Jump to content

Bukkejakta 2008


G.Larson

Recommended Posts

Da er jeg klar til å dra inni fjoran. Har ladet opp .222 med 55 grs. Lapua E369. Den blir med på morgenøktene. .308w er ladet opp med 165 grs. Woodleigh. Den skal jeg bruke på kveldstid. Ellers fikk jeg et camonett billig på en sportsbutikk her i dag. Manglet et på ene jaktstigen min. Har tre bukker jeg vet om. 5 aktuelle poster. Men, må ta med meg datter mi, så det blir færre timer på post enn tidligere. Håper det viser seg en bukk likevel. Tror det holder med en. Eller kanskje to om jeg får sjansen. Da er jeg offline til uti neste uke. Skitt jakt til alle dere bukkejegere! :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er jeg klar til å dra inni fjoran. Har ladet opp .222 med 55 grs. Lapua E369. Den blir med på morgenøktene. .308w er ladet opp med 165 grs. Woodleigh. Den skal jeg bruke på kveldstid. Ellers fikk jeg et camonett billig på en sportsbutikk her i dag. :D

 

 

Hm, nå kliner jeg til med et dumt spm. som vanlig. Hvorfor kraftigere kaliber på kvelden ? Og hvor fikk du tak i billig camonett, og hva var pris og str. på det ?

 

Edit: eh, så nå at du er ifra Romsdal, så da kan du se bort ifra hvor, men jeg lurer fortsatt på pris og str. ?

Link to comment
Share on other sites

Det blir visst regn her i øst også :( Regner det noe jæ...., så kan det lønne seg å smyge litt inni tette kratt osv. Men jeg sitter bare rolig på post og venter og venter og venter. Å sitte på post har gitt ca. like mye uttelling som smyg, for far min og meg opp gjennom åra. (Og da snakker vi ikke om null dyr :wink: )

 

Ellers er det jo en fordel med vantette klær, og tildekking av kikkert og sekk.

Link to comment
Share on other sites

Alt lå an til en flott jaktstart.

Meg og to kompiser på hytta fra lørdag til søndag, opp tidlig søndag og ut å ta en bukk eller to! :D

Og så skjærer hele opplegget seg :cry:

En av dem, han som eier terrenget, må være hjemme med jentungen...

Får kanskje snoke litt i de andre terrengene da, men det er jo i dette vi kjenner best.

Vel, skitt jakt alle sammen uansett!

Link to comment
Share on other sites

Alt lå an til en flott jaktstart.

Meg og to kompiser på hytta fra lørdag til søndag, opp tidlig søndag og ut å ta en bukk eller to! :D

Og så skjærer hele opplegget seg :cry:

En av dem, han som eier terrenget, må være hjemme med jentungen...

Får kanskje snoke litt i de andre terrengene da, men det er jo i dette vi kjenner best.

Vel, skitt jakt alle sammen uansett!

 

 

Hm, hvorfor kan ikke dere andre dra og jakte der da, hvis det er kompisen din som eier terrenget ?

 

Dette hørtes ikke logisk ut inni huet mitt ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Så en brukbar 6-tagger i enden av terrenget i dag. `n far så at bukken ville ri på geita som var med, men det ble ikke no på`n. Enda.

 

Tror ikke det dreide seg om medalje. Men alikevel et arti gevir. Veldig mørkt og vidt øverst.

 

Ellers tror jeg at jeg skaffet et bukkekort til i dag. Veit om en returbukk i det aktuelle området.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Var en tur ute i kveld jeg og. Har en fin 6 tagger gående. Tok ett bilde, men trur det var litt langt unna. MEN, bukken den går der :D:D

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Hm, nå kliner jeg til med et dumt spm. som vanlig. Hvorfor kraftigere kaliber på kvelden ?

 

Tipper det ikke har noe med kaliberet å gjøre i det heletatt. Tror helst det står et mere lyssterkt kikkertsikte på 308'n.

 

 

Aha, I see. Det høres ihvertfall fornuftig ut ja 8)

Link to comment
Share on other sites

Alt lå an til en flott jaktstart.

Meg og to kompiser på hytta fra lørdag til søndag, opp tidlig søndag og ut å ta en bukk eller to! :D

Og så skjærer hele opplegget seg :cry:

En av dem, han som eier terrenget, må være hjemme med jentungen...

Får kanskje snoke litt i de andre terrengene da, men det er jo i dette vi kjenner best.

Vel, skitt jakt alle sammen uansett!

 

 

Hm, hvorfor kan ikke dere andre dra og jakte der da, hvis det er kompisen din som eier terrenget ?

 

Dette hørtes ikke logisk ut inni huet mitt ihvertfall.

 

Der er noe nesten hellig over starten på årets jakt!

Så derfor hadde vi ikke gått der, i favoritterenget vårt, uten ham.

Nå ordnet det seg heldigvis, slik det pleier for snille gutter. :lol:

Så vi stikker inn til hytta ikveld, også kommer han inn iløp av natta.

Når det gryr av dag er vi klar, på plass i en av gapahukene eller på høyden over myra :D

Garantert fall imorgen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hm, hvorfor kan ikke dere andre dra og jakte der da, hvis det er kompisen din som eier terrenget ?

 

Dette hørtes ikke logisk ut inni huet mitt ihvertfall.

 

Der er noe nesten hellig over starten på årets jakt!

Så derfor hadde vi ikke gått der, i favoritterenget vårt, uten ham.

Nå ordnet det seg heldigvis, slik det pleier for snille gutter. :lol:

Så vi stikker inn til hytta ikveld, også kommer han inn iløp av natta.

Når det gryr av dag er vi klar, på plass i en av gapahukene eller på høyden over myra :D

Garantert fall imorgen! :wink:

 

 

Da skjønner jeg det godt ja, hvis det er sånn det ligger an. Dritkuult at det ordna seg for dere :D

 

Du har trua på at det går bra imorgen, skjønner jeg 8)

 

Ønsker dere en trivelig jakttur, og håper det blir noe. Jeg veit det er rådyr oppi der jeg skal også, men jeg har liten tru på fall så tidlig i jakta. Men spennende er det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har hittil bare sett små bukker i terrenget mitt, men nå ikveld så dukket det en større opp. Hvor stor er litt usikkert men er kanskje en 6 tagger, eller en stor 4 tagger. Hadde litt langt hold på den. Har ikke sett den her før i år ihvertfall.

Men det har vært en bukk som har lura meg på det stedet mange ganger før, mulig den samme. Så dette lover bra til i morgen tidlig.

Må bare ordne ettersøkshund så er alt i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det verste som kunne skje igår kveld!!

Sitter å kikker utover jordet der jeg skulle jakte imorgen. Jordet ligger rett ved E18. Ti over ti hører jeg at det hyler i dekka på en bil. Jeg tusler bort for å sjekke. Der står det to karer som har kjørt ned bukken min :cry::cry::cry: !!!! For en start på bukkejakta 08. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det verste som kunne skje igår kveld!!

Sitter å kikker utover jordet der jeg skulle jakte imorgen. Jordet ligger rett ved E18. Ti over ti hører jeg at det hyler i dekka på en bil. Jeg tusler bort for å sjekke. Der står det to karer som har kjørt ned bukken min :cry::cry::cry: !!!! For en start på bukkejakta 08. :cry:

 

 

Oh shit. Er det virkelig mulig :shock:

 

Føler med deg nå gitt 8)

Link to comment
Share on other sites

Var heldig i dag, klarte å få tatt bilde av Bukken jeg tidligre la ut bilder av her, når han parrer en geit :D M

Fantastisk Merete - det der er det jaggu ikke mange forunt å få se - langt mindre få feste på film :P Og bukkefeberen blir ikke særlig mindre når man ser slikt!

 

I morges så jeg en bukk komme tuslende over veien ved siden av postkassa vår - og en liten km lengre vekk kom det enda en liten kar over veien. Ingen av bukkene på våre jaktmarker - men det pirrer ekstra i kroppen når man ser aktiviteten er på topp!

Jeg gleeeeder meg til å stå grytidlig opp i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå pirrer det voldsomt i kroppen...

Kun noen få timer igjen nå, og som vanlig sitter jeg å prøver å huske når det var jeg gikk ut i fjor.

Så da lurer jeg på når folket her på forumet går ut om morgenen den 10. august?

Når er dere på post?

Håper på svar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå pirrer det voldsomt i kroppen...

Kun noen få timer igjen nå, og som vanlig sitter jeg å prøver å huske når det var jeg gikk ut i fjor.

Så da lurer jeg på når folket her på forumet går ut om morgenen den 10. august?

Når er dere på post?

Håper på svar.

Reiser hjemmefra ca. 04.00, og rusler som regel avsted ca. kl. 04.15. Kommer litt ann på lyset selvfølgelig. Det varierer litt på åssen skydekke som gjelder.

Hvis jeg kun skal på en post, så hender det at jeg er ute før. Men skal jeg jakte litt mens jeg er i bevegalse også så venter jeg til det er akkurat skytelyst. :wink:

 

Lykke til, folkens! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaja jeg sitter nå på jobb, kommer meg ikke ut før kl 0730 og er ute for sent, men det blir en liten myse runde med børsa uansett. jeg regner med at det er mange som allerede har felt de nførste til den tid. Sitter også og ser værmld for sør norge og det ser ikke veldig bra ut. Faktisk ikke på flere dager. Så det kan bli en vanskelig start i år.

 

Så der får ha shit jakt alle sammen :D

Link to comment
Share on other sites

Sitter og venter på rapport og bilder på de første bukkene jeg ihvertfall.... Passer utrolig dårlig jaktåret i år gitt, er offshore på jobb noen dager til, og når jeg kommer på land så har kvinnemennesket jeg bor med booket plass til syden så jeg må vel være med dit... 26. er første mulige dagen for jakt, så får håpe at bukken ikke er for utkjørt etter paringen og bare ligger og hviler seg.

Hjortejakta blir også amputert, jobb igjen den 11. september. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Sitter her pumpa full av adrenalin og lurer på om eg burde ha skutt for ein time siden eller ikkje, holdt igjen skuddet fordi eg ikkje var sikker på godt treff så det var vel rett, men syns eg hadde fortjent den. Ansmygning i åpent terreng i vindstille vær på var revirbukk er krevande, alt som gjensto var et godt skudd, men luringen ante uråd og trava rundt meg til den fekk været av meg i nasen.

Kunne ha skutt når bukken "jogga" lett mot skogen igjen, men så god rifleskyttar er eg ikkje......trur eg......

Bittert til tusen, kanskje får eg ein sjangse til.....

Link to comment
Share on other sites

Kl. 05:00 i dag datt årets første bukk. En liten 6-takker. Hadde egentlig gitt opp plassen jeg satt på og tenkte å dra for å se etter en annen bukk i en annen del av terrenget. Da fikk jeg øye på noe rød-brunt bak buskene 25 m fra meg. Satt i nesten 20 min før jeg så bevegelse og att det var en bukk. Traff inn og ut i bakkant av bogane og bukken datt på plassen. Skutt med .22-250 og 55 grains TBBC.

 

10082008071000BgmNy9E5Jjct.jpg

 

10082008071000XEw6I1dYHM3n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk også tatt ein fin 6er i dag tidleg, ikkje noe storbukk men pen kar.

Skutt 05.45

 

Min første, var ein gjeng på 4 som samlet seg i dag tidleg kl 04 og hadde ein kaffe frem til halv fem, før vi fant hver vår post.

Eg hadde ein post i eit jakttårn på eit jorde ca 120mål, med skog tett intill og satt og ventet på at de skulle liste seg ut av skogen. Etter ei stund reiste det seg ein bukk midt på jordet og litt etterpå reiste geita seg også. :D

Min bror satt ein anna plass rundt dette jordet og satt og så på ein elgfamilie.

Han mente det var 4 stk totalt men han glemte litt og telle ble litt fasinert av å se på ein kraftig okse som hadde minimum 8-10 takker. Dette var med ei gang vi kom og det var såpass skumring og litt tåke da så han fikk ikkje sett helt nøyaktig. (zeiss 3-12 56 var optikken) Men talte helt klart 8 og mente det var flere.

 

Men skodda og skumringa hadde forsvunnet når rådyrbukken reiste seg.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Gratulere til de som har felt bukk på morran. :):)

 

Heller ikke noe å se her heller!

 

Men hørte skudd i retning indre ØStfold, så var vel kanskje de skuddene du omtalte Carl Gustav12?!

 

Tror jeg totalt hørte 5 skudd! Første var vel 0538!

 

Er selv ca 20 minuter unna fylkesgrensa til Indre Østfold.!!

 

Mvh

 

 

Sako_35

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

04:00 kom geita. En halvtime senere datt bukken. En fin sekstagger (retur) på 18 kg. Traff rett bak bogen på ca. 70 m men den returnerte likevel der den kom fra- inn i tjukkeste tetta. Ble litt bekymra da jeg har hatt ettersøk der inne på dyr som bare har gått ca. 100 m. Hørte imidlertid at den svima rundt der inne og fant den død etter ca. 150 m. Den hadde stått litt skråere enn jeg antok da jeg skjøt. Stor lettelse. Første gang jeg har fått bukk premieredagen. Herlig!! :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer folkens, var ute og så etter spor i går kveld med nabon, så ikke store merkene, men blir moro å høre hvordan det gikk i natt når jeg snakker med ham. Lurer på om ikke jeg også skal kjøpe meg kort, har bare sett så lite av rådyr i år. Men det er visstnok mye gaupe her nå sies det.

 

Skitt jakt til alle som skal.

Link to comment
Share on other sites

For første gang på 5 år har det ikke blitt bukk på meg på 1. turen :( . Har en plass som er bankers. Et strategisk tårn ved et jorde som ligger brakk pga for høy vannstand. Her er det saftig beite gjennom hele sommeren, og et samlingspunkt for terrengets rådyr. Men i dag gikk jeg på bukken i det jeg gikk over jordet på veg til tårnet. Han lå på en liten åkerholme, og reiste seg plutselig på drøye 100 meter, der jeg sto midt i hveteåkeren. Vinkelen var for skrå, stillingen for ustødig, og jeg var litt usikker på om det var bukk i mørket. Det endte med at han lukta lunta (meg) og stakk. Pleier alltid å være geiter og kalver nede på brakkmarka, men så ikke snurten av noe der. Er redd gaupa har vært hard i Vestby-distriktet i det siste. Ikke mye dyr å se. Er visstnok i den delen av landet med høyest tetthet av gaupe akkurat nå. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Er barnevakt jeg.. :( Samboer har vært ute i 5 timer nå,fikk en bukk på 15m etter lokking,men den rasa bare forbi.Har ikke hørt no på 2 timer nå..Trodde ikke det ble bukkejakt på meg i år,men så banka det på døra og jeg ble tilbudt ett dyr,jeg og min samboer.Var i posten i går kveld og der lå jammen en giro og ett kort der og for et annet terreng! :D Kan si jeg har hatt det hektisk siste 3 dagan med å finne feiemerker og poster osv..Er nå litt å finne,vet om noen bukker,men ikke så lett i ukjent terreng..Blir kanskje min tur i kveld eller morra tidlig.

Link to comment
Share on other sites

06.15 datt min. Småpen 6-takker som kom for å se litt på råa som gikk der med to kalver. Råa ble parret forrige helg, så det var beiting de drev med. Bukken stod en anelse mer skrått enn jeg trodde. Sprang 40 m. og la se i en bekk. Holdet var ca. 120 m. Satt oppi et tårn 5 m over bakken. Hadde 10 hjorter foran meg lenge. Da de gikk av kom råa og bukken innpå. :D

 

 

Har en annen gammel bukk jeg skal etter i kveld. Nå blir det snart gåsejakt. :D

Bilder kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått bukk. :D

 

Var ute noen timer i dag tidlig men så ikke snurten av dyr. :cry:

Men jeg vet den er der da jeg så den senest kl 22.00 i går kveld.

Prøver igjen i kveld.

 

Skitt jakt videre til alle!

Link to comment
Share on other sites

Vil bare gratulere alle som har fått bukk idag :D

 

Jeg så ikke snurten av dyr i det hele tatt :( Jeg veit det er dyr der utifra saltsteinen jeg har i området, og det er mye spor etter både store og små rundt steinen. Men jeg veit jo ikke om det er en bukk der, men det må jo være en som er faren til småttisa jeg har sett spor etter 8)

 

Jeg var oppi skauen litt over kl. 04, og satt stille der til ca. 08. Etter det begynte jeg å sette opp en presening, så jeg har noe over meg når det regner. Også måtte jeg fjerne litt lyng og kvist som jeg hadde oversett. Dro hjem rett før kl. 09. Så ei jerpe. Det er alt viltet jeg har sett idag, med unntak av småfugler.

 

Ca. kl. 0530 smalt det 1 skudd fra naboterrenget. Ca. 1 km. unna meg, tenker jeg. Siden det ble bare 1 smell, så datt nok den bukken. Jeg hørte en bil som dro innover rett etter at jeg kom på post, men den kom ikke i retur mens jeg var oppi der ihvertfall. Håper ikke han tok bukken min :evil:

 

Neida, jeg unner alle å få bukk, men jeg synes bare at det snart er min tur også. Fikk ikke noe ifjor i det hele tatt. Men det er jo lenge igjen enda da, og jeg har bare rett på 1 dyr, så det ville jo på en måte vært kjipt å blitt ferdig allerede idag. Hadde ikke blitt mye spenning utover da gitt, men jeg håper jeg får den seinest i løpet av september, for jeg er en frøssapinne. Julegave fra meg til meg blir en Jærven fjellduk thermo king size, så blir neste sesong mye triveligere :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...