Jump to content

Vi som hyller POD!


20mm cannon

Recommended Posts

Tja, det er vel avhgengig om na anser POD som gudegitte herskere over våpen i kongerike norge (Som mange ser ut til å tro) eller kan vurdere det som at de har sørget for at skyting som hobby pr i dag kan bedrives rimelig fritt og lite begrenset i Kongeriket norge.

 

Mitt første inlegg er faktisk ikke Ironisk eller sarkastisk på noen som helst måte.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg vet...

Er at direktoratet er underlagt Departementet som er underlagt ministeren og regjeringen.

Hvilke påleg og føringer de har fått og hva som har blitt implemetert på egne eller andres innitiativ har jeg ikke så sterk peiling på.

Men jag har sett lite BEVISeR på at pod er ute etter å avvæpne norge, Men hørt masse påstander og sett/lest en del ting jeg syns er snåle derfa. Dog, kan det være slik at manglende begrunnelser skyldes informasjon som er undratt offentligheten av en eller annen grunn, (Tausehetsplikt f.eks) som gjør at man får et ensidig bilde.

 

ang sarkasme, jo det er vel en litt sarkastisk topne i andre innlegg, som er rettet mot de verste tilfellene av heksejakt.'

Jeg vet såpass at jeg vet for lite til å avgjøre hva våpenavdelingen hos POD driver med og ikke minst, hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg savner virkelig begrunnelsen for at POD instruerer våpenkontorene om å betrakte jaktvåpengarderoben på 6 våpen som absolutt maks mens signalene som ble gitt før våpenforskriften ble vedtatt samt teksten i forskriften sier noe helt annet.

I og med at du føler for å skryte av POD, regner jeg med at du vet om noe som er å skryte av.

Opplys meg gjerne.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg savner virkelig begrunnelsen for at POD instruerer våpenkontorene om å betrakte jaktvåpengarderoben på 6 våpen som absolutt maks mens signalene som ble gitt før våpenforskriften ble vedtatt samt teksten i forskriften sier noe helt anne

Ditto, og jeg savner også noe mer håndfast som kan underbygge påstanden om at POD har gjort det?

Vi venter vel ellers nettop på et svar fra den kanten om det?

 

forøvrig se post 1 og hva jeg skriver i inlegget over om hva jeg egentlig vet.

Link to comment
Share on other sites

Mener du innlegget der du skriver at man får lov til å bruke skikkelige våpen i praktisk ?

Neppe POD som har stått på barrikadene der, vel ?

 

Det virker heller som fokus har vært på forbudslinje uten fornuftig grunn der i gården.

Kan jo nevne stikkord som 50 BMG, 500 S&W, hagle med pistolgrep og avtagbart magasin osv...

De ville også gå inn for forbud mot hulspissammo, noe som heldigvis ikke gikk gjennom.

Jeg venter i spenning på en sak ang. oss våpeneiere der POD har stått på vår side, men jeg holder ikke pusten, for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Neppe POD som har stått på barrikadene der, vel ?

Tja, Alternativet kan ha vært fullstendig forbud mot "militære" Halvauto rifler.

 

 

Og hva med Tigr'en? Typegodkjent av kripos. godkjent av DN til jakt men POD nekter å sette den på lista over godkjente jaktvåpen....

Ja POD er bare snille, misforståtte folk som vil det beste for skyttere i norge......

Link to comment
Share on other sites

Underlig at man ikke kan stille seg kritisk til den ensidige kritikken av POD...

Jeg aner virkelig ikke hvorfor TIGR ikke ble godkjent. Dvs at jeg ikke vet at "de" er ute for å ta os, ei heller om "de" ikke er ute for å ta oss...

 

og el gringo, om du klarer å finne et sted hvor jeg... A) Hyller POD, Eller B) sier de er flinke fordi de ikke har forbudt noe så skal du få velge en valgfri ruger fra våpenskapene mine.

Link to comment
Share on other sites

Vel Hassel...

A: "de har sørget for at skyting som hobby pr i dag kan bedrives rimelig fritt og lite begrenset i Kongeriket norge".

B: "vi kan vel takke for at det finnes muligheter for å konkurere med ordentlige rifler i Praktisk"

 

Å takke POD for at de har sørget for at man har mulighet for å bruke ordentlige rifler i praktisk samt at vi kan drive skyting relativt fritt i Norge er nokså positiv omtale.

 

Har igrunnen kvittet meg med Luger, men pyttsann.

Vil gjerne ha bilde av Lugerne før jeg tar et valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører vel en av de som heller ikke kan se at POD har gjort oss skyttere så veldig mye bra.

 

At man sier at vi har Praktisk rifle i Norge pga POD, det er vel å bomme noe voldsomt på blinken. Og jeg kan vel heller ikke huske å ha sett noe i Forskriftene/Rundskrivene som kommer fra den kanten som har vært fremmende for den grenen....

Da sitter isåfall Hassel på noen dokumenter som NFPS ikke har sett....

 

Det er vel heller slik at de faktisk har truet oss(NFPS) med å få fjernet Praktisk rifle, hvis NFPS tok seg den frihet om å forsøke å søke på Praktisk Hagle.

 

Og som Cardinal skriver; TIGR saken, der DN ikke hadde noen innvendinger om å godkjenne den til jakt(Med vanlig trestokk), mens POD nektet å føre den opp på listen

Link to comment
Share on other sites

Gringo...

Det er regnet som forhodsvis uredelig å ikke ta med hele settningen du sitterer:

A: "de har sørget for at skyting som hobby pr i dag kan bedrives rimelig fritt og lite begrenset i Kongeriket norge".

 

og

eller kan vurdere det som at de har sørget for at skyting som hobby pr i dag kan bedrives rimelig fritt og lite begrenset i Kongeriket norge.

 

Har relativt stor menings forskjellm og ditt sitat undertreker vel nettop de jeg prøver å poengtere i forhold til heksejakt på pod.

B: "vi kan vel takke for at det finnes muligheter for å konkurere med ordentlige rifler i Praktisk"
bør leses i sammenheng med
Tja' date=' Alternativet kan ha vært fullstendig forbud mot "militære" Halvauto rifler.[/quote']

 

Altså ikke en påstand om noe som helst. Men en belysning av et mulig scenario.

At man sier at vi har Praktisk rifle i Norge pga POD, det er vel å bomme noe voldsomt på blinken. Og jeg kan vel heller ikke huske å ha sett noe i Forskriftene/Rundskrivene som kommer fra den kanten som har vært fremmende for den grenen....
Ikke jeg heller, men det betyr ikke at det motsatte har skjedd. Jeg har for eksempel ingen innsikt i hva som skjedde rundt aproberingen av den omtalt "godkjent" lista, hva som var bakgrunnen for den, og hvor trykket på endringen kom fra. Jeg har med andre ord ikke noe grunnlag for å tilegg dette "vond vilje".

 

Men jeg kan jo godt gjenta meg selv å si at jeg syns det er mye som har kommet fra POD's våpenavdeling som jeg mener har vært snålt i det siste og sem jeg ikke skjønner bakgrunnen for.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd, som i "god" kammer-ånd prøver å angripe de som ikke er med på "de er skikkelig dumme og slemme asså"(i dette tilfelle rettet mot POD) retorikken. Videre trekkes konklusjonen at de som ikke er med i hylekoret som sier "de er skikkelig dumme og slemme asså" om de som tråden angriper(i denne tråden POD), er medløpere eller ikke klarer se noe galt med de tråden ønsker å angripe (POD i dette tilfellet) selv om det ikke er uttalt at de støtter de tråden angriper noen steder så er det enkelte som tar en enkel konklusjon. Altså en klassisk "er du ikke med oss eller så er du mot oss" retorikk.

Dette er noe jeg har sett før i et par tråder. Så denne var ikke uventa. Egentlig kunne man kansje skrevet en liten oppgave om gruppementalitet, å brukt enkelte tråder på kammeret som referanse.

Link to comment
Share on other sites

Sukk, enda en tulletråd.

 

For å ta den litt alvorlig: Oppgaven til POD er ikke å fremme våpen i samfunn. Det står på hjemmesiden til Politiet https://www.politi.no/politidirektoratet/om_pod/Tema_536.xhtmlat oppgaven er:

 

Politidirektoratets hovedoppgaver er faglig ledelse, styring, oppfølging og utvikling av politidistriktene og politiets særorganer. Det er politidistriktenes og særorganenes

overordnede myndighet og nærmeste støttespiller. Direktoratet har også en sentral rolle i innsatsen mot internasjonal og organisert kriminalitet. Direktoratet har rundt 130 ansatte.

 

For øvrig må jeg si at jeg synes det kommer mye rart fra POD. At det plutselig ALM sin versjon ble et ulovlig heldempet salonggevær for eksempel, og måten de har oppført seg i forhold til lovutvalget.

Link to comment
Share on other sites

POD er et politisk ansvar, de handler og disponerer ut fra de politiske føringer som er gitt, ihvertfall bør de gjøre det. Uansett hva de produserer er det justisministeren sitt ansvar. Og når POD selv utaler at det er et politisk ønske om å redusere antallet våpen i landet, hopper de etter de som er lettest å ta, nemlig dine og mine, de finnes jo REGISTRERT.

Link to comment
Share on other sites

@ Hassel:

Jeg utelot ingenting for å ta ting ut av sin sammenheng, men fordi det (etter min mening) ikke endret meningen i særlig grad (pluss det faktum at kursoren havnet der, og jeg gadd ikke flytte den..).

 

Joda, jeg skjønner at alternativet kunne vært verre, men når man konkluderer med at ting kunne vært verre og at det kunne vært et fullstendig forbud, er det i full visshet om at erfaringen viser at POD virkelig kan ta fra oss de mulighetene de går inn for.

Synes jeg av den grunn at POD gjør en god jobb for at vi fortsatt skal få drive vår hobby ?

Nope, jeg gjør ikke det.

For å referere til et av mine tidligere innlegg: Jeg synes ikke det er grunn til å takke han som nesten slo deg ihjel for at han reddet livet ditt.

POD gjør sikkert mye bra de også, men dette handler om hva de gjør for oss og vår hobby, og der klarer jeg ikke å få øye på lyspunktene.

Mulig jeg er blind, men opplys meg gjerne om hva de faktisk har gjort for oss, ikke hva de ennå ikke har tatt fra oss.

Link to comment
Share on other sites

Nei chiefen jeg tror faktisk ikke vi missforstår trådstarter.

 

Gringo... for å si det som det er, så vet jeg ikke om POD har gjort noe for å fremme skytesporten i Norge. Men jeg vet heller ikke hvordan ståa hadde vært for sivilt våpeneierskap og skyting som Hobby uten POD.

Link to comment
Share on other sites

POD har selvsagt andre oppgaver enn å fremme skytesporten i Norge. Jeg opplever at jeg har rikelige muligheter til å dyrke min store interesse for sportsskyting og min moderate interesse for jakt med de regler som finnes i Norge.

Jeg ser at POD har kommet med noen utspill som er lite gjennomtenkte, men det gjør dem ikke til noe hatobjekt for meg.

 

Nå bør vi konsentrere oss om den nye våpenloven og prøve å få den så fornuftig som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Enig med nhd.

 

POD har blitt et veldig hett samtaleemne den siste tida. Og jeg er uenig i mye rart fra den kanten jeg også...

 

Men det er noe med hvordan vi vil at verden skal være, og hvordan den faktisk kan bli....

Vi får prøve å gjøre vårt beste for at framtidens regler blir fornuftige,

og kanskje vi kan få justert noen av de nåværende til et mer saklig nivå.

Men som sagt, vi får fokusere på det vi kan gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg skjønner at alternativet kunne vært verre, men når man konkluderer med at ting kunne vært verre og at det kunne vært et fullstendig forbud, er det i full visshet om at erfaringen viser at POD virkelig kan ta fra oss de mulighetene de går inn for.

 

Dette tror jeg er er kilden til vår uengihet. Når jeg sier at alterativet kunne ha vært værre, tar jeg et utgangspunkt om at POD kan ha fått instruks om å forby alle "farlige" våpen slik som feks "mordrapshagler" og "krigsgæver", men at det da kan hende at pod har sagt og gjort noe i nærheten av: Ok vi kan fjerne en del våpen fra markedet, men det bør også være noen som kan nyrttes til disse legale skyteog jaktformene.

Og på den måten sørgete for at det ikke er umulig å kjøpe riufler til praktisk i Nnorge pr i dag. Det er vel slik med Direktorat at de nok er ganske fristilte, men at de også handler på instruks fra "oven".

 

Men for å understreke det hele. Jeg vet ikke om dette har skjedd, og ei helelr vet jeg om det ikke har skjedd.

 

Dog er det som fler har nevnet vioktigere å se på hvordan vi akn bidra til å få en ny og god våpenlovgivning.

 

Hvordan ønsker "vi" at våpenloven skal være F.eks og hvilke begrensninger og hensyn bør taes i den sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg misforstår innlegget ditt El Gringo, men er det POD sin oppgave å jobbe for å fremme skytesporten i Norge?

Les hva tråden handler om, så ser du sammenhengen.

Jeg leser trådstarter som sarkastisk. Om man skal lese han bostavelig så ber han ikke om at noen skal fortelle hva POD ikke har gjort.

 

Her er nemlig trådstart:

I denne tråden kan vi legge ut om POD's bedrifter for å fremme Våpen i Samfunn.

Jeg leste litt i en annen tråd, og det ser ut til at en del av de som bruker kammeret er tilhengere av mye av det fantastiske som kommer fra POD.

 

Så om man skal ta trådstarter seriøst uten å regne med at han er sarkastisk så er det mange innlegg som er offtopic ;)

Link to comment
Share on other sites

De fleste her kjenner vel 20mm'eren... Det er naturlig å forstå trådens emne og førsteinnlegget som sarkastisk med en undertone av alvor!

POD og mannen som ikke skal nevnes (Tipper han koser seg når han leser denne tråden!) bør jo ikke ha så store positive tillhengerskarer her på forumet vil jeg tro? (Det ene brevet jeg fikk fra han satte meg umiddelbart på 'uvenn' lista!)

Men om gode eller dårlige råd her på kammeret har så mye innvirkning på POD's arbeid HÅPER jeg virkelig ikke skjer.

Tenker da spesielt på våpenhotell-ideen som er latterlig å vurdere!

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er endel så sikker på at den nye våpenloven har til hensikt å gjøre ting klarere på en måte som er til fordel for jegere og skyttere?

 

Det blire et spørsmål om hva som er Fordel og eventuelt Ulempe...

Men de som er innvolvert med arbeidet har et ok inntrykk av våpenlovutvalget så langt.

(Det snodige er jo at POD er representert i utrvalget samtidig som de skriver ny endringsforslag opg høringer til forskriften)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...