Jump to content

Ny forskrift om utøving av jakt og fangst ute på høyring


VestlandsJeger

Recommended Posts

Jeg frstår ikke problemstillingen med flattskytende kaliber over .400 skulle være mindre egnet til jakt.

 

Ikke jeg heller egentlig, jeg nevnte det bare som eksempel på noe jeg kan tenke meg at DN muligens legger i begrepet "militær karakter". For alt jeg vet kan det hende de i stedet mener "alt som er svart og har picatinny-rail", det er umulig å tolke når det står såpass vagt. De kan i alle fall ikke mene "våpen konstruert for og brukt i krig", da dette rammer alle mauserne i landet.

 

For øvrig sier jeg takk til dem som synes jeg skriver bra, men mine uttalelser her er nok mere egnet som innlegg på kammeret enn som offisielt høringssvar. Det endelige svaret fra oss til DN bør inneholde færre utropstegn og understrekninger, og være fritt for fy-ord. Videre må en selvsagt skrive noe vettugt om det med krav til kalibre og kulevekter.

 

Som flere har påpekt er det i stor grad tverrsnittbelastning som teller mtp penetrasjon, og det fremstår som idiotisk hvis ei og samme kule skutt i samme hastighet er enten lovlig eller ulovlig avhengig av hvordan hylsa ser ut.

 

Jeg foreslår at minste lovlige kulevekt til storviltjakt skal være 9 gram i kalibre med kulediameter 7mm og oppover. For kalibre med kulediameter mindre enn 7mm tillates 7,4 grams kule. Da blir det lov med lettere kule i alle 6,5mm kalibre. Enda mindre kalibre vil da også kunne tillates dersom kula er tung nok og har tilstrekkelig hastighet til å klare energikravet, noe som vel bør være uproblematisk så lenge kula har en brukbar konstruksjon. Tverrsnittbelastningen og de ballistiske egenskapene til ei kule med en gitt kulevekt vil jo bli bedre jo mindre diameteren er.

 

Alternativt så kan en gå for en minimums tverrsnittbelastning tilsvarende den for 7,4 grams kule i 6,5mm, men uten å ha regnet på det tror jeg at enkelte grovkalibre da kan begynne å slite! Hvor tunge kuler må en ha i .45-70 for å komme opp i tilsvarende tverrsnittsbelastning?

 

Eller, man kan velge å bare stille krav til tverrsnittbelastning for kuler lettere enn f.eks. 10 gram. De grove kalibrene vil da gå klar.

Link to comment
Share on other sites

[...]bare som eksempel på noe jeg kan tenke meg at DN muligens legger i begrepet "militær karakter". For alt jeg vet kan det hende de i stedet mener "alt som er svart og har picatinny-rail", det er umulig å tolke når det står såpass vagt. De kan i alle fall ikke mene "våpen konstruert for og brukt i krig", da dette rammer alle mauserne i landet.[...]

Sist gang (?) DN gikk ut og "dømte" et våpen i strid med (den nåværende) "militær karakter"-bestemmelsen var det Walther G22 som fikk svi. Så det er nok "Rambogevær" som gjør at jegere "ser ut som kampklare soldater" de vi bli kvitt. Hvordan de har tenkt å definere slikt aner jeg ikke, men siden de vil ha dette inn i forskrift om jakt og fangst er det nok for at tilfeldige oppsynsmann skal få lov til å synse litt når de måter på noen med noe svartmalt noe ute i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Mange av dere skriver om "militære bolt rifler", men les forslaget til paragram 15 en gang til.

under jakt... IKKE tillatt å bruke .... våpen av militær karakter eller HALVAUTOMATISKE VÅPEN!!!!

 

Forstår jeg dette riktig ?

Alle halv auto våpen til jakt er nå forbudt !!!

Skal de leveres inn, får man fortsatt bruke dem, får vi beholde dem til vi dør?

 

Hvis du ikke da driver med NROF eller NFPS så har du ha ikke noe grunnlag for å få beholde dem, da de så vidt jeg jakt felt regler står "våpen som er lov på jakt i Norge"

Og driver du med de to sportene så har du egene våpen til det.

 

så alle HALVAUTOMATISKE VÅPEN er forbudt til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Du tar noe feil Jonah.

I følge den nye våpenforskriften er faktisk alle halvautoer forbudt å inneha til noe som helst... Men det er ikke det dette handler om i denne tråden.

En del av temaet i denne tråden er at DN vil forby militært utseende boltrifler til jakt. Les høringsforslaget.

Link to comment
Share on other sites

[...]Forstår jeg dette riktig ?

Alle halv auto våpen til jakt er nå forbudt !!!

Skal de leveres inn, får man fortsatt bruke dem, får vi beholde dem til vi dør?[...]

Gjeldende bestemmelse i § 15 første ledd andre setning: Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatisk skytevåpen.

 

FORSLAG TIL ENDRING § 15 første ledd skal lyde: Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Så nei du har ikke forstått dette riktig.

Link to comment
Share on other sites

Så nei du har ikke forstått dette riktig.

 

Flott, noen ganger er jeg glad for å ta feil!!! :lol:

Lest nok litt for fort.

 

Men, ja jeg også syns alle militær aktige bolt rifler er noe tull.

For meg virker det som som man ikke liker rifler som ikke er "tradisjonell" tre stokk og over under hagler.

 

De fleste av de nye typene man snakker om er jo som skrevet over stort sett mye bedre å skytte me i forholdte rekyll, osv...

Link to comment
Share on other sites

Hehe..

Jeg blir regelrett forvirret av å lese her.

(mulig jeg har jobbet for lenge ute i solsteiken)

 

Men kan noen forklare meg en ting, gjerne med den berømte t-skjeen.

Om jeg har forstått siste rundskriv rett, så ble begrepet MILITÆR karrakter, beskrevet som våpen produsert for krig.

og ikke våpen produsert for sivile marked, uavhengig av utseende.

 

Etter dette vil mauseren være fy våpen, og Ruger mini14 vil være ok?

 

(denne tråden er ikke om det aktuelle rundskrivet, men satser på at begrepet militær karrakter, er deffinert likt i systemet? )

Link to comment
Share on other sites

[...]Om jeg har forstått siste rundskriv rett, så ble begrepet MILITÆR karrakter, beskrevet som våpen produsert for krig.

og ikke våpen produsert for sivile marked, uavhengig av utseende.

 

Etter dette vil mauseren være fy våpen, og Ruger mini14 vil være ok?[...]

To forskjellige forskrifter: våpenforskriften(fra lovdata.no), som regulerer salg, kjøp, lovlige våpen, ulovlige våpen, regler for utlån, lengde på løp, oppbevaring etc. og forskrift om jakt og fangst (endringsforslag) som regulerer krav til anslagsenergi, jakttider, fredede dyr, krav til ettersøkshund etc.

 

For at ett våpen skal kunne kjøpes for å brukes på jakt, så må våpenet først være lovlig etter våpenforsriften og i tillegg må det være lov å bruke på jakt etter forskrift om jakt og angst.

Link to comment
Share on other sites

Så nei du har ikke forstått dette riktig.

Men, ja jeg også syns alle militær aktige bolt rifler er noe tull.

For meg virker det som som man ikke liker rifler som ikke er "tradisjonell" tre stokk og over under hagler.

Hvis jeg var uklar i det jeg skrev over så..

Å definere bolt rifler under militær aktig er noe tull.

Hvordan skal du definere det? Hvis man følger det som mS skriver, så er Mauser forbudt og mini 14 lov.

Men det finnes land hvor militæret har brukt / bruker (?) Mini 14 og 10/22. Men de ble laget for det sivile markedet,men kjøpt av militære.

Hvordan definere bolt rifler?

Hva med Lever Action og Singel skudds. Begge typene ble laget for militær bruk.

LA har i liten grad brukt i miltær sammen heng, men det har blitt det. Og de ble laget med tanke på det militære markedet, med militæret ville aldri ha dem.

Winchester 1895 ble likeveld kjøpt og brukt av minst 2 land, og vel en del i Finland etter det igjen. Er det da et militært utsende våpen?

Link to comment
Share on other sites

Vel, mS nå er vel alle de laget for det sivile markedet. Så de er vel greie.

Men hvis du har en Remington Roller Block derimot...

 

Kan noen skrive, maile og ringe til DN og spørre hva "Militær definisjon" er?

Det er ingen grunn til at de skal mene det samme som POD når det gjelder dette her.

Se på Walther G22 saken. Det var så vidt jeg husker DN og IKKE pod som ville forby den.

Link to comment
Share on other sites

Vel, mS nå er vel alle de laget for det sivile markedet. Så de er vel greie[...]

Hæ?

Se på Walther G22 saken. Det var så vidt jeg husker DN og IKKE pod som ville forby den.

Helt riktig, det er fordi POD har (eller egentlig JD) styrer med hvilke våpen du skal kunne kjøpe om du har en god grunn. DN styrer med hvilke våpen du kan bruke på jakt. For G22 ble det sånn at når DN sa nei til jaktbruk var det ingen lovlige bruksområder igjen (som er "aktverdige nok" til å kunne tillate kjøp :roll: ), så den ble da i praksis forbudt.

 

Formuleringen med "produsert for krig"/"designet for militært bruk" (eller hva det nå ordrett heter i rundskrivet), har i utgangspunktet ingenting med hva DN vil ha inn i forskrift om jakt og fangst (selv om det sikkert er der de fikk ideen fra). Motivasjoen til POD er at vi ikke skal ha skumle halvautoer som vi kan starte revolusjon, og/eller rane banker eller drive annen samfundsfientlig aktivitet med. Motivasjonen til DN er at ikke jegere skal "se ut som kampklare soldater", og at jaktens anseelse i befolkningen vil synke om som følge av det.. Problmet er uansett at det blir vanskelig/umulig å sette opp objektive kriterier for hva som ønskes forbudt og resultatet blir rimelig tilfeldige avgjørelser fra "Skjønnhetsrådet for tvilsomme våpen".

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange som reagerer på "forbudet" om gaupefangst ser jeg[...]

Sikkert fordi kun ett fåtall her inne i det hele tatt har sett en gaupebås, og således har vanskelig for å gjøre seg opp en begrunnet mening av om dette er en fangstform som bør videreføres.

Link to comment
Share on other sites

halo,er det så mye å klage over når det gjelder kjøp/oppbevaring/bruk av våpen her til lands?? synes vi har det veldig enkelt og fint..med tanke på at når man er 16 år trenger man bare ta jegerprøven så får du gå fritt ut i skog og mark med våpen å skyte småvilt:!: til storvilt har vi en skyteprøve der man trenger å få inn 5 skudd på en blink på størrelse med en enorm middagstallerken :!:o.s.v ....

men noen skal jo klage uansett.

 

det med gaupebås syns jeg det var rart om det skulle bli ulovlig,skal det bli det til rev også da?lattelig...

Link to comment
Share on other sites

Jada, bare å slappe av, og slappe av, og slappe av!

Popcorn og øl, sa du?

Slapp av, alle vil oss vel allikevel, så hvorfor stresse?

Det er best å få disse menneskene som er utdannet til å tenke for oss, til å gjøre netopp det, nemlig tenke for oss, så bare slapp av og la dem gjøre jobben sin.

Det er vel ikke noe å bry seg med om svarte plaststokker på Mauseren din blir forbudt, vel.

Det er jo bare å selge dritten, og kjøpe seg en Purdey i stedet.

Herregud da mann, slapp av, så blir vi kvitt alle fattiglusa på jakt.

Link to comment
Share on other sites

virker som om noen tror hele våpen-norge blir snudd på hode over natta pga dette... tror noen her må slappe litt av :D
Du kan sitte å slappe av du. :wink:

Så kan andre som bryr seg (om at etterkommerne våre skal få skyte og jakte på mest mulig lik linje som vi har fått gjort i oppveksten) ta seg av byråkratene .

Link to comment
Share on other sites

Jada, bare å slappe av, og slappe av, og slappe av!

Popcorn og øl, sa du?

Slapp av, alle vil oss vel allikevel, så hvorfor stresse?

Det er best å få disse menneskene som er utdannet til å tenke for oss, til å gjøre netopp det, nemlig tenke for oss, så bare slapp av og la dem gjøre jobben sin.

Det er vel ikke noe å bry seg med om svarte plaststokker på Mauseren din blir forbudt, vel.

Det er jo bare å selge dritten, og kjøpe seg en Purdey i stedet.

Herregud da mann, slapp av, så blir vi kvitt alle fattiglusa på jakt.

 

 

tar gjerne en øl og litt popcorn :D

men vis du tror det blir forbudt med svarte plaststokker så forstår jeg at du blir frustrert :wink:

så man blir kvitt fattiglusa, vis man ikke får bruke helautomatisk-militerlignendevåpen på jakt??

har ikke akkurat tro på at noen kommer å tar plaststokken min over natten :o

 

det beste hadde vel vert hjortejakt med mp5 og skudd i smågodthyllene på esso :roll:

Link to comment
Share on other sites

Direktoratet ønsker å forby alle våpen av militær karakter til jakt, ikke bare halvautomatiske.

Nå er det vel ikke automatiske eller halvautomatiske det er snakk om. Disse er jo allerede rammet. Det er da snakk om boltrifler.

 

Det mange har påpekt er jo at det er fryktelig vanskelig å vite hva som ligger i denne formuleringen og at den er vanskelig å håndheve.

@Jaktking: Hva tror du blir resultatet av en slik formulering i en forskrift da, ettersom du ikke er bekymret?

Link to comment
Share on other sites

vis man ikke får bruke helautomatisk-militerlignendevåpen på jakt??

 

Hvis du tar deg tid til å lese det som blir linket til, ser du at dirnat vil forby BOLTRIFLER med "spesielle kolber".

Prøv å følge med i timen!

Link to comment
Share on other sites

Og spørr rett ut jeg, på hvilken måte er allerede halvautomatiske våpen berørt?

 

 

På denne måten:

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatisk skytevåpen
Link to comment
Share on other sites

På denne måten:

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatisk skytevåpen

 

Jau. men er det nytt? jeg har vel halvauto av sivil karakter, og ikke noe som er opprinnelig militært.

Ar15, AK, og tilsvarende har vel aldri vore godkjent for jakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at det kan stilles mange spørsmål til høringsutvalget av dette. Men leser man gjennom tråden her, fra side en til slutt, så kan man også begynne å stille spørsmål til om vi skyttere og jaktkammerater stiller sammen om denne hobbyen vi alle deler :?:

 

Det går som en rød tråd, gjennom tråden :roll: , at vi rakker ned på hverandre, mistenker hverandres kompetanse, misliker hverandres meninger om mitt og ditt våpen og ikke minst ikke greier å sakliggjøre de kommentarene vi slenger rundt oss i alle siteringene som kommer.

 

Stå sammen ( men ikke ligg sammen :lol: ) om dette, så kanskje vi ser litt mere seriøse ut ihht de eventuelle personer som måtte være gjester her inne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tastaturene går jaggu varme her.

Er det noen som har snakket med noen som er noen, som vet noe om noenting og har fått et svar?

 

 

Ellers virker det som om det er divided we stand, divided we fall. Applaus.

Fortsetter vi å ofre hverandre for å fremme våre personlige preferanser og interesser blir det en usikker fremtid vi går i møte.

 

Vi har en stemme når vi står samlet som har en reel mulighet til å faktisk bli hørt!

Fortsetter man å krangle innad og ditten og datten uten å sette opp en synlig felles front så er det piece of cake å gjøre hva man vil mtp restriksjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det blir ikke noe begrensning nå med utstikkende magasiner og mil lignende boltrifler. Mulig dette kommer i en ny våpenlov senere. Det som er klart er at homogene 7.4 grams kuler skal gjelde for alle 6.5 kreasjonene og ikke bare for 6.5x55. Anslagsenergikravet skal senkes til 2200j.

Det er ikke hamret inn nå, men forhåpentligvis før 1 april.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

For min del skyter jeg ikke i mot dyr i siluett men tror på det at flere andre gjør det. I tillegg skal det være god dekning for den kula jeg slipper ut av løpet mitt. Når jeg så den skytingen som ble prestert på fjellet i fjor, så er jeg enig i din skepsis til rikosjetter. Flere av de jegerne jeg møtte burde nok aldri vært på jakt i det hele tatt. Når du åpent står og skryter av at du er kjempegodt fornøyd med at du fikk inn et godt vomskudd da er det langt over min grense.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...