Jump to content

KRÅKEFUGL jakten 08/09


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 592
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjøt ei kråke ikveld på posteringsjakt. Rett ved huset her er et granholt og på denne tida av året kommer en større flokk og setter seg til for natten. Det slår sjelden eller aldri feil, det gjorde det heller ikke idag.

 

Desverre var det så mørkt da det smalt at jeg ikke klarte å finne igjen kråka. Var ca 50 fugler i flokken..

får se om jeg finner den imorgen når det er lyst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært heldig med fangsten i kråkefellen min så langt, men jeg skal fortsette med slakteavfall ut over høsten og vinteren. Når det blir mindre mat å finne i naturen så lar kanskje kråkene seg lettere lokke i fellen.

 

Har dessuten hatt med meg en .22 med demper på hjortepost etter å ha observert mye kråke og ekorn, men heller lite hjort. Selvfølgelig er småviltet som blåst straks man tar tar med egnet våpen i tillegg til hjorteriflen... :roll:

 

Uansett tror jeg jeg skal ta med passende verneutstyr på kråkejakt fra nå av. De vet visst å forsvare seg...

Angrepet av spøkefugl :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk lyst til å prøve hubroen igjen her også, den har ikke vært ute på lang tid så det var på tide den fikk luftet seg litt. :wink:

 

DSC00132Small.jpg

 

Det ble ikke noe kjemperesultat denne gangen men 5 kråker måtte bite i gresset.

Enkelte dager kan det klaffe skikkelig og da kan det bli både 30 og 40 kråker på noen timer, men det er gjerne tidlig i sesongen med mye uerfaren ungkråke på vingene.

Link to comment
Share on other sites

Fikk lyst til å prøve hubroen igjen her også, den har ikke vært ute på lang tid så det var på tide den fikk luftet seg litt. :wink:

 

DSC00132Small.jpg

 

Det ble ikke noe kjemperesultat denne gangen men 5 kråker måtte bite i gresset.

Enkelte dager kan det klaffe skikkelig og da kan det bli både 30 og 40 kråker på noen timer, men det er gjerne tidlig i sesongen med mye uerfaren ungkråke på vingene.

 

Er dette en Hubro som har bevegelige vinger. Har en litt mindre en, der vingene ikke er bevegelige. synes ikke Kråkene "tenner " noe på den. Noen tips om hvordan efekten kan bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Er dette en Hubro som har bevegelige vinger. Har en litt mindre en, der vingene ikke er bevegelige. synes ikke Kråkene "tenner " noe på den. Noen tips om hvordan effekten kan bli bedre.

 

Den har bevegelige vinger ja, men min mening er at dette systemet er helt ubrukelig. Blåser det litt så skramler vingene i vinden og skremmer dritten av alle kråker i nærheten. Det beste er å feste vingene skikkelig for å unngå dette. En kråke i klørne på hubroen hjelper ganske bra på humøret til innkommende fugler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes at de vingene ikke har den helt store effekten. Men kunne tenke meg å kjøpe og prøve den kråka som flakser, som crow-mart selger. Noen her som har prøvd den?

 

Har jaktet rekordlite kråke og ravn i år. Må prøve litt mer frem mot jul. Ps det kommer en artikkel om posteringsjakt på bloggen min snart. Følg med! Skal ut og teste et nyoppdaget punkt der mye ravn spesielt, passerer ofte..

Link to comment
Share on other sites

Men kunne tenke meg å kjøpe og prøve den kråka som flakser, som crow-mart selger. Noen her som har prøvd den?

 

Jeg har den flaksekråka ja, men dessverre har jeg ikke fått testet den mot ekte kråker. Størrelsesmessig er den ganske liten, en del mindre enn ei kaie og litt større enn en trost. Produsenten sier da også at det ikke er størrelsen det kommer an på, men bevegelsen :mrgreen: For den flakser som faen, det skal den ha. Har "trua" på denne faktisk, og gleder meg til jeg får prøvd den under praktisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den flaksekråka Erik. Har samme erfaring som med hubro egentlig, enkelte dager kommer det nesten ikke kråker ned, så kan jeg sette den på samme plassen ett par dager senere og da er de helt ko-ko, ikke gjøk altså :wink::lol:

Den går i bortimot ett par timer på ett sett batterier.

 

Skal teste begge samtidig en dag bare for å se om det kan ha noen effekt, mulig innkommende kråker tror flaksekråka er skadet så de vil slippe seg ned for å hjelpe......

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd med lokkelyder og døde kråker under hubroen, Mikkelrev?

 

Har lokkelyder på en cd-plate som egentlig funker bra. Men jeg driver på å lokker utenfor der jeg har hytta. Har skutt en del der så det kan være grunnen til at det ikke kommer inn så mye. Kanskje jeg skal prøve en ny plass. Det er ikke en hubro jeg har men en stor Ugle. Nytta er vel des samme der går jeg utifra.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært oppe før.

De fleste av oss makulerer de i nærmeste søppel konteiner. Eller legger de til revåte.

Spiser ikke kråke som ha vært i nærheten av by, søppelfylling eller oppdretsanlegg.

 

???? hvorfor ikke de som har vært på oppdretsanlegg

 

foret de får i seg er helt stue-reint

det består av fiskeolje, formel av fisk + farge

 

ser ingen fare med å spise det

 

toppskarv

 

(røkter på oppdretsanlegg)

Link to comment
Share on other sites

til helga har jeg planer om å jakte kråke/ravn/alt annet som passerer skulle jeg til å si :D

jeg /pappa har 22.Lr(med lyddemper) ,222 rem, div hagler osv. hva egner seg best?

jeg ser for meg at 222 og hagle kommer til å skremme vek nærsittende kråker :? ?

tåler de litt smell før de blir redde,eller blir de sky med engang?

går jo an å ha både 22.Lr for 30-80 meter,og 222 for 100+? men jeg liker ikke tanken på å skremme vekk med for høy lyd..

har planer om å bruke kråkelyder via radio også! :D har plasthubro og plastkråke,kommer sikkert godt med :wink:

og.. noen som har forslag til åte som man kan kjøpe i daglivare butikken? hundemat funker sikkert,men noe annet?

takk :D

Link to comment
Share on other sites

Der er flere grunner til at jeg ikke vil spise kråke som lever ved et oppdrettsanlegg.

For det første vet jeg ikke når foret er medisinert og hvilken medisin som eventuelt er i foret.

For det andre er ikke de kråkene mer mat vennlige enn koffertseien som står under anlegget.

Og forresten er det 25 år siden jeg spiste en kråke.

Og det er ikke favoritt fuglen min.

Link to comment
Share on other sites

er faktisk enig med deg, produserer selv fiskfor på ewos å er hyst spiselig, er jo godt med proteiner :)

 

eneste bivirkninga er jo att de kan bli for fete :roll::roll:

 

toppskarv

 

ja d kan så være, men tror kråka trekker såpass at tror ikke det er ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Der er flere grunner til at jeg ikke vil spise kråke som lever ved et oppdrettsanlegg.

For det første vet jeg ikke når foret er medisinert og hvilken medisin som eventuelt er i foret.

For det andre er ikke de kråkene mer mat vennlige enn koffertseien som står under anlegget.

Og forresten er det 25 år siden jeg spiste en kråke.

Og det er ikke favoritt fuglen min.

 

hehe

 

tror du kan være trygg for medisineringa og vist medisinering er det store skilt på anleggende

sjekk med forprodusentene hvor mye medisinfor som blir brukt i dag

er ikke som for 20-25 år siden :wink:

vet ikke kor du har vært å fiska sei ved annlegg

men det høres ut til røkterne ikke vet hvordan det skal fores

skal ikke hvære forspill vis det er foret riktig.

men at noen spiser kråke er over min forstand

(er ikke vidre glup :wink: )

 

mvh toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Der er flere grunner til at jeg ikke vil spise kråke som lever ved et oppdrettsanlegg.

For det første vet jeg ikke når foret er medisinert og hvilken medisin som eventuelt er i foret.

For det andre er ikke de kråkene mer mat vennlige enn koffertseien som står under anlegget.

Og forresten er det 25 år siden jeg spiste en kråke.

 

 

en annen ting er det at den vanligste medisinen er fra fisk det og, har ikke smakt kråke og tror ikke det blir gjort med det første. noen sier kråke er delikatesse men selv trenger jeg en overbevisning på dette. tror jeg kaster fuglen på åta i stedet

 

 

MVH Roy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...