Jump to content

Lovpålagte treningskudd?


Mr.Polar

Er du for eller imot 250 lovpålagte treningskudd med hagle for å få løse jegeravgiftskortet.  

330 members have voted

  1. 1. Er du for eller imot 250 lovpålagte treningskudd med hagle for å få løse jegeravgiftskortet.

    • Ja,helt topp.
      54
    • Nei overhode ikke.
      222
    • Kanskje.
      10
    • 500 skudd muligens.
      10
    • Det holder med 150 skudd.
      35


Recommended Posts

Om noe så synes jeg at jegerprøven burde inkludere mere praktisk skyting. Ikke bare "pek i riktig retning og trekk av" som jeg følte min opplæring besto av.

 

Som relativt fersk jeger må jeg si meg enig i det her. Rifle fikk jeg ikke prøve i det hele tatt og 25 skudd med hagle synes jeg er i underkant. I teorien kan man da, rett etter bestått prøve, kjøpe seg en hagle og ta det 26. skuddet på levende vilt. Eventuelt kjøpe seg en rifle, dra på småviltjakt og ens aller første skudd med rifle blir da mot levende vilt. Selv om jeg håper at dette bare er en teoretisk situasjon syns jeg det er betenkelig at det i det hele tatt er mulig.

 

Personlig har jeg ikke vært på jakt enda, hverken med hagle eller rifle. Jeg har derimot hatt en del trivelige turer til skytebanen hvor jeg har lært en del om mine egne ferdigheter og nåpen, og fått en hel del tips fra erfarne skyttere og jegere. Det kunne aldri ramle meg inn å dra på jakt før jeg har en anstendig treffprosent, det være seg på duer eller blink. Greier jeg ikke treffe lerduer/papp så føler jeg at det ville bryte med det vi lærte om jaktetikk hvis jeg nå begynte å (skade)skyte vilt.

 

Misforstå meg riktig, jeg snakker om opplæring nå, ikke en årlig oppskyting. En årlig oppskyting på hagle ser jeg ingen stor hensikt med, forutsatt at man har hatt en god opplæring og har tatt seg en tur på banen for å bli kjent med sitt eget våpen.

 

Og siden noen ser ut til å tro at yrke er relevant i denne diskusjonen; nei, jeg er ikke byrokrat, men bussfører.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som relativt fersk jeger må jeg si meg enig i det her. Rifle fikk jeg ikke prøve i det hele tatt og 25 skudd med hagle synes jeg er i underkant. I teorien kan man da, rett etter bestått prøve, kjøpe seg en hagle og ta det 26. skuddet på levende vilt.

 

I ditt hypotetiske eksempel har i så fall den delen av jegerprøven som dreier seg om jaktetikk ikke gått inn i det hele tatt. Har vanskelig for å tro at folk flest som tar jegerprøven ikke lærer noe som helst av teoridelen av opplæringen. Det er vel ikke bare de 25 treningsskuddene som er viktig? Det er vel like viktig å lære nye jegere hva som er god etisk adferd i forhold til viltet. De som ikke lærer forskjell på riktig og galt lærer det heller ikke av jegerprøven, og ekstra antall skudd på skytebane vil ikke endre dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig at jaktetikken da ikke har sunket inn. Beklageligvis var det to konkrete eksempler på akkurat det på kurset jeg deltok på. Begge var invitert med på jakt helga etter vi hadde eksamen, og begge hadde fått lagt av våpen i den butikken som arrangøren av kurset hadde leid lokalet hos. Den ene skulle på fuglejakt av et eller annet slag, mens den andre skulle på rådyrjakt hvis jeg ikke husker feil. Hvordan disse jaktturene gikk vet jeg ikke noe om da jeg ikke har opprettholdt kontakten med noen fra kurset. Godt mulig de tilbragte uka i mellom på skytebanen, men jeg tviler. Jeg nevner det bare for å illustrere at dette kanskje ikke er så teoretisk som jeg håper, og det er derfor jeg også kunne tenkt meg litt mer praktisk opplæring. Jeg tok forøvrig kurset i regi av Ski JFF, i kjellerlokalet til XXL Ski i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne aldri ramle meg inn å dra på jakt før jeg har en anstendig treffprosent, det være seg på duer eller blink. Greier jeg ikke treffe lerduer/papp så føler jeg at det ville bryte med det vi lærte om jaktetikk hvis jeg nå begynte å (skade)skyte vilt.

 

Man kan jo godt dra på jakt uten å løsne skudd. Min første jakt var sammen med en mer erfaren kamerat. Og selv om jeg hadde truffet bra på pappen så var pulsen temmelig høy når reinen sto der med bredsida til. Og det endte med at jeg holdt tilbake skuddet , og kameraten felte dyret. Og det var nok det beste :D

 

Klart, man bør ha skutt såpass mye at man føler seg trygg på egne ferdigheter før man drar på jakt, men det blir uansett noe helt annet å skyte på vilt.

Link to comment
Share on other sites

26. skuddet på levende vilt.

Her er du jo inne på noe, og det er jo også mulig å skyte sitt første rifleskudd noensinne, på vilt, lovlig... Det har imidlertid ingenting med årlig trening å gjøre.

Det er noe jeg har etterlyst før - generell opplæring i våpenbruk før en kan kjøpe våpen/jakte. Det eksisterer ikke noe system for dette idag, og jeg mener det burde vært kostet inn under jegerpøve-teppet.

Pensum her burde innholde veldig mye mer om sikker våpenbruk, våpenstell og skyting, enn det gjør idag. Som det er nå så kommer folk og skal på jakt og vet ikke forskjell på kaliber 12 og 16,

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å bevise at sikter og innskyting er ok, så må man treffe med 5 skudd i ringen på reinen.

Så når en stryker på storviltprøven, er det ikke fordi man skyter dårlig. Men fordi man ikke har bevist at våpenet er ok og innskutt. :wink:

 

Er vel egentlig OT iforhold til trådstarter her....Men jeg er uenig i det du sier her. Jeg har selv ligget på bane for å skyte opp med ei lånt rifle som jeg hadde skutt inn på forhånd, for så dra hjem i skam. Tok den med på bane neste dag for å teste, og da var alt greit igjen. Neste gang klarte jeg oppskytinga på første forsøk, og da hadde jeg ikke rørt siktet så mye som et knepp engang. Menneskelig faktor er vel så avgjørende som at våpenet er ok og innskutt, men jeg kan si meg enig i at det er en del av selve oppskytingen. Men hvis en skytter stryker, kan det nettopp være fordi man har en dårlig dag.

Jeg tilhører den (fåtallige?) delen som faktisk syns det er helt ok at vi har storviltprøven, og skulle jeg en dag finne ut at jeg har lyst til å jakte skogsfugl/gås/rype e.l. så hadde det nok ikke gjort meg så mye om det var et krav til det også.

Link to comment
Share on other sites

Rumling: Da har du bevist at du ikke kan skyte, og burde strengt tatt ikke fått flere sjanser. Jeg har sendt inn et forslag til DirNat om at personer som stryker 1 gang automatisk ikke får utsendt jegeravgiftskort neste 3 år. Dette forslaget ble godt motatt både fra rådet for dyreetikk og DirNat.

Link to comment
Share on other sites

Rumling: Da har du bevist at du ikke kan skyte, og burde strengt tatt ikke fått flere sjanser. Jeg har sendt inn et forslag til DirNat om at personer som stryker 1 gang automatisk ikke får utsendt jegeravgiftskort neste 3 år. Dette forslaget ble godt motatt både fra rådet for dyreetikk og DirNat.

:roll::roll: Nei. Forut for blemma på skytebanen, hadde jeg skutt opp med begge våpnene mine, på første forsøk. Så det eneste som er bevist, var at jeg på den dagen, med lånt børse, ikke skjøt godt nok.

 

Forøvrig tror jeg de både jublet og sprettet champagnen da de leste forslaget ditt.

Link to comment
Share on other sites

De var samtidig enige om at slike tråder i ny og ne er svært viktig for de når de legger kabalen for neste års forskriftsendringer samt retniningslinjer og veiledninger. "Det er her ekspertisen er og man ser hvor skoen trykker" Men vi er da vel enige i at det er beste måten å gjøre det på så ikke noen som ikke har peiling kommer med forslaget?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal vi med jaktmotstandere hvis vi har sånne som deg i våre rekker? :roll:

 

Det er da vel bedre at vi fremmer forslagene før f.eks NOHA kommer med de? NJFF har vært flinke til dette, men de må støttes opp fra privatpersoner. Og det er det mange her på Kammeret som er flink til. f.eks trådstarter m.flere. Stå på gutter, dette klarer vi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Din omgang med "Vi"-begrepet i dette forslaget gir meg en litt creepy følelse av at du innehar en eller annen funksjon i njff-apparatet... Der er man som kjent ganske flinke fra før med å bruke dette i Politisk Korrekte Kontekster..

Link to comment
Share on other sites

For å bevise at sikter og innskyting er ok, så må man treffe med 5 skudd i ringen på reinen.

Så når en stryker på storviltprøven, er det ikke fordi man skyter dårlig. Men fordi man ikke har bevist at våpenet er ok og innskutt. :wink:

 

Er vel egentlig OT iforhold til trådstarter her....Men jeg er uenig i det du sier her. Jeg har selv ligget på bane for å skyte opp med ei lånt rifle som jeg hadde skutt inn på forhånd, for så dra hjem i skam. Tok den med på bane neste dag for å teste, og da var alt greit igjen. Neste gang klarte jeg oppskytinga på første forsøk, og da hadde jeg ikke rørt siktet så mye som et knepp engang. Menneskelig faktor er vel så avgjørende som at våpenet er ok og innskutt, men jeg kan si meg enig i at det er en del av selve oppskytingen. Men hvis en skytter stryker, kan det nettopp være fordi man har en dårlig dag.

Jeg tilhører den (fåtallige?) delen som faktisk syns det er helt ok at vi har storviltprøven, og skulle jeg en dag finne ut at jeg har lyst til å jakte skogsfugl/gås/rype e.l. så hadde det nok ikke gjort meg så mye om det var et krav til det også.

Selvfølgelig, men du misser poenget mitt. Det staten er ute etter, er beviset på at nevnte rifle og du var samskutt og ok. Det klarte du ikke å bevise. Grunnen til at jeg sier det på denne måten, er fordi dere er så hissige på å gjøre storviltprøven om til en etisk presisjonsprøve. Noe den beviselig ikke er (ellers hadde man ikke kunnet få dispensasjon).

 

Enkelt og greit er hele tanke settet til mange rundt oppskyting og prøver rettet mot jakt, riv ruskende galt.

Jeg undres (og ikke i det stille heller :wink: ) på hva som rører seg i hodet til folk når de så hardnakket vil gjøre disse tingene om til etiske presisjonstester.

 

Etikk og ønske om høyverdig jaktutøvelse, oppnår man ikke ved å stå på en skytebane og pumpe ut skudd (selv om resultatet av en etisk vurdering av egen jakt, normalt vil føre til at man tar den nødvendige egentreningen på den ene eller den andre måten). Etikk og jaktmoral er noe man må flaskes opp med, og indoktrineres med på jegerprøvekurs. Og ellers i samfunnet (som her inne). Like fullt må man ha klart for seg at hva som blir regnet som god jaktmoral, endrer seg etter hvem man spør. Og at det eneste man kan være sikker på, er at man selv ikke besitter "sanheten" for andre enn en selv.

 

Selv skulle jeg ønske det var lov å skyte fra bil (men etter regelen at bilen må stå stille før en kan skyte), jeg bryr meg filla om dyret/fuglen detter i hagen, på bøen, fjellet eller annet passende sted. Samtidig ser jeg ingen grunn til å henge meg opp i "tullingene" :wink: som absolutt må slepe slakta 5km til nærmeste bilvei, før de synes det er jakt.

 

For meg er det kun en regel som er hellig og absolutt, og det er at man ungår å påføre viltet unødige lidelser.

Og med det i bakhodet, skyter jeg noen skudd utover sommer og høst. Og setter opp grenser for hva jeg føler meg trygg på (hva andres grenser er, er for meg ramlende likegyldigt. Om det er 10 eller 1000m for andre er for meg ikke ett tema). Det er mitt ansvar, og mine avgjørelser jeg skal fokusere på. Ikke hva andre gjør eller ikke gjør.

 

Får man banket det inn i folk, så kommer minimum av nødvendig treningen til å skje av seg selv. Og der er det fine med hagle, null trening gir normalt null uttelling. litt trening gir mye skadeskyting, nok trening gir noe den enkelte kan leve med. Mengder av trening gir hull i lommeboka. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I en ideell verden er Vingemutterens filosofi riktig.

Men i den virkelige verden finnes det en mengde jegere som drar på jakt uten å kunne et nødvendig minimum av våpenhåndtering eller ferdighet. For eksempel vet de ikke hvordan sikringen virker, de vet ikke hvilke kaliber våpenet er i, og generellt er de en fare for både seg selv og andre.

Disse jegerne kan skape situasjoner der alle jegere kommer i vannry.

For å unngå at disse jegerne skaper negativ omtale som sverter alle jegere synes jeg ikke det er spesielt stort inngrep at de som skal jakte, dokumenterer et antall obligatoriske prøveskudd. Gjerne med både rifle og hagle dersom de skal bruke begge på jakt. A støtte et slikt forslag er rett og slett å ta ansvar for at jegere som gruppe kan utøve jakt på forsvarlig vis. Egentlig i samme ånd som Vingemutterens egenjustis.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som klager på skyte-"opplæringen" på jegerprøven;

 

Jegerprøvekurset er ikke en treningsleir for skyting. Dere får da for søren ta ansvar for treningen selv og ikke forvente at dette er et skytekurs. Tror dere at det er nok med en kveld for å lære å skyte med hagle? Dere skal lære å skyte sikkert og forsvarlig, bli kjent med rekyl etc. Teknikk og mengdetrening får dere da ta initiativ til selv på egen fritid.

 

Krev, forlang og forvent, med minst mulig egeninnsats. Der har dere livsfilosofien som vil gjøre dere til selvstendige mennesker når dere blir voksne....Keep it up!

Link to comment
Share on other sites

litt ot, men-driter i hagle, totalt, men kunne gjerne sett at antall treningsskudd med rifle ble markant hevet fra dagens 30. å si at det å dumpe på prøva, betyr at rifle/kikkert ikke er innskutt, stemmer sikkert noen ganger, men som oftest(iallefall hvor jeg bor)kommer det av at vedkommende ikke kan skyte bedre, punktum!! når man uansett må skyte 30 skudd før man får ta den såkalte"prøven", burde vel rifle/kikkert være innskutt underveis, eller?? dumper du på den latterlige prøven vi har-kaller den gjerne låvedøra, så har man faenikke noe ut på jakt og gjøre. først får man nær sagt stroppe seg fast med reimer av alle slag, ligge på matter og skyte på latterlige 100 meter? klarer man ikke det, er treningsgrunnlaget altfor dårlig, enkelt og greit. selv kommer jeg meg ikke på jakt, men skyter prøven, fordi-iår liggende med 338`n, og stående med 6,5n. stående har jeg igrunn tenkt å fortsette med heretter.

Link to comment
Share on other sites

[selvfølgelig, men du misser poenget mitt. Det staten er ute etter, er beviset på at nevnte rifle og du var samskutt og ok. Det klarte du ikke å bevise. Grunnen til at jeg sier det på denne måten, er fordi dere er så hissige på å gjøre storviltprøven om til en etisk presisjonsprøve. Noe den beviselig ikke er (ellers hadde man ikke kunnet få dispensasjon)

Men de får vel ikke dispensasjon for at de fem treffene skal være innenfor sirkelen :?: Jeg skjønner ikke helt hva du skal frem til...hvis kikkerten er montert bak-fram og er så løs at den skrangler i montasjene men jeg alikevel klarer å plassere fem skudd innenfor sirkelen, vil jeg jo ha klart storviltprøven? Er du enig i det?

Jeg skal ikke si så mye om trening/krav til å skyte med hagle for det vet jeg for lite om. Men jeg synes ikke du overbeviser meg med argumentasjonen din, annet enn at jeg ser du er enig i de fleste her inne i at litt trening gir mye skadeskyting. Det er mulig det, finnes antagelig en rekke undersøkelser om dette også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Krev, forlang og forvent, med minst mulig egeninnsats. Der har dere livsfilosofien som vil gjøre dere til selvstendige mennesker når dere blir voksne....Keep it up!

 

Du missforstår....

Jegerprøven tok jeg forresten for ganske mange år siden. Tror hver enkelt skjøt to skudd mot samme pappskive. Da lærte jeg nok å "skyte sikkert og forsvarlig" på det første skuddet og "takle rekyl" på det siste. Jeg hadde imidlertid skutt en del fra før.

Det mange her stiller spørsmål om er om den våpentekniske delen er vektlagt for lite.

Et sikkerhetskurs i en pistolkubb føler jeg i alle fall dreier seg mye mer om det praktiske rundt skyting og gir sånn sett et bedre grunnlag for å håndtere et våpen.

Link to comment
Share on other sites

Men i den virkelige verden finnes det en mengde jegere som drar på jakt uten å kunne et nødvendig minimum av våpenhåndtering eller ferdighet. For eksempel vet de ikke hvordan sikringen virker, de vet ikke hvilke kaliber våpenet er i, og generellt er de en fare for både seg selv og andre.

Disse jegerne kan skape situasjoner der alle jegere kommer i vannry.

 

Dette bøter en ikke på med pålagte årlige treningsskudd, selv om en til slutt nok vil oppnå noe av det på den måten.

 

Riktig måte å gjøre dette på, ligger på ett annet plan. Det man trenger er ett eget kurs i våpen håndtering, før man får erverve første våpen. For å gjøre det enkelt, burde man kreve at man har gjennomført ett eget kurs i sikker våpenhåndtering, før man får erverve våpen. (selvfølgelig med de nødvendige untak for de som kan vise til annen relevant opplæring, t.d konkuranseskyting med en og tohåndsvåpen, forsvaret etc.).

 

I dag er dette alt for enkelt, ta jegerprøven og det er bare å handle i vei. Samfunnet har desverre kommet til ett punkt der man i likhet med de av oss som skal erverve enhåndsvåpen, nå bør kreve at man har sikkerhetskurs før første erverv.

 

Jeg har mistet troen på å inkorperere sikkerhetskurset i jegerprøven (har sett hvor lemfeldigt dette ofte praktiseres der).

 

Derimot har jeg troen på ett eget sertifisert kurs for sikker våpen bruk, som man gjerne kan legge til eksisterende jegerprøve kurs. For de som da vil trenge det for å erverve første våpen (de som har våpen fra før, trenger da ikke ta dette kurset).

 

Som man skjønner, ser jeg fremover. Og mener at innsatsen må settes mot de kommende generasjonene, jeg er 40år, og det er ikke store håpet å få gjort så mye mer med slike som meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du missforstår....

Jegerprøven tok jeg forresten for ganske mange år siden. Tror hver enkelt skjøt to skudd mot samme pappskive.

 

 

Så da lærte du hvilken ende som er den farlige, fikk føle på rekylen og sannsynligvis forklart sikringen etc., og stort mer enn det skal man egentlig ikke sitte igjen med. Resten blir ditt eget ansvar. Så nei, jeg missforstår ikke, snarere tvert i mot. Instruktøren din forklarte vel heller ikke alle artene en må kunne til eksamen, du måtte vel pugge og lære dem selv? Eller forventer du at alt skal læres på undervisningen slik at du kan kaste jegerprøveboka?

 

Jeg gjentar den filosofien jeg nevnte oppe!

Link to comment
Share on other sites

[selvfølgelig, men du misser poenget mitt. Det staten er ute etter, er beviset på at nevnte rifle og du var samskutt og ok. Det klarte du ikke å bevise. Grunnen til at jeg sier det på denne måten, er fordi dere er så hissige på å gjøre storviltprøven om til en etisk presisjonsprøve. Noe den beviselig ikke er (ellers hadde man ikke kunnet få dispensasjon)

Men de får vel ikke dispensasjon for at de fem treffene skal være innenfor sirkelen :?:

Nei man får ikke dispensasjon fra å bevise at kombinasjonen våpen, sikte, person, er samskutt.

 

Derimot får man dispensasjon som gjør at man kan legge rifla i benk med støtte forran og bak (man kan faktisk skyte opp med en benchrest rifle som man ikke er borti annet en avtrekkeren på når det smeller, om man har fått innvilget dispensasjon). Og da burde de fleste skjønne hva som egentlig skal bevises på storviltprøven.

 

P.s kurt, du kan gjerne mene hva du vill. Men du er på bærtur, spesielt siden du glemmer de reglene som egentlig regulerer begrensningene for storvilt jakt. Du vet, de som sier du skal vite hva hva du skyter mot, og du skal være sikker på å treffe før det løses skudd (untaket for den siste er ved påskutt dyr).

 

Disse reglene medfører at en ikke skal skyte på andre hold og i andre posisjoner enn man føler seg komfortabel med. Og dette ligger på jegerens egne skuldre å etterleve. Desverre ser man at skadeskytings prosenten, ikke virker være spesielt bedre hos gode skyttere, enn hos dårlige (men den er bedre hos de jeg kaller gode jegre enn hos dårlige). Nettopp fordi de som er gode og godt trent, normalt tar ut fordelene fra trening ved å skyte i vanskligere tilfeller. Så det å sette seg på sin høye heste, og raljere over hva andre gjør er kansje ikke så lurt.

Men det er jo bra for deg at du skyter godt, da får du flere skuddsjangser og flere muligheter til å felle vilt. utover det..... vil tiden vise hvor god man egentlig er på det etiske området. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Derimot får man dispensasjon som gjør at man kan legge rifla i benk med støtte forran og bak (man kan faktisk skyte opp med en benchrest rifle som man ikke er borti annet en avtrekkeren på når det smeller, om man har fått innvilget dispensasjon). Og da burde de fleste skjønne hva som egentlig skal bevises på storviltprøven.

Nemlig, å plassere fem skudd innenfor sirkelen :wink:

@kurt: Les siste del av vingemutterens innlegg, kan være litt å ta innover seg der.

Link to comment
Share on other sites

forstår jo det at trening og jakt ikke kan sammenlignes, men har sett og hørt så mye rart ang jaktmoral på div standplasser at jeg uansett mener at antall treningsskudd burde heves betraktelig. hadde ikke gjort meg noe om det hadde blitt tusen skudd, altså :lol: ting man må jobbe litt for, taes ikke så fort for gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke noen blir en bedre og mer ansvarsbevisst jeger av å produsere 1000 tomhylser.

 

Det å bli tvunget til å prøve våpenet i andres påsyn tror jeg bidrar til at de "dårligste" blir bedre på våpenbehandling og at sikkerhet blir repetert og forbedret.

 

Vi kan snu argumentasjonen og stille spørsmålet:

Hvor mange mener det er OK å dra på jakt uten å ha skutt med haglen siden sist jakt, og da skjøt man hele 5 skudd, og så skal man prøve noe ny superammo som mannen i butikken sa var verdens beste (og dyreste).

Link to comment
Share on other sites

Vi kan snu argumentasjonen og stille spørsmålet:

Hvor mange mener det er OK å dra på jakt uten å ha skutt med haglen siden sist jakt, og da skjøt man hele 5 skudd, og så skal man prøve noe ny superammo som mannen i butikken sa var verdens beste (og dyreste).

 

Det er IKKE ok..men det er dessverre realiteten blandt storparten av småviltjegerne vil jeg si..

BESTANDIG sist i August og først i September dukker jegene opp på skytebanen..det er ikke mange,men noen få.

Vill panikk..må jo trene litt før jakta,sier dem.

*Har jo ikke rørt hagla sia 14 septæmber i fjor.

*Men du? Æ må ladde i bægge løpan før æ huska ikke kallas såm smell først!!!

*Kordan funka løpsevelgaren på denna???

*E sekkringa på el av nu????

*Kordan sjåka e det såm står i denna?

*Kalls løp smell først?

Dette er vanlige spørsmål som kommer fra dem.

Mens løpene peker i alle himmelrettninger..uten tanke for at det finnes andre til stede.

Jeg blir livredd når disse uerfarne jegerne dukker opp. Å dem er mellom 18 og 60 år..

Pakker sakerne mine å drar..

 

Men trådstarten var om DU syntes det var ok med 250 treningskudd for å få løse jegeravgiftskortet? Å til dem få elgjegeren som ALDRI skyter med no annet enn rifle..dette var ikke ment for dere. Men for ALLE som skyter småvilt med hagle.

Husker da det ble innført 30 treningskudd for storviltjegerne(som forøvrig jeg synest er alt for lite)..DA var det RAMASKRIK da!

..men det stillnet av...

Jeg jakter med rifle,å tok mine 30 treningskudd,120 stk faktisk,men jakter ikke elg..eller storvilt. Men jeg ville bli en bedre riflelskytter...

Men jeg er enda ikke god nokk synes jeg selv. Så jeg skal trene enda mere til neste år...

Link to comment
Share on other sites

hadde ikke gjort meg noe om det hadde blitt tusen skudd, altså :lol: ting man må jobbe litt for, taes ikke så fort for gitt.

 

Da regner jeg du stiller opp etpar timer daglig, flere kvelder i uka på vakter på skytebanen for å få unna de enorme køene som kommer tilå oppstå.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Til vanleg pleier eg å vera einig med Per-S, men ikkje i dette tilfellet. Mitt syn er at det som blir antyda som eit problem er for lite i omfang at det kan forsvara den byråkratiseringen som må til. Eg trur at eit fleirtal av haglejegrar, om dei trenar aldri så lite, vel sine sjansar nøye, og kanskje går heile hausten med berre nokre få patroner. Du legg ikkje merke til dei, for dei skrik ikkje så høgt. Dei får aldri tunge bører ned frå fjellet som det går gjetord om i bygda. Dei oppfører seg normalt både på banen og på fjellet, så dei blir ikkje lagde merke til. Eg trur ein kan kalla dei det fredelege fleirtalet.

Link to comment
Share on other sites

Man kan se litt på dette med storviltprøven kontra hagleskyting.

 

Før gikk endel (mange) folk av huse for å skyte på hold på 100m eller mer med ett våpen de knappest hadde avfyrt, gjerne lånt. Meget mulig med militær amo, og sikter som absolutt ikke var justert til hverken person eller amo. Deler som var løse på sikter var heller ikke uvanligt. Dette i en slik grad at man måtte gjøre noe med det, og det de gjorde var å innføre krav som skulle ta bort defekte våpen, og våpen som bruker ikke hadde skutt seg inn med. 30 skudd ble antatt være tilstrekkelig for å oppnå dette. Og de hadde rett, problemene forsvant i den grad at det nå kun oppstår blant diverse originaler som bare er som de er. Men det store flertallet (99% eller mer?) går nå på jakt med ett våpen de vet hvordan de skal treffe innen vitalt område med på storvilt. Og da dette var oppgaven til storviltprøven, kan man ikke si annet enn at den er en dundrende suksess.

 

Så til hagle, en hagle har normalt ingen justerbare sikter. Avstaden den virker på er kort, og sikkerhetsavstanden er også kort.

 

Stiller jeg meg opp med en lånt hagle, og sikter på noe som sitter stille 20m fra meg. Ja da skal det mye til for at det ikke blir hull i det man sikter på.

Sikter jeg på noe som flyr fort som .... ja da skal det mye til for at jeg ikke bommer grovt bak (= bortkastet amo og hull i luften).

 

Hva skal så obligatoriske treningsskudd for hagle oppnå?

De vill jo absolutt ikke gjøre noen forskjell på kråka i tretoppen.

Eller rypa på bakken.

Eller en måse som glidende i spaser fart.

 

Den kan altså kun ha som tanke at jeg skal bli bedre til å skyte på duer og ryper i full fres, altså de vanskligste skuddene man har med hagle.

 

Poenget med å bli bedre til å skyte på disse, må da være å redusere skadeskytingen.

 

Men er jeg dårlig til å skyte med hagle, blir vansklige skudd nesten uten untak bom. Og jeg kutter de ut av meg selv (amoen er jo dyr så...).

 

Med litt trening derimot, stiger selvtilliten litt. Så jeg prøver meg likevel, mere fugl i sekken blir det nok. Men det blir også uhorvelig mange flere som flyr sin vei med hull i kroppen (selv opplevd erfaring sier meg at forskning rundt dette har rett, litt og noe er verre enn nesten ingen trening).

 

Så om poenget var å redusere skadeskyting, så er pålagte treningsskudd beviselig ikke veien å gå.

 

Men så kommer påstanden om sikker våpenhåndtering, og til det sier jeg at enhver som er sammen med noen som ikke vet hva de driver med. Er og blir pliktig til å si i fra, med engang og hver gang! Slikt er alle pliktige til å reagere på, og det skal ikke mange korreksene til før de fleste husker det. Men man må selv si i fra, og ikke bare pakke sakene sine og dra. Det er for feigt.

Link to comment
Share on other sites

For 4 år siden så kom samme forslag fra NJFF- dette var årsaken til at jeg meldte meg ut av NJFF da jeg er dypt uening i sådanne pålegg.

 

På landsmøtet i 2009 så kom konklusjonen på en utredning NJFF hadde ang. samme sak. Der konkluderes det med at:

Ikke realistisk med obligatoriske treningsskudd for alle

Forbundsstyret konkluderer imidlertid med at tilgjengelig banekapasitet i dag innebærer at det ikke er mulig å realisere kravet om et definert antall obligatoriske treningsskudd for alle haglejegere. Etablering av nye skytebaner i pressområder er tunge prosesser som krever stor innsats i lang tid. Og det er nettopp i pressområdene at pågangen av jegere er størst og skytebanekapasiteten dårligst.

 

Link til artikkel http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=52661685&displaypage=TRUE

 

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir for dyrt, og jeg opplever det slik at enten treffer man, eller så bommer man.... skadeskyter man en fugl skal man selvfølgelig gjøre sitt beste for å finne den. men jeg har aldri skutt en fugl som har vært i stand til å flykte etter et litt dårlig treff... men hovedsaklig fordi det blir en del penger...........

Link to comment
Share on other sites

For 4 år siden så kom samme forslag fra NJFF- dette var årsaken til at jeg meldte meg ut av NJFF da jeg er dypt uening i sådanne pålegg.

 

På landsmøtet i 2009 så kom konklusjonen på en utredning NJFF hadde ang. samme sak. Der konkluderes det med at:

Ikke realistisk med obligatoriske treningsskudd for alle

Forbundsstyret konkluderer imidlertid med at tilgjengelig banekapasitet i dag innebærer at det ikke er mulig å realisere kravet om et definert antall obligatoriske treningsskudd for alle haglejegere. Etablering av nye skytebaner i pressområder er tunge prosesser som krever stor innsats i lang tid. Og det er nettopp i pressområdene at pågangen av jegere er størst og skytebanekapasiteten dårligst.

 

Link til artikkel http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=52661685&displaypage=TRUE

 

 

MVH

K

 

Ja, tror det var mange som reagerte da et helt greit forslag om å jobbe for å øke skyteferdigheter plutselig ble til et forslag om å jobbe for å innføre obligatoriske treningsskudd.

Spurte lederen i laget vårt hva hun hadde stemt på det møtet for 4 år siden, hun hadde stemt for. - "mer pæng te Jæger å Fisk"

 

:evil: Og det er ikke en god nok grunn for å innføre en slik ordning

Link to comment
Share on other sites

er greit det at det skal være et vist antall pliktskudd med hagle,men ser ikke den helt store gevinsten på hagle som på rifle. der det kan være spesielt med tanke på skade skyting er hagle og rådyrjakt, drøyer du holdet her så går det galt. men når njff vil ha flere pliktskudd med hagle så kan jo det ha en sammenheng med økonomi og at hagleskyting står njff nærmere en det som har med rifle og gjøre. mener at trykket for at det skal skytes mer med rifle absolut burde økes,og at prøva skal kunne tas sittene.hvem ligger og skyter elg? dette er kansje en brannfakkel men det for stå si prøve. er veldig mange som er kalender jegere og som knapt skyter prøva,og uansett hva enkelt måtte mene så er det en klar fordel at du er trygg på utstyr og innskutt til jakta. mange skyter prøva tidlig på sommern og det er det du ser dem på skytterbana den sesongen. men jakte skal dem. ja til mere skyting og tilrettelgging og gjærne med njff i ryggen .

Link to comment
Share on other sites

At NJFF ivrer for å tvinge folk ut på egne baner overrasker vel ingen? Den økonomiske gevinsten er enorm.

 

Jepp.. Og når de innser at de ikke har kapasiteten til og gjenomføre det, så mener jeg at det er ett hovedargument for og legge diskusjonen død. For det er ingen andre enn NJFF som har baner dette kan gjøres på.....

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir for dyrt, og jeg opplever det slik at enten treffer man, eller så bommer man.... skadeskyter man en fugl skal man selvfølgelig gjøre sitt beste for å finne den. men jeg har aldri skutt en fugl som har vært i stand til å flykte etter et litt dårlig treff... men hovedsaklig fordi det blir en del penger...........

 

Da har du ikke skutt mange nok fugler.

Link to comment
Share on other sites

litt ot, men-driter i hagle, totalt, men kunne gjerne sett at antall treningsskudd med rifle ble markant hevet fra dagens 30. å si at det å dumpe på prøva, betyr at rifle/kikkert ikke er innskutt, stemmer sikkert noen ganger, men som oftest(iallefall hvor jeg bor)kommer det av at vedkommende ikke kan skyte bedre, punktum!! når man uansett må skyte 30 skudd før man får ta den såkalte"prøven", burde vel rifle/kikkert være innskutt underveis, eller?? dumper du på den latterlige prøven vi har-kaller den gjerne låvedøra, så har man faenikke noe ut på jakt og gjøre. først får man nær sagt stroppe seg fast med reimer av alle slag, ligge på matter og skyte på latterlige 100 meter? klarer man ikke det, er treningsgrunnlaget altfor dårlig, enkelt og greit. selv kommer jeg meg ikke på jakt, men skyter prøven, fordi-iår liggende med 338`n, og stående med 6,5n. stående har jeg igrunn tenkt å fortsette med heretter.

 

 

1. Men i all verden for en påstand da gitt :shock: Så hvis man med andre ord har har litt nerver, dårlig form, sjukdom så man har litt problemer med skjelvninger i kroppen osv., så man ikke klarer prøven på 1. forsøk, så kan man ikke skyte ?? Og da har man ingenting i skauen å gjøre på jakt ? Mener du dette seriøst at alt skal sitte på 1. forsøk hver gang ??

Isåfall er du "bittelitt" arrogant, men det ser jeg forsåvidt på slutten av innlegget ditt.....

 

Men jeg er 110% enig i at hvis kikkert og våpen ikke stemmer etter 30 prøveskudd, så er det jo noe gæli, men det er ikke dermed sikkert at man ikke drar ut et skudd da man skal ta prøven ? Hvis man ikke klarer prøven gang etter gang, så er jeg enig i at noe skurrer, men jeg synes du går rimelig hardt ut. Men å skyte på "latterlige" 100 meter da.....det finnes faktisk mange jegere som ikke er særlig komfortable med å skyte på noe særlig lengre avstand. Er det et problem for deg om jeg ikke vil skyte på vilt på mer enn "latterlige" 100 meter ??

Link to comment
Share on other sites

mener at trykket for at det skal skytes mer med rifle absolut burde økes,og at prøva skal kunne tas sittene.hvem ligger og skyter elg?

Prøva kan tas Liggende, sittende, og stående. Med eller uten reim, og om en har godkjent sykdom kan man ta den i benk med støtte.

 

dette er kansje en brannfakkel men det for stå si prøve. er veldig mange som er kalender jegere og som knapt skyter prøva,og uansett hva enkelt måtte mene så er det en klar fordel at du er trygg på utstyr og innskutt til jakta. mange skyter prøva tidlig på sommern og det er det du ser dem på skytterbana den sesongen. men jakte skal dem. ja til mere skyting og tilrettelgging og gjærne med njff i ryggen .

Her vill jeg påstå du tar en smule hardt i, det er mer enn nok av oss som skyter og jakter året rundt. Både privat og på bane, men det som går igjen, er vel at de som jakter og skyter mest privat. Også er blandt de som skyter opp tidlig på året. Så om du ikke ser de igjen, kan det jo være at de (i motsettning til deg?) er ute og jakter mens andre ligger på bana. T.d. Jeg er jo ute nesten hele året med alt fra 22lr til 308w + NFS håndvåpen skyting og konkurrering, og er mest på DFS bana vår uten om regulær skyting (så man ikke tar unødig plass). Tro om ikke mange er i den båsen blandt de du ikke ser igjen?

 

Synes du ikke det er litt tøft å dra konklusjoner om personer du ikke ser igjenn, og da sansynligvis ikke vet så mye om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at Jegerprøven burde vært litt mer opptatt av våpenbehandling osv., enn hvor mange tenner en elg har i kjeften. Det viktigste for meg er å vite hvor gammel elgen er før jeg skyter, og ikke etter.

 

Når det er sagt, så er hver mann ansvarlig for sin egen jaktmoral og jaktetikk. Trening er et must, men man få vite det grunnleggende på f.eks Jegerprøve kurset. Om man forlenger dette kurset med noen timer burde ikke by på så veldig store problemer, synes jeg. Men dette er nå min mening.

 

Men obligatoriske skudd med hagle er jeg ikke med på.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan snu argumentasjonen og stille spørsmålet:

Hvor mange mener det er OK å dra på jakt uten å ha skutt med haglen siden sist jakt, og da skjøt man hele 5 skudd, og så skal man prøve noe ny superammo som mannen i butikken sa var verdens beste (og dyreste).

 

Det er IKKE ok..men det er dessverre realiteten blandt storparten av småviltjegerne vil jeg si..

BESTANDIG sist i August og først i September dukker jegene opp på skytebanen..det er ikke mange,men noen få.

Vill panikk..må jo trene litt før jakta,sier dem.

*Har jo ikke rørt hagla sia 14 septæmber i fjor.

*Men du? Æ må ladde i bægge løpan før æ huska ikke kallas såm smell først!!!

*Kordan funka løpsevelgaren på denna???

*E sekkringa på el av nu????

*Kordan sjåka e det såm står i denna?

*Kalls løp smell først?

Dette er vanlige spørsmål som kommer fra dem.

Mens løpene peker i alle himmelrettninger..uten tanke for at det finnes andre til stede.

Jeg blir livredd når disse uerfarne jegerne dukker opp. Å dem er mellom 18 og 60 år..

 

Joda, har vært borti noen av dem... rypejegere hele bunten. (hare-og rådyrjegerne ser vi ikke på banen ;) )

Jakter 4-5 dager i året, og tar en serie på banen dagen før jakta starter.

Den siste jeg hadde innom banen før jakta i år kom en halv time før banen ble stengt, slengte hagla (lukket) på disken og skulle ha skudd.

Jeg går rundt disken tar hagla og knekker den litt demonstrativt og setter den i stativet.

Vedkommende trodde det var kaliber 12 da jeg spurte. Jeg forklarer at reima må av når man skal skyte på bane.

Så stiller skytter seg opp alene på standplass og skyter 25 bomskudd. Midt inni serien ser jeg at et skudd går av før hagla er montert skikkelig, men lar skytter fortsette.

Etter 4-5 skudd skjer det igjen, og jeg stopper skytter og spør hva denne egetlig driver med.

"Tja... dette var litt skummelt" kommer det fra skyttern... "det smeller når jeg skal ta av sikringen"

Jeg ser til at hagla er tom, og ber skytter vise meg hvordan dette gjøres. Sikringen blir da skjøvet forover med pekefinger på avtrekker :shock:

Forklarer da skytter at ingen fingre skal inni avtrekkerbøylen før skudd skal avløses. Resten av serien smeller når skytter ønsker det.

 

Jeg er ikke instruktør, jeg har bare vakt på banen et par ganger i året. Det kan ikke være banevakts ansvar å lære folk våpenbehandling. Greit nok at jeg innimellom må rettlede enkelte med reim og litt veivende piper, men det er ikke alle som har vakt som tør dette. Hadde det vært andre kyttere på banen når dette skjedde hadde jeg nok bedt vedkommende om å forlate banen og lære seg grunnlegende våpenbehandling før neste besøk.

 

Så til poenget :wink: Grunnleggende våpenbehandling/sikkerhet bør bli en større og mer prioritert del av jegerprøven. Eller som vingemutter'n foreslår, et eget kurs for de som ikke har relevant opplæring fra før.

Våpen er en vesentlig del av det å drive jakt. Det kan være noen som tar jegerprøva for kun å drive fangst, men mange tror jeg ikke det er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke instruktør, jeg har bare vakt på banen et par ganger i året. Det kan ikke være banevakts ansvar å lære folk våpenbehandling. Greit nok at jeg innimellom må rettlede enkelte med reim og litt veivende piper, men det er ikke alle som har vakt som tør dette. Hadde det vært andre skyttere på banen når dette skjedde hadde jeg nok bedt vedkommende om å forlate banen og lære seg grunnlegende våpenbehandling før neste besøk.

 

Hvor finnes alle de instruktørene som skal ta seg av de 91 000 jegerne som jakter småvilt hvert år? De kommer sikkert gladelig til å gi instruksjoner til samtlige.

 

Hvorfor er folk jegere?

Vi jakter fordi vi ønsker å ta med vilt hjem!

Ikke for å skadeskyte!

Dagens jegere har råd til å trene før de skyter på vilt. Jeg tror/håper at det er i de aller fleste jegeres interesse at de treffer det de skyter på. Hvis du ikke vet forskjell på riktig og feil ende av et skytevåpen så tror jeg heller ikke at det blir særlig mulighet til skadeskyting med hagle. Og om man skulle evne å fyre av et skudd vil det bli bom.

Jeg tror det er mer viktig å fokusere på å unngå skadeskyting på småvilt, enn på storvilt (Krav om ettersøkshund på storvilt har løst det problemet. Det er ikke festlig å forklare det faktum at du klarte oppskyting, men fører til ettersøk støtt og stadig). Jeg ønsker at norske jegere tar sitt etiske ansvar alvorlig, ellers blir det som i Sverige - hvor alle duejegere må ha apporterende hunder in situ

Jaktetikk er viktig, og det er en fare for at folk som har "skutt seg opp", kan ta større sjanser en de ville ha gjort uten en eventuell "oppskyting" på hagle. Jeg klarte oppskyting så jeg kan skyte!

 

Det bør være opp til den enkelte jeger å avgjøre hva som er deres grense for å fyre av et skudd. Er litt redd for at når man har kommet gjennom et av trådstarters og andres nåløye (krav om X antall treff på banen), så er det fritt frem! Jeg har klart målet så da kan jeg gjøre hva jeg vil! Nei! Du er ansvarlig for hva du gjør med skytevåpen i hånd!

 

Problemet med forskjell på jegertrap kontra virkelige jaktsituasjoner kan illustreres med, den ansvarsbeviste, trådsarters spørsmål i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=44682&start=0

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaktetikk er viktig, og det er en fare for at folk som har "skutt seg opp",

Jaktetikk er så viktig? Det er helt uvesentlig nesten, sammenlignet med våpensikkerhet, så driter jeg i jaktetikk!

 

Sterk påstand, men helt ærlig, jeg foretrekker altså at folk skadeskyter halve rypebestanden framfor at de skyter meg.

 

Sikringen blir da skjøvet forover med pekefinger på avtrekker

I en tråd her om sikkerhet så ble det fra konkurranseskytter-hold hevdet hardnakket at det er greit å ha fingeren på avtrekkeren når en løfter hagla, noen tar vel knapt fingeren av avtrekkeren, og støtter sågar hagla på tåa :roll:

I kombinasjon med avtrekkeruvaner åpner dette for interessante hendelser...

Det ble påstått at dette var greit på banen, men at vedkommende selvsagt ikke gjorde det på jakt...

 

Om vi skal innføre mere våpensikkerhet i kurset så må det defineres hva som skal inn og hva som regnes som riktig, eller minimum. Skal det være NJFF, settermafiaen og trapskytteren ovenfor, og de skal få "final say" om hva som læres bort våpensikkerhet, så foretrekker jeg nesten at det fortsetter å være slik det er nå :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jaktetikk er så viktig? Det er helt uvesentlig nesten, sammenlignet med våpensikkerhet, så driter jeg i jaktetikk!

Sterk påstand, men helt ærlig, jeg foretrekker altså at folk skadeskyter halve rypebestanden framfor at de skyter meg.

 

Så du frykter for din sikkerhet i omgang med hagljegere?

Kan ikke, etter å ha jaktet i tyve år, si å ha opplevd jaktsituasjoner hvor min personlige sikkerhet har blitt kompromittert.

Har derimot sett folk skyte på vilt i situasjoner hvor skuddet burde vært holdt igjen.

Jeg hadde skiftet jaktterreng om jeg fryktet for egen sikkerhet, hadde jeg vært deg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble faktisk nesten drept for noe over 20 år siden, og det var fordi vi hadde tatt med oss en uten jakt erfaring på en lokal renovasjonsstasjon.

Dette var lillebroren til en kompis, og broren var ansvarlig for å holde øye med ham. Men gutten (på 16) oppførte seg fint, så han ble tydelig vis ikke oppasset hele tiden.

Det som da skjedde, var at han i iveren glemte skytesektoren sin. Og fulgte en måke rundt og langt ut av egen sektor, og det så langt at da det smalt, var løpet mindre enn tyve cm bak min høyre skulder, og omtrent på høyde med øret mitt. Ladningen var så nær at den varmet øret mitt godt, og det var kruttslam på skulder/hals på jakka mi.

 

Man kan nok trygt si at M67 sin holdning støttes fullt ut fra min side, på dette området.

 

Men jeg skal innrømme at jeg tar den delen for gitt (har vist ikke lært noe siden sist :? ), og forventer at skytesikkerheten skal ligge som ett lag utenpå allt vi gjør.

 

Visst noen lærer bort/aksepterer den styggedommen med å ha fingeren på avtrekkeren før våpenet er i anlegg (bane eller ei), så burde vedkommende miste sin trener sertifisering/kastes på hue ut fra bane og klubb. Og viss dette er akseptert i konkurranse miljøet, burde de virkelig ta seg ett tak. For da er de den eneste skytesporten som bryter med det vi kaller fundementale sikkerhetsregler, innenfor det som er opplest og vedtatt som sikker våpenhåndtering. Dengang jeg skjøt leirdue som sport, var det i hvertfall ikke akseptert ("Hei! er du heilt tulling? Få fingeren bort fra avtrekkeren før du blåser tåa av deg, eller hue av noen". Fikk man klar beskjed om der jeg var).

 

Jeg kan ikke få meg til å tro at ansvarlige mennesker, lærer fra seg noe annet enn at fingeren skal være borte fra avtrekkeren til det skal smelle (og i sport ikke på avtrekkeren før komando og utgangsposisjon (45 grader etc.) er gitt og oppnådd (selv da med den største forsiktighet).

Link to comment
Share on other sites

Så du frykter for din sikkerhet i omgang med hagljegere?

Kan ikke, etter å ha jaktet i tyve år, si å ha opplevd jaktsituasjoner hvor min personlige sikkerhet har blitt kompromittert.

 

desverre er det endel situasjoner hvor folk får hagl i seg på haglejakt nesten hvert år. Innimellom beklageligvis med tragisk utgang. Grunnen er vel ofte at i fluktskyting glemmer enkelte "sikkerhetssektoren" de ikke skal skyte utenfor.

Link to comment
Share on other sites

hvem ligger og skyter elg?

Sikkert svært få, men det jaktes vel annet enn elg? :) Det er svært vanlig å skyte rein liggende, litt vanskelig å skyte rein fra poststolen ;)

poenget mitt er at mange sliter med og få godkjent skytter prøva si,og når du for eks er på elgjakt og noe av dem står og skyter på hold dem ikke klarer og råke liggene på, da ender det ikke godt ofte. med mer trening så er det større muligheter for at enten så vet du at dette er for vanskelig eller du mestrer dette og dyret får et vitalt treff. dette kan sikkert vris og vrenges på av enkelt. men :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...