Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

filmene åtejakt på rødrev er utrolig bra:)

 

noen som har noe tips om hva jeg kan bruke som åte, får ikke tak i noen mere kjøtt på ei stund, å er det noen anna en hundepellets?

 

Dra dit de har firstprice produkter.

Der har de hundemat på hermetikk av oksekjøtt og en skikkelig stinkende saus. 1,3 kg til 12.90kr

Link to comment
Share on other sites

Regner med det var en annen rev som tok for seg noe av reveskrotten. I ettermiddag var jeg nedpå atlega for å hente reven og legge den på åteplassen. Da var det bare skinn og hode igjen. Det siste innhugget i skrotten var det nok kråkefugl og mulig ørn som stod bak. Var mye revespor å se. I tillegg var det spor etter røyskatt helt attmed huset. Skrudde opp ei rottefelle på et tre i nærheten og agna med litt rådyrhjerte. Kikker ut fra kjøkkenglaset for å se om røyskatten har gått på. :D

Link to comment
Share on other sites

Resultatet uteblir, men i dag var det nære på :shock: Satt meg i glugga kl 22.00 og blei sittende til ca 00.45.. På vei heim igjen 20 m ja 20 M :o fra glugga er det revespor på vei mot åte. Dette er liksom på baksia og forventer ikkje at reven kommer derfra, da den møtte på mine spor har reven tverrsnudd og gått tilbake i den retningen den kom fra :( Jaja ivertfall er reven ute og går i område.. Tar ein pause no og neste økt blir fredag viss forholdne holder seg..

Har ikkje vert noe aktivitet der på lenge?? har lagt ut slakteavfallet av mellom 10-12 hjorter der i høst mye ravn/kråkefugler slakteavfall fra andejakt og annet husholdning avfall.

Alt sammen har forsvunne fra åte innen 4 dager fra vi har lagt det ut.

Noen som har ein forklaring på koffor det plutselig er stopp?

Link to comment
Share on other sites

Etter dårlig hell på tidligjakta på åkern venta jeg te første snøfall:)

La ut rådyrslakt mandag kveld og monterte vegglampe på låveveggen.

Tirsdag kom det snø, og spor observert på jordet.

 

Idag:

kl 21 00 Da starta det med 8 rådyr som beita på jordet .

kl 21 30 ble første reven observert, men den var skeptisk te lyset og kom ikke på åte.

kl 22-2230 sprang det 4 rever rundt på nysnøn i tillegg, (tispe med 3 valper).

kl 23 00 klarte jeg ikke holde igjen da en stilte seg med sikker bakgrunn på 120 meter i månelyset.

Det opplyste retikkelet i Vortexoptikken fant bogen på en valp og skuddet gikk- perletreff (kort utras)

Demperen fra 223`n laga lite lyd og 1 valp sto forfjamsa igen før andreskuddet gikk (Slukka lyset tvert)

 

Ble 2 tispevalper på 5-6 kilo :D

DSCF1872.jpg

 

Ser fram te mange lange netter i glugga framover :D

Link to comment
Share on other sites

revetispe på 7 kg :o det er jo relativt stor rev etter min meining..

 

Trøtt trøtt og trøtt!!! venter til i måro med og ta meg ein tur på gluggen.. Har store problem med og skaffe nok åte i år.. Har 4 stk åter som gjerne sku vært fora alle, men har bare nok åte til 2 åter for tia.. blir ein liten tur ut med noe småbiter osv i dag og for og sjekke om det har vert rev på det åte eg har jakta på i det siste...

 

Håper på og få skutt min første rev med fullvinter pels før helga er omme :D :D

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kikker på det første bilde jeg la ut i dag, så ser du hvordan du skal få åta til å vare lenge. Få deg en kv/m hønsenetting ¨legg åta inni, surr igjen nettingen med tau slik at du kan legge mere inni dersom du får tak i.

Om du gjør det på denne måten, så vil mikkel ta seg god tid på åta + at han ikke får med seg noe bort derfra. Han blir sikkert å dra det litt ut gjennom nettingen, men får ikke med seg løse biter. Har hatt min liggende uten å fylle på siden i høst, å dette var nr 9 som ble tatt på den åta etter at den var lagt ut.

men husk å binde fast nettingen også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe på åtet i natt. Kjørte en tur for å hente ett rådyr i ettermiddag. Et stort rådyr som hadde blitt kassert pga. gammel skuddskade med verk i.

Forrige helg avlivet jeg en sau med knekt fot. Denne la jeg nedi fjøra i påvente av å få grav det ned. I dag var det mye spor ned til sjøen. Skjønte at reven hadde funnet sauen. Kjørte ned for å hente den, og hvem andre enn en stor rev satt ved sauen. Klokka var 18. Den stakk over elva og jeg tok sauen med opp til åteplassen. Var bare halve vekta igjen av den. Tror havørna har hatt gode dager der også. Vel, nå tror jeg det kan bli mer aktivitet her igjen. Dumt å ha åte nede i fjøra, uten å postere der.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG:)

 

Første reven datt igår, klokken 02.43.

Kom skrått nedenfra åte å rett i mot glugga, datt på 43m. Tispe på 11,6 kg.

Kommer bilde senere idag:)

Ser at de fleste reven som blir skutt her ligger på rundt 5-8 kg, så en rev på 11,6 er ikke så vanelig ? Veide den med helt ny digitalvekt så skulle ikke være noe problem med den.

 

Var ihvertfall sinnsykt moro, første reven på dette åte:)

Link to comment
Share on other sites

no har eg vert og fått fatt på ein påkjørt spissbukk :D skal deles litt opp og legges ut på 2 stk forskjellige åter. Dei med mest aktivitet, snøen holder på og regne vekk her, men ellers håper eg på som sagt min første rev med vinter pels innen helga er omme!

 

Gratulerer til alle som har skutt rev!

Link to comment
Share on other sites

Kort spm.

Vet ikke om det kanskje er besvart, men..

 

Dersom det skytes en rev på åtet, vil det komme ny rev mens det allerede ligger en død der? Hvis man henter den første, så vil det nok ikke komme mere pga vitring...

Hva praktiserer folket?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge den er innenfor skuddhold så venter ikke jeg for at den skal gå på åte først. Hvordan ligger åta di, åpent eller med noe skjule muligheter i nærheten? I nærheten av trekkruter? Hvis det er rev i nærheten kan det bare bli snakk om litt tålmodighet. Jeg hadde åte ute i oktober ifjor og hadde ikke revespor på åte før midten av desember, noen ganger tar det bare litt tid.

Mvh Toby

Link to comment
Share on other sites

Nannestad......er vel ikke så mye du kan gjøre med det, han kommer nok når han føler for det. Men husk at du ikke går å kikker på åtet hver dag, hold deg selv langt unna så slipper den kjenne vitring av deg.

Har du lys på åta???...å i såfall, står det rett på å er veldig skarpt, kan den være veldig skeptisk. Vri heller lyset litt bort da, skal ikke mye til før du har nok skytelys.

Vet jo heller ikke hva du jakter med, men om det er hagle vil jeg tro du har åta ganske nært der du sitter. Å da er det enda vanskeliger å få den til å komme.

Så mitt råd er at du bare skal glemme hele jakta en stund, la mikkel kose seg alene til den blir vant med at det er mat der.

Finnes ingen måte å overtale mikkel på om han ikke vil det selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Observert 4 rever i området rundt åtet hittil, kun 1 som har kommet inn på åtet og den endte sine dager der. Ikke fått de andre inn på akseptabelt skuddlys..

 

Så en rev i natt på jordet ved huset vårt, men hadde seff rifla i bilen,henta den men ble for sein på den..

Men da jeg sto opp halv 9 i dag tidlig sto den jaggu på jordet da også, og da lå rifla ved senga.. Åpna vinduet og prøvde den akkurat da den var i ferd med å forlate jordet, dårlig avtrekk og så ingen reaksjon på reven.. Var ute med bikkja å så etter den, men ingen indiksjoner på at jeg traff.. Så den ble friskmeldt, men området irundt er nedtrødd av revespor, så har ordnet nytt åte på denne plassen i dag, så må tro jeg får sjansen på flere utover :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...