Jump to content

KRÅKEFUGL jakten 08/09


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 592
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har et spørsmål angående det å bruke cdspiller.

 

Hvor langt unna hubro'n kan man bruker spilleren? Er det slik at spilleren blir brukt for å lokke til seg fugla og når de kommer hitover får de øye på hubro'n og kanskje ikke tenker over at lydene kommer et mindre stykke unna?

 

Tenker på å bruke rifla til å ta dem med og da blir det jo gjerne til at man kan sitte litt lengre unna.

 

Eller kanskje jeg skal sette cdspillern under hubron?

Link to comment
Share on other sites

Nei Cd spilleren må du alltid ha ved siden av deg. Dette for å kunne bevege spilleren i ulike retninger, noe jeg mener er helt nødvendig.

 

Jeg pleier å sitte 4-5 meter eller så unna hubroen, de gangene jeg bruker den.

 

Rifle ville jeg ikke hatt som hovedvåpen. Hagle er etter min mening langt bedre til denne jaktformen.

 

Har du lest denne artikkelen? http://www.kammeret.no/portal/smaviltja ... ke-og-ravn

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde aldri vurdert noe annet enn hagle. Sjeldent de lander egentlig og siden ditt hold er oppmot 39 m så tar du de lett med hagla og. De gangene jeg kun har hatt rifle har jeg angret BITTERT på at jeg ikke tok hagla. Har skutt endel med 300'en min men dette er mest for gøy på litt lengre riflehold.

 

Dessuten har du sjanse til å skyte langt flere fugl med hagle siden du har et skudd til å ta de i flukten med. Pleier alltid å skyte den som lander for deretter å klemme i et til skudd i magasinet som jeg holder i neven. Har vel skutt 6-7 ravner på 10-15 sekunder på denne måten. synd det ikke er lov med flere skudd i halvautoen, hadde gjor større innhogg i bestanden om det var lov med fx 4 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Men dersom man lokker til seg kråkefugla uten bruk av bulvan, men med et saftig åte rett ved, vil de kanskje lande for å ta til seg noe av maten?

 

 

Nei, det vil den ikke. Punktum.

Tenk deg at du er en soldat i krigen, og stormer fra en skyttergrav til en annen, så midt på veien finner du deg en hamburger. Stopper du da opp, legger ned våpnene og begynner å spise? Tvilsomt :wink:

Hele poenget med hubroen er å få kråkene i kamphumør, stupdykkende og sirklende rundt der du sitter så flest mulige haglesjanser åpenbarer seg!

Link to comment
Share on other sites

Pee wee fløyta kan du legge igjen hjemme...ikke rette arenaen å drive dette på.

 

Du risikerer nemlig at kråkene avslører deg temmelig kjapt. Sett deg heller et annet sted enn åta di og ¨bruk fløyta. min erfaring med åte er at du bare setter deg og venter, akkurat som på reven bare dette drives på dagen. Det er også delte meninger om man bør skyte kråke/ravn på reveåta.

 

Ikke misforstå, pewee er ei brukbar fløyte innimellom det, men cd spiller er den langt overlegent når man snakker lokkejakt.

 

Bruker en den feil så støkker en mer enn en får inn fugl. Det kreves en god del erfaring for å bruke ei fløyte som dette. men den kan virke når ingenting annet gjør. Fikk i vår inn en stor flokk med kråke og skjære. ellers er det bare enkeltfugl jeg har greid å få inn med pee wee..

Link to comment
Share on other sites

Ok takk for godt svar.

 

Da er det frem med hubro+cd spiller i morgen tidlig igjen. Var jo moro når jeg hørte responsen fra skjærene i dag tidlig. Men de må ha sett meg, for de holdt seg i tretoppene rundt.

 

Hva er det de delte meningene går ut på mtp kråkejakt på reveåtet?

Link to comment
Share on other sites

Det er iallefall bra å ha fugler der. Det varsler reven ofte..

 

Som jeg skriver i artikkelen, så er jakt på snø meget vanskelig. Vet at andre her inne har motsatt erfaring, men mye av grunnen til at det er vrient er at det er vanskelig å være stille når det er snø. I tillegg er kamuflasje mye vanskeligere og. Du er avhengig av å være et sted uten snø og helt lydløse klær. Men bevares, det er bare å ut å prøve. Skjærene er ofte mer forsiktige på lokken, det er vanlig. Men jeg har faktisk lokket inn skjør som nesten har glodd inn i geværpipa, med påfølgende smell! Forresten så har skjær lett for å komme på pee wee, etter det jeg har erfart.

 

mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

våknet av piping på revevarsleren i dag. Der satt det to skjærer å koste seg med fisk å hundfôr. Jeg skøt på den ene å den datt stein dau, så 22`en gjorde jobben. Så ladda jeg magasinet for der var det selvsagt bare en kule igjen. Jeg hørte det skvaldret fra flere skjærer der, å de fløy fram og tilbake og satte seg over den døde skjæra. Fikk trådkorset på en som satt fint til i et tre. Et Puff og et klask i fuglekroppen så var nummer to for dagen berga.

 

Gikk ut å henta dem å da sto naboen og smilte, så han virka nok så fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært aktiv i denne tråden før, men ser at det er en del som skyter endel og det er bra.

Status her er så langt i sesongen 08/09:

 

53 kråker

12 Skjærer

2 Nøtteskriker

 

Satser på å øke antall kråker kraftig nå i siste mnd. Setter 80stk som mål så får vi se :D

Link to comment
Share on other sites

Da ble det 6 skjærer til før februar var slutt. Tips til dere som driver med skjærejakt er å skyte "sjefsskjæra" i hagen. Hos meg kommer det da en masse skjærer å slås om reviret og er enkle å ta. Funker veldig bra helt på slutten av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ei kråke forrige helg. Fra glugga var det 174 m til treet ho satt i. Nærmere går det nesten ikke å få de for tiden.... :twisted:

 

Med .222 rem og 35 grs. v-max ble det kjapt kveld. Brådøden gjorde at føttene låste seg og ho hang ei stund opp ned før ho deiset i bakken. Fronten var grei, men det ble noe ugreie på baksiden. :roll:

 

Kråka ble lagt i fryseren. Skal prøve bulvanen neste helg.

 

DSC00464.JPG

Link to comment
Share on other sites

tar eley subsonic ravnen :roll::?: ?
Ja. Hvis du treffer... :wink:

 

du tar den med sprettert også, vis du treffer riktig :lol:

spørsmålet er om det er humant, og dreper effektivt :wink:

har hørt om mange som har hatt god effekt med eley sub på ravn , så det duger sikkert!

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet er om det er humant, og dreper effektivt

Nei. Les en gang til. Spørmålet er "tar eley subsonic ravnen?"

Det svarte jeg på.

Du tror det duger, basert på andres erfaringer. Jeg vet det duger, basert på mine erfaringer. Hadde det vært problematisk, hadde nok svaret mitt vært noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Om .22 subsonic dreper en ravn humant? Ja, hvis du treffer der du skal! Har tatt noen få ravner med dette kaliberet der jeg jakter, og de har alle falt om uten et eneste sprell. Da var det vel litt verre med ei av skjærene jeg måtte løpe etter i krattskogen her for å få has på, hadde et litt dårlig treff på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...