Jump to content

Bukkejakta 2008


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser gliset dit buster :D Ble det noe??

 

Var selv ute en myse runde i drittværet etter jobb i dag. kOm meg ikke ut før kl 0730. Men skal si det var dyr ute.

 

Så 4 bukker 3 geiter og 6 kje. Sparte 2 av bukkene. små 6 taggere som hevdet revir. 1 gammel en som lurte meg. Som jeg skal ut etter i dettermiddag igjen. Kunne ikke la alle gå. så jeg skaut en liten en som holdt seg i reviret til den ene 6 taggeren. Men jeg skal si den var feit. full av fett. Veide faktisk 15 kilo den lille rakkeren

 

normal_IMG_2138_%28Medium%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Grattulerer, artig når det detter dyr.

 

Var ute en tur i dag morges jeg og. Min datt 0520. Var på vei til posten der jeg skule sitte, plutselig hører jeg et kremt 5 meter ved siden av veien der jeg gikk. Der sto det en fin 4 tagger.

Fikk en spiss bukk og på skudd hold og men lot den gå siden det er en STOR 6 tagger i området, så jeg ville ikke risikere å forstyrre den siden jeg allerede hadde fått en fin en. ca 30 min etter at spissbukken hadde dradd så kom "sjefen". Hadde vel egentlig skudd skjanser på den og, men... Det er den største bukken jeg har sett. men fikk desverre ikkje skutt den i dag.

Er familie selskap i kveld, men i morgen tidlig kl 5 er jeg ute i skogen igjen. Skulle jeg være så heldig å få den bukken så kommer det bilder. :D

Link to comment
Share on other sites

Har været mye å si for om rådyra viser seg eller ikke? Var skikkelig ruskevær idag tidlig med regn og tildels sterke vindkast. Sørget for å ha vinden imot meg selvfølgelig, men tenkte som så at dersom jeg hadde vært råbukk ville jeg holdt meg hjemme denne morgenen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tok noen bukken jeg skulle felle?! :shock:

 

Hørte først 2 smell i området jeg jakter kl 1630, så fant ut at dette ville jeg sjekke ut! Så tok med meg hunden og traska i vei! Jaggu kom det et skudd til etter 10 minutter! Da var jeg i området jeg disponerer, så tror vel at skuddene falt på andre siden av delet, men sikker jeg ikke, gikk å titta litt i området uten å se noe!

 

Men man gjør seg sine tanker!!

 

 

Sako_35 :?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har skote bukk. Men eg lurer litt på kvifor eit par av dykk som ikkje fekk skote på morgonen avslutta jakta så tidlig? Når ein er komen heim og skreve melding her før 06.00 så kan ikkje fokuset på jakta ha vore på topp. Er nokon år sidan eg hadde moglegheit på bukkejakt men me gav oss ikkje før etter 08.00.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært ute en tur til. Var oppi skauen ca. kl. 17. Ca. 15 min. etter det så begynte det å regne og blåse noe så jævlig. Jeg har en presening å sitte under, og den måtte jeg fortøye ekstra på fronten. Enda blåste den i filler, så jeg ble søkk blaut. Holdt ut til kl. 19., men da gadd jeg ikke mer. Det som var så kjipt var at jeg hadde vinden helt perfekt. Hadde det bare vært litt roligere vind, og ikke noe regn.

 

Var jo egentlig bare tull å bli der så lenge, men jeg håpa jo at det skulle gi seg da. Men de rådyra som evt. var der sto jo inni tette kratt og i ly. Ellers hadde jeg vel fått dem servert som leirduer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg har nettopp vært ute en tur til. Var oppi skauen ca. kl. 17. Ca. 15 min. etter det så begynte det å regne og blåse noe så jævlig. Jeg har en presening å sitte under, og den måtte jeg fortøye ekstra på fronten. Enda blåste den i filler, så jeg ble søkk blaut. Holdt ut til kl. 19., men da gadd jeg ikke mer. Det som var så kjipt var at jeg hadde vinden helt perfekt. Hadde det bare vært litt roligere vind, og ikke noe regn.

 

Var jo egentlig bare tull å bli der så lenge, men jeg håpa jo at det skulle gi seg da. Men de rådyra som evt. var der sto jo inni tette kratt og i ly. Ellers hadde jeg vel fått dem servert som leirduer :mrgreen:

 

Ta deg en tur til Landerø og kjøp deg et pop up telt. (kamotelt) da sitter du godt beskyttet for vær og vind. Det bruker jeg og er storfornøyd. Det er til og med plass til to ! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Mye koster noe sånt da ?

 

Jeg ga 980,00 i fjor. Dette vil jeg apsolutt anbefale, særlig til posteringsjakt ved jorder og snauhogster. Setter mitt opp en 8- 10 dager før jakta og rådyra bryr seg ikke i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det har regna kattunger i hele ettermiddag samt blåst stiv kuling, så jeg var ikke så lysten egentlig på å komme meg ut på jakt... men fornuften tok meg og jeg kledde meg med regnklær og bug-me-not-jakka som er uvurderlig i forhold til knottjævlene.

Var på plass i 18-tida og da hadde det sluttet å regne (nesten da) og jeg satt nå der og halvsløva en liten times tid.

Helt brått ut fra løse luften kom bukken! Og han hadde noe på programmet, for makan så målbevisst han var i stega sine har jeg sjelden sett :wink: . Etter en kjapp titt i kikkerten min så åla jeg meg ned i liggende og kippa linsebeskytterne av og fikk han i trådkorset. Avstand tipper jeg var rundt 120 m. Men denne karen hadde ikke tenkt å stå i ro - han småjogga bortover jordet mens han her og der slengte hodet ned for å bite i seg noe gresstrå.

 

Jeg plystra på ham og han stoppa opp - og det var det siste han gjorde. Det var et godt treff og han sprang rundt 30 m før han landa i en liten bekk.

 

raabukkhm100808006smallhw2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så vi stikker inn til hytta ikveld, også kommer han inn iløp av natta.

Når det gryr av dag er vi klar, på plass i en av gapahukene eller på høyden over myra :D

Garantert fall imorgen! :wink:

 

Vel, må bare innrømme at det ikke ble fall idag... :oops:

Så gamlebukken med geit på myra, 200m fra hytta lørdagkveld.

Håpte at den ville være der ved grålysning søndag 10. men da var der kun 3 geiter, to fjorårskje

og en ungjypling med 4 tagger og mager skrott å finne.

Hadde denne i trådkorset på 144m men valgte å la den gå.

Fór rundt å snuste geita i baken, var nok rett før den fikk seg noe! :lol:

Innimellom kjennes det deilig å ikke skyte noe også.

Satser på at denne bukken overtar reviret når gamlingen sjøl vandrer heden på en senere jakttur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte bukk i Gjerstad statsskog i Aust-agder.

 

Der det noen som kan anbefale noen plasser som er gode? Denne turen blir mest for å kikke, men kjøpte meg nå et kort dersom hvis atte.....

Størrelse på bukk er jeg fint lite interessert i da dette er første gangen min, og ønsker en vellykket jakt, være seg stor eller liten bukk.

Link to comment
Share on other sites

Nei, de var så godt som 150 meter unna, og blinken var svært liten. De jeg så var fra årets kull.

 

150m er jo perfekt hold.....

 

Tviler på at du har skutt den lille greia der på 150 meter. Du aner ikke hvor liten den ble i siktet.

 

jeg har vent meg til lange avstander,og skyte på.er nesten hver gang jeg er på kråkejakt at jeg skyter kråke og ravn på 300-400m.(de er utrolig vare her)...men rev er det lengste jeg har skutt,260m..men ble kraftig imponert av kompisen min som skaut en rev på 458 lasermålte meter med sin 6,5-55 med en hakko kikkert.i år blir reveåta lagt på 140 meter,voksenrevene er vare så nært huset..som sagt flere ganger her på forumet er det ikke noe problem hvis man kjenner kulebanen,og stoler på våpenet og optikken....

Link to comment
Share on other sites

Det har regna kattunger i hele ettermiddag samt blåst stiv kuling, så jeg var ikke så lysten egentlig på å komme meg ut på jakt... men fornuften tok meg og jeg kledde meg med regnklær og bug-me-not-jakka som er uvurderlig i forhold til knottjævlene.

Var på plass i 18-tida og da hadde det sluttet å regne (nesten da) og jeg satt nå der og halvsløva en liten times tid.

Helt brått ut fra løse luften kom bukken! Og han hadde noe på programmet, for makan så målbevisst han var i stega sine har jeg sjelden sett :wink: . Etter en kjapp titt i kikkerten min så åla jeg meg ned i liggende og kippa linsebeskytterne av og fikk han i trådkorset. Avstand tipper jeg var rundt 120 m. Men denne karen hadde ikke tenkt å stå i ro - han småjogga bortover jordet mens han her og der slengte hodet ned for å bite i seg noe gresstrå.

 

Jeg plystra på ham og han stoppa opp - og det var det siste han gjorde. Det var et godt treff og han sprang rundt 30 m før han landa i en liten bekk.

 

raabukkhm100808006smallhw2.jpg

 

Pokker, jente!!!

Det var en knallflott bukk jo!!!

GRATTIS!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

men hvordan vet du om dyret beveger seg eller ikke i det du trekker av, rekker dyret å bevege seg såppas at det kanskje blir skadskutt eller en bom :?:

 

på 300 m rekker ikke kråka eller reven å blunke før kula svopper igjenom den...er jo ikke snakk om å skyte reven,kråka eller noe annet i flukt på de avstandene!dyr stopper som regel opp i et par sekunder når man plystrer,og det er nok til at det skal bli heltreff.å fugler når dem setter seg flyr de ikke med det samme,men sitter å ser seg rundt etter farer....men det gjelder å se ann forholdene,før man trykker på avtrekkeren.

 

han kompisen min har ikke enda skutt et rådyr på under 150meter,og det lengste på 350meter.han er forøvrig på bukkejakt nå i brønøysund.har ikke hadd ettersøk eller skadeskutt et eneste dyr til nå....

 

men det er opptil enhver å avgjøre hvor langt hold man er herre til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Klokka er 03:15 og det har akkurat sluttet å regne, får i meg ett par blinkser og en solid dose kaffe.

En rask skjekk av sekken............alt er med og det er bare å komme seg avsted.

Har ett tårn som ikke er mer enn ca 300m unna, men i mørket langs en bratt gjengrodd traktorslepe tar det en halvtime, er på post klokka 04:30 - en time før sola, det har begynt å lysne og skydekket sprekker opp.

 

Har aldri skutt noe bukk fra dette tårnet, men det har liksom blitt en tradisjon å starte premieremorgenen her, med plassering oppe på en kolle hører man brøling og annen

aktivitet godt, samtidig som man får en viss formening om hvordan vinden er på andre poster.

Hører to skudd i det fjerne og to forskjellige dyr som brøler - det ene ikke langt unna posten ved rotvelta som ligger 200m på skrå inn i vinden.

Prøver meg med fløyta, kontaktlyd - pause - hetslyd..........alt er stille og klokka nærmer seg 06:15 og jeg bestemmer meg for å flytte meg til posten ved rotvelta.

 

Forflyttninga fører meg tilbake til traktorslepa og rundt kollen så jeg kommer inn i vinden - etter ca 20 min er jeg på plass, denne posten er helt åpen borsett fra bakgrunnen

som rotvelta gir, rett forran meg er det ei renne så stiger terrenget og det er rimelig åpent ut til 30-40m med bare enkelte bresk og barlindbusker, til høyre står noen svære graner med tett løvskog bak.

Før jeg setter meg trer jeg ghillien over hode :shock: (nei jeg har ingen bilder av det) :mrgreen:

Blikket finkjemmer terrenget sakte - sakte fra side til side, håndkikkerten lår jeg ligge

da avstandene er korte og den vil hemme meg mer en den er til hjelp.

Etter ett kvarters tid lirker jeg fram fløyta og bestemmer meg for en skummel taktikk - rett på hetslyd! om det er en bukk rett ved som jeg ikke er klar over så kan den i verste fall

bli kraftig skremt - eller komme brasende noe jeg håper på, en tredje mulighet om den er ett stykke unna er at den røper seg med kvist knekk, noe som egentelig er lite trolig da alt er

gjennombløtt.

 

Fløytelyden bærer utover.........heeelt stille, ikke en lyd.

Bestemmer meg for å vente 20min til med en ny "konsert", om ingen ting skjer da er planen å forflytte meg videre.

Typisk - det murrer nede i halsen og jeg har bare nødt til å ha en slurk vann for å stagge en opplagt host/kremt :? .......svinger kroppen saaakte til høyre med blikket fortsatt ut i terrenget

og hånda famlende etter den jævla vannflaska .........Der! ett stykke bak granene ser jeg en skygge som beveger seg.........han har vært klar over meg hele tiden og nå står det ett rødbrunt

fjes og stirrer rett på meg.

 

Fae....hva nå? sitter halveis til høyre med overkroppen og beina pekende rett fram m.a.o ganske hjelpeløs som rechsskytter.

Klarer etter noe som føles en evighet å få beina svingt saaaaaakte over til høyre samtidig som jeg avsikrer og får vridd opp litt mere forstørrelse.....det er

ikke til å unngå - skapningen mellom granene blir verbal mot meg og det er trolig snakk om kun kort tid før situasjonen endrer seg.

Holdet er drøyt 40m og med bukken delvis skjult stående vridd rett mot meg finner tråkorset halsen, men der er det ei grein i veien - slipper ned til stikket og lar skuddet gå.

 

 

Etter ett kort utras ligger den der, noen spark og det blir helt stille.

Klokka har blitt 10 minutter over syv.

 

 

En ny sesong er igang.

 

 

 

 

2008-10-august_07_23_55.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mine første jakt tur ble bare en tur gitt, men det var en koselig tur selv om det ikke ble noe bukk enda.

Jeg ser på det som en god trim, og skulle det dukke opp en bukk så blir det bare bonusen :-)

 

Jeg hadde 2 turer, den ene gikk vi ut i 7 tiden, tok en runde hvor vi smyga oss frem ei runde rundt i terrenget.. var ikke stort å se, men hørte litt i det fjerne.

Rundt 10 tiden dro vi tilbake til bilen, gode å våte da det regnet stort sett hele tiden.

 

I 15 tiden klarte jeg ikke å holde meg lengre, jeg bare måtte ut ei runde til.

Fant frem litt nytt tøy og pakket rumpetaska.

Tok en god runde litt andre veier enn første turen, samt satte oss ned litt for å titte, men ble spist opp av mygg, så vi smyga oss rundt i stedenfor. etter 3 timer var vi tilbake ved bilen og dro hjem.

Ble dessverre ikke noe bukk denne dagen gitt, men det kommer da flere dager.

 

Har lært litt ved disse turene i hvertfall:

1) ikke pakk mer enn akkurat det du trenger, tenk lette ting!

2) Skulle hatt en lue med myggnetting ja, i hvertfall når en skal postere.

3) tålmodighet er et must.. :D

 

men, gleder meg til neste tur ut :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått bukk. Følger tråden med stor interesse.

I går var det øs pøs regnvær, og det blei til at jeg droppa skogsturen.

En liten rekogniseringsrunde i bilen ble det likevel. Hos naboen stod det ei rå, og da måtte jo bukken også være der. Riktig nok - etter noen sveip over med kikkerten så kom den staselige 6 takkern ut også. Den var enorm :shock: Så får ut i kveld å satse på at det er litt liv i området mitt også.. jeg vet det er aktivitet og bukk, men ingen så store...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Skøyt en brukbar 6 takker i går jeg og 06:02. Brukte Sauer jaktmatch og 6,5x55 10,1 grams mega. Løp faktisk 30 m. med perfekt skudd. Men et utrolig fint slakt. Bilde kommer bare jeg får litt hjelp av småen. (barnebarnet).

Litt OT, nå skal jeg få en som kan dette med og legge inn bilder til og lære meg det orntlig, så jeg blir uavhengig på det pungtet der og :oops:

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...