Jump to content

Rypejakta 2011/2012


Ertshus93

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaktet i Ringsaker lørdag. Utrolig fint vær, men vi fant lite med ryper. På slutten av dagen fant vi en single rype, og tre. Totalt altså fire. Men dessverre ble det støkk i begge situasjoner, så de fikk fly videre. Hadde imidlertid en laaaang og god lunsjpause sammen med Cameron her fra kammeret. Trivelig prat, og det samt været, var det som reddet dagen. Det spørs om det blir noe mer dit opp iår....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Helt klart at jeg bestemmer selv om kvoten taes

Men med en kvote på til sammen 8 fugler hver dag hele sesongen fordelt på x- antall jegere der mange hvirelig går inn for å ta kvoten så sier det seg selv at en tøffere forvaltning må til.

Ja synes det er litt domt at folk skyter så masse!

Link to comment
Share on other sites

Nok en hærlig dag i Trøndelag. Startet ikke før kl 08,30 i dag men så lenge man har fjellet for seg selv så gjør det ingen ting. Hadde vel gått ca 200 meter da første kull med lirype lettet. Så ble det rolig en stund før jeg kom meg opp til fjellrypa,men da skjedde det saker ganske jevnt utover dagen.Rypene er i fjærskifte så de var veldig urolig og lettet som regel på 100 meter+. Gøy å se de hvite tenisballene på lang avstand,men nesten umulig og komme innpå. Så vel ca 100 ryper i dag, litt skuffende. Men alt i alt en ok dag med noe fugl og ett nydelig vær. I morgen kommer en ny dag med nye muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Haha, den har jeg nok oversett, sorry :)

 

Er i Sylane, ligger i Tydal kommune like nord for Røros :)

 

Ankom hytta nå for et par timer siden.. Har vært å skutt inn rifla på papp, så nå er alt klart for jakt i mårra tidlig! :) litt usikker på når jeg bør dra avgårde men..

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter stort sett etter fjellryper i kyststrøkene av Vest-Finnmark. Rypejakta sålangt har vært svært givende mht.antall sette og felte ryper. Fjellrypa flokket seg tidligere i år enn "normalt" og vanskeligere å komme innpå. Det er 5 ryper pr.dag(3 ryper på enkelte øyer her ute) i bag-limit, på lørdag var det bare å dra hjem kl.1300, full pott med 5 i sekken. Såg anslagsvis 80 fugl på noen kilometers gange, rypene er 70% hvite og veldig nervøse. Torsdag melder det om bra vær, da går ferden til ett av mine yndlingsterreng. For noen uker siden observert vi 100+ av Lagopus mutus der. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enda en fortreffelig dag i ett nydelig tereng her i Trøndelag. Å jakte rype nå, er en stor utfordring i og med at all fugl, både li og fjellrype letter utenfor skuddhold. Mange av dem er nå nesten helt hvite her oppe. Men litt sniking og erfaring gjør at noen blir med i sekken. Så vel ca 250 stk i dag og det liker jeg.Håper bare vi ungår flekk snø jakt i høst. Nå blir det 4 dagers pause før vi prøver igjen.

Link to comment
Share on other sites

Enda en fortreffelig dag i ett nydelig tereng her i Trøndelag. Å jakte rype nå, er en stor utfordring i og med at all fugl, både li og fjellrype letter utenfor skuddhold. Mange av dem er nå nesten helt hvite her oppe. Men litt sniking og erfaring gjør at noen blir med i sekken. Så vel ca 250 stk i dag og det liker jeg.Håper bare vi ungår flekk snø jakt i høst. Nå blir det 4 dagers pause før vi prøver igjen.

 

Hvor i Trøndelag jakter du? Helt sør i Nord-Trøndelag har det begynt å skje ting, men rypene har fortsatt "sommerfjærene"

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter langt sør i trøndelag. Li rypa har startet fjærskifte og fjellrypa er alt fra 70% til 99% i fjærskiftet. Urolighetet skyldes ikke bare draktskifte men også værforhold.Mye vind gjør at fuglen sitter lett og lirypa har flyttet opp i terenget.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at du bør opp i 5er på rypa fra nå og utover. Selv bruker jeg ikke 6er bismuth på rype i det hele tatt, selv om det helt sikkert holder i massevis til tidlige ryper på fine skuddhold. Foretrekker 5er, men bruker også en god del 4er, selv tidlig i sesongen. Har hatt noen opplevelser, spesielt med sittende fugl på senhøsten, som gjør at jeg har en bedre følelse med litt grøvre hagl...

Link to comment
Share on other sites

Det ble skikkelig ræva jakt på Gråsida. 01-03-Okt På to hele jaktdager (17Timer gåing) hadde jeg kun en skudd sjanse(fikk heldigvis to ryper da) En voksen og en kylling

Jeg har gått på gråsida i snart 10 år og har aldri sett så lite ful. Nesten bare parr og voksne, så kun ett kull på disse dagene. før var det en skuddsjanse i snitt i timen!!

Om det er tilfeldig at jeg ikke så mer eller om produksjonen har vært dårlig vites jo ikke før andre forteller om sine vossaturer. Mye falk av ulik størrelse.

Hørte 30-40 skudd første jaktdagen og så 7 andre jegere...Jeg er selvsagt fornøyd med de to rypene som det ble gått mye for, men aldri før har jeg hatt en slik bismak i munnen over att dette trolig de siste to rypene i fjellet...... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har ikke noe valg i denne omgang da jeg ikke har råd til å handle noe mer ammo før til helgen og jeg ikke er så trygg på lovbrudd som mange andre. Så igjen: Hvilken størrelse er best med stålhagl??

 

 

bruk 4erene du, leirdueammoen trenger du ikke vurdere engang!

Link to comment
Share on other sites

Enig med prince. Jeg bruker mye stål i størrelse us 4 på rypa. Fungerer utmerket. Jeg har stål i nedre løp som har 1/4 choke og vismut i øvre løp som har 3/4 choke. Når det er høye steinblokker og bratte fjellknauser legger jeg vismut i begge løp for å unngå rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Nå var XXL på veien til jaktterrenget og jeg skulle allikevel innom for å reklamere på noen McKinley støvler jeg kjøpte der så da gikk jeg på en smell og endte opp med å handle en pakke Eley Bismuth VIP str 5 til 20 kroner smellen. Gullfarget var de også. Skikkelige "Pimpshells"

Prøvde å ha de i soveposen for å se om de utførte andre tjenester også siden de kostet så mye, men den gang ei.

 

Ble forøvrig ingen ryper i Stordalen heller. Etter marsj i fjell, daler og steinurer fra grålysning til solnedgang så vi èn fugl som letter på godt og vel 100 meter.

Vi fikk dekket over nesten hele terrenget på vestsiden der det er tillatt med hund. Så ingen skit eller fjør heller. Ser dårlig ut for bestanden der oppe.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i hjemmefjellene i Øst-Finnmark i går, første turen min i år. Tok av i fra fjæra og labbet meg oppover i terrenget noen kilometer uten å se hverken fjær eller labber. Kom over en langrygg og fikk derfra innsyn på det dypereliggende terrenget som ligger i le av fjellene i sør. Herfra kunne jeg se hele fire flokker i kvit drakt, omlag 200 totalt. Jaktet på 2-3 kvadratkilometer der oppe resten av tiden og fikk fylt kvoten på 5 ryper uten nevneverdige problemer. Synes 100 grs Lapua fmj i 6,5 lagde litt mye søl med fuglene. Det er mulig jeg bare var uheldig med treffene da vinden var til stede, men jeg synes det var litt grov gjennomgang.

JaktSuologaisat.jpg

Beklager den elendige bildekvaliteten, fotoapparatet ble dessverre liggende hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips om hvor på østlandsområdet det går ann å jakte ryper nå? Helst en plass hvor det ikke har falt snø enda, og som er max 3-4timers kjøretur fra oslo..

Har en lite sofahund som er med som turkamerat og den sliter når det blir dyp snø :)

Link to comment
Share on other sites

Fjellrype!! Trudde du hadde fått deg ei skikkelig rifle og ikke den nymotens plast børse :D .

Prøv 144fmj kula i plast børsa di. Denne klarer du å få opp i ca 800ms. Kula er en gammel konkuranse kule, spiss. Meget bra BC. Og snill med rypa.

Hjemmelading har og Kaliber skaffer sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Rypejakta til nå har vært ett eventyr;summen av godt vær, antall fugl sett og de som har blitt med i sekken er nok med på å gi denne sesongen terningkast 6.

En jaktdag i forrige uke ble litt annerledes, hadde med kameraet på tur, etter en time på fjellet var kvota tatt og da var det bare å knipse bilder, hadde bare kit-objektivet med. Jeg kom ganske nærme rypene og det var morsomt å jakte på dem med canonen og ikke "kanonen".

 

jakt.jpg

 

jakt4.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvor rypene er på bildene gitt... Snakker om kamo! Sliter liiitt om dagen!

 

Var en runde i Trysilområdet på søndag. Skulle egentlig oppi fjellet, men trodde jeg hadde kjøpt på feil sted. Viste seg at jeg hadde skrevet ut et jaktkart for lite... :oops:

 

Hadde likevel opp et rypekull på ei myr litt høyt i terrenget. Ikke noe snø, men rypa var helt hvit. En smule synlige for tiden!

 

Skal av gårde en rask tur i morgen for å se hvordan bikkja oppfører seg. Da skal jeg i høyden i hvert fall. Så å si ikke noe snø på toppene der, bare en og annen flekk.

 

Burde jeg ta med rifla i tillegg til hagla, mon tro? Har en .222 med høvelig ammo og sikte som har stor maksforstørring.

Link to comment
Share on other sites

Rype nummer tre for sesongen ble skutt i går. Etter mange turer uten fugl ble det fangst igjen. Forrige helg gikk jeg på rundt 800 moh, og da hadde jeg opp 40 fjellryper fordelt på 1-2 km. Det blåste mye den dagen, men rypa satte midt på myra.

 

I går dro jeg på samme sted, uten og se ei eneste fjellrype. Gikk rundt 8 timer tilsammen uten og se noe. Det blåste mye da også. Lurer på om rypene satte lengre opp (høyeste toppen i terrenget er nesten 1200 moh). På vei ned letta det to liryper fra ei kjærr, og jeg skjøt den ene. Lite liryper og se, men fjellrypa ser ut til å klare seg bra.

 

Får se om det blir den tur til helgen igjen, bare litt lengre inn og høyere opp.

Link to comment
Share on other sites

Har vært på fjellet flere turer nå uten å finne fugl, men hatt en del sterke markeringer og en del tomstander som han retter opp i selv.

 

Tolker dette som det er vanskelige forhold og dårlig vitring disse dagene.

 

Når på dagen er det best vitring nå i slutten av oktober????

 

Satse på at det er bedre forhold etter tolv eller tidlig på morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Håper virkelig folk tar hensyn nå til helga, ettersom det ligger an for tidenes flekksnøjakt forhold her til helga. Kom 10 cm snø i fjellet i forrige uke, men nå holder det på å smelte. Meldt 10 grader å sol helt fram til helga...

 

Men sålenge folk holder seg til kvotene er det jo ikke no problem :)

Link to comment
Share on other sites

Burde jeg ta med rifla i tillegg til hagla, mon tro? Har en .222 med høvelig ammo og sikte som har stor maksforstørring

 

Rypene der hvor vi jaktet var relativt grei å komme inn på, men noen som var på nabofjellet fikk ikke fjæra, fuglene lettet utenfor haglehold. Hvis ikke det blir snøflekker snart som rypa trekker mot så blir nok rifla med på tur neste jakt, er jo litt ekstra å drasse på men kan være verdt det. :D

 

img0094sf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi var fem jaktkompiser sammen og alle fikk kvota, så på hjemturen kom kameraet frem. :lol: Men ikke "problem" å skyte 25 fugler totalt når du observerer 400+++, og i dette fjellet jaktes det ikke mye på. Det har i alle år siden jeg begynte å jakta...for noen år tilbake vært "bankers" og ligger litt utafor alfarvei :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da går turen til Gausdal for en uke's jakt i morgen..

 

Noen som har hørt åssen det er oppi der i år?

 

Vart det fugl? Gausdal har bra med fugl hvis du går på de rette plassene, men går du feil risikerer du å gå ei hel helg uten å se fjøra dessverre. Gausdal Nordfjell er tomt for rype, og at det er åpent salg av kort er tragisk. Skulle vært stoppet kortsalget noen år for å få opp bestanden der. Stort skianlegg med masse hytter, og dertil stort antall jegere som jakter i området rundt. Akk og ve :cry:

Link to comment
Share on other sites

har hatt meg 5 turer i fjellet i år og det har blitt med 9 ryper hjem.all jakt har skjedd etter 6 oktober så det er jakt etter hvit rype så er ikke så enkelt.

Men det er mye fugl,har tilsammen sett nermere 1000 fugle på disse turene men som folk kanskje skjønner så er det ikke enkelt å få med seg så mye hjem når de sitter å lyser oppi bakken mot en mørk bakgrunn.

Men morro er det å gå i fjellet når en ser så mye rype så det er kanskje håp for nordland neste år også....

Link to comment
Share on other sites

har hatt meg 5 turer i fjellet i år og det har blitt med 9 ryper hjem.all jakt har skjedd etter 6 oktober så det er jakt etter hvit rype så er ikke så enkelt.

Men det er mye fugl,har tilsammen sett nermere 1000 fugle på disse turene men som folk kanskje skjønner så er det ikke enkelt å få med seg så mye hjem når de sitter å lyser oppi bakken mot en mørk bakgrunn.

Men morro er det å gå i fjellet når en ser så mye rype så det er kanskje håp for nordland neste år også....

 

For meg som er vant med å se 4-5 ryper på en jakttur så høres dette helt vanvittig ut.

Jeg må nok reise lenger nord neste høst, skjønner jeg.

Link to comment
Share on other sites

Da går turen til Gausdal for en uke's jakt i morgen..

 

Noen som har hørt åssen det er oppi der i år?

 

Vart det fugl? Gausdal har bra med fugl hvis du går på de rette plassene, men går du feil risikerer du å gå ei hel helg uten å se fjøra dessverre. Gausdal Nordfjell er tomt for rype, og at det er åpent salg av kort er tragisk. Skulle vært stoppet kortsalget noen år for å få opp bestanden der. Stort skianlegg med masse hytter, og dertil stort antall jegere som jakter i området rundt. Akk og ve :cry:

 

 

Det var ekstremt med ryper på den ene fjellsiden (sier ikke hvilken) har aldri sett så mye ryper. Skøyt 10 stk på to dager, Men valgte å begrense meg pga. dette med åpent kort salg! håper dem endrer dette snart.. kunne ha skutt så mange ryper jeg bare ville. Men som sagt, jeg har aldri sett så mye ryper..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...