Jump to content

Indraging av våpenkort. Aksjoner på gang rundt om?


vingemutteren

Recommended Posts

Ett rykte nådde ørene mine her forleden, om at Sunnmøre politidistrikt har jobbet med en aksjon på inndraging av våpen.

Med manglende aktivitet, dødsfall, og annet (spesielt dødsfall) som bakgrunn (slikt som de skal gjøre hele tiden vet dere :wink: ).

Ryktet sier at ca 700 våpenkort (eller våpen?, hørte ikke helt etter), skal inn i nærmeste fremtid. Og at brevene så og si er i posten.

 

Det ble også hintet på at Nordmøre er i startgropen på lignede oppgave.

 

Noen som har fått med seg mere, eller mere korrekt info om dette?

 

Hvordan går det med disse aksjonene ellers i landet?

 

Ja jeg skriver aksjoner, selv om dette egentlig er et arbeide som skal gjøres vær eneste dag. Mest fordi politiet selv anser det som aksjoner/prioriterte oppgaver for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet om stadig flere tilfeller der lovlydige og aktive skyttere får inndratt våpenkort på bakgrunn av div tulle ting i rundskriv.

Til tross for at de har søkt, fått innvilget og brukt våpene lovlig i opptil 10år.

Link to comment
Share on other sites

Er man ikke skikket til å ha skytevåpen, så skal man heller ikke ha det. Men, jeg er veldig nyskjerrig på dette med "behovskravet". Er det noen som med sikkerhet vet når det ble påkrevd med behovsprøvning for kjøp av skytevåpen. Og hvem det var som hadde denne ideen, og fikk den trumfet inn i lovverket? Det er utvilsomt denne klausulen som har gitt myndighetene en sterk hånd mot menigmannens kapitalistiske frihet. Og den blir flittig brukt til nye innstramninger.

Link to comment
Share on other sites

I 2010 fikk alle politidistrikter i prioritert oppgave å skjekke registre over våpeneiere opp mot regstre over avdøde.

Man regnet med å finne et betydelig antall våpen uten "lovlige eiere".For å slippe å ta alle politidistriktene samtidig startet man i Finnmark og jobber seg sørover,så nå er vel turen kommet til vestlandet.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet om stadig flere tilfeller der lovlydige og aktive skyttere får inndratt våpenkort på bakgrunn av div tulle ting i rundskriv.

Til tross for at de har søkt, fått innvilget og brukt våpene lovlig i opptil 10år.

Dette hørtes ganske ullent ut. Kan du gi oss noen konkrete eksempler?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man oppfyller kriteriene for våpen skal man være "trygg"

Våpen i norge er for behov, ikke som en rett.

 

Og behov er jo som vi vet blandt annet jakt og konkuranse. :D

Min post er ikke en for eller i mot sak (selv om jeg er for at våpenkontorene blir pålagt å gjøre jobben sin).

Det er kun en post til opplysning for kammerets medlemmer, og en forespørsel på hvordan dette ligger an i rundt om.

Link to comment
Share on other sites

Det er, og jeg har lest papirene, eksempler på inndraging av våpen (ikke våpenkort som sådan) som har vært ervervet på eier i lag tid.

Våpna det er snakk om, var nok ikke tiltenkt legalt ervervet den gang heller, men rettningslinjene den gang var innmari ulne. Blant annet med snakk om løpslegde osv. Jeg huker jeg spurte om å få en kopi av rundskrivet den gang, men fikk bare kopi av akkurat de sidene jeg trengte info om.

 

Videre er det det brukt argumenter om art de aktuel vpna som er ervevet skal tilbakeleveresda de ikke stå på listen. Selv om de detter alt jeg kan forstå ble kjøpt legalrt FØR det ble liste.

 

Men det er kanskje noe fror enm annen tråd en denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om dette er bra eller dårlig egentlig.

Om det er snakk om å innkalle våpen som ikke er omregistrert ved eiers død, eller om det er våpen som innkalles som er registrert på eiere som ikke er skikket til å ha våpen så ser jeg egentlig ingen problemer med det. Om det derimot er noe annet er det værre.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet så er det trådstarter nevner uproblematisk. Dvs opprydding i våpenregisteret av våpen hvor eier har fallt bort osv.

Den andre sakne hvor våpen tilbakekalles på grunn av forvaltnings feil hos lisensier ende myndighet er egentlig noe helt annet og har lite med utgangspunktet for denne tråden å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk spørsmål fra AF om vi visste hvor ett enkeltskudds cal 22 var ?

Da registrerte eier var min Morfar som døde for 24 år siden....

Fikk omregistrert den uten spørsmål pga affeksjons verdi.

Vi har ikke gjort noe tidligere med den da den ikke er funksjonell.

 

Fikk det brevet i posten nå i Januar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tja, vet om stadig flere tilfeller der lovlydige og aktive skyttere får inndratt våpenkort på bakgrunn av div tulle ting i rundskriv.

Til tross for at de har søkt, fått innvilget og brukt våpene lovlig i opptil 10år.

Jeg venter fortsatt på konkrete eksempler på dette. Dersom de fins?

Link to comment
Share on other sites

Dei har begynt med diverse innstrammingar her og i Sogn & Fjordane også. Ein kompis av meg blei oppringt og spurt om han hadde behov for ei .22 LR rifle, som han har hatt i mange år, og spurt om våpenskap, behov og etc.. Han måtte dokumentere at han hadde kjøpt våpenskapet og dokumentere sitt behov, ellers så ville han miste rifla si... :roll:

 

I tillegg gjekk lokalavisa ut med advarsel til alle om at uvettig omgang med våpen, ikkje ha våpenskap, slossing og bråk i fylla automatisk førte til inndragelse av våpenkort. Dette var også gjort ved fleire tilfeller og i følge Hordaland Politikammer var ca 130 våpenkort inndratt i seinere tid på grunn av ungdoms bråk og tilfeller med uriktig oppbevaring..

 

Så at ting skjer her som følge av den nye våpenloven og rundskrivet frå POD, det er det iallefall lite tvil om..

Link to comment
Share on other sites

TH1's eksempel er reelt nok. Jeg har lest papirene.

Det vanskelige her er at det er snakk om våpen som formelt sett ikek var inenenfor kravene i ymse utilgjengelige rundskriv. Men har blitt solgt av forhandlere til kunder i god tro.

 

Dvs at kjøper har kjøpt våpen i den tro at det er lovlige våpen, og så har man i ettertid fått melding om at våpna skal innleveres på grunn av at de ikke var lovlige alikevel.

Link to comment
Share on other sites

synes det er greit at det gås gjendom våpenregistret og at di som rettmesig ikke har lov til og ha våpen av diverse grunder må levere inn våpen. om dette kan gjøre det sikkrere så støtter jeg dette. en anna ting er har du brukt for våpen om du ikke har brukt det på for eks 10år. det at gjengangere i fyllarester kan få inndratt våpen er vel bare en føre var sitvasjon for politiets del og det skjønner jeg.er vel ikke noe arti og komme opp i væpna aksjoner når kansje ting kunne vært avverga før.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å starte noen diskusjon, men siden dette tross alt er min egen tråd.

Tillater jeg meg å påpeke at ved bruksområde jakt, er det kun ett kriterie som skal oppfylles for å stette behovskravet. Og det er at en er oppført i jegerregisteret (merk at der ikke finnes noe formelt krav om at en skal ha betalt jegeravgift, det er ett påfunn fra diverse våpenkontor).

Har man noengang betalt jegeravgiften (i hvertfall i det såkalte "nye" registeret etter 1986?), fyller man behovskravet for jaktvåpen.

 

Ellers så er dagens gjennomgang av våpenregisteret en sak, ene og alene fordi dette er ett resultat av år med unnlatelses synder fra de enkelte våpenkontor. Om disse syndene er ett resultat av at den enkelte politimester ikke evner å tilføre tilstrekkelige middler til, eller har unlatt å sørge for at deres ansatte har den nødvendige kompetanse til å utføre en god jobb på våpenkontorene. Skal jeg ikke mene så mye om, utover at ansvaret for at ting ikke er som de skal. Utvilsomt hefter ved den enkelte politimester.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet om stadig flere tilfeller der lovlydige og aktive skyttere får inndratt våpenkort på bakgrunn av div tulle ting i rundskriv.

Til tross for at de har søkt, fått innvilget og brukt våpene lovlig i opptil 10år.

 

Hvilken type våpen er det snakk om her?

Link to comment
Share on other sites

Hm, vanskelig sak. Om det er gjort en saksbehandlingsfeil kan det vel medføre at våpenkortet blir inndratt?

Synd trist leit, men om jeg hadde fått kjøpetillatelse på en fullauto MG42 til elgjakt for 30 år siden, ser folk på det som automatisk at jeg kunne beholde den idag selv om det kansje er gjort "en liten saksbehandlingsfeil" ?

Link to comment
Share on other sites

@ Domino

Det vanskelige her er at det er snakk om våpen som formelt sett ikek var inenenfor kravene i ymse utilgjengelige rundskriv. Men har blitt solgt av forhandlere til kunder i god tro.

 

Dvs at kjøper har kjøpt våpen i den tro at det er lovlige våpen, og så har man i ettertid fått melding om at våpna skal innleveres på grunn av at de ikke var lovlige alikevel.

Mer spesifisering får eier ta seg av

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...