Jump to content

Bukkejakta 2008


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter noen år på bukkejakt uten å i hele tatt se rådyr, ble jakta i år veldig spesiell. Dagen før jakta begynte (lørdag) var jeg med min far for å blir vist en post. Vi hadde med hund og var ikke spesielt rolige, men jaggu lå det en stor bukk på feltet der jeg skulle sitte. Vi irriterte oss grønne på at jakta ikke allerede hadde begynt.

 

Jeg visste nå selvfølgelig hva som venta meg de neste dagene, men bukken så jeg ikke noe mer til. Geit og kje var på feltet daglig, så jeg hadde det gøy jeg, men som sagt ingen bukk. Men i går begynte det å skje noe, geita hadde plutselig fått en konkurrent på feltet, som ho jaga rundt på. Det gikk i hundre i flere runder rundt feltet og åsen bak.

 

Min far mente at nå var geita snart parringsklar, og ville ha feltet for seg selv, så jeg måtte selvfølgelig ut idag og. Traff på geita igjen på feltet klokka halv 6. Den var helt vill i dag og, og bjeffa og gikk rundt der nede. Men så forsvant hun og jeg trodde at det nå ikke kom til å skje mer.

 

Plutselig hørte jeg en grein som knakk rundt klokka 7 og resultatet kan dere se på bildet. Min aller første bukk, og den venta jeg på i tilsammen nesten 40 timer fordelt på hver dag siden søndag. Det lønnte seg!Har hatt en utrolig uke med mange flotte opplevelser! Det blir mer rådyrjakt på meg i årene som kommer...

 

"Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves..."

 

normal_Bukkejakta_2008__029_komp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på om eg skal få den bedømt!!
HVorfor det :shock:

 

Dette var en en kjempe fin en. symetrisk og fin. JEg hadde i hvertfall sendt den avgårde. for her er jeg temmlig sikker på at du har medalje. Ser flere har fått svære fine bukker. flere gull her også. Slikt er morro.

 

Spesielt for dere som såvidt har begynt bukke karrieren som bukkejegere. Slikt gir blod på tann. :D

Link to comment
Share on other sites

Ble endelig bukk på meg i går 1915!Bor i et område med tøff vinter,ikke uvanlig med en meter snø fra desember til april,og endel gaupe her.Så rådyrstammen er ikke stor nei..Rusla på vei til post da står plutselig bukken på en traktorvei og beiter.Løfter forsiktig rifla,men da ser den rett på meg og kaster seg rundt!Går så på en høyde og setter meg mot et lite hogstfelt,venter 10min før jeg trykker forsiktig på buttoloen som ligg i lomma,4 konaktlåter,etter 1min kjæm det en ny mindre bukk i en vannvittig fart,klarte såvidt å stoppe den på 50m.Merkelig gevir ca 12cm høyt med 6små tagger..ung bukk.vanligvis bruker jeg 243,men i går 308 med 150gr accubond 860ms,virka det og..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

"Brodsjø", denna hadde jeg helt klart fått bedømt ja !! Dette er en veldig fin bukk, gratulerer foresten. Det er helt klart en medalje slik jeg ser det. Lykke til. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Da var det min tur:)

Etter å ha sett denne bukken flere ganger skulle jeg lykkes med å ta den.

Startet ut klokken 3 i natt og satte kursen mot et tårn vi har satt opp for noen dager siden. Dagen startet med en merkelig følelse, jeg var sikker på at i dag skulle jeg lykkes.Vel på plass i tårnet er det fremdeles mørkt, så da passer det jo fint å lirke opp en kopp te å nyte månen. Etterhvert begynner solen å reise seg i horisonten, da kommer det en tykk skodde sigende inn, men det varte ikke lenger enn en liten kopp te til. Klokken går å jeg begynner å stusse over at det er så underlig stille i dag, ikke så mye som en elg engang. Det er ikke så uvanlig at det russeler en elg eller ti forbi i de trønderske skoger, men har disse også tatt helg?? Plutselig hører jeg bjeffing, jeg ser meg rund og 7-800 meter unna i et annet hogstfelt går det en bukk og ei gjeit. Jeg kan tydelig se at dette er den samme bukken som har lurt meg mange ganger i år. F... sier jeg stille til meg selv, den går i feil rettning. Jeg sitter i overkant av en time å venter før jeg bittert innser at slaget er tapt, men jeg er alikevell bestemt på at hjemturen skal gå utrolig stille og rolig i tilfeller det skulle stå noen andre dyr her. Tror aldri jeg har gått så seint i terrenget før, tipper rund 5 meter i minuttet. Brått skimeter jeg ei gjeit som står å beiter under strømlinjen. Jeg står å beundrer dyret litt før jeg går videre, man jaggu står ikke bukken lite bak og koser seg med bringebær. Dette er jo samme bukk som tidligere i dag. Her er gode råd dyre, det er alt for tett for å løsne skudd, og det er et nytt hogstfelt med masse kvister mellom meg og dyrene. Jeg bestemmer meg for å prøve alikevell, etter en time har jeg kommer inn på 150 meter, da smeller det 1 gang fra tikken og bukken legger seg rett ned. YES!!! Endelig, etter syyykt mange timer i skauen siden jakta starta så skulle jegm lykkes. Personlig syns jeg min andre hornbærende bukk var flott.

 

Noen som tørr å tippe poeng på denne? Tviler kanskje på at det er medalje, men jeg er rimelig fersk i dette, så man vet jo aldri. det er en returbukk så den kjentes ganske tung ut i skallen.

bukkoi2.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ikke så langt unna!! Ville bare høre hva dere trodde!! Er flaut å komme med ein som er langt fra medalie! Kjekt å høre at dere også tror det er ein bronse :) Kanskje endelig medalje :D

 

Du må være klar over at det aldri er flaut og komme med et hønn som ikke når opp til medalje. Jeg har prøvd meg ørten ganger opp gjennom åra uten og få medalje på noen jeg trodde var sikre. Etter snart en mannsalder på rådyrjakt så har det jo blitt noen. Men det er jo morro når du opnår medalje da. Prøv du, det må du apsolutt gjøre, det er et flott hønn du har der. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

"Brodsjø", denna hadde jeg helt klart fått bedømt ja !! Dette er en veldig fin bukk, gratulerer foresten. Det er helt klart en medalje slik jeg ser det. Lykke til. Mvh graahund

 

Ja, kommer vel til å gjøre det. Hadde vært gøy med ei medalje på debutbukken. Håper at den kan holde til sølv. Tiden vil vise..

Link to comment
Share on other sites

Da var det endelig min tur, jeg fikk min første bukk, på min første skikkelige jakt tur.

Har vært et par turer for å bli kjent i terrenget og prøve å smyge, men heller dårlig utfall.. hehe.

 

Men, i går kveld gikk jeg og en kompis opp i skogen, og klokken 6.45 datt denne.

(6 taggers ung nyskjerrigper).

 

Jeg skal skrive litt mer detajert om hvordan det gikk for seg i egen tråd :-D

Her er i hvertfall bilde ov oss.

 

bilde155.jpg

 

Utrolig artig.. blir noen kilo med kjøtt i frysen.. gleder meg allt til første måltid.. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Har fått meg en sliten 5 tagger og en litt mindre 6 tagger, pluss noe småtteri :roll:

Prøver å få lastet opp ett bilde, men vet ikke om det er bildet eller bukkene som er for store :wink:

 

i351355223_56570_6.jpg

 

i351355878_84222_6.jpg

 

Her er den slitne 5 tagger`n med to andre gullbukker :D

 

Da funket det. Regner med at gull nummer 4 og 1 sølv er i boks.

Link to comment
Share on other sites

Det er bukken jeg fikk melding om ja :wink: Skulle dere se flere der oppe, så er det bare å si i fra.

Den fikk sitt etter 10 økter ca 2300 den fjortende. Skulle akkurat til å gi meg og krabbet ut av jerven duken for å ta en titt over høyballene. Da kom den ut fra hogstfeltet på 140 meter.

 

Den andre dukket opp mens vi akkurat hahadde avsluttet ett ettersøk på en. Datteren min, Maren 12, gikk sitt første ettersøk og fant bukken etter få meter inne i skogen. Da dukket denne opp på 130 meter og skulle over jordet (30 meter løpende). Den rakk det nesten 8) men ikke helt.

 

På ene økta på ca 3 timer, hadde jeg 19 dyr ute på ett jorde som er 90x180 meter. 9 dyr var der på en gang (ingen bukker) og i tilegg var det 2 forskjellige bukker blandt de 19. Blir litt overrasket når noen mener det er lite dyr.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått registrert meg her, kjempe fin side :D

Men bukkejakta for min del har vært en nedtur hittil i år :(

Første dagen, så jeg dyr både på morgen og kveld. Men spissbukken på morran fikk gå, men en 6 tagger på kveldsjakta skvatt litt :!: For første gang i mitt 22år lange liv så bomma jeg :roll: Trur jeg aldri har vært så forbanna noen gang :evil:

Jeg gikk hjem for å hente bikkja for sikkerhet skyld, å gikk et ettersøk, men ingen bukk i gresset :(

Har sittet samme sted helt siden dagen jeg bomma for å se om den kom igjen, og om den ikke var skada. Får en ekkel følelse inni meg når noe sånt skjer. Men i går så jeg den :D

Det var en god følelse å se den leve i beste velgående. Nå har jeg bestemt meg for å la den gå, og setter meg et nytt sted der jeg har sett en fin bukk.

Grattis alle sammen som har fått bukk, og fortsatt skitt jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kokt og spylt bukkene og her er resultatet foreløpig. Nå venter 3månder med tørking og vond lukt før måling og bleking. Kanskje jeg skal fylle tiden med litt mer bukkejakt...

 

Kokt i ca 30-40 minutter med litt zalo i vannet og spylt med høytrykkspyler til det meste er borte. Funker som bare det.

 

i351388462_74531_6.jpg

 

i351389289_6565_6.jpg

 

i351389842_31198_6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg kommet hjem fra jakttur i Gjerstadskogene.

Fikk tips om lere steder jeg kunne sitte på post, men uten hell.

Tok så saken i egne hender. Registrerte en fin plass hvor det måtte være dyr på vei 1. dagen.

Tenkte at det skader jo ikke å kjøre dit en tur. Når jeg gikk ut av bilen satt jeg der og kikket litt. Så ikke noe, og begynte å gå på en liten sti innover. HAdde kommet 150 meter inn i skogen når 2 rådyr lagde et h.. spetakkel 3 meter unna meg... Det var et faktum. Jeg var oppdaget...

 

Tenkte at jeg skulle la dem roe seg ned litt og dro derfra et par timer.

Når jeg kom tilbake var det ingen dyr der, så benyttet sjansen til å finne meg en fin plass.

Har sett flere som lokker råbukk ved å blåse i gresstrå, så tenkte at ejg måtte prøve dette.

etter ca 1,5 timer kommer en spissbukk å kikker på meg. Jeg registrerte den ikke før jeg begynte å lokke litt igjen, så dermed var jeg igjen oppdaget. Bukken stod på 25 meter og kikket på meg. Jeg sitter musestille, og når bukken bøyer seg ned for å spise benytter jeg sjansen for å ta tak i rifla. Nå er bukken bak en busk så regner med den kommer ut på andre siden av busken. Venter ca 10 sek, men ser den ikke. Kikker tilbake der den gikk inn, og jaggu står den der enda. Dessverre med feil ende blottet. Bukken bykser til å løper vekk. Men nå har jeg hvertfall kremposten klar.

 

Skal nok dit igjen i løpet av uka, og vurderer en buttolo. Er det effektivt nå? Har hørt at det dabber litt av så sent... Men nå skal jeg bare ha bukk, og ikke noe trofè, så kanskje det er muligheter for å lokke til seg en nysgjerrig spissbukk? Sånn som idag?

 

Og skal forresten neste gang kamuflere hender og ansikt... Glemte camokrem når jeg i all hast heiv meg i bilen... Lå antakeligvis sammen med liggeunderlaget..... Hard natt...

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Var ute om morgenen 16 aug. Kikket først en runde hjemme uten å se annet enn hjort og rådyrgeit med killinger. Drog derretter ut på ett annet terreng ( samme som G.Larson skjøt sin siste bukk). Etter å ha hatt en liten rekognoseringsrunde uten å se noe får jeg plutselig se en bukk i buskene litt utenom ett jorde. Fikk satt meg ned og plassert ett skudd i den. Holdet var ca 100meter. Det viste seg å være en brukbar bukk. Den holder kansje ikke til medalje men det er den største jeg har skutt, 24 cm gevirstenger og 18,5kg slaktevekt. Godt fornøyd :D

 

 

170820081913423seUafhfeiV2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei og hå

 

Åpner med å si grattulerer til alle dere som har skutt bukk i år :D .

Er på et forum for første gang, så jeg tengte jeg sulle prøve meg på det mest aktuelle emne nå om dagen.

 

Legger ut et par bilder av bukken som jeg tok den 10.08.08 - kl.04.15. Hadde såpass "god kontroll" på denne karen, at det var nesten bare å gå til "avtalt møtested :wink: ", å vente på skytelys :twisted: .

En god start dette. Venter bare på å få tid til å komme meg ut i skogen igjen. Jobb jobb, hele uken og helgen :( . Det skulle ha vært offesiel fridag første uken i bukkejakta :lol:

 

img1635fg5.jpg

img1619nl2.jpg

 

Lagde plate, og monterte den i går. Hørte at det er dumt med bleking før bedømmelse av geviret :shock: . Men men. Håper det ikke har for mye å si.(Gull eller sølv tro :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg har hatt H.Nilsen og jerognal på besøk noen dager. Og bukker er det blitt. :wink:

SANY0046.JPG

Disse bukkene er skutt fra onsdag morgen til fredag kveld av henholdsvis H.Nilsen, undertegnede, jerognal og H.Nilsen (igjen :shock: )

 

:D

 

Grattis Bamrud og co. Det var noen alvårlig lange spyd på den nr. 2 fra venstre Bamrud, målt dem ?

Link to comment
Share on other sites

Grattis Bamrud og co. Det var noen alvårlig lange spyd på den nr. 2 fra venstre Bamrud, målt dem ?

Mange takk graahund. :D

Nei. De ble dessverre ikke målt før de ble fryst ned. (begynte å lukte så sterkt, serru)

Skal ta en nærmere titt senere.

 

H.Nilsens bukk til høyre er den mest interessante. Det er garantert en sølv. 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Grattis Bamrud og co. Det var noen alvårlig lange spyd på den nr. 2 fra venstre Bamrud, målt dem ?

Mange takk graahund. :D

Nei. De ble dessverre ikke målt før de ble fryst ned. (begynte å lukte så sterkt, serru)

Skal ta en nærmere titt senere.

 

H.Nilsens bukk til høyre er den mest interessante. Det er garantert en sølv. 8)

 

Det ser ut som om det er en del masse i det hønnet der ja, ingen umulighet for sølv der. Vidde er det i det og, det gir endel poeng. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har lyktes i år, grattis til meg og Nico her inne som fikk hver sin 6 takker i helga (bilder kommer)

 

Den ene bar preg av et tøft liv siden et par takker var knekt, men et tykt og robust gevir med en del perler på. Den andre 6 takkeren var en kommende høvding, forholdvis tøft har den også hatt det, en takk var knekt og men ellers et ok gevir. Men både jeg og Nico er ingen trofejegere, vi må vel inrømme at vi tenker jakt og kjøtt fremfor pinner på hode.. men litt stas er det jo! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Vårt team på 4 har alle skutt bukk i år. Mange år siden det har skjedd...

Her er den grommeste, overlistet av den ivrigste jegern blant oss, ikke meg dessverre, men vi gleder oss for det!

 

P1050263_%28Small%29.JPG

 

Brukbar høyde, har dere målt hvor lange de er?

 

Høyden er ca 31,5 cm, mellom spissene er det 11,5cm og omkrets rett over kronen er 13,5 cm.

Link to comment
Share on other sites

fin bukk det der "sofus" :wink: hvor mye veier den?

 

Lurer på om man taper mye på å bleke skallen før bedøming :roll: . Tror jeg gravde litt for mye ut av nesa på`n også :oops: . Ble lit revet med i rengjøringen.

 

Samenlignet den med sølvbukken til far min, å mener den skal holde til gull. Dumt at vekta skal ha så mye å si for bedøming av gevir :evil:

Link to comment
Share on other sites

05:50 i dag tidlig datt bukk nr.5. Lokket på noen rådyr som stod inne i noe høyt gammelt grass på ett brakkjorde. Viste seg å være geit og kje. Da jeg skulle gi meg kom det en bukk ut på jordet ved siden av. Da var det bare å gå ned på alle fire og smyge seg fram. Litt høyt skudd men bukken datt tvert. Gevirstenger på 24 og 25 cm. Slaktevekt på 17 kg.

 

18082008163417oLU1684o1y6w.jpg

 

1808200816341888Ts5ga3xgW5.jpg

 

Nå får resten av rådyra gå i fred til reinsjakta er ferdig. Reiser i morra til Rendalen og videre til Vingelen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hei - og gratulerer til dere andre heldige ;)

 

Jeg fikk min bukk i går 19.45 i går kveld - og er veldig happy. Fant markeringene 2 dager før - og var så heldig å få lokket den inn. Ble skutt på ca 40 meter med 6,5x55 og lapua mega 10,1 gram. Stedet var "mitt i skauen" og den hadde vist seg en time før, på stort hold samme kveld ( ca 300 meter - tilsynelatende på vei bort). Så - da jeg var i ferd med å pakke sammen - dukket den opp på 30 meter - bare hodet stakk opp, før den vendte seg om og gikk inn i et kratt. Kom så ut igjen ca 40 meter bort - og hadde etter kort tid breisida fri. Det smalt da den var på 40 meter - og den var død etter 10 meter.

 

Hjemme ventet en fantastisk flink slakter, min kjære samboer - da er livet bra!

 

dsc00115wd3.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

I går kveld tok jeg turen opp på en liten fjelltopp med utsikt over ei diger myr - det er en super posteringspost for både hjort og rådyr.

I kveldssola dukket

opp, og jeg fikk en hel time sammen med henne.

 

 

... og her har vi litt av

min.

 

Rågeita forsvant etter en times tid - og jeg visste at bukken var like i nærheten i og med at hun nistirret inn blant trærne så dann og vann. Og det gikk heller ikke lange tida etter at hun ble borte før jeg hørte skrikene - det er vel bukken som jager henne mens han skriker noe innmari iiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Jeg håpet i det lengste at de skulle jage hverandre i min retning - men dessverre trakk lydene utover istedet.

 

Men - det kommer flere sjanser - jeg vet han lurker inni skogen et sted :)

Link to comment
Share on other sites

Ja da var jeg vel hjemme igjen etter bukkejakt. Meg selv og to andre fra forumet dro avsted til Sunndalsøra. Det var god stemning, tross tider dårlig vær. Terrenget var helt topp, en god kombinasjon av jorde og skog, her var det duket for naturopplevelser.

 

Dette var min første bukkejakt!

 

3 utstyrshorer på tur, gjett om vi hadde nok å prate om. Erfaringer ble delt og god mat og drikke ble konsumert.

Flere smyg og posteringer uten resultat, men det skulle løsne...

Etter litt venting og lokking så kom det ei geit med kje på 15m avstand. Tålmodig satt jeg stiv som en pinne, og det bar frukter. 10min seinere kom bukken skrått på. 1skudd i bogen, gjennom en lunge og skrått ut. Umiddelbar skuddreaksjon. Den skrittet 3-4m og stoppet opp . Der serverte jeg ekstra skudd for å være helt på den sikre siden.

Den heldige bukken ble selvsagt prøvesmakt... :D , med poteter, nyplukkete kantareller og fløtesaus :D:D

Det har vært en sinnsykt ålreit tur! Trofe skal selvfølgelig (til kjerringas store fortvilelse henge ved siden av min første hjortebukk =)

dsc9022ct5.th.jpg

dsc9022ct5.jpg

dsc9002vx2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...