Jump to content

Ulv savnet - utlover 100.000 i dusør


Puzzaque

Recommended Posts

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10076315

 

Så hvorfor føles det som hele historien er noe rar.

 

Greia er vel

 

Ulv påstås å forsvinne, men det finns svært lite som tilsier at det er tjuvjakt da man både mangler kropper og eventuelle senderhalsbånd

Om det er sånn at det er "profesjonelle" som leter opp å skyter ulv uten at man har bevis så kan man si at man antar det

Plutselig så påstås det at det er en som er forsvunnet å man "finner" halsbåndet avskåret og avslått under en bro ...

samtid vet man at det er en kampanje som faktisk er ganske på sidelinjen i forhold til den opprinnelige agenda som var å bevare eksisterende stamme

nå ønsker man å "lovlig" sette ut ulv, for å styrke stammen, å det kab virke som man jobber seg inn for å få akksept i befolkningen for dette ved å "bevise" at ulven blir tjuvskutt

Man kan kanskje anta at om det er slik at ulv vandrer ut å forsvinner. peilere slutte å virke å sikkert en hel del andre naturlige årsaker til at man mister kontroll på inndivider.

Det vil helt sikkert ikke bli akkseptert å bedrive miljøkriminalitet om det viser seg at det ligger naturlige grunner til bestandsvariasjonene

 

Så vidt jeg vet er det enda nesten ikke funnet noe bevis hverken på at ulv er tjuvjaktet eller satt ut

Link to comment
Share on other sites

helt utrolig hvor mye ressusjer de legger i rovdyra, og hvor mange som elsker disse over alt på jord.

 

og når folk ikke skjønner hvorfor man slipper dyra til fjells. og uten tilsyn.

skulle likt å sett dem komme å gjete saueflokkene hele sommeren.

 

sauene har gått fritt i fjellet i flere genrasjoner, men det er bonden som blir nektet å slippe, siden ulven har trekt inn i omerådet.

har altid vært rovdyr tap, men når tapene blir så store som det er noen steder må rovdyr tallene ned.

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så skulle ikkje dette vert lov.

De er mer oppstyr rundt en ulv som mangler en de gjør vist en person blir voldtatt eller blir drept.

 

 

Jeg forstår godt hva du sier, men jeg velger alikevel og være uenig.

Denne "klubben" jobber jo for ulven og rovdyr, det er jo deres prioritering nummer 1.

Jeg hadde forstått poenget ditt vis vi snakket om Røde-Kors eller Leger uten grenser.

 

Ulv/rovdyr er jo deres hjertesak så derfor er det jo bare naturlig de lager oppstyr rundt det.

 

I dagens verden så må man faktisk tilpasse seg, for å passe best mulig inn.

Er det mye ulv og det viser seg og være umulig og drive med sau, da må du desverre sette deg på skolebenken eller få deg en annen jobb.

Der etter kan du kanskje jobbe mot ulven/rovdyr i Norge. Jeg vet at det høres lettere ut enn det er, men det er faktisk sånn verden er. For og overleve økonomisk osv,,, så må du faktisk tilpasse deg samfunnet.

 

Men jeg er selvfølgelig helt enig i at det er FEIL at kun to/tre fylker får all belastningen som rovdyr påfører sau og andre dyr.

Dette sitatet passer jo godt over hva jeg mener om rovdyr politikken her til lands.

 

"Men er det en ting jeg har fått nok av, så er det langhåra, cafelate drikkende hippier fra Grunerløkka som tror de vet bedre hvordan det er og leve med ulv enn en bonde fra Hedmark".

Rovdyrdebatt mellom Stefan Heggelund og Nikolai Astrup på Høyres landsmøte 2011

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Det er et ganske snevert syn på ulv her på i landet, forumet inkl.

Personlig er jeg ganske nøytral til rovdyrtemaet, men har relativt sterke meninger på andre ting.

Likevell så klarer jeg (storsett) å se saken fra andre siden, og avstår å snakke nedsettende om motparten.

 

Vi lever i et demokrati, der folk fra østlandet, bestemmer hva som skal skje på vestlandet (og motsatt).

Det er derfor lett å si ulven skal få leve, siden den ikke bor uttenfor stuevinduet ditt.

På den andre siden, så har Norske bøndet alltid hatt oppreising og støtte fra staten.

Ingen annen næring har hatt så mye pengestøtte og beskyttelse som norske bønder.

 

Uansett hvilken side du måtte være på, så har du med å følge norsk "flertallet".

Til nå har det sier det flertallet, at X antall ulv skal få leve på X område.

Finnes tyvjakt, så MÅ det straffes, men det er jo relativt mye styr for en ulv.

Mye skapt av VG/DB, og vi biter på hver eneste gang.

 

Velger du å slippe hunden i "ulve område", aksepterer du automatisk farene ved dette.

Personlig hadde ikke jeg sluppet hunden min i sånne område, men det er jo meg.

Klandre ulven for å ta dyr, blir som å klandre katten for å dra inn mus.

Ulver jakter for mat, og det er vel streng talt en bedre begrunnelse enn hva jeg har.

Likevell så må det være fryktelig å miste hunden sin sånn.

På den andre siden, så tror jeg flere hunder blir drept av bil, enn ulv.

Elgen er vel ikke helt harmløs den heller når jeg tenker meg om.

 

Det kan virke som jeg er PRO ulv, men sånn er det ikke.

Når jeg tenker meg om, så ser jeg ikke helt vitsen med å ha 10-20 ulv innenfor et gitt område.

Ulven vil forflyttet seg om gresset er grønnere på den andre siden.

Det ville vel du også gjort, om du var ulv.

 

Skal vi derfor ha ulv i Norsk fauna, må vi ha flere, og de må få forflytte seg sånn de vil.

Alternativet er å ta livet at hele stammen, og heller stå til ansvar om våre etterkommere viser seg å være uenig.

Link to comment
Share on other sites

Sitter egentlig å bare smiler til noen av de uvitende innleggene i debatten. Forslag; gjerde inn sauen på utmarksbeite bak 4m høye gjerder.

 

Jeg er ikke like bekymret for ulvens kapasitet til å hoppe, så det greier seg nok med 2m. Det enkelte ikke forstår er at en Grundeier kan bruke hele sin skog som utmarksbeite. Ser her for meg at flere går sammens og gjerder inn store skogområder. Siden det meste av skog her på østlandet eies av private grundeiere ville det bli lite boltreplass igjen for ulven innenfor vernesonen. Friluftsbruken av norsk natur og skog ville betone seg som 2m "hekkehopp" fra pokerteig til pokerteig. Et artig syn og sikkert like irriterende for de kaffedrikkende "terrengsyklistene" som trener til birken, som elghunden. Men det er muligens dette bøndene bør gjøre, kjøp sau og gjerde inn skauen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mange flotte komentarer der ja! er de som presiserer at vi skal la den NORSKE ulven leve! er vel strengt tatt ikke mange av de individene vi har her i landet som opprinnelig norsk, er vel heller utsatte hybrider og importer!?

 

De siste genuint NORSKE ulvene ble skutt fra helikopter i Finmark på slutten av 50-tallet. Det som har vært i Norge ettter det har vært streifdyr og enkelte "innvandrere" fra Sverige og Finland. Dette var alibiet da man med henvisning til Bern-konvensjonen vedtok å re-etablere en ulvestamme i Norge.

 

I debatten den gangen var det et forslag om å gjerde inn Nordmarka, et oversiktelig og begrenset område uten konflikter med beitedyr og andre sauer :lol: og slippe ulven inn der. Når det så var spist tilstrekkelig med pudler tilhørende noble Oslo-fruer ville det nok blitt slutt på ulvedebatten :mrgreen:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Like lite som at fiskere skal få bestemme kvotene sine og oljebransjen bestemme hvor de skal bore, så kan ikke sauebønder få bestemme rovdyrpolitikken alene.

 

Vi lever i et demokratisk styrt land, med en sentralisert og koordinert administrasjon. Selv om en sitter midt oppi det og innehar den beste kunnskapen om emnet så betyr ikke det at du ikke må ta hensyn til hva resten av samfunnet du lever i mener.

 

Som en forhatt byboer (jeg drikker latte en gang i blant også) så har jeg ikke ulv rundt huset, men jeg har en mening om det. Jeg forventer at jeg får uttale meg om både ulv, fiske, oljeboring og alt annet. Det er slik systemet vårt er bygd opp.

 

Faen, nå har jeg begynt å skrive i ulvedebatter, det hadde jeg egentlig bestemt meg for å ligge langt unna...

Link to comment
Share on other sites

Faen, nå har jeg begynt å skrive i ulvedebatter, det hadde jeg egentlig bestemt meg for å ligge langt unna...

 

Samme her :roll:

 

Jeg tror du peker på litt av problemet i innlegget ditt. - Hvem skal ha innflytelse på hva?

 

Det er forbanna lett for meg som bor i Nord-Norge og kun har sett ulv i Polarzoo å mene at det bør være viltlevende ulv i Hedmark.

 

Jeg ser ingen grunn til at Steinar fra Stovner og Rigmor fra Romsås skal ha noe med å diktere at Eldar Elgvelter fra Trysil skal ha ulv gående i hagen sin.

 

Slik jeg ser det bør det vær opp til lokaldemokratiet å bestemme hvorvidt det skal være ulv i kommunen/fylket.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det bør det vær opp til lokaldemokratiet å bestemme hvorvidt det skal være ulv i kommunen/fylket.

 

Så enig, så enig. Folk som sitter i Oslo (eller andre steder der "natur-romantikerene" bor) ser ikke at dersom man innfører ulv et sted så blir i praksis beiteretten til bøndene "ekspropriert", men uten erstatning.

 

Så er det et kjempeproblem som man har opplevd flere ganger nå, ulven er så elendig til å lese, eller den bryr seg ikke om, "lovlig" fattede vedtak om at den får værsågod holde seg til det som "øvrigheta" har bestemt er (godkjent) ulvesone.

 

Det kan vel antas at problemet vil være det samme om lokaldemokratiet skal bestemme. Tror det vil være litt tvilsomt om ulven vil holde seg i Engerdal dersom kommunen bestemmer at den er en ulv-kommune, og ikke vandrer over til Rendalen som er ulvefri. :roll:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Samtidig er det noe snevert å tro at de som bor i disse ulveutsatte kommunene evner å tenke balansert og i lengre linjer mht. viltforvaltning og stell generellt. Man trenger iblandt å se ting litt på avstand for å fatte nyanserte beslutninger.

 

På samme måte som Nicoline Lattè fra Frogner synes det er greit å tre ulv nedover huet på hedmarksbønder fordi de er "fine å se på", Vil nok ikke Sigurd Sauebonde være fullstendig nøktern han heller. Vi mennesker har en tendens til å tenke på dagen og morgendagen, og det som ligger oss nærmest. Man trenger en gyllen middelvei der alles interesser blir ivaretatt på en akseptabel måte.

 

Det jeg er interessert i, er en utredning der man finner ut av i hvilken grad ulven i Norge påvirker bestanden av klovvilt, og hvor mye sau en enkelt ulv faktisk tar i året.

 

Sauebøndene påstår en ulv dreper 50 sau av gangen for gøy, ulveelskerene sier den bare tar det den trenger for å overleve. Sannheten befinner seg kanskje et sted mellom de to ytterpunktene..?

 

Jeg vil avslutte dette innlegget med å si at jeg har gått fra å synes ulven er fine dyr, til å bli litt skeptisk til dens påtenkte rolle som en del av en fauna som i større og større grad brukes av oss mennesker, enten det gjelder rekreasjonell jakt eller bondedrift.

 

 

Det var kanskje en grunn til at vi i tidligere tider ikke ønsket å ha ulv her i landet? Ulven er ekstremt tilpasningsdyktig, tar livet av store mengder dyr og legger av seg skyheten svært fort. Jeg håper ikke det må gå så langt at unger blir tattt før man innser dette, all den tid mange røster hevder at ulven med 100% sikkerhet ikke angriper mennesker Ville du veddet livet til den 10 år gamle ungen din på at den ikke gjør det?

Link to comment
Share on other sites

En nøktern og "vitenskapelig" undersøkelse av hva ulven faktisk tar av klovdyr og tamfe synes ikke å være førsteprioritert av ulve-folket.

 

Det ble for "noen" år siden referert om en bonde i Østerdalen som hadde investert mye penger i å legge til rette for organisert elgjakt på sin eiendom. Etter at ulven etablerte seg fikk han sin kvote redusert fra over 20 elg (tror det var 27) til 6! Han led følgelig et betydelig inntektstap siden han ikke lenger kunne selge så mange "jaktopplevelser" til interesserte jegere, tallet som ble nevnt den gangen var 250 000 pr år.

 

Han fikk selvfølgelig ingen erstatning for dette, man har ikke "krav" på å få fellingsløyver.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil frem til, er at det hadde vært formålstjenelig å få kartlagt i hvilken grad ulven ( her er det sikkert individuelle forskjeller men dog), dreper i overkant mange dyr i forhold til hva den nyttiggjør seg av. Jeg tror bøndene hadde godtatt en og annen sau som forsvant for å fø på et par ulvevalper, men når man rusler opp på setern og finner 20 kadavere som ligger og råtner - da begynner ulven å bevege seg over i kategorien "skadedyr" istedenfor en viltart som tar det den trenger. Sistnevnte er i mine øyne mer akseptabelt og bør godtas av bønder som andre. Det er jo - som jacob84 er inne på - ikke ulven skyld at den er ulv, men man må likevel vurdere en arts egenskaper opp mot egnetheten av å ha et slikt dyr innenfor de viltområdene vi forvalter.

 

Hadde den norske ulven vært utrydningstruet og dette var de få gjenværende eksemplarene, så hadde diskusjonen vært en helt annen. Men for det første er ikke dette norsk ulv, og for det andre er vel ulven på verdensbasis kanskje en av de MINST truede dyreartene.

 

Avhengig av svarene jeg får på dette innlegget synes jeg det er betimelig å spørre om vi har store nok områder til å forvalte en ulvestamme paralellt med sauedrift og generell bruk. Jeg er i tvil, men er åpen for å bli opplyst.

Link to comment
Share on other sites

Men for det første er ikke dette norsk ulv, og for det andre er vel ulven på verdensbasis kanskje en av de MINST truede dyreartene.

 

Dette er det som teller tungt for meg. Jeg er positiv til ulv som apex-predator i norsk fauna, og tror at den har en funksjon. Men den er jo ikke norsk lenger, det genetiske materialet er forsvunnet og dermed er den ikke "verneverdig" på samme måte i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig behov for, og trenger vi ulven som predator i norsk natur?

Og hvilke viltarter er det som har et slikt "predatorbehov" for å holdes under kontroll?

Renovasjonen i naturen blir så vidt jeg vet godt ivaretatt av bla rev, insekter og fugler.

 

Hovedgrunnen til at vi har besluttet å ha ulv i Norge er sannsynligvis ene og alene vernebehovet.

Med andre ord, behovet for å verne den såkalte norsk / svenske ulvestammen, som i realiteten er ytterkanten av den sibirsk / russisk / finske ulvestammen, som i seg selv (og som flere har påpekt) er noe av det sunneste og kraftigste som finns på kloden når det gjelder ulv.

Forstå det den som kan..... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Er det beviselig at ulven har forsvunnet , eller er det hele icenesatt .

 

I følge artikkelen er det anntatt at den er tjuvjaktet med scooter og forsvunnet, men halsbåndet finner man avskåret og satt ut av funksjon under en bru gjemt på en slik måte at det antas at den var ment å bli funnet. Så om det er isenesatt hva er da agendaen bak ? Å få akksept for ett tiltak man ellers ikke ville få gjennomslag for..

f.eks import og utsetting av russisk ulv.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke gi f.. i ulven å skyte rev i stedet. Jeg vil ha småvilt :lol:

Sau har vi ikke bruk for, de smaker ikke godt. Sauefett er farlig og gir infarkt. Det er vel heller ingen jegere som strikker :shock::lol::lol:

 

Så enkelt kan saken løses :wink: .

 

Må forresten en tur på kafe :silent: ..., etter all snakken om kaffe ble jeg desperat etter en kaffelatte :mrgreen:

 

:popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:

Link to comment
Share on other sites

Svenskene vil importere 20 ulver

 

http://www.nationen.no/rovdyr/article4736853.ece

 

– En ganske sterk faktor for de som er skeptisk til ulv, er viss den skulle være satt ut eller flytta, påpeker Wabakken

 

***

Men hva om man får til en generell forståelse av at det er så mye tjuvjakt at dette holder på å knekke ulvestammen ?

Hva kan man ikke da klare å få gjennom ...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke gi f.. i ulven å skyte rev i stedet. Jeg vil ha småvilt :lol:

Sau har vi ikke bruk for, de smaker ikke godt. Sauefett er farlig og gir infarkt. Det er vel heller ingen jegere som strikker :shock::lol::lol:

Så enkelt kan saken løses :wink: .

Må forresten en tur på kafe :silent: ..., etter all snakken om kaffe ble jeg desperat etter en kaffelatte :mrgreen:

:popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:

Kan vi ikke gi f..... i reven, og skyte ulv i stedet? Jeg vil ha storvilt! :lol:

 

Sau har vi bruk for, man kan da ikke halal-slakte gris? Og vi må da "dele godene", og gi litt hjerteinfarkt til de som ikke eter gris også? Og et saueskinn er da mye varmere enn en svinepels? :shock::lol::lol:

 

Så enkelt kan saken løses! :wink:

 

Jeg skal ikke på kafé, kaffe skal kokes på bål! Dessuten drikker jeg helst te!

Men den dagen en av SH-hannene mine faller for aldersgrensen, skal jeg selge skrotten til svenske ulvevenner for 100.000 raske, svenske kroner! Og invitere deg på kaffebar, "Bly". :mrgreen:

 

:popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:(Jeg skal bevilge meg et bløtkakestykke m/kaffe, når denne tråden passerer 10 sider!)

Link to comment
Share on other sites

100000 svenske kroner blir jo ikke rare slanten i norske kronasjer så det blir vel ikke mye hjelp å få fra vest. :lol:

Ett er sikkert, jeg er ikke for tjuvjakt av hverken det ene eller det andre dyreslag, og fattig er jeg.

Men skulle jeg ha snublet over info, skulle jeg ha klart meg uten 100000 sølvpenger.

 

Om ikke av annen grunn enn prinsippet om at mennesker er mere verdt enn dyr (man leser jo litt i Bibelen må man vite).

 

Kort sagt, er ikke enig med dem som er for tjuvjakt på Ulv. Men jeg har forstelse for mennesker som føler seg drevet til tiltak i rent selvforsvar, og i tråd med min religion er det da ikke forenlig med å legge seg bort i en sak av en slik karrakter. Selv om jeg måtte være uenig i deres valg metoder og brudd på lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Hm stussa litt over en utalelse fra en av disse svenske uleforskeren.

 

– De siste 30 åra har kun fire finsk-russiske individer tatt seg ned til sør i Skandinavia og fått valper, påpeker Risberg.

 

Har formert seg efektivt disse 4 ulvene eller kommer resten som en gave fra ''GUD'' mon tro :roll:

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig at noen gidder...

Rovviltpoitikk i norge er helt på ville veier... Det at noen papirhaner i hovedstaden skal bestemme at vi i utkantene skal ha ulv er for dumt...

Nei sett opp et flott gjerde rundt nordmarka å slipp ulven der så kan de som er så glade i ulv kose seg med den der!!!

Stadig treffer en folk fra sentrale strøk som ikke tør å gå i naturen fordi det er farlige dyr som ulv og bjørn der...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er den eneste for forskerne og da virker det som Wabakken er i førersetet så inn i granskauen om å gjør å påstå at de ulvene man har mistet kontakt med

er skutt av tjuvjegere, jeg vet faktisk ikke om det er funnet ett eneste kadaver eller peiler som kan bakke opp om denne påstanden.

 

Hva er eventuelt agendaen bak slike utspill og påstander?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er den eneste for forskerne og da virker det som Wabakken er i førersetet så inn i granskauen om å gjør å påstå at de ulvene man har mistet kontakt med

er skutt av tjuvjegere, jeg vet faktisk ikke om det er funnet ett eneste kadaver eller peiler som kan bakke opp om denne påstanden.

 

Hva er eventuelt agendaen bak slike utspill og påstander?

Wabakken har gjennom mange år kommet med en haug med utsagn som ikke har rot i virkeligheten, så hans troverdighet som forsker burde vel snart være oppbrukt.

Virker som såkalte rovdyrforskere tror vi vanlige folk og jegere er dumme. De kan manipulere politikkere med raportene sine men troverdigheten blant vanlige folk i utkantnorge tror jeg er borte...

At det forsvinner en og annen ulv er vel ikke mer unaturlig enn at andre dyr forsvinner...

Link to comment
Share on other sites

Meeeen detta med tjuvjakt e no ikkje heilt dumt det helldan,rart hos svigermor på grensa,så sitter vi ute om sommeren om kvelden og natta å fisker eller prater,så går det av noen skudd nesten hver gang jeg er der,skulle ikke forundre meg om det ikkje dett nokon grå pelser,trur ikke det er rådyr/elg. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen svenskevits, svenskene har jo en ulvestamme som de etter Bern-konvensjonen er forpliktet til å ta vare på. At denne ulvestammen var en russisk ulv som "innvandret" fra Nord-Russland via Nord-Finnland gjennom halve Sverige ned til Dalarne der den utrolig nok fant en make den kunne parre seg med gjør jo bare at svenskene må være ekstra flinke til å passe på ulvestammen sin, og når det ikke er flere russiske ulver med friske gener som finner den lange veien gjennom Finnland og ned til Dalarne må de jo "hjelpe" litt til med friske gener så ikke stammen degenerer! :mrgreen:

 

Det skal vi jo bare være glad for, noen av de "nye" ulvene finner nok veien til Norge og vil være en berikelse for den norske faunaen, etter noen generasjoner er de vel for naturaliserte norske ulver å betrakte og da har jo Norge også en plikt etter Bern-konvensjonen til å beskytte dem. Homo sapiens gjør jo ikke en bra nok jobb med å holde naturen i likevekt, de slipper jo både fremmedartede dyr som sauer og hunder løs i naturen, og makter ikke på egen hånd å holde denne viltvoksende elgstammen under kontroll. Da er det bra vi har ulven som kan sørge for balansen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Altså: Forskere er alltid korrupte, ulvemotstandere er alltid lovlydige. Og om de ikke skulle være det så er det greit fordi målet rettferdiggjør midlene. Har jeg oppsummert saken greit her?

Og for ordens skyld: Det er bare rovdyrmotstandere som har rett til å sette seg over loven, hvis dyrevernere gjør det er de simple kriminelle.

Link to comment
Share on other sites

Altså: Forskere er alltid korrupte, ulvemotstandere er alltid lovlydige. Og om de ikke skulle være det så er det greit fordi målet rettferdiggjør midlene. Har jeg oppsummert saken greit her?

Og for ordens skyld: Det er bare rovdyrmotstandere som har rett til å sette seg over loven, hvis dyrevernere gjør det er de simple kriminelle.

 

Minner om at det siden starten av ulvedebatten har pågått en informasjonskrig der enhver ulvemotstander er blitt fremsatt som en rabiat tomsing med topplue og rifle, mens tilhengersiden er blitt fremstilt som objektive, kunnskapsrike og moderate. Da er det mer enn forståelig at det blåser opp litt ekstra når argumentene tilhengersiden har vunnet frem med, faller som dominobrikker.

Link to comment
Share on other sites

Minner om at det siden starten av ulvedebatten har pågått en informasjonskrig der enhver ulvemotstander er blitt fremsatt som en rabiat tomsing med topplue og rifle, mens tilhengersiden er blitt fremstilt som objektive, kunnskapsrike og moderate

 

Dette har vært forkjempernes propaganda. Motstanderens propaganda har vært like unyansert i fremstillingen av sine motstandere som latte-drikkende by-tomsinger med en total mangel på forståelse for naturen og livet på bygda.

 

Da er det mer enn forståelig at det blåser opp litt ekstra når argumentene tilhengersiden har vunnet frem med, faller som dominobrikker

Hvor? Når? Jeg ser bare det samme oppgulpet her, alt som kommer fra forskerhold er åpenbar misinformasjon. Påstander om selvtekt blir automatisk avfeid eller bagatellisert, noen går så langt som å åpenlyst støtte slike handlinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...