Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med kraftfor pellets til husdyr til å spre litt rundt åte?

 

smått offtopic da jeg ikke har prøvd det med rev, men skjæra og kråka er iaf glade i det. Spesielt skjæra er glad å snike seg borti forsentralen i fjøset hjemme hvis porten blir gjenglemt åpen, de hakker hull på kraftforsekkene og har fest

Link to comment
Share on other sites

SNØ :D :D var oppe på glugga i stad og sjekka om det går ann og jakte. Har falt litt snø i dag og det var nok til og jakte, så i dag blir vintersesongen åpna :D i fjor på denne datoen fekk eg ein mår i fella satser på ein rev for 223 i dag :D

Skal ha med meg ein 11- år gammal gutt i natt håper han ikkje fryser for mykje og at det kommer rev :)

Link to comment
Share on other sites

Har 2 stk lenestoler som står klar i glugga ;) Saueskinn blir tatt med samtidig som sovepose og ein haug med ull klær, ull sokker og atter ull av romslig kvalitet blir tatt med.

Trur kansje eg tar med eit stk varme puter også...

Grett og ha for begynner alltid og fryse på beina uansett :D

 

Har hatt 2 uker med regn regn og atter regn og no skifta det om til litt snø og klarvær, så forhold og aktivitet på gluggen før regnvær gir gode odds i dag :D

Lykke til andre som skal ut også :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med din første rev, åtejeger94! :D

Er virkelig stas å skyte rev, spesielt den første :wink:

Selv så skjøt jeg min 10. rev for sesongen klokka 00.30 :!: Satt og skrev dikt på mobilen og drømte meg fullstendig bort, men så kom jeg heldigvis på å se ut av glugga, og der sto det jaggu en fin rev :D

Fikk kombien i posisjon og plasserte haglskura rett i bogen på reven, knall og fall(fått dilla av 16-kaliber jeg nå :mrgreen: ).

 

Er veldig fornøyd med 10 rever før jul, med tanke på at den beste åtesesongen er en godt stykke etter jul, men det er da lenge til den 23. desember enda også ;)

Link to comment
Share on other sites

sykt flaks kan man ha!satt oppe fra klokka 3,bare for å se etter mikkel.og til slutt kom den,men den gikk ikke på åta,nei den vinkla rett mot tamgåsinnhegninga,der en stk gås var kommet seg utfor gjerdet!!!!akkurat da den skulle sette inn kampspranget fikk den enn v-max i siden fra en panisk gås-bonde,som synes rev nr 11 er av den mest nervepirrende sorten......flaks kalles slik....hadde det vært en hverdag,hadde den gåsa vært tapt!bildet kommer......

Link to comment
Share on other sites

grattis til alle som har skutt rev :D

 

Satt oss i glugga ca kvart på ti. det var godt med skytelys så hadde store forhåpninger..

Guttungen satt og speida og var sinnsjukt ivrig i begynnelsen, men etter ca ein time kraup han godt inn i sovposen og sovna :P

Eg satt videre og speida og ca halv 12 tiden satt det inn eit sinnsjukt uvær og da regna snøen vekk og jaggu begynte ikkje taket og lekke og :shock:

Pappen hadde blåst av, så var ikkje rart men blei dårlig fangst i går kveld :trist:

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten skabbrev (tispe) idag, 135 meters hold, 308win/125grs Sierra Prohunter/900ms fungerte som effektiv lysbryter.

Manglet pels i et digert område midt på ryggen/siden og 1/3 av halen; ellers var pelsen virkelig fin. Er ikke det litt snålt?

Om jeg noengang skjønner hvordan den nye mobiltelefonen virker kommer det et bilde.

Link to comment
Share on other sites

åtejeger.....7.4 kg er sånn mitt på treet.Tvilsomt noe revir hann dette, men vanlig vekt på en normal voksen rev. Som regel kan du se på slike revir dyr at dem ofte har levd et hardt liv. Kan mangle tender, mye arr å greier på snute osv....¨å som regel er dem en del større enn gjennomsnitten.

Bare tenk på deg selv hvordan du ville sett ut dersom du prøvde å gjøre hevd på en del av byen din :lol: og i tillegg burde du vært størst mulig.

Link to comment
Share on other sites

I gårnatt kl. 02.30 fikk jeg en kjempefin hannrev. Har ikke veid den, men er nok ca. 8kg. den la seg på 70m hold, og når skuddet gikk reiste den seg ikke opp (for å si det sånn). :twisted:

 

17cljd.jpg

 

Nr 6 for sesongen på meg.

Gratulerer alle som skyter rev, ser ut som det begynner å ta seg opp (heldigvis) for det er ikke skutt mange rev de siste 2 måneder...

Link to comment
Share on other sites

er en rev på 7,4 relatift stort eller er det en venlig rev? kan det være en revir rev?

7,4 er nok mer enn snittet og kan godt være sjef i reviret. Det spørs om det har vært jaktet i området tidligere. I teorien kan jo alle store bli skutt ut ett år, og da er det duket for slike som din. Min maksrev er hittil 8,5 kg. Storparten ligger på +- 6 kg.

Link to comment
Share on other sites

Fiksa litt på åtelyset i kveld. Ordnet en skjerm under lampa, da jeg fikk strølys inn mot glugga. Spedde på med hjorteavskjær. Reven har arbeidd mye med den nedgravde hjortekalven. Har satt på varsler nå. Håper det byr seg en sjanse snart.

Legger inn et bilde fra åtegropa, som ligger inntil en skogkledd steingard og mot glugga. 80 m.

Bilde0428.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg skaut ein hann rev på 6,5 kg i sommer. Ganske sikker på dette var revirhannen i område da den hadde knekte tenner overalt ørene var godt herja og i tilleg er det kommet ein ny rev inn i område.. Grunnen til at eg kan vite det er at det er ein sølvrev.. Heilt kål svart :D

Såg ein revevalp i samme område for 3 år siden. Den var og heilt heilt svart, men siden har eg ikkje sett den. Ingen andre heller og plutselig i hjortejakta dukka den bare opp :D

Link to comment
Share on other sites

Ble 2 rever på meg natt til lørdag.

En hannvalp på 4,9 kg og ei tispe på 6,1 kg.

Begge to var veldig fine i pelsen.

Deilig å være i gang igjen.

Bruker nå kaliber .223 og fabrikkladet Fiucchi 50 grs vmax.

Ble ganske store utgangshull synes jeg.

Så vil nok vurdere å lade opp noen lettere kuler.

I fjor brukte jeg .222 og 40 grs Blitzking, og da var det svært sjelden gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har litt lyst på en revevarsler om dagen. Men har så langt ikke funnet noe. Jeg må ha en med mulighet for ørepplugg. I tillegg bør den tåle all slags vær. Det bør jo være en stabil varsler. Noen som har noen tips?

Jeg kjøpte en på brunst.no som virker perfekt for deg. Den har øreplugg og er trådløs.

Link to comment
Share on other sites

Har litt lyst på en revevarsler om dagen. Men har så langt ikke funnet noe. Jeg må ha en med mulighet for ørepplugg. I tillegg bør den tåle all slags vær. Det bør jo være en stabil varsler. Noen som har noen tips?

 

Ta en titt på brunst sin! Har ikke prøvd den, men ser lovende ut. :smile:

 

Ellers flott innlegg du hadde på bloggen din!

 

Edit; Jaffa kom meg i forkjøpet :D

Link to comment
Share on other sites

Da har det kommet ny snø igjen og eg prøver ein tur til i glugga i kveld :D tempraturen ligger på 0 grader så viss det skal til og regne igjen, så bli dette i form som snø hadde det ikkje vert for jobb i måra tidlig sku eg sotte lengre...

Setter meg ut ca kl kvart på ti og sitter til vel 12.

Lykke til andre som skal ut i kveld :D

Link to comment
Share on other sites

Litt utenom men jeg spør no for det.

 

På en kjøretur i dag kjørte jeg nesten på en kongeørn. Det viste seg at den satt å spiste på en grevling, bare hodet og deler av forparten var igjen.

 

Når går grevlingen i hi??

 

Hadde regnet med den sov i beste velgående. Må og si at denne episoden skjedde i helt nord i Hedemark

Link to comment
Share on other sites

Det finst bare en lovlig åtesaks som du kan bruke til rev i Norge :D

 

Du bør lese tråden til Vestmann her inne på kammeret.

Veldig bra tråd, fantastisk bra arbeid han har lagt ut :wink:

Bilder og detaljert beskrivelse om utføring av fangsten

 

link :http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=112&t=31058&start=0

Link to comment
Share on other sites

Varsleren peip 0430 i natt. Ned og på med demper. Ser en rev som sitter litt bortenfor åtet. Mens jeg har opp vinduet har den beveget seg litt lenger vekk. Men, nå er det to stk. Finner den ene i siktet og slipper skuddet. Hører innslaget. Ca 110 m hold. Vanskelig å si vekt og kjønn, da den var halvveis oppspist i dag tidlig da jeg såg på den........

 

Ellers mye revespor å se etter denne natta.

Link to comment
Share on other sites

Satt på hjortepost søndags morgon. I høgstfeltet ovom meg kom det ei kolle som fekk eit skot....snudde meg og kika nedover der det kom ein liten rev tuslande oppover...som ogsa fekk seg ei kule 8)

Det viste seg at reven var full av skabb, hårlaus på heile bakdelen, inkl. halen. Hadde nok ikkje levd lenge den nei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...