Jump to content

Direktoratet vil tillate prøvejakt med bue


donner

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fremskritt var det når vi gikk fra fallgrav til bue, så fra bue til kruttvåpen.

 

Det neste fremskrittet vil bli når vi sitter i stuen og flyr droner over jaktterrenget og skyter hjort med laser.

 

Når vi nå går tilbake fra krutt til bue er det vel ett tilbakesteg vel??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når vi nå går tilbake fra krutt til bue er det vel ett tilbakesteg vel???
Kjekt at du tilkjennegir at du har "solid bakgrunn for egne meninger" i signaturen din!

 

Sitat: "Jeg er imot alt jeg ikke selv driver med og syntes det skal bli forbudt".

 

Jeg har sett tilsvarende kommentarer i flere media i dag. Felles for de fleste er at skråsikkerheten er omvendt proporsjonal med kunnskapen.

 

Nå blir det vel noen forsøk - kanskje en idé å vente på resultatene?

Link to comment
Share on other sites

Det var virkelig en bra julegave og meget bra at saken er kommet så langt den er gjort . Gjennom slike organisasjoner som skal delta i slike spørsmål pleier det og ta tid men syns likevel at det nå er på tide og ta en avgjørelse og når dette svaret kom nå får vi inderlig håpe det ikke kommer noen med motforestillig før prøveprosjektet er gjenomført . Jeg sier bare 'hurra buejegere' :D:D

Link to comment
Share on other sites

Kva er siste talla frå undersøkelsar når det gjeld skadeskytingar med bue vs rifle? Årsaken til spørsmålet er at eg sit med Jakt og Fiske nr 11 1994 der det vises til undersøkelsar frå USA og skadeskyting per felt vilt med rifle ligg på 0.17 for bue på 1.39 Desse talla er frå 4 års perioden 1966-69 . I ein anna undersøkelse frå 1983 ligg buejegerane på 1.2 skadeskyting per felt dyr.

 

Når det gjaldt effektiviteten så felte riflejegerane 24,37 dyr per 100 jaktdagar , buejegerane 4.37,men no jaktar vel ikkje folk med bue fordi det er det mest effektive.

Link to comment
Share on other sites

Var vel litt tidlig ute med mitt forrige innlegg. :forvirra: Skal vel ikke dømme dette nord og ned før en ser hva som kommer konkret ut av det. Mest spent på hva som kan jaktes på og hvordan en blir kvalifisert for å jakte, tenker da på krav til pil/bue og oppskyting/prøve.

 

Du kan se littt rundt på nettet på Svenske og Danske sider men og på Norges buejegerforbund så finner du mye info der. Skulle ikkje forundre meg om det blir noe ala`IBEP kurs.

Link to comment
Share on other sites

Vest spurte om skadeskytingsfrekvens. Tror kanskje de undersøkelsene han viser til gjelder dyr der ettersøk er nødvendig. Under buejakt I tett skog vil et ettersøk ofte være nødvendig, selv om dyret bare går 50 meter. Riflejegerne jakter skjelden I så tett skog. Når du legger til skrøpeligere utstyr (40-60 år siden), en annen jaktmoral, forbud mot ettersøkshund osv. Det er ikke uvanlig I USA å vente til dagen etterpå med ettersøk, for å kunne samle kompiser til manngard. Undersøkelser fra moderne buejakt viser skadeskyting omtrent som for riflejakt. Tror faktisk skadeskytinga er lavere for bue enn for rifle I Sør Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Jeg diskuterte dette en god del med de amerikanske buejegerne jeg delte camp med i Sør Afrika i 2008.

Ut fra det de sa hadde de sjelden ettersøk, dyra gikk som oftest noen meter og sto og kura litt før de tippa over.

Som oftest var det gjennomskyting og tydelige blodspor.

Mesteparten av jakta der jeg var, var over vannhull fra enten high seats eller blinds og hold sjelden over 30 meter.

 

Så vidt jeg vet mistet de kun ett dyr, en gemsbok, og grunnen var at den beveget seg litt i samme øyeblikket som pilen gikk, noe som gjorde at treffet ble høyt i nakken.

Det var åtte jegere som jaktet intesivt i åtte dager og de tok masse flotte trofeer.

 

De fortalte også om whitetail-jakta i hjemstaten New York, og jeg fikk intrykk av at dette var utstyr som virket hvis jegeren gjorde sitt.

Var også imponert over treffsikkerheten deres, og de hadde noen treningskudd hver morgen før de dro ut.

Så dette tror jeg blir bra, og vil ønske buejegerne all mulig lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Kjekt at du tilkjennegir at du har "solid bakgrunn for egne meninger" i signaturen din!

 

Sitat: "Jeg er imot alt jeg ikke selv driver med og syntes det skal bli forbudt".

 

 

Og du trodde dette ikke var ironi fordi...??

 

Men skal innrømme jeg er skeptisk til buejakt utifra det jeg har sett via diverse media og det jeg har sett av prestasjoner med bue blandt min krets.

 

Men jeg er genrelt imot å forby, så jeg ønsker dere lykke til med buejakten og håper for deres del at dette ordner seg. Si fra hvis det blir fakkeltog til støtte for dette så skal jeg stille.

Kanskje jeg da ser noen av dere i fakkeltog for praktisk rifle.

Link to comment
Share on other sites

.. Et viktig delmål ser ut til å være oppnådd.

Nå er det bare å håpe at Viltloven endres (kun krutt som drivmiddel)

 

At forbudet mot buejakt har vært meningsløst, blir vel litt feil å nevne når vi samtidig hevder at teknologiutviklingen har gjort bueskyting så mye sikrere..

 

Vi som aldri blir å jakte med bue har en jobb å gjøre, nemlig å stille med respekt for andres interesser, og innsikt om at det går an å jakte forsvarlig med annet utstyr ennn det jeg selv liker best.

 

Gratulerer buefolket!

Link to comment
Share on other sites

Ta deg f...n på det at det ikke skal bli noen buejakt i våre skogeiendommer så lenge jeg klarer å stå på to bein.

Men skal innrømme jeg er skeptisk til buejakt utifra det jeg har sett via diverse media og det jeg har sett av prestasjoner med bue blandt min krets.

Der har du det, ja!

Link to comment
Share on other sites

At forbudet mot buejakt har vært meningsløst, blir vel litt feil å nevne når vi samtidig hevder at teknologiutviklingen har gjort bueskyting så mye sikrere

De har vært en god utvikling på rifler, sikter og riflekuler også, f.eks. etter 1970. At forholdet mellom dem er så endret er jeg ikke sikker på.

Den største forskjellen er nok på jaktetikk, og at dagens jegere her en mye mere human jaktetikk (sier ikke at den er bedre, men den tar mer hensyn til dyras ve og vel).

Dette er gjør at en kan overlate flere av avgjørelsene i forhold til jakta, til jegerene selv, istedetfor å ha det regulert i lov. Se på forbudet mot KJ-rifler på jakt f.eks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

...ett kjempeskritt i riktig retning førr jakt-kulturen i Norge :P

 

Ikke vær for sikker, dette kan potensielt bli et "problem" for vanlige jegere. Den generelle skepsisen mot bue og det faktum at det er en jaktform for spesielt engasjerte vil sannsynligvis resultere i en svært krevende prøve om det blir tillatt. Dette er selvfølgelig en god ting for viltet, men det åpner også døren for høyere krav for alle jegere.

 

Forøvrig vil jeg takke Kalstad for at han nok en gang - virker skråsikker, får vi si - ditt opprinnelige uttrykk var for kraftig kost! Jegermeistern. . Det blir nå åpnet for et prøveprosjekt for å få praktiske tall på bordet, det er lite sannsynlig at det blir tillatt med mindre de gjør en bedre jobb enn andre jegere. Men Hr. Allvitende trenger ikke slikt, han vet jo alt best.

Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer,

men det åpner også døren for høyere krav for alle jegere.

Hvilket godt kan være en god ting.

Om dokumentasjon av - diverse karakteristikker - Jegermeistern - er vi iallefall enige, det er greit å slippe å tvile :wink: Selv om det neppe er god takt å skrive ALT en tenker. Ikke helt god takt, og hvertfall ikke i samsvar med forumreglementet! Jegermeistern.

K

Link to comment
Share on other sites

Den største forskjellen er nok på jaktetikk, og at dagens jegere her en mye mere human jaktetikk (sier ikke at den er bedre, men den tar mer hensyn til dyras ve og vel).

Dette er gjør at en kan overlate flere av avgjørelsene i forhold til jakta, til jegerene selv, istedetfor å ha det regulert i lov. Se på forbudet mot KJ-rifler på jakt f.eks.

K

 

Når jeg startet å jakte rein I 16 års alderen, måtte rifla plomberes. Jeg spurte lensmannen om det virkelig var nødvendig, da sa han at det måtte dø ut en generasjon jegere før forbudet mot magasin kunne heves... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis buejakt blir tillatt vil man jo før eller senere se bilde på førstesia i Dagbladet av Bambi løpende rundt med ei pil i vomma.

 

Det ER en risiko. Selv om skadeskyting er skadeskyting uansett våpen ser det verre ut med en pil stikkende ut av viltet. Men husk at slike hendelser stort sett er pga manglende jaktspiss, pilen vil da gi lite skade og tette såret så blodtapet begrenses. Med korrekt ammo vil det forhåpentligvis ikke bli noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis buejakt blir tillatt vil man jo før eller senere se bilde på førstesia i Dagbladet av Bambi løpende rundt med ei pil i vomma.

 

Om ikke minnet svikter meg, så har vi vel allerede hatt ett par slike saker på trykk, men da var det vel størst fokus på at buejakt var ulovlig og at dette var tjuvjegere som hadde vært på ferde. Ikke at det var inhumant.

 

Jeg ser også allerede endel folk som legger frem påstander om flere skadeskytinger og vanskeligere ettersøk, så veien frem blir vel fortsatt humpete.

 

Så det er jo bare å stå på og gjøre det skikkelig så dere klarer å overbevise slike som meg og enda bedre folk som Kalstad om at dette er god bæsj. (Good shit)

 

Iallefall. Lykke til og gratulerer så langt.

 

To spørsmål:

 

1 hva er en KJ rifle.

 

2. Hvorfor er en skadeskutt hjort skutt med pil vanskeligere å finne igjen en en skutt med rifle?

Link to comment
Share on other sites

I talla eg viste til så felte riflejegerane 919 vilt og hadde 3771 jaktdagar. Buejegerane felte 82 stk og hadde 1878 jaktdagar. Antall skadeskutt vilt som ikkje ble funne for riflejegerane var 153 stk, for buejegerane 114stk.

 

Talla som eg nemner var berre ein liten del av eit prosjektarbeid fra Evenstad; Konklusjonen var:" Så lenge buejegerne skadeskyter flere dyr enn mann feller , er det etter vår mening uaktuellt å innføre denne jaktformen i Norge".

 

For den som er interessert i meir om dette så er eg er ikkje sikker på kva oppgåva heitte,men overskrifta i artikkelen i Jakt og Fiske nr 11 1994 var:Hvor effektiv er pil og bue? Prosjektoppgåva og artikkelen var skriven av Tom Udø, Geir-Arne Næss og Rune Somby

Kanskje nokon av desse er aktive på Kammeret?

Link to comment
Share on other sites

men det åpner også døren for høyere krav for alle jegere.
Hvilket godt kan være en god ting.
Jeg har lest kommentarer til forslaget fra DN i både riks- og lokalaviser.

 

Blant de som avviser buejakt, finner en jo de tradisjonelle "dyrevernerne" (vår venninne Jenny m/fl.), alle som er tilhengere av ulv og andre rovdyr (hvorfor det?), og selvfølgelig mange folk som er totalt uvitende, og som tilkjennegir det til fulle med kommentarer som "rambo", "steinalder", "Hiawatha" osv..

 

Men en ikke ubetydelig del av motstanderne skriver " - jeg har jaktet elg i 40 år - " og lignende.

 

I mitt stille sinn tenker jeg at disse er i kategorien "Ola stubbeskytter". De fleste av den kategorien har nok heller ikke satt seg inn i saken, men jeg ser ikke bort fra at en del av dem frykter at den betoningen buejegerne har av mer trening og vanskeligere prøve kan smitte over på riflejakta.

Link to comment
Share on other sites

To spørsmål:

1 hva er en KJ rifle.

2. Hvorfor er en skadeskutt hjort skutt med pil vanskeligere å finne igjen en en skutt med rifle?

"KJ-rifle" er vårt nasjonalvåpen, ComKFOR! Krag-Jørgensen karabin M/94 og senere modifikasjoner, originalt i kaliber 6,5x55, har vært: Anbefalt - tillatt - forbudt til rein - forbudt, også til elg og hjort, og er nå "forsåvidt tillatt" til storvilt.

 

De "skadeskytings"-bildene av vilt med pil som har vært offentliggjort, har ofte vært med blink-piler, dvs. piler med en "helmantel" i spissen. Disse pilene vil tette både inn- og utgangshull temmelig effektivt, og gir da svært lite blodpor til et eventuelt ettersøk. Dyret vil nok etter ei tid dø av indre blødning, eller etter enda lenger tid, av infeksjoner.

 

Ei moderne jaktpil, skutt mot annet enn voksen elg, vil sannsynligvis gi gjennomskyting, og, i likhet med gode jaktkuler, gi så store sår at en får brukbart blodspor.

 

PS: Ikke alle er overbevist om at "nasjonal-patronen" 6,5x55 er brukbar til elg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...