Jump to content

Direktoratet vil tillate prøvejakt med bue


donner

Recommended Posts

La meg bryte dette ned

 

1. det finnes INGEN store feil med det skuddet som falt på den elgen

det ble faktisk et lungeskudd

 

2. M76 du har et merkelig likt Nick som en annen her inne M67

men forståelsen av buejakt kunne ikke vært større da jeg mener du har 0 peiling..

 

3. Reveenkemaker filtrer det du vil tror ikke det er så mye tap for buejakten

 

4. dette blir for dumt og diskutere noe som var relativt feilfritt

skuddet kunne vært litt lengere frem med noen få Cm

 

5. dette blir bare for dumt da folk som ikke har peiling aldri tar i betraktning sårkanal,blødninger,lungeskudd,avstand til målet da pilen er på sitt raskeste

dermed penetrerer lengere inn, den elgen er rett og slett død.

 

Dette er drømme jakten 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er en ting jeg ikke forstår her. Minst en.

 

- hva har en manns dårlige skyting med en jaktforms egnethet å gjøre?, blir liksom jakt med boltrepeter rifle ubrukelig om jeg går ut og skyter en elg i levra?

:?

 

Reveenkemaker,

Kan du si meg dette?

JEg er helt med på at noen er imot buejakt. Det er noen som er imot alt, og alle har rett til sin egen mening. I mange spørsmål er det vanskjelig å si at en mening er rett og en annen feil. Om du hadde vært imot buejakt fordi du ikke tror piler dreper bra nok, eler at våpnene ikke er presise nok eller noe sånt, så kunne jeg argumentert imot. Jeg vet nemlig svaret på begge deler, og det tror jeg ikke du gjør. Så jeg har en annen mening - vi prøver å overbevise heverandre?

Du har ikke vært på/vært med på jakt med P&B, ikke sett hvor fort dyr dør av det, og du skyter neppe med pil og bue, og vet ingenting om presisjonen? Altså tillegger jeg min mening mer vekt enn din, jeg vet nemlig at det virker.

 

Å bruke en manns bomskudd som argument mot det? Kan du si meg relevansen? hvorfor er da jakt med rifle akseptabelt, selv om dyr skadeskytes av både fornuftige folk og idioter hvert år? Blir det forkastelig å kjøre bil fordi noen tullinger råkjører?

Forresten så er jeg enig med deg i at det skuddet på videoen er dårlig, trolig bra nok, men ikke mer enn såvidt - dårlig penetrasjon er det også.

 

Reveenkemaker,

Kan du svare meg på disse spørsmålene, som i en diskusjon med saklige argumenter mellom debattanter? Istedetfor å slenge rundt deg med skjellsord og påstander ut av lufta?

Kan du det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg ser selvmotsigelsesargumentet ditt. Jeg tror imidlertid at det er er mulig for flere enn de alle beste å klare prøven, som sikkert blir vanskelig. Jakt og blink er to forskjellige ting. Vil alle de som klarer prøven klare å holde igjen pila på 50 meter?

 

Eg vil tru att buejgernene klarer å holde igjen pila, på samme måte som riflejegeren må halde igjen skuddet sitt,når dette er nødvendig :winke1::winke1:

Er vel ingen forskjell på hvilke våpen som blir brukt- Det er personen bak våpenet.

Link to comment
Share on other sites

La meg bryte dette ned

 

1. det finnes INGEN store feil med det skuddet som falt på den elgen

det ble faktisk et lungeskudd

 

2. M76 du har et merkelig likt Nick som en annen her inne M67

men forståelsen av buejakt kunne ikke vært større da jeg mener du har 0 peiling..

 

3. Reveenkemaker filtrer det du vil tror ikke det er så mye tap for buejakten

 

4. dette blir for dumt og diskutere noe som var relativt feilfritt

skuddet kunne vært litt lengere frem med noen få Cm

 

5. dette blir bare for dumt da folk som ikke har peiling aldri tar i betraktning sårkanal,blødninger,lungeskudd,avstand til målet da pilen er på sitt raskeste

dermed penetrerer lengere inn, den elgen er rett og slett død.

 

Dette er drømme jakten 8):lol:

 

Ja den elgen er død, men human avlivning? Nei! om det er denne type jakt der død før eller senere er godt nok hos norske jegere så er jeg glad jeg ikke skal leie ut noe jakt neste år.

Link to comment
Share on other sites

....

 

Ja den elgen er død, men human avlivning? Nei! om det er denne type jakt der død før eller senere er godt nok hos norske jegere så er jeg glad jeg ikke skal leie ut noe jakt neste år.

 

Klinisk død tar vel ca 30 sek å oppnå altså utblødning så hjernenkolapser av oksygenmangel,

dette tar omtrent samme tid uansett hvilket våpen man bruker og er omtrent halvparten av tiden før man kjenner smerte

Knall og fall (untatt skudd i hjernen) som man kun kan få med ekspanderende prosjektil forkorter ikke den tiden utblødning tar men dyret forflytter seg ikke

så den er ikke mere human men jegeren slipper å lete opp dyret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håper det blir lovlig! Er ikke sikker på at jeg kommer til å jakte med bue, men ser ikke bort fra å prøve det.

 

Kan ikke se at det skal være noe vanskeligere for er jeger å holde igjen ei pil enn for eksempel et hagleskudd på rådyrjakt hvis holdet er for drøyt. Og presisjonen innenfor forsvarlige hold er det ingen ting og si på, har kun prøvd bue et par ganger på villmarksmessa og lignende.

Jeg ble overrasket over hvor god presisjon det er og hvor lett det er å skyte godt. Presisjonsmessig skøyt jeg mye bedre med bue en med f.eks. pistol første gang jeg prøvde det. (og sikker bedre enn jeg var med rifle og hagle første gang)

Ang hvor god drepeevnen er så har jeg ingen førstehånds kunnskap om, men etter hva jeg har forstått er den veldig god ved riktig plassering av pilen.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...