Jump to content

Jeg fant politie sin pistol midt på gata.


Federal86

Recommended Posts

Poenget er at vi har våpen fordi vi ønsker det, de har våpen fordi de må. Jeg mener ikke å unnskylde det som skjedde,personen det gjelder fortjener pisk på pung for den tabben. Men vi snakker om to vidt forskjellige verdener, selv om han slipper unna uten traff ville jeg ikke hatt jobben hans for noen betaling.

 

 

Tja, der er vi uenige. Det er nemlig frivillig å bli politi og den biten med våpen er altså noe man har valgt selv når man gjore yrkesvalget sitt. Altså har de frivillig valgt et yrke hvor tjenestevåpen kan inngå.

Link to comment
Share on other sites

@høggern +1.

 

@santo 1. Ikke sant. :wink:

 

 

 

 

Godt å lese at det fortsatt finnes ærlige folk ute i verden, selv om det ikke akkurat overrasker meg at vedkommende hører til her inne (de fleste her inne er våpeneiere, og derved blandt dem med god vandel. Husker ennå den tiden at det å være i HV, nærmest var å regne som ett heders stempel).

 

P.s. Nor86Way, bra du tok deg bryet med å se nærmere etter hva som lå på veien. Fryser etter ryggen av tanken på hva slags folk som ellers kunne ha funnet den (at du leverte den inn tar jeg i likhet med deg som en selvfølge). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen her regner meg som en "tviler"...

 

Jeg påpekte at det var litt merkelig å kjenne igjen en kollegas våpen så raskt, men at det ikke var umulig. Den avbildede pistolen ser ut til å ha et ustandard merke, formentlig personlig og lett gjenkjennbart, rett bak sleidestopperen. Dette forklarer det meste. Er forresten dette merket litt sensurert på bildet i VG? Kan se slik ut. Dersom f.eks. navn eller tjenestenummer (en bokstav og tre tallsifre) er påført, så blir det ganske enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at alle tvilerer å folk som ikke trodde deg Nor86Way, er så fraværende nå :roll:

Ikke helt fraværende, har bare ikke vært på nett siden i går, og har heller ikke lest VG-nett før nå (gjør ikke det vanligvis heller).

 

Som jeg skrev i mitt første innlegg i tråden:

Med litt medfødt (sunn?) skepsis er det på en måte noe som skurrer her.

Men jeg kan ta feil (igjen).

Så tok jeg altså feil igjen.

 

Grunnen til skepsises lå delvis i uttrykksformen til trådeieren. Men det er ikke på noen måte forbudt å uttrykke seg litt haltende.

Den nedenforstående nye formuleringen fra trådeieren ville, dersom jeg ikke hadde vært inne på VG-nett og lest historien, økt min skepsis. Utsagnet nedenfor er etter min mening selvmotsigende, og jeg har nok litt lett for å få litt nedsatt tiltro til personer som kommer med selvmotsigelser:

Finner lønn går nok svært dårlig etter som at dette :

1) Ikke var min pistol.

Men selvfølgelig vis jeg hadde funnet et våpen å funnet eieren etter vært, så hadde jeg jo selvfølgelig ikke klagd vis jeg hadde fått en flask med whisky eller vin.

 

 

Og dersom man tror at man skal få drikkevarer i 'finnerlønn' fra 'messingen' har man noe sviktende bakkekontakt, tror jeg man kan si.

 

Men Nor86Way har altså i denne situasjonen opptrådt på riktig og ærlig vis, og historien er sann.

 

For å gå ett skritt videre under temaet tvil/tro:

Mange påstår at Gud/Jesus eksisterer/lever. Men jeg er en tviler der (også), fordi det mangler dokumentasjon.

Men jeg kan jo ta feil der også.

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen her regner meg som en "tviler"...

 

Jeg påpekte at det var litt merkelig å kjenne igjen en kollegas våpen så raskt, men at det ikke var umulig. Den avbildede pistolen ser ut til å ha et ustandard merke, formentlig personlig og lett gjenkjennbart, rett bak sleidestopperen. Dette forklarer det meste. Er forresten dette merket litt sensurert på bildet i VG? Kan se slik ut. Dersom f.eks. navn eller tjenestenummer (en bokstav og tre tallsifre) er påført, så blir det ganske enkelt.

 

Det stemmer bilde er sensurert av VG.

Mitt bilde er da ikke sensurert.

 

Men jeg ba VG om å sensurere det.

Link to comment
Share on other sites

Finner lønn går nok svært dårlig etter som at dette :

1) Ikke var min pistol.

Men selvfølgelig vis jeg hadde funnet et våpen å funnet eieren etter vært, så hadde jeg jo selvfølgelig ikke klagd vis jeg hadde fått en flask med whisky eller vin.

Og dersom man tror at man skal få drikkevarer i 'finnerlønn' fra 'messingen' har man noe sviktende bakkekontakt, tror jeg man kan si.

(Kuttet ned sitatet. Jegermeistern.)

 

Det ser ut som du tolker det jeg skriver litt vel feil.

Det jeg mente var at vis jeg fant pistolen til en privat person (EN PERSON SOM IKKE ER ANSATT I POLITIET ELLER I FORSVARET)

så hadde det ikke gjort noe om jeg hadde fått en flaske vin eller 2 i finnerlønn.

 

Ser ut som at du missforstår det jeg skriver med VILJE.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva kosekvensen hadde blitt hvis det var meg eller deg som hadde rotet vekk et våpen på den måten?

Det så ikke ut til at Hamar PD ville forfølge saken, da den uheldige politimann skammet seg sånn.

Tenk om det var så enkelt for alle andre.

"Slapp fartsbot fordi han angret" f.eks, hadde jo vært en fin overskrift.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist at politiet faktisk kom til å ta denne saken litt mere alvorlig så hadde jeg lagt saken død.

Men når de ikke gjør det i det hele tatt så var det greit at media fikk vite om det.

 

Siden vi sivile alltid er skyte skiver for staten.

Så får de faktisk tåle at noen skyter tilbake når de også gjøre grove feil.

 

http://h-a.no//Nyheter//Nyheter/tabid/7 ... eView=true

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist at politiet faktisk kom til å ta denne saken litt mere alvorlig så hadde jeg lagt saken død.

Men når de ikke gjør det i det hele tatt så var det greit at media fikk vite om det.

Støtter den.

Men at pistolen lå i gaten i flere timer? Hele 5 timer? Den ble funnet ca kl 04, og bilen med våpenet på taket dro ut fra politigarasjen på Hamar kl 23?

Merkelig at ingen så våpenet før 'vår mann'.

 

Lett å glemme ting på taket. La selv et dyrt Nikon kamera på taket mens jeg pakket inn utstyr etter naturfotografering i Sogn. Hadde bare kjørt noen få meter før noen heldigvis ropte og pekte mot taket på bilen....

 

Så lærdommen må bli: legg ikke en pistol på taket av bilen (om natten).

Link to comment
Share on other sites

Rart at folk skal dømme andre og stille seg tvilende på grunn av ordfeil eller vanskeligheter for å uttrykke seg skriftlig :shock:

Overrasket hvor mye negativitet nor86way fikk ved å dele denne hendelsen med oss. :!:

 

Som feks. denne!

 

 

Kjenner ikke forfatteren av innleggene, og har intet grunnlag for å vurdere sakens realitet. Men jeg synes jeg må få anmerke at forfatteren i sin profil oppgir en alder på 23 år, og at utifra formgivningen på forfatterens skrevne innlegg i denne tråden ville jeg, dersom jeg skulle gjette, ha vurdert med frem til en noe annen alder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men at pistolen lå i gaten i flere timer? Hele 5 timer? Den ble funnet ca kl 04, og bilen med våpenet på taket dro ut fra politigarasjen på Hamar kl 23?

Merkelig at ingen så våpenet før 'vår mann'.

Synes ikke det er så merkelig?

Ikke usannsynlig at pistolen ble liggende sammen med rusk og rask i veikanten inntil et kjøretøy kommer så nærme at den blir kastet lenger ut i veibanen?

Finnes sikkert mange plausible forklaringer.

Job well done, Nor86Way!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist at politiet faktisk kom til å ta denne saken litt mere alvorlig så hadde jeg lagt saken død.

Men når de ikke gjør det i det hele tatt så var det greit at media fikk vite om det.

Støtter den.

Men at pistolen lå i gaten i flere timer? Hele 5 timer? Den ble funnet ca kl 04, og bilen med våpenet på taket dro ut fra politigarasjen på Hamar kl 23?

Merkelig at ingen så våpenet før 'vår mann'.

 

Lett å glemme ting på taket. La selv et dyrt Nikon kamera på taket mens jeg pakket inn utstyr etter naturfotografering i Sogn. Hadde bare kjørt noen få meter før noen heldigvis ropte og pekte mot taket på bilen....

 

Så lærdommen må bli: legg ikke en pistol på taket av bilen (om natten).

 

 

Ja det stusser jeg på også.

Fordi veien som denne pistolen ble funnet på er faktisk en av de store utfartsveiene i Hamar.

Denne veien (vangsveien) går fra sentrum å rett til e6.

Greit nok at Hamar ikke er den største byen i Norge med sine 28 211 innbyggere.

Men jeg kan da umulige ha vært den eneste bilen som har passert den strekningen på 5 timer.

Så at denne pistolen forsvant kl 2300 tviler jeg sterkt på.

Fordi jeg fant pistolen 0415 onsdag( 10 November 2010).

 

 

 

DSC04383modifisert.jpg

Legg merke til den røde firkanten.

Fordi det var akkurat der jeg fant pistolen.

Å pistolen var faktisk ikke våt eller møkkete.

Det eneste jeg la merke til på pistolen var at den hadde fått seg et tydelig kakk foran på sleiden.

Ps det er politihuset du ser i bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Nor86Way: Bra at du tipset media, men du kunne samtidig ha ymtet noe om hva slags konsekvenser det kunne ha fått for en sivil våpeneier vis han hadde prestert lignende "stunt".

 

Og ja, det er overvåkingskameraer der, men jeg tror ikke at de står sånn at de filmer helt til det krysset.

 

Og til visse andre:

Det er noe som heter dysleksi her i verden, vennligst ha respekt for at ikke alle er like flinke til å ordlegge seg skriftlig.

Link to comment
Share on other sites

Enda godt jeg ikke uttrykte eventuell tvil her da. :lol:

 

Om åpningsinnlegget på tråden kanskje var litt famlende i språket så var historien såpass usannsynlig at den faktisk nesten måtte være sann.

Og beviset ligger jo rett foran våre øyne her nå. :)

 

Hva angår debatten om tjenestevåpen kontra private våpen, samme faan hva våpenloven sier så øker det ikke rettferdighetssansen hos folk flest om politiet og militæret kan strø rundt seg med automatvåpen i hytt og pine uten at det frembringer stort mer enn et gjesp og et skuldertrekk hos påtalemyndighetene, mens "Ola-Dunk" blir bøtelagt, får våpengarderoben beslaglagt og nærmest blir spikret opp på veggen til skrekk og advarsel om man ved et uhell glemmer igjen hagla på utsiden av våpenskapet.

 

Skal man ha moralsk rett så må man foregå med et eksempel til etterfølgelse.

Alt annet blir hykleri.

 

Når det er sagt så er det godt å vite at dette våpenet er i (relativt) trygge hender igjen.

Enn så lenge... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er på tide å poste bilde av objektet, du kan fjerne eventuelle merkinger som er synlige og kan identifisere eier/bruker.

 

Utvilsomt mange som ikke tror på deg her inne :roll:

 

10112010127modifisert.jpg

 

Dette er bilde nr 1 men som du ser er dette av ganske dårlig kvalitet.

Jeg har et bilde nr 2 å som er mye bedre.

Men tror du fortsatt ikke på Nor86Way?

 

Jeg synes det er helt utrolig å lese alle som er så kritiske og skeptiske til historier som kommer frem på forumet.

Fortsetter trenden ender det vel opp med at folk slutter å skrive i frykt for å ikke bli trodd eller bli hengt ut som løgner.

 

No86Way, GODT JOBBA!

Fuglene vet vel hvem andre uærlige, eller i verste fall; kriminelle som kunne funnet denne og misbrukt til ran, drap e.l.

 

Og til de som mener VG oppslag om Politiet, håndhevere av loven, henges ut for uakseptabel rutine, skader oss borgere vil jeg påstå er temmelig paranoide. Politiet selv skriver jo lover så blekket spruter, så jeg ser egentlig slike saker med glimt i øyet. Likhet for loven! Tabber Politiet seg ut bør de også straffes på lik linje som Ola Normann!

 

 

Takk for det Noveske.

For å si det sånn så er det noen slike fuckers her i byen dessverre.

Altså folk som har begått mord/alvorlige voldsdommer/vold mot offentlig tjenestemann/kjøring narkotika påvirket tilstand.

Å dette er samme person, takk gud for at han ikke fant den.

Det norske rettssystemet å straffene de gir ut er jo helt latterlig når det gjelder kjenninger av politiet.

Som gang på gang klarer å gjøre noe gærent, jeg liker å kalle dem "unødvendige medlemmer av samfunnet" som ikke bidrar til samfunnet+ at de påfører samfunnet unødvendig kostnader.

Link to comment
Share on other sites

petrol skrev:

Synes det er på tide å poste bilde av objektet, du kan fjerne eventuelle merkinger som er synlige og kan identifisere eier/bruker.

 

Utvilsomt mange som ikke tror på deg her inne :roll:

 

 

Bilde

 

Nor86Way skrev:

Dette er bilde nr 1 men som du ser er dette av ganske dårlig kvalitet.

Jeg har et bilde nr 2 å som er mye bedre.

 

 

Men tror du fortsatt ikke på Nor86Way?

 

Hmmm... er du nå etter de som ikke trodde på deg første gang du postet dette?

 

Og hvilken konklusjon trekker du av mitt korte innlegg? Har ikke utrykt tvil i det hele tatt, bare ett tips om å poste bildet som du burde ha gjort med engang....

Link to comment
Share on other sites

Beklager surmuling, men enkelte ganger er dette forumet som en stor barnehage..

Jeg må si at jeg blir pinlig berørt over at voksne mennesker driver og diskuterer som jentunger (unnskyld alle jentunger der ute) på kammeret..

Det er funnet en pistol, den er innlevert tilbake til rette eier og avisene har skrevet om saken. Bli nå ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan da umulige ha vært den eneste bilen som har passert den strekningen på 5 timer.

Så at denne pistolen forsvant kl 2300 tviler jeg sterkt på.

Fordi jeg fant pistolen 0415 onsdag( 10 November 2010).

 

Den har sikkert ligget på taket av Poltibilen gjennom halve vakta og falt av etter en tur innom kammeret for kaffepause... Det ikke uten grunn at en viss trubadur betegner den etatens kjøretøy som "Gåsemor"... :mrgreen:

 

Har forresten gjort det samme, både med lommebok, mobiltelefon og Nikonkamera... På taket... Har allikevel stort sett gått nogenlunde bra (sånn økonomisk betraktet), merkelig nok. :?

 

Men det beste er nok at det for endel forseelser nå, som passende straffeutmåling, holder å være passende flau. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Beklager surmuling, men enkelte ganger er dette forumet som en stor barnehage..

Jeg må si at jeg blir pinlig berørt over at voksne mennesker driver og diskuterer som jentunger (unnskyld alle jentunger der ute) på kammeret..

Det er funnet en pistol, den er innlevert tilbake til rette eier og avisene har skrevet om saken. Bli nå ferdig med det.

Så det er å sutre som jentunger å påpeke forskjellen i det som ser ut til å kunne bli politiets reaksjon denne saken og saken til han som glemte hagla?

Link to comment
Share on other sites

Og til visse andre:

Det er noe som heter dysleksi her i verden, vennligst ha respekt for at ikke alle er like flinke til å ordlegge seg skriftlig.

Den der blir litt drøy..

Jeg forbeholder meg retten til å kommentere at slurvete formuleringer er slurvete formuleringer.

Tror ikke at 'vår mann' er dyslektiker, tro heller at han har det travelt og slurver, og bla. nesten konsekvent feilbruker Å og OG.

 

Å hentyde/påstå at 'vår mann' er dyslektiker slik du gjør er etter min mening helt klart uriktig, og en fornærmelse.

Det bør du overveie å be 'vår mann' om unnskyldning for.

Link to comment
Share on other sites

Og til visse andre:

Det er noe som heter dysleksi her i verden, vennligst ha respekt for at ikke alle er like flinke til å ordlegge seg skriftlig.

Den der blir litt drøy..

Jeg forbeholder meg retten til å kommentere at slurvete formuleringer[komma] er slurvete formuleringer.

Tror ikke at ["]'vår mann'["] er dyslektiker, tro[r] heller at han har det travelt og slurver,[punktum] og(sløyfer "og") bl[punktum]a. nesten (sløyfer "nesten") konsekvent feilbruker (legg inn "han") (kan godt legge til "infinitivsmerket") Å og (kan godt legge til "konjunksjonen")OG.

 

Å hentyde/påstå at ["]'vår mann'["] er dyslektiker slik du gjør[komma] er etter min mening helt klart uriktig,[ikke komma] og en fornærmelse.

Det bør du overveie å[og] be ["]'vår mann'["] om unnskyldning for.

 

Beklager at jeg har det litt morsomt på din bekostning ved å leke norsklærer, håper du ikke tar deg for nær. Å være dyklekklikker er nemlig ingen fornærmelse.. ;)

 

 

Edit; skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg har det litt morsomt på din bekostning ved å leke norsklærer,[her mangler noe for at det skal bli en fullstendig bisetning, og derved blir din kommesetting noe tvilsom. ] håper du ikke tar deg for nær. Å være dyklekklikker er nemlig ingen fornærmelse.. ;)

 

 

Edit; skrivefeil

 

Da kan vi vel slå oss til ro med at vi er dyslektikere i noen grad begge vi to.

Link to comment
Share on other sites

Nå har nok min kjære tråd godt for langt.

Mye merkelig som har blitt sagt i denne tråden.

 

 

"Har man her dumpet borti en svært hemmelig innsatsstyrke for å verne landet mot militante besøkende med en annen religion enn vår statsreligion? En organisasjon så hemmelig at de bruker anonymiserte våpen?

Er Hamar valgt ut fra ønske om å unngå oppmerksomhet? Hamar 'by night' , ved 04-tiden, når selv de ivrigste rånerne har kjørt hjem til sine respektive mødre, er jo nesten helt utdødd.

Her har vi sett snerten av noe stort."

 

"Gratulerer med nok et lite slag mot norske våpeneiere..."

 

".22 våpnene er nok kun til treningsbruk, ikke tiltenkt tjeneste."

 

"Dette er jo internett..."

 

"Kunne blitt morro og ringt og forlangt finnerlønn..."

 

"Javel. Godt ein får litt vaksenopplæring her på Kammeret..."

 

"Knegg knegg knegg."

 

"Beklager surmuling, men enkelte ganger er dette forumet som en stor barnehage."

 

"Tror ikke at 'vår mann' er dyslektiker, tro heller at han har det travelt og slurver, og bla. nesten konsekvent feilbruker Å og OG"

Link to comment
Share on other sites

Nåja, nå vil jeg si at hovedpoenget her er at politiet på Hamar klarte å rote bort et tjenestevåpen på en ganske så offentlig plass, dette ble da gjenfunnet og levert tilbake av en lovlydig borger som vel fortjener all ære for sin respons.

At dette kommer frem i media er ingen ulykke i forhold til den tragedien det ville vært om våpenet ble funnet av en ikke så lovlydig borger og at det nevnte våpen hadde nådd førstesideoppslag i forbindelse med en skyteepisode.

 

Noe som meget vel kunne skjedd om den hadde havnet i hendene på en av alfabetgjengene.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...