Jump to content

Bukkejakta 2008


G.Larson

Recommended Posts

Bare 6 uker igjen nå og jeg gleder meg stort. Mye rådyr å se i terrenget. Deriblant flere bukker.

Bl.a disse fire.

30062008065754x7tsNlF9C17i.jpg

 

30062008065754vySu245LP69F.jpg

 

300620080657546FhNogbgpsSM.jpg

 

300620080657547uwAftQ49rNN.jpg

 

Har hatt meg flere turer rundt i terrenget og disse fire har holdt til på hvert sitt område i hele vår og sommer. I tilleg er det minst 2 seks-spiringer til og diverse småbukker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ikke så enormt stort, men hard avskyting av rev de siste åra har gjort sitt til at rådyrbestanden har tatt seg veldig opp. I tillegg virker det som revirområdet for bukkene er veldig små. Flere av bukkene i terrenget oppererer innefor ett område på 5-600 m x 5-600 m. Ett annet stort pluss for rådyrbestanden her er veldig milde vintere med lite snø.

Link to comment
Share on other sites

Ah

 

Var i skogen for å se etter en stor bukk som har vært borte fra jordet hjemme i lang tid nå. På den gruppa jeg skulle til, har jeg tidligere i år sett skuringer.

 

Vel framme på gruppa, er Klodrik selv (les: meg) god til å trå i stykker en nokså grov kvist. Da skjer det; bukken raser ut fra fint haglhold og stopper utpå gruppa, ca. 60m unna meg. Og for en bukk :shock: Hvis jeg er beskjeden sier jeg at stengene er rundt 25 cm, men meget mulig enda høyere. Grove stenger, med 3 tagger på hver side. Herlig :!: Dette blir arti i August 8)

 

Skal prøve å få tatt et bilde en annen dag...

 

YES :)

Link to comment
Share on other sites

Hei ! Jeg tenkte jeg ville dele en morsom opplevelse fra oppskytinga mi i år. Jeg hadde nettopp skutt opp på 30-06 og 6,5 da denne krabaten gikk under skivene. Den gikk rolig og grassa mens andre lå og skøyt - få meter over hodet på den (en ung bukk).

 

rdyrchx3.jpg

rdyrchx3.4f623faa1a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg med meg videokamera, myggmiddel, håndkikkert og ei dose tålmodighet til skogs. Nå skal jeg ha bukken på tape :!:

 

Håper bare at den er der. Får jeg se/filmet den i kveld skal den biten av terrenget få være i fred til jakta. Må plukke ut en "reservebukk" også, i tilfelle den store forsvinner, blir påkjørt, tatt av gaupe....you name it..

Link to comment
Share on other sites

Om nøyaktig en månede er kvelden kommet, da alle bukkejegere vandrer rastløst rundt på stuegulvet, sjekker utstyret gang etter gang, prøver å legge seg tidlig for å få sove noen timer før de må opp midt på natta, men til ingen nytte, vi får ikke sove særlig uansett, bare vrir oss i svettetokter. Fy som jeg gleder meg! Ser dessverre ut som jeg går glipp av det første døgnet pga jobb, men fra kvelden den 11/8 så har jeg heldigvis fri ei uke.

Link to comment
Share on other sites

Det som er så synd er at det ofte er så utrolig varmt i starten på bukkejakta. PLuss det med den tia. Hos meg detter som regel ikke bukkene før i september, oktober. Litt fordi det er stående åker stort sett rundt over alt også, så man ser ikke bukken. Skulle absulutt hatt noen jakttårn ja.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at brunsten er i ful lgang allerede her nede i sør :( . bukkene går og hetser på geita. Så det blir vel som i fjor at meste parten av brunsten er ferdig til jakta :(. Så det blir værre å få de inn på lokken så en må over på en annen fremgangs måte.

Link to comment
Share on other sites

En kompis fortalte at brunsten er igang her ute også, en kåt 6-tagger gikk å bråkte i hagen hans i hele natt.

Er ikke det fryktelig tidlig?? Hva regulerer brunsten hos rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Heldiggriser som får bukkejakt... Sjøl ble jeg for treg til å få meg bukk. Her omkring er det mest almenninger hvor en må søke om rådyrjakt, både bukk og ordinær jakt. Dette står om i avisene om våren, men har prestert å unngå å se det sjøl om jeg har trålet avisene nesten hver dag. Nå er det for sent... Ordinær jakt fra 25.9 blir ikke aktuelt heller, så da får en vente et år. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at brunsten er i ful lgang allerede her nede i sør :( . bukkene går og hetser på geita. Så det blir vel som i fjor at meste parten av brunsten er ferdig til jakta :(. Så det blir værre å få de inn på lokken så en må over på en annen fremgangs måte.

 

Pussig, jeg bor i nabofylket ditt i aust, og her var inntrykket i fjor at brunsten var usedvanlig sent igang, antakeligvis pga den kalde og våte sommeren. Virket som brunsten var i starten når jakta starta. Var mange som fikk bukk på lokk 10-15 dager etter jaktstart. Varmt, tørt vær fører med seg mest brunstaktivitet hos rådyr. I motsetning til våre andre hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk sett en skikkelig diger 6-tagger i går kveld, gikk frampå ei gammel grasmark og småkjeftet og gjorde sitt beste for å ta livet av en einebusk. Nokså sikker på at han kjente teften av meg men ga f... Prøvde meg litt forsiktig med et par bjeff, da ble det liv i bukken, fult angrep på einebusken.

Synd jeg ikke hadde videokamera:-(

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter på sentrale østlandet er brunsten i gang, sett veldig mye dyr i år og det virker som det blir viktig å ikke skyte den første og beste bukken som dukker opp. I øvre del av terrenget mitt går det en enorm bukk, sikkert en sølv medalje (minst...)

For 2 år siden fikk jeg meg en bronse på samme flata som denne store går på nå....

Tiden går veldig sakte fram til den 10. :?:?

Link to comment
Share on other sites

Ser lyst ut for bukkejakta her også :D Er en 4-tagger som holder til nedenfor huset til mine besteforeldre, og på andre siden av dalen så jeg i dag en stor rådyrbukk. Å si hvor mange tagger den hadde er vanskelig på rundt 800 meter, men bukken var kraftig og den hadde lange gevirstenger. Gikk ei rådyrgeit i lag med bukken, men den var vesentlig mindre i kroppen enn bukken. Nå er det bare å vente på at 10. august skal komme :D

Link to comment
Share on other sites

Åh dæven steike. Nå har jeg nettopp vært en tur i terrenget mitt og sjekka saltsteina mine. Den ene var helt urørt etter å ha stått i rundt 3 mnd. :( , men på den andre serru. Der hadde det vært fest :D

 

Fullt av rådyrspor av store og små. Hvis jeg bare får tak i meg et jaktkort nå, så ser det lovende ut. Det selges bare 4 kort på mitt område, så det er trangt om plassen, og gjelder å være tidlig ute, men nå har jeg hatt litt finansielle problemer etter at jeg totalvraka bilen min :evil: , så jeg må ta det i slutten av mnd./begynnelsen av neste.

 

Så til det store spm. Må man ta oppskytinga og pliktskudda før man får kjøpe jaktkort ?

 

Jeg måtte ikke vise bestått oppskyting ifjor, men veit ikke om det var en forglemmelse av han jeg kjøpte kort av, eller om dem driter i det, fordi det slår tilbake på oss sjøl ved kontroll.

 

Vilttrygdavgifta er betalt, og kontingenten til foreningen jeg skal jakte i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg, brodern og mellomste sønnen til vår søster hadde oss en tur søndag morgen for å sette ut saltstein til både rådyr og elg, litt strategisk plassert i forhold til noen jakttårn vi satte ut i mndskiftet mai/juni og første omgang mtp bukkejakta. Litt seint ute med dem i forhold til akkurat bukkejakt, men de finner de vel etterhvert utover høsten.

Vi var ute i terrenget ca halv 6 på morran for å prøve å få med hva som finnes der av rådyr i år og var spesielt spente mtp de siste vintrene som har vært ganske harde med store snømengder i sørlandsk målestokk. Bestanden har vært stadig stigende og jeg ble veldig positivt overrasket over det vi fikk se.

For en gangs skyld hadde jeg husket å få med meg kameraet og det angrer jeg ikke på i ettertid.

 

Fra starten av terrenget så vi 6 rådyr bestående av hhv. 1 voksen bukk, 2 geiter hvor begge hadde kje. De første kjeene kom vi over da vi skulle innom en kamerat for å hente den siste saltsteinen. (..som han hadde glemt å sette ut til oss! :roll: )

Fikk ikke tatt bilde, men de små tassene var satt igjen av geita og stod midt i et kryss på en grusvei, 2 meter fra garasjeveggen. Fikk dessverre ikke tatt bilde av akkurat dette, men de spratt ut på jordet rett bak garasjen så jeg fikk dem i linsa der. :)

 

På turen innover i terrenget fant vi også en ca 2 år gammel piggokse med skikkelig "sykkelstyre" til gevir og en årsgammel okse som nekta å reise seg før brodern og nevøen min begynte å stille seg opp 50 meter fra den og posere med den som bakgrunn! :lol:

 

 

Første par med bukk og geit. Ikke noen storkar akkurat, geita var betraktelig større i kroppen, men bildene ble da fine. Dessuten kan de jo hende han setter opp større gevir om han får leve et par-tre år til.

SkauturJuli08020.jpg

 

BursdagogSkauturJuli08028.jpg

 

BursdagogSkauturJuli08034-Cropd.jpg

 

BursdagogSkauturJuli08036.jpg

 

 

Ca. 150m unna stod de to kjeene til denne geita. Det var helt tydelig at ho kalte på dem etterhvert for plutselig tok de avgårde rett i retning der vi sist så turtelduene sammen før de forsvant inn i småskogen.

 

BursdagogSkauturJuli08050.jpg

 

BursdagogSkauturJuli08051.jpg

 

Irriterende granbusker som ødela bildene mine der gitt... :evil:

 

 

To passelige elger til høstens kvote hvor den siste knolloksen enten ventet på at vi skulle få opp den første saltsteinen med eplesmak og stryke vår kos, eller rett og slett bare var fryktelig kamerakåt. ;)

 

 

Oksen med sykkelstyret i panna...

BursdagogSkauturJuli08054.jpg

 

 

BursdagogSkauturJuli08081.jpg

Den kamerakåte evt. saltsteinshungringe ett år gamle oksen med utskremte posører i forgrunnen..

 

 

Helt til han ble lei og tusla lutrygget og bokstavelig talt slukøret oppover lia..

BursdagogSkauturJuli08082.jpg

 

 

 

Etter at saltsteinene var ute på plass kom vi tilbake til bilen fra en litt annen retning enn vi gikk ut, og da spratt frem enda ei geit med kje 300m foran oss. Det spørs om ikke vi hadde støkt dem i det vi kom snublende, døsige av sommervarmen og i kvistknekkende gange gjennom hogstflata. ;)

 

 

BursdagogSkauturJuli08092.jpg

Her sees kun kjeet (bukkekje?), geita er 5-10 meter foran det inni bjørkebuskaset.

 

BursdagogSkauturJuli08095-Cropd.jpg

Ved å kutte litt på det neste bildet og zoome inn litt på bildet ser man jo tydelig geita, og 4-5 meter bak med rompa til kameraet ser man kjeet.

 

 

 

(Bildene er tatt med et to år gammelt Canon S3 IS kamera med 12x optisk zoom. Derav nærbildene på tross av litt avstand.)

 

 

Det ble ikke noen bilder av storbukken denne gangen, men jeg vet at det går en gammel hissig rakker ved det ene jakttårnet så bare Diana vil så blir den min i år..

Kan hende det blir tid til en ren kamerajakt før det hele braker løs..

 

Apropos saltstein og montering av ikke-vanlige typer.

I år bestemte jeg meg for å kjøpe noen med eplesmak fra Jakt & Friluft.

Disse er formet ikke ulikt en murstein, men med spor i sidene for montering.

Det er sikkert ment fra produsentens side at man også skal kjøpe en monteringsanretning i tillegg, men denne fantes tydeligvis ikke her til lands så da var det bare å tenke ut noe selv.

Etter noen minutter med synsing kom vi frem til en, synes vi, god og enkel metode for å få festet dem greit.

Vi brukte et 5" bord som undersiden av steinen ble lagt kant-i-kant med siden på planka. Deretter tok vi en bit vanlig skyggepanel ca halvparten av not-sida ble kappet bort. Med andre ord, fjæra ble spart sammen med ca 5cm sideved for å borre og skru i.

 

Her går det så sagsponet spruter...

BursdagogSkauturJuli08085.jpg

 

 

BursdagogSkauturJuli08084.jpg

 

BursdagogSkauturJuli08086.jpg

Fjæra ble satt på skrå i forhold til bordbiten og inn i sporet i steinen hvor vi borte og skrudde det fast på begge siden. Steinen ble klemt godt fast med denne patenten, men for sikkerhets skyld satte vi en liten bordbit under også i tilfelle steinen skulle krympe pga stor pågang eller regn.

 

 

BursdagogSkauturJuli08087.jpg

Bordbiten ble boret på skrå og lange skruer (100mm) ble satt skrått inn mot det som blir ca senter av treet.

Deretter var det bare å putte dem i en sekk sammen med en batteridrill og skru dem opp på egnet sted.

Om man er redd steinen skal regne bort før dyra blir vant til at den står der kan man snu bordbiten og sette en plankebit til på toppen slik at det ser ut som en opp ned L som beskytter mot ruskevær..

 

BursdagogSkauturJuli08088.jpg

Noen (brodern) truet med å skru det hele fast over bensinlokket på min gamle velbrukte VW Golf... :lol:;)

 

BursdagogSkauturJuli08091.jpg

Ferdig montert i passer rådyrmunnhøyde ble det hele seende slik ut.

Med en batteridrill eller elektrisk skrutrekker i sekken er det enkelt å montere en ny stein når den gamle er borte.

 

 

 

Av verktøy brukte vi kun en vanlig stikksag, og batteridrill med bor og bits. Det gikk med 6 stk 2.8-40 skruer til fjærbitene og underliggeren og 2 stk 3.5x100 for å få sammen hvert vidunderverk og brukte vel ca 10-15 min på de to holderne. Håper andre finner denne nyttig... :)

 

Storviltprøven er i boks og patroner er ladet og børsa står innskutt i skapet.

Da er det vel bare å smøre seg godt inn med myggmelk og tålmodighet og vente på 10. August!! ..

Link to comment
Share on other sites

Råbra fortalt, og veldig bra bilder :D:D

 

Jepp, jeg har kjøpt jaktkort, og skal på banen idag og på torsdag, og håper da at prøven foreligger på tordag.

 

Da er jeg klar til jakta. Igår pakka jeg sekken, og så over jaktutstyret. Slipte kniven og øksa. Mangler å kjøpe myggmelk, men det er jo fortsatt noen dager igjen, så det ordner seg.

 

Begynner å klø noe alvorlig i avtrekkerfingern ihvertfall 8)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det snart er fre'dann på bukken :mrgreen: Kan ikke være lenge igjen før geita er klar nå.

Da er det bare å "gjødsle på" for bukken :lol: Ellers er det spanet inn en del bukk, mye geiter som har enslige lam. For første gang sett geit med trillinger :D

normal_Bukk_014_%28Large%29.jpg

normal_Bukk_015_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg som en unge nå!

 

Vært mye rådyr å se i det siste, også et par ok bukker.

 

Men det gøyeste av alt, det er mye kje å se. På gården jeg kommer fra tusler det rundt ei geit med hele

4 (!) kje! I tillegg går det flere tvillingkje på mine områder. Samt et trillingpar på et annet jaktsted jeg har.

 

Dette tror jeg blir bra, med muligheter for mye dyr å se i jakta! Ikke lenge til nå...

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var ute og kjørte for å få tak i jaktammo idag, så jeg en spissbukk som jaga ei rå. Råa var uinteressert og/eller spilte kostbar. Jeg stoppa og glana på dem i et kvarters tid.

 

Bukken skjønte at han måtte roe seg ned litt, så han holdt seg på 15-20 meters avstand i noen minutter, og beita litt. Men han slapp ikke råa ut av syne gitt. Han hadde full kontroll, og til slutt, så begynte han å luske mot henne, mens hu beita litt. Hu sto litt rolig mens han lukta på'a, også dro'a av sted, og bukken etter.

 

Fy pokker å artig det var å se på, og dæven som jeg angrer på at videokameraet lå hjemme. Jeg hadde dem på det nærmeste ca. 15 meter, og opp til ca. 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

I går var det kamp mellom to revirbukker. Kl. var ca. 21. De stoppet litt opp da jeg kom kjørende, men de glemte meg fort. Den ene har revir 400-500 m fra der dette skjedde. Han er eldgammel, og har hatt det samme geviret i minst tre år. (Ikke samme da men....)Lange stenger med litt knekk og en liten takk på den ene stanga. Har noen gode bilder av den tatt med viltkamera rett før helga. Mistenker at han mangler geit, da jeg ikke har sett noen innpå atlega i sommer. Den andre er i sin beste alder. Stor 6-takker. Gamlingen rygget etter hvert inn i småskogen og 6-takkeren fulgte på. Såg 6-takkeren i dag, så den opprettet nok balansen. Skal prøve å hive inn noen bilder i morra. Der dette skjedde går det ei rå med to kalver og så virrer det en spissbukk rundt der også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel med hånda på hjertet si at det klør litt i fingra, og kjenner blodet bruser litt. Nei, nå kan ikke dagene få gått fort nok gitt 8)

 

Jeg har også 6.5x55 med lyddemper og 2.5-10x50 m/lys.

 

Den rifla går kanonbra, så alt avhenger av han fjotten bak rifla :lol:

 

Har hatt rifla i 18 år, og er frelst i den. Har flere grøvre kalibre, men det er alltid 6.5'n som blir med. Nå har jeg jo kosta på den mer enn foreldra mine ga for den da dem kjøpte den til meg da jeg var 16 år.

 

Ga ca. 5100,- for kikkert'n og lyddemper'n. Alt ferdig montert.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt inn noen bilder av gamlebukken. Han markerer flittig på ei gran på ei fin flate med spredt bjørk og tette granfelt rundt. Har satt opp jaktstige 30 m fra grana nå. Har jaktet tre år på denne karen, men den 10. er den som regel gått under jorden. Vel, sjekk ut linken viltkamera på hjemmesiden min. 8 bilder av bukken der: http://home.nktv.no/peregmo

Link to comment
Share on other sites

Har i år som årene før vært ute i skogen for å kartlegge revirområder og potensielle lokkeplasser, dette i god tid før jakta. Jeg har også hatt en liten uvane med å prøve buttoloen i områder hvor jeg ikke har tenkt til å jakte bukk. I år som i fjor kan jeg ikke skjønne annet enn at brunsten må være tidlig, kanskje enda tidligere i år. I fjor lokket jeg inn noen bukker ca. ei uke før jakta. I år har jeg ikke fått inn en eneste bukk tross et par "sikre" lokkeplasser. Det kan selvfølgelig være visse ytre faktorer som kan gjøre at jeg har mislyktes. Men det tyder mest på at brunsten er på hell. Noe som kan tilsi at lokkejakta på rådyrbukken kan skrinlegges i disse trakter. Er det noen som har andre erfaringer? Håper noen har trøstende ord :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser folket begynenr å bli klare :D For egen del har jeg vært litt roligere enn vanlig, men det skyldes nok Polen turen tidligere i vår. Men i dag gik kdet i boks med fri premiere søndagen. egentlig mi jobbe helg. Så det blir bra. Har en 13-14 bukker :shock: jeg har tålig kontroll på. Men det er ingen av Petit sin kaliber. Har ett par jeg håper jeg kan få tat ut. Det er gamle "stygge" bukker , med litt utradisjonelle gevir. I år blir det å spare litt mye små og emllom bukker her nå. Aberet er at her har de vært i brunst snart i 3 uker. Den lille 6 taggeren som holder til hos sviger far har allerede "gjort seg ferdig med 4 geiter". I dag var det fred og fordraglighet på jordet. 2 geiter med tvillinger beitet rolig rundt med bukken beitende 100 meter unna. Denne skal spares i minst 1 år til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg angrer egentlig på at jeg ikke har skrevet opp alle timene jeg har brukt i skogen i forkant av jakta i år, for det er ikke få :!: Var i veg med riva i sta og rakte bort kvist i stien inn mot posten.

 

Bukken, som jeg skal jakte på, har jeg hatt kontroll på lenge. Den er enorm, mye større enn "petit" sin. Det som er litt vanskelig er at den i det siste har oppholdt seg mye på ei myr 300meter nedenfor posten min. Jeg har laga til post på myra også, men det er litt for tett til at jeg vil tørre å skyte på bukk der, kula kan fort ta i kvist. Løsningen blir vel å prøve å lokke den opp på furu-ryggen jeg skal sitte ved.

 

Men, for all del. Bukken blir sikkert påkjørt i overimorgen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Klipp klipp klipp

 

Men, for all del. Bukken blir sikkert påkjørt i overimorgen :roll:

 

Det var optimisme det gitt :lol:

 

Rett ved huset her idag, så jeg geit med 2 kje. Kjea skvatt så fælt at dem prøvde å hoppe gjennom et nettinggjerde 3 ganger, før dem skjønte at det ikke gikk. Så nesten wiplash'n var et faktum :shock:

 

Men enten var det store kje, eller ei lita geit, for det var neimen ikke så alvorlig stor forskjell på dem.

 

Skitt jakt til alle. Jeg er ihvertfall klar som et egg til søndag morgen 8)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute å kikket i terrenget i går kveld. 2 steder s jeg bukk og geit, helt ok bukker, tipper 2 4-taggerer, muligens den ene større enn den andre (6-tagger?!)

På et tredje sted så jeg kun helt fersk avføring og fjerde sted virket det dødt (her vet vi at det var en pen bukk med geit og 2 kje ved juletider, så han kan jo ha byttet beite, evt gjemte han seg godt i går...)

Gleder meg til søndag ja! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...