Jump to content

Jeg fant politie sin pistol midt på gata.


Federal86

Recommended Posts

Jeg var på vei hjem igjen fra natt skiftet.

Kl var rundt 0415 10.11.11.

Da jeg kom kjørende langs veien vangs veien på Hamar mot politistasjonen.

Plutselig ser jeg noe som ligger i motsatt kjørefelt midt i veien.

Jeg trodde først at dette var en lommelykt, men så snur jeg i rund kjøringen å kjører mot denne lommelykten.

Jeg stopper bilen min å løfter lykta inn, da jeg innser at dette faktisk er en pistol.

Jeg blir direkte sjokkert for å si det mildt. at slike ting ligger midt i veien å at hvem som helst kan komme å finne den.

Men jeg synes det er bra at det faktisk var jeg som fant den ettersom at en slik pistol kan gjøre mye skade vis den havner i feil hender.

Jeg kjører bort til CC kjøpesenter sin parkerings plass å får tatt et raskt bilde av den.

Jeg vil helst unngå å ha kontakt med slike objekter som dette ettersom at jeg selv er en aktiv skytter å at jeg faktisk har en god del peiling på skytevåpen.

 

0425 kjører til politi stasjonen for å få bli kvitt denne pistolen.

Pistolen en Hk P30 med m3x lykt å markeringen XXXXXX som skal være noe intern merking hos politiet.

Jeg fant jo pistolen kun 150m unna politistasjonen liggende midt i veien i kjøre rettningen mot Hamar sentrum.

 

 

Jeg ringer på hos politi huset på Hamar.

Å sier mitt navn, å da sier politi mannen som svarer at han kommer ned straks.

Jeg står der da med en pistol inn på jakkelomme å er svært nervørst men jeg har jo alt på det rene å ingenting å være nervøs for.

2min senere så kommer det en politimann rundt hjørnet å ser rart på meg.

Da det kommer en politi mann med en 2 eller 3 stjerner på seg. Rang markering.

Jeg gir da politi mannen pistolen å han blir temmlig lang i trynet.

Politi mannen tar da imot pistolen å sjekker at den ikke er ladd.

Han tar en titt på pistolen sin markering XXXXX å sier plutselig følgende "hmmm dette var da merkelig han som har denne pistolen som et tjeneste våpen har jo ikke vært på jobb i dag????""""""

 

Å jeg bare ja, det var det jeg tenkte at en av politets pistoler lå midt i gata.

Så får jeg en takk av politimannen for at jeg kom med det.

Pistolen hadde heldvis ikke et magasin eller skarpe skudd i seg.

Men det er jo uhyre lett å få tak i.

En rask tur på XXL så er du i gan,g der har de magasin å ammunisjon+ de sjekker sjelden våpen kort på XXL,

 

Hadde pistolen hat et magasin å skudd så hadde du hat et 100% funksjonelt våpen.

 

Mvh Nor86way.

Jeg har også bilde av den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Han tar en titt våpenet sin markering xxxx å sier pluteslig følgende "hmmm dette var da merkelig han som har denne pistolen som et tjeneste våpen har jo ikke vært på jobb i dag????""""""

 

Så politifolk som ikke er på jobb surrer rundt natterstid med tjenestevåpenet sitt, å presterer å miste det på gata?

 

Hvis dette stemmer så er jeg bittelitt rystet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en typisk sak som media skulle ha fått litt innblikk i? Tross alt får vi høre gjevnt og trutt hvor "farlig" det er med lovgyldige borgere som innehar skytevåpen, og at vår våpen kan ende opp i feil hender, mens det statistisk sett er vel nettopp fra politi og forsvaret at flest våpen har forsvunnet?

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært en vanlig sivil så hadde både den og resten av gunnerne røket på flekken.

i narvik greide politiet å miste en tilhenger og det ble konkludert med at det var feil på hengeren, men biltilsynet fant ikke noen feil.

hadde det vært meg som mistet den hadde det minst vanket 5-6 laken i bot pga jeg ikke hadde sikkret den godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Støy rundt våpen uansett hvem disponenten er faller negativt ut for oss skyttere.

Tror skyttersaken er best tjent med minst mulig blest om denne saken, som alle

andre negative saker som omhandler våpen.

Om du føler deg bedre om du foretat en annmeldelse så gjør gjerne det, men hold

media utenfor.

 

Mvh

NM149

Link to comment
Share on other sites

Politiet sine pistoler står det tydelig "POLITI" på. Du kan nesten ikke ha unngått å se det om du så etter.

 

Underlig historie dette.

 

Det jeg spør meg om er følgende: Er dette starten på en avis-and (vandrehistorie) eller er det ikke?

 

Kjenner ikke forfatteren av innleggene, og har intet grunnlag for å vurdere sakens realitet. Men jeg synes jeg må få anmerke at forfatteren i sin profil oppgir en alder på 23 år, og at utifra formgivningen på forfatterens skrevne innlegg i denne tråden ville jeg, dersom jeg skulle gjette, ha vurdert med frem til en noe annen alder.

 

Forfatteren oppgir at han har kontaktet en kjent tabloid avis, og oppgir å ha sendt med et (selvtatt) bilde av våpenet til samme avis.

Mitt spørsmål er derfor: Hvorfor har ikke forfatteren da lagt inn noe bilde av våpenet i sin tråd her på Kammeret?

 

Med litt medfødt (sunn?) skepsis er det på en måte noe som skurrer her.

Men jeg kan ta feil (igjen).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du er ikkje den einaste som har opplevd politivåpen på avvege.

Sviger far min kjøpte ein bil som hadde tilhørt nokon i politiet.

Etter at svigerfar hadde fått bilen heim, klarte eine sønnen og finne ein 22lr pistol som tilhørte politiet.

Pistolen låg under setet.

Politiet vart kontakta og pistolen vart returnert, den hadde vist komt vekk etter ein treningsøkt og hadde vore savna ei stund.

 

Ej som trudde at handvåpen skulle oppbevarast nedpakka under transport på ein plass som ikkje er lett tilgjenglig.

Link to comment
Share on other sites

Har politiet hatt .22lr våpen ??????

 

Ja, joda, på en måte har de det.

Enkelte avdelinger, bla. en som gjennomgår spesialtrening for sikring av VIP, det være seg statsbesøk o.a., har drevet, og driver antagelig ennå, utendørs løping og etterfølgende innendørsskyting med pistoler i kaliber .22. Våpnene jeg så i bruk ved noen anledninger var mest gamle GSP-er.

Oslopolitiet har (hadde) en slik avdeling, uten at det skulle være spesielt hemmelig.

 

.22 våpnene er nok kun til treningsbruk, ikke tiltenkt tjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt mail til VG om det å lagt med bilde av pistolen.

Så da får vi se hva som skjer

 

 

Den gjennomsnittlige VG-leser vil tenke at når ikke engang politiet kan ta vare på våpen, da burde iallefall ikke sivile ha tilgang til slike ting.

 

Gratulerer med nok et lite slag mot norske våpeneiere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endret/forkortet teksten en god del av hensyn til det er reporter på saken.

 

At enkelte av dere beskylder meg for å være løgner finner jeg fornærmende.

Men jeg skjønner skeptisen deres, det er jo ikke akkurat noe som man hører om vær dag.

 

Jeg ble jo temmlig sjokkert selv til å med av å finne noe slikt.

 

Men det er jo fakta det jeg har skrevet.

Hvorfor skulle jeg finne på noe slikt egentlig jeg har jo trossalt bedre ting å finne på.

 

Jeg forteller bare sannheten men det er tydeligvis at enkelte av dere ikke klarer å håndtere sannheten.

Det er da for faen ikke min skyld at enkelte av dere skammer dere over å være skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Politiet sine pistoler står det tydelig "POLITI" på. Du kan nesten ikke ha unngått å se det om du så etter.

 

Underlig historie dette.

 

Det jeg spør meg om er følgende: Er dette starten på en avis-and (vandrehistorie) eller er det ikke?

 

Kjenner ikke forfatteren av innleggene, og har intet grunnlag for å vurdere sakens realitet. Men jeg synes jeg må få anmerke at forfatteren i sin profil oppgir en alder på 23 år, og at utifra formgivningen på forfatterens skrevne innlegg i denne tråden ville jeg, dersom jeg skulle gjette, ha vurdert med frem til en noe annen alder.

 

Forfatteren oppgir at han har kontaktet en kjent tabloid avis, og oppgir å ha sendt med et (selvtatt) bilde av våpenet til samme avis.

Mitt spørsmål er derfor: Hvorfor har ikke forfatteren da lagt inn noe bilde av våpenet i sin tråd her på Kammeret?

 

Med litt medfødt (sunn?) skepsis er det på en måte noe som skurrer her.

Men jeg kan ta feil (igjen).

 

 

Nå har det slik at jeg har aldri vært direkte god i å forklare å fortelle om ting gjennom skrift språket.

Bildet kommer men jeg av venter å ser hva denne avisen velger å gjøre først.

Velger avisen å ikke bruke bildet så vil jeg legge det ut her.

Men jeg har inget hastverk med å få lagt ut bildet på dette tidspunktet.

Jeg vet da selv hva sannheten er å den er slik jeg har fortalt den.

At du ikke tror på meg bryr jeg meg egentlig ikke om.

 

Jeg har vært på kammeret lenge men kontoen min har skjært seg et par ganger.

Kammeret.no brukernavn nå Nor86way.

Kammeret.no brukernavn før Federal86.

sluttstykket. brukernavn Limited86

Link to comment
Share on other sites

En erfaren skytter og forumbruker som deg burde sett litt lengre en det nesa rekker i denne saken.

Som også Goatboy skriver vil omtale av en slik sak i media bare ramme oss skyttere / samlere negativt

nok en gang.

Som Ulf skrev så er både H&K og Glockene til politiet merket på tydelig høyre side med POLITI.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir da politi betjenten pistolen å han blir temmlig lang i trynet.

Han tar en titt våpenet sin markering xxxx å sier pluteslig følgende "hmmm dette var da merkelig han som har denne pistolen som et tjeneste våpen har jo ikke vært på jobb i dag????""""""

(Fixet sitatet så det ble sitat. Jegermeistern.)

 

Nå er ikke politiets våpen merket med navn, men med et tjenste nr. At en annen politimann skal huske sine kollegers tjeneste nr og kunne uttale at vedkommende ikke hadde vært på jobb innenfor aktuellt tidspunkt, er derfor ekstremt lite trolig. Var den påmonterte lykta med laser funksjon? Hvilke merke og modell var pistolen? Ukorrekt svar på dette diskvalifiserer hele historien din. Som også nevnt av andre, politiets våpen er spesiellt serie merket for å skille dem ut som våpen i politiets eie, et standard serie nr diskvalifiserer i slik sammenheng. Hva var start på serie nr?

Link to comment
Share on other sites

En erfaren skytter og forumbruker som deg burde sett litt lengre en det nesa rekker i denne saken.

Som også Goatboy skriver vil omtale av en slik sak i media bare ramme oss skyttere / samlere negativt

nok en gang.

Som Ulf skrev så er både H&K og Glockene til politiet merket på tydelig høyre side med POLITI.

 

Så åpen forakt for politi, lov, domstol og storting her på kammeret er helt ok, mens et ærlig kammermedlem er skadelig for skytesporten?

 

Milde himmel :roll:

Link to comment
Share on other sites

Saken er vel om det er et ærlig kammer medlem, men det har han mulighet til å dokumentere ved å gi oss riktige detaljer. Ingen er ufelbarlige. Politet skal være et speil av samfunnet forøvrig og er derfor heller ikke unntatt for å gjøre enkelte feil, som vi skyttere føler, setter både politiet og oss skyttere i vannry

Link to comment
Share on other sites

At en annen politimann skal huske sine kollegers tjeneste nr og kunne uttale at vedkommende ikke hadde vært på jobb innenfor aktuellt tidspunkt, er derfor ekstremt lite trolig.

Er det? Jeg kan mine kollegers telefonnr.! I gamledager kunne jeg lagkameratenes nr. på hockeydraktene.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke politiets våpen merket med navn, men med et tjenste nr. At en annen politimann skal huske sine kollegers tjeneste nr og kunne uttale at vedkommende ikke hadde vært på jobb innenfor aktuellt tidspunkt, er derfor ekstremt lite trolig. Var den påmonterte lykta med laser funksjon? Hvilke merke og modell var pistolen? Ukorrekt svar på dette diskvalifiserer hele historien din. Som også nevnt av andre, politiets våpen er spesiellt serie merket for å skille dem ut som våpen i politiets eie, et standard serie nr diskvalifiserer i slik sammenheng. Hva var start på serie nr?

Så om jeg huska deler av nr på de andre på laget mitt sine AG da jeg var i forsvaret er svært lite trolig? (var en høvlig ting å kunne for da visste jeg hvem sin børse man hadde foran seg)

 

Så om ikke han kan specs på div stasj på pistolen så diskvalifiserer det historien? Å om han ikke har pugga serie nr så stemmer heller ikke historien?

Hm hvorfor slik skepsis?

Link to comment
Share on other sites

Andres telefon nr er noe man bruker og derfor husker. Politi kollegers våpen brukes ikke av andre og derfor er det ingen grunn til å huske deres nr. Når han oppgir serie nr som xxxx, oppfatter jeg det som han han bitt seg merke i nummeret, men annonymiserer det, hvilket er bra. men å oppgi en del av nummeret, som med sikkerhet ville tilkjennegi at det er et politivåpen, ville også være naturlig.

 

Dersom "stasjet" ikke stemmer med det som skal være på et politivåpen, er det da grunnlag for å si noe om sannhetsgehalten?

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette vært en privatpersons våpen som ble funnet og innlevert politiet ville saken vært hauset opp voldsomt av politiet, hvorfor skal man bare tie det ihjel hvis det stemmer at dette er en tjenestemanns våpen? Stiller de i en annen klasse enn vanlige personer? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Når noen forteller en historie om noe de har opplevd, så får man være så siviliserte at man godtar det for det er, nemlig en historie, og så får man i høflighetens navn holde sin mistro for seg selv, i alle fall inntil det motsatte er bevist.

 

Jeg har opplevd langt merkligere ting, og ser ingen grunn til at ikke andre også kan oppleve lignende ting.

Link to comment
Share on other sites

Dersom "stasjet" ikke stemmer med det som skal være på et politivåpen, er det da grunnlag for å si noe om sannhetsgehalten?

Tja, jeg huska som sagt deler av eller hele AG nr til gutta jeg tjenestegjore med i hæren. Det var feks høvelig å vite at jensen hadde den som begynte med 155, olsen hadde den som begynte med 150 og persen haddde den som begynte med 109...

Å hvem vet hva stasjet på et politivåpen heter? Jeg har iallefall ikke fnugg peiling.

 

Det kan godt være historien ikke er sann. Jeg vet ikke, jeg var ikke der.

Men det er vel bare å innse at politivåpen en gang innimellom er på plasser de ikke skulle vært, å brukes til ting de ikke skulle vært brukt til.

 

Hvorfor denne mistroen C.Patron?

Link to comment
Share on other sites

Nei politiet skal ikke stille i en annen klasse enn vanlige personer, snarere skal det være ekstra fokus på hva som er rett og galt av politiets handlinger. Det er imidlertid en del i påstanden rundt denne saken, som skurre for meg. Våpen er bla kun ut av lager i fobindelse med øvelse (godkjenningskyting og trening til samme) og skarpe oppdrag, hvor politimesteren gir ordre til bevæpning. Nå kan selvfølgelig våpenet være mistet i forbindelse med et skarpt oppdrag i mørket, men sikkerhets hylsteret gjør det lite sansynlig, samt tjenestemannen som fikk? overlevert våpenet hadde vel også en uttalelse om at tjenestemannen som da skulle disponere pistolen faktisk ikke hadde vært på jobb? og derved heller ikke skulle ha noen grunn til å ha med seg pistolen og derpå miste den.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel noe som heter ingen regel uten unntak, og det finnes da nok av historier om at polititjeneste har hentet ut våpen selv til tross for at de i følge instruks skal leveres ut og inn av våpenforvalter. En annen sak er at det faktisk finnes polititjenestemenn som, tro det eller ei, bruker andre helt andre våpen en standard tjeneste våpen, og ei heller er avhengig av bevæpningsordre for å bære dette.

 

Når det er sakt så er vel den nevnte stasj standard stasj så langt jeg vet?

 

Vi får se om VG biter på ”røverhistorien”…

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke si at jeg direkte betviler historien. Og all ære for å levere inn våpenet, som alle oss andre her også selvsagt ville gjort!?

Samtidig tenkte jeg som C.Patron at det var merkelig at han skulle huske serie nummeret til en kollegas tjeneste våpen i hodet.

Visst husket vi delvis hverandres våpen nummer i forsvaret, men der skulle slikt læres og huskes! Tviler på det er samme praksis i Politiet.

Insight M3 er vel standard issue, så det er vel vanskelig at han skulle kjent igjen pistolen på lykten også.

Jeg finner også kommentaren til betjenten en smule underlig, men selvsagt ikke umulig.

Om det er laser eller ikke på M3 tipper jeg du vet C.Patron, men det var vel ikke poenget..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare minne om at min fortelling er kortet ned til 1/3 av det den opprinnelig var.

 

Jeg skjønner godt at dere tviler, hvem hadde liksom ikke gjort det.

Det er jo en fortelling som bare et fåtall faktisk får oppleve.

Jeg ser ingen grunn til å finne på ting å gjøre det til et eventyr som jeg forteller mine med skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Fin rifle men du burde ikke avbildet den med denne kolben i et offentlig forum som dette.

Etter hva øvrighete sier så er jo innfellbar eller innskyvbar kolbe ikke lovlig uten spesiell godkjenning fra de.

Mao. ingen god reklame for AR skytende individer.

 

En erfaren skytter og forumbruker som deg burde sett litt lengre en det nesa rekker i denne saken.

Som også Goatboy skriver vil omtale av en slik sak i media bare ramme oss skyttere / samlere negativt

nok en gang.

Som Ulf skrev så er både H&K og Glockene til politiet merket på tydelig høyre side med POLITI.

 

Har jeg dultet borti deg på et eller annet stevne å gjort deg sint?

Ettersom at du er så etter meg hele tiden.

 

Er du redd for at folk skal få vite at du er en skytter?

Vet ikke folk du kjenner at du er en skytter å at du liker våpen?

Eller har du en fot innenfor et miljø hvor du ikke kan innrømme at du liker våpen?

 

PS det var ikke enkelt å se om det stod POLITI på høyre siden av pistolen ettersom at det var midt på natta.

Å jeg hadde pistolen i kun 10min.

Jeg stoppet bilen.

Åpnet døra på bilen å løftet pistol inn i bilen.

Tok tak på pistolen å dro tilbake sleiden for å sjekke at pistolen var uladd.

Det var ikke akkurat lyst når jeg drev å så litt på den.

Jeg hadde ikke akkurat tid å mulighet til å få sett på den nøyaktig.

Jeg ville først å fremst få den bort fra meg fortest mulig.

Jeg tok meg ikke engang tid til å få slått på lyset i bilen slik at jeg hadde fått et bedre bilde.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det er vel meget mulig vi har skutt sammen men jeg vet ikke hvem du er.

 

Er du redd for at folk skal få vite at du er en skytter?

Absolutt ikke.

 

Vet ikke folk du kjenner at du er en skytter å at du liker våpen?

Tror de fleste som kjenner meg annser meg som en seriøs skytter og våpenmann.

 

Eller har du en fot innenfor et miljø hvor du ikke kan innrømme at du liker våpen?

Kan ikke tenke meg hvor dette skulle være.

 

Jeg synes det er trist at du føler at jeg er så etter deg hele tiden, for jeg tviler ikke på at du er en kjekk kar.

 

Det jeg har kommentert er til nå 2 av dine mange mange innlegg her inne.

 

 

Støy rundt våpen uansett hvem disponenten er faller negativt ut for oss skyttere.

Tror skyttersaken er best tjent med minst mulig blest om denne saken, som alle

andre negative saker som omhandler våpen.

Om du føler deg bedre om du foretat en annmeldelse så gjør gjerne det, men hold

media utenfor.

 

Dette er vel mitt hovedpoeng som jeg ønsket og formidle til deg og alle i lignende saker.

 

Mvh

NM149

Link to comment
Share on other sites

Har skjedd før dette; siste jeg husker var utenfor et lensmannskontor på Sørlandet; en S&W mod 10 midt på fortauet.

Akkurat som alle andre folk kan politifolk være uheldige og surre litt, forskjellen er at de slipper mye billigere unna-enten de skyter kollegaen i foten eller roter bort en pistol.

 

Siste statistikken som ble offentliggjort (2003? var vel det?) av KRIPOS oppga at Politiet hadde "mistet" 5 revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Litt merkelig å skulle gjenkjenne en kollegas våpen, men ikke helt umulig. Serienumre leses ikke opp til stadighet slik som i Forsvaret, dermed har man ikke samme forhold til serienumre som gutta i grønt. Men enkelte våpen har likevel gjenkjennbare trekk; der hvor jeg jobber vet jeg om en tjenestemann som har satt på store mengder grepstape (eneste lovlige modifisering, så vidt jeg vet). Jeg skal dermed kunne kjenne igjen hans våpen, men ingen av de andres. Enkelte har også merket våpnene sine på andre måter for raskt å kunne finne sitt våpen blant flere andre.

Link to comment
Share on other sites

Har skjedd før dette; siste jeg husker var utenfor et lensmannskontor på Sørlandet; en S&W mod 10 midt på fortauet. .

 

Ikke det eneste som har skjedd på sørlander 8)

For mange år siden fant lederen for Lindesnes PK en MP5 liggende i gresset mellom stanplass og skivene på pistolbanen dems, etter at de lokale heltene i fra Mandal politikammer hadde vært der en onsdag og trent.

Han kjørte umiddelbart til kammeret for å levere tilbake våpenet, men ble minstrodd for alle våpen etter dages trening var levert inn :P

Han var på god vei til å bli bura inn pga de mente han hadde stjålet det . . :mrgreen:

Men ting ble oppklart etter hvert :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...