Jump to content

Valg av dobbeltrifle


338lars

Recommended Posts

Flaskedesignet og medførende høyere trykk er ikke positivt for brekkvåpen. Dette har vært diskutert opp og i mente av bl.a. Amatør tidligere, så det har vi egne tråder til.

 

Beklager, men hvorfor i alle dager velge en .416/500 når man kan få en .400/450 som gjør akkurat det samme, og det med en patron som tar hensyn til rifla med betraktelig lavere trykk??

 

.416 Rigby var ingen suksess i Merkels dobbeltrifler heller... Det er samme trykkstandard, lades noe hardere nå enn i gamle dager, og er flaskehylser begge to..

Link to comment
Share on other sites

- Det slår meg at den sidelåste fra Hauptmann i .475 Nitro som Beveren Sport averterer kan være et røverkjøp......sidelås fra Ferlach til samme pris som en standard Merkel 140 i .470 NE..... :D

 

Patroner får du fra Kynoch.....Bøssmakeren AB i Klippan i Skåne har agentur på Kynoch......han skaffer det meste...

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg på import av Heym selv, via USA. Så via Tyskland. Alle henviste til norsk importør, som er XXL. Overrasket meg veldig at de fikk agenturet når de ikke er å få tak i for potensielle kjøpere? Hvordan blir det den dagen noe skulle skje? Har DE kompetente folk på det?

 

Har du bestemt deg for Heym? De er bra, ingen tvil, men er de verdt merprisen k forhold til Merkel. Krieghoff etc? Neppe...;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

XXL er jo ikke mulig å få i tale.....

Tenker litt på import av en heym, men ikke lett å finne butikker i europa. Hvem er dansk og svensk forhandler av heym?

 

Etter et par kjappe mailvekslinger med dem i fjorhøst fikk jeg tilbud på en

Heym PH 450/400. mener å huske den kom på rundt 107k

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett gøy å se at interessen for dobbeltrifler lever og at fler ser nytteverdi av ei god dobbeltrifle som "allroundvåpen".

 

Sært? - Ja.

Artig? - Ja

Dumt? - Tja, (for de som ikke klarer å glede seg over, og lærer seg og bruke, og har tålmodighet og vilje til å legge ned mye mer tid til å mestre og skyte godt enn med ei god boltrifle kanskje?)

Fornuftig? - Hehe..............................

kunne ikke sagt det bedre!!!! hehehehe

Link to comment
Share on other sites

Her har du en Heym i 470 fra 1986 til 9000 euro http://www.egun.de/market/item.php?id=3079501 Kanskje selger er åpen for et lavt bud, om du er interessert? Ser jo fin ut denne!

 

Enda en til 8200 euro http://www.egun.de/market/item.php?id=3063372

Det ligger også en god del 470 ammo på egun.de http://www.egun.de/market/list_items.php?mode=qry&plusdescr=off&wheremode=and&query=470&quick=1

 

Lykke til!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Ja, det står mellom krieghoff og heym. Bakdelen med heym er prisen, får nesten råd til en afrikatur av differansen ned til krieghoff.

Det frister veldig med den 470'en fra jakt og friluft, da slipper mann jo ventetiden under produksjon. Men så er det dette med kalibervalg, og handle et våpen jeg er 100% fornøyd med. Har enda ikke nokk informasjon om hva som er hensiktmessige løsninger for meg.

 

Kikkertsikte utgår, men vill ha mulighet for montering av aimpoint eller holosight. Driver enda å leser meg grundig opp på dobbeltrifler hos nitroexpress.com og AR.

 

Fikk det mye mere hektisk med to små barn i januar enn jeg ventet, så dette har jeg ikke fått gjort mye med.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om våpen til 100.000 pluss vil jeg kanskje råde deg til å ta en titt på bruktmarkedet også. Når det er snakk om såpass mye penger går det ann å kunne finne brukte Engelske våpen som nok vil holde den prisen du betaler fremover og kanskje til og med stige i verdi.

 

Har tenkt litt på dette, og du har et godt poeng. Problemet er å finne noen som selger....

Det finnes jo en armada av merker og velge i. Og siden jeg ikke har peiling på dette så er jeg skeptisk til brukt, aner ikke hva jeg skal se etter og når varselklokkene bør ringe.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en "billig" Krieghoff B5 i 470 nitro og bruk resten av pengene på turer... kan heller gå på en Heym når du virkelig har fått smaken på dobbeltriflene :)

Bruker forøvrig min B5 til det meste, utrolig fin å bruke i tett hjorteli på vestlandet!

 

Er utrolig fornøyd med min B5,rikelig med gode komponenter prisen er helt grei.. vurderte 500 nitro da eg skaffet dobbel men den slo eg fra meg raskt..

 

O

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kjøpte meg ei dobbeltrifle for noen år tilbake, over-under Zanardini i 7x65r jeg kom over i et dødsbo... Fremstår som omtrent ubrukt. Er jo litt sære våpen, men har skutt opp med den og brukt den på jakt et år. Ble liksom ikke noe mer av det, tenker egentlig å selge den. Burde vel vært noe andre siktemidler på den enn de åpne siktene...

 

http://home.online.no/~sivertb/temp/vapen/V%e5pen-begge%20fullsize2.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I forhold til påstand om at 500/416 er en patron som opererer med for høyt trykk for dobbeltrifler (Kiwi):

 

The .500/.416 N.E. provides:

• Reliable extraction.

• Simple construction using readily available components.

• Maximum effectiveness with moderate pressure. Velocity

and energy are similar to the belted .416 calibers like

.416 Rigby.

Ballistics (test barrel, 25.5“/65cm)

Pmax: 39,885 psi (2,750 bar), Copper crusher method

44,962 psi (3,100 bar), Piezzo method

Bullet: Woodleigh softnose and solid 410 grs (26.6g)

Velocity: 2,330 ft/sec (710m/s )

Energy at muzzle: 4,940 ft lb (6,700 J)

 

375 h&h: Maximum chamber pressure is given at 4,300 bar (62,000 psi).

 

416 Rigby: CIP stipulates a maximum average pressure of 3,250 bar (47,100 psi) for the cartridge

 

500 NE: Maximum average peak pressure for the cartridge is 2,800 bar (41,000 psi)

 

Ja 500/416 har flaskehals, men det er ikke fordi den skal operere under høyt trykk, tvert imot, for å ha stort nok hylsevolum til å få kula av gårde i ønsket hastighet uten å øke trykket for mye. Den har lavt-moderat trykk og er designet for å bruke 105-110 grains saktebrennende krutt (eks: H1000 som brukes i 12,7). Altså ingen grunn til å bekymre seg for våpenslitasje eller problemer med utdragning i varmt klima.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke patronen med lavest trykk blant dobbeltriflekalibrene, men ligger heller ikke spesielt høyt. Det finnes patroner som opererer med mindre trykk, spesielt de med større kulediameter i forhold til hylsevolum, men 500/416 har enormt hylsevolum selv om den "bare" er .416 diameter. Alternativet til flaskehals ville være at patronen ble forlenget 10mm eller mer for å oppnå den samme ytelsen med samme trykk. Ikke akkurat praktisk...

 

Argumentet om ulemper med 500/416 for dobbeltrifler snur jeg heller rundt: Det er en patron med den fordel at den opererer med lavt trykk (relativt) og yter det samme som 416 rigby, fordi den har enormt volum og flaskehals, den har krave, og er dermed en effektiv og moderne patron tilpasset dobbeltrifler.

Link to comment
Share on other sites

Nå dukket den tråden jeg siktet til tidligere opp - at selve hysleformen også hadde noe å si for trykket, ikke bare trykket i seg selv. Les og lær - Kammeret er flott slik! :D

 

Uansett - det er nok ingen himmelvid forskjell på det to alternativene jeg sidestilte, men på brekkvåpen liker jeg å ha så mye av marginene som mulig på min side. Derav min forkjærlighet til 450/400 fremfor 500/416.. :wink:

 

Men trenger strengt tatt heller ikke mer effekt på B5 enn det man får fra en .400, og skal du på død og liv ha noe som skremmer fanden på flatmark, få deg en .500 først som sist! John Taylor m.fl. fant .400 svært kapabel!

 

Jeg har selv hatt .470, og den var plenty kraftig nok. ikke direkte vond, men det skjer så mye når man skyter med den, at den ruinerte konkurranseambisjonene mine på jaktfelt rett og slett! Nå skyter jeg mye bedre enn jeg noengang har gjort, og mine 9,3'er er som "normalkalibre" å regne :lol: Så det var i alle fall godt for noe å ha en slik kanon! :mrgreen:

 

Skulle jeg kjøpt meg igjen noe grovt i dag så hadde det blitt cal .400 - ingen tvil om at den er er anvendelig, gjerne med kikkertsikte!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke trykket alene som gir belastningen på låsen.

 

Jeg startet en tråd som hvorfor flaskehylser belaster brekkvåpen mer enn rettveggede hylser.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=31204

 

 

 

:winke1: Send en mail DEVA med spørsmål om Verschlussbelastung beim Doppelbüchsen . Stikk ord Hülsen Form. Gasdruck. Kippmoment. Så får du nok svar.

http://deva-institut.de/kontakt/" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke trykket alene som gir belastningen på låsen.

Jeg startet en tråd som hvorfor flaskehylser belaster brekkvåpen mer enn rettveggede hylser.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=31204

:winke1: Send en mail DEVA med spørsmål om Verschlussbelastung beim Doppelbüchsen . Stikk ord Hülsen Form. Gasdruck. Kippmoment. Så får du nok svar.

http://deva-institut.de/kontakt/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har forstått hvordan dette virker, så hvorfor skal jeg spørre? Men, om det er noen som mener jeg tar feil, kan de jo bare spørre DEVA de, og komme med motargumenter.

 

Selv om kjemikerene, Sako 30-06 og Per-S, ikke helt forsto dette, fikk jeg inntrykk av at jeg hadde flertallet av maskiningeniørene og fysikerene på min side. Fikk også ros av Alias for den tråden på PM. Annerkjennelsen fra Alias, er nok det jeg har satt størst pris på, av alt, her i forumet. Desverre hadde han sluttet å poste på forumet, da noen ikke likte hans noe sarkastiske måte å skrive på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er absolutt ingen fysiker og jeg tror heller ikke noen av innleggene er skrevet av fysikere. Uansett er det sikkert andre som har betydelig bedre forståelse av dette enn meg...men

 

Har de ulike patronene blitt skutt i identiske våpen?

Hvis ikke, kan konklusjonene om økt belastning trekkes på bakgrunn av observasjonen ikke generaliseres ut over forskjellen mellom akkurat de to våpnene. Det er enkel eksperimentell teori. Jeg leste gjennom tråden og sitter vel mest igjen med inntrykk av at det er hobbyfysikk og spekulasjon.

 

Hvor signifikant er forskjellen i belastning og hvilken praktiske betydning har den for slitasje? Når det kommer til stykke vil jeg ha mye mer tiltro til rapporter fra felten, for eksempel fra PH er som skyter tusenvis av skudd med sine dobbeltrifler... Tåler våpen kamret for flaskehalspatroner merkbart mindre enn andre? Det vil si blir de raskere utslitt?

 

Trykket som er målt (f.eks PSI) er målt i kammer med løp av riktig diameter og er det er dermed allerede tatt med diameterdifferanse (kaliber) i beregningen av trykk?

 

"Sitat Tolvsju:

Når den nederste patronen fyres av vil kula fly ut, men løpet vil også fly fremover, pga. trykket som virker på trykkdifferansen mellom hylse og løp. denne forskjellen gjør at brekkvåpen belastes mer med finkalibre."

 

Det kan ikke stemme dersom trykket er målt ved reelle skudd (relevant kaliber og pipelengde)? Forskjellen er dermed innregnet i totalt kammertrykk.

 

 

Sitat Per S: Som jeg skriver så virker trykket likt i alle retninger (nesten, avviket er så lite at det ikke har betydning i denne diskusjonen).

Trykket er den eneste kraften som virker på delene. Trykket virker likt i alle retninger.

All bevegelse kommer av at trykket påvirker delene slik at de flyttes.

Newtons lov om massefart gjelder.

Energien som delene tilføres er da integralet av produktet av trykkkraft og bevegelseslengde.

Dette har leon påpekt på korrekt måte.

 

Men hva har dette med det opprinnelige spørsmålet å gjøre? Har denne diskusjonen noe med belastningen på låsen å gjøre?

 

Egentlig ikke en tøddel.

 

Er ikke dette ganske opplagt?

Link to comment
Share on other sites

Har de ulike patronene blitt skutt i identiske våpen?
Det går an å dimensjonere et våpen slik at det tåler hvilken som helst belastning, men normalt produseres slike på standardbaskyler, slik at de er dimensjonert likt.
Jeg leste gjennom tråden og sitter vel mest igjen med inntrykk av at det er hobbyfysikk og spekulasjon.

Fysikkens lover er de samme for amatørfysikere som profesjonelle.

Hvor signifikant er forskjellen i belastning og hvilken praktiske betydning har den for slitasje? Når det kommer til stykke vil jeg ha mye mer tiltro til rapporter fra felten, for eksempel fra PH er som skyter tusenvis av skudd med sine dobbeltrifler... Tåler våpen kamret for flaskehalspatroner merkbart mindre enn andre? Det vil si blir de raskere utslitt?
Drillinger kammret for 6,5x55 er kjent for å utvikle slark raskere enn andre.

 

Hvis du heller vil ha eksperimentelle data, kan du vel finansiere dette selv. Kjøp deg to dobbeltrifler av samme fabrikat, og skyt til de er i stykker. Strengt tatt bør du kjøpe tre av begge kalibrene slik at du får et litt større statistisk grunnlag. Del gjerne resultatet med oss.

 

Vi andre, som ikke ønsker å svi av penger i mange hundretusenklassen, får nøye oss med billig teori.

 

 

Men hva har dette med det opprinnelige spørsmålet å gjøre? Har denne diskusjonen noe med belastningen på låsen å gjøre?Egentlig ikke en tøddel.
Egentlig ingen ting. Desverre spammet Per-S tråden med skråsikre uttalelser, slik at tråden ble vanskelig å lese.
Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, jeg er selv alt for glad i å fable rundt temaer som dette :)

 

Joda, lovene er konstante, det er kanskje forståelsen og anvendelsen av dem som varierer.

 

Dobbeltrifler dimensjoneres ulikt for ulike kalibre. Et våpen bygd for 500 nitro basert hylse er adskillig bredere i mekanismen og har kraftigere (større) mekaniske deler. Så en velkonstruert dobbeltrifle (for kaliber) kan nok ikke sammenlignes med en drilling med utgangspunkt som hagle med rifleløp dyttet på. Tenker nå jeg i alle fall selv om jeg ikke en gang har skutt med en drilling. :overrasket:

 

Eksperimentell data. Jeg mener det rett og slett ikke bør presanteres som sådan når det ikke er det...

 

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan trykkverdiene som blir oppgitt for våpen har blitt funnet frem til uten testing i relevant kammer med påmontert løp. Dermed heller ikke hvordan belastning på mekanisme kan variere uavhengig av trykk. Og det er det totale trykket (hvor kaliber diameter, løpslengde, forbrenningshastighet, hylsevolum, flaskehals eller ikke er inkludert). Så langt jeg skjønner er det egentlig ganske lett å måle variasjon i våpenslitasje som funksjon av totalt (eller max trykk) i laboratorie. Disse dataene har vi jo lett tilgjengelig fra fabrikkantene.

 

Det finnes mange som skyter mye med dobbeltrifler av ulike kalibre. 500/416 har i følge folk på doublerifleshootingsociety.com stadig blitt mer populart blandt PH'er i afrika og ingen nevner økt slitasje eller noe som helst problem selv om det er en patron med flaskehals...

 

Det er mulig jeg blir litt defansiv på vegne av mitt innkjøp av dobbeltrifle i 500/416 og dermed er mindre objektiv, men jeg ser altså ikke helt problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo her flaskedesignet kommer inn i bildet..

 

Ta dere tid til å lese tråden Amatør lenker til......

 

Vi kan synes og mene mye rart, men vi må erkjenne at de som investerer 5år på NTH og kommer i relevante jobber deretter faktisk har en helt annen verktøykasse til å forklare slike kompliserte prosesser enn oss andre.

Jeg har hatt litt fysikk selv, og der lærte vi en ting på et nivå, så senere fikk vi vite at det var litt for grov forenkling og det var andre måter det skulle beregnes på. Slik fortsetter det nok hele veien oppover...

 

Vi må faktisk finne oss i at vi ikke er eksperter på alt, og at andre som er spesialister vet hva de driver med!

Nå har jeg ikke spesielt stor respekt for autoriteter selv, men jeg evner nå å se hvor jeg ikke strekker til og hvor andre faktisk har rett. Og da lytter jeg mer til de som virkelig har gått i dybden på fagfeltet enn "PC-brigaden" av jevne medlemmer på Kammeret.

Nå ha jeg høyere utdannelse selv, og ser at det er mye som ikke virker rasjonelt ved første øyekast, som faktisk er det når man regner etter..

Matematikk er fantastisk dere?;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest tråden men som jeg skriver forstår jeg det rett og slett ikke. Det kan hende det er fordi jeg er dum, men jeg har da kommet meg gjennom 6 årig universitetsutdannelse og jobber på Ullevål. Men jeg er absolutt ingen stor matematiker. Hvis teorien er riktig bør den kunne formidles på en måte som er forståelig for rimelig oppegående lesere. Jeg ser jeg ikke er den eneste som sliter med å forstå. Etter min erfaring er den beste testen på om en selv har forstått noe komplisert om en kan foklare dette for ikke eksperter på en forståelig måte.

 

Her er et eksempel på en fysiker som er vanvittig god på dette (ikke helt relevant for tråden men :wink: :

 

 

- Er max kammertrykk målt uten flaskehals på flaskehalspatronen, normal løps diameter og lengde? Det høres rart ut...

- Hvis kammertrykk måles slik jeg tror forstår jeg ikke forklaringene på at flaskehals og mindre munningsdiameter (gitt samme totaltrykk), fører til våpenslitasje.

 

Amatørs bilder i første innlegg viser slik jeg ser det ikke noe annet enn ulik trykkfordeling i ulike våpen med ulike patroner. Så langt jeg er kjent med er fysiske teorier først interessante etter at de er demonstrert (predikerer noe presist) i kontrollerte eksperimenter. For å si noe generelt gyldig om trykkfordeling som funksjon av hylseform må amatør som han medgir vise til gjentatte tester av identiske våpen kamret for ulike patroner. Det er sansynligvis ikke så lett å få sivile forskningsmideler til et slikt forsøk, forsvaret ville vel også neppe se det som særlig relevant ettersom det er snakk om brekkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest tråden men som jeg skriver forstår jeg det rett og slett ikke.
Du er ikke alene om dette i denne saken. Det er ikke uten grunn at tråden ble så lang som den ble.

Det som tråden handlet mest om hvar ikke så mye "hva" som "hvorfor".

 

"Hva" er det imdlertid mere enighet om: I rette patroner som f.eks haglpatroner, bidrar ikke trykket til belastning på låsen. I flaskehalspatroner gjør det det pga arealforskjellen mellom kule og støtbunn. Alt anet blir i grunnen detaljer. Siden trykket er med og bidrar i f.eks. 500/416 mens det ikke gjør det i f.eks 500Nitro, vil dette kunne utgjøre en stor forskjell i ellers samme våpen. Det betyr ikke at det ikke er mulig å bygge våpen som tåler det. De må bare lages med dette for øye. Ved bruk av rette patroner har børsemakeren en langt enklere jobb.

 

Etter min erfaring er den beste testen på om en selv har forstått noe komplisert om en kan foklare dette for ikke eksperter på en forståelig måte.
Dett er er forsåvidt helt riktig, men det er alikevel en viss avstand fra en har forstått noe og til man har forstått det så bra at man kan formidle det enkelt. De fleste av oss befinner oss i mellom her et sted. :wink:
Link to comment
Share on other sites

"I flaskehalspatroner gjør det det pga arealforskjellen mellom kule og støtbunn"

 

Hvorfor det? Det er jo helt avhengig av mengden og typen (forbrenningshastighet) krutt man putter i hylsa. Trykk er trykk... Og det er relativt kurant å måle.

 

Jeg skjønner fremdeles ikke. Det er ikke vesentlig mer trykk i en 500/416 (39,885 psi) enn 500 NE (39,000 psi).

 

Dersom en har svært hylsevolum kan en bruke saktebrennende krutt og unngå høyt makstrykk. 500/416 har enromt hylsevolum (helt fint med 110+ grains ukomprimert). Som sagt flaskehalsen er allerede inkludert i makstrykk angitt fra fabrikk.

 

http://www.krieghoff.com/ki/pdf/500_416.pdf

 

500/416 NE er jo designet av dobbeltrifleprodusenten Krieghoff for å yte optimalt samtidig som den har moderat trykk. De ville nok ikke ha valgt flaskehals dersom dette virket mot denne hensikten...

 

Jeg bekymrer meg ikke for å få slark i våpenet, men først må jeg få diesettet mitt...grr.. Leser tråder av folk som skyter mye med dobbeltrifler i dette kalibret og det er ikke noe problemer med "off face" eller slark, utenom i billige våpen som får dette nesten uavhengig av kaliber.

 

Det irriterer meg litt at myter som dette (at det er patron som operer med høyt tykk) gjør folk skeptisk til en patron som er så ypperlig som denne til afrikansk storviltjakt, spesielt på vilt som biter eller tar igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

Drillinger kammret for 6,5x55 er kjent for å utvikle slark raskere enn andre.

Har sett denne påstanden før, men kan du prøve å utdype dette? Gjelder det da samme merke/modell av drilling i samme haglekaliber men med annet riflekaliber, og hvilken riflekaliber er det da som gir mindre slarket våpen ved tilnærmet samme antall avfyrte skudd?

Fabrikkammo til gamle klassiske randpatroner er jo ofte konservativt ladd med lavt trykk nettopp fordi de gjerne skal brukes i eldre våpen, men jeg ser ikke umiddelbart hvorfor en 6,5x55 skal gi større slitasje på våpenet enn f.eks. en 7x57R eller 6,5x57R med tilnærmet samme kulevekt og utgangshastighet, og hylsevolumet på disse 3 patronene er vel også ganske likt. Litt større hylsebunn og litt slakkere skuldervinkler kan da umulig gjøre veldig stort utslag på våpenslitasjen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Drillinger kammret for 6,5x55 er kjent for å utvikle slark raskere enn andre.

 

Nå har jeg vært så heldig å eie en drilling i nettopp 6,5x55 siden 96. Den har i gjennomsnitt blitt avfyrt med Norma jaktammunisjon under trening og jakt 200 ganger per år. Dvs: at våpenet har blitt avfyrt ca: 3000 ganger siden 96. Dette er nok ikke uvanlig mye for ett rifleløp, men for en drilling vil jeg si jeg har vært flink til å trene !

 

Drillingen ble solgt til ett kammermedlem nå på sensommeren. Dette våpenet har også 2x20/76 i haglpipene og veier uten kikkert 3080g.

 

Det fantes ikke hverken slark eller sprekk dannelser i dette våpenet ved salg. Heller ikke noen form for slitasje i mekanismen. Drillingen har vært åpnet en gang, pga rensing og vedlikehold, aldri justert stempler.

 

Påstanden til @amatør er derfor i mine øyne skutt ut av løse luften !! Her velger jeg å drite i fysikk, og heller basere kunnskapen min på det jeg reelt har erfart og ikke lest meg til.

Link to comment
Share on other sites

Drillinger kammret for 6,5x55 er kjent for å utvikle slark raskere enn andre.

Har sett denne påstanden før, men kan du prøve å utdype dette? Gjelder det da samme merke/modell av drilling i samme haglekaliber men med annet riflekaliber, og hvilken riflekaliber er det da som gir mindre slarket våpen ved tilnærmet samme antall avfyrte skudd?

Fabrikkammo til gamle klassiske randpatroner er jo ofte konservativt ladd med lavt trykk nettopp fordi de gjerne skal brukes i eldre våpen, men jeg ser ikke umiddelbart hvorfor en 6,5x55 skal gi større slitasje på våpenet enn f.eks. en 7x57R eller 6,5x57R med tilnærmet samme kulevekt og utgangshastighet, og hylsevolumet på disse 3 patronene er vel også ganske likt. Litt større hylsebunn og litt slakkere skuldervinkler kan da umulig gjøre veldig stort utslag på våpenslitasjen?

 

Slark fra 6,5*55 og 30-06 gjelder Sauer 32 fra 70-tallet. Jeg så selv bøssemakermester Enerhaugen hos Gresvig "tighte" opp flere. Noen av disse drillingene var solgt nye og kom inn som reklamasjon. Enerhaugen forbannet disse stillingene nord og ned i disse kalibrene. Når kunden fikk tilbake et reparert våpen i 6,5 fikk vedkommende streng beskjed om kun å benytte Krag-ammo, storviltkrav eller ei, i drillingen sin.

Link to comment
Share on other sites

Vi må alle være ærlige og innrømme at det vi holder på med ikke alltid styres av sunn fornuft. Heldigvis.

En del av oss er fremdeles gutter og trives med det. Tenk hvis vi hadde vært enige om samme våpen og kalibere. Kjedelig.

Jeg har to dobbeltrifler. En Krieghoff 375HH og en Merkel 470NE. Har jeg et realistisk behov for noen av dem. Neppe. Jeg har en CZ i 308W og den bruker jeg mest til jakt her hjemme.

Jeg vil påstå at skjeftet/balansen er best i Krieghoffen, men Jeg trives godt med drønnet fra 470 en.

Det minste viltet jeg har felt med en dobbel var en Perlehøne. Vanvittig gøy. En støvsky av dimensjoner. Høna spiste vi etterpå. Jeg vet det er et krav til anslagsverdi på vilt, men jeg har aldri sett noe om at det ikke var lov med litt ekstra.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe grovt med det samme, eller så går du bare og lurer etterpå............

Få et relevant kaliber så du har lett og god tilgang til hylser og kuler.

Rekylen venner du deg til, og du kan lade deg ned og opp som det passer. Jeg fikk laget kuletenger hos Accurate i USA. Billigere og bedre enn standardtenger fra feks. Midway. Jeg bruker 350grains kuler til 375HH og 525 grains kuler til 470NE. Dobbelrifler krever endel trening og med blykuler kan du skyte deg gul og blå uten at det koster skjorta. Du vil heller ikke få den event. slitasjen det skrives om.

Jeg har dem med på skytebanen og elektronikken takler det helt fint. Der er det alltid noen andre som vil prøve og så har vi det gøy i flokk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...