Jump to content

Rypejakta 2011/2012


Ertshus93

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første jaktdag på rype unnagjort. Våknet til at tåka lå helt nede i fjæresteinene, men jakttur måtte det bli. Tåke ble selvfølgelig ikke noe bedre i fjellet. På det verste var det ikke mer enn 60-70m sikt. Dette gjorde at rypa var veldig sky. De fleste lettet på 50m+. Så også noen fugl som bare kom ut av tåka for så å forsvinne igjen. Men til slutt kom jeg over et kull som lettet på ca 20m og dermed var sesongens første double et faktum. Så alt i alt var det en bra dag, så ca 35 fugl og fikk to i sekken. I morgen er det meldt bedre vær så da blir det en tur i høyfjellet etter fjellrypa.

Jakter i Salten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var første helga over her i trøndelagen også. Igår dro vi ut klokka 05:30. KJEMPE VÆR UTE!! Klokka 0645 hadde jeg skutt full kvoten for dagen, men ble med resten av dagen ettersom vi var 4 jegere tilsammen. Så tilsammen cirka 55-60 forskjellige ryper, som alle trykte veldig godt :)

 

Idag ble det bare en kort tur pga ektremt mye vind oppe i fjellet. Rypene var veldig skye, men fikk da omsider skutt fullt. Såg cirka 30 ryper idag :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært en trasig start på rypejakta, familien har dratt til finnmark, mens jeg må være igjen å jobbe :(

vært særdeles lite å se der, bortsett fra bjørn :P

Har kun vært en tur etter hare, men er dypt skuffet og irritert over rapporter om tjuvjakt i distriktet rundt her, jakt på freda områder, og heftige skuddsalver fra plasser der det er fugl, snakker om 8-10 skudd i slengen...Hva kan man gjøre med slikt?

Link to comment
Share on other sites

Hjemme etter en jakttur på Oppdal. Så en flokk på 10-15 stk (er det ikke rart at de flokker seg så tidlig?) og en singel. Gikk i 11 timer så dette var dårlige greier.. Så mye ravn (på det meste telte jeg 12 stk i luften samtidig) og to ørn. Ikke så lett å være rypekylling da.

Link to comment
Share on other sites

Forventningene var dempet før premieren, men en håper jo alltids allikevel..

Så vel en 20 ryper på terrenget i løpet av lørdag og søndag. To i sekken.

Mye enkelt fugl og par, tyder på dårlig rekruttering/klekking.

I et godt år kan en finne 40-50 fugl i dette terrenget på samme tid.

 

Foto0503.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kun 2 arbeidsdager så blir det Sirdal i en uke :D

Blir knall !!!!

Noen som har noe å melde derfra i første periode?

 

Terje

 

Gikk lør og søndag i Sirdal, lørdagen var tåkete

Så ett kull på 5stk i løpet av dag 1 (en av dem på sekken)

De resterende 4 så vi også dagen etterpå ved en anledning.

 

Ellers ingen ryper.

Tittet opp hele tiden uten å se noe.

Vi var på 3 forskjellige topper 1100moh, men mest rundt 900

 

Håper du ser mye mer.

Skitt jakt!

Nydelig natur

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært i området øst for Stjørdal i år? Tenker da spesielt på rundt Sonvatna og Skarvan..?

 

Jepp. Veldig lite å se, kanskje enda mindre enn i fjor. Har du kort der?

 

Æsj!

 

Nei har ikke fått kort enda, men får hvis det er greit med ryper i år. Men dette hørtes dårlig ut... :/

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha med meg en engelsk setter på 4,5 år i helgen. Eier jaktet litt med den frem til den var ca 2,5 år, men det har blitt lite jakt siden. Jeg lurer på hva sansynligheten er for at bikkja vil gjøre mer ugang enn nytte? Bikkja er godt trent fysisk, og jeg har et godt forhold til den. Noen med litt peiling som tør gjette seg til om det er fordel/ ulempe med bikkja?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha med meg en engelsk setter på 4,5 år i helgen. Eier jaktet litt med den frem til den var ca 2,5 år, men det har blitt lite jakt siden. Jeg lurer på hva sansynligheten er for at bikkja vil gjøre mer ugang enn nytte? Bikkja er godt trent fysisk, og jeg har et godt forhold til den. Noen med litt peiling som tør gjette seg til om det er fordel/ ulempe med bikkja?

 

Du sier ikke noe om den fungerte da den ble jaktet med, ei heller om årsaken til at det har blitt lite jakt de siste årene. Dette er etter mitt skjønn avgjørende for spørsmålet ditt.

Jeg vil si at om den fungerte noenlunde da den ble jaktet med, så skulle det ikke være noen fare. Om den ikke fungerte så er spørsmålet hvorfor den ikke fungerte. Det er to ting som kan være ødeleggende. Det ene er om den jager opp fugl og jakter på egen hånd. Stikkordet her er standinstinkt. Siden du kjenner den, vet du sikkert hvor sterkt standinstinkt den har, om den tar stand og er fast i standen. Det andre er om den går så stort at du mister kontakten med den og må holde på å lete etter en hund som er over alle vidder. At du har ett godt forhold til den så er det en klar fordel i begge henseende.

Jeg vil tro det vil være en fordel, men med store forbehold rundt forhold som ikke kommer fram.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Du sier ikke noe om den fungerte da den ble jaktet med, ei heller om årsaken til at det har blitt lite jakt de siste årene. Dette er etter mitt skjønn avgjørende for spørsmålet ditt.

Jeg vil si at om den fungerte noenlunde da den ble jaktet med, så skulle det ikke være noen fare. Om den ikke fungerte så er spørsmålet hvorfor den ikke fungerte. Det er to ting som kan være ødeleggende. Det ene er om den jager opp fugl og jakter på egen hånd. Stikkordet her er standinstinkt. Siden du kjenner den, vet du sikkert hvor sterkt standinstinkt den har, om den tar stand og er fast i standen. Det andre er om den går så stort at du mister kontakten med den og må holde på å lete etter en hund som er over alle vidder. At du har ett godt forhold til den så er det en klar fordel i begge henseende.

Jeg vil tro det vil være en fordel, men med store forbehold rundt forhold som ikke kommer fram.

 

Mvh Dagl

 

Takk for den. Bikkja fungerte bra når den ble jaktet med, men desverre har eieren mistet interesse for jakt. Den jakter jo en del på egenhånd når de er på fjelltur, og det er kanskje uheldig. Men jeg har trent litt med den i sommer på skogsfugl, og etter at den hadde fått løpt fra seg litt energi syntes jeg det fungerte rimelig bra (katastrofalt til å begynne med). Den fant fugl for meg ganske ofte. Som oftest tok den stand, men noen ganger støkka den fuglen ved at den "fløy rett på" i for stor fart. Mener at dette typisk sett skjedde på begynnelsen av turene våre. Bikkja har en helt enorm jaktlyst, men på skauen følte jeg ofte at den slo for langt ut (igjen, særlig på begynnelsen av turene), men jeg mistenker at dette vil funke bedre for oss på fjellet. Vurderer å slippe den på jordene før vi drar opp i høyden, sånn at den forhåpentligvis får brent av litt før vi skal begynne å jakte. Kan det være lurt? Syntes ofte den blir for ivrig i begynnelsen av treningsturene vi har hatt i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Det er som du sier uheldig at den har fått løpe som den vil i fjellet på tur, og dermed jakte for seg selv. Den synes selvsagt dette er gøy, og det er enda mere gøy å springe etter ryper som flyr foran nesa... Du må få den til å forstå at det er enda mere morsomt å følge med deg, slik at fuglen kan dette i bakken...

Ivrige i starten vil vel de fleste fuglehunder være, og det går litt over stokk og stein. Men det bør roe seg kjapt, etter 10-15minutter ihvertfall. Å la den springe av seg litt er ikke dumt, men samtidig skal den ikke være utslitt når en slipper på fjellet.

 

Hunder kan støkke fugl av forskjellige årsaker, det kan f.eks. være fordi den kommer inn i feil vind. Hunden skal bruke vinden korrekt, men det må den lære seg mest selv av erfaring. Det kommer seg nok, og noen feil må du nok godta.

 

Om du har bra innkalling på den, så kall den inn når den går for langt. Når hunden støkker må du ikke skyte. Det er ulempen med å ha hund med på jakt.... Men jeg vil tro at etter en eller noen situasjoner der du skyter for den i stand, så vil den koble samarbeidet og kontakten.

 

Jeg ville tatt den med, om ikke annet for å la hunden få gjøre det den er skapt for; jakte!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

vømmøl svarte deg helt riktig. Hunden må ikke bli belønnet med fall dersom den støkker (altså ikke antydning til stand, bare feier opp fuglene), da kan den tro at det er måten å jakte på. Skyt for den i stand, ihvertfall til å begynne med.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da er det snart min tur. Reiser opp til hytta i morgen, og kan jakte fra lørdag. De melder knallvær på lørdag.

Ikke all værden til rypebestand, men håper å få mine 5. Alt over det er bonus. Og er vi heldige, så kommer det kortnebb og lander på tjønna om kvelden. Tar med rifla i tilfelle.

 

Skal uansett fangst kose meg på fjellet. Har mye god mat og drikke. 5 kamerater og 4 hunder blir besetningen totalt.

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig å høre fra Storheia, GÅSEJEGERN. Jeg bor ikke langt derfra, og jakter noen kilometer lenger øst, så nå ble jeg ekstra spent med tanke på årets første tur til helga. Har imidlertid hørt veldig ulike rapporter fra terreng rundt om på Fosen, så inntil videre får en ha trua.

 

Var forøvrig ute på Levanger i dag. Gikk etter skogsfugl, da det gjerne er mer enn nok folk i rypekjerrene på åpningsdagen. Halvruskete vær gjorde nok sitt til at jeg nærmest var alene i skogen. Så fire orrer uten å få skuddsjanse og skjøt bom på ei røy som smatt inn bak en granlegg. Omsider bakset ei enslig rype ut fra ei skjørtegran, og denne gangen satt haglesvingen bedre. Så da ble det ei skogsrype i sekken, og en vellykket åpningsdag :)

Link to comment
Share on other sites

Kun 2 arbeidsdager så blir det Sirdal i en uke :D

Blir knall !!!!

Noen som har noe å melde derfra i første periode?

 

Terje

 

Bossfjell; en liten uke, nede i dag, torsdag, støkkjakt, mye labbing, mye regn, mye vind, mye dårlig sikt, vi hadde ikke hund og var 6 personer med hagle; total fangst; 6 ryper...

 

Ta med bærplukker og sukker, det er uhorvelig mye blåbær, store og gode (merkelig, så mye som det har regnet).

Link to comment
Share on other sites

Her meldes om bra med fugl i Tromsøområdet, og jeg har lånt hagle og skal for første gang på jakt alene til helga :)

Har fått sesongkort i fjorden jeg bor i og han som solgt kortene var meget hyggelig og fortalte tilmed hvor det var best sjans for å få seg en rype eller fler i det området :)

 

Dette blir spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake etter en ukes jakt i Finnmark. Har jaktet her i mange år tidligere, senest for 2 år siden og det var med en forsiktig optimisme vi dro nordover til årets jakt. La oss si det slik at den lille optimismen vi hadde ble raskt snudd til det motsatte. Jaktet både i kauto og porsanger med samme resutltat lite ryper. Enkelte i laget gikk i 4 dager uten å løsne skudd. Hvis en da legger til at det er erfarne jegere med dagsmasjer på 1,5- 2 mil så er det ikke mye å gå etter. undertegnede var et par turer etter fjellrypa, såg noen her, men pga regn, vind og lavt skydekke ble det vanskelige forhold. Ble uansett ikke fri og er forsåvidt fornøyd med det. Syns at de kvotene som er satt til 5 ryper samfengt er forøvrig noe for høyt når en opplever at bestanden er så lav. Mulig den er bedre andre steder i Finnnmark, ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur i Fosenfjella i går, sammen med bror min. Gikk primært etter fjellrypa, men fant ikke veldig mange av de gråkledde. Med lirypene var det heldigvis motsatt, og vi så flere enkeltfugl og et par store kull. Etter noen timers jakt hadde jeg tre ryper og full kvote, mens lillebror hadde fått to. Da hadde vi sett omkring 30 forskjellige ryper, nokså bra sammenliknet med hva vi har sett i dette området tidligere. Nede i skogen var jeg heldig å få ei ung orrhøne rett imot meg på kort hold, og dermed var årets første skogsfugl i boks. Alt i alt en herlig jaktdag i det nydelige høstværet!

Link to comment
Share on other sites

Startet jakta den 15/9. Den første dagen så vi ca 120 fugl, ca 20 var liryper på vei opp til fjellrypa.Trasket ca 4 mil i ett ufyselig vær med regn og snøbygger. Den 16 så vi ca 200 derav ca 40 lirype, trasket ca 5 mil i ett enda værre vær med sterk vind og snøskurer fra nord/vest.De fleste rypene satt naturligvis i le siden.Den 17 startet vi kl 0530 i ett helt nydelig vær med stjerneklar himmel og frost. Litt skummelt i bratte fjellsider men det gikk bra. Så ca 150 fugl på 10 timer og 4 mils trasking. Alt i alt ikke helsvart men heller ikke mer enn det bør være.En stor fordel at fuglen satt lett,man sparer en del fugl da. Oppserverte mye ravn noen kongeørn og to jaktfalk + tusenvis av lemmen. Alt i alt 3 fine dager med mye vær. Nå blir det en hvile dag før man tar noen dager til.

Link to comment
Share on other sites

3 dagers støkkjakt ga 9 ryper og 4 orrfugler på vingene, det varierte veldig på hvor hardt fuglen satt. De fleste gikk opp på 40-50m, men ei rype tok til vingene på 5 meters hold! 2 liryper ble med hjem, og de burde hatt selskap av en orrhane, men så var det den dritten bak kolben da :wink:

Fredag var en nydelig dag i øyerfjellet, vindstille og strålende vær. Og utsikten fra hytta kan vel ingen klage på :D

33n9bid.jpg

Nesten vemodig å dra hjem....

Link to comment
Share on other sites

Kan bare melde om elendigt me rype i indre ryfylke.

I går gjekk vi en tur som vi alltid har jort di siste 5 årene.

Sett rundt 70 - 100 ryper, alltid vore en del rype der.

 

I år såg vi 23 ryper, langt under normalen. Det samme meldingene kommer rundt omkring i område.

 

Er for det meste støkkjakt etter fjellrype men det er alltid noe lirype, men i år er den nesten borte.

Legger fra meg hagla og tar fram rifla og tar noke rev og hjort istedenfor.

 

Etter en oppsving i rypebestanden i fjor var det ner mot bånd i år. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Gausdal statsallmenning är två ryper fattigare efter helgen. Jag gick två turer med svigerfar i lördags. Vi är bägge nybörjare, utan hund och med ett estimerat bestånd på 8 ryper/km2 var vi i utgångspunkten inte särskilt opptimistiska. Men på förmiddagen stökkade vi upp tre ryper, jag fick iväg ett skott men missade. På eftermiddagen gick vi ut igen och stökkade på nytt upp tre ryper. En fällde jag. Svigerfar fick iväg skott men missade. Den här gången såg vi var de gick ner och gick dit och hittade den ena. Jag sköt och såg fjädrar ryka. Den landade 50 meter bort. Vi gick dit och svigerfar gjorde processen kort när den lättade igen. Otroligt fin tur! Det kommer definitivt att bli fler turer i höst!

 

Fråga: Hur långt förflyttar sig ryper under en dag? Kan det ha varit samma ryper vi stökkade upp? Det var flera kilometer de båda platserna, kan ryperna ha flyttat sig så långt?

Link to comment
Share on other sites

Har vært å jaktet i områder som ble stemplet som elendige etter de første jaktprøvene(startet selv og gikk tre dager i tomme terrenger)

Har privat terreng ikke lang unna, og reiste inn med kun tur som mål. Det viste seg at dette var det året med best tetthet av fugl i løpet av de 8 årene jeg har hatt terrenget. Aldri har jeg hatt så mange kull med så mange kyllinger i hvert kull som i år. Samme har vist seg i tilstøtende terreng, da jeg har bekjente i flere av terrngene rundt.

Mang engang har det vist seg at fuglen er i terrengene selv om bikkjene ikke finner den.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei uke rypejakt i Børgefjell. Tok det med ro og gikk ikke ut i terrenget før i 10 tiden på dagen. Kvoten er på 4. Hadde 3 i snitt per dag. Det er jeg fornøyd med. Avsluttet ofte tidlig for å spare hunden (og meg selv :smile: ). Skytinga var heller ikke den beste de første dagene. Har jaktet der noen år nå og betrakter dette for å være et normalår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...