Jump to content

KRÅKEFUGL jakten 08/09


jmonsen

Recommended Posts

Forklaring ønskes. Jeg skaut 2 kråker sist helg. Tydelige treff i brystet, fjær og dun "fauk" avgårde og det gjorde jaggu kråkene også. Brukte 22LR med Stinger ammo. Det skal jo være det kraftigste du får til 22LR men allikevel så datt ikke kråkene. Dene en fløy avgårde men nermet seg bakken ettervert og ble så bort, helt borte. Den andre fløy oppover i ring for så å bli borte. Disse må da være død. Avstanden i begge tilfelle var ca 35 m.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 592
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan garrantere deg 100% at ditt treff ikke har vært godt nok. Vil tippe skudd i mageregionen..Da flyr de langt. har skutt på fugl med min 300 win mag der skudd har vært i mageregionen eller andre steder utenom anbefalt treff-sone. Disse har flydd og det er få som jeg har funnet igjen.

 

Så mitt poeng er, at kaliber spiller liten rolle når treffet ikke er der det skal. En 22 dreper ei kråker kjapt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaut 2 kråker sist helg. Tydelige treff i brystet, fjær og dun "fauk" avgårde og det gjorde jaggu kråkene også.

 

Det opplevde jeg med en ravn siste jaktdag. Dette var med en .223 55gr Winchester SP. Det lå vingefjær fra begge vinger og masse dun igjen, men fuglen fløy. Vingefjærene så ut til å komme fra området rundt vingefestet, så jeg antar at treffet var godt. Normalt fører disse patronene til "crowsplotion" ved treff. Slikt skjer av og til, men heldigvis sjelden. Fuglen døde nok etter kort tid, men av og til feiler rett og slett kuler. Uavhengig av fabrikat. Jeg hentet bikkja og prøvde å finne fuglen igjen, men som sagt uten hell.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med ErikR, tror ikke en kule slutter å fungere sånn uten videre. Min erfaring over de siste 3-4 årene med relativ intens kråkejakt med rifle og hagle tilsier at nesten hvilken som helst kule fra nesten hvilket som helst kaliber i brystet gir en brå død. Min erfaring med 22lr er riktignok begrenset til et tyvetalls fugl, og har da brukt Eley Subsonic i en CZ, og alle kråkene jeg har gitt et bra nok skudd har gått i bakken med en gang. Har samme erfaring med .22-250en, både med V-max og helmantel, og den samme erfaringen gjelder også .308 Winchester.

 

Foretrekker skudd skrått forfra eller rett fra siden, skuddplassering rett under vingen, det funker best for meg, spesielt med .22-250 siden vingen på utgangsiden også gjerne blir ødelagt, noe som hindrer fuglen i å stikke av om den ikke skulle dø med en gang. Altså lettere å komme til et sikkert andreskudd ved slik skuddplassering, etter min mening. De klart verste skuddene er bakfra mener jeg, da det er vanskelig å beregne akkurat hvor vitale organer befinner seg.

 

Vet mange skyter hodeskudd, noe som jeg innrømmer kan være prestisje og morro, men har kommet til den fornuftige konklusjonen at det ikke lønner seg med andre våpen enn CZen.

Link to comment
Share on other sites

Ja Eley subsonic holder til Ravn.

Har skutt tvers igjennom tomt oljefat på 150m med denne ammo, og oljefatet var i topp stand.

 

Stinger holder også, men har en skutt inn med subsonic og så bruker Stinger uten å justere, så kan en oppleve treffpunktsforandring.

 

Jeg fikk det på 40-50 meters hold, i forhold til subammo gikk Stinger en god del opp og noe til høyre.

Link to comment
Share on other sites

Det vi her ser er gjennomskyting av fuglen, uten treff i skjelettet. Da kan fuglen fly noe tid. Distansen er avhengig av blod tapet, og sjokk virkningen av kulen.

Der er en menge tilfeller av at vilt som er truffet av prosjektiler går/flyr langt dersom ikke vitale eller er satt ut av funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd rare ting med .22 lr jeg og... skjøt en skjære rett fra siden, fjærspruten sto, og fuglen datt først ned. Så flakset den seg plutselig avgårde :shock: En kompis fant den i live men ikke flyvedyktig flere dager senere. Fikk avlivet den, og det viste seg at skuddet satt i vingeknoken, men var ikke gått gjennom. Husker ikke ammoprodusent, men det var ikke subsonic og hadde hullspiss.

Link to comment
Share on other sites

Det får du ikke meg til å tro malle. Patroner feiler ikke på den måten. Det gjør skytteren..

 

Du må gjerne tro hva du vil. Det har seg slik at jeg etterhvert har jaktet i over 20 år og har opplevd et og annet fall av forskjellig vilt. At kuler feiler finnes det mange eksempler på. Ikke bare på fugl, men også på storvilt. Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at at jeg med hundre prosent sikkerhet kan si at skuddet satt akkurat der jeg ønsket, men jeg er relativt sikker på at det ikke var langt unna. Og for ordens skyld kan jeg nevne at det ikke akkurat dreier seg om mitt første skudd mot kråkefugler...

Link to comment
Share on other sites

Om du har jaktet i 20 eller 100 år spiller ingen rolle. Skuddet ditt har truffet feil....

 

Hvis det virkelig var slik hadde jeg sluttet å jakte forlengst om jeg ikke kunne stole på kula. Det er meg selv som bommer. Treffer kula der den skal er fuglen steindau. Enkelt og greit..

Link to comment
Share on other sites

Tja, ingen kan si at du ikke er bombastisk i dine uttalelser. Når det ligger vingefjær fra begge vinger igjen på bakken, så antyder vel dette at skuddet har passert gjennom fuglen. Hvis du er av den oppfatning at kuler aldri feiler, så er du nok feilinformert. Det er klart at hvis en kule skader vitale organer så vil fuglen stryke med. Men at den stryker med med en gang er langt i fra sikkert. For at det skal skje må ødeleggelsen enten være voldsom, eller man må sette sentralnervesystemet ut av spill. Jakt litt til, så oppdager nok du også at det er ytterst få faktorer som er gitt på forhånd. Med andre ord er ikke ting alltid enkle og greie :D .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har flyttet på gård, og her VAR det utrolig mye skjærer.

22-250`n har storkosa seg, og nå er det nesten ikke en skjære å se her lenger.

Har pføvd meg litt med reveåte uten hell, men har skutt en del skjærer på åta.

Tok den siste for et par uker siden.

50 gr. V-Max, ca 1100 ms. perfekt treff i ryggen på skjæra.

 

normal_Bilder_047.jpg

 

Det var virkelig ikke mye å plukke opp her, blodflekker over mange kvm og filler slangt langt av gårde, jeg har samlet de bitene jeg fant på bildet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om du har jaktet i 20 eller 100 år spiller ingen rolle. Skuddet ditt har truffet feil....

 

Ehhhh, og kula kan neppe hatt bra treffpunkt, ha snirkla seg mellom 2 vitale organer, gått gjennom fuglen og ut i pereferien igjen? Komplett umulig det altså ? Då trur eg du skal ta å skyte litt på fugl med rifle, så kanskje du må spise lua di ein vakker dag.

Eg har skutt et par hundre fugler opp igjennom åra, og et par 100% skudd, har feila komplett, med det resultat at fuglen forsvann vidare.

Når du skyt med godt anlegg, og feelingen tilseier at eg ikkje har bomma på det skuddet, så er eg rimelig sikker på min sak. Eg kjenner dei skudda som ikkje går som planlagt og ikkje. Det gjer ein etter tusenvis av skudd med samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tull og tøys mauser....

 

Treffer kula der den skal er fuglen død. Helt latterlig at dere mener noe annet...Om dere ikke stoler på kula eller dere mener en fugl kan fly videre med et 100% treff, så synes jeg dere bør vurdere å slutte å jakte kråker med kulevåpen.

 

Har selv skutt på fugler som jeg har truffet men som har fløyet videre. Dette har vært dårlige treff, selv om jeg selv tror skuddet er bra. Skudd i mageregion osv..

 

Og ja jeg har skutt "noen" kråke og ravn med div. kulevåpen;)

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt på fugler som jeg har truffet men som har fløyet videre. Dette har vært dårlige treff, selv om jeg selv tror skuddet er bra. Skudd i mageregion osv..

 

Jeg er enig med Mauser68; når man har bedrevet en del skyting, så får man en følelse av hvor godt skuddet er og hvor det sitter. Man vet om det var en innertier eller en åtter klokken sju. Av og til får man seg en overraskelse, men det er ytterst sjelden. Dette virker det som om også EirikR også er i stand til siden han du sier at du kan skyte på en fugl som flyr vekk og likevel vite hvor han traff den... Når det gjelder skuddet mitt, så ble det avfyrt fra liggende stilling og med tofot. Mao meget stabilt, og jeg hadde rikelig med tid siden fuglene satt på åte.

 

Og hardnakket skulle påstå at en kule aldri feiler vitner om uvitenhet. Det finnes også eksempler på feks storviltkuler som har sviktet ved skudd på feks elg og ikke gitt ønsket ekspansjon og dermed effekt. Resultatet blir ofte lange ettersøk. Elgen byr en kule på mer motstand enn det en skarve kråke gjør. Jeg har også skutt bla gås og orre som jeg har truffet "skikkelig", men som likevel har beveget seg såpass langt fra skuddstedet at den har vært vanskelig å finne igjen.

Link to comment
Share on other sites

er enig med erik r ,hvis kula treffer der den skal er fuglen dau....

treffer man det svartefeltet på kråka er det knall og fall.uansett om det er luftgevær eller 375 holland&holland.....

og hvis noen er plaget med at fuglen flyr avgårde etter dårlig treff,er v-max tingen å bruke.er nok å treffe under skinnet på kråka,uavhengig av plass på kroppen,og kråka er som en dobbelvrengt polvott....

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en kråke idag med 6,5x55'en. En 85 grain Sierra Varminter fløy drøye 100 meter, slo inn i venstre vingeknoken på kråka, ekspanderte/eksploderte, og dro med seg en bit på størrelsen med en stor tennisball ut av høyre siden, høyre vinge inkludert. Får ikke den helt eksplosjonsartede effekten 22-250 gutta får, men kråka klagde ikke. Maken dens derimot.... :twisted:

 

Desverre ble det ikke tatt noe bilde.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en kråke idag med 6,5x55'en. En 85 grain Sierra Varminter fløy drøye 100 meter, slo inn i venstre vingeknoken på kråka, ekspanderte/eksploderte, og dro med seg en bit på størrelsen med en stor tennisball ut av høyre siden, høyre vinge inkludert. Får ikke den helt eksplosjonsartede effekten 22-250 gutta får, men kråka klagde ikke. Maken dens derimot.... :twisted:

 

Desverre ble det ikke tatt noe bilde.

 

hvilken fart får du på denne? greia med å få kråkene til å se ut som de er vrengt er ren skjær fart! hører de snakker om de magiske 1000m/s

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute på sesongens første kråkejakt i dag.

 

Satte opp ei "ugle" med ei hjemmelaga lokkekråke i klørne. Først kom det noen ravner, som etter hvert fikk ropt inn flere andre ravner og noen få kråker. Men de ble ikke så agressive som jeg hadde regnet med. De bare sirkla rundt høyt over skuddhold. Etter at de hadde gitt seg satt det noen kråker i noen tretopper ca 100 meter fra der jeg satt. Prøvde å lokke de inn med ei amerikansk fløyte, men de reagerte ikke på den i det heletatt.

Jeg fikk etter hvert skutt to kråker, men det virket nesten som de kom over kamuflasjen min tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Fant en kongebra side med kråkelyder i fint format og greier nå :Dhttp://www.xeno-canto.org/europe/specie ... ies:corone

 

Måtte leite litt igjen nå, siden klarte å knekke cd-plata mi med lydene på jakta idag.. Har prøvd denne jaktformen med hubro og cd-spiller endel før, men ikke hatt så god kamo og da har det ikke funka så bra, sirkler på alt for langt hold og stikker... MEN, nå hadde jeg bestemt meg for å lage den sykeste kamoen, blei HELT usynlig. Dette resulterte i at kråkene kom MYE lavere (10 m over bakken) Og ikke viste tegn til frykt før jeg begynte å skyte. Etter 10 sek med lokking kom kråkene rett inn og jeg skøyt en da. Hang opp denne i hubroen, men nå var kråkene litt treige før det kom en inn for full maskin, fint hold men klarte å bomme litt, så det føyk fjør men... alphamax nr 4 btw... Etterpå tok det lang tid før det turte å komme inn noen fler, men etter 10 min med dødsskrik av kråke for full musikk på spiller'n, blei kråka så sykt forbanna at den laga noen helt syke lyder og klikka på hubroen. Nok en strålende bom på meg :x:oops: Noe av grunnen til dette var nok at jeg måtte krabbe for å komme ut av skjulet mitt og kom ikke skikkelig i skyteposisjon tror jeg :roll:

 

Kan sikkert sende dødsskrik-lydfila til noen hvis dere er interessert.. 2.30 min med døende kråke :twisted: Vil ikke vite hvordan det opptaket ble gjort, høres helt jævelig ut :?

 

Poenget er: Kamofler deg så godt du bare greier! Jeg lagde "hytta med kamonett, dvs vegger, og tak. Deretter putta jeg på masse granbar uttapå der. Hele skjulet var plassert inni en mørk grantette med utsikt til hubroen og ca 20 m fra den for å komme rett under der kråka sirkler.

 

Skitt jakt fremover! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja kamuflasje er alt.

 

Tikka512:

 

Min erfaring er at ravnen ikke kommer, med mindre du bruker lokkelyder med ravn. Om du prøver med cd spiller med ravnelyder og sløyfer hubroen, kan det godt være de kommer helt inn.

 

Sitt og vent inntil en time før du begynner for å være helt sikker. Sjekk vær og vind før du går ut.

 

Ravnen reagerer forholdsvis lite på hubroen. Selv om jeg har skutt ravn som nærmest fløy rett på hubroen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...