Jump to content

Direktoratet vil tillate prøvejakt med bue


donner

Recommended Posts

For den som er interessert i meir om dette så er eg er ikkje sikker på kva oppgåva heitte,men overskrifta i artikkelen i Jakt og Fiske nr 11 1994 var:Hvor effektiv er pil og bue?

Data fra 60-tallet, og ifra et land hvor det er OK å skyte ei pil etter et dyr og se om man treffer :roll: Leser man jaktfortellinger fra USA fra denne tida, så er det språkbruk ala dette: " i spotted a deer and estimated some 70 yards and let fly", the first arrow flew far over it, in a beautiful arc...."

 

Å bli sammenlignet med dette er i beste fall totalt irrelelevant og det har blitt kommentert før. At du trekker det opp igjen, når det fins data fra våre sammenlignbare naboland, og hensikten med en prøveordning er å skaffe egne tall - det er ser jeg ikke på som annet enn ren brønnmiging.

Å insinuere at norske buejegere jakter på en slik måte at det blir flere dyr skadeskutt enn felt, det er ikke egnet til noe annet enn å fornærme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ComFOR,

Ikke at det var inhumant.

Alle de sakene jeg har sett i media med dyr med piler i har vært lekepiler eller blinkskytingspiler. Det var vel en sak hvor en jeger skjøt en hjort og fant en jaktspiss inni den, men jeg finner den ikke igjen.

 

Dette er jo en av grunnene til at buejegere må være MER nøye enn riflejegere, for man vil enkelt kunne se at et dyr har vært påskutt, og i et begrenset miljø f.eks. på en jaktcamp, vil en kunne se hvem som skjøt. Det mangler ei pil i koggeret, det vises for alle, og alle vet hvordan dine piler ser ut. Det nytter ikke å underslå eller skjule at en har skutt på et dyr.

Med rifle kan man jo, og noen gjør, bare skyte til noe detter.

Det er lett å forestille seg hvordan de jakter, de som er så redd for at dyr skal bli løpende rundt med piler i seg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

I talla eg viste til så felte riflejegerane 919 vilt og hadde 3771 jaktdagar. Buejegerane felte 82 stk og hadde 1878 jaktdagar. Antall skadeskutt vilt som ikkje ble funne for riflejegerane var 153 stk, for buejegerane 114stk.

 

Talla som eg nemner var berre ein liten del av eit prosjektarbeid fra Evenstad; Konklusjonen var:" Så lenge buejegerne skadeskyter flere dyr enn mann feller , er det etter vår mening uaktuellt å innføre denne jaktformen i Norge".

 

For den som er interessert i meir om dette så er eg er ikkje sikker på kva oppgåva heitte,men overskrifta i artikkelen i Jakt og Fiske nr 11 1994 var:Hvor effektiv er pil og bue? Prosjektoppgåva og artikkelen var skriven av Tom Udø, Geir-Arne Næss og Rune Somby

Kanskje nokon av desse er aktive på Kammeret?

 

Nå er vel pil og bue lit bedre enn i 1994 for og si det sånn, og en skikkeli buejeger vil ikke avfyre vist ikke man er sikker på treff.

det er alle som bare gjør det fordi det er tøft som ødelegger for oss andre. og å skyte eit vilt med pil og bue er minst like sikkert som med rifle. har du en ordentlig jaktspiss så får di skikkeli sårkanal til blodet og fosse ut gjennom, + at du ikke skader noe kjøtt når du bruker pil og bue.

 

det kommer alltid til og være noen idioter som gjør det bare pga at de synes det er tøft og vil ha cred av kammerater, det gjelder både rifle og bue.

Link to comment
Share on other sites

M67 Eg har ikkje lese alt som står om buejakt. Har du lest dette prosjektarbeidet? Det var jo ikkje berre desse tala frå 60 talet som sto der.

 

Eg ser jo tydelig her at ein helst ikkje skal komme med noko som helst som KAN vere bittelittegrann negativt, da blir folk sett på som uvitande, antijakt, eller helst vil dei jo forby alt dei ikkje likar sjølv osv

 

Vel med slike holdningar gidd ikkje eg sei noko meir om dette temaet.

Link to comment
Share on other sites

Har du lest dette prosjektarbeidet?

Det kan godt hende, jeg har lest mye. Det fins mange studier. Konklusjonene varierer ifra at det omtrent ikke forekommer skadeskyting (knapt nok troverdig) til at det er en overvekt av skadeskyting, slik du peker på.

Min egen konklusjon, etter å ha jaktet med pil og bue, noe mange av studieforfatterene neppe har, er at en kan skadeskyte så mye en vil.

Kjepphøye jegere bommer og skadeskyter uansett våpen :oops: , og det er svært lite våpenet har med saken å gjøre.

 

Helt uetiske jegere som skyter på alt de ser vil med bue skadeskyte mer enn med rifle, det skal jeg være med på, for alt du ser er ikke innen buehold - men det er svært sjelden dyr i skogen kan ses på hold som er helt umulige med rifle. Uforsvarlig iht. enkelte, javel. Men jeg kan ikke komme på at jeg noen gang har sett et hjortevilt utenfor den avstanden en kan forvente si 50% treff med rifle.

Og i mye av USA, og særlig før var dette situasjonen, ser man noe så skyter man på det, bom = skyt neste, treff = topp! "Damn good shot"

Dette er fakta, og gjør at tall på skadeskyting ifra USA har lett for å bli "bare vas"

 

Vel med slike holdningar gidd ikkje eg sei noko meir om dette temaet.

DN går inn for en prøveordning for å finne de tallene vi diskuterer, for det ER faktisk ingen som vet hvor mye norske jegere vil skadeskyte på buejakt. JEg kan ta feil og det kan bli jævlig mye og vi bør ikke ha buejakt her, eller omvendt?

Dersom du skal ture fram og argumentere for å stanse dette, så vi kan diskutere vår uvitenhet i 20 år til istedetfor å få svar - ja da kan du faktisk like godt holde kjeft.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sidan du avslutta med ein så ufin kommentar så vil eg berre sei at det må vere lov å sei noko anna enn halleluja om buejakt. Det betyr ikkje at ein er imot eller vil forby buejakt. Faktisk så kan folk vere mot buejakt ,men likevel tillate det. For dei som ikkje fattar det så går det an å vere mot noko,uten å ville forby det. Eg vil ikkje forby berre så det er sagt,men om det ikkje skal vere lov å komme med ein einaste liten negativ kommentar så blir resultatet som i min neste setning.

Viss alle berre skal sei ja og halleluja her så blir Kammeret eit ekkokammer.

Link to comment
Share on other sites

Amper stemning gitt.

Er jo ikke snakk om å innføre buejakt i Norge, men å prøve ut en sesong eller to med buejakt.

Det er jo først da man vil se hvor mange dyr som blir skadeskutt.

 

Uansett burde innføres en slags jaktprøve for buer og uten at jeg har så altfor stor peiling på buer, men at jegeren faktisk kan skyte med dette og at buen/pilene er kraftige nok til å drepe dyret.

 

Skader jo ikke å prøve :-)

Link to comment
Share on other sites

M67 Eg har ikkje lese alt som står om buejakt. Har du lest dette prosjektarbeidet? Det var jo ikkje berre desse tala frå 60 talet som sto der.

 

Eg ser jo tydelig her at ein helst ikkje skal komme med noko som helst som KAN vere bittelittegrann negativt, da blir folk sett på som uvitande, antijakt, eller helst vil dei jo forby alt dei ikkje likar sjølv osv

 

Vel med slike holdningar gidd ikkje eg sei noko meir om dette temaet.

 

Negativt eller relevant? en prosjektoppgave utført av 3 stk på 17-20år basert på data som allerede da var bortimot 30 år gamle?

 

Det finns mye bedre arbeid fra lukkede områder der alle ble registrert inn å alt som ble meldt som skadeskyting ble gått ettersøk med hunder pluss at det ble brukt varmesøkende kamera for å prøve å plukke opp eventuelle dyr som hadde ettersøksjegerne ikke hadde funnet

Link to comment
Share on other sites

Vest, det er vel du som er ekko, som gjentar deg selv, med tallene fra denne studentoppgaven (om jeg fikk alderen på forfatterene rett), som er fin og korrekt (man får ikke gode karakterer på kontroversielt arbeid) iht. datidens jaktetiske klima. Lærerene var sikkert fornøyde.

 

Jeg tolker deg som at du argumenterer mot prøveordningen, på grunnlag av gamle data fra irrelevante områder. Jeg klarer ikke å se annen hensikt med å tvære disse tallene, men jeg beklager dersom dette er feil. I min verden argumenterer man ikke imot noe dersom man ikke er imot?

 

Jeg ser heller ikke at det kan være noen grunn til å gå imot en prøveordning uansett hvor mye man er imot buejakt. DErsom det er riktig at pil og bue er uegnet så vil det komme fram og det vil ikke bli lov.

En skulle faktisk tro at buejaktmotstanderene imøteså en slik ordning med iver (dersom de virkelig tror de har rett), så man kan få bevist (for resultatet av denne prøveperioden blir SVÆRT vanskelig å argumentere imot) en gang for alle at jakt med pil og bue hører fortiden til?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det må være lov til å være skeptisk eller direkte negativ så lenge det er saklige argumenter. Men la meg bare sitere lenken i første innlegg:

 

I Danmark har bogejakt vore lov sidan 1998. I åra fram til 2007 samla «Vildtforvaltningsrådet» inn opplysningar om 989 rådyr som vart felt med pil og boge i landet. Dette er det beste og nyaste datamaterialet som er tilgjengeleg om bogejakt i Norden. Innsamlinga vart gjort mellom anna for å undersøke forhold som skadeskyting med denne jaktforma.

– Konklusjonen frå Danmark er at skadeskyting ved bogejakt ligg på om lag same nivå som med rifle

 

Jeg antar at man i Danmark har en jaktmoral som likner vår, hvis de kan klare å jakte forsvarlig med bue er det ikke da også sannsynlig at vi kan klare det her? Tallene er i det minste så positive at man ikke kategorisk kan avfeie denne jaktformen som uetisk. Hvorvidt våre erfaringer vil matche danskenes gjenstår enda å se, men det er etter min mening et forsvarlig grunnlag for et prøveprosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi får sannelig vårt pass påskrevet vi av oss jegere som er skeptisk til buejakt av Moderator jegermeistern.

Han deler opp oss i forskjellige kategorier:

1)- Vi er "dyrevernere", kompiser med Jenny!!

2) -Vi er tilhengere av ulv!!

3) - Vi er UVITENDE !! Ja til og med TOTALT uvitende.

4) - Vi er jegere, men vi er "Ola stubbeskyttere", og som frykter at det blir stilt STØRRE krav på oss (pga at buejakt blir tillatt??)

 

Orker ikke gå in i debatten, men synes at du kansje som moderator kan/bør ta en mere ydmyk tone ovenfor dine JEGERKOLEGER.

Vi er ikke en "ensartet" gruppe, men har foskjellige verderinger og spec i denne saken.

Det må være lov å ha en mening uten å bli dømt og "kategorisert" av deg.

 

Ha en fin kveld.

Link to comment
Share on other sites

Synes nå Jegermeistern og M67 sier ting ganske så bra her, jeg. Klart og tydelig.

 

Jeg kommer nok aldri til å skyte en pil etter noe dyr, fordi jeg ikke har interessen eller kunnskapen, men ser ikke noe galt i buejakt utført med samme standard som annen jakt som noe som helst problem. Hvorfor skal man alltid være i mot det man ikke driver med selv?

Link to comment
Share on other sites

 

For den som er interessert i meir om dette så er eg er ikkje sikker på kva oppgåva heitte,men overskrifta i artikkelen i Jakt og Fiske nr 11 1994 var:Hvor effektiv er pil og bue? Prosjektoppgåva og artikkelen var skriven av Tom Udø, Geir-Arne Næss og Rune Somby

Kanskje nokon av desse er aktive på Kammeret?

 

Tror nok at konklusjonen til forfatterne var riktig, etter det materialet som var tilgjengelig da. Har lest hele oppgaven siden jeg var studiekamerat med forfatterne (de var nok adskillig gamlere enn 17 - 20 år... :D ), men det er mange år siden. Man må huske at det eneste materialet som var tilgjengelig da var fra USA og temmelig gammelt. Husker ikke kildene men vil allikevel påpeke det faktum at buejegere ofte jakter i tett skog og at det ikke er tillatt med ettersøkshund i USA! Har sett en del buejaktfilmer og det ser ut til at "knall og fall" er svært skjelden. Dyrene går som regel 30 til 150 meter før de faller. I tett skog og med dårlig blodspor (jaktspissene var vel skrøpeligere på den tiden) kan det være svært vanskelig å finne igjen et dyr. Hvorfor ettersøkshund fortsatt er forbudt i store deler av USA må man bare riste på hodet av. Jeg mener man må bruke materialet fra Danmark, samt fra prøveprosjektet i Sverige i denne sammenhengen, da det er mye mer relevant. Jeg er temmelig sikker på at Tom, Geir Arne og Rune er enige i at det mest relevante materialet må brukes, dersom de leser dette.

 

I så fall, hallo fra Trond, takk for sist. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eg fann artikkelen omtrent samtidig med nyheiten frå DN om buejakt kom. Tenkte derfor eg skulle presentere den for folk sidan eg rekna med at mange ikkje hadde sett den. Hadde konklusjonen hatt motsatt utfall så hadde eg også presentert artikkelen.At dette fall dårlig i smak hos ein del kan eg leve med.

 

Angåande ekkokammer så kan jo dette vere greitt å ha i bakhovudet når ein debatterer , uansett tema http://norvegiasyndromet.blogspot.com/2 ... ammer.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder alt jakt i dag at det er jegere selv som bestemmer om dette er allmenn akseptert. I alt i alt er det bare 10% av befolkning i Norge som jakter eller ha relasjoner med jakt og dermed kan alt negativt omtale som kommer ut påvirke negativt på alt den aktiviteten vi fleste jegere setter høgast. Alle jaktmetoder og type jakt har sine for- og bakdeler. Det er nok nesten ikke noen som må jakte i dag for å overleve, men i det store sammenheng er dette veldig samfunsnyttig aktivitet og en meget viktig inntektskilde for grunneiere etc. Tenk om man ikke jaktet, hvilke konsekvenser, påkjørslar, matmangel, sjukdommer etc. Menniske har skapt en vis obalanse i naturen og dermed er det en balansegang som må styres med menskelig innblanding. Sannsynligvis hadde den balansen blitt gjenopprettet uten innblanding av menniske, men hvor lang tid hadde dette trengt og hadde man vart villig til å ta konsekvensene underveis. Og menniske er jo en del av økosystem. For dyr kan jeg tenke meg er det samme om man død av kule eller pil. Bare dette skjer humant. Begge metoder har vist sig å vare like effektivige i dette sammenhang. Det er jegeren selv og ikke metoden som er det avgjørande faktor. Om noen vil bruke 10 ganger mer tid å nedlegge en byte så hva så? Tenk og hvilket påvirkning er dette for kunskapsøkning i for den aktuelle jeger. Jeg jakter veldig mye selv, er ute i skogen 90-100 dager i året og dei fleste dager oppdrager jeg nye ting. Dette bringer man videre til jaktlaget og i kursammenhang til elever og dermed deler man kunnskaper / observasjoner videre til allmenheten. Grunneiere som leier ut jakt kan og nyte godt av bujakt, hvis dette blir realitet. Da kan man leige ut flere jaktdager, jeger trenger ikke like stort område, sikkerhetsavstand kortere, ingen støyproblemer etc. Så alle ting har både positiviske og negativiske sider. Så jeg tror at vi jegere er ikke større gruppe en vi må stå samlet og og trekke i samme retning. Da står vi starkest. Og dei som ikke har nok kunskap om buejakt og ønsker å får mer om dette, så tar kontakt med Norges Buejegerklubb eller jokal klubb og tar en prat og gjerne prøvd å skyte med bue i steden for og komme med påstander som ikke henger på greip. Alle som har kunskaper om dette gjennoskuer dette på en gang, men kansje ikke dei 90-95% som ikke har dette kunskapen. Alle gamle undersøkelse har man ikke stor verdig i dag, for det er neppe noen annen våpen-front som det har sjedd så stort utvikling i 6-7 siste årene som på bue-fronten. I tilegg har buejegere sin signatur i pilene, hvis man skulle finne et skadeskote dyr med pil i. Dei som skyter med bue vet hva jeg mener, dei som ikke vet dette mangler kunskaper om buejakt. Dei fleste bildene av dyr som har pil i seg viser i alt tydelighet at det er jegeren som har feilet og ikke nødvendigvis utsyret/jaktmetode, skote på feil utstyr, treff i utenfor vital område, skytevikler som er helt oakseptable uavsett jaktmetode ol. Hadde man skote det samme med rifle så hadde nok resultat vart noenlunde lik, men ikke så synlig for uerfarne som pil. Det er kunnskap, evne og moralen for den enkelte jegaren det kommer an på. :smile:

Vi har plass for alle i skogen

Link to comment
Share on other sites

Synes det er både trist og beklagelig att nok en diskusjon ender opp med mangel på respekt og forståelse for hverandres jaktform.

Alle taper på denne type diskusjon, uansett hvilket våpen og jaktform som blir utført.

 

Det finnes ytterkanter blandt både krutt og buejegere og eksemplene er mange, der både kuler og piler er på avveier under jakt.

Det er uttallige eksempel på cowboy jakt i begge leirer, men det som avgjør er moral,kunnskap,selvbeherskelse og evner, for att jakten skal bli så etisk forsvarlig som mulig etter dagens moderne samfunns krav og forventninger.

Om våpenet er bue eller krutt er uvesentlig.

Dagens generasjons jegere, har en høgare moral enn det som har vore tilfelle tidligere. Tidens krav og samfunnets forventninger osv.

 

Både bue og våpen drevet av krutt, er tilstrekkelig til å felle et vilt, etter dagens krav.

Det er operatøren av våpenet som er fasiten her!!

 

Eg håper virkelig att dei som er dei mest ihuga motstanderene av buejakt, har fått prøve ein moderne jaktbue og bruker like mykje tid på å tilegne seg kunnskap om buejakt, som å kritisere jaktformen.

 

Som grunneigar,mangeårig riflejeger og kommande buejeger, vil eg ønske begge leirer, hjertelig velkommen til jakt på min eiendom!

Ja takk,begge deler :winke1::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er kunnskap, evne og moralen for den enkelte jegaren det kommer an på. :smile:

 

Dette er hele essensen i diskusjonen. Jeg tror nok DN sørger for at utstyret skal holde mål med tanke på anslagsenergi osv. Da kan vi utelukke at utstyret ikke holder mål og står igjen med jegeren som skal avfyre pilen.

 

Vi jakter jo med hagle. Hva er forskjellen? Det stilles store krav til vurderingsevne ved hagleskyting også.

Link to comment
Share on other sites

For meg handler jakt om å høste fra naturen, på en sikrest og mest human måte. Ikke en sport for meg som jeger. For å utføre jakta "best mulig" ligger det naturlig å velge det våpenet, og framgangsmåte, som jeg av erfaring og ut fra lovverket finner best egnet. Og der sliter jeg med å finne noe sted en bue skal passe inn som "best egnet". For meg- jeg presiserer det igjen. Jeg føler det blir bare å legge inn ett vanskeliggjørende element ved å velge ett mindre egnet våpen, i første rekke for å øke "sportsverdien" for jegeren- og der blir det litt feil for meg.

 

Jeg innrømmer likevel at jeg kan alt for lite om emnet, og håper prøveordningen og buejakta viser seg å være bedre egnet enn jeg frykter- og at krav til prøver, opplæring og selvdisiplin hos buejegerene er såpass gode, at det blir noe denne nisjen kan få drive med på en god og skikkelig måte framover. Jeg ønsker buejegere lykke til med jakta framover, ta godt vare på sjansen nå og overbevis meg og andre som er skeptiske- gjennom god jakt, all annen argumentasjon for og mot blir lett lite overbevisende uten faktiske resultater. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Deg om det Rapp. For min del, ønsker jeg meg en biff eller noe så går jeg til nærmeste Rema 1000. Når jeg går på jakt, går jeg på jakt for sporten sin skyld. At man kan spise noe man har drept selv er jo en ekstra bonus 8)

 

Men, er også skeptisk allikevel til buejakt. Det blir for min del litt i samme kategorien som å dra på jakt med ei svartkruttbørse. Begge er utdaterte, men morsomme våpen allikevel :D

Er organisert i diverse skyteorganisasjoner når det gjelder kruttvåpen, men ikke med pil og bue. Årsaken er at det er for mye umoden ungdom og altfor mye "idrett" når det gjelder pil og bue, dette er dog min oppfatning av den lokale bueskytterklubben. Har selv pil og bue som er egnet til jakt, men bruker dette kun i hagen til å skyte på blink med i hagen :D Kunne heller aldri tenkt meg å dra dette avsted på jakt.

 

Jeg ville også satt en viss aldersgrense på bruk av bue til jakt, sånn 20-25års grense for å være sikker på at det er personer med sånn noenlunde vett i knollen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke feil om om det er mye idrett i "buejakt" Dette er jo veldig viktig element å høyne ferdigheter og kunskaper fra bueskyting. At det er mye undom i buemiljø ser jeg bare som positivt. Det er mye enklade å påvirke undom med rette holdninger ang. jakt en gamle jegere som har sine meninger hvordan dette skulle vare. :smile:

Link to comment
Share on other sites

det er for mye umoden ungdom :roll: de fleste buejeger lag/klubbene som jeg kjenner har en overvekt av modne herrer som vanligvis har /eller også jakter med kruttvåpen!har forståelse for at det sitter mange derute uten eller med liten kunnskap om buejakt men,enkelte av uttalsene herinne minner mer om drittkasting eller faenskap!Vi må kunne diskuterer sakligt her ellers så ber jeg om at tråden MIN blir stengt! :wink: sitter folk her som kan virkelig mye om buejakt på tide at folk lytter og ikke kommer med usakelige komentarer om allt og alle.........og ja denne tråden var om buejakt ikke kruttvåpen det kan noen lage en annen tråd om. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også satt en viss aldersgrense på bruk av bue til jakt, sånn 20-25års grense for å være sikker på at det er personer med sånn noenlunde vett i knollen.

Jeg kjønner ikke helt sammenhengen her. Rifle for 18 åringer og hagle for 16 åringer er greit men bue skal man ha 20-25 års grense. Kan du beskrive nermere hva du mener? :?:

Hvis det skulle bli realitet med buejakt så er det ikke bare gå i skogen å begynne å blaffe løs. Det blir nok både jegerprøvekurs og buejegerkurs. Samtidig kan du vare sikker at det blir en form for skyteprøve og. Og det skal vare såpass krevende att man er nødt å trene både skyting og avstandsbedømming. Og dei fleste buejegere som kjenner i dag skyter bedre med bue på 30-40 meter en den vanlige storviltjegere som ikke driver noen særlig skyterening utover dei obligatoriske 30 skudd og skyteprøve stående med rifle .Dei som driver olovlig buejakt trenger neppe att buejakt bli legalisert heller, så det er ingen argument.

Såpass mye kjenner jeg både jaktmyndigheter og buejegermiljø att det bli aldrig aktuelt å slippe folk uten formel utdannelse/test i skogen. Dette ikke minst på hensyn for framtidige buejakten`s troverdighet som jaktform og hensyn til viltet. Jeg er ovebevist om at dette kommer å kreve såpass mye så dei som ikke brenner for buejakt velger kansje andre jaktformer. Stor del av dagens buejegere driver og jakt med krutvåpen, men ønsker en ekstra utfording og at slipper å reise ut av landet å drive buejakt. Dei fleste som jakter står naturopplevelser i fokus og jeg vil påstår at med pil og bue vil dette bli i dei fleste tilfeller førsterket. Og det er vel ingenting som er galt med det så lenge dette er like humant som jakt med tradionelle krutvåpen. Derfor vil man ha en "prøvejakt" hvor man kan verkelig registrere både dei positiviske og negativiske sider ved jaktutøvelsen i NORGE. Befolkningen blir mer urbanisert og kjennskapet for natur og viltet minsker. Jegerstanden er minkende og gjennosnitt-alder begynner å vare rundt 50 år i storviltjakt og man har og ansvar å forvalte dette store naturresus som man har rundt i landet. Jeg er enig att buejakt er nok ikke noe til den som ønsker å fylle fryseboksen, men generel interesse for natur og viltet vil nok høyne den generelle kunskapsnivå for den enkelte og jeg vil nok påstår att dei buejegere som jeg kjenner har nok kunskap om vilt og jaktlovgivning som ligger lang over gjennomsnitt. Dei er ofte personer som generelt er spesielt intreserte i jakt og vilt. Buejegermiljø trekker og med en god del personer som aldrig kunne tenke å jakte selv og det aksepterer vi fullt ut. Dei er akkurat like velkommen til treninger, samlinger osv.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig å se at det i det hele tatt vurderes å tillate noe som har vært forbudt. (Det er så uvant at jeg knapt vet hvordan jeg skal forholde meg til slikt. Godt vant til det motsatte)

 

Har du følgt med med hva som har skjedd med utviklingen buer og annet utsyr til jakt i dei ca.40 årene som dette har vart forbudt? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at det er det politiske klimaet som elgen 71 sikter til og ikke utstyret, og der må jeg si meg enig med ham. Politisk velvilje til nybrytning er ikke hverdagskost her på bjerget.

Lettere å si nei...

 

T :)

 

Edit:

Forøvrig nyter buejegerne stor respekt her nede i Danmark. Danskene er svært opptatt av sikkerhet, etikk og moral i jaktsammenheng og de nikker positivt megetsigende når man forteller at man er buejeger. For dem er det ensbetydende med respekt og varsomhet for viltet at man velger et "vanskeligere" våpen å nedlegge det med. I deres øyne blir man en større jeger ved buejakt enn omvendt.

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er ikke spesielt orientert med utviklinga på buefronten siden den dagen jeg ble født ;-)

 

Jeg sikter til det politiske klimaet som stort sett tillater to alternativer; forby eller skattlegge i senk.

 

Forøvrig til alle buejegere: benytt denne unike muligheten godt, det er uhyre skjelden man får slike muligheter fra øvrigheta.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også satt en viss aldersgrense på bruk av bue til jakt, sånn 20-25års grense for å være sikker på at det er personer med sånn noenlunde vett i knollen.

 

Du kan generalisere så mye du vil

jeg er 22år, gift med barn samboer med kona 3år før der

Drikker aldri,røyker aldri,snuser aldri altså totalt avholds

går aldri på byen eller "henger" ute med venner

bruker mer tid på bue og buejakt enn de fleste altså et sted mellom 3-4timer hverdag

når jeg får litt tid fra familie og gjøremål

jeg er minst like nøye på buejakta mi som alle andre her som er eldre enn meg og jeg ser du skriver fra 20år og opp men

du nevner samtidig her 25år så skulle det blitt 25år så har ikke jeg vett i knollen nok til og jakte?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er viktigst i denne saken er den sterke symbolverdien. Dyrevernsekstremistene utøver et stort press på myndighetene for å begrense og regulere utøvelsen av jakt og fangst. De har, om en av og til indirekte, vært heldigere enn oss og fått gjennomslag for synspunktene sine. Åpning for buejakt vil være et sviende nederlag for disse, og en fjerning av en av mange regler som regulerer jakten.

 

Selv har jeg vært medlem av buejegerforbundet i flere år, og nå har jeg til og med kjøpt bue. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg har lyst til å jakte med buen enda, i motsetning til enkelte her inne føler jeg at jeg må vite noe mer konkret før jeg kan ta en avgjørelse.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg i nyskjerrighetens navn hatt en tur på bueskytterbanen med ungene og testet litt selv hva dette går i.

 

På 15 meter klarte jeg som førstegangskytter å klaske 5 piler i vitalsonen på ett skumgummirådyr de hadde satt opp. Må innrømme at det var dritartig. Kiddsa klarte også å sette noen piler i diverse rev, ulv og rådyrsfigurer.

 

Så å treffe viste seg å ikke være så vanskelig. Hadde jo trådkors og avtrekker og greier.

 

Men han som var instruktør var jo rene Robin Hood. Ble ganske overrasket over hvor bra samling han fikk.

 

Skulle nok tro at han kunne klare seg fint på jakt med bue.

 

Om jeg er omvendt??

 

Vi får se hva som skjer når dere har fått prøvd dere i skauen og resultatene tikker inn.

 

Men jeg er langt mindre tvilende enn jeg var for 4 timer siden.

Link to comment
Share on other sites

Drikker aldri,røyker aldri,snuser aldri altså totalt avholds

går aldri på byen eller "henger" ute med venner bruker mer tid på bue og buejakt enn de fleste altså et sted mellom 3-4timer hverdag

Ønsker likevel å klamre meg fast til min inngrodde oppfatning at det fleste skytesportutøvere er minst like sosiale og veltilpassede som gjennomsnittet av befolkningen.

La oss fortsette med å være det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...