Jump to content

Jeg fant politie sin pistol midt på gata.


Federal86

Recommended Posts

 

Nå har det slik at jeg har aldri vært direkte god i å forklare å fortelle om ting gjennom skrift språket.

Bildet kommer men jeg av venter å ser hva denne avisen velger å gjøre først.

Velger avisen å ikke bruke bildet så vil jeg legge det ut her.

Men jeg har inget hastverk med å få lagt ut bildet på dette tidspunktet.

Jeg vet da selv hva sannheten er å den er slik jeg har fortalt den.

Går hjem hos meg det der, Nor86Way. Helt OK, det.

 

Som jeg skrev ligger det en (sunn) skepsis hos meg i dette tilfellet, fordi historien er såpass spesiell, og dokumentasjon i stor grad uteblir.

 

Ser med en positiv innstilling frem til videre innlegg fra deg i denne saken.

 

 

At du ikke tror på meg bryr jeg meg egentlig ikke om.

 

Helt greit det, er neppe kjent for å være hårsår jeg.

Link to comment
Share on other sites

Roter meg litt ut på jordet nå;

Er det? Jeg kan mine kollegers telefonnr.!

Da er vi to om det! Det kan jeg også. :?

(Trolig litt avhengig av hvor mange kolleger man har...)

I gamledager kunne jeg lagkameratenes nr. på hockeydraktene.

Ishockey ser jeg ikke på, men jeg mener det er nokså få spillere på den lille banen. Wikipedia (english) opplyser:

"Ice hockey is played on a hockey rink. During normal play, there are six players, including one goaltender, per side on the ice at any time, each of whom is on ice skates."

 

6 spillere, pluss antagelig noen reserver. Men da har vel likevel de fleste spillerne ikke mer enn to siffre i nummerne på draktene sine?

 

Jeg klarer å huske tosiffrede tall jeg også.

(Det må vel kunne mistenkes god ventilasjon mellom ørene hvis man ikke kan det?)

I hvertfall på en god dag.

Link to comment
Share on other sites

Litt merkelig agenda en person må ha for å finne på en slik historie, for å legge den på nett. Kan ikke si at den var VELDIG oppsiktsvekkende heller.

 

Forstår allikevel at folk tar det som blir skrevet på nett med en klype salt, men synes noen drar det noe langt...

 

Synes det var bra at du leverte den inn og ikke fikk problemer med Torvald Tåke.

Jeg hadde nok tenkt meg godt om før jeg tok den opp. (Har selv vært passasjer i en bil som ble påkjørt av en sivilpolitibil. Jeg kan si at det ikke var særlig morro, selv om bilen jeg satt i ikke hadde noe skyld i saken)

 

 

Litt OT.

Roter meg litt ut på jordet nå;

I gamledager kunne jeg lagkameratenes nr. på hockeydraktene.

Ishockey ser jeg ikke på, men jeg mener det er nokså få spillere på den lille banen. Wikipedia (english) opplyser:

"Ice hockey is played on a hockey rink. During normal play, there are six players, including one goaltender, per side on the ice at any time, each of whom is on ice skates."

 

6 spillere, pluss antagelig noen reserver. Men da har vel likevel de fleste spillerne ikke mer enn to siffre i nummerne på draktene sine?

 

Jeg klarer å huske tosiffrede tall jeg også.

(Det må vel kunne mistenkes god ventilasjon mellom ørene hvis man ikke kan det?)

I hvertfall på en god dag.

Det er som oftest 15-20 spillere + keepere på et hockey lag. Det er nok godt mulig at en husker nr. til mange av disse, men det er ve ikke det en pugger?

Link to comment
Share on other sites

Vel, som dere sikkert registrerte i går, var jeg svært skeptisk. Jeg har med blandede følelser mottatt info fra trådstarter, som gjør at jeg ikke lenger er del i "hylekoret mot han

Er det noen av dere som klarer å tolke dette riktig?

Slik jeg leste det: Du har skiftet mening fra å være en "tviler" til å bli en "troende", etter at du har mottatt overbevisende "dokumentasjon" ang saken.

Muligens du burde opplyse om hvilken kompetanse du besitter for å avgjøre dette, ikke sikkert det er alle som er klar over dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, som dere sikkert registrerte i går, var jeg svært skeptisk. Jeg har med blandede følelser mottatt info fra trådstarter, som gjør at jeg ikke lenger er del i "hylekoret mot han

 

Er det noen av dere som klarer å tolke dette riktig?

 

 

Jeg har aldri tvilt på trådstarter..

Om du vet noe som andre ikke gjør, så betyr det ikke at historien er mere troverdig for det.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel den uheldige (og midlertidig våpenløse) konstabel fått igjen håndartilleriet sitt allerede, og siden jeg ikke har merket noe oppstyr om saken andre steder enn her på forumet så har det vel gått ganske lydløst for seg også.

Greit nok, selv om ordensmakten neppe hadde latt det passere like stille og rolig om det var jeg som la igjen en pistol midt i gaten en sen kveldstime... :roll:

 

At C.Patron sitter med blandede følelser er neppe fordi han av legning er påståelig og ikke liker å bli motsagt, det er nok heller det at han av natur ønsker å tro det beste om sine medmennesker, og kanskje særlig om det skulle være kolleger som var i søkelyset.

 

Når man leser om de ulike reaksjonen man blir møtt med, alt fra en grei overlevering av mistet/gjenfunnet pistol, til masse trøbbel i forbindelse med overlevering av gjenfunnet (ikke mistet) maskinpistol, så kan man lure på om det ikke er tryggest å la våpenet ligge og ringe politiet.

Så kan man heller holde oppsyn med saken inntil den rette instansen dukker opp og kan overta ansvaret.

Da trenger man heller ikke ta kontakt med pressen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare og la onkel få igjen gunneren sin, uten masse støy og tull med aviser?

 

 

For det hadde onkel gjort med en vanlig person?

 

Er så utrolig lei av å stadig høre om hvor lett politifolk slipper unna med ting som ville medført sterk reaksjon og straff for vanlige personer, og det gjelder ikke bare våpensaker. Og at tydeligvis endel mennesker synes dette er helt greit gjør meg ikke noe lettere til sinns med tanke på hvordan ting utvikler seg i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

 

For det hadde onkel gjort med en vanlig person?

 

Nei, politiet hadde tvilsomt gått til VG med saken. Media er ikke en rettsinstans og bør på ingen måte gis "den type makt".

 

Ut over dette, er jeg forsåvidt enig i det du skriver.

 

 

Nå er det vel bare å vente spent på hva som skjer.. ettersom saken visstnok allerede er videresendt VG.

Link to comment
Share on other sites

Vel, som dere sikkert registrerte i går, var jeg svært skeptisk. Jeg har med blandede følelser mottatt info fra trådstarter, som gjør at jeg ikke lenger er del i "hylekoret mot han

Svært skeptisk? Jeg spurte hvorfor og fikk vel ikke no svar.

Edit:skrivleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg tiden er moden for konspirasjonsteorier!

 

I et stort land på den andre siden av Atlanteren har mange klart å gjøre seg rike på å utgi bøker med 'konspirasjonsteorier'. (JFK lever, Elvis lever etc.).

 

Forfatter dette innlegget her først, og sender det over til VG (og Dagbladet?) om noe tid. :wink:

 

En farlig grovkalibret automatpistol funnet liggende midt i gaten i Hamar i de sene nattetimer?

Hva foregår egentlig i Hamar, denne korn og potetdyrkningens metropol? Hemmelige væpnede øvelser i mulm og mørke?

 

Vi har nylig hørt i nyhetene om at hele 19 land driver 'spionasje' i landet vårt.

Og at et stort land vi antar vi står på god fot med spionerer/overvåker mer enn de fleste andre land.

Kan det her være snakk om en helt ny hemmelig avdeling? Et hittil ukjent samarbeid mellom HV og PST og den nå avslørte nye arbeidsgiveren til pensjonerte folk fra Forsvaret og PST? En ny og bedre gruppe som går langt utenpå HV 016? En gjenoppstanden av Statspolitiet, i bevæpnet form? Driver slike grupperinger skjult urban væpnet antiterrortrening i Hamar nattestid?

 

Har man her dumpet borti en svært hemmelig innsatsstyrke for å verne landet mot militante besøkende med en annen religion enn vår statsreligion? En organisasjon så hemmelig at de bruker anonymiserte våpen?

Er Hamar valgt ut fra ønske om å unngå oppmerksomhet? Hamar 'by night' , ved 04-tiden, når selv de ivrigste rånerne har kjørt hjem til sine respektive mødre, er jo nesten helt utdødd.

Her har vi sett snerten av noe stort.

 

Tror vi må ringe Dagbladet også.

Link to comment
Share on other sites

Flott at hittegodset :) ble levert tilbake av en ærlig finner.

 

Forøvrig så er det nevnt at politiet kan skyte hverandre i føttene/miste våpen uten at det skjer så mye.

 

Sånn skal det ikke være!

 

Når det gjelder fotskytingen - synes jeg å erindre at politimannen ble bøtlagt for forholdet.

Samme reaksjon har også jegere fått når noen hagl har truffet jaktkameraten.

 

Historien så langt - er at en tjenestepistol er funnet.

Å miste/glemme av våpen - skal selvsagt ikke forekomme.

 

Hvis historien er korrekt - og det ikke er annen årsak enn overfornevnt - er det nok ikke usannsynlig at det kan bli bot.

På lik linje med en jeger som mistet/glemte haglen sin på jakt - og som måtte "krype" til våpenkontoret med sin "brøde".

Link to comment
Share on other sites

for det første så var det bra at den som fant våpenet leverte det inn til politiet, og våpen skal jo ikke mistes eller søles bort uansett om det er som sivil person eller politi-militært. og at den tjenstemannen som hadde dette våpenet i sitt ansvar vil jeg tro har fått en meget streng samtale,det kan og hende det blir noe mer ut av saken og.men det er vel egentlig noe politiet skal ordne og ikke vi her. om jeg hadde funnet våpenet så vil jeg ikke kontaktet pressen,dette tjener ingen slik jeg ser det. jeg velger og tro på at dette kan være et tjeneste våpen, ellers så tror jeg den som leverte våpenet hadde blitt bedt med inn til en lang prat ang hendelseforløpet. legg saken død, det er best

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare og la onkel få igjen gunneren sin, uten masse støy og tull med aviser?

 

 

For det hadde onkel gjort med en vanlig person?

 

Er så utrolig lei av å stadig høre om hvor lett politifolk slipper unna med ting som ville medført sterk reaksjon og straff for vanlige personer, og det gjelder ikke bare våpensaker. Og at tydeligvis endel mennesker synes dette er helt greit gjør meg ikke noe lettere til sinns med tanke på hvordan ting utvikler seg i fremtiden.

 

Bare for å gjøre det klart for alle som ønsker å sammenligne med seg selv i samme situasjon: Militære og politiets våpen omfattes ikke av våpenloven.

 

Dette kan man jo synes hva man vil om, men våpenloven kan altså ikke benyttes når det gjelder å gi en skjødesløs politimann straff.

 

Mener å huske at dette ble tema i retten i forbindelse med at en politimann tok med seg et tjenestevåpen på byen og truet en exkjæreste. Han fikk straff, men ikke for brudd på våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Finner lønn går nok svært dårlig etter som at dette :

1) Ikke var min pistol.

2) Den tilhører samfunnet å den er betalt med mine/våre skattepenger.

3) Å jeg synes det var helt feil å kreve det.

 

Men selvfølgelig vis jeg hadde funnet et våpen å funnet eieren etter vært, så hadde jeg jo selvfølgelig ikke klagd vis jeg hadde fått en flask med whisky eller vin.

Link to comment
Share on other sites

"Han er usikker på om han vil ta saken videre og opprette sak mot politimannen som hadde ansvaret for våpenet.

 

- Det må jeg tygge litt på. Det er ikke tvil om at politimannen på en måte har fått sin straff. Dette er flaut for ham. Vi må vurdere om vi skal gå videre med dette. Nå skjer dette forhåpentlig ikke igjen i min levetid, sier Bakke."

 

Tenk op Politiet hadde funnet et av mine våpen på den måten, er rimelig sikker på at det hadde blitt mere ut av den saken.

Men sef, eg kan ta feil..

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Det hadde nok i 90% av tilfellene blitt et helsikes styr om vi sivile hadde mistet et våpen på denne måten, men det kommer sef litt an på hvilke politi en har med å gjøre. Enkelte er jo fremdeles greie og bruker sunn fornuft. Ofte de litt eldre karene, gjerne litt høyere oppe i systemet.

 

På en nyttårsaft for mange år siden hadde jeg og en kamerat fått for oss at vi skulle fyre av noen raketter igjennom noen tomme M72'er vi hadde liggende. Vi fant oss en avsideliggende skogsvei, og fyrte løs.

Vi hadde det veldig morsomt, helt til det dukket opp en bil. Det var for sent å slukke raketten, og bilen sto ca. 5 meter fra oss når raketten gikk av. Føreren av bilen var den lokale sherriffen som identifiserte seg og lurte på hva som foregikk. Jeg prøvde å legge M72'en forsiktig inn igjen i bilen som om ingen ting hadde skjedd, men sheriffen ba meg hente den ut igjen, sammen med en annen M72 som lå i bilen. Vi forklarte oss skjelvende som best vi kunne, og beklaget oss.

Han noterte navnene våres, ba oss pakke M72'ene inn igjen i bilen og ut av syne, og ikke vise oss i sentrum senere på natten med noen M72. Vi hørte aldri noe mer om saken, og jeg har fremdeles de tomme M72'ene.

Tror han fikk seg en god latter den kvelden.

Det var ikke noe alkohol inne i bildet når det sto på. (Ikke før senere på kvelden...).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uklart om det blir noen reaksjon

 

Han er usikker på om han vil ta saken videre og opprette sak mot politimannen som hadde ansvaret for våpenet.

 

- Det må jeg tygge litt på. Det er ikke tvil om at politimannen på en måte har fått sin straff. Dette er flaut for ham. Vi må vurdere om vi skal gå videre med dette. Nå skjer dette forhåpentlig ikke igjen i min levetid, sier Bakke.

 

Hmmm, skal lure på hva som hadde skjedd om noe slikt hadde skjedd med en stakkars jeger som hadde glemt våpenet sitt ute, og det ble funnet av politiet?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det som er fantastisk.

 

Tjenestevåpen er untatt fra våpenloven. Men... Vedkommende tjenestemann burde ikke få lov til å være i operativ tjeneste igjen før etter ny utsjekk på våpen.

 

I tillegg til å måtte stille kasse og kake og alt det der.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra våpenloven : "§ 4. Denne lov gjelder ikke for skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Forsvaret eller politiet."

 

Så det å sammenligne dette med en jegers våpen blir litt søkt, da de ikke er innunder det samme lovverket.

Selvsagt er et politivåpen like "skummelt" som et sivilt, men lovgivende myndighet har nå engang laget loven slik at Politiets våpen IKKE går inn under vår våpenlov.

Men selvsagt (uten at jeg vet det sikkert) så har vel Politiet sine instrukser ift våpen oppbevaring og bruk, som det sikkert er et eller annet brudd på her.

 

Så enn så lenge det er slik det ligger ann, så har vi vel heller lite å "diskutere" og dømme tjenestemannen for. Og det er da merkelig at vi i det hele tatt diskuterer dette her, og at tråden ikke er stengt og av vi er blitt anmeldt. (så stor takhøyde det er her inne for diskusjoner mener jeg.... )

Link to comment
Share on other sites

husker en i førstegangstjenesten som glemte igjen ag3 på skytebanen. han måtte pisse og satte ag'n opp mot en stabel med skytebukker og lot det stå til, så ropte vi på han fordi transporten gikk og da glemte han hele kanonen. de fra skytefeltskomanndoen fann den etter lunsj en gang. han fikk refs og det fikk også troppssjefen ( han fikk ei halv kasse for det )

så politiet har nok sine egne rutiner og regler slik som enhver arbeidsplass har. jeg kan miste jobben om jeg sette igjen nøklene i en lås et sted. det er ikke ulovlig i seg selv men internt er det helg fyfy.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=44202&p=490251&hilit=glemt+hagle#p490251

 

Hm, hva er forskjellen i prinsippet i disse to sakene? Om vi ser bort fra at våpenloven ikke glelder politiets våpen så er vel det ellers ikke så stor prinsipiell forskjell på sakene? (bortsett fra at han som glemte hagla oppdaget det selv, noe politimannen ikke rakk gjøre)

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at vi har våpen fordi vi ønsker det, de har våpen fordi de må. Jeg mener ikke å unnskylde det som skjedde,personen det gjelder fortjener pisk på pung for den tabben. Men vi snakker om to vidt forskjellige verdener, selv om han slipper unna uten traff ville jeg ikke hatt jobben hans for noen betaling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt utrolig å lese alle som er så kritiske og skeptiske til historier som kommer frem på forumet.

Fortsetter trenden ender det vel opp med at folk slutter å skrive i frykt for å ikke bli trodd eller bli hengt ut som løgner.

 

No86Way, GODT JOBBA!

Fuglene vet vel hvem andre uærlige, eller i verste fall; kriminelle som kunne funnet denne og misbrukt til ran, drap e.l.

 

Og til de som mener VG oppslag om Politiet, håndhevere av loven, henges ut for uakseptabel rutine, skader oss borgere vil jeg påstå er temmelig paranoide. Politiet selv skriver jo lover så blekket spruter, så jeg ser egentlig slike saker med glimt i øyet. Likhet for loven! Tabber Politiet seg ut bør de også straffes på lik linje som Ola Normann!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fulmen: Delvis enig. Men "må og må", de har valgt å bli Politifolk med det ansvar og plikter det innebærer. Så de bør ta slikt like seriøst som sivile, selv de som ikke liker våpen og skyting. Det er mange eksempler på at enkelte i etaten ikke tar slike ting seriøst nok.

Det er ikke dermed sagt at vedkommende som har tabbet seg ut her ikke tar ting seriøst, tabber kan skje med oss alle.

Tenker at han er rimelig flau nå(det hadde jeg blitt!), har fått seg en alvors prat og at det ikke gjentar seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ser den har kommet ut på VG nett nå.

Ps jeg har tatt begge bildene som VG har brukt.

 

Ettersom at politiet er så ute etter den lovlydige vanlige mannen i gata når det gjelder våpen.

Så følte jeg at det var min plikt å fortelle dette videre til media.

 

 

Men som dere kanskje nå har sett så er Nor86Way en ærlig person. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...