Jump to content

Lei problemstilling


358 Win

Recommended Posts

Ser ut som jeg må ta livet av min 11,5 år gamle drever. Ser kanskje for meg en haglesuppe i bakhodet .Dere som har gjort dette før ,hvordan gjør dere det??? (Gidder ikke stresse den opp med å ta den til dyrlegen å få den avlivet der. )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke noe moro det her. Stor respekt for at du orker å gjøre det selv. Er mange som ikke klarer det, selv om de fleste er enige om at det beste for bikkja er den metoden du planlegger. En tur til veterinæren er sjelden noe hunder har noe særlig høye tanker om.

 

De hundene jeg har hjulpet over til den andre siden, har jeg tatt med på skogstur, hvis de har hatt muligheten for å gå uten alt for store plager. De fleste hunder setter pris på å komme seg ut i skogen. Ta med noe godt som du kan legge på bakken, eller vent til bikkja finner noe spennende å snuse på. Når hunden bøyer hodet ned, skyter du den i bakhodet på ca 10 cm hold. Hva du skyter med, har ikke så mye å si, bare du treffer rett i bakenden på kraniet inn i hjernen. Hagle er ganske brutalt for deg som skyter å se på, men da er du også sikker.

 

Du kommer til å føle deg helt jævlig etterpå. Er en fordel å ha gravd hullet til hunden på forhånd i nærheten av der du har tenkt til å skyte. Du har ikke lyst til å stå å grave i den tilstanden du er i etter at du har skutt. Du har bare lyst til å komme deg hjem så fort som mulig. Men du hadde ikke følt deg noe bedre etter å ha vært hos veterinæren. Min erfaring er at selve avlivinga kommer du fort over. Det er savnet av bikkja som henger igjen. Og det vil du føle uansett hvilken metode du velger.

 

Er iallefall ingen tvil om hvilken metode jeg ville valgt, hvis jeg var hunden.

 

Lykke til uansett, og kondolerer...

Link to comment
Share on other sites

Måtte vera med ein nabo til dyrlegen for mange år sidan, ho hadde ikkje lyst å vera åleina om det. Hunden fekk for liten dose, og alt drog ut. Etter ein time måtte eg på arbeid, og bestemte meg for at eg aldri meir skulle i slike ærend til dyrlegen. No ser det ut som eldstejenta held på å bli allergisk, så det kan henda eg må opp i samme problemet sjølv. Edit: Molly held på å få ein ny familie!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har måttet gjennomføre begge typer avlivning, og med mindre hunden er redd for dyrlegen så hadde jeg tatt med hunden dit. Da går det stille og rolig for seg, og blir mye mindre brutalt.

Jeg avliver ingen kjæledyr igjen med mindre jeg blir absolutt nødt til det. Hverken egne eller andres. Følelsen er bare for ille synes jeg. Kall meg gjerne splittet og bløt.

 

Skal du gjøre det selv, så bruk salongen og skyt i overgangen nakke-skalle og skrått fremover. Legg noe godt på bakken f eks leverpostei. Sett et skudd til bak øret og diagonalt mot øyet på motsatt side for å være helt sikker.

 

Helt for**** er det uansett, men noen ganger er det best for dyret.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg må ta livet av min 11,5 år gamle drever. Ser kanskje for meg en haglesuppe i bakhodet .Dere som har gjort dette før ,hvordan gjør dere det??? (Gidder ikke stresse den opp med å ta den til dyrlegen å få den avlivet der. )

 

Om ikke du gidder og ta jaktkameraten din til vet kan du kansje få en annen kamerat til og gå med den . Klarer du og holde deg rolig og ikke stresse bikja de tror jeg( vet jeg) at det er en human måte og gjøre det på

 

ops blei vist provosert av ordlyden

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke anbefale deg å skyte bikkja, iallfall ikke sjøl. Du kommer til å ha det helt jævlig etterpå, lenge. Hvis du på død og liv må få bikkja skutt, så la noen andre, litt perifere bekjente gjøre det hvis de er villige til det.

 

Forøvrig en ganske grotesk tråd og problemstilling ja....

Link to comment
Share on other sites

Spurte en dyrlege for en del år siden hva som han mente var den mest humane måten å avlive en jakthund på, og han sa en kule.

Jeg har gjort på samme måten som Mikkel beskriver på mine hunder siden. Bruker et par dager for å syke meg opp, og det går så snørr og tårer spruter, men ingen av mine hunder har skjønt hva hensikten har vært før det har vært over.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av hagle er ikke nødvendigvis grisete, selv bruker jeg dette og jeg setter et sikkert skudd fra omlag 10 - 15 meters hold i hodet/hals regionen og med det er det som å slå av bryteren samt krampetrekninger er så og si fraværende. jeg bruker utelukkende leirdue ammo til disse triste oppgavene. Jeg gjør det av respekt til min hund og det siste den kjenner er det den kjenner best og er mest glad i; skogen.

Link to comment
Share on other sites

Alle våre hunder vandret heden via veterinæren, men så har ingen av dem hatt noen negative tanker om vetrinærbesøk heller.

Det har jo alltid vært en plass med mye spennende lukter og andre dyr.

Stille og rolig, så tar jeg heller jobben med å begrave dem selv.

 

Gamle Max gikk til de evige jaktmarker i forrige uke, og det hjelper å ha en annen hund å konsentrere seg om hjemme etterpå.

Så "unghunden" ble plutselig gammelhund, og valpen er...ja, valp. :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen ønske situasjon, men noe man bør ha i bakhodet fra dag en med ny hund.

Prøver å få det til under en av dagens rutiner, litt lufting og litt godis, slik at hunden ikke fokuserer på stresset eier.

Hagle rett i nøtta fra noen få meter eller revolver fra noen få centi, har virket, lys av, ferdig.

Etter på må jeg bare si at alt jeg har følt var en enorm lettelse over at det gikk kjap og fullstendig smerte fritt hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best for hund og eier er sikkert ulikt fra tilfelle til tilfelle. Men å skyte ett dyr (bortsett fra under jakt) er forbudt etter norsk lov om det ikke først er blitt bedøvet.

 

Den loven vil jeg se. Hva med alle de dyra som Bygdeslakteren (finns fortsatt sånne) slakter.Han lokale rundt her avliver flere hundre i året tror neppe han bryter loven.

Link to comment
Share on other sites

He! Forbudt å avlive egne dyr med kulevåpen?

 

Det er da motsatt. Det er forbudt å slå ihjel dyra etter en viss alder, da må man skyte de eller få de avlivet hos vetrinær/nødslakter)

 

Du blander vel ikke inn regler for slakting av husdyr (stor og små fe) nå vel? Slakting og avlivning er to forskjellige saker, og jeg vet der er ett reglement for slakting (som jeg riktignok ikke husker innholdet av).

Link to comment
Share on other sites

Bare for og ha sakt det, og det helt klart! Jeg kommer aldri til og skyte noen av mine egne hunder eller andres for den del!

Jeg forstår bare ikke folk som klarer og skyte et familiemedlem! Må si at jeg klarer ikke ha den respekten jeg ellers ville hatt, for hundeeiere som gjør dette. En jaktkamerat, kompis og venn fortjener en verdig død og ikke en henrettelse!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 ganger avlivet bikkjer selv og 2 ganger hos dyrlegen. Det å gjøre det selv er det værste jeg noen gang har gjort men for bikkja er det den mest "verdige" måten. Jeg føler at jeg skylder bikkja en best mulig utgang på livet og da må mine følelser vike for en stund.

De 2 gangene jeg har vært hos dyrlegen med syke bikkjer for avlivning så har de kjempet for ikke å sovne av innsovningssprøyta og den kampen og fortvilelsen til bikkja vil jeg ikke være vitne til flere ganger. Raskt og humant i skauen så får jeg heller jobbe med følelsene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

En jaktkamerat, kompis og venn fortjener en verdig død og ikke en henrettelse!
Jeg håper da inderlig at om jeg selv blir så skrøpelig, syk, lidende(f.eks slutter å jakte), at pårørende/venner trekker ut pluggen.

At man tar av dage en gammel, skrøpelig og syk kompis er ingen henrettelse, men en barmhjertig befriende utgang og etter min mening plikt og en god og verdig handling. Mann tar ansvar for anskaffelsen og utgangen. At syke og skrøpelig jaktkompiser skal lide, for en ryggløs eier, blir feil etter min mening, etter å ha ventet forlenge, slepes til en vet, når det hele kan gjøres i vante og trygge omgivelser eller i jaktterrenget for de som bor slik til(ikke missforstå kan sikkert gå greit hos en vet også, men har da sett hunder lide pga manglenede vilje hos eier. Bor man i blokk eller bolig felt, ikke gjør det hjemme, bruk jaktterrenget eller en vet). Om man får hjelp av en jaktkompis som er klar for å skyte, er greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å skyte mine egne hunder. Jeg har tidligere sagt at jeg skulle gjøre det, men har så langt ikke vært i nærheten av å greie det. Frykten er der, for at det utenkelige skal skje: At du skadeskyter din egen hund. At det siste jaktkameraten din opplever her i livet, er å bli skamskutt av sin egen eier. De påfølgende hylene ville jeg nok aldri kunne glemme.

 

Derfor bruker jeg dyrlegen. Synes det har gått veldig fint så langt. Jeg måtte avlive to hunder i fjor. Med lomma full av godbiter, blir det siste dyrlegebesøket absolutt ikke noen uverdig avslutning på livet. Fredfult, renslig og udramatisk. Jeg har ikke hatt hunder som har vært redde hos dyrlegen. Det hjelper. Uansett er det ufattelig trist å ta det siste farvel med en hund man er glad i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har avlivet egen hund, det var definitivt ingen hyggelig opplevelse. Men hunden likte ikke veterinæren, så jeg tok hunden og hagla med på en lufte-tur. Jeg mener at dette er det beste for hunden, og at man ikke skal tenke på seg selv i en slik situasjon. Men jeg skjønner godt de som ikke vil gjøre dette selv. Hundene jeg har nå er ikke redd veterinæren, så vi får se når den dagen igjen kommer...

Link to comment
Share on other sites

Tydligvis er meget sårt tema. Gjør du det selv er du ialfall sikker på at det gikk ordentlig for seg. Kunne aldri tenke meg å la kompisen ligge igjen på dyrlegekontoret som mange sikkert gjør. Jeg foretrekker ialfall å avlive bikkja selv i tilegg graver jeg så dypt hull at rev og andre bikkjer ikke graver opp bikkja igjen.Ser at noen nevner skadeskyting er du ikke sikker på at du klarer å utføre det på en ordentlig måte da lar du det være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i skogen å oppfører meg som vi skal på jakt, hun går selvsagt foran å drar i båndet til jeg retter haggla mot nakken/bakhodet å hun er død momentant. På denne måten mener jeg hunden aldri ser hva som kommer å dør med dette intetanende, noe som er viktig for meg.

Jeg lar aldri andre avlive hunden min! Det skal gjøres riktig å for å være helt sikker på at det blir slik må jeg gjøre det selv..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt engelsk setter, schafer, elghund og et par dachser med hagle. Gjør følgende: Ut i skogen, tjorer bikkja og gir den et saftig bein. Går 7-8 meter i fra, skyter ett skudd mot hals/bog, og ett til umiddelbart, begge med US 4. Min erfaring er at 'lyset går' , og det blir minimalt med søl. Har skutt tresifra antall katter på samme måten, og de ligger rolig i smellen. Har sett folk blåse huet av dem, og de blir mindre pent må jeg si.

Link to comment
Share on other sites

Bare for og ha sakt det, og det helt klart! Jeg kommer aldri til og skyte noen av mine egne hunder eller andres for den del!

Jeg forstår bare ikke folk som klarer og skyte et familiemedlem! Må si at jeg klarer ikke ha den respekten jeg ellers ville hatt, for hundeeiere som gjør dette. En jaktkamerat, kompis og venn fortjener en verdig død og ikke en henrettelse!

Ditt syn er ditt syn, men likefullt forefekter du her at hensynet til deg selv skal gå forran ditt ansvar som dyreeier. Noe jeg vanskelig kan respektere.

 

Som småfe produsent (sau), må jeg slite med med at slakteri etter slakteri blir lagt ned. Og dyra må kjøres i timesvis til slakting, og jeg vet de ikke har det godt. Jeg blir kvalm og lei meg når vi sender dyra fra oss til en slik skjebne. Men vi har ikke noe valg, slik er det, eller så må en slutte (det blir vel etterhvert til det siste).

 

Hundeeiere derimot, sliter ikke med slike problem. Der har man to fullgode løsninger, som begge virker. Kule i bakhodet, eller sprøyte hos vetrinæren. Hvilken løsning som er best for det enkelte dyr, avhenger av hva det er vant til. Men sansynligheten for at ei jaktbikkje vil ha det best med ei kule i bakhodet ute i skogen, er nok stor.

Trives bikkja hos vetrinæren, er det for mange en fullgod løsning. Gjør den det ikke, er det reinspika dyreplageri.

 

Hundeeiere som selv skyter sine hunder, har jeg all mulig respekt for. Det går fort, det er lidelsesfritt. Og det er en uventet, og verdig avsluttning. Klarer man i tillegg å gi hunden en god stund før det smeller, har man virkelig gjort det man kan.

 

Problemet med å selv avlive sine dyr, er at det krever moralsk mot. Evnen og viljen til å sette dyrets ve og vel forran seg selv må være tilstede. Desverre er det helt forjævlig for stakkeren som må gjøre det, og derfor har jeg allverdens respekt for de som klarer å gjøre det som er best for dyra sine i en slik situasjon. Rett og slett ved å sette dyrets velferd forran egne ønsker.

 

Desverre har ikke alle det nødvendige moralske motet som må til for å sette dyrets ve og vel forran seg selv.

Faktisk er det så ille at mange egentlig ikke respekterer dyra sine, de er der kun for å behage eieren. De blir gjerne behandlet som mennesker og ikke dyr, Og skulle de lide, så skal de likevel tynes til det siste fordi eieren ikke "orker" å se stakkars lille "fido" bli avvlivet. Ingenting av dette vittner om respekt for dyret, og forståelse for hva dyret trenger.

 

 

Jeg ser at ordet henrettelse brukes om å skyte hund, det er ett sterkt ord. Som betyr noe helt annet enn avvlivning. Og jeg tror mye bunner i grove missforståelser når slike ord benyttes.

 

Ved en henrettelse, vet vedkommende som skal henrettes at han/hun skal dø. Og de vet hvordan og når de skal dø. Redsel er en følgesvenn ved henrettelser, og selv dyr kan oppfatte og føle noe av slike redsler (dødsangst kaller man det).

 

Ved en perfekt utført avlivning, vet ikke vedkommende at han/hun skal dø. Det ene øyeblikket er allt som vanlig, og i det neste er det slutt. Med en hund er det heldigvis nokså enkelt å få til dette.

 

Den eneste som lider under en avlivning av hund, er vedkommende som utfører den. Og er det hundeeieren selv, så svir det ofte skikkeligt. Å si at en ikke har respekt for personer som velger det de mener er best for sitt dyr, uten hensyn til seg selv. Blir da for meg en smule groteskt, eller i beste fall kunnskapsløst.

Link to comment
Share on other sites

Tristegreier, men hundelivet er kort og forhåpentligvis godt.

Jeg har et par hunder liggende på en fin plass i skogen med god gravejord.

Når dagen er der, blir det å grave først, deretter til dyrlegen med hunden, liggende bak i bilen blir den bedøvet med et sove medikament, sovner rolig, får overdosen, sovner for godt, deretter hjem og bæres til gravstedet, graven fylles, en vanlig stein markerer graven for den som vet om det.

Skyting passer ikke meg, for dramatisk har jeg erfart.

Link to comment
Share on other sites

Begge mine egne hunder har blitt avlivd hos veterinær pga. vi har dratt dit i håp om å kunne komme unna å avlive, men det har dessverre ikke vært noen annen utvei :cry:

Å måtte ta den tunge avgjørelsen om å avlive er virkelig en tung og guffen opplevelse :cry:

 

Men jeg har derimot skutt hunder og katter for andre folk som gjerne ikke har villet stresse hunden med å dra til dyrlegen. Da har jeg utelukkende brukt 22LR og Stinger. Jeg har holdt våpenet godt skjult for dyra, og da dem har begynt å spise av maten eller lignende, så har jeg satt løpet få cm. unna nakke/kraniet, og gitt på en smell. Jeg bruker ofte 2 ekstra for å være dønn sikker, men "lyset" har alltid gått med en gang. Så de 2 ekstra er noe jeg gjør kun for min egen del psykisk. Det blir ikke stygge greier, og forholdsvis lite blod og gørr. Det synes jeg er ganske "trivelig" for det er aldri morro å skyte et dyr, men heller det enn at dem lider av sykdom/evt. blir dratt med til dyrlegen når man likevel veit at alt håp er helt ute.

 

Jeg tror jeg hadde klart å skyte min egen hund hvis jeg visste 110% at alt håp var ute, men det meste skal prøves først....men ikke på bekostning av hund og smerter. Da er det bedre å avlive mener nå jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Ble fysisk uvel av å lese denne tråden jeg, så det sier vel litt om hvor jeg står.

 

Bikkja mi koser seg faktisk hos dyrlegen den. Men jeg ville helt klart valgt at dyrlegen skulle kommet hjem ja. Pris på slikt er ikke et tema for min del, og jeg er ikke rik akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best for hund og eier er sikkert ulikt fra tilfelle til tilfelle. Men å skyte ett dyr (bortsett fra under jakt) er forbudt etter norsk lov om det ikke først er blitt bedøvet.

 

Her er hva Dyrevelferdsloven (http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html" target="_blank) sier om avliving av dyr:

 

§ 12. Avliving

 

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

 

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt.

 

Avliving i nødstilfelle skal i størst mulig grad skje i samsvar med første og andre ledd.

 

Avliving av dyr skal ikke skje som et selvstendig underholdnings- eller konkurranseelement.

 

Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til miljø, utstyr og håndtering i forbindelse med avliving av dyr. Kongen kan gjøre unntak fra bestemmelsene i andre ledd for andre dyr enn landdyr og sjøpattedyr.

 

Man vil vel kunne si at skyting i hodet gir "umiddelbart bevissthetstap", og dermed er i overensstemmelse med loven.

Link to comment
Share on other sites

Kjære vene!

 

Kan egentlig ikke fatte at jeg var i stand til å lese denne tråden..men det var vel at det sto "groteskt" i tråden og mennesker er morbide av natur..

 

Det er vel slik at man på forumer skal la alle mene det de vil, men dette er absurd.

 

Jeg mener da at folk som virkelig ikke er "tøff" nok til å gi hunden sin en verdig avslutning virkelig burde vurdere hundeholdet sitt. Eller skaffe hjelp til den siste transporten. Ingen jaktkompiser har en verdig død i å bli skutt i bakhodet på kloss hold!

 

Du skaffer som sagt hjelp hvis du ikke klarer å transportere dyret til vetrinær. Du kan også avtale med vetrinær om å møte deg utenfor slik at hunden blir fulgt inn av denne personen og ikke deg. Eller du kan være med inn og være helt rolig og la din beste jaktkompis få sprøyta og sovne inn i armene dine!

 

Det nevnes her at du vil bli mentalt ute av det ved å gjøre det selv i skog eller fjell.. ja det blir du nok garantert. Og er det en ting som er sikkert er det at en hund vil merke at sjefen er ute av seg. Mest sansynlig vil den holde seg til deg og være underdanig for å innynde seg ditt humør..så skal du skyte den. Fysj!

 

Vil bare spille inn en situasjon til ettertanke.. enn om skuddet ikke dreper, og det blir søl, sprut og lyder. Nei det må bli flott!! Så får du ta ladegrep og skyte igjen.. I såfall kan jeg ikke tenke meg noe mere effektiv en hagle på 50 cm så hodet faktisk forsvinner..

 

Mitt råd er å mentalt forberede seg på den dagen du har avtale hvis det er mulig..at hunden ikke er akutt syk. Bruk tid med den og si til deg selv at dette er det beste. Deretter er du med den helt til den sovner inn. Hunden vil da føle at du har sorg men er rolig og avbalansert.

 

Det er faktisk slik at når man skaffer seg et levende vesen, må man rett og slett være klar for at den dagen kommer at man må avslutte det hele. Da får man heller fokusere på alle de fine stundene man har hatt, og gi det over på den hunden som komme og tar over plassen.

 

Mange er sikkert uenig med meg og synes jeg er for krass i meningene mine nå, men som sagt. Tråden er drøy for å si det rett ut. Passer seg ikke inn i forumet heller!

 

Nå skal vi ut og rusle både den unge, den gamle og meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg blir litt provosert av innlegget til hoterhals.

Hvordan man avliver en hund må være opp til hver enkelt eier og hva han føler er best for hund og eier. Dette handler ikke om penger organisering eller slike ting men hva man mener er best for hunden.

Jeg har vært med på begge måter og vil aldri mer reise til dyrlegen med et dyr for avlivning.

Om man avliver med hagle kan det bli grisete men effekten er momentan og eieren må være klar for det. For bikkja har det ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Regnet vel i grunn med at noen ville bli provosert av innlegget mitt slik jeg ble av alle som var mere opptatt av graving av hull før og etter om hvilke haglstørrelser eller om rifle var best..

 

Men er enig om at det får bli opp til hver man om hvordan dette gjøres, men hvis det først skal debatteres i et forum så blir jeg iallefall uvel.

 

Da får den enkelte gjøre det iall stillhet for seg selv.. det kan tenkes at det er andre enn oss innbitte kammer entusiaster som leser i forumet og stiller seg spørsmål med enkelte tråder..

 

Jeg er iallefall glad jeg ikke omgås jegerkollegaer som avslutter sine beste jaktkompiser og toppidrettsutøvere som hundene er blitt trent til å bli op igjennom et liv for deretter avslutte det med hva jeg vil kalle et ilojalt grep i skogen.

 

Det er ikke verdig etter min mening uansett hva andre sier og bruker av våpentyper.

 

Det forøvrig ikke meningen å støte noen, men kanskje bidra til at noen tar seg i akt og bruker en fredligere måte å gjøre det på.

Link to comment
Share on other sites

Ta med deg bikkja på en siste jakttur du, eller enda bedre, få en du stoler på til å gjøre det.

Jeg avlivet dreveren til min beste kamerat på denne måten. En drever jeg hadde jaktet med i over 10 år. Vi reiste på rådyrjakt en lørdag morgen med god sporsnø. Etter ca 20 min i los avsluttet vi ti år med mange gode jaktminner, og en del frustrasjon. Hagle er det rette våpenet til slike formål.

 

Fryktelig kjedelig og trist, men slik er nå hverdagen.

Jeg har avlivet egen hund hos veterinær og det var ikke trivelig det heller.

 

Du må nesten velge den løsningen du og familien kan leve med videre. Lykke til,

 

 

Sitat :

"Jeg er iallefall glad jeg ikke omgås jegerkollegaer som avslutter sine beste jaktkompiser og toppidrettsutøvere som hundene er blitt trent til å bli op igjennom et liv for deretter avslutte det med hva jeg vil kalle et ilojalt grep i skogen. "

 

 

Hoterhals, jeg vet ikke hva du forsøker på her, men denne tråden kan du komme deg ut av :evil:

Link to comment
Share on other sites

Mange kan ha ulike oppfattninger om hva som er akseptabelt eler ei, for mitt vedkommende vil jeg understreke at metode for avliving er utelukkende til beste for hunden, i de tilfeller jeg har måtte ta den siste turen, er hunden såpass syk eller gammel at dette er den beste måten. De forlater denne verden på en meget human måte.

 

Siden 1988 har jeg hatt hund og har stått for den siste turen for alle mine hunder og kameraters unntatt en av mine egne som døde for ikke så lenge siden, nær 16 år gammel. Dette er den eneste hunden som har lidt en "natrulig" død og i min verden var ikke det så humant som jeg hadde satt pris på, Omstendigheten rundt gjorde et nådeskudd umulig og dette er langt mer " sjelesettende" enn å rusle siste turen til skogs.

 

De som kjenner meg vet at hundeholdet mitt er "litt over middels" og jeg kjenner ikke noe negativt rundt dette med å ta hånd om den tristeste oppgaven i et hundehold, Det er trist. Men nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hva er grotesk.

 

Jeg har brukt begge løsninger. Det å gi hunden en verdig død er det som her er av betydning. Om det er en sprøyte eller en kule som avslutter livet er uten betydning.

Jeg er knust den første uken etter at hunden er vekk uansett.

Jeg har hatt hunder med dyrelege skrekk. De hundene blir med på en siste jakt tur.

Og en mer verdig avslutning finnes ikke. Hunden er med far på jakt, vi skal ut på det som er meningen med livet.

At far går hjem med en tung sekk med en død hund i er det vi må betale som pris for et langt lykkelig samliv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ute etter å krangle om dette, så PEDERS: Jeg trekker meg fra tråden, føler jeg har tråkket på tær med følelser.

 

Uansett synes jeg de to siste innleggene har vridd det mot en fredligere diskusjon enn å diskutere hva beste våpentype og graving av hull er.

 

Det var igrunn det som trigget mine meninger, og igrunn det som gjorde tråden grotesk. Hvordan man avliver bikkja si bør ikke være et samtaleemne på et slikt forum. Nå ser jeg det er moderatorer inne i forumet, så da er det tydligvis akesptabelt her inne.

 

Et tips til trådstarter er kanskje valg av ordlyd i tråden.. det satt iallefall min fokus på den.. og gjør sikkert det til en del andre også.

Link to comment
Share on other sites

Klart det er akseptabelt å diskutere.

 

Hundene våre er våre venner, sammarbeids partnere.

Og de skal ha en værdig avslutning på livet. Om den ene eller andre løsningen er best der og da er det hundeieren som bestemmer.

 

Jeg har et helvete med meg selv, før og etter en slik tung avgjørelse.

Mine hunder SKAL ha en smertefri død, uten stress og frykt.

Link to comment
Share on other sites

Klart det er akseptabelt å diskutere.

 

Jeg har et helvete med meg selv, før og etter en slik tung avgjørelse.

Mine hunder SKAL ha en smertefri død, uten stress og frykt.

 

Og da er en slik diskusjon viktig. Både eier og hund skal gjennom denne prosessen. For hunden skal dette gå så smertefult som mulig uten at denne merker noe. Enten det er hos dyrlegen eller i skogen. Eieren bør også være forbredt på hva han går til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...