Jump to content

Direktoratet vil tillate prøvejakt med bue


donner

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er selv kun 23 år, men jeg viser til de fleste andre på min alder som jeg ikke ville stolt på med en lommekniv en gang.

Blir litt som at selv om man er 18 år gammel og er myndig, så er man ikke helt tørr bak øra allikevel :-)

jeg forstår jo hva du mener men jeg tror ikke løsningen er og begrense jakta til en alder

da risikerer man at man utestenger de som kan bidra og gjøre buejakten noe godt

Link to comment
Share on other sites

For å sikte med ei rifle på 20-50m for å ta livet av et dyr, mens man selv sitter på en stubbe (Uten å mobbe noen, for jeg er selv en Ola Stubbeskytter), kan en hvilken som helst idiot klare.

Når det gjelder smygjakt (slik jeg TROR buejakt vil foregå) så vil det kreve mer av jegeren. Er de ihvertfall over 20 er det stor sansynlighet for at de har litt militærtrening hva angår sniking og et lite snev av å ikke være triggerhappy lengre.

 

For om en buejeger er utålmodig med et våpen som krever mye mer for å bruke, det er da vi vil få skadeskutte dyr. Og for de som driver med buejakt sin del, burde også ønske å sette krav.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt som at selv om man er 18 år gammel og er myndig, så er man ikke helt tørr bak øra allikevel :-)

 

Trodde jeg var voksen når jeg var 16. Jeg trodde også jeg var voksen når jeg var 18 og ikke minst 21.

Tok ennå 10 år før jeg begynte å forstå hva voksen egentlig innebærer. 4-5 år senere gjør jeg fortsatt noen rare ting innimellom som sikkert ikke er voksent.

 

Tør bak ørene er ikke en 18, 21 eller 28 åring... Det begynner dog å tørke i begynnelsen av tredveårene ;)

 

Bue jakt krever mye av jegeren, men jeg tror det finnes langt flere unger med kruttdrevne våpen enn det gjør med bue så jeg har full tiltro og kommer nok til å benytte meg av muligheten til å jakte selv en dag når jeg og buen blir ennå litt bedre venner ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår jo hva du mener men jeg tror ikke løsningen er og begrense jakta til en alder

da risikerer man at man utestenger de som kan bidra og gjøre buejakten noe godt

Mest for dere buejegeres egen del.

Min oppfatning er at vi må bruke dei generelle aldretrinner hva som gjelder i dag for småvilt og storviltjakt. En viktig argument i dette sammenhang er att dette skulle skape en del rekrutering til jegermiljø og en aktivitet som kan drives av alle aldertrinn.

Jegerprøve kommer å vare fundament for alt jakt, men hvordan buejegeropplæring vil foregå er nok ennå ikke avklart, men kan tenke meg at i begynnelsen blir det kanskje noen liknande som IBEP eller danske prøve med skyteprøve. Skyteprøve vil jeg tro blir årlig :smile:

Om det kommer krav for vandel etc. gjenstår å se.

På annen side kan dette blir en veldig atraktiv hobby for mange når det gjelder trening ol. Letteare å finne egnede plasser til trening etc. og folks reaksjoner generelt er nok litt anneldes om man skyter på tunet med bue en om man skyter med våpen. De fleste folk som ikke har dei nødvengige kunskaper, berakter ikke bue samme måte farlig som vanlig kruttvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Trodde jeg var voksen når jeg var 16. Jeg trodde også jeg var voksen når jeg var 18 og ikke minst 21.

Tok ennå 10 år før jeg begynte å forstå hva voksen egentlig innebærer. 4-5 år senere gjør jeg fortsatt noen rare ting innimellom som sikkert ikke er voksent.

 

Tør bak ørene er ikke en 18, 21 eller 28 åring... Det begynner dog å tørke i begynnelsen av tredveårene ;)

Meeeeget godt skrevet :wink::D

Link to comment
Share on other sites

For å sikte med ei rifle på 20-50m for å ta livet av et dyr, mens man selv sitter på en stubbe (Uten å mobbe noen, for jeg er selv en Ola Stubbeskytter), kan en hvilken som helst idiot klare.

Når det gjelder smygjakt (slik jeg TROR buejakt vil foregå) så vil det kreve mer av jegeren. Er de ihvertfall over 20 er det stor sansynlighet for at de har litt militærtrening hva angår sniking og et lite snev av å ikke være triggerhappy lengre.

 

For om en buejeger er utålmodig med et våpen som krever mye mer for å bruke, det er da vi vil få skadeskutte dyr. Og for de som driver med buejakt sin del, burde også ønske å sette krav.

 

Det er faktisk ikke riktig, og det er VELDIG vanskelig å smygjakte med bue. Den mest vanlige form for buejakt i for eksempel USA der buejakt er veldig utbredt er å sitte på post, enten oppe i et tre, stativ, eller i telt. Jeg vil annta at det er det samme i andre land og at det blir det samme i Norge. Det skal forresten mye mere forarbeid til for å ha suksess med bue i og med at man må helst våre innen 20-30meter. Man må kjenne trekkene til dyrene og helst ikke krysse dem før dyrene kommer for da kjenner de lukta og går en annen vei. Vindrettningen i forhold til jegeren og dyret har også mye å si. Man kan kanskje på forhånd tenkt seg å jakte en plass, men hvis vinden har snudd kan det ofte være lurt å gå en annen plass. Dette er noe man ikke trenger legge fult så mye vekt på når man kan skyte på over 100 meter med rifle. Den beste tiden er på morgenen, og man bør helst være på post 1 time før soloppgang og det er ikke alltid lett å finne frem hvis man er i tett skog og ikke er alt for godt kjent...

En kamerat av meg har over 30 treestands rundt forbi som han bruker gjennom sessongen. Tiden på dagen, sessongen, og vindrettningen påvirker valget hans hvor han skal jakte. En god buejeger bruker også veldig mye tid utenom sessongen for å finne ut hvor trekkene er slik at det ikke blir så mye gjetting når jaktsessongen begynner. Jeg har være på buejakt noen ganger og vet hvor vanskelig det er. Det er rimelig irriterende når man er på vei til jaktplassen i bekmørket lenge før sola har stått opp og hører en hel flokk med rådyr løpe rundt deg men man ikke har sjans til å se dem for det er for mørkt... Det er for dårlig arbeid av meg siden jeg kanskje skulle ha funnet området dyrene tilbrakte nettene, men det er begrenset med tid jeg kan bruke også :)

 

Jeg synes det er positivt at det blir prøvejakt med bue, og jeg håper at det blir positivt mottatt siden det nok er mange som synes det er uetisk å jakte med bue når man kan bruke gevær. Jegeren's sikkerhet må også vektlegges siden det faktisk er mange ulykker (også dødsulykker) når man sitter i treestands og ikke er sikkret godt nok og man sovner og faller. Jeg kan skrive under på at man kan fort bli søvnig av å sitte oppe i et tre som svaier i vinden tidlig på morgenen...

Jeg vil også tro at det er de som har mest interesse og erfaring som kommer til å jakte med bue, og det lover også bra for at det ikke blir unødvendig negativ omtale rundt sporten.

 

Anngående utolmodige buejegere, så vil jeg si at de fleste bueskyttere er mere tålmodige enn andre jegere siden de vet de neppe for muligheten til et skudd til.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim er så langt ute på jordet i sin (manglende) forståelse av buejegere, smygjakt, militær opplæring, hvorfor man jakter med bue, og hvordan - at jeg ikke fant på et fornuftig svar.

 

Mandalitten gjorde det, men jeg vil legge til et par småting.

Den jakta du beskriver er jo hjorte- og rådyrjakt. Buejakt etter elg kan være likens, men er ofte lokking, og villsvinjakt er ofte åtejakt, eller smygjakt på beite- og nadre plasser de holder seg mye. Eller postering på trekkruter. Bjørnejakt blir ofte postering - men "spot and stalk" er populært.

Småviltjakt kan foregå omtrent som med hagle, bare noe roligere, og som en mellomting mellom støkk og smygjakt - f.eks. kanin som ikke nødvendigvis løper ut av skuddhold når støkket. Kalkun posteres, eller smyges etter.

Drivjakt med hund vil fungere utmerket. Kanerene får jo ikke lov til det etter hjortevilt - men etter hare/kanin drives det, og etter rovdyr. Vaskebjørn og puma er to eksempler på dyr som vanligvis tresettes med hund.

Alt i alt er det svært forskjellig, og på den måten nokså likt jakt med rifle hva angår jaktformer, kanerenes rifle/haglejakt etter whitetail er også fra treestands, og alle som har vært i en flatlands løvtreskog skjønner hvorfor.

 

Ad ulykker så er jo den mest vanlige jaktulykka der borte å falle ned fra trær. For buejegere er det enda større overvekt på det, og det blir stort sett drept folk hvert år - det er jo et stort land...

Den nest mest vanlige ulykka er å stikke/skjære seg på pilspissene, det blir oft svært stygge sår, og det er en tankevekker og en god grunn til å venne seg til å behandle ALLE piler med respekt og på en måte som ikke fremmer spissens inntreden i en selv

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har delvis rett M67, men smygjakt og militær opplæring HAR jeg ganske god peiling på, da jeg driver/har drevet med begge to.

Buejegere, hvorfor man jakter med bue og hvordan, har jeg som du sier, absolutt null peiling.

 

Poenget mitt for buejegerenes skyld er at de burde ikke ødelegge sjangsen de har fått ved at til neste år, så får vi x antall vilt som løper/halter rundt med piler stikkende ut av seg og buejegerne kan se langt etter å forsøke igjen.

 

Om det skrekkscenarioet jeg forestiller meg skjer, så gir jeg blaffen i om DN vil tillate mer buejakt eller ikke, men har en viss samvittighet ovenfor dyrene som kan få mer smerte enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet.jmonsen

Med å skadeskyte med rifle eller hagle er helt greit? :overrasket: Så lenge det skadeskytes eller settet i gang ettersøk ca. 10% av påskote dyr i elgjakt og sikkert over den prosenten i småviltjakt, så tror att dei norske buejegere kommer nok vare sitt ansvar bevist og tar dette alvarlig og ligge nok en god del under dette. Skadeskyting på 0% er nok hypotetisk tanke over en tid, men bør nok ligge helst en del under hva som skjer med krutvåpen i dag.

Og man må nok slute å trekke inn alt scener som kommer ut fra USA eller andre land som har områder med mindre krav til humen jaktutøvelse og jegeropplæring. Om man vil sammenligne

så må det vare dei nabo-land som har buejakt.

Samme gjelder når det blir innnoen skadeskyting-episoder i Norge med bue. For meg kjent er det ingen som har hatt lov å jakte med bue i Norge senare tid, så dei som har utført disse handlinger er nok ikke akkurat dei rette å vare noen eksemplar på hverken jaktutovelsen eller jaktmoralen. :trist:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom man tviler på at sammenlikning med amerikanske tilstander ikke er holdbart, er det bare å logge seg inn på sider som bowhunting.com, så trenger man ikke lete lenge før man ser holdninger som er ukjent her på berget. Et sitat fra denne siden: Its just animals. Animals dont have the same nervesystem than humans......They cant feel paine like us.... Disse folkene irriterer seg mest over dyrene de ikke finner igjen, ikke over skadeskyting. De skryter av dyr de har felt på 60-80 yards med bue. Samme gjengen har gjerne tjue bibelsitater I signaturen sin..... :evil:

Nå er nok disse typene I mindretall selv I USA, men det ser ut til at det er mer enn nok av dem og det påvirker selvsagt skadeskytingsprosenten.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser att ein del bekymrer seg for oppfølgingskudd med bue. Det er heilt klart att bue, ikkje har den samme mulighet for dette, som rifle, i teorien har.

Det med oppfølgingskudd, er ikkje alltid så lette og gjennomføre, med rifle heller.

Etter å ha jakta med rifle i ca 23 år, i stadig tettare vestlands-vegetasjon, er det nemmen ikkje lett å få sendt avgårde oppfølgingskudd med rifle heller,sjølv om ein i teorien har større mulighet for å gjere det..

Og sjølv om ein får muligheten og har fri sikt, kor mange av den gjennomsnittlige jeger, er i stand til å treffe eit hjortevillt i bevegelse, på ukjent avstand og hastighet?

Ein del jegere har fått seg ein overraskelse, etter å ha prøvd seg på den løpande elgen på bane for første gong.

Der har ein fast avstand, fast hastighet på Elgen og fri sikt.Pulsen er som regel ganske rolig i forhold til jaktsituasjon også.

Det er selvfølgelig ein del jegere som behersker å skyte krevende oppfølgingskudd, men mange jegere har faktisk ikkje prøvd dette i praksis.

 

Så rifla har nok et fortrinn vs bue når det kjem til oppfølgingskudd, men ein skal treffe med oppfølginskuddet med rifla og den enkeltløpa hagla også :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge det skadeskytes ca. 10% i storviltjakt og sikkert langt over den prosenten i småvilltjakt -
Hvor har du disse tallene fra? Så vidt jeg vet, ligger "skadeskyting" i norsk storviltjakt på rundt 2 - 3 %. De 10 %-ene du oppgir, er vel dyr som blir påskutt, men som skytteren ikke ser at faller. "Ettersøk" på de fleste av dem ender med at en finner dyret dødt innen 200 meter fra stedet det ble påskutt..

 

Skadeskytingsprosenten i småviltjakt er vel mer usikker, og kanskje større enn ved storviltjakt. "Langt over" 10 % tviler jeg likevel på.

 

Husk at "kammeret" er en favoritt blant søkemotorene - det som skrives her, kommer både jegere og jaktmotstandere i hende!

Link to comment
Share on other sites

Det er talene som brukes i samband med opplæring av ettersøksjegere etc. Disse er og tal som DN og bruker i samband med instruktørutdanning. Elgen er det ca. 10%, hjorten ca. 6 %. Kan ikke sei att dette er helt konkrete tal for skadeskyting, men i så mange tilfeller settes det i gang ettersøk. Hvor mange som var skadet av dei som ikke blir funnet vet nok ingen.

 

Informasjonskilde:

Bedre Hjortejakt 2003.

Rapport fra spørreundersøkelsen.

Mai 2004.

 

Et samarbeid mellom Norges Jeger og Fiskerforbund i Møre og Romsdal

og Miljøavdelinga i Møre og Romsdal Fylke.

Prosjektleder Tore Andestad

Per Amdamsvei 1A 6413 Molde. Telefon 71 21 04 90 e-post: m.romsdal@njff.org

Link to comment
Share on other sites

Det er talene som brukes i samband med opplæring av ettersøksjegere etc. Disse er og tal som DN og bruker i samband med instruktørutdanning. Elgen er det ca. 10%, hjorten ca. 6 %. Kan ikke sei att dette er helt konkrete tal for skadeskyting, men i så mange tilfeller settes det i gang ettersøk. Hvor mange som var skadet av dei som ikke blir funnet vet nok ingen.

 

Informasjonskilde:

Bedre Hjortejakt 2003.

Rapport fra spørreundersøkelsen.

Mai 2004.

 

Et samarbeid mellom Norges Jeger og Fiskerforbund i Møre og Romsdal

og Miljøavdelinga i Møre og Romsdal Fylke.

Prosjektleder Tore Andestad

Per Amdamsvei 1A 6413 Molde. Telefon 71 21 04 90 e-post: m.romsdal@njff.org

Hva er et ettersøk.

”Ettersøk” kan gi tanker om skadeskutte dyr som lider i timer og dager før de dør eller blir

avlivet. Men ettersøk kan og være å finne igjen et dødt dyr etter et sikkert og forsvarlig

skudd. En kan derfor ikke avgjøre om jakta er human bare på grunnlag av antallet ettersøk. Jo

flere ”for sikkerhets skyld” ettersøk vi har, jo mer human er jegerne.

Link to comment
Share on other sites

Elgen er det ca. 10%, hjorten ca. 6 %. Kan ikke sei att dette er helt konkrete tal for skadeskyting, men i så mange tilfeller settes det i gang ettersøk. Hvor mange som var skadet av dei som ikke blir funnet vet nok ingen.

 

Litt klønete formulering av meg. Dette er selfølgelig tal hvor man har satt i gang ettersøk. En del bli funnet og en del blir friskmeldt, men det viser bare det, at så lenge det er menskelige faktorer med i spillet så vil dette skje. Det er bare å prøve minimanisere omfanget. Dette gjelder uavsett jaktmetode og derfor er det helt avgjørande jegerens ferdigheter og moralen. Jegeren skal hele tiden veta sine egne og jaktmetodens begrensninger. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke at en revidering og prøvejakt med bue skal volde så mye motstand ! Jakter ikke med bue selv, men var aktiv bueskytter noen år i Kongsberg Bueskyttere.

 

Jeg ser kun positivt på at forbud blir felt og at det åpnes for slik jakt. Skadeskyting med bue finnes, på lik linje som kule og krutt. Slik vil det alltid være, dessverre.

Jeg mener at buejakt må være det ultimate innen jakt. Mann utfordrer dyrets sanser på et nivå som ikke kan sammenlignes med noe annet !

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ikke synes noe om dette i det heletatt.

Kan godt hende bue dreper like godt som ei rifle, men synes det blir feil å tilate dette.

Begrunnelsen er at jeg ser ikke behovet for dette utover særintereser og om det er så om å gjøre å utfordre dyrets sanser så begynn heller som fotograf.

 

Jeg synes det blir feil at folk skal jakte med bue fode det er mere spennende, når folk setter spenning og morsomhet som et høyere mål en matauke så er vi på vei til å ta steget ut av sivilisasjonen og søker i grunnen om å miste den respekten norske jegere har i sammfunnet.

Link to comment
Share on other sites

når folk setter spenning og morsomhet som et høyere mål en matauke så er vi på vei til å ta steget ut av sivilisasjonen

 

Jakt er ikke matauk for meg.

Jeg jakter for jeg liker det, det gir meg spenning og glede. Masse opplevelser.

 

Mener du da at jeg ikke skal få jakte, fordi jeg ikke jakter for maten?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes det blir feil at folk skal jakte med bue fode det er mere spennende, når folk setter spenning og morsomhet som et høyere mål en matauke så er vi på vei til å ta steget ut av sivilisasjonen og søker i grunnen om å miste den respekten norske jegere har i sammfunnet.

Spiser du minken du skyter også?.........jeg bare undres :oops:

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikkje heilt problem tankegangen, rifle vs bue som matauk

 

Eg er ivrig fisker også.

Vis me tenkjer på samme måte her: Garn og Trål er akseptert verktøy til matauk, men ikkje fiskestang?

 

Ingen som eg kjenner i Norge, må jakte for å overleve, så ærlige må me være.

Verktøyet som ein bruker er uvesentlig, så lenge verktøyet gjer jobben, humant og sikkert.

Og ikkje gløym moral og holdning i tilegg.

 

Me som jegere må være takksame for att eit forbud no er oppheva. Det er stor fordel om me jegere står saman og ikkje sit på kvar sin stubbe og hevde att si eiga jaktform er den einaste etisk rette.

I neste runde kan det hende att eit oppheva forbud, kan gagne kruttjegeren......

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ikke synes noe om dette i det heletatt.

Kan godt hende bue dreper like godt som ei rifle, men synes det blir feil å tilate dette.

Begrunnelsen er at jeg ser ikke behovet for dette utover særintereser og om det er så om å gjøre å utfordre dyrets sanser så begynn heller som fotograf.

 

Jeg synes det blir feil at folk skal jakte med bue fode det er mere spennende, når folk setter spenning og morsomhet som et høyere mål en matauke så er vi på vei til å ta steget ut av sivilisasjonen og søker i grunnen om å miste den respekten norske jegere har i sammfunnet.

 

Jakt har så mange sider med sig og det er lenge siden noen var nødt å jakte for maten sin del her i landet. For all del, det skal ligge høsting av resursser i bakgunnen for alt jakt, om det er nå matauke, viltstell, fjerning av skadedyr osv. Det føltes nok ekstra givende å benytte en resurs som man har brukt mye tid og energi å legge ned. Det må vel vare irrlevevant for DEG om en vil bruke 10 ganger så lang tid å legge ned ett byte. Den dagen jegere ikke får jakte for spenningens skuld så har du nok god plass for å drive matauke: smile:

Vi må ikke heller glømme att dei fleste buejegere jakter med krutvåpen i tillegg, så dei er nok ikke en særgruppe, men vanlige jegere i lik linje med deg. Hvis du ikke selv ønsker mer spenning eller utforinger på jakt, så er helt greit, men hvorfor skulle du nekte naboen din for dette? Jeg tror at dei fleste jaktlag har noen som jakter eller vil prøve å jakte med bue hvis dette blir molig. Og hvis man tror DEG så er nesten alle land utenfor Norge usivliserte pga. dei tillater buejakt :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Mener du da at jeg ikke skal få jakte, fordi jeg ikke jakter for maten?

 

Dersom den jakt jeg bedrev ikke medførte matauke eller annen nytteverdi så hadde jeg ikke sett vitsen.

Stresse dyr og faktisk sette de i fare for å opplæve unødig smerte er en meneskelig perversjon.

 

Jeg synes det blir feil at folk skal jakte med bue fode det er mere spennende, når folk setter spenning og morsomhet som et høyere mål en matauke så er vi på vei til å ta steget ut av sivilisasjonen og søker i grunnen om å miste den respekten norske jegere har i sammfunnet.

Spiser du minken du skyter også?.........jeg bare undres :oops:

 

Jakt på mink er indirekte for matauke da den er en uønsket og innført art som matnyttig vilt ikke har naturlig forsvar mot. Flere spørsmål?

Regner med at Reveenkemakeren spiser rev......

 

Dagens dummeste innlegg? :mrgreen:

Ja ditt er :D

Må si jeg ikke synes noe om dette i det heletatt.

Kan godt hende bue dreper like godt som ei rifle, men synes det blir feil å tilate dette.

Begrunnelsen er at jeg ser ikke behovet for dette utover særintereser og om det er så om å gjøre å utfordre dyrets sanser så begynn heller som fotograf.

 

Jeg synes det blir feil at folk skal jakte med bue fode det er mere spennende, når folk setter spenning og morsomhet som et høyere mål en matauke så er vi på vei til å ta steget ut av sivilisasjonen og søker i grunnen om å miste den respekten norske jegere har i sammfunnet.

 

Jakt har så mange sider med sig og det er lenge siden noen var nødt å jakte for maten sin del her i landet. For all del, det skal ligge høsting av resursser i bakgunnen for alt jakt, om det er nå matauke, viltstell, fjerning av skadedyr osv. Det føltes nok ekstra givende å benytte en resurs som man har brukt mye tid og energi å legge ned. Det må vel vare irrlevevant for DEG om en vil bruke 10 ganger så lang tid å legge ned ett byte. Den dagen jegere ikke får jakte for spenningens skuld så har du nok god plass for å drive matauke: smile:

Vi må ikke heller glømme att dei fleste buejegere jakter med krutvåpen i tillegg, så dei er nok ikke en særgruppe, men vanlige jegere i lik linje med deg. Hvis du ikke selv ønsker mer spenning eller utforinger på jakt, så er helt greit, men hvorfor skulle du nekte naboen din for dette? Jeg tror at dei fleste jaktlag har noen som jakter eller vil prøve å jakte med bue hvis dette blir molig. Og hvis man tror DEG så er nesten alle land utenfor Norge usivliserte pga. dei tillater buejakt :overrasket:

 

God og voksen argumentering som er vanskelig å argumentere imot :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Elgen er det ca. 10%, hjorten ca. 6 %. Kan ikke sei att dette er helt konkrete tal for skadeskyting, men i så mange tilfeller settes det i gang ettersøk. Hvor mange som var skadet av dei som ikke blir funnet vet nok ingen.

Litt klønete formulering av meg. Dette er selfølgelig tal hvor man har satt i gang ettersøk.
Jaja, "taerkin", du brukte 3 innlegg for å finne ut at fram og tilbake er like langt! :mrgreen:

Det var jo akkurat dette jeg skrev - av av de dyrene som blir påskutt, ser ikke skytteren hvor det blir av ca. 10 %. Og at de aller fleste av disse blir funnet døde ganske nært skuddstedet.

En del skudd er total bom - det ser en, når en får felt og flådd de "skadeskutte" dyra (på mitt lag har vi faktisk hatt 2 tilfeller av det). Derfor er sannsynligvis "skadeskyting", i betydningen at dyra slipper unna med skuddskader, omtrent som jeg antydet, ca. 2 - 3 %.

Link to comment
Share on other sites

....

 

Dersom den jakt jeg bedrev ikke medførte matauke eller annen nytteverdi så hadde jeg ikke sett vitsen.

Stresse dyr og faktisk sette de i fare for å opplæve unødig smerte er en meneskelig perversjon.

 

Dersom vi lot naturen være slik den er hadde den nok klart seg glimrede uten innblanding, man hadde nok sett forandringer men den ville på en utmerket måte overlevd i beste velgående. Så alt det vi i dag gjør i forhold til viltstell og forvaltning har med menneskelig egoisme å gjøre. Kun om man setter ett ønske og mål om å plage dyr med smerte osv for å glede seg selv kan det kalles perversjon,

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke at en revidering og prøvejakt med bue skal volde så mye motstand ! Jakter ikke med bue selv, men var aktiv bueskytter noen år i Kongsberg Bueskyttere.

 

Jeg mener at buejakt må være det ultimate innen jakt. Mann utfordrer dyrets sanser på et nivå som ikke kan sammenlignes med noe annet !

 

Enig med Trapperman der, tenk bare på hvilket adrenalin rus du får av å snike deg inn på dyret og så skjyte det stille og rolig på en forsvarlig måte. kan ikke tenke meg noe bedre.

 

Du kan jo selvsagt gjøre det med rifle og, mn får ikke samme "rusen" av det :P

 

Det blir jo noe skadeskjyting rundt omkring i norge uansett hva man gjør, både med rifle og bue.

Men med noen kurs, så tror jeg at di fleste vil få ett bedre innsyn på buejakt og hvordan det fungerer, og ikke være så imot det.

 

Tenk bare på sårkanalen på ett dyr skutt med jaktpil, det fosser jo ut blod + at det ikke blir noe skada kjøtt av det, på den måten utnytte viltet på en bedre måte :)

Link to comment
Share on other sites

Hett tema dette her, å man kan vell knapt si noe her uten at det blir (mis)tolka og analysert opp i mente. Men våger meg likevell inn med en aldri så liten kommentar som ikke sier så mye hverken den ene eller andre veien, jeg vet hva jeg håper og krysser fingrene for at blir svaret på høringen 8)

 

Når man tenker på jakt med bue og nødvendigheten av dette som mange her skriver om, så kan man gjerne dra paraleller til fiske; man får utvilsomt mest fisk med garn og trål, men jeg trives jammen best med fluestanga i handa likevell jeg. Så på en måte så er kanskje en buejeger jaktas "fluefisker" ;)

Link to comment
Share on other sites

Det sier seg jo nesten selv at Rifle skaffer mer kjøtt i fryseren

desuten er bue MYE vanskeligere og krever mye mer av jegeren og det aller fleste jegere nøyer seg med enkleste veien til kjøttet

nettopp rifle jeg har ingen tro på at man kommer til og se noen stor eller merkbar vekst i buejeger milijøet nettopp forde det kommer til og bli både strengere og drive med samt fysisk og psykisk utfordring mangen vil nok også av tradisjoner holde seg til rifla

bue er og blir sammenlignet med fluestanga

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tviler ikke på at pil og bue er effektivt på kloss hold i de rette hender. Men jeg skjønner ikke hvorfor dette er så stas og så viktig å få lov til å jakte med pil og bue. Det er mange gode argumenter for buejakt, dvs at det er mulig å avlive et dyr med pil når alle faktorene er ideelle. Men det kan da ikke vær noen som i fullt alvor mener at dette er like humant som rifle/hagle? Den røde tråden i Viltloven og utøvelsesforskriften er human avliving. Human avliving er årsaken til debatten om nattjakt, grunnen til magasinkapasitetsbegrensning, storviltprøve osv. Vanlige ettersøksevipasjer etter dagens regler blir latterliggjort av DN, men samtidig skal buejakt tillates? Jeg kan nok ei gang presisere at jeg tror det pil og bue er effektivt på kloss hold i de rette hender, men potensialet for å drite seg ut med inhumane resultater er store. At sportsskyttere kan klare en ev vanskelig prøve er ikke noe argument for human jakt. Det vil føye seg i rekken av de riflejegerne som tar sjanser med dagens regler. Langt hold, gidder ikke følge opp reglene om ettersøk osv. Buejegere ser ut til å tro at de fleste riflejegere er elendige jegere og skyttere. Det er feil. Det finnes tullinger også her, men rifle er og blir bedre enn pil og bue. Bedre presisjon og kjappere oppfølgingsskudd er åpenbart. Jeg er overbevist om at pistol og revolver ville være mye bedre egna til jakt enn pil og bue, men det er jo er jo fy fy. Jeg ville vært motstander av dette også, men mener det er mye bedre enn pil og bue. Jeg skjønner rett og slett ikke poenget. Buejakt i Norge er fjernt. For meg er det litt som hjemmefødsel. Det går stort sett bra, men jevnt over er det tryggere å føde på sykehus.

Link to comment
Share on other sites

Hvis buejakt er effektivt i de rette hendene, hvorfor vil du ikke tillate det da? Er du motstander av alt du ikke kan klare selv? Det er ganske selvmotsigende å si at en vanskelig prøve ikke er noe argument. Jo vanskeligere en prøve er, jo flere blir silt ut. Dagens storviltprøve er jo egentlig ganske lett og man kan prøve så mange ganger man vil. Poenget mitt er at man greit vil sile ut "ramboene". Har egentlig debattert dette nok!

Så for øvrig filmen på nytt på datamaskina mi, og det kan godt være vomskudd, antagelig et leverskudd. Det er et dårlig skudd med henhold på det korte holdet det er helt klart.

Lungemos: det er ikke uvanlig å klare å lokke inn en elgokse på så kort hold, dersom vinden står rette veien. Det er mulig det er lettere i Nord Amerika enn her på berget, det vet jeg ikke noe om.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg ser selvmotsigelsesargumentet ditt. Jeg tror imidlertid at det er er mulig for flere enn de alle beste å klare prøven, som sikkert blir vanskelig. Jakt og blink er to forskjellige ting. Vil alle de som klarer prøven klare å holde igjen pila på 50 meter? Det er akkurat samme argumentasjonen ift feks lys under ettersøk og jakt fra motorbår på sjøfugl. Lovverket rammer først og fremst de lovlydige. Noen vil utnytte reglene for å lyve om hva som egentlig skjer. Dette alene er årsaken til de feks forbud mot lys på ettersøk og avliving fra motorbåt. De fleste? ville brukt lys under reelt ettersøk med lys om det var lov, fordi det er fornuftlig. Noen få ville jakta ulovlig med lys og sagt det var ettersøk om det var lov. De fleste ville brukt motorbåt for å avlive skamskutt sjøfugl om det var lov fordi det er forniuftig. Andre ville jakta fra motorbåt og sagt det var ettersøk om de ble stoppa av oppsyn. Å tro at det bare er svært gode bueskyttere med streng selvdisiplin som vil jakte med bue? Nei det har jeg dessverre ikke tro på. Sjansen for å bli sett av oppsyn under jaktutøvelse er nesten ikke tilstede. Bla derfor er jeg skeptisk til denne jaktformen, Av 1000 jegere tror jeg flere ville gjort det bedre med revolver enn bue. Men, i teorien, ville selvsagt noen jakta humant og effektivt med bue. Tilbøyeligheten til å ikke bry seg om regler er stor nok fra før. Hvor mange jakter med blyhagl i dag? Hvor mange har magasinsperre på sin pumpe eller halvauto? Hvor mange gjør det de skal når de "bommer" på storvilt? osv. Jeg tror buejakt er nok et horn i siden til lovlig jakt for jaktmotstandere. Youtubeklipp som det som er nevnt over, et elendlig skudd på kloss hold, kan havne på Dagsrevyen i kveld og er neppe det vi trenger for aksept for jakt blant nordmenn flest.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det du skriver, men det kan ikke være et argument at muligheten for ulovligheter er til stede. Det er mulig å gjøre noe ulovlig uansett hvor i samfunnet du kikker. Jeg synes for øvrig forbudet mot lys under ettersøk er latterlig og burde vært fjernet. Hvor er muligheten for å bli tatt dersom du driver å skyter rådyr på 400 meters hold med 222 og lyddemper? Eneste plassen jeg har sett jaktoppsyn, er på reinsjakt, og jeg har jaktet i 30 år. Jeg liker ikke forbud og mener opplæring, åpenhet og diskusjoner er nok for å få fram en etisk anvarsbevisst jegerstand. Så får oppsyn og politi ta seg av ramboene enten de bruker bue, rifle eller hagle. :D

Link to comment
Share on other sites

Men, i teorien, ville selvsagt noen jakta humant og effektivt med bue.

Altså, du mener at det kun er en teoretisk mulighet for at noen vil jakte humant og effektivt med buen. Underforstått vil det da si at i praksis vil alle (de fleste) jakte inhumant og ineffektivt. Du tuller nå, ikke sant?

Tilbøyeligheten til å ikke bry seg om regler er stor nok fra før. Hvor mange jakter med blyhagl i dag? Hvor mange har magasinsperre på sin pumpe eller halvauto? Hvor mange gjør det de skal når de "bommer" på storvilt? osv. Jeg tror buejakt er nok et horn i siden til lovlig jakt for jaktmotstandere. Youtubeklipp som det som er nevnt over, et elendlig skudd på kloss hold, kan havne på Dagsrevyen i kveld og er neppe det vi trenger for aksept for jakt blant nordmenn flest.

Sånn som jeg da forstår deg, så er det redselen for at den bestående jegerbestands inngrodde ulovligheter skal avdekkes som er din kilde til buemotstand. At man ikke skal gå de eksisterende, skjødesløse kjeltringsjegerulovligidiotene nærmere i sømmene. Hvorfor da ikke ta et skikkelig balletak innad i egne rekker istedetfor å mistenkeliggjøre en ny jaktform. Å få en ny jaktform, gjerne under mikroskopanalyse vil kanskje være det som trengs for å høyne den eksisterende (dårlige, iflg. deg) standarden.

 

Edit: Du må heller ikke glemme at 90% av norske buejegerne også er riflejegere, så de/vi vet nok hva de/vi risikerer.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...