Jump to content

Bukkejakta 2008


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var jakta i gang for min del og, blei heft :wink: av ett jegertrap stevne på Jæren som forresten var flott på tross av min dårlige skyting og litt ruskete vær. Derfor blei de heller sent før eg kom meg ut i feltet, klokka var passert sju før eg kom på plass på ett av de stedene eg vet der er bukk som farter. etter lokking med buttoloen uten resultat blei de forflytning og meir lokking fremdeles resultatløst med unntak av ett par million knott .....

Så forflytta eg meg til ett annet sted klokka nærmer seg nå halv ti, her har eg oppservert masse aktivitet tidligere. Først en serie forsiktig lokking nedenfra jakkelommen og fem min senere ein serie lokking på vanlig måte og bukken rase ut på lysningen foran meg klar som ett egg til og gjøre opp med han som plager geita hans.... den stopper 50 meter foran meg med bresiden til... første bukken i år ett faktum kl 22, 10 august :) Ingen kapitalbukk men ein fin 6 takker.

 

normal_Bilde012%7E0.jpg

 

Beklage bildekvaliteten :( men de var sent og vått og med mobilkamera så...

Link to comment
Share on other sites

thumb_bukk08.JPG

Hadde klokka på 3, er en halvtimes kjøring til terrenget. Det pisseregnet da jeg våknet, og jeg la meg en halvtime til. Visste at det ikke er skytelys før halv 5 når det er slikt vær! Men var på plass omtrent 4.

Mørkt...

Mitt terreng er stypisk Sørlandsterreng. Noen frodige jorder nær veien, småkollete terreng med blandingsskog; gran og furu, osp, eik, hassel, bjørk og rogn i skjønn forening. Jeg blir gående mellom noen jorder å speide med kikkertsiktet mens jeg venter på lys. Vil nødig støkke. Har brent meg på å gå inn i terrenget i mørket før, bare for å bli utskjelt.. Får se et rådyr i kikkertsiktet. Nært opp til veien, i overgangen mellom mitt terreng og naboens. Dette er noe overraskende i dritværet, å se rådyr utpå! Det er over 200 meters hold, skumt i grålysningen og høy åker mellom dyret og meg, så skyting er utelukket. Dyret ser, som vanlig, stivt i min retning. Jeg er oppdaget. Vinden er rett, og dyret står stille. I det jeg synker sakte ned tenker jeg at dette kan gå bra.

Jeg har med stolsekken, men jeg synes det er vanskelig så skyte godt fra setet. Det blir for høyt. Så jeg finner frem skytestøtten fra sekken. Teleskopisk trebenet sak jeg kan regulere slik at det blir passe i forhold til den høyden jeg vil skyte fra. Lirker den opp, gjør alt klart og setter meg godt til rette. Sittende kan jeg ikke se dyret, men har en 70-80 meters fri sikt. Finner frem Buttoloen og slipper ut noen forsiktige kontaktlyder.

Og så skjer det: Ingenting. Og mer ingenting.

Stikker hodet opp og ser dyret beite. Det er lysere nå, og i kikkertsiktet kan jeg tydelig se at dette er ei geit. Ikke noe gevir der i gården! Og da hun snur seg ser jeg pelsbusken stikke ut bak. Ikke jaktbart altså. Men, det er ingen kalver i nærheten. Hmmm, da blir hun kanskje vartet opp av en bukk? Hun trekker inn i det høye kornet på naboens jorde, retter hodet og ser stivt fremfor seg. Her ser hun på noe, og det er ikke meg! Geita ruser plutselig avgårde og gjør noen høye luftige sprang, før hun plutselig begynner å beite igjen. Speilet er ikke utspilt, så hun er ikke skremt. Her lukter det bukk ja!

Jeg rasker med meg sakene mine og smyger langs traktorveien helt inn mot skogkanten. Finner meg en god post i jordekanten der jeg har skyteglenner inn i skogen. Det er en liten holme med buskas foran meg, men jeg ser jordekanten et stykke bortover. Forsiktig slipper jeg ut noen kontaktlyder. Jordet ender i et lite skogholt, og gjennom trærne kan jeg se et rådyr komme nærmere, på omtrent 300 meters hold. Hodet høyt løftet, forsiktige prøvende skritt i min retning. Er det geita? Jeg har jo ikke sett noen bukk, så jeg vet jo ikke at han er der. Men kanskje... Så er det venting, og mer venting. Jeg vet av erfaring at for mye lokking kan skremme dyra, men forsøker allikevel noen kontaktlyder til. Ikke noe respons.

Det er rart hvor mange tanker som farer gjennom hodet i en slik stund. Er dyra borte? Hva skal til for å dra inn en bukk, om han er der? Jeg kan jo ikke smyge på dem, nå når jeg har kunngjort mitt nærvær med lokkefløyta. Jeg blar i hukommelsesarkivet over alt jeg har erfart og lest om lokking av rådyr. Husker godt instruksjonsboka og kassetten (!) til Gunnar Sundh som jeg bestilte fra Sverige på 80 tallet. Han anbefalte å være forsiktig med bruke angstskriket, mente at man kunne skremme bort dyra. Men, på den annen side, jeg er ikke interessert i noen småbukk, om jeg skremmer noen sånne gjør det da ingen ting. Det er premiæremorgen og jeg vil ha revirbukken, eller ikke i det hele tatt! Har sett ham her tidligere på sommeren. Stor i kroppen, 5 eller 6 takker. Ikke utpreget stort gevir, men flott bukk. Så, kanskje jeg skal prøve? Så detter det inn i hodet en filmsnutt lagret i hukommelsen, fra premiæremorgen i forfjor. Jeg så bukk og geit og lokket med alle lyder jeg kunne, inkludert angstskrik, uten at dyra gjorde mer enn å lee på et øre. Her får det briste eller bære!

Med fingre på alle hullene på kula i enden av Buttolo blåsa trykker jeg den helt i bunn. Et langt tynt pip, etterfulgt av et rap. Det minner mest om et andekvekk egentlig, den der angslyden. Men jeg vet den er riktig, har hørt den selv fra et rådyr jeg skjøt langt bak i ryggen, da det så meg komme for å avslutte og ikke kunne stikke av. Fem slike angstskrik, og jeg venter. 1 minutt, 2... Jeg vet at det meste skjer innen 5 minutt, men har også tidligere opplevd at bukken bare står der, etter et kvarter. Hodet mitt går som periskopet på en U-båt, jeg sjekket skyteglennene inn i skogen, og i det jeg snur meg mot skogkanten ser jeg ham komme gående mot meg. Plutselig er han bare der, på rådyrs vis. Han runder holmen med buskas på jordet, og går rolig rett mot meg. Holdet er i underkant av 50 meter. Jeg har kikkertsiktet (SuB Zenith 3-12x50) skrudd helt opp, og da jeg finner ham i siktet ser han diger ut! Han går målbevisst mot meg, hodet høyt hevet, ørene ut og neseborene utspilt. Jeg ser i kikkertsiktet at blikket hans scanner området jeg er i, han forventer tydeligvis pågående paring, tenker vel å rydde opp i sakene. Jeg venter på at han skal stoppe, lurer på om jeg skal skyte i stikkhullet dersom han stopper med fronten mot meg. Men han kommer folig gående. På 20 meters hold ruver han i kikkertsiktet. Jeg vet at dersom jeg rører hånden og skrur ned forstørrelsen risikerer jeg å skremme ham. Lysprikken i trådkorset finner et punkt midt på halsen, og jeg lar det ligge der to skritt til. Ser at han går rett frem, og at siktepunktet er dødelig selv om han går, og før jeg har rukket å tenke tanken ferdig slipper jeg skuddet. Bukken går rett ned, sparker noen ganger, og ligger stille. Børsepipa mot øyet gir ingen reaksjon, så jeg vet at han er død.

Klokken er 05:30 på premiæremorgenen. Jeg har fulgt med geita hans i omtrent en time, har plassert meg riktig, og lokket ham inn. Dette føles bare så godt! Utrolig tilfredsstillende når det går etter planen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk den vanelige general error da jeg trykka på svar, så jeg måtte sitere, men har klippa vekk hele innlegget.

 

Så til saken. Først grattis til deg, skaubjønn. Enkelte her inne skulle man tru skreiv romaner og bøker. Synes dere er knallgode til å fortelle, og jeg kan faktisk se ting for meg når jeg leser.

 

Helt rått :D

Link to comment
Share on other sites

bukk08sa0.jpg

Bukken datt 0615 søndag.

Håper på medalje men er ikke sikker.

Har fulgt han siden den hevdet revir i våres så dette var kjempe gøy.

 

MVH

Kato

 

Gratulerer med fin bukk.

Tok meg den frihet å forstørre bildet ditt. Om du fjerner thumb_ i url'en til bildet ditt neste gang blir størrelsen sånn at det går ann å se den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg står ovenfor et lite dilemma her jeg. Det er skyting på banen kl. 1800. Jeg har veldig lyst til å dra dit og skyte de 12 smella jeg har igjen i pakka. Men jeg vil jo også jakte bukk. Det er ca. 3 mil fra banen til jaktterrenget, og ytterligere minst 20. min. og gå. Så da er jeg jo på posten lovlig seint, for det er sikkert mye folk på banen idag også. Sist mandag nærma det seg 30 tallet.

 

Forslag anyone ?

 

Fin bukk, Kato :D Grattis.

Link to comment
Share on other sites

Hvem bane skyter du på?

 

 

Jeg står ovenfor et lite dilemma her jeg. Det er skyting på banen kl. 1800. Jeg har veldig lyst til å dra dit og skyte de 12 smella jeg har igjen i pakka. Men jeg vil jo også jakte bukk. Det er ca. 3 mil fra banen til jaktterrenget, og ytterligere minst 20. min. og gå. Så da er jeg jo på posten lovlig seint, for det er sikkert mye folk på banen idag også. Sist mandag nærma det seg 30 tallet.

 

Forslag anyone ?

 

Fin bukk, Kato :D Grattis.

Link to comment
Share on other sites

Skaut denne bukken (forøvrig min første bukk :) ) på kvelden 10. august.

 

Den har et veldig spesielt gevir med kraftige rosenkranser og kun 2 kraftige horn.

 

Til dere som har jakta mer rådyrbukk enn meg: Er dette en returbukk eller en med parykkgevir?

 

Den så forøvrig ut til å ha relativt friske tenner i underkjeven, men ingen tenner i overkjeven.

 

normal_IMG_1484_-_liten.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den så forøvrig ut til å ha relativt friske tenner i underkjeven, men ingen tenner i overkjeven.

 

 

Dæve nden var grov, var tenna flate nede?? Devs overfalten. siden den mangler tenner i overkjeven er den nok gammel. ja.

 

Regner med at denne veier mye slik at du antagligvis er medalj av en eller annen valør. Hvis den ikke går under abnorm noe jeg ikke tror. Gratulerer så mye

Link to comment
Share on other sites

Det vil seg liksom ikke for meg enda. Har jakte 3 økter til nå, uten rådyrkontakt. Skal ut igjen om en times tid, for hver gang jeg har sett storbukken min på ettermiddag/ kveld, har aldri klokka vært mer enn 18:00

 

Grattis til dere som har lykkes :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har vent meg til lange avstander,og skyte på.er nesten hver gang jeg er på kråkejakt at jeg skyter kråke og ravn på 300-400m.(de er utrolig vare her)...men rev er det lengste jeg har skutt,260m..men ble kraftig imponert av kompisen min som skaut en rev på 458 lasermålte meter med sin 6,5-55 med en hakko kikkert.i år blir reveåta lagt på 140 meter,voksenrevene er vare så nært huset..som sagt flere ganger her på forumet er det ikke noe problem hvis man kjenner kulebanen,og stoler på våpenet og optikken....

 

Hehe, det står det respekt over :)

Link to comment
Share on other sites

Skaut denne bukken (forøvrig min første bukk :) ) på kvelden 10. august.

 

Den har et veldig spesielt gevir med kraftige rosenkranser og kun 2 kraftige horn.

 

Til dere som har jakta mer rådyrbukk enn meg: Er dette en returbukk eller en med parykkgevir?

 

Den så forøvrig ut til å ha relativt friske tenner i underkjeven, men ingen tenner i overkjeven.

 

normal_IMG_1484_-_liten.jpg

 

 

Grattis med stor bukk, og din 1. bukk. Det er alltid litt spesielt med det 1. rådyret ja. Den hadde mildt sagt spesielt gevir gitt :shock:

 

Bra du fikk tatt den, siden den ikke hadde tenner i overkjeven. Trur den fort hadde gått en fæl vinter i møte.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
så jeg blir uavhengig på det pungtet der og

 

Du får la ham installere Adobe Acrobat også da :wink:

 

K

 

Ot igjen, hva er så det. Er det noe en bør ha ?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i kveld. Gikk tidlig ut. Rett før skumring, så fant jeg ut at jeg skulle sjekke en annen plass, og forlot posten v hogsten.

 

Og når jeg ankommer jordekanten med "øyer" så oppdager jeg en liten kalv som beiter på 70 meter. Setter meg rolig ned å speider. Fanget den i et "dårlig øyeblikk med mobilen via Falcon...vanskelig på frihånd:

 

2gso3lz.jpg

 

Etterhvert prøvde jeg meg litt på lokking, og det funka.. da kom i allefall råa og en kalv til. Trivelig...

Så på dem bortimot 1 time før den ene kalven skulle bort til meg. Her er den på 15 meter.

 

9l8rib.jpg

 

sy070g.jpg

 

Til slutt kom den nesten helt bort til meg, og jeg fant ut at det var best å prøve å sitte helt musestille... alikevell skjønte den at det var ikke helt trygt så da bar det av sted. :roll: Og masse varsel"bjeffing" resulterte i at jeg til slutt gav opp posten etter en halvtime.

 

Ja ja.. bukken er der, men den kom ikke frem i dag. Fin kveld i skauen fordet. :)

 

Fikk 2 korte filmsnutter også m mobilen (hvis noen vil legge ut dette for meg, så send en pm med mail så sender jeg snuttene), hvor man hører tydelig varselbjeffinga til kalven...

Link to comment
Share on other sites

satt i ein halvtime i gårkveld og prøvde å poste svaret mitt men fikk bare error hele tida.

Tok til slutt valget og gikk til sengs. men eg lagra svaret mitt i ein kladd ein plass så her kommer det (forhåpentlig vis ikkje error i kvled)

Så dette er skrevet den 10.08.08

Har hatt 3 jaktturer i dag, stod opp 03.30 men gikk ikkje ut før 04.30 ikkje nødvendig å sitte 1.5 timer i mørket.

Fikk da som sagt min første bukk,

dsc00086cb7wx9of7smalljo5.jpg

Hadde eit til men det var for uklart litt synd siden der så man symetrien på taggene bedre da de var veldig fine.

 

 

Så tok vi det med ro ei stund før vi fant ein flokk med 34 canadagjess på jordet som vi sneik oss innpå, var akkurat på plass og venta på driveren da de må ha fått fnerten av oss og tok av i mot driveren.

 

Så var vi bortom eit anna jaktterreng og så etter bukk igjenn i kveld.

Rett før skumringa falt det eit skudd og ein spissbukk måtte bøte med livet.

Ikkje eg som skaut men ein anna som og var med på bukkejakt for første gang.

 

Alt i alt ein kjempe dag.

Tidleg posten var vi 4 personer på, eg så geit og bukken som eg fikk, mens ein anna satt og så på 4 elg deriblandt ein okse på 8-10 tagger (litt usikker dette var i mørket/skumringa men han var veldig sikker på at han talte minst 8 igjennom leicaen)

fikk desverreikkje gjessene det var litt synd for vi hadde stablet sammen eit jaktlag på 6 mann med børser.

 

Siste var vi bare 3 av de 4 som var ute på morraen men da eg var på vei til posten så fløy det opp 11 orrfuggel på ei gang og mens eg satt på posten så var det ein grevling eg fekk se i 1 sekund før den forsvant under ei stor gran. mens broderen så på 2 nye elg, ein okse med 4 tagger og ein 1.5åring

Mener eg fant leie og spor etter hjort og, men dette var etter at bukken falt så eg hasta litt forbi :D

Nydelig dag selv om det var ganske vått og i kveld så var det litt vind og.

Regner ikkje med at eg får problemer med å sove i natt :D

 

 

 

 

 

EDIT: redusert bildestørrelsen. mod. jaktlykke

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bukkejakta 2008 har begynt bra og den fortsatte bra...

 

10.Aug

Måtte slite meg ut pga. vond rygg og en drøy kjøretur på natta til bonden som vil ha kjøtt i fryser'n og jeg får jakta.

Hadde spanet inn flere bukker og visste hvor de kom, litt avhengig av vind. Den 10.aug var det omtrent ikke vind her jeg skulle og jeg fikk satt meg slik at jeg kunne spotte 2 forskjellige hvis de kom.

Var mørkt som i en sekk kl.0400, begynte å kjenne det i ryggen etter 25min... Da viste jeg at her blir jeg ikke lenge, så får jeg en mulighet så smeller det på 1.mulighet.

 

Kl.0435 så kommer bukken, takket være Zeiss 8x56 "Nattjeger'n" og Zeiss 3-12x56 m/lys var det ingen problemer. Så bukken perfekt mot lys åker i bakgrunn. Han sto majestetisk til å speidet etter damer (regner jeg med)

Siden jeg vet bonden er glad i kjøtt og ikke skuddskader, fant den opplyste dot'n i kikkerten veien til nakken...

Poff.... Klask og 6BR & 87 V-max ordner resten på 140mtr. Det er som å stå ved siden av med ljå å kappe alle 4 beina rett av. Knall og fall kan du si. Årets 1.bukk var i havn.

normal_Bukkejakt_2008_002_%28Large%29.jpg

 

 

11.Aug

Annet sted og annen grunneier.

Hadde i sommer spottet inn 1 spissbukk og en gaffelbukk på dette stedet. De drev og "kriget" om hvem som var sjefen i området. Sjefen var det IKKE tvil om hvem som var, jeg hadde hørt han bjeffet 4-5 forskjellige ganger fra skogen. Men jeg har aldri fått sett han. På bakgrunn av reaksjonen til spiss/gaffelbukk så så jeg at de visste hvem som var sjef... Det var bråstopp og rygget i motsatt retning, de var rett å slett under pisken, og de viste det :mrgreen:

 

Var på plass fra ca.0500, etterhvert så kom det ei geit m/tvilling fram... Så ser jeg at ei buske på motsatt side blir ordentlig "voldtatt". Sitter i overhøyde med ryggen mot en trelegg, og har da dønn anlegg på rifla. Får så vidt sett BUKKEN jeg bare har hørt tidligere i sommer, før han går bak en kolle på jordet. Sitter klar når han kommer på andre siden av kollen. Vet jeg bare får denne ene sjansen, da dette er en sjy f***. Kanskje derfor han har overlevd så lenge også :wink: Bukken kom endelig frem og dot'n fant veien til overgang bryst/nakke, svak plystring og den sto stille. Presset på avtrekker'n hadde allerede begynt så det var bare de siste få gram som skulle til. Og på 90mtr sittende med "anlegg" var resultatet gitt på forhånd :mrgreen:

6BR', bjeffet igjen og bukk No.2 var et faktum. Kom frem og var meget spent på hvor stor denne var? Den er massiv og den må ha hatt en skade, fordi det har vokst ut ei extra stang, slik at det er en 7-tagger

Eneste sår i gleden var at jeg hadde kjørt fra kamera hjemme, da jeg tømte det for bilder fra igår :oops: , så her er det bare skallen dere får se.

normal_Bukk_002_%28Large%29.jpg

 

 

Har måttet ta i bruk fryser'n, til søster'n for oppbevaring av skaller... Må vel ta et skippertak nå snart og få flådd/skjært/preppet disse. To av de er medaljekandidater

Link to comment
Share on other sites

Var ute og sneik meg bortpå et jorde i kveld.. Skimta noe rødt... Men etter hvert så jeg at det var ei elgku med tvillinger. Spenningen ble litt borte, men var et fint syn å kikke på dem en halvtimes tid før jeg luska tilbake så de kunne spise i ro og kanskje smake litt på saltsteinen. Bedre lykke neste gang. :)

Link to comment
Share on other sites

I går kveld datt årets 2. bukk for min del. Artig jakt med mye smyging og bruk Buttolo. Bukken blei helt vill når den hørte lyden og raste att og fram over myra. Til slutt turte jeg ikke å smyge nærmere og rigget meg opp sittanes med anlegg på ei svær rotvelte. Da var avstanden til bukken ca. 70 m. Så bare hodet,hals og overdel av skulder/rygg over grasset da den stilte seg opp med breisida til. Derav det hæye treffet. I det skuddet gikk tok bukken ett skritt frem og jeg traff langt bak. Datt som en sekk. Pga treffen langt bak, var jeg sikker på at vomma var punktert. Lukta heldighvis ikke noe av blodet fra utgangshullet og da bukken blei åpnet, viste det seg at alt var helt. Bortsett fra ryggraden da. Den var av, men berga ytter- og indrefiléane.

Skutt med .22-250 og 55 grains TBBC. Slaktevekt på 18 kg.

 

12082008065153pmh55v79ydR2.jpg

 

12082008065153M9YXqQu9826T.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skaut denne bukken (forøvrig min første bukk :) ) på kvelden 10. august.

 

Den har et veldig spesielt gevir med kraftige rosenkranser og kun 2 kraftige horn.

 

Til dere som har jakta mer rådyrbukk enn meg: Er dette en returbukk eller en med parykkgevir?

 

Den så forøvrig ut til å ha relativt friske tenner i underkjeven, men ingen tenner i overkjeven.

 

normal_IMG_1484_-_liten.jpg

 

Drøvtyggere har ikkje tenner i overkjeve før heilt bak i kjeften 8) ,kun nede framme.Siden denne har fine tenner nede vil eg tru at dette er eit parykkgevir.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skaut denne bukken (forøvrig min første bukk :) ) på kvelden 10. august.

 

Den så forøvrig ut til å ha relativt friske tenner i underkjeven, men ingen tenner i overkjeven.

 

normal_IMG_1484_-_liten.jpg

 

Drøvtyggere har ikkje tenner i overkjeve før heilt bak i kjeften,kun nede framme.Siden denne har fine tenner nede vil eg tru at dette er eit parykkgevir.

 

Endelig noen som har sett rådyr før :wink: Ingen av våre hjortedyr har tenner i fremre overkjeve.

Link to comment
Share on other sites

I går kveld datt årets 2. bukk for min del. Artig jakt med mye smyging og bruk Buttolo. Bukken blei helt vill når den hørte lyden og raste att og fram over myra. Til slutt turte jeg ikke å smyge nærmere og rigget meg opp sittanes med anlegg på ei svær rotvelte. Da var avstanden til bukken ca. 70 m. Så bare hodet,hals og overdel av skulder/rygg over grasset da den stilte seg opp med breisida til. Derav det hæye treffet. I det skuddet gikk tok bukken ett skritt frem og jeg traff langt bak. Datt som en sekk. Pga treffen langt bak, var jeg sikker på at vomma var punktert. Lukta heldighvis ikke noe av blodet fra utgangshullet og da bukken blei åpnet, viste det seg at alt var helt. Bortsett fra ryggraden da. Den var av, men berga ytter- og indrefiléane.

Skutt med .22-250 og 55 grains TBBC. Slaktevekt på 18 kg.

 

12082008065153pmh55v79ydR2.jpg

 

12082008065153M9YXqQu9826T.jpg

Har du lengden på disse? :) Grattis :)
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle med bukkefall bak seg! :D

 

Har vært ute en tur selv. Føltes som å komme i mål etter en uendelig hinderløype.

 

Fjorårets jakt kom og gikk med et heller begrenset resultat i form av felt vilt, men med mange gode opplevelser. Mindre gode opplevelser fantes det imidlertid også noen av, og et par av de mest forsmedelige knyttet seg til at utstyret kunne vært bedre. Med en Mauser av god gammel årgang uten skikkelig avtrekk og omgjort sikring, med en gammel Weaver 3x24 på toppen klarte jeg å rote bort et par tre fine sjanser på både bukk og elg. Kanskje litt tåpelig å skylde på utstyret når det går galt, men jeg er nå av den oppfatning at det hadde blitt annerledes med annet utstyr. Er vel ikke den eneste som har opplevd det rekner jeg med. Etter å ha blitt introdusert til daværende sluttstykke.com og dets snev av utstyrshysteri bestemte jeg meg for å oppgradere kraftig på utstyrsfronten. Lettpåvirkelig som jeg er.

 

Kjøpte meg ny brukt børse i mars. En Heym. Storfornøyd. Deilig glatt ladegrep, trepunktssikring, hengslet magasinbunn, gjenget for lyddemper og etter sigende meget presis. Denne var imidlertid defekt, fant jeg ut, og jeg ventet en god

måned på svar fra produsent angående reservedelen jeg trengte før jeg hevet kjøpet. Nå

sto jeg uten børse, men så ikke på det som noe stort problem. Masse fint på

bruktmarkedet, og jakta var jo fremdeles en evighet unna! Etter en god måned med finn.no/jakt liggende som startside i internet

explorer bestemte jeg meg (etter råd fra kammerets ekspertise :wink: ) for en Kongsberg

393 i 30-06. Børsa kom i hus etter en tre-fire uker, og jeg hadde i mellomtiden handlet

kikkertsiktet jeg hadde drømt om så lenge; en Swarovski PV-N, 3-12x50 SR. Børsa og

kikkerten passet perfekt sammen! Weaver-adapter hadde jeg handlet og objektivet lå

klistra ned i pipa. Kunne ikke bli bedre. Nå fikk jeg imidlertid for meg at det var best

å stramme den montasjen skikkelig før jeg skulle skyte. Endelig skulle jeg komme meg på

banen og få testet denne riggen. Jeg hadde Drømmerifla med Drømmesiktet, etter noe som

føltes som en uendelig tid i skjærsilden uten børse og med all tvil og usikkerhet som

brukthandel tross alt fører med seg. Løs montasje skulle i hvert fall ikke få ødelegge

tilfredsstillelsen på jomfruturen! Som sagt så gjort, og jeg, min idiot, dro til noe

dugandes med en gigantisk skrutrekker som passet i de enorme strammeskruene på montasjen.

 

Pang sa det, og skruen røk. Alluminium.

 

Jeg satt på stuegolvet og stirret vantro på skrammelet i hendene mine. Det kom en liten

tåre. Inne i meg rant de i strie strømmer.

 

Weaver-montasjen må bestilles i USA og det tar minst tre uker å få sendt den over dammen.

Alternativet for Swarovski med skinnemontasje er en EAW eller lignende til tre-fire

lapper, og det budsjettet var allerede tøyd laaaangt utenfor det kona noen gang kommer

til å få vite. Jakta var nå bare uker unna. Situasjonen var alt annet enn optimal.

 

Kikkerten ut på finn.no til skampris; den gikk fort unna, og et brukt Zeiss Diavari V

3-12x56 ble bestilt ikke lenge etter. Ingen dårlig erstattning det, men med en bismak av

tapt tid og penger.

 

Det tar tid å forhandle, sende og motta ting og tang, og mens jeg ventet på optikk hadde

jeg selvfølgelig behov for å fikle med nybørsa. Skrur av stokken og oppdager 3 sprekker i

den!

 

Tok børsa med til overarbeidede børsemaker Rogne, som raskt foreskrev søylebedding og

rekylbolt for at ikke mekanismen skulle flytte seg litt for hvert skudd og dermed

ødelegge stokken mer og gi en dårlig presisjon. "Kjør på", sa jeg. "Det tar cirka tre og

en halv uke og koster 1600kr", sa han. "Ja, det er klart at det gjør det", sa jeg. Litt resignert nå.

 

På dagen tre og en halv uke etter ringte hr. Rogne og erklærte at nå var det bare å

hente! Jeg ruste utover til Heimdal det raskeste stasjonsvogna var god for og troppet

oppglødd opp foran disken. Børsa var beddet, og rekylbolten kunne ikke sees utenfra

faktisk! "Det var da fiffig med en rekylbolt som ikke engang vises", tenkte jeg, og

spurte følgelig om denne nye teknikken. Svaret, et langt "hmmmmm", kom vel egentlig ikke

som noen overraskelse. Den hadde de glemt ja! Herlig. Børsa inn til Heimdal igjen, fire

nye dager uten børse. Her har kalenderen akkurat bikket over til August... :!:

 

Onsdag 6. august. Jeg har gevær :!: , kikkert :!: i god montasje :!::!: ,

jaktammunisjon, INGEN penger, og en åpen skytebane. Jeg trenger: treningsammunisjon i det

sjeldne kaliberet 30-06. Billigst mulig, for jeg har virkelig INGEN penger. Lønna kommer

ikke før etter jaktstart.

 

XXL er tom for 30-06. Likeså Obs lade og Obs Tiller. Det er alt jeg rekker og jeg kjører

ut til skytebanen for å skyte opp de 15 patronene jeg har igjen fra i fjor.

 

Børsa og kikkerten går i hvert fall som en stråle! På skytebanen selger de til min evige

takknemlighet også ammunisjon! Det er 1 :!: pakke med 30-06, helmantel igjen, koster

400kr og jeg har nøyaktig 400kr i lomma. Dette KAN fremdeles reddes i land!

 

Ut til ny skytebane neste dag. En pakke helmantel og en pakke jaktammunisjon i sekken.

Har avtalt med kona at jeg skal være tilbake innen kort tid. Hun MÅ ha bilen innen en

time, og det burde da ikke ta så alt for lang tid..

 

Man kunne kanskje si at jeg burde ha skjønt det. Jeg sier i hvert fall det til meg selv

mens jeg etter en TIME i kø for å skyte legger på telefonen til en nokså høylytt kone i

andre enden. Endelig er det min tur. Hjemme sitter kona og ringer venninnen sin for å si

at hun dessverre ikke rekker filmen de har avtalt så lenge. Jeg har det travelt. 15 nye

treningsskudd går unna i en faderlig fart; det er tid for oppskyting. Fisker fram

jaktammunisjonen for å skyte inn kikkerten med den og endelig banke de 5 berømte i den

stakkars reinen der fremme. Home free!, som de sier i amerikansk fotball. Men hva er

dette, pakken virker mistenkelig lett! Det er selvfølgelig pakken fra i fjor jeg har

rasket med meg. Den med 6 patroner igjen i. Omtrent her er det jeg tenker at det kan

hende det sitter noen der oppe som syns jeg skal prøves litt før jeg får ta livet av

skapningene hans...

 

For å oppsummere; det er siste dag med åpen bane før den eneste jaktturen jeg rekker før

oktober. Nærmere bestemt bukkejaktpremiæren søndag morgen. Jeg har 6 stk Federal Fusion

til innskyting og oppskyting. Ingen kontanter er med, så om de selger ammo her er jeg

like fordømt. Jeg har dårlig tid og nerver. Merkbar hjertebank...

 

Ett skudd til innskyting. Skrur litt opp.

 

Oppskyting!

De fire første sitter pent i en liten samling

midt i bogen på villreinen. Den siste sitter i ringen! "Det gikk på første forsøk det

gitt!", sier standplassleder. "Takk og pris!" nesten roper jeg.

 

Jakt.

 

10. august. Jeg er ute klokka 04.00. Det er litt kaldt, men pent vær. Vinden ligger feil

i forhold til posten jeg tenkte på, så jeg må legge om strategien. På vei opp i terrenget

hører jeg bukken brøle. Det er ikke meg den brøler på. Jeg er for langt unna og for

stille til at den kan ha blitt var meg. Nå vet jeg hvor den er.

 

Jeg kommer inn i et plantefelt og det er uråd å bevege seg stille. Bukken må være ganske

nært, så jeg velger å sette meg ned inntil en granlegg for å prøve å lokke den fram. Jeg

har sittet i om lag 5 minutter i det et lite knekk avslører at han er bak meg. Bak grana.

Jeg vrir meg rundt. Bruker en evighet for ikke å ødelegge det jeg har ventet på så lenge.

 

Og der står han. Han er alt jeg har drømt om. Øyeblikket er helt magisk. Det er for godt

til å være sant, og jeg tror det nesten ikke. Men der står han faktisk i all sin prakt.

Han er nok ikke mer enn tre år. Han rusker skikkelig tak i en smågran med hodet og

brysker seg mot meg. Geviret avslører at han har måttet slåss for dette reviret. Det ser ut som om han føler seg uovervinnelig. To takker på ene siden og en knekt stump på andre siden vekker kanskje ikke all verdens følelser hos en trofejeger med all verdens tid og ressurser. Er ikke trofejeger og har ikke all verdens tid eller penger, men jeg elsker jakta. For meg er han perfekt. Børsa er oppe. Jeg sitter vridd mot

venstre og han står ovenfor meg i terrenget. Det er alt for mye kvist og granbar mellom oss, og nå har han sett meg. Han later som om han beiter et par ganger. Jeg sitter urørlig i en veldig trasig stilling med Kongsbergen på lang arm. Puh! Han brøler mot meg og gjør noen kast med hodet. Hopper inn i skuddfeltet mitt og blir stående med breisida mot meg. I det jeg trekker av kjenner jeg at

linsebeskytteren treffer meg i panna, og jeg ser at bukken hopper til og ruser inn i

tetta bak meg. Jeg merker at jeg blør i panna, men det gjør meg absolutt ingenting.

 

Dere som har jaktet kjenner følelsen når alt klaffer. Dere andre får begynne med jakt og

oppleve den selv. Den er ubeskrivelig. Jeg er et stort glis.

 

Noen av dere som har jaktet kjenner også følelsen av tvil når dyret ikke ligger der det

skal ligge. "Jeg traff da ganske godt...?" Leter litt rundt skuddstedet, men bestemmer

meg for å hente elghunden til min far. Vi sporer en ti minutters tid minutters tid, og jeg begynner å bli alvorlig bekymret. Kan jeg ha truffet foten??? Det skulle da ikke være mulig! Hunden har rotet noe alvorlig, og dratt meg både i den ene og den andre retningen, men jeg tar den tilbake til skuddstedet og lar den prøve en gang til. Den drar avgårde i motsatt retning av det spranget jeg så, og jeg tenker stygge tanker om "udugelige elghundfjott" idet noe

rødbrunt skimtes i lyngen. Han har sprunget motsatt vei av det jeg trodde. Skuddet satt litt

langt frem, men strekningen ble faktisk ikke mer enn 50 meter.

 

Jeg setter meg ned og sukker tungt mens jeg, mot min fars strenge formaninger "hain kain bli rådyrhoinn vess du gjær det!!", roser elghunden for å ha funnet bukken. Så gikk det godt likevel. Fram med mobil og sende bilde til kona. Nå blir det rådyrsteik i barnedåpen!

 

Glemt er alle frustrasjoner og alt sinne over utstyr og egen manglende evne til å planlegge. Bukken er min! Jakta var ulidelig spennende og ettersøket vellykket. Nå er det bare å smøre seg godt med tålmodighet til elgjakta, og i mellomtiden trene litt med nybørsa. Den fortjener å brukes, og jeg fortjener å få bruke den!

 

Jakt er fantastisk.

 

Mvh Palinder

R%C3%A5dyrbukk1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lurte på en ting.... I terrenget der jeg jakter bukk er det et jordet midt i terrenget. Det er sådd gress langsmed kantene, ca 20 meter innpå jordet før havre åkern starter. Så jeg tråkker ikke ned åkern ved å jakte der, eller ødelegger noe. Men er det lov til å jakte på innmark/jordet?

 

Står heller ikke noe på jaktkortet om at det ikke er lov til å jakte der.

Link to comment
Share on other sites

Lurte på en ting.... I terrenget der jeg jakter bukk er det et jordet midt i terrenget. Det er sådd gress langsmed kantene, ca 20 meter innpå jordet før havre åkern starter. Så jeg tråkker ikke ned åkern ved å jakte der, eller ødelegger noe. Men er det lov til å jakte på innmark/jordet?

 

Står heller ikke noe på jaktkortet om at det ikke er lov til å jakte der.

 

 

Dette kommer gotd frem ut av et jaktkart. Gjør hvertfall der jeg jakter.

Har et par områder midt i som er skraverte. Der har jeg ikke lov å jakte.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Lurte på en ting.... I terrenget der jeg jakter bukk er det et jordet midt i terrenget. Det er sådd gress langsmed kantene, ca 20 meter innpå jordet før havre åkern starter. Så jeg tråkker ikke ned åkern ved å jakte der, eller ødelegger noe. Men er det lov til å jakte på innmark/jordet?

 

Står heller ikke noe på jaktkortet om at det ikke er lov til å jakte der.

 

 

Dette kommer gotd frem ut av et jaktkart. Gjør hvertfall der jeg jakter.

Har et par områder midt i som er skraverte. Der har jeg ikke lov å jakte.

 

:-)

 

Det er i terrenget, og innefor det markerte på kartet. Så da er det vel lov da. Var bare litt usikker, mener det gikk en debatt om dette på SL.

 

Da er ny post staket ut :D

Link to comment
Share on other sites

Legger ut noen bilder av bukken jeg skjøt den 10. SOm sagt var det mye hjort innpå da jeg kom meg opp i tårnet. Klokka var da 0330. Kunne skutt da. Klar himmel og Swarovski på rifla.... Råa ble jaget oppi skogen to ganger av en småhissig spissbukk (hjort). Da hjortene gikk av ca. 05.30 kom råa og de to kalvene innpå igjen. Etter kanskje 20 min kommer bukken. De beiter rolig. Holdet er akkurat. Hadde lasret opp lengste aktuelle til 150 m, og bukken ble påskutt ca 20-30 m "innom". Hørte klasket og skjønte at jeg traff. Bukken sprang inn i buskaset, men den lå i bekken som grenser til atlega. Fint gevir men lett i kroppen. Bare 14 kg!Kal. 308w med 165 grs Woodleigh. Fornøyd med slaktet. Første dyret med denne kula.

 

DSC09067.JPG

 

DSC09071.JPG

 

DSC09082.JPG

 

Flere bilder på hjemmesida under storviltlinken. :D

Link to comment
Share on other sites

Først, gratulerer til alle som har fått bukk/er utrolig mange flotte trofeer å se. :D

 

Den 9 kom Ole Rino som jeg er tante til på besøk for å prøve ren bukke jakt for første gang. Det gikk bra for han, bla annet lykkes han å felle 6 takkeren jeg la ut bilder av her tidligre. En liten 6 takker til får han også i et skikkelig skogs terreng der det er langt mellom rådyrene. (Lurer på hvem som er hans favoritt tante nå :-) ) Da det var langt å kjøre hjem, var Effi var med i bilen om vi fikk behov for ettersøk. Ble jo ikke behov for ettersøk, men hun fikk lov å spore innpå fra skuddsted til dit bukken lå, 40 - 50 m unna. All trening er god trening og Effi var overlykkelig for å få jobbe litt

 

Jeg var også på ett ettersøk med ygra tidlig sønd morgen. 05:30 ca fikk jeg tlf mens jeg satt på post, om jeg kunne hjelpe å finne en bukk som var påskutt og som tegnet bra for skudd, men som hadde forsvunnet inn i skogen. Vi begynte å spore, litt vanskeligheter i starten da det var mye tråkk og i tilegg var det elgku og kalv som tråkket rundt oss, en hare hadde og vert utpå når bukken ble påskutt. Men etter litt frem og tilbake fant vi utav det og vi sporet en 7 - 800 m før vi lyktes å få felt bukken som hadde fått skuddet litt langt fremme og hadde klart å komme seg unna i tetta.Ole%20R%206%20takker.JPG

6 takkeren jeg tidligre tok bilder av, ikke så stor men et vakkert trofee

Ole%20R%20skogsb.JPG

Skogsbukken til Ole R.

Ole%20R%20&%20Effi.JPG

Ole R og Effi,

Ygra%20etters%2010%20aug.jpg

Ygra etter nok et vellykket ettersøk.

I kveld blir det nok en tur for å se etter rev der slakte avfallet ble lagt, :D

M

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut i går klokka 6 for og se etter bukken. Rundt klokka 7 så jeg den i en kornåker. Jeg begynte å snike meg mot den, og jeg brukte 2 timer på 500 meter ca. Når jeg var frem til steder der jeg hadde håpet å få på den et skudd strøyk den ned i en bekkdal. Jeg ble stående og vente, og etter 15 minutter kom den opp igjen. Skuddet falt etter 2 sekunder! Bukken ga tydelig tegn på at den var truffet, og skuddet satte i hjertet. Bukken sprang 15-20 meter før den døde i en liten bekk. Ganske grov 6-tagger.

 

bilde173lm3.jpg

bilde173lm3.383f75b0ab.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fått 4stk nå . Ingen riktig store og ingen riktig små. To firetaggere en sekstagger og en to og et halvt år gammel bukk med litt små vridde rare horn med åtte tagger og masse perling.

 

Må si jeg stusser på at så mange av "småbukkene" det er lagt ut bilder av her blir beskrevet som "pene og Ganske grove!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...