Jump to content

KRÅKEFUGL jakten 08/09


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 592
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

bruker å samle dem opp i en søppel sekk og når denne er ca litt over halv full så kverner jeg dem på gården til en kompis :P kjempe greier å ha på åte! :D

kråkene er som kjent ikke veldig nøye på maten så de gnafser i seg griseriet som bare det :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har bare hagle å salong i min disposisjon :P

 

spyler jo over kverna etterpå da :P men jeg har en ond plan om å skaffe meg noe morro i kaliber 222, 223, 22-250 eller noe annet som står i fare for å ødelegge kråka litt mer enn salong. ser forferdelig morro ut! er det ikke noen her som har film av noe kråke jakt og dele med oss? har begynt å sett det meste på youtube nå :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

chokene dine er åpne nok de ;) om du ikke blander 1/4 og 3/4 da ;)

om hagla er godkjent for trykket så ser jeg ikke noe betenkelig med å skyte stål i den. men sink er jo ett godt alternativ da ;) siden de er ladet til trykk som de aller fleste hagler i det kammer lengdene tåler.

 

va nok da eg gjorde.. Er vertfall det trøngste :)

 

Det va lettare før me bly.. det e min meining :!:

Link to comment
Share on other sites

var ivei en tur i dag, tjukt med kråke og skjærer på revefarmen...kråkene merket uro og begynte å lette parvis da vi steg ut av bilen, jeg lada hagla med en gang og begynte å gå bortover, og da lettet det ca 100 kråker tenker jeg. men de holdt seg på 30-40m+++ da de lettet men en skjære var litt dum å satt for lenge slik at jeg kom innpå på 15m, pang og rett ned :D

 

vi ble sittende og se på kråkene som kom tilbake, plutselig kom ei kråke på ca 20m og jeg brente av 2 skudd, førsteskuddet ble treff, men kråka fløy like godt som om den ikke ble truffet, men fjærspruten avslørte treff.

 

har brukt 4hagl og 6 hagl stål på kråkefuglene i 08 og så langt i 09.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens. Trenger litt tips her.

 

Hva er den beste og mest fengende måten å jakt kråkefugl på?

Finnes det egen lokk for kråke og er den evt dyr?

Hva slags våpen bør jeg bruke?

 

Gjerne andre inspill om kråkefugl jakt generelt :D

 

På forhånd takk :wink:

Link to comment
Share on other sites

prøvde litt idag slik dere sa.. 22.lr og hagla...brukte cd spilleren hypig, og greit kamuflert..

kom ikke ei j*vla kråke! , men kråkene er kansje ikke så aktive når det er en halv meter snø, og -10 grader :(

 

Som jeg har skrevet i tidligere innlegg og artikler, så er dette først og fremst høst og vårjakt dette med lokking av kråker.

 

Vinterjakt er vanskelig, pga snøen er viren å kamuflere seg i for kråker og pga det ofte bråker på snøen. Dette oppfatter fuglene meget kjapt.

Link to comment
Share on other sites

vet jo det.. men er man desperat så er man desperat :!: neida :lol:

 

men det var ikke tegn til annet liv der heller, tror muligens jeg så 1stk spurv, men da jeg var der 2 dager verken så eller hørte jeg kråker eller ravn..

 

får prøve når vintern har gitt seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i det du sier ErikR angående at kråkejakt med hubro og lokk er lite effektivt ved mange minusgrader og stor snødybde. Noe som derimot kan være svært aktuelt og lett å gjennomføre er åtejakt. Dra til nærmeste matvarebutikk rett før stengetid, og spørr om du kan få resten av brødet de ikke kan selge dagen etterpå på grunn av holdbarhet. Du får sikkert tak i noe, de fleste er bare glad for å bli kvitt det! :wink:

 

Så når du kommer hjem "pakker" du ut godsakene fra embalasjen, og kutter/hogger det opp i passe biter med passende redskap. Det med størrelse på bitene er særdeles viktig, da du må lage dem akkurat store nok til at kråkene ser dem lett fra luften, og akkurat for små til at fuglene gidder og transportere dem til et annet sted for å spise dem.

 

Det som gjør denne jakten svært effektiv er det at kråkene oppdager maten veldig fort når det er snø, logisk nok på grunn av kontrasten mellom brødet og snøen.

 

Kamuflasje trenger ikke være veldig vanskelig det heller egentlig. Jo mer snø, jo lettere. Finn et egnet sted, grav deg ned til barmak, og stable opp snøen du graver ut rundt skjulet. Har du hvit overdel/bukse (type gammel norsk militærsak) kan du bare sette deg ned på noen granbar. Bare man sitter stille funker det bedre enn man skulle tro. Hvis man har litt bedre tid, kan man slå fire hjørnepåler ned i bakken, og sette opp et kamuflasjenett som tak. Dette gir økt bevegelsesfrihet, noe som kan være greit i kulda!

Link to comment
Share on other sites

Du kan få noen kroner av fluebindere for vingene på nøtteskrika jøgge, hvis du tar vare på dem.

 

Har lagt den i frysarn. Hel og fin. :)

 

 

Husk at å skyt nøtteskrik føre te ulykke med jakta nu da jøgge!

 

2 Nøtteskrika så langt denne sesongen, og har hatt en kjempefin jaktsesong :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg og "222. Nitro" var ute en tur i dag på kråkejakt. Var fint vær med sol og null vind og vi bestemte oss for å jakte med rifle. 8)

Var lite fart i starten, såg ei og anna kråke, men de var nærmest umulig å komme seg til skuddhold på. :x (skjærene og kråkene her er unormalt lettskremte, de har kanskje en grunn til det og :twisted: )

Ble ikke før senere på dagen vi fikk øye på en liten skjæreflokk som satt i en skog rundt 300m unna, begynte å gå sakte bortover mot flokken og kom oss inn på 107m før skjærene begynte å bli urolige. La oss da ned og "222. Nitro" fikk plassert et skudd på ei av skjærene med sin 17.HMR og ho falt rett ned. :wink: Gikk etter flokken å kom inn på 108m igjen før skjærene ble urolige. La meg ned og skjøt da mitt første vilt med ny rifla i 6,5x55 :D

Skal vell jakte kråke og skjære hele helga som kommer, så får håpe på litt større uttelling da :P

 

21l3bef.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noe sted i Oslo-området hvor det lovlig kan jaktes kråke, på søppeldynger e.l..?

 

det er vel grunneiers tillatelse det står på.

 

tviler på at du får skyte så mye på søppelfyllinger i nærheten av den overparanoide tiggerstaden, men det skader jo sjelden å spørre.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger vel ikke dra så langt. Reiser du nordover mot Lillestrøm/ jessheim så er det nok av jorder og gårder. Unngår du rushtrafikken så går det på ca 20 min. Men fra en vestlending til en annen: reis hjem igjen før du pådrar deg forpliktelser som holder deg østpå i mange, mange år :wink: !

Link to comment
Share on other sites

hei viss du har eit terren som er litt varierende m små åskammer og litt varierende terreng er d best og plassere hubroen høgt ellet lavt i terrenget noen somhar noen ideer?? :D tenkte meg på jakt på lørdag menne er ik heilt sikker på om eg skl plasere den opp eller lengre nede i terrenge :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...