Jump to content

Reinsdyrjakta 2011


SauerHansen

Recommended Posts

Felte denne bukken første dagen i jakta på Hardangervidda. Flott jakt med mye dyr i terrenget.

P8200224.JPG

 

Gratulerer, fin bukk! Jeg skøyt tvillingbroren 2 dager seinere men uten bast (bilder på side 9)

Kom hjem igjen nå i kveld men den j*#&a sønnavinden ødela for oss denne turen så vi så ingen ting :cry: Får se om det blir en tur til om ett par uker....

 

Takk, og gratulerer selv :D

 

Bukken min datt 5 km sørvest for der du skjøt din, og jammen må jeg si de var like i utseendet (bortsett fra feiinga)!

Det var ikke mange bukker å se med feid gevir, så du har nok fått tak i skikkelig rugg der. :!:

Slaktevekta på bukken min var 52 kg, tør jeg spørre om slaktevekta på din? Har inntrykk av at det er sjelden de runder 60-65 kg på Hardangervidda....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 554
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg drar sannsynligvis til Knutshø imorgen og blir til mandag. Er på jakt etter simle og kalv.

 

Har tenkt å ligge i telt. Hvis noen har noen tips om gode plasser og kanskje til og med et godt utgangspunkt for telt så setter jeg veldig pris på det.

 

Har nilest tråden og gjort meg noen tanker allerede, men har aldri tidligere vært i området så veldig ok med litt tips.

Link to comment
Share on other sites

No kjenner eg jaktinnstinktet river i heile kroppen. I morga ettermiddag tek eg bilen fatt nord-østover til Kvikne. Ryktene seier at det er mykje dyr i området. Men liker dårlig at det no har dreid om til sønnavær. Tek utg. punkt i trepunkten med god utsikt mot hestfjellet. Pleier å være mykje dyr i dette området når nordavinden har stått på ei stund. Håper reinen holder litt igjen før dei trekker sørover :o Reknar med at eg ikkje blir den einaste "bukken" i området i helga :lol:

 

Skitt jakt også til dokke andre som skal ta turen! :)

Link to comment
Share on other sites

Slaktevekta på bukken min var 52 kg, tør jeg spørre om slaktevekta på din? Har inntrykk av at det er sjelden de runder 60-65 kg på Hardangervidda....

 

Fikk ikke veid den desverre men den var ikke spesielt stor i kroppen, de andre tippa rundt 60 kg. Tenkte å sende inn tenner for å finne ut alderen på den.

Link to comment
Share on other sites

No kjenner eg jaktinnstinktet river i heile kroppen. I morga ettermiddag tek eg bilen fatt nord-østover til Kvikne. Ryktene seier at det er mykje dyr i området. Men liker dårlig at det no har dreid om til sønnavær. Tek utg. punkt i trepunkten med god utsikt mot hestfjellet. Pleier å være mykje dyr i dette området når nordavinden har stått på ei stund. Håper reinen holder litt igjen før dei trekker sørover :o Reknar med at eg ikkje blir den einaste "bukken" i området i helga :lol:

 

Skitt jakt også til dokke andre som skal ta turen! :)

 

Jeg håper også at reinen ikke har det veldig travelt med å komme seg sørover :) Jeg drar opp til Knutshø i ettermiddag, jakter vel med utgangspunkt i Bækkelægret. Som det hørtes ut på oppsynstelefonen i går, så var en stor flokk trygt plantet på Oppdals-grunn :D Føler jeg burde vært der nå men..

 

Mvh,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Slaktevekta på bukken min var 52 kg, tør jeg spørre om slaktevekta på din? Har inntrykk av at det er sjelden de runder 60-65 kg på Hardangervidda....

 

Det er vel å ta litt lite i å si at de stopper på 60-65 Kg, det er ikke særlig uvanlig med bukker med slaktevekt mellom 70 og 80Kg. Det er forresten skutt ein bukk på rett over 100 Kg i høst på vestvidda, da snakker vi om sjelden stor bukk på Hardangervidda

Link to comment
Share on other sites

Slaktevekta på bukken min var 52 kg, tør jeg spørre om slaktevekta på din? Har inntrykk av at det er sjelden de runder 60-65 kg på Hardangervidda....

 

Det er vel å ta litt lite i å si at de stopper på 60-65 Kg, det er ikke særlig uvanlig med bukker med slaktevekt mellom 70 og 80Kg. Det er forresten skutt ein bukk på rett over 100 Kg i høst på vestvidda, da snakker vi om sjelden stor bukk på Hardangervidda

 

100 kg bukk på Hardangervidda er sjeldent ja! Har sett én bukk på 80 kg (ikke skutt selv, men så den hang på vekta hos han som skjøt den), og det er det største jeg har vært borte i. Men har stort sett alltid følt at det er større bukker i flokken enn de jeg har skutt, så de finnes nok. De er bare så slue at de sjeldent stiller seg til for skudd :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har lite erfaring frå Hardangervidda, men på Forollhogna er det jevnt over fine slaktevekter på mellomstore bukker. Den bukken brodern skaut for to veker sida vog 78 kg slaktevekt, og det var definitivt større bukker i flokken. Den blei også skutt på lisjbukkløyve da den berre hadde tre tagger i kvar krone.

 

Noken her som har formeining om kvifor dei største bukkane blir skutt på Forollhogna? Kan det ha noko med beitegrunnlaget å gjere? God forvaltning?

Link to comment
Share on other sites

Nu bærer det straks oppover til Dovre igjen. Siden det er sønnavind så blir det vel området Nysætra til Grisungknatten som gjelder, og nå vet jeg jo at reinen liker å trekke forbi lavvoen :D Håper å komme med like fine bilder som dere andre har i tråden, gratulerer til de som har fått og skitt/god jakt til de som skal ut i helga!

 

Edit: Eller burde vi gå for Grøndalen? For å sitere en lokal jeger med "noen" års erfaring på villreinjakt når jeg spurte om han trodde reinen kom til å trekke i vår retning: "Kanskje kjem den, kanskje ikkje".

Link to comment
Share on other sites

@Ertshus93 jeg skjøt en på 90 kg i Rundfloen i 2006, geviret målte 843 poeng

 

Og en på 80kg i Budalen i 2008, her målte geviret 964 poeng

 

Vindretningen nå tyder vel på Vingelen eller Dalsbygda

 

@ BjarteB

Tror dere gjør lurt i å holde dere i grenselandet mot Dovre ved Grisungknatten/Grisungdalen,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter mye stang ut i Lordalen og Finndalen, ble det endelig en bra bukk på meg 1/9.

Det trakk 6 flokker på tilsammen 1500-2000 dyr vestover over Trihø og Fellingshø.

Var voldsomt med skyting fra mange jegere oppi der den dagen, som dels gjorde det vanskelig å komme til skuddsjangs på bukken. Stillte innpå 6 ganger før det ble fullklaff på siste flokken om ettermiddagen.

normal_005.jpg

 

normal_Bilde0168.jpg

 

Og når man er aleine så langt innpå som bak Fellingshø, så er det greit att det er tlf-dekning for da dukker disse opp:

normal_IMG_4009.jpg

 

Etter dette stakk alle dyra rett sør-vest på Skjåk og i dag (2/9) var det tomt for dyr i Lordalen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerre G.Larson med en flott bukk, det er nesten så du burde stoppe ut hodet på den, den hadde veldig flott og hvit hals.

Som jeg har skrevet i denne tråden tidligere, så er atferden fra enkelte jegere helt for jævlig. Her har rettighetshaverne en jobb å gjøre med å få luket ut disse.

 

Tror kanskje noe av årsaken er kort jakttid, og da blir det lett stress og litt panikk hos jegerne, og de vil ha tak i dyret sitt når de svinger innom terrenget en tur. Ottadalen Nord er et så flott jaktområde.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med kjempe fin bukk GLarson :wink: skulle gjerne ha hatt kløvhest jeg også gitt!!mye tullskyting under jakta ja men da jeg nedla min bukk på trihø forrige helg så var det sikkert 10 jegere som fikk dyr fra den flokken og alle oppførte seg skikkelig bra og ble liggende etter hvert som de skjøt dyra sine slik at andre kunne slippe till :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Poster denne igjen.

 

Fikk en bukk første dagen i jakta. Den var veldig gammel og mager (lite fett og tennene nedslitt). Da jeg skulle flå den datt nærmest skinnet av fra bakdelen og fram til bogen. Noen som har vært borti lingnende? Kjøttet så helt normalt ut ellers.

Link to comment
Share on other sites

Fredag kl 22.30 ankom vi Falningsjøen i Kvikne (forollhogna). Sov over i bilen og var klare 05.30 neste morgen. Etter å ha speida i området rundt Falningsjøen uten å sjå anna ein sauer, tok vi bilen fatt og kjørte videre nordover og inn i Russu. Før vi hadde nådd parkeringsplassen såg vi ein flokk på rundt 100 dyr som trakk rolig nordover. Liker generelt å gå litt på reinsjakt, men denne gangen blei det aldri "nødvendig"...

 

Etter rask gange nordover kom eg etterkvart på høgde med flokken og fekk omsider avskjært flokken i eit lite myrområde. Det var fleire kalva i flokkent, men gang på gang kom det dyr som stilte seg bak, eller det var uforsvarlig bakgrunn. Til slutt kom det ein kalv fri lengst bak i flokken og stilte seg opp med breisida :) Klokka viste 07.08, og det var 15 min å gå ned til bilen :lol: Det var min hittil kortaste tur på reinsjakt.

 

Menst vi slakta såg vi fleire flokker, og oppsynet kunne melde om mykje dyr videre nord mot hestfjellet. Da vi tok en svipptur oppom parkeringsplassen stod der 11 bila. Er glad vi ikkje trengte å måtte krige om flokkane sammen med mange jegera.

 

Kalven vog 23 kg slaktevekt.

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Da har vi sånn ca fått tilbake hvilepulsen etter ei uke i fjellheimen, på jakt etter Rudolf reinsdyr.

Dette har vært tidenes jakt for vår del, da vi har sett dyr hver bidige skapte dag, fra vi kom og til vi vinkla nesa hjemover.

Jakta har mao vært full av inntrykk og sanseopplevelser.

 

Av forskjellige årsaker var det i år litt utbytting av mannskap og et par nye fjes med på laget.

Vi prøvde å tenke kreativt og “leide inn” en bort i mot halvprofesjonell jeger……karen dere ser på bildet under.

 

Hemli’n og Bamsegutten (voffen)

10n5mi9.jpg

 

Hemli’n er “innom” en del villreinområder i løpet av høsten og hadde nok litt forutinntatte meninger om å jakte på vidda.

Han ga oss en tidsfrist på 3 timer. Så han ikke rein innen 3 timer, dro han rett tilbake til heimen.

Hemli’n prater Østerdalsdialekt og uttalelsene hans prøver jeg å gjengi på Østerdalsdialekt, da denne dialekten er litt mer nyansert og krydret med ord og vendinger, enn vår litt flate Østlandsdialekt.

 

Det første vi fikk høre var da vi handla mat på den lokale KIWI’n.

Øya på Hemli’n ble større og større, etter hvert som ting og tang havna oppi trillevogna. Så kom det:

Vi greier da vel itte å eta opp all denna maten :!:

Vi prøvde å forklare at vi skulle være i fjellet ei uke, men nei, at vi skulle greie å spise, fordøye og “resirkulere” all denne maten, trodde han ikke noe på.

 

Det han hadde i sekken fikk vi høre, var kun ei pakke Wasa knekkebrød. Vi kunne derimot ikke tenke oss ei uke på fjellet med kun Wasa knekkebrød i sekken og på matbordet

 

En kan si vi fikk igjen for kuppet på KIWI’n opp bakkene fra gården, da sekkene våre var like blytunge, som før om årene. Da kan en spørre seg.hvorfor lærer en aldri :?::?:

 

Oppi fjellet godt på vei mot hytta fikk vi høre: Hvor er ren - itteno møkk - itteno fæler.

Vi andre så reinsmøkk og sportegn for hver 5’te meter. Hemli’n påsto det var sauemøkk.

 

Første morran så vi dyr etter…..var det 5 minutter og prøvde å få fram at vi holdt 3 timers fristen, men nei… Hemli’n regna med turen opp i går med ryggsekk og pargas og den var på ca 3 timer.

 

Så en morgen fikk Hemli’n “los” på dyr. Det ble åling over knaus og moserabber. Endelig lå han i stilling. Poff – Poff……. 2 dyr i bakken. Da fikk vi høre:

Detta var enkelt. Rensjakt på Hardangervidda er oppskrytt.

 

Aner vi et aldri så lite fornøyd smil i ansiktet til storskøttar’n

2zejvrb.jpg

 

Dagene gikk og dagene kom med mer eller mindre observasjoner av rein

Så en tidlig morgen, som det heter i sangen, bestemte Hemli’n seg for stå ekstra tidlig opp. Han ville jakte rein.

2 Wasa knekkebrød med jordbærsyltetøy ned på høykant + et glass kaldt vann og gutten var klar for jakt.

 

Da jeg endelig fikk krabba meg opp av loppekassa og opp i fjellheimen, “litt” utpå morgenkvisten, eller var det formiddag tro :roll:

Vel nok om det…….Hemli’n ble anropt. Jeg ville ha status på jakta.

Je har skøti en storbukk og flokken er på vei mot deg.

 

Da skal jeg si dere gamle Castor fikk fart på hjerterytme, armer og bein.

Rakk så vidt å få slengt av meg sekken før det Poffa og knatret innover i fjellet fra Hemli’n.

 

Da måtte jeg jammen beordre: Sluttstykke i bakre stilling og skyteforbud inntil vi fikk orden på felte dyr, kjønn, alder og løyver. Det ordna seg det og.

 

Storskøttar’n og storbukken. Denne karen her har et meget respektabelt gevir. Jeg har hverfall ikke sett noe liknende på en bukk fra Hardangervidda.

Aner vi også på dette bildet et aldri så lite smil i ansiktet på gutten :?::?:

eu0fo7.jpg

 

Det ble vomming og bæring. Og sånn som vi sleit. Nok en gang var det Hemli’n som tok kaka.

Han bare skulle ha med seg alle slaktene ned til hytta.

Dere tror meg muligens ikke, men faktum er at han hadde 1 bukk + en ½’en åring i den nyinnkjøpte Recon Pack’en. Det er ca 75 kilo. Hadde jeg ikke sett det selv, hadde jeg aldri i verden trodd det var mulig gå med så mye bør.

Gutten minnet meg mye om slagskipet Tirpitz der han baksa seg vei i kratt, vier og over blautmyr.

 

Etter denne seansen ble det mest bæring av slakt ned til gards. Rettighetshaver hadde i år laget et nytt kjølerom på gården. Dette er helt topp med tanke på å prekivere kjøttet.

Vi tar av oss hatter, caps og luer og bukker dypt og ærbødig for et slikt initiativ.

 

Under ser dere bilde av kjøttet i kjøla

1z640zt.jpg

 

En dag traff vi ei hulder nedi bjørkelia. Vi spurte om hun ville bli med oss på jakt.

Vi hadde et løyve på en kalv igjen. Jo da huldra ble med på jakt. Trivelig hulder som med sin trillende latter og et stort smil definitivt satte sitt preg på jaktopplevelsen.

Bra med kvinnelig innslag på hytta. Vi gutta må holde oss litt mer i skinnet da dere. Ble litt mindre raping og fising etter at huldra kom.

 

Siste kvelden var det klart for et orntlig etegilde, bestående av reinsdyrhjertegryte, ris og med et par meget propre flasker rødvin til.

Jeg var sikker på at vi hadde stroganoffgrytebasis igjen, men neigu. Det eneste vi fant av basis var Bergensk Fiskesuppe. Det ble en meget spesiell kulinarisk opplevelse dere. Ned gikk alt samen.

 

Trix’et er å servere bra med rødvin til viltgryta. Det ble tidlig kveld, for å si det slik.

 

Vel, alt har en begynnelse og en slutt. Vi nærmet oss slutten. På bildet under er vi på vei ned til sivilisasjonen og litt mer urbane strøk.

2u7njvp.jpg

 

Nede ved brygga traff vi andre jegere som hadde hatt mer eller mindre jaktlykke. Erfaringer ble utvekslet.

 

Plutselig observerte jeg noe jeg aldri har sett før.

Det er nok litt forskjellig måte å pusse rifla på men denne metoden er nok litt utenom spec.

Fikk rett og slett hakaslepp.

 

Denne karen mente at kaldt fjellvann var det eneste rette. Rifla fikk skikkelig understellbehandling her gitt.

nmg2zs.jpg

 

Etterpå fikk vi forklaringen. Han hadde gått rett på snørra i ei blautmyr og trædd rifla godt nedi.

Med en del kjøtt i sekken, blir det sikkert en del cm rifle nedi myra.

 

Hjemme ble det liksom å gå i et lite vakum etter alle sanseintrykk. Morran etter hjemkomst måtte jeg tidlig opp for å pisse. Dere vet gamle gubber har en godt innarbeidet rytme. Pissing til bestemte tider osv Nok om det – på vei til dassen tok jeg meg selv i å spane av plenen utenfor huset for reinsdyr, så jaktmodusen var på det tidspunkt enda ikke slått helt av.

Hva skal vi finne på et helt år da tro :?::?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott rapport, Castor! Hyggelig å møte dere på "junkfoodbua" :)

 

Var til fjells med en kompis i går og endelig blei det fall igjen. Har jaktet fire dager i mye tåke.

 

Han skjøt en fin bukk tidlig på dagen og alt er selvsagt på film.

 

00298_Capture_b.jpg

 

Dette var hans siste kort. Jeg kjøpte for et par dager siden simle og to kalver. Har nemlig begynt å klø litt i avtrekkerfingern etter mye filming denne jakta. I det vi skulle starte å slakte bukken kom flokken tilbake. Jeg var ikke sein om å lade børsa og legge nedpå ei simle :)

 

00301_Capture_b.jpg

 

Fin dag i fjellet!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hjortejeger som fristes av reinsjakt her. Beklager hvis deter dumme spørsmål, men hvis man har et kort på rein, kan det selges fritt til andre jegere? Hvis f.eks jeg og en kompis begge søker om kort, jeg får 2 og han får null, kan jeg da gi ham det ene?

Link to comment
Share on other sites

Takk for innleget Castor, det var meget bra

 

Jeg selv fikk valgets kvaler i dag.

Mail fra fjellstyret i eidfjord, med tilbud om kort (alle typer)

Hjortejakta begynner på lørdag så jeg vet ikke hva jeg gjør.

Tror det har hvert dårlig jakt i Hordaland og værmeldingen er ikke spesielt god minst en uke fremover heller.

Derfor har sikkert noen/mangen levert inn kortene sine igjen.

 

Men skyter jeg to hjorter til helgen, tar jeg neste helg på fjellet etter rein :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med brunst i forhold til småbukker?

Har et kort på liten bukk i Forollhogna som jeg ikke har fått brukt. Ennå. (Vet sant og si ikke helt når jeg skal få tid heller...)

Noen som vet om brunst vil påvirke kjøttkvaliteten på et sånt dyr? Er det bare storbukkene det smaker brunst av, eller gjelder det alle hannkjønn på fjellet? Hannkjønn av REIN altså, ikke jegere :wink:

Hvis såfremt i fall, når slår brunsten inn?

 

Takker for svar

 

Jeg tar opp igjen denne, noen av de gamle gutta som vet? :D

 

Mvh,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hjortejeger som fristes av reinsjakt her. Beklager hvis deter dumme spørsmål, men hvis man har et kort på rein, kan det selges fritt til andre jegere? Hvis f.eks jeg og en kompis begge søker om kort, jeg får 2 og han får null, kan jeg da gi ham det ene?

Om grunneier/rettighetshaver godkjenner det er det ok. Allmenninger/fjellstyrer/stat pleier å være skeptisk, men private er nok mer positive.

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg også vært på reinsjakt :) Castor inviterte meg og siden jeg vet godt hvor trivelig denne jaktgjengen er så kunne jeg bare ikke si nei :P

 

Castor har jo allerede fortalt det meste - så her kommer det noen bilder fra jaktturen.

 

reinsjakt-2011-056.jpg

Disse krabatene var det endel av ... noe bikkjene likte meget godt! Hissige som tykjen gitt.

 

reinsjakt-2011-026.jpg

På vei opp til hytta.

 

Etter å ha fått installert meg på hytta og vi hadde fått i oss noe mat så tok jeg og Bamsegutten en tur til fjells. Været var så absolutt på vår side og varmt ble det!

 

reinsjakt-2011-034.jpg

Her speides det etter rein :)

 

reinsjakt-2011-042.jpg

Flott utsikt og flott gevir. Bamsegutten ville egentlig bare la det ligge igjen tullingen!

 

reinsjakt-2011-046.jpg

... og vi gikk og gikk :)

 

Bamsegutten er en spreking, og jeg er veldig glad for at dr.Balder trengte en pust i bakken sammen med meg hehe. I følge Bamsegutten tar man ALDRI pause i en motbakke (noe han forøvrig bare ELSKER :roll: ). Men - jeg ble i merkbart bedre form bare i løpet av disse dagene og det er jo positivt!

 

reinsjakt-2011-065.jpg

Bergens fiskesuppe med reinshjerte og ris....

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om denne kombinasjonen - en liten touch av fisk i ettersmaken var det men HIMMELSK godt sammen med en grand cru fra Langedoc.... ja her sparer man ikke på nooooe!

 

Det ble ingen nettkjenning med Rudolf for min del - men sånn er det med jakt. Det går ikke å bestille dyr på døra. Den dagen man forventer det så er det vel på tide å begynne med noe annet.

 

Jeg har imidlertid hatt en kjempetur sammen med gutta boys og det frister til gjentakelse.

 

 

reinsjakt-2011-112.jpg

Takk Castor for at du ringte meg!

 

 

Dersom dere vil lese om hele turen så kan dere titte innom på Reinsdyrjakt på hjemmesida mi :)

Link to comment
Share on other sites

Trudde itte Hemlien (bamsegutten) skaut slike skrapbukker :forvirra: , men det er vell kanskje ikke større bukker bortpå vidda :?: ..

Hadde han skutt en slik en heme. så tru e itte han hadde turt å vise seg nedi bygda før bror has hadde lagt seg.

Ser at han tok med geviret på sekken. må nå være første gangen. bruker å være brodern som henter dem.

Artig at døkk på vidda fekk opleve en effektiv reinsdyrjeger. :D

Link to comment
Share on other sites

litt ot,men må bare få takke "unge lovende" (Castor),Hemli`n og Pilla for en meget trivelig tur på vidda nå i høst,makan til hyggelig selskap skal en leite lenge etter.......

Voffen til Hemli`n viste seg å være en formidabel "reinsbikkje",men også en utmerka løgndetektor........se bildet,når Bamse legger øra bakover sånn,da er det en formidabel skrøne på gang fra Hemli`n (må være skrøne når til og med bikkja lkkje trur på den)

 

 

:eu0fo7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hallå castor (takk for sist) og dere andre på tur :)!!

 

Flotte historier og fine bilder! Gratulerer til alle med uttelling. Jeg for min del har ikke fått vært ute enda, men må prøve å lure meg unna en tur til helga. Har et fritt dyr og kalv på hardangervidda og det begynner vel å bli i seineste laget for storbukk etter hvert, så får prøve meg så snart det byr seg en sjanse :)

Link to comment
Share on other sites

Har igjen simle+kalv i Hjerkinn utmåling øst, med fri overgang til Folldal hele jakta. Tenker å få jaktet på de nå til uka som kommer!

Håper bare vinden ikke tuller det for mye til!

 

Rart hvor hekta man blir på reinsjakt! Hjemme på nordvestlandet en tur nå, for å jakte hjort.. Som tidligere alltid har vært årets høydepunkt. Men nå er alt jeg tenker på det å komme meg til fjells igjen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...