Jump to content

Ullsokker er ikke best


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg har og har alltid hatt en imponerende svetteproduksjon fra føttene. Svetten er nærmest som ekstrakt å regne. Skulle tro lukta ville bli noe utvanna når en snakker om en viss mengde svette, men det gjør den ikke. I ungdommen og i militæret hadde jeg jo mye artig med tåfislukta mi. Når de svette sokkene mine tørker, glinser de som en overolja børsestokk og lukter som en blanding av nyåpna pose ostepop og en nyåpna pose baconcrisp, bare litt kraftigere. Jeg blir ennå redd og imponert på samme tid, over at menneskekroppen min kan produsere slik lukt på kort tid. Det hører med til historien at jeg fort oppnår en betydelig lukt fra andre steder på kroppen også, men tåfisen tar kaka. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slitt når jeg kommer på besøk hos folk og tar av skoa. Ei stund hadde jeg reservesokker i jakka og var kjapt inne på badet der jeg var på besøk, vaska føttene og tok på nye sokker. Jeg har vært gift en del år og prøver å ikke plaga kona unødig med dette. Det går mye sokker i huset og de vaskes aldri sammen med annet tøy.

 

En fordel med fotsvetten er at huden på føttene er som ei barnerompe. En annen, mer praktisk fordel, er at jeg ikke fryser så mye på beina hvis jeg ligger under svetteterskelen, og det gjør jeg sjelden. Jeg bruker mye gummistøvler når jeg jakter i blaut høstvær. Selv om støvlene er tette, kan jeg som oftest vri svetten ut av dem. Litt bedre med gore-tex og lærstøvler uten tex, men jeg er nesten allid veldig svett, selv om det er kaldt og jeg fryser. Så kommer poenget: "Alle" vet at ullsokker under alle omstendigheter er best. Slik er det slett ikke for meg. Jeg fryser ofte med ullsokker, og jeg skønner ikke helt hvorfor etter som ull skal holde så godt på varmen når den er fuktig. Jeg holder selvsagt varmen under marsj, men når jeg feks sitter på post fryser jeg fortere med ullsokker enn selv tennissokker. Jeg kan være nydusja, ta på ullsokker, sitte i stua og svette, og så begynner jeg å fryse på føttene. Jeg har prøvd alt av sokker og liker diverse syntetiske sokker med litt ull i klart best. Grunnen til at jeg svetter fort i ull er nok at de er varme, men mine føtter fryser fort i fuktige ullsokker. Det er et faktum. Er det andre som har det slik, eller er jeg den eneste unntaket som bekrefter regelen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig enig med deg. Jeg har litt samme problem som deg og ullsokker er alltid det kaldeste. Særlig grove raggsokker. Da kan jeg ha så mange lag raggsokker jeg kan få på og er fortsatt like kald. Jeg husker en same fra kautokeino sa til meg at raggsokk rett på huden er det kaldeste. Da jeg oppholdt meg et år i meget kaldt klima type -50 og nedover ble jeg positivt overasket over at alle brukte bommullsokker og heller varmt fottøy. Hadde aldri et problem der, men -3 i raggsokker nei fy faen...

Link to comment
Share on other sites

Har ganske det samme problemet.

Er nesten alltid kald på beina. Og når jeg kjenner etter, så er jeg somregel fuktig på grunn av svette.

Men jeg kan ikke si at det lukter så vanvittig mye.

Har ikke fått så mange klager vertfall. :lol:

 

For å være behagelig varm på beina, må jeg vaske de godt og ta på et lag med vanlige sokker.

Så er det bare å vente til jeg blir kald igjen.

 

Ullsokker svetter jeg fort ut og begynner å fryse, når jeg er i ro.

På turer går det helt greit.

 

Men jeg har desverre ikke noe svar på hva som fungerer. :(

Link to comment
Share on other sites

Jaja, en skal høre mye.. Jeg har også prøvd mye rart, og nå bruker jeg kun ull under kalde forhold. Var en instruktør fra Forsvarets vinterskole på NRK P1 i dag, og anbefalte ull på ull i mange tynne lag fra topp til tå. Men bruk for all del bomullsokker, om det funker.. Jeg har mine kun til 'varmværs' bruk.

 

Men M76, det høres jo ut som om det er no gærn't med beina dine da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med trådstarter. Kan sitte i stua med ullsokker på og bli iskald på bena. Bruker en tynn sokk imellom og holder meg god og varm. Hva det, skyldes vet jeg ikke.

 

Bruker en tynn "dressbuksesokk" innerst og da synes jeg ofte ullsokkene sitter bedre på benet også.

Link to comment
Share on other sites

Litt blandede erfaringer her ja. Problemet er slett ikke at jeg generelt fryser på beina, men jeg kan prestere å fryse i ullsokker i godstolen i stua. Tynne/ halvtynne syntetsokker som liner osv er ypperlig, gjerne med ullsokker utenpå. I fjor kjøpte jeg et par lærstøvler et hakk større enn de jeg bruker om høsten. Det er slett ingen ny oppdagelse, men en bekreftelse på at det er betydelig lettere å holde seg varm med den ekstra isolerende lufta som følger av litt større sko. På de kaldeste dagene bruker jeg fotposer fra Alfa i skinn. Suverent, men ikke med ullsokker. Ellers er det mulig det er kostholdet som er årsak til svært stram kroppslukt etter kun kort tid fra dusj til nyvaska tøy, men det har vært slik fra jeg blei kjønnsmoden. Har forøvrig snust fra jeg blei kjønnsmoden. Mulig det ligger noe der. Uansett, lukta er en ting, men agendaen i denne tråden er ullsokker og dens evne til å holde varme i svette føtter.

Link to comment
Share on other sites

I mine kalde dager i forsvaret var det damestrømper som vi klipte foten av inners og sokker over , hindret gnagsår og laget det berømte stille luftlaget innerst mot huden! Ble ikke engang stirret på i butikken der oppe når en handlet noen pakker, kan ikke si det samme når jeg handlet en 4-5 pakker her hjemme :lol:

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Eg har det samme problemet - stanken.

Svetter på beina hele tiden uansett ka eg bruker, går helst med veldig tynne sokker, det er det beste. Ull eller vanlige tykke sokker svett på et blunk, og kald. Men svetter på beina selv med tynne sokker men betydlig mindre. Har prøvd stopp 24 det hjelper litt, men no e eg dårlig å huske på å smøre meg på beina vær kveld. Har vert hos legen og han sa at alt var som det skulle.

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+ ... 70485.aspx

 

Fant en lik til en side som har en ny type sokk med sølvtråd. Noen som har prøvd dette?

http://www.efi.no/product.cfm?id=28&opp ... mAod5l7T3g

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som har hengt seg på og vært enige her, men jeg må nesten hive meg med selv. Det er utrolig hvordan vi kan tro vi er så unike og at det umulig kan være andre som har det akkurat som seg selv, men så er det plutselig det!

Har samme greia her, det er en hårfin bryter på om det er glovarmt eller kaldt på beina. Står i elva hele sommeren med vadere, og har etter hvert funnet noen triks som som funker.

 

Når det kommer til at raggsokker er kalde, så tror jeg det er fordi ulla ikke trekker til seg fukta som bomull gjør, så da er det vanskelig å få skikkelig varmen. Så å holde beina tørre er for meg nøkkelen til å holde de varme.

Har fått både spray og salve for å stoppe fotsvette fra samboern, men synes ikke det hjelper noe særlig. Det som jeg derimot synes funker er å ta fotbad med te! Har varmt vann i en balje og hiver oppi 4-5 teposer som jeg tråkker på. Det skal være noe med antioksidanter eller gudene vet hva som lukker svetteporene. Noen ganger i uka i starten, så innimellom for å "vedlikeholde" det.

 

Samme hvor gla jeg er i bestemors strikkasokker så er dette noe jeg ikke angrer et sekund på at jeg kjøpte:

http://www.simmsfishing.com/site/exstre ... s_09.html#

Det er i sokker beregna på kalde dager i elva og er lagd av 84% merino ull. Men det snedige er at inni så er de "nuppete" sånn at det er kontakt med beina, men med gode luftlommer til varm luft også. Høye sånn at de varme opp leggen og behagelige å gå med i jaktstøvlene. Ser de var grisebillige på nett, tror jeg betalte 3-400 for de her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

He he, lag dere en egen facebookgruppe, og så krysser jeg fingrene for at flere av dere allerede er godt gift, for mye av det jeg leser er ikke akkurat god egenreklame på damefronten! :D

 

Har sympati med problemet da, godt dere får utvekslet gode råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har funnet ut er at det handler om blodtilstroemning. Jeg bor paa Baffin Island og her er det svinkaldt. De foerste vintrene her froes jeg ordenltig paa taerne. Jeg blir ogsaa svett fort. Men det handler om aa ha nok plass i skoa til at blodet stroemmer til, saa fort det er antydning til klem saa blir taerne frosne. Jeg bruker ikke lenger mine norske raggsokker for de er harde og kan stramme litt rundt foten. Naa passer jeg alltid paa aa ikke stappe for mye ned i skoen, og passer paa at det ikke er stramt og at en faar blod ned i skoen. Saa lenge skoene er gode og resten av kroppen er varm saa fryser en ikke paa beina. Det er i hvertfall min erfaring.

 

Det andre jeg ogsaa har blitt flink til er hvis jeg begynner aa fryse, ta en pause og varme meg selv opp. Helst inn i hytte eller telt og under dyna og duppe litt til varmen er tilbake i beina. Det tar gjerne bare et kvarter og er verdt det, hvis kulda setter seg i kroppen fungerer en ikke maks... Ellers saa hjelper alltid varm te, kjeks og litt fet mat av noe slag.

 

Paa alle jaktturer er det innlagt pauser for te, naar vi jakter fra baat er det alltid en coleman stove som staar paa med kokende vann, og det samme med skuterturer, paa med varmen, koke vann og varme seg selv gjennom god og varm te.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men tar en på ein ulvangsokk.. så kan en banne på at en blir kaldsvett å iskald på beina, å flere kjent folk har nevt det samme!

 

jeg sliter med kalde, klamme føtter ved bruk av ulvangsokk, så har gått bort fra disse. i mitt tilfelle var det problem med at ulvang ofte er litt trange rundt ankelen og dermed reduserer blodsirkulasjonen.

 

hva jeg derimot ikke kan fatte og begripe er at det som oftest er når jeg er kjølig på beina de blir klamme... for så å bli skikkelig kalde :evil:

Link to comment
Share on other sites

He he, lag dere en egen facebookgruppe, og så krysser jeg fingrene for at flere av dere allerede er godt gift, for mye av det jeg leser er ikke akkurat god egenreklame på damefronten! :D

 

Har sympati med problemet da, godt dere får utvekslet gode råd og tips.

 

Ha ha ha ranger, knekker sammen her. Du uttrykte tankene mine på en utmerket måte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg gjør så godt jeg kan for å ikke la stinkende sokker ødelegge for ekteskapet, men av og til glipper det og da kommer ofte utbrudd som "At det går an!" "Er det mulig!"

 

De fleste skoene mine står på vaskerommet hvor det er avtrekk.

Jeg har en egen boks på vaskerommet for oppbevaring av sure sokker i påvente av vask

Jeg prøver å dusje ofte nok, og sper på med fotvask når det er for ille

Drikker mye vann og pisser mye, vet ikke om det har noe for seg for graden av lukt pr liter fotsvette.

Går ellers mye barbeint i huset, men selv da begynner føttene å ose etterhvert.

Jeg registrerer med skrekkblanda fryd at sønnen min også kan ha noen bøse sokker, men vi syns begge det er litt morsomt au å lukte på sokkene til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Har gjennom flere år brukt disse sokkene til flerdags alpinklatreturer både i inn og utland og bruker nå aldri noe annet.

http://www.smartwool.com/mens/socks-2/p ... ew-12.html

De koster litt men varer veldig lenge, holder deg relativt tørre og er veldig varme. I noen år med klatring har jeg prøvd alle triksene i boka men kommer ikke utenom "high-end" ullprodukter som dette.

Kan forøvrig ikke sammenligne kvaliteten på ullvang etc med god merino.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har ikke fotsvette. Men svetter noe satan bare jeg ser en motbakke. Trent eller ikke. Er jeg på villreinjakt som innebærer tunge bør, drikker jeg mye, og pisser nada. Kjenner at væske balansen er fin i kroppen. Det kommer ut i svette, og jeg kan vri opp super undertøy etterpå.. Helvete jeg hater det!! Pisseblaut til knæra, men der stopper det heldigvis. Har vært til legen med problemet for ca 10 år siden. Men det var ingen løsning da. Har det skjedd noe på den medisinske utviklingen de siste 10.

 

Gore tex tøy er utelukket å bruke tidlig i jakta, blir som å kle seg i gladd pack.

 

Fikk noen hånds strikket ullsokker av mi svigerinne. De er det beste jeg har brukt på beina!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan så vidt huske den lukta, det hendte jeg hadde slikt en gang i forrige århundre. Det var før jeg bannlyste alle bomull/kunststoffsokker. Løsninga er å gå i ullsokker, og utelukkende det hele året rundt, og selvfølgelig bytte sokker før det er mer svette en sokker man har på føttene. Helt enig i at temperaturen på føttene handler om å ikke ha for trange sokker, og å ha plass nok i fottøyet.

 

Ullsokker er best, og raggsokker passer til hverdag og fest. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg gjør så godt jeg kan for å ikke la stinkende sokker ødelegge for ekteskapet, men av og til glipper det og da kommer ofte utbrudd som "At det går an!" "Er det mulig!"

 

De fleste skoene mine står på vaskerommet hvor det er avtrekk.

Jeg har en egen boks på vaskerommet for oppbevaring av sure sokker i påvente av vask

Jeg prøver å dusje ofte nok, og sper på med fotvask når det er for ille

Drikker mye vann og pisser mye, vet ikke om det har noe for seg for graden av lukt pr liter fotsvette.

Går ellers mye barbeint i huset, men selv da begynner føttene å ose etterhvert.

Jeg registrerer med skrekkblanda fryd at sønnen min også kan ha noen bøse sokker, men vi syns begge det er litt morsomt au å lukte på sokkene til hverandre.

 

 

He he, synes du takler dette på en sporty måte. Tenker mor er fornøyd når hun kommer inn og gutta har "sniffing hour" med hverandres sokker....

 

Man må tenke på at dette er blåbær i forhold til hva andre sliter med. Hadde tatt litt svette føtter any day før feks vondt i ryggen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nesten alltid bomullssokker under ullsokker. Opplever at da kan jeg ta av meg ullsokken (hjemmestrikket raggsokk), og så er bomullssokken omtrent tørr etter turen. Nå er jeg ikke veldig plaget med svette bein, men i normale høsttemperaturer, så er dette løsningen for meg. Bomull er feil i følge konsensus, men for meg funker det utmerket, rett nok i kombinasjon med ull, virker som om ulla trekker fukten ut av bomullen. Bare bomull blir fuktig og kaldt.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Sjølv ullsokkar blir kalde før eller sidan. Eg har brukt Forsvaret sin doble patent i forskjellige permutasjonar opp gjennom åra og i mange kalde og våte og jævlege dagar. Dei funkar som regel, men ein må tenkje litt.

 

Sokkane må helst vera reine. Om så er, kan ein skylle dei i rennande vatn og skrubbe dei litt og henge til tørk. Då isolerar dei betre.

 

Blir dei for våte, blir dei gjerne etter kvart komprimert og då forsvinn heile effekten. Då er det fotposer neste. Dei nyaste gråsokkane (dei med blå striper kring ankelen) er av kjempekvalitet.

 

Eg brukte sånne syntetsokkar med litt ull i (Chevalier), dei kosta fire hundre spenn og var knallgode så lenge dei varte. Men stor og breiføtt som eg er, varte dei ikkje særskild lenge, sjølv om eg tok godt vare på dei med handvask og Milo og gode greier.

 

Ellers gratulerar til trådstartaren som faktisk klarte det kunstykket å få meg til å tørrbrekka meg littegrann. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette var en skikkelig tULLetråd, som mange andre tråder her inne, men dette er jo som å komme på et AF - anonyme fottsvetteres møte.

Hvis dere skulle kjøre forbi huset mitt vil dere se alle mine sko står på trappen, de får ikke stå inne...

 

Jeg går i sandaler, uten sokker, fra midtren av april til snøen legger seg. Tar kun på sokker og sko hvis jeg blir kraftig anmodet om det av min bedre halvdel. På vinteren har jeg minst mulig på føttene... men har ikke løst utfordringen med kalde støvler på post.

 

Så til kjærnen. De årene jeg bodde og jaktet i afrika hadde vi alltid vannflasker med filt/ull utenpå. Dyppet dem i vann og lot dem ligge i sola. Fordampningen kjøler ned innholdet til kjøleskapstemperatur. Det samme tror jeg er kjernen til problemet med oss som blir kalde på beina i stuen med ullsokker på. Vi blir varme på beina, svetter, svetten fordamper fra den varme foten og kjøler ned foten.

 

Fot stengt inne i støvel, samler fort mye fotsvette og fuktigheten blir en effektiv kuldebro, ull eller ikke. Egentlig et annet problem en kalde føtter uten sko.

 

Det første problemet løser jeg enkelt ved å ikke bruke sokker inne. (kun når jeg er på besøk hos andre). Problem nummer to med kuldebro har jeg ingen god løsning på, men kom til å tenke på noe jeg fikk høre fra en jeg kjenner, jeg tror det var Børge Ousland. Når det er skikkelig kaldt sover han inne i en sort søplesekk inne i soveposen. Da unngår han at fuktigheten fra kroppen siger ut i foret i soveposen og skaper en effektiv kuldebro. Ble inspirert til å prøve det på gaupejakt i morgen. Tre en pose på beina, sokk utenpå og så på med støvler. Blir sikkert gnagsår, hull i pose og kulde. Men det kan være starten på et lenngre forsningsprosjekt...

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei, har hatt noe av samme problematikk på samboer. Ser sølvsokker har blitt nevt, det som hjalp min samboer er en fotkrem med mikrosølv.

Tar fotbad med fotsalt, bruker så å smøre inn føttene med denne fotkremen:

http://lrstars.com/products/microsilver" target="_blank" target="_blank

se MicroSilver Plus Foot Conditioning Balm. Denne Microsilver fotkremen gjør føttene myke, velduftende og tørre! Av alle ting så inneholder den talkum, føttene hans mister det kalde, klamme. Har en lang virkning også.

Vi kjører mye skuter, og bruker mye ull. Men å holde seg tørr er superviktig, så dette har gjort underverker hos ham :-)

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er innpå igjen og jeg registrerer med glede at temaet engasjerer. At tærne og sokkene mine stinker ostepop er tilnærmet null problem. Jeg har heller ikke noe generelt problem med å fryse mer enn normalt på føttene, tvert imot tror jeg jeg takler kulde ganske bra, også på føttene. Jeg er mye ute vinterstid og har ikke problem med å sitte stille på post med gode (ikke ull) sokker, vanlige jaktstøvler i lær og fotposer. Poenget mitt er at jeg kan fryse med ullsokker i stua mens jeg ikke fryser i 15 minus med tynne syntetsokker, jakttøvler og fotposer. Ser at noen slår fast at ull er best. Det er feil. Ull er ikke best. Iallefall ikke for meg, men kanskje det var ok om jeg ikke svetta en dråpe. Vi kan ikke bare sammenligne oss med sauen og si at den fryser så lite. Reinen takler kulde vesentlig bedre enn sauen. Ikke sant? Det samme gjør feks isbjørn og div fuglearter. Reinens hår er hule og inneholder luft. Det er luft som isolerer, ikke sau. Derfor er brynje klart best innerst. Ull er supert utenpå brynje. Lufta i brynjen isolerer bedre enn noe. Ulla tar opp fuktigheten og holder bra på varmen, kanskje bedre enn noe. Jeg har ikke sett brynje eller annen form for nettingsokker. (Dvs jeg har sett nettingstrømper i Ellos-katalogen) Vil tro brynjesokker hadde gnagd og blitt klemt flate av en småfeit harejeger og dermed mista isolasjonsevnen.

 

Forøvrig tror jeg mye vitenskap ligger i innlegget til Eystein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et tips for å holde varmen i kulde (men dette kjelper ikke mot lukt).

 

I HV var jeg stadig vekk på skitur med polfarerne Kagge og Sjur Mørdre. De lærte oss andre et og annet om overlevelse. I kulde gjelder det å ikke få våte sokker som leder kulden inn utenfra. Disse gutta går på langtur med fuktsperren innerst mot huden. Fuktsperren var vanlige plastposer.. Så tar man sokken(e) på utenpå plastposten før alt sammen stappes ned i støvlene. Jeg har prøvd dette på en jævlig kald og plutselig våt ukes vinterøvelse på ski i Nordmarka i Oslo. Det funket.

 

Testing og tilpasning anbefales før noen legger ut på langtur.

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette var en skikkelig tULLetråd, som mange andre tråder her inne, men dette er jo som å komme på et AF - anonyme fottsvetteres møte.

Hvis dere skulle kjøre forbi huset mitt vil dere se alle mine sko står på trappen, de får ikke stå inne...

 

Jeg går i sandaler, uten sokker, fra midtren av april til snøen legger seg. Tar kun på sokker og sko hvis jeg blir kraftig anmodet om det av min bedre halvdel. På vinteren har jeg minst mulig på føttene... men har ikke løst utfordringen med kalde støvler på post.

 

Så til kjærnen. De årene jeg bodde og jaktet i afrika hadde vi alltid vannflasker med filt/ull utenpå. Dyppet dem i vann og lot dem ligge i sola. Fordampningen kjøler ned innholdet til kjøleskapstemperatur. Det samme tror jeg er kjernen til problemet med oss som blir kalde på beina i stuen med ullsokker på. Vi blir varme på beina, svetter, svetten fordamper fra den varme foten og kjøler ned foten.

 

Fot stengt inne i støvel, samler fort mye fotsvette og fuktigheten blir en effektiv kuldebro, ull eller ikke. Egentlig et annet problem en kalde føtter uten sko.

 

Det første problemet løser jeg enkelt ved å ikke bruke sokker inne. (kun når jeg er på besøk hos andre). Problem nummer to med kuldebro har jeg ingen god løsning på, men kom til å tenke på noe jeg fikk høre fra en jeg kjenner, jeg tror det var Børge Ousland. Når det er skikkelig kaldt sover han inne i en sort søplesekk inne i soveposen. Da unngår han at fuktigheten fra kroppen siger ut i foret i soveposen og skaper en effektiv kuldebro. Ble inspirert til å prøve det på gaupejakt i morgen. Tre en pose på beina, sokk utenpå og så på med støvler. Blir sikkert gnagsår, hull i pose og kulde. Men det kan være starten på et lenngre forsningsprosjekt...

 

:-)

Sikkert mye i det du skriver. Selv er jeg så heldig at jeg svetter veldig lite i det hele tatt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også av typen som svetter mye på beina. Nå har jeg begynt med dampsperreposer, og det funker! Spesielt når man er på telttur vinterstid, er det skikkelig luksus å kunne tre på seg skisko som ikke har blitt til isklumper i løpet av natta. Også folk som ikke svetter særlig mye, bør bruke dampsperreposer når man skal overnatte utendørs. Jeg bruker ett par tynne ullsokker innom posen, og ett par tykke raggsokker utenpå. Vil tro det funker bra med nylonstrømper innom posene også.

Link to comment
Share on other sites

he he he, konge tråd :lol::lol::lol::lol: en kjenner seg jo litt igjen i enkelte situasjoner som er beskrevet i denne tråden, bl.annet at denne ulvang sokken er no forbanna dritt ( får fire par hver jul) i år skal jeg si fra litt på forhånd :lol: forøvrig så funker raggsokk rett på bena dårlig hos meg og, spesielt innomhus, pussig greier!

Link to comment
Share on other sites

Har alltid fryst kjapt og ekstremt med ullsokker, prøvd alle typer.

Kjøpte meg noen litt tykke syntetiske av ukjent slag på europris.

Dro på jakt i dag med m77 skoene og ingenting bortsett fra de sokkene på beina.

God og varm hele tia. Lå helt stille i snøen i en halvtime uten å merke noe som helst.

En halvtime før på skytebana var nok til at tærne mine var bunnfrossen.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen i deler av tråden, dog har jeg ikke ekstremt med fotsvette.

Men jeg har også alltid opplevd at en bomullssokk innerst er mest behagelig. Dog må man skifte de ofte, for blir de først våte så blir de kalde. Men bomull innerst (tennissokk), og en ullsokk utenpå, er best komfort for min del. Aldri føler jeg meg tørrere og varmere på beina enn da.

MEN, jeg bruker også gjerne Ullvang sokker. Dog ikke noe særlig lenger enn bomullssokk. Härkila har de beste tynne sokker jeg har prøvd. Dog er de litt dyre. Disse kan jeg bruke flere dager uten at de blir våte og kalde.

I støvler som er litt for trange til to par, har jeg etterhvert gått over til å bruke èn mellomtykk sokk istedet for to. Har prøvd UllMax, som virker bra.

 

Som man skjønner så har jeg litt forskjellige erfaringer.

Og som det framgår av tråden, så er det også forskjellige erfaringer blandt folket. Samt at oppleste og vedtatte sannheter ikke gjelder alle. Som f.eks. at ikke ull alltid er det beste for alle.

 

Det som funker absolutt best for meg, er bomullssokk innerst, ull utenpå. Bomullssokken må byttes minst hver dag.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må dessverre si at ull er best. Men jeg skjønner problemene til de som sliter med fot svette. Svette inneholder en del salt som igjen binder mye fuktighet. Vann er lik kullebro. Så svetter du mye vil du fryse mer.

Bomull kontra ull er at hvis bomull blir blir vått har det en varmeeffekt lik null mens ull har noe igjen. Hvor mye varmeeffekt du har spørs på hva slags ull og hvormye andre fiber som er blandet inn.

Til dere fot svetter vil jeg anbefale som tidligere nevnt fuktsperre. Dette kan du oppnå med plastposer eller sealskin sokker. Sistnevnte kan være et godt tips til hjemme bruk også så kan besøken hos andre foregå uten fotvask og ekstra sokker. Uten på dette bruker dere en god ullsokk.

Vær obs på at forsvarets sokker ikke er 100% ull. Det finnes mange bedre sivile alternativer der ute. Men det viktigste er at dere har vintersko som har god plass til både ekstra sokker og bevegelse.

Valg av støvler har også litt og si. Her kommer lest og material valg inn. En god lærstøvvel er vel det mest anbefalte men de vil lekke litt. Dette kan kontres med fotposer eller gode gamasjer.

Goretex støvler er gode men de binder en del fuktighet i seg og vil bli kalde og harde. Med andre ord du vil gå med en is klump rundt foten.

Gummi leder kulde bedre enn lær men du holder deg i det minste tørr for fukt utenifra. Disse støvlene kommer da gjerne med en ullfilt liner som igjen gjør dem bedere en vanlige lær støvler. Men alle har sine preferanser så dere får finne ut slev hva dere ønsker å bruke. Dette er tips og råd fra en som har fryst nokk på bena.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...