fr/gamme-azure-02.htm" target="_blank" target="_blank

Has anybody here in the forum experience with this gun or can tell anything about the craftmanship and quality of Demas rifles ?

Thanks in advance

 

Kalunga

 

Post Extras:

Chasseur

.375 member

 

 

Reged: 18/11/03

Posts: 672

Loc: Hunting classic Indian game!

Re: Paul Demas DR [Re: Kalunga]

#79892 - 04/06/07 05:38 AM

Reply Quote Quick Reply

 

Good working rifles, and they also do hand finished higher grades. Similar concept as Chapuis: the designer of the Demas Azur, also had previously designed the Chapuis double underhook design. Word is he left Chapuis over disputes of quality control, and he went to Demas and came up with the Azur, with three underhooks. They are nice rifles for the price, with better quality control than Chapuis and Merkel in my limited expereince. Their custom shop makes some lovely things, including a back action hammer gun!

 

Demas was recently bought out by Verney-Carron. Take a look here: http://www.demas.fr" target="_blank" target="_blank

 

--------------------

In regards to action he should devote himself to hunting...

-Machiavelli

 

 

 

Edited by Chasseur (06/06/07 03:52 AM)

 

Post Extras:

dnovo

.333 member

 

 

Reged: 21/02/05

Posts: 490

Loc: Chicago & SE Wisconsin

Re: Paul Demas DR [Re: Chasseur]

#79989 - 05/06/07 10:31 PM

Reply Quote Quick Reply

 

I agree that this may be a very worthy maker after a glance at their website, although my command of French is just a tad better than my fluency in Martian. Does anyone know if they have a rerpresentative or importer in the United States? Also, what is current availability, wait time, etc? Dave

 

--------------------

Time Wounds All Heels

 

Post Extras:

Chasseur

.375 member

 

 

Reged: 18/11/03

Posts: 672

Loc: Hunting classic Indian game!

Re: Paul Demas DR [Re: dnovo]

#80002 - 06/06/07 03:54 AM

Reply Quote Quick Reply

 

No importer that I know of currently.

 

I've talked on the phone with Paul Demas a few times, seems wait time is par for the course on the basic models (many European shops have them in stock, or a couple of monthes wait time), and then the normal year or so for the custom models. Again, this is rough from a few conversations a couple of years ago.

 

--------------------

In regards to action he should devote himself to hunting...

-Machiavelli

 

 

 

Post Extras:

Singh

.224 member

 

 

Reged: 22/02/06

Posts: 30

Loc: Grand Rapids,MI

Re: Paul Demas DR [Re: dnovo]

#80005 - 06/06/07 04:39 AM

Reply Quote Quick Reply

 

Gentlemen,

I believe over on the AR forums there is a poster who posts under kebco,& who is an importer for these rifles.

 

Post Extras:

new_guy

Sponsor

 

 

Reged: 10/08/04

Posts: 575

Loc: Texas

Re: Paul Demas DR [Re: Singh]

#80111 - 07/06/07 10:39 PM

Reply Quote Quick Reply

 

Verney-Carron USA

 

http://www.verney-carron.us/" target="_blank" target="_blank is the US importer.

 

--------------------

http://www.heymUSA.com" target="_blank" target="_blank

 

Post Extras:

Showbart

.224 member

 

 

Reged: 07/12/06

Posts: 28

Re: Paul Demas DR [Re: new_guy]

#81985 - 07/07/07 02:58 PM

Reply Quote Quick Reply

 

Most stated so far is correct. I'll take it from here to say that I've handled 2 Verney Carron rifles, by Demas, at the Griffin & Howe table at the Houston Safari Club convention this year. I fell for them at first sight on the G&H website and drove from Austin to Houston to feel the rifles. In my limited double experience, but more extensive gun experience, I felt that they were fantastic and worth the $15K price tag. But because I've studied and once spoke some French I also knew, that for now, one could be had for alot less money. I contacted VC and they put me on to G&H and Kebco as having more rifles on order. I wasn't going to pay G&H's price so I contacted Kebco. VC USA is the actual importer for all VC guns even though G&H and Kebco are importers too. It's just easier paperwork for VC that way. VC USA was barely helpful with Demas products but if you speak French and more importantly know gun (double) terminology in French then VC USA will import whatever you want after you order from VC in France. Of course larger orders get you a better price. So VC USA is not the go to company to order a gun. Use Kebco or G&H.

 

To some extent there may be some very small risk in these guns. They are not known here nor, I think, in Africa. That's another reason I restrained myself and didn't buy G&H's 500 or 470. Cautious investing. And the chance to put one thru the paces. Time won't ever catch up to allow for hunt reports from the bush. It think they'll perform very well. If you must have one right now G&H still has the 470. (Why I don't know!) It's a pimped out beauty that some impatient well moneyed fella should buy. If you're a working man, like me, google Kebco and buy a rifle from him. You'll save some money. There's only more basic models available. Some of us were able to configure ours early on. They came in 450/400, 470, 500 AND...577!! There's a couple/few smaller guns left, no 577's. These guns are on par quality wise with Heym and better than Searcy. Merkel and Chapuis can't compare. Aesthetically they are above all these mentioned. I think they are comparable to Thys and Dumoulin and therefore most English guns as well. Price on these guns will go up some real soon. After a time they will cost much more I think. The 577's were an incredible deal but unproved as Demas has never made one before now. I can't wait for my 470. They are due in the fall with the 450/400's due last. I'm ditching a Merkel 470 ejector on order.

 

Post Extras:

gathumper

.224 member

 

 

Reged: 24/06/07

Posts: 25

Loc: South GA

Re: Paul Demas DR [Re: Showbart]

#82698 - 20/07/07 07:11 AM

Reply Quote Quick Reply

 

You can watch video of their production on youtube.com Just search for demas, but you will probably have to search demas double rifle. Its about 4 or 5 minutes long and neat to watch.

 

--------------------

Isn't that a daisy?

 

Post Extras:

gathumper

.224 member

 

 

Reged: 24/06/07

Posts: 25

Loc: South GA

Re: Paul Demas DR [Re: gathumper]

#83268 - 30/07/07 10:53 AM

Reply Quote Quick Reply

 

" target="_blank" target="_blank

 

that should work.

 

--------------------

Isn't that a daisy?

 

Post Extras:

BigFiveJack

.300 member

 

 

Reged: 25/12/05

Posts: 243

Loc: 75 miles from the Wrld Trd Cnt...

Re: Paul Demas DR [Re: Showbart]

#83322 - 31/07/07 03:47 PM

Reply Quote Quick Reply

 

http://www.kebcollc.com" target="_blank" target="_blank is what I found on google, I went to the site and it's correct.

 

--------------------

Cordially,

Jack

 

NRA Endowment Member

DRSS Member

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo litt tullete å sitte som nettguru på en våpentype man hverken eier og kanskje ikke en gang har skutt med. Det kan jo til og med hende du aldri har fyrt av et skudd med en dobbeltrifle?.. Det blir omtrent som å tro man kan fly på bakgrunn av å ha sett instruksjonsfilmer på youtube... Hva som peker best er nok rimelig individuelt og avhengig av tilvenning.

 

Jeg både leser og skriver på nitroexpress. Det jeg har kommet frem til er at svært mange PH'er (guider i jakt på farlig vilt) har gått over til å bruke Krieghoff og til og med kaliberet så mange her har negative meninger om (500/416... fordi det penetrerer bedre enn 470 og 500). Det er svært sjelden en ser noen av disse gutta med gamle britiske dobbeltrifler, Heym etc. Så "jernspett" er ihvertfall bra nok for derm. De liker til og med sikringen på Krieghoff. Jeg har også testet Heym og til og med en Rigby. Penere våpen men pekte ikke bedre og samskøt heller ikke noe bedre. Ganyana på forum nitro express er en av flere erfarne PH'er (har bla. skutt hundrevis av elefanter og selv blitt skutt av tjuvjegere) som både anbefaler 500/416 og Krieghoff foran mye som koster dobbelt så mye.

 

Når det kommer til å være forutintatt eller biased synes jeg du snur det litt på hodet. Det er kanskje mer sannsynlig at folk som legger 100.000+ i sin dobbeltrifle sjelden er villige til å gå med på at de har betalt 50.000- og oppover kun for pynt og merkenavn. Da...blir man forutinntatt... ikke når man har kjøpt dobbeltrifle som peker godt og samskyter som en drøm, men ikke er laget av den mest prestisjetunge fabrikk...uansett litt rart å plassere Krieghoff i en "billig kategori". Men når man kan få dobbeltrifler opp til 2 millioner er det vel kanskje ikke så rart. Jeg har personlig kommet frem til at man må ut med et minimum av 60.000 for en god dobbeltrifle og må legge til på toppen av det dersom en trenger spesialtilpasning.

 

Og jeg som trodde det først og fremst var fjortiser og kjerringer som var jålete ;)

 

Smaken er som baken og det er lov å like det meste. Det er derimot mindre greit å "vite" hva andre bør like. Det er rett og slett litt barnslig.

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff subsidierer PH`er ganske kraftig når det gjelder våpenkjøp, og de fleste PH`er har enten CZ, Sabatti eller noe annet billig - det funker det og...

 

Det er en vesentlig forskjell på de biligste dobbeltriflene og de litt dyrere, og det er ikke bare gravyr...men hvis man vil tro det, så er det jo ikke det til skade for noen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er svært sjelden en ser noen av disse gutta med gamle britiske dobbeltrifler, Heym etc. Så "jernspett" er ihvertfall bra nok for dem.

Det er som regel fordi de ikke har råd.

 

Når det kommer til å være forutintatt eller biased synes jeg du snur det litt på hodet. Det er kanskje mer sannsynlig at folk som legger 100.000+ i sin dobbeltrifle sjelden er villige til å gå med på at de har betalt 50.000- og oppover kun for pynt og merkenavn

 

Man får det man betaler for, som med så mye annet her i verden...

 

 

Da...blir man forutinntatt... ikke når man har kjøpt dobbeltrifle som peker godt og samskyter som en drøm, men ikke er laget av den mest prestisjetunge fabrikk...uansett litt rart å plassere Krieghoff i en "billig kategori".

 

Krieghoff dobbeltriflene er ikke billige. men de er i billigkategorien når det gjelder dobbeltrifler.

 

Og jeg som trodde det først og fremst var fjortiser og kjerringer som var jålete ;)

 

Det er derimot mindre greit å "vite" hva andre bør like. Det er rett og slett litt barnslig.

 

Du, nå tillegger du meg meninger jeg ikke har fremsatt. Du er også av den oppfatning av at alt som er dyrere enn en krieghoff er gravyrtull og engelsk snobberi. Det er akkurat den typen bias jeg nevnte tidligere. det er faktisk vesentlige forskjeller, selv om begge skyter godt.Jeg har aldri nevnt noe om hva som er best eller hva han bør like. Jeg anbefalte TS å ta en titt på V-C, ikke noe annet. Når jeg så skrev at dette merket var "et hakk over" krieghoff og merkel, er det tydeligvis noen her inne som tenner på alle pluggene. Hvorfor det, mon tro :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Blaser S2 er for stygg til å vurderes...

 

Hva ??

 

Her ser vi en bieffekt av moderne kommunikasjonsformer hvor folks tilbøyelighet til å formidle trivialiteter med moderat underholdningsverdi, trigges. Enten det dreier seg om Kammeret, NitroEkspress eller Trapperman.com er det mange som har noe de skulle ha sagt. Beklageligvis er det langt færre som har noe fornuftig å si ...

Link to comment
Share on other sites

Får nesten skrive litt om Blaser S2 Safari Børsa svært mange elsker å hate. Jeg har hatt en. Blaser S2 Safari i .500/.416 .

Den ble solgt hvorfor ???

Selve børsa . Balansen var jeg meget godt fornøyd med.( Det er jo en subjektiv greie)

Den var meget god å skyte med. Reguleringen var en enkel liten kile under løpsbunten som kunne justeres med tre skruer ,Torx. ( Safari versjonen mangler justerbart innerløp som den vanlige S2)

Problemet dengang var rett og slett tilgangen på fabrikk patroner. Den eneste som leverte ferdigsydd var WR munition.

Dårlig kvalitet med stor variasjon i V0, fra lot til lot og sågår innen samme lot.

Følgelig variasjon i sammskyting.

Jeg har alltid hatt som prinsip.

Går ikke børsa godt med "mitgeliert Regulierungslot™

 

Blir den solgt / evt sendt i retur .Denne ble solgt

I dag er det lettere

.500/414 NE leveres fra Norma som African PH .Kvaliteten er nok langt høyere enn det vi i sin tid fikk fra WR. ( Har selv kun erfraring med African PH i 470 NE . Etter min erfaring er den hastighets stabil mellom lottene)

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ikke forbannet men synes det er irriterende . Har vært på det forumet her et års tid og synes det er synd at det er så mange som har bastante meninger om ting de ofte ikke har peiling på. Jeg er enig i at Heym kanskje er hakket over Krieghoff, men hvor stort hakk det er snakk om er vi nok ikke enige om....

 

Det påstås også Merkel og Krieghoff dobbeltrifler som ubalanserte "spett" og at Blaser S2 er "stygg" eller noe i den duren. Det er noe annet enn å si at et annet merke er hakket over- Det er mye mulig du synes de er ubalanserte spett men det vet du jo ikke før du selv har prøvd eller? Men du har jo lest deg til at de er det på internett og dermed må det være sant.. Du skriver jo ikke at enkelte synes de er slik eller slik, du skriver at de er det og det er det jeg kritiserer. Det er helt greit at du finner fremt til at nettopp du ikke liker det ene eller det andre men det er da ikke det du forfekter. Du skriver om hvordan de "er" og at det er "opplest og vedtatt" (av noen folk på internett). Det er rett og slett tøv.

 

Jeg skulle gjerne hatt en dobbeltrifle med flottere treverk og personlig gravyre. Kanskje til og med en Westley Richards eller Rigby men det er noe jeg ikke har råd til selv om det er en sikker investering med tanke på omsalg (dersom man ikke bruker den på jakt da). Det skal mye til å overbevise seg selv og kjerringa om at en børsse til 400.000 virkelig er verdt pengene, men noen får det til og innleggene på internett bærer preg av nettopp det. Argumentasjon for å rettferdiggjøre bruk av penger. Slik er det med alt som koster. Det er kanskje ørlittegrann bedre våpen men kvalitetskurven flater nok temmelig raskt ut over 50-70.000 kroners klassen "law of diminishing returns". Det gjelder det meste som koster svært mye...

 

500/416 Norma patronene koster 170 kroner smellen desverre. Sikkert god kvalitet men... Jeg lader tilsvarende til 14 kroner skuddet (Wodleigh) og da er problemet løst. 40+ kalibre er nok ikke noe særlig derosm en ikke lader selv eller er stinn av gryn ;)

 

Min Krieghoff i 500/416 samskyter som en drøm med den første og eneste ladningen jeg har prøvd ut. 109 grain HH1000 bak 410 grain Woodleigh. 2 tommer på 100 m med åpne sikter (sittende uten anlegg). De første to skuddene skøt jeg stående på 50 m og begge satt innenfor nieren på 100m blinken. Jeg synes den balanserer fint men setter nå på en aimpoint micro 2moa og forlenger kolbekappa med 2cm. Det ville jeg aldri gjort med en rifle til 100.000+. Men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ikke forbannet men synes det er irriterende . Har vært på det forumet her et års tid og synes det er synd at det er så mange som har bastante meninger om ting de ofte ikke har peiling på. Jeg er enig i at Heym kanskje er hakket over Krieghoff, men hvor stort hakk det er snakk om er vi nok ikke enige om....

 

Det påstås også Merkel og Krieghoff dobbeltrifler som ubalanserte "spett" og at Blaser S2 er "stygg" eller noe i den duren. Det er noe annet enn å si at et annet merke er hakket over- Det er mye mulig du synes de er ubalanserte spett men det vet du jo ikke før du selv har prøvd eller? Men du har jo lest deg til at de er det på internett og dermed må det være sant.. Du skriver jo ikke at enkelte synes de er slik eller slik, du skriver at de er det og det er det jeg kritiserer. Det er helt greit at du finner fremt til at nettopp du ikke liker det ene eller det andre men det er da ikke det du forfekter. Du skriver om hvordan de "er" og at det er "opplest og vedtatt" (av noen folk på internett). Det er rett og slett tøv.

 

Jeg skulle gjerne hatt en dobbeltrifle med flottere treverk og personlig gravyre. Kanskje til og med en Westley Richards eller Rigby men det er noe jeg ikke har råd til selv om det er en sikker investering med tanke på omsalg (dersom man ikke bruker den på jakt da). Det skal mye til å overbevise seg selv og kjerringa om at en børsse til 400.000 virkelig er verdt pengene, men noen får det til og innleggene på internett bærer preg av nettopp det. Argumentasjon for å rettferdiggjøre bruk av penger. Slik er det med alt som koster. Det er kanskje ørlittegrann bedre våpen men kvalitetskurven flater nok temmelig raskt ut over 50-70.000 kroners klassen "law of diminishing returns". Det gjelder det meste som koster svært mye...

 

500/416 Norma patronene koster 170 kroner smellen desverre. Sikkert god kvalitet men... Jeg lader tilsvarende til 14 kroner skuddet (Wodleigh) og da er problemet løst. 40+ kalibre er nok ikke noe særlig derosm en ikke lader selv eller er stinn av gryn ;)

 

 

Jeg synes det er trist at man må eie et produkt før man skal ha rett til å kritisere det. Jeg har klådd på et par krieghoffer, og prøveskjøt en merkel før jul, uten at det gav mersmak.

 

Nå er det engang sånn at dobbeltrifler gjerne begynner på 40-50.000 og opp til så mye man selv vil, men det er en forskjell på CNC-produkter og håndlagde dobbelrifler. Sistnevnte begynner på rundt 90.000 i england, Verney Carron tilbyr det som sagt fra 5800 euro. Engelske rifler befinner sg i en annen liga, men VC er nok også et hakk over.

 

Hvis du velger å lukke ørene og nynne "nanana du får ikke bedre rifler enn krieghoff til under 400.000", så greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Problemet unge mann. Du utrykker deg svært så bestemt om en våpen type uten å ha fletta peiling på hva du skriver om. Kun synsing du har lest et eller annet sted på nett. Et gått råd Kjøp deg en VC . Lag en god artikkel om den om ca ett års tid så skal jeg høre på deg.

Idag minner du meg om en API1966 som kommenter drillinger inne på W&H forum

Link to comment
Share on other sites

Feil. Jeg har tittet på både krieghoff og merkel, og også chapuis ( min far har en).

Det staves forresten Godt, ikke gått. Hvorfor skal jeg måtte eie noe for å ha en mening om det, jeg verken trenger eller vil kjøpe en krieghoff for å kunne si at det ikke er noe som faller i smak for min del?

 

Beklager at mine synspunkter støter deg og din elskede krieghoff over-under rifle, men sånn er det nå engang å være på et forum. Folk har ulike meninger.

 

Det litt ironiske er at du avfeier de jegerne på nitro og africanhunting som skriver av egen erfaring som "internett-skriverier", mens du selv bruker akkurat disse erfaringene som påskudd for å vekte synspunkter her på kammeret. Double standards anyone..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Den er stygg"... Med litt vanlig dannelse forstår man at man må si "JEG synes den er stygg", men det er en annen sak. Pripyat nå skjønner jeg at du er ung og skal holde litt igjen... men det er ikke en dobbelt standard å refere til at det nettopp ikke er konsensus rundt disse tingene på forumene du referer til. Det er flere tråder på doubelrifleshooterssociety hvor nettopp slik uenighet kommer frem. Det er også uengighet om egnede kalibre til elefant etc og hele pakka kan stort sett oppsummeres med at smaken er som baken, med unntak av forsøk på å gjøre vitenskapelig testing av penetrering av like kuler i ulike kalibre.

 

I tillegg eier jeg en dobbeltrifle og jeg trener mye med den. Det betyr at jeg har egen erfaringsbakgrunn så jeg faktisk kan uttale meg om det våpenet. Det vil si uttale meg om hvordan jeg synes at det våpenet er. Det kan man ikke gjøre etter å ha klådd på våpenet i butikk... Da kan man si noe om hvordan det føltes å klå på våpenet og ikke noe annet enn akkurat det.

 

Det er forresten det er klart det er irriterende å sitte å set andre skrive generetl skit om våpen en har investert penger i og har svært gode erfaringer med. Spesielt når det påstås på generelt grunnlag og uten efaringsbakgrunn. Men det synes å være typisk på forum som dette. Over og ut.

Link to comment
Share on other sites

"Den er stygg"... Med litt vanlig dannelse forstår man at man må si "JEG synes den er stygg", men det er en annen sak. Pripyat nå skjønner jeg at du er ung og skal holde litt igjen... men det er ikke en dobbelt standard å refere til at det nettopp ikke er konsensus rundt disse tingene på forumene du referer til. Det er flere tråder på doubelrifleshooterssociety hvor nettopp slik uenighet kommer frem. Det er også uengighet om egnede kalibre til elefant etc og hele pakka kan stort sett oppsummeres med at smaken er som baken, med unntak av forsøk på å gjøre vitenskapelig testing av penetrering av like kuler i ulike kalibre.

 

I tillegg eier jeg en dobbeltrifle og jeg trener mye med den. Det betyr at jeg har egen erfaringsbakgrunn så jeg faktisk kan uttale meg om det våpenet. Det vil si uttale meg om hvordan jeg synes at det våpenet er. Det kan man ikke gjøre etter å ha klådd på våpenet i butikk... Da kan man si noe om hvordan det føltes å klå på våpenet og ikke noe annet enn akkurat det.

 

Det er forresten det er klart det er irriterende å sitte å set andre skrive generetl skit om våpen en har investert penger i og har svært gode erfaringer med. Spesielt når det påstås på generelt grunnlag og uten efaringsbakgrunn. Men det synes å være typisk på forum som dette. Over og ut.

 

Men herregud da mann. "jeg synes den er stygg" og "den er stygg" går da ut på det samme... det er jo hevet over enhver tvil at det kun er en mening og subjektiv

som sådan... det er greit at du har erfaring med det ene våpenet ditt, men du har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag.

 

Det som er et håpløst våpen for andre, kan være et perfekt våpen for deg. Men hvis du skal overbevise alle om at krieghoff er det beste valget om man har 60.000 liggende og slenge, tror jeg du har en tøff oppgave fremfor deg... for basert på de krieghoffene og merkelene jeg har klådd på og prøvd, bilder, filmer og det folk skriver om riflene sier, synes jeg det ser ut som om verney carron tilbyr en vesentlig bedre balansert, penere og ikke minst håndlaget rifle for samme prisen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er forresten det er klart det er irriterende å sitte å set andre skrive generetl skit om våpen en har investert penger i..,
Godt du innser dette selv. Jeg opplever at det de som er preget av følelser, fordi de har brukt mye penger på et utstyr, som ikke greier å holde diskusjoner saklige. Det gjelder ikke bare denne tråden her.
Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp pripyat. Vi venter i spenning på rapporten.

Maken til p...preik som du kommer opp med er sjelden å se, men det blir vanligere og vanligere her inne.

Dessverre.

 

Takk for ditt bidrag :winke1:

 

Et spørsmål til 8X75 og blundby:

 

Dere skriver jo at:

"Det finnes kanskje ørlittegrann bedre våpen men kvalitetskurven flater nok temmelig raskt ut over 50-70.000 kroners klassen "law of diminishing returns". Det er nok vanskelig for de som har kjøpt en dobbeltrifle til 100.000 å innrømme at de har betalt 50.000 for mye for gravur..Det gjelder det meste som koster svært mye...Jeg har personlig kommet frem til at man må ut med et minimum av 60.000 for en god dobbeltrifle."

 

Er veldig interessert i å høre en videre argumentasjon for dette synspunktet.

Skjønner forøvrig heller ikke hvordan vekting bak på rifla liksom skal hjelpe på balansen. Du får fremdeles ikke vekten mellom hendene, og man kan jo lure på hvorfor man ikke heller har balansert den fra starten av...noe man får hvis man velger noe "litt" dyrere.

Link to comment
Share on other sites

"Vekten mellom hendene"; Peker børsa riktig når man kaster den opp er det godt nok. Selv om det er snakk om raske skudd på korte hold er det ikke hagle vi snakker om her. Det viktigste for meg er at den er balansert, samskyter, ikke er for tung eller lett for kaliber og at den er solid. Amerikanerene hauser alltid opp egne produkter... Seracy, VC, etc... Sånn er det bare. Kjøp deg en VC skyt masse på bane og jakt med den så kan du skrive litt om hva du mener om den. Før du har gjort det samme med alternative fabrikkater kan du streng tatt ikke sammenligne, men du kan jo a alle fall skrive svært mye positivt eller negativt om akkurat det våpenet du har peiling på... Mye hyggeligere om folk hadde dannelse til å gjøre det fremfor å rakke ned på det de ikke har...

 

Amatør: "Preget av følelser".... Tja, jeg har sagt og skrevet mye negativt om dyre våpen jeg har hatt tidligere. Det jeg er opptatt av her er generelle skråsikre uttalelser om våpen man ikke kan noe om. Enhver idiot kan skrive om at han ikke liker det en eller det andre etter å ha tafsa i butikk men spesielt interessant er det vel ikke? Jeg synes Rhino går foran som godt forbilde, har masse erfaring med ulike dobbeltrifler og kalibre men slenger ikke dritt i ulike retninger...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...