Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

13 minutes ago, vestlandsjeger2 said:

Nå har jeg fått 10-20% klikk på hjemmeladet ammo

Jeg ville sjekket kjøpeammo av god kvalitet. Har du flere klikk på det også, ville jeg snakket med forhandler og ev. blaser group. Det er et jaktvåpen, og et jaktvåpen som ikke er i stand til å få skutt alt du skyter fungerer ikke. Du kan få klikk når du skyter mot et skadeskutt dyr og dermed påføre mer lidelse enn det allerede har. Men som sagt: sjekk med fabrikkammunisjon først😊

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

vestlandsjeger2 skrev (9 timer siden):

har en Sauer 100 i 308 som klikker litt. Nato ammo vil den ikke avfyre i hele tatt. Nå har jeg fått 10-20% klikk hjemmeladet...

Jeg mener å ha lest et sted at NATO-ammo har "harde" tennhetter, så min første reaksjon er slakk slagfjær og/eller litt kort tenn-nål. At hjemmeladet også klikker kan tyde på at tennhettene ikke er satt helt til bunns. Jeg ville sjekket sluttstykket hos en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Det meste av militær ammunisjon har hardere tennhetter enn det meste av sivil ammunisjon. Det er for å tåle påkjenningene i helautomatiske våpen. Det finnes krav i spesifikasjonene for hvor kraftig anslag tennhetten skal tåle uten å bli avfyrt, og det finnes krav til hvor kraftig anslag som er nødvendig for 100% funksjon. Sivile tennhetter har ikke slike krav og de ulike fabrikatene varierer voldsomt. Et våpen som ikke fungerer med NATO ammunisjon i 7,62 har for svakt anslag, og det er reklamasjonsgrunn. Som kunde har du krav på å få et våpen som fungerer med alle vanlige ammunisjonstyper uansett værforhold. Ammunisjon etter NATO standard er vanlig i mange land. Selv om du bruker annen ammunisjon enn NATO, er det et tegn på for svakt anslag når våpenet ikke fungerer med NATO. Det er da kun et tidsspørsmål om når du får klikk med andre typer ammunisjon. Det er rett og slett ikke nok margin på anslaget når det er klikk med NATO.

Link to comment
Share on other sites

ok.pettersen skrev (13 timer siden):

Hei,
Fungerer polymermagasin og stålmagasin til 404 om hverandre, vet du? Liker ikke stålmagasinet så godt. Likte bedre polymermagasinet til S101 :)

 


Polymer magasin fra 505 passer ikke i 404. Helt annen låsing på magasinet. I følge representant fra Sauer skal den gi finere og bedre mating.

Link to comment
Share on other sites

Jøss det høres snodig ut @vestlandsjeger2

Jeg har selv hatt en Sauer 100 helt siden de kom ut for salg. Kjøpte på release-dagen. Husker ikke helt i farta men tipper det var rundt 2016. 

Jeg har brukt denne riflen myyyyye. Jakt, trening og DFS felt.

Har aldri hatt en eneste klikk i min rifle noen gang verken på fabrikk eller hjemmeladet ammunisjon. Må kanskje legge til at jeg aldri har skutt militærammunisjon i den.

Har heller aldri demontert sluttstykke for rengjøring. Tørker det kun rent og gir det av og til et flimmertynt lag av vanlig våpenolje.

Ville aldri hatt et jaktvåpen som gir klikk.

Dette ville jeg undersøkt videre ja. Kanskje første steg kan være å ta en full rens av sluttstykket da som du selv foreslår. Har du googlet og sett om dette er et problem andre har hatt?

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (3 timer siden):

Jøss det høres snodig ut @vestlandsjeger2

Jeg har selv hatt en Sauer 100 helt siden de kom ut for salg. Kjøpte på release-dagen. Husker ikke helt i farta men tipper det var rundt 2016. 

Jeg har brukt denne riflen myyyyye. Jakt, trening og DFS felt.

Har aldri hatt en eneste klikk i min rifle noen gang verken på fabrikk eller hjemmeladet ammunisjon. Må kanskje legge til at jeg aldri har skutt militærammunisjon i den.

Har heller aldri demontert sluttstykke for rengjøring. Tørker det kun rent og gir det av og til et flimmertynt lag av vanlig våpenolje.

Ville aldri hatt et jaktvåpen som gir klikk.

Dette ville jeg undersøkt videre ja. Kanskje første steg kan være å ta en full rens av sluttstykket da som du selv foreslår. Har du googlet og sett om dette er et problem andre har hatt?

Så veldig snodig er det vel ikke? Alt som blir lagd av menneske kan også lages feil, selv på en Sauer. Har selv vært på skytebane hvor min onkels S100 klikket voldsomt med S&B og nato-ammo og samtidig en med eskeny S101 som ikke kamret fabrikk Winchester WM300 patroner. Sånt skjer.

Link to comment
Share on other sites

smaug skrev (46 minutter siden):

Så veldig snodig er det vel ikke? Alt som blir lagd av menneske kan også lages feil, selv på en Sauer. Har selv vært på skytebane hvor min onkels S100 klikket voldsomt med S&B og nato-ammo og samtidig en med eskeny S101 som ikke kamret fabrikk Winchester WM300 patroner. Sånt skjer.

Jo det synes jeg.

Mer unormalt enn normalt så da synes jeg snodig er en treffende beskrivelse.
Sauer er kjent for god kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Ole.G skrev (30 minutter siden):


Kun 202. 404 og 505 pipene går overens.

 

okei takk for svar :)

 

er litt i modus for ny rifle og står å vipper litt mellom Sauer og Blaser, har mest lyst på Blaser pga pipebytte og tilgang til 22lr kit, men jeg skyter mye jaktfelt og børsa blir brukt hovedsaklig til dette utenom jakta, og på Blaser så er det ikke mulighet å justere avtrekksvekta utenom på ATZL avtrekket som fortsatt er under kravet på 1.000gr i jaktfelt. 

 

noen her som bruker Sauer 404 med tommelhull til jaktfelt og kan dele sine erfaringer til dette bruket? :)

 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

noen her som bruker Sauer 404 med tommelhull til jaktfelt og kan dele sine erfaringer til dette bruket? :)

Jeg har XTC-stokk med tommelhull og justerbar kolbehøyde på min 404. Skyter ikke jaktfelt, men på banen bruker jeg denne rifla og en A-bolt nesten om hverandre, og kan ikke si jeg merker særlig forskjell. Jeg har hørt enkelte ikke liker formen på Sauer-stokken, så jeg tenker det er bra om du stikker innom en forhandler og klår litt for å kjenne om den passer deg. Jeg er veldig glad i avtrekket på Saueren (0,55, 0,75, 1,00 og 1,25 kg), og den enkle justeringsmuligheten.😀

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (23 minutter siden):

Jeg har XTC-stokk med tommelhull og justerbar kolbehøyde på min 404. Skyter ikke jaktfelt, men på banen bruker jeg denne rifla og en A-bolt nesten om hverandre, og kan ikke si jeg merker særlig forskjell. Jeg har hørt enkelte ikke liker formen på Sauer-stokken, så jeg tenker det er bra om du stikker innom en forhandler og klår litt for å kjenne om den passer deg. Jeg er veldig glad i avtrekket på Saueren (0,55, 0,75, 1,00 og 1,25 kg), og den enkle justeringsmuligheten.😀

 

Takk for utfyllende svar, 

Jeg skal innom en forhandler som har 404 og R8 med tommelhull på lager for å teste selv :)

 

har brukt GRS på jaktfelt hittil, og er fornøyd med den, men ønsker no nytt og helst en rifle der jeg slipper å bytte sokk mellom jakt og evt baneskyting, bare bruke samme rifla til alt, derav kom systemvåpen også inn på ønskelisten :)

 

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (3 timer siden):

Bare jeg som synes det er rart at de ikke velger picatinny eller noe annet standard på en rifle i 2025? Eller er det noen fordeler med den SAMO montasjen? 🤔

 

Det alene gjør at jeg sliter med å velge mellom hvilken av BRX1 og Sauer 505 som står i skapet etter sommerferien.

 

BRX1 har picatinny og dobbeltradet magasin, og er billig og modulær. Mer skyting, lavere terskel, lett å erstatte deler -- med et stille løfte om mulighet for oppgraderinger.

 

Men Sauer 505 har et langt mer akseptabelt avtrekk, kan lades stille, og har langt bedre coating på piper. Den trenger ikke oppgraderinger.

 

Ny bolt for ny kalibergruppe regner jeg som et pluss for Sauer 505, uten at løse bolthoder er eller var noe stort problem, det er bare et ekstra lag med knot.

 

Det sagt så finnes picatinnyskinner til Sauer 505/Blaser R8.

 

Det blir kanskje bedre med fremtidige dedikerte skinner tilpasset Sauer 505 heller enn R8.

 

 

 

 

Jeg skal få testet en BRX1 på banen i morgen, så får vi se hvordan avtrekket slår ut på stående skyting, for foreløpig er jeg urolig og usikker.

Klikkpatroner avdekket at det er umulig å lade den stille, og avtrekket har et kryp tilsvarende Browning Bar -- som BRX1 kanskje blir treningsrifle for om den lar seg skyte akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (På 7.2.2024 den 20.43):

Hadde vært interessant å høre en sammenligning med Sako 90 😃

 

Jeg var på Interjakt Ålgård i går og klådde på Sauer 505, fantastisk rifle og vanvittig fin sluttstykkegang, 

selgeren der har en Sako 90 med karbon skjefte, han sa om han ikke hadde den så hadde han kjøpt 505, jeg tolket det dithen at det er to rifler som er fint på høyde med hverandre kvalitetsmessig. 

 

Mitt problem blir å velge mellom 505 og R8, jeg skal ha systemvåpen, og har fiklet på begge to og synes de virker like gode, jeg vet det er like mange som ikke er fan av R8 som det er fans. 

Jeg forstår de som liker R8, løpsbyttesystemet er fantastisk, og man får kortere total lengde siden sluttstykket går rett i pipa osv. 

 

Men for 505 så er jo avtrekket helt utrolig bra, sluttstykkegangen er i en egen liga og rifla virker utrolig bra, synes jeg hvertfall. 

 

for min del som skyter mye jaktfelt så er vel muligheten for 5-skudd magasin på 505 beste alternativ tenker jeg. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Red FR skrev (På 7.2.2024 den 19.19):

 

Jeg skal få testet en BRX1 på banen i morgen, så får vi se hvordan avtrekket slår ut på stående skyting, for foreløpig er jeg urolig og usikker.

Klikkpatroner avdekket at det er umulig å lade den stille, og avtrekket har et kryp tilsvarende Browning Bar -- som BRX1 kanskje blir treningsrifle for om den lar seg skyte akseptabelt.

 

Fikk du testet? Hadde selv en BRX jeg brukte under jakta i år, forsåvidt ei god rifle, lett, og fin og skyte med. Jeg bytte til KKC Duo på den, ble en helt annen rifle da.

 

MEN jeg solgte den ene og alene pga to ting. Avtrekket er jo som ett dårlig BB avtrekk! Kan sammenlignes med Winchester Wildcat avtrekket på rifla som unga bruker til plinking. At de ikke har laget ett bedre avtrekk er helt utrolig, og at det skal komme noe bedre ser det heller ikke ut som. 

 

Det andre var sluttstykke. At de ikke har laget en stopper på short action tilsvarende Blaser sin utførelse er også en stort minus. 5 skudd på rappen på løper endte med kutt under øye😅 

 

Får de ett nytt avtrekk, evt ett bra ettermarkeds avtrekk, og boltstopp kjøper jeg en BRX igjen. 

 

Har 404 i skapet, den blir stående som hundefører rifle, kappet løpet på 42cm så denne er veldig kort og lett.

 

Gleder meg til 505'n kommer! Syntes det var en veldig bra at man nermest kunne bygge sin egen rifle, og gi den ditt eget preg. Vi monterte også montasje på den da jeg så på den, og synte ikke kikkerten kom veldig mye høyere enn på 404 med SUM lav. MEN, man trenger kolbeforhøyer. Jeg bestilte med vanlig XT stokk, da tommelhull stokken ikke føles god i d hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Ole.G skrev (10 timer siden):

Fikk du testet? Hadde selv en BRX jeg brukte under jakta i år, forsåvidt ei god rifle, lett, og fin og skyte med. Jeg bytte til KKC Duo på den, ble en helt annen rifle da.

 

Jeg gikk testet den, og sammenlignet direkte med BAR3, og etter det, med haneriflen / enkeltskudd Bergara BA13.

Nærmere BAR3 enn BA13.

 

Mer som en Ruger American uten oppgradert avtrekk, dog lettere og mer glidende/polert kryp uten hakking.

 

Ole.G skrev (10 timer siden):

Har 404 i skapet, den blir stående som hundefører rifle, kappet løpet på 42cm så denne er veldig kort og lett.

 

Eneste problemet mitt med Sauer 404 var at jeg ikke fikk treningsammo til å fungere i 223-pipen, og at det var umulig å ha termisk sikte på den OG bruke det på andre rifler, uten 5.5 cm høyde på kinnstøtte.

 

Det ser ut til å bli 4.5 cm høyde på kinnstøtte på Sauer 505 med både en Talion og en Digex C50 versus ~2.5 cm kinnstøtte på de øvrige riflene mine, og ~3 cm på BRX1.

 

Som gjør at kinnstøtten fremdeles er for lav på 404/505 XTA-stokken.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ooof. Noen sikret seg akkurat en Sauer 404 i karbonstokk fra XXL i helgen til 25 000 uten conv kit.

Jeg hadde den i handlekorgen på nett på torsdag, men fant ut at jeg ikke kunne forsvare å låne sparepenger fra barna for å kjøpe den, og fulgte med helt til den ble solgt.
Det var sikkert den siste av sitt slag i XXL-kjeden, men søren da, for et tyveri av en pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som kjenner til links-stokker til 200str? Der eneste nappet jeg har fått er kkc hos jakt og friluft, med 4 mnd leveringstid. Gsr leverer ikke i links til sauer, og Bredvold har pensjonert seg.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Myrum said:

Er det noen som kjenner til links-stokker til 200str? Der eneste nappet jeg har fått er kkc hos jakt og friluft, med 4 mnd leveringstid. Gsr leverer ikke i links til sauer, og Bredvold har pensjonert seg.

I følge lagerstatus hos skytterlinken har de grs i links på ‘’leverandør lager’’, men hadde nok ringt de før du bestiller. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...