Jump to content

KRÅKEFUGL jakten 08/09


jmonsen

Recommended Posts

Skaut en korp på åte for en ukes tid siden. Hivde denne på åte, og dagen etter var den rivd i stykker og spist opp.

Men nå har det oppstått et problem. Det er ikke en eneste korp eller kråke i nærheten lengre. :shock:

 

Noen som har samme erfaring?

 

 

Det at det ligger døde kråkefugler på åta her hos meg pleier hvertfall å være en ganske kraftig festbrems for kråkene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 592
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håper ErikR ikke har noe i mot at jeg linker til en artikkel han har skrevet.

 

Les her du, her får du all infoen du trenger, og litt til, for å drive vellykket kråke/ravnejakt med hubro. Denne artikkelen fikk meg til å begynne med jaktformen, og siden har det nå totalt blitt over 100 fellinger! Den siste kom i går, på åtet med .22-250'en. Jeg legger ikke ved bildet jeg tok for å si det sånn :wink:

http://erikroysland.blogspot.com/2008/02/ny-artikkel-krke-og-ravnejakt-med-lokk.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis tok vel rundt 45 i fjor. Men har ikke fått jaktet noe i år, på grunn av at minkfarmen vi jaktet på er lagt ned. Finnes ikke kråker.. :(

 

Men fikk heldigvis en god nyhet for noen dager siden. Var en hønefarm som hadde problemet med kråker som dreit ned fjøset :P Så de var glade om jeg kom og skaut noen av de. Dem ville også betale skuddene for meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint det vereide. Hyggelig at så mange har hatt nytte av artikkelen.

 

Snakket med reggisøren og det vanker kanskje en ny film om kråke og ravnejakt. Det har vært etterspørsel og det spørs om vi kanskje ikke gir etter for presset;)

 

Desverre hr jeg ikke jaktet mye ravn eller kråke den siste måneden. har dog skutt ravn på fjellet som bifangst på harejakt. fant trekkrutene og satt og ventet. veldig effektivt og der med hagla..

 

Lykke til videre alle sammen. Savner litt bilder her inne...

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint det vereide. Hyggelig at så mange har hatt nytte av artikkelen.

 

Snakket med reggisøren og det vanker kanskje en ny film om kråke og ravnejakt. Det har vært etterspørsel og det spørs om vi kanskje ikke gir etter for presset;)

 

Desverre hr jeg ikke jaktet mye ravn eller kråke den siste måneden. har dog skutt ravn på fjellet som bifangst på harejakt. fant trekkrutene og satt og ventet. veldig effektivt og der med hagla..

 

Lykke til videre alle sammen. Savner litt bilder her inne...

 

 

Hvor har du kjøpt den cden du lokket inn kråker og ravn med i denne filmen Erikr?

Forøvrig en moro film, og godt viltstell det der.

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint det vereide. Hyggelig at så mange har hatt nytte av artikkelen.

 

Snakket med reggisøren og det vanker kanskje en ny film om kråke og ravnejakt. Det har vært etterspørsel og det spørs om vi kanskje ikke gir etter for presset;)

 

Desverre hr jeg ikke jaktet mye ravn eller kråke den siste måneden. har dog skutt ravn på fjellet som bifangst på harejakt. fant trekkrutene og satt og ventet. veldig effektivt og der med hagla..

 

Lykke til videre alle sammen. Savner litt bilder her inne...

 

 

Hvor har du kjøpt den cden du lokket inn kråker og ravn med i denne filmen Erikr?

Forøvrig en moro film, og godt viltstell det der.

 

Les tidligere poster her. har og skrevet en artikkel på bloggen min der jeg beskriver i detalj alt jeg gjør på kråkejakt. lydene er lastet ned fra www.svartkrutt.net. all honnør til de !

 

lykke til. mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Sitter og oppdaterer BJF sin felling statistikk av predatorer.

I dag er det raportert inn 4 skjor, 2 nøtteskriker og 1 kråke.

 

Er det bare å registrere seg og fylle inn antall skutte?

 

PS: reiser på kråkejakt nå snart, hvordan oppfører kråkene seg i litt grått og mørkt vær?

Link to comment
Share on other sites

Kråkene (OG RAVNEN) pleier å komme om det er oppholdsvær. Regner det, kan de være svært så vriene å komme på talefot med..

 

Lyden av lokken bærer dårligere i vind og regn.

 

Her eg bur er kråkene og ramnen mest aktiv på åte når det regnar virkar det som.

 

Ser omtrent ikkje kråkene på åte før det blir styggeveir

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at BJF sto for Bergen jeger og fiskeforbund. :roll:

 

Skulle hatt noe sånt her jeg holder til også.. :?

En liten koreksjon Bergens Jæger og Fisker forening ( anno 1895)

BJF har drevet med dette siden starten av foreningen, men det har vært et opphold i denne tradisjonen noenår. Desverre,

Har du et Jakt og Fiskelag på bostedet ditt, så få det på programmet. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hvor plasseres åtet? Får dere kråkefugl ned på bakken i "gammel skog" el. bør man ut på glenner/jorder?

Jeg er litt skeptisk til posten jeg har rigget til. Får se hva dere svarer med, kansje det kreves forandringer.

Kunne tenkt meg en tur når rifla kommer fra gjenging/demping, er ferdig til torsdag!:D Det hadde hvert gøy å fått noe fangst å melde!??

Link to comment
Share on other sites

Åte bør nok plasseres åpent. Dette fordi det er lett for fuglene å se farer og flykte unna. Ta hensyn til dette når du plasserer åtet. Finn deg heller et skjul der det er tett. Fx Store grantrær osv...Er nok kanskje mest ei riflejakt dette, mye på grunn av at åtet gjerne plasseres veldig åpent og du ikke kan skyte på særlig lengre hold enn 30-40 meter med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Fikk dratt ut et elgskinn og noen klauver kråka kan hakke litt på nå på søndag, så forventer resultater nå! Problemet er jo at helgene går med på post eller midt i skogen, hoiende etter 159 kilosdyr!

 

Ser forresten at det er flere Risør folk her i tråden, 93R17-BV. Hvor jakter du? :)

Link to comment
Share on other sites

Blei ei ravn på en kompis i går når vi var ute og vi fikk en ilag i dag. Utrulig hardskutt ravn her :shock: 6skudd totalt på siste ravnen med hagle.

 

Bilder kommer

 

Skjønner ikke at ravnen er så hardskutt.

Har selv skutt ravn med 24 grs lerduepatroner. Datt stein død i smellen! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ravnen ER hardskutt. Ett skudd på en fugl er liten eller ingen bakgrunn for å si om 24 gr funke rpå ravn. Har selv rundt 150-200 ravner på samvittigheten og selv 4'er hagl kan være i det minste laget om holdet blir over 30 meter.

 

Spesiellt om ravnen sitter, kan den være hard å ta av dage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er alltid på åtet en tur om morningen, har fikset adkomsten til skjulet så ingenting som er på åta kan se meg. Skjulet er av granbar/stokker og holder vannet og vinden ute, men er best egnet for liggende skyting med tofoten.

 

Men som sagt, det blir stort sett mellom 7-11 på morningen, alt etter dagsformen egentlig. Hvis det er lite aktivitet tar jeg bare et par blås i pee wee fløyta, så kommer det alltid en skjære eller kråke flygende inn på åtet for å se etter hva som lager lyden. Når kråka/skjære ikke ser noe døende dyr, tar de like gjerne en matbit på selve åtet, og skuddmuligheter byr seg.

 

Jeg jakter på Barmen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...