Jump to content

En skøyer........å bryne seg litt på.


Buster

Recommended Posts

Highpower, hvor er du? Kom og svar...

Jammen folk klarer seg jo utmerket uten min hjelp her :wink:

Hardet for meg at det er en eller annen form for flechette, men kan ikke si jeg har sett noe slikt før.

Ad spørsmålet om den veksler i Benelli, så regner jeg med at den gjør det hvis du klarer å mate den fra magasinet. Åpner jo for interessante muligheter rundt lovpåbudet om å blokkere magasinet slik at det kun har plass til en patron...

Link to comment
Share on other sites

ut fra størrelsen må det være en heller begrenset med fart i den der. ser heller ikke noe feste for tau/line, og dersom det er line inni denne må det være tynt eller kort line... så ser ikke helt at det kan være noe til redning. da ble der brukt rifle i så fall (har jobbet på båter med like rifler ombord), men aldri hørt om hagle til slikt bruk,

Link to comment
Share on other sites

Kan røpe at de ble brukt på hval, men definitivt ikke for å drepe.

Disse er nummererte, og ble skutt i hvalen for å sette seg i spekket. Det ble notert hvor denne hvalen ble "merket", og når disse hvalene ble skutt og slaktet så ble disse funnet. Det står en tekst på prosjektilet som sier at det er belønning for å returnere disse, og inngravert nr. De skal leveres til British Museum (Nature) med opplysning om hvor hvalen ble skutt. Dette var en tidlig måte å merke hvalene for å kunne prøve å finne ut om hvalenes vandringer på de 7 hav.

Det finnes også mindre varianter, for småhval.

En SKIKKELIG godbit mao! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...