Jump to content

Rypejakta 2011/2012


Ertshus93

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble forøvrig ingen ryper i Stordalen heller. Etter marsj i fjell, daler og steinurer fra grålysning til solnedgang så vi èn fugl som letter på godt og vel 100 meter.

Vi fikk dekket over nesten hele terrenget på vestsiden der det er tillatt med hund. Så ingen skit eller fjør heller. Ser dårlig ut for bestanden der oppe.

 

Jeg var i Stordalen i 1.5 dag på østsiden av Stova i slutten av sep. Såg 6 stk første dagen på 2 timers tur( rett oppforbi Statoil Hyttene) og 25 stk dag 2. På dag 2 gikk vi heilt inn til Store Fjellvatnet før vi fant fugl. Fekk skutt 1 fjellfugl Snakket med andre jegere som var der tors- søn og dei såg ca 40 fugl hver dag. De hadde fått 5 fugl totalt. 4 fjellfugl og 1 lirfugl. I forhold til de siste 3-4 årene er det en liten oppgang, men er ikke bra.

 

Såg forøvrig jervespor der oppe og fant kadavaret av en sau like ved....

Link to comment
Share on other sites

Heimski: Gausdal vestfjell du jakter eller områdene rundt Skei?

 

Gausdal vestfjell :)

 

 

Ja, har gått i vestfjellet selv i år, og har sett bra. Håper det stabiliserer seg på et bra nivå der! Det gjelder å kunne holde seg til et akseptabelt nivå med skutt fugl selv om mye blir observert. bra,bra :smile:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Skjøt selv 3 ryper der på en helg og så greit med fugl, men det var mye enkeltfugl og veldig små kull! Var der oppe en helg etterpå og så nada så det varierer stort. Foreslår egentlig enten baglimit eller full stenging ett par år.

Håper rypeforvaltingsprosjektet ble vellykket, noen som vet resultatene av det?

Link to comment
Share on other sites

I dag så jeg ca. 70 ryper på fire timer. Artig med litt fugl igjen etter mange magre år. De fleste satt inne i kratt og tjukk skog, bortimot umulig med rifla. Fikk til slutt klemt avgårde et skudd mellom noen kvister. Trodde jeg. Helmantelen ble til den reneste V-maxen og rypa ble delt i to store deler og mange små. Ergelig, men bedre enn skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Forsikring ja..der sier du noe :)

Jeg har et slikt gullabonnement på bladet Villmarksliv. Den skal vistnokk ha en utstyrsforsikring.

Men hvordan finne ut av det? Ringe Villmarksliv i morgen kanske?

Fortreet knakk og..en liten(Ubetydelig)bungel i løpet,1 bøyd chok. Skruen som går inn i mekanismen er bøyd(må sikkert inn til våpensmed for kontroll?) Tror og håper at mekanismen er uskadd..

87 kg mot 3,5 kg er rått parti skal jeg si deg.

Det gjorde mest vond i hekken min.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at bladet Jakt har kjørt noen sånne gullabonement. De dekker våpen inntil 30.000,-. Egenandelen er 3.000,-, men dette blir jo garantert det dobbelte. Er løpet ditt ødelagt, så koster det 12.250,-

 

Selv har jeg en fritidsforsikring i sparebank1. Ved skader på våpen dekker de opp til 15.000,- Ingen egenandel vistnok, men 15.000,- dekker jo nesten ikke kikkerten på rifla engang. Får håpe du har forsikring som dekker alt som måtte være ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har vært på jakt i ljørdalen i høst? Tenkte på rypeterrenget der? Eller i terrenget til sollia fjellstyret. Hadde tenkt og dra på jakt til gausdal på torsdagen, men der er jo rypejakta over får utenbygds boende 31.10. Så det ble litt kræsj da... Så må finne meg en annen plass og dra.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er gledelig overrasket over anntall sett fugl på mine jaktturer i år.Det viser seg at store smågnager år er viktige.Det er ikke bare rypa som nyter godt av det men jeg har oppservert stor oppsving hos ugle,røyskatt og ikke minst rev. Har felt både røyskatt og rev på rypejakt i år. Snittet på anntall sett fugl pr tur ligger vel på ca 200 + - litt vanskelig å fastsette nøyaktig. Men gledelig er det uansett å se oppsving.Hærlige dager i fjellet nå om dagen med flott temperatur og ikke en sjel å se.Fuglen er til tider svært vanskelig men det blir bare en ekstra utfordring. Fortsatt god jakt alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Flere steder i landet er det nå snøfritt og rypene er blitt hvite (eller nesten hvite). Vanskelig å kamuflere seg i en slik situasjon, men rypene er nok smartere enn jeg trodde: For å kamuflere seg hadde rypene nå rullet seg/badet i jord slik at de ble helt mørke/skitne i fjørdrakten :shock: Har aldri hørt om dette før. Noen som har opplevd lignende...?

Ville forresten tro at rypene ikke "ofret" vanntetthet/isolasjon i fjørdrakten for bedre kamuflasje, men der tok jeg visst feil...

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt meg på rypejakt til helga og hører at rypene har blitt hvite. Har det noe å si for jaktformen? Har sett en del fugl der og skutt noen på tidligere turer i høst. Terrenget ligger på 1000 meter på et platå omgitt av fjell på den ene siden, mens det daler den i en dal på andre siden av terrenget. Jeg lurer på om noen har tips til hvor fuglen vil være dersom det kommer snøfall, blir tåke- eller om været holder seg slik som nå. Riflejakt, eller skal jeg ta med hund og hagle?

 

Har forresten utelukkende sett lirype der, ingen fjellryper.

 

Håper noen med mer erfaring enn meg selv har noen tips!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen områder de kan anbefale? Bor på østlandet men har muligheten til å bevege meg :) så hele vestnorge/midtnorge etc er tilgjengelig.

 

Skulle hatt meg en siste tur med hagla før jeg tar vinterpussen og legger den vekk.. Tar imot anbefalinger med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Ny flott dag på fjellet med en sommerlig føn vind på toppene. Skaresnøen bråker veldig så fuglen fløy som regel godt utenfor skuddhold. Så ca 150 stk i dag. Ellers bra med dyreliv i fjellet i form av lemmen,ravn,kråke og rev. + ett lite antall jegere.Det er etter slike dager det smaker med en iskald øl mens man pusser trollet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

ble 3 stk pene vinterryper i dag.kunne hadd 2 til,men virker som den var hard i fjærdrakten....veldig var,på klarvær og skareføre....flokkene lettet på 30-50 meter,men fikk tadd noen enslige fugler,jeg kom brått på over noen knauser....

en ting er sikkert,det tar flere km gåing pr rype i forhold til høstrypa..... :roll: ...gikk 2 mil i dag. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fikk en rype i går, var skareføre så jeg regnet med at det lettet på lange hold, men den eneste jeg så på hele turen var en rype som letta på ca 10 meter og den datt rett ned i bakken :D

Så mye rypesjit og spor og dokkplasser, men kun den ene rypa så jeg, hadde en mistanke om at de satt mye høyere enn der jeg gikk.

r08k1c.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

419383_10150576552717143_528272142_9370808_607606687_n.jpg

 

Sesongens nest siste jakttur etter rypa. Eller, ble vel egentlig to turer med to jegere i dag. Så vel ca 50 fugl til sammen. Fikk en og mista dessverre en skadeskutt fugl ned i tett skog. Fant den aldri. Jaktkameraten på den første jaktturen fikk en med min rifle og jaktkameraten på min andre jakttur for dagen fikk to med hagla. Artig med litt fugl i fjellet igjen :D

Link to comment
Share on other sites

427062_10150578134267143_1522049941_n.jpg

 

Veldig varierende vær. Alt i fra påskestemning til tette snøbyger og vind. Ble sykt glatt enkelte steder da det kom 2 cm nysne. Umulig å se hvordan sneen var under. Trenger stegjern.

 

430488_10150578175157143_528272142_9377321_1494539446_n.jpg

 

Fikk en rype akkurat da det begynte å sne. Klarte å snike meg inn på ca. 80 meter. Rypene var vanskelige i dag. Da det snedde som verst fikk jeg en mulighet på et skudd på 200 meter(som viste seg å være 150-160 meter). Kula gikk vel ca 10 cm over rypa. Trenger avstandsmåler i tillegg til stegjern. Fant noen ryper jeg prøvde å snike meg inn på, men skaraføret var som knekkebrød og skremte de dumme hønsene lenge før jeg kom på skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt å skrive ett langt innlegg her, med bilder bugnende av fulg. :lol: Jeg og min nevø var nemlig på rypejakt siste helga i februar. Siden begge hunda har løpetid, ble det å forsøke med rifle.

Men fuglene uteble, og lysten til å skrive her dalte. Hvem vil vel lese om en misslykket jakttur der en ikke ser fugl?

Men det ble da noen fine bilder, så jeg kan ihvertfall dele med meg av de. Og så kan folket se på de og prise seg lykklelig over at der var det ihvertfall èn som misslykkes..... 8)

 

Her er fra lørdagen. En del vind og snøbyger gjorde det til en affære man ikke glemmer.. Men det var mye fint også!

 

1129583.jpeg 1129584.jpeg 1129585.jpeg

 

1129586.jpeg 1129588.jpeg 1129589.jpeg

 

Siden rypene uteble, så ble lørdagsmiddagen bestående av "elgbiff à la Brie" :lol: , med pommes frites, peppersaus og en øl til...

1129591.jpeg

 

Søndagen hadde vi betydelig finere vær. Men akk, like få fulger på se!

1129593.jpeg 1129594.jpeg

 

1129595.jpeg 1129596.jpeg

 

Rypene har vært her i dag, men hvor i p...ker er de hen nå?

1129597.jpeg

 

 

Mvh Dagl

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...