Jump to content

Bukkejakta 2008


G.Larson

Recommended Posts

OTS:

 

Bukken til venstre datt 21:55 10 aug for en 30-338WM med 180gr Oryx (veier nå 550g), bukk nr 2 fra venster datt for en Toyota Landcruiser 17 mai, bukk nr 3 fra vestre datt for en Skoda Fabia 2 august. Bukken til høyre er Marius sin. Har dessverre mistet 4 bukker på veien i år (har en riksvei som deler mitt jaktområde)

 

 

 

Har du tatt jegerprøven ? Uansett, burde du visst at man ikke jakter fra bilen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OTS:

 

Bukken til venstre datt 21:55 10 aug for en 30-338WM med 180gr Oryx (veier nå 550g), bukk nr 2 fra venster datt for en Toyota Landcruiser 17 mai, bukk nr 3 fra vestre datt for en Skoda Fabia 2 august. Bukken til høyre er Marius sin. Har dessverre mistet 4 bukker på veien i år (har en riksvei som deler mitt jaktområde)

 

 

 

Har du tatt jegerprøven ? Uansett, burde du visst at man ikke jakter fra bilen...

 

Og har en førerkortet burde en vist at man ikke jakter MED bilen heller 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
OTS:

 

Bukken til venstre datt 21:55 10 aug for en 30-338WM med 180gr Oryx (veier nå 550g), bukk nr 2 fra venster datt for en Toyota Landcruiser 17 mai, bukk nr 3 fra vestre datt for en Skoda Fabia 2 august. Bukken til høyre er Marius sin. Har dessverre mistet 4 bukker på veien i år (har en riksvei som deler mitt jaktområde)

 

 

 

Har du tatt jegerprøven ? Uansett, burde du visst at man ikke jakter fra bilen...

 

Og har en førerkortet burde en vist at man ikke jakter MED bilen heller 8)

 

Godt svart :D:D

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kveld. 1 år gammelt hogstfelt, har jaktet lite i den delen av terrenget, er tett-tett planteskog. Men nå er det altså hugget. Det er en fin rygg som ligger omtrent 50 meter over resten av feltet, denne vagler jeg meg til på i 7 tiden på kvelden. Klokken 8 kommer et enslig dyr ut på flata. Merkelig det der, blikket mitt sveiper hogstfeltet hele tiden, og plutselig står dyret der, midt utpå, 100 meters hold. En kjapp titt i kikkertsiktet og jeg ser at det er en voksen gjeit, som beiter seg over feltet fra venstre mot høyre. Det begynner å duskregne, og hun forsvinner ut på høyresiden. Ingen kalver å se, kanskje kommer bukken etter? Men ingenting skjer. Det slutter å regne omtrent halv 9, og klokken 9 er hun tilbake. Går omtrent i egne spor. Så stopper hun og stirrer inn i tetta på venstre side, der hun kom fra klokken 8. Beiter litt, og stirrer igjen. Her er det noe på gang! Når bukken trer utpå litt over 9 trykker jeg på lasermåleren på håndkikkerten, og får opp at han er på nøyaktig 100 meters hold. Lirker opp Blaseren med 6.5x55 løp og Hausken teleskopdemper. Det opplyste punktet i SuB Zenith kikkertsiktet 3-12x50 finner punktet og skuddet går. Han detter rett ned, skutt gjennom hjertet. Nosler Accubond kula har som vanlig gjort jobben, med lite blodsøl og rask. Det er en fin 6 tagger, ikke medalje, men pent symetrisk gevir og stor i kroppen.

Tok et dårlig mobilbilde, takk til HNILSEN for hjelpen med å få det hit.

bukk2.jpg

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Neida, har (nesten) ikke gitt opp Tvarabukken enda. Har hatt tre turer siden sist: to kvelder og en morgen. Tvarabukken har ikke vist seg. Det har derimot de fleste andre. Rådyr og elg "i mengder".

 

Har gått tom for nye strategier, og er i ferd med å erkjenne at det neppe byr seg muligheter før hveteåkrene er tresket, og spillkornet spirer. Vil følge opp her dersom det er noe å melde.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
tusen takk til toreelg som hjelper meg med bilde!

 

Bare hyggelig! Gratulerer så mye :)

 

Hans Kristian, gratulerer så mye med en særdeles flott bukk. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Igjen grattulerer til alle andre bukkeskyttere :D

 

kl 08.15 i på morgenen datt min tredje bukk, å nest største hittil :D (18kg). Ser ut som jeg har greid å knekke koden, 3 bukker på 4 forsøk :mrgreen: . Det at man på død og liv må ut tidlig i jakta for å få bukk er bare tull. Det lar seg fint gjøre å fine bukken etter at brunsten er over :) . Man må bare ha tolmodighet :wink:

 

Tror jeg legger bukkejakta på hylla for i år, å legger fokuset på elg og rypejakta, som jeg gleder meg skikkelig til :D

 

my.php?image=img1743dt0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igjen grattulerer til alle andre bukkeskyttere :D

 

kl 08.15 i på morgenen datt min tredje bukk, å nest største hittil :D (18kg). Ser ut som jeg har greid å knekke koden, 3 bukker på 4 forsøk :mrgreen: . Det at man på død og liv må ut tidlig i jakta for å få bukk er bare tull. Det lar seg fint gjøre å fine bukken etter at brunsten er over :) . Man må bare ha tolmodighet :wink:

 

Tror jeg legger bukkejakta på hylla for i år, å legger fokuset på elg og rypejakta, som jeg gleder meg skikkelig til :D

 

my.php?image=img1743dt0.jpg

 

img1743dt0.jpg

 

Du må gå inn på properties på bildet og kopiere url'en derifra. Ikke i adressefeltet på exploreren. Gratulerer med bukken.

Link to comment
Share on other sites

Hallåis alle bukkejegere!

 

Brunsten er vel over for de fleste rådyrbukkene her til lands på disse tider av året, men ville bare gratulere alle som har skutt bukk. Mange fine trofeer i år også :)

 

Var ikke klar over dette forumet før kun kort tid siden så har ikke vendt meg til å bruke det istedenfor "sluttstykke.com" som ser ut til å ikke komme på bane igjen.

 

Sjølv har jeg også hatt hellet med meg på bukkejakt og skutt 2 bukker. 1 grei 6'er og en gammel retur nesten uten tenner med anntydning til 5 små tagger. Fine opplevelser uansett. Bilder har jeg ikke rota med på dette forumet enda, men skulle noen være interresert så ligger det ute et par bilder av disse og andre bukker på"bloggen" til en jaktkompis av meg. Legger ved en link her: http://andersmossing.blogspot.com/

 

Fortsatt lykke til med all jakt videre i høst!!

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er en gutt fra Mandal som har skutt min første bukk :mrgreen::mrgreen: . Bukken ble skutt kl.19.35 med S&L m-97DL 6,5X55. Den datt etter et skutt som satt litt bak bogen. Den falt på stedet der den ble skutt. :D:mrgreen:

Her har dere bilder av en glad gutt med sin første bukk: :mrgreen::mrgreen:http://kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=25&pos=132

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er en gutt fra Mandal som har skutt mn første bukk :mrgreen::mrgreen: . Bukken ble skutt kl.19.35 med S&L m-97DL 6,5X55. Den datt etter et skutt som satt litt bak bogen. Den falt på stedet der den ble skutt. :D:mrgreen:

Her har dere bilder av en glad gutt med sin første bukk: :mrgreen::mrgreen:http://kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=25&pos=132

 

Gratulerer med bukken :!::!::!:

 

Det var en flott bukk. Og ikke minst den første.

Du fortjente den virkelig...

Vi får ta et flå kurs i ettermiddag... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er en gutt fra Mandal som har skutt mn første bukk :mrgreen::mrgreen: . Bukken ble skutt kl.19.35 med S&L m-97DL 6,5X55. Den datt etter et skutt som satt litt bak bogen. Den falt på stedet der den ble skutt. :D:mrgreen:

Her har dere bilder av en glad gutt med sin første bukk: :mrgreen::mrgreen:http://kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=25&pos=132

 

Gratulerer med bukken :!::!::!:

 

Det var en flott. Og ikke minst den første.

Du fortjente den virkelig...

Vi får ta et flå kurs i ettermiddag... :mrgreen:

 

Ja vi får gjøre det. Nå før kjelsnes en overraskelse hehe. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg var ute inatt igjen jeg....det hjalp ca. like mye nå som de andre gangene. Men jeg hadde da besøk av en stor pen elg med skikkelige skovlehønn og mange tagger. Og en tiur som prøvde å fly meg ned. Hadde jeg hatt med hagla der, så hadde jeg hatt den i frysern gitt. Eller ihvertfall restene av den. Den kom på 3 meters avstand rett imot meg, der jeg satt i gapahuken min. Hadde vel blitt dårlig med mat med 1/1 choke da, tenker jeg.

 

1. natta jeg ikke har frysi, for nå har jeg endelig fått Jærvenduken min :mrgreen::mrgreen:

 

Må bare si grattis til alle som har fått bukk hittil. Håper det snart er min tur også.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute 4 morgner siste uken.....kun sett bukken jeg er ute etter en gang, men i slik situasjon at jeg ikke fikk skutt. Det er inne i skogen dette så ikke alltid man får så mange sekunder på seg. Det er en fin kar....som fortsatt ikke skal føle seg for trygg :D

 

Forøvrig sett flere geiter/kje.....de nærmeste kom inn på 3m...er spennende og fint med nærkontakt med dyra.

 

Ellers vært noen flotte morgener....og fine starter på dagen før man går på jobb :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette er for sent, men dag felte jeg mitt første rådyr.

Det var en fantastisk situajon.

 

Jeg satt på post å hørte losen. Kjempespennende. Losen varte drøyt to timer.

Mens jeg satt å hørte losen dra avgårde kommer en liten spissbukk til syne i en glissen fjellside.

Avstanden var 130 - 140 meter. Alsri skutt noe med rifle før, så min erfaring med kulefall osv er lik null. Valgte derfor ikke å skyte, men sa ifra på radio at jeg hadde observert dyr. Sa også at jeg ikke var sugen på å skyte, men spurte alikevell hva kulefall jeg kunne forvente på denne avstanden. Fikk da beskjed om 4-5 cm. Etter lenge å ha fått noen lunde kontroll over adrenalinet, og skjelvingene ble noe mindre, bestemte jeg meg for å skyte når dyret stod blottet mot meg neste gang. Dessverre gik bukken bak en masse trær, og jeg mistet det av syne.

 

Jaktkammerat kommer fra posten sin et kvarter etterpå.. Vi står og prater litt og vurderer avstanden til der jeg så dyret. Angret ikke på at jeg ikke skøyt. Ville vært værre om jeg hadde angret.

Vi prater ca 5 minutter og da kommer dyret ut igjen på samme plassen jeg har set det.. Nå kan du ta det hvis du vil, sier kammeraten min. Jeg sier at da sikter jeg øverst på bogen, og han er enig i dette.. Setter meg til rette.. Av med sikringen.. Spenningen er på topp... VENT hører jeg han hviske. Han har med seg videokamera og vil ta opp skuddet på film. Jeg har nå bygd opp så mye adrenalin at jeg måtte finne meg en plass å legge meg med anlegg. Mens han finner kamera, og jeg finner plassen begynner rådyret å gå... MEns han fikler med kamera plystrer han på dyret for å stoppe det... JEg visste at nå har jeg ikke god tid.. Jeg hiver meg ned og får lent albuene på en stubbe. Han plystrer fortsatt, og kamera er startet. 2 sekunder etter går skuddet. NYDELIG! Og best av alt er at det hele er tatt opp på tape. Mitt første rådyrfall.

 

Rådyret nekker sammen i skuddet, og raser ned fjellsiden. sikkert 30 - 40 meter.

På vei frem til bukken tar vi flere scener sli at dyret sakl få dø ifred.

Når vi kommer bort har han brukket begge stengene. Litt ergerlig, da jeg hadde lyst på de fra det første dyret mitt. Trøster meg med at det hele er foreviget på film.

 

Måtte bare skryte fra meg litt.. Var utrolig deilig følelse å felle den første bukken, og all respekt for dyret jeg felte. Mann mot natur. Denne gangen vant mannen..... Litt vemodig skal jeg innrømme det var... Tror det er viktig å ha respekt for dyrene man ofrer.

 

Alle scenene er nå klippet sammen, og det hele varer en 7 - 8 minutter. Gleder meg til å å DVD i posten!! :D

 

Ha en ellers flott jakthøst alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med bukk :D

 

Synd med geviret, men dæven så kuult å få det festa på film da gitt :D8)

 

Jeg har jakta i over 20 år, og hver gang et dyr/en fugl detter i bakken, så er det med full respekt og ærefrykt for viltet. Og sjøl om jeg har holdt på i så mange år, så er det like herlig hver eneste gang jeg får noe. Nesten som julaften.

 

Vi har virkelig en fin hobby, folkens :D

 

Lykke til videre i jakta. Nå skal jeg ut en tur imorgen, og da er det vel bare å vente til elgjakta er over vel :cry:

 

Spørs om jeg ikke må ta meg en tur oppi der når elgjakta har starta, og få prata med jaktleder, og spurt om jeg kan oppholde meg i området. Kan jo hende det er greit for dem. Kan jo ha flaks, men jeg tviler sterkt gitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja ja jeg vet det er litt sent i bukkejakta nå og jeg burte slippe dreveren mere, men en hardbarka bukkejegerer vanskelig å holde i hus på eftan'.

Høstens 7'ende bukk datt i går kveld. En 5-tagger, ikke så stor, 2,5 åring!

Det var de bukkene jeg hadde tenkt til å bevilge meg selv i år, men det må nok bli en til for jeg har lovet en grundeier litt hjelp :roll: Resten får vel drevertispa få :wink:

Hun var foresten så vidt i ilden i går, måtte ha hjelp til å finne bukken. Den hadde gått 20m og jeg fant den ikke i mørket :shock:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kom hjem fra butikken i sta ved 1400 tiden og kjørte i min vante tro rundt og titta på jordene. På samme sted hvor jeg skøyt den store i fjor (mye omtalt på SL) sto broren, tror jeg. En staselig bukk. Jeg dro hjem fikk på meg jaktklea og dro ut. Det så ut som om den hadde retning av posteringsteltet mitt og jeg satset på og sitte der. Det blåste og reina "drittunger" som vi sier her, men han var jo utpå :wink: . Men, den var som sunket i jorden. Kan vel ikke reine med og ha like stor flaks to år på rad, men spennende var det :D:D

Link to comment
Share on other sites

Felte min første rådyrbukk i ettermiddag, på egen tomt i Sverige til og med... morro :)

 

Fikk øye på dyrene ute på min hestehage, to geiter og en bukk - fin 6 tagger i kikkerten :)

Listet meg ut i våpenskapet, og hentet børsa og hørselvernet.

Listet meg ut, først på den enen siden av huset, men der rakk jeg bare se bakenden på bukken, og ei geit som sannsynligvis

ville varslet om jeg hadde gått nærmere. Listet meg derfor tilbake og rundt til andre siden av huset..

Og jess der var bukken, la an og skjøt den på behagelige 40 meter.

Fikk klokkerein treff, og bukken gikk bare et par meter etter skuddet før den falt om.

 

Forsøkte å ta bilde der den falt, men mobilen ville ikke samarbeide, så det blir bilde av trofeet - dvs det som skal bli trofeet

på veggen etterhvert.

 

forste_raadyr.jpg

 

Fant endelig utav det.... galleriet takler ikke æøå i filnavn...

 

Morsom opplevelse :)

 

FastFWD

 

Liten oppdatering :D

 

Blir flott når den er ferdig bleket ....

normal_DSC00124.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...