Jump to content

Patetisk!


Trond

Recommended Posts

Det er lett å skrive før man tenker på et nettforum, og Trond her har sikkert gått i den fella, som vi andre også gjør fra tid til annen.

"Patetisk" var kanskje ikke et heldig ordvalg... Men hvis du vil ha flere tråder om temaet, begynn en selv.

Jeg er ihvertfall interessert i sånne tråder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nå er jeg litt sånn altspisende jeg da...

Men jeg vet to faktorer som klart hemmer min trang til å samle på fiine gamle våpen:

1. Det er ikke helt enkelt å bli opptatt i "De Tause Opphøydes Forbund" NVS.

2. De fleste fiine gamle kølabrennerne står allerede i skapet til Trond.

 

Altså får man nøye seg med å sikle litt når Trond en gang iblant viser et glimt av sine juveler her. :)

Link to comment
Share on other sites

En ok patronsamling får man til prisen for et ei 1850 børse noe som gjør det overkomelig for de fleste. NVS er en forening som er dårlig på å drive rekruteringsarbeid. I dag kan man finne våpen til ok priser fra 1900 og utover men det får man ikke samle på uten å være medlem :( Tror styret i NVS må ta en runde i tenkeboksen så ikke våpensamleren blir en utdøende rase.

Setter veldig pris på trådene til Trond her :) Leser alt og lærer litt sakte men sikkert. Er det ikke flere som kan bidra?

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke hovedmålsetningen med NVS å drive rekruttering heller, det er nok mer basert på naturlig avgang og foryngelse.

 

Jeg ville tro at det var to faktorer som spiller inn her.

1. Man ønsker å holde aktiviteten på et seriøst nivå, med rette. (hvor mange medlemmer i NVS har gått banas med våpen eller ranet en bank?)

2. Økt rekruttering vil ha en sterk innvirkning på etterspørsel, økt etterspørsel vil være prisdrivende.

 

Med det siste punktet er det ikke bare snakk om at interessante samleobjekter blir dyrere i anskaffelse, men også at man risikerer nattesøvnen mens man inderlig håper at skattefuten ikke begynner å vise interesse for samlerstykkene. :wink:

 

En gang i tiden drømte jeg om å komme inn i det "gode selskap" også, men med tiden har fornuften tatt meg og jeg innser at økonomien ikke vil strekke til i den retningen jeg ønsker, samt at tid og avstand legger hindringer i veien for den drømmen.

Alt i alt tror jeg de "fiine" gamle praktstykkene gjør seg bedre der de er, i hendene på folk med økonomi og kapasitet til å ta vare på dem, så kan vi bare håpe på å fortsatt få nyte synet av slike små drypp og glimt av bilder her inne.

Link to comment
Share on other sites

Eg blei nyleg medlem. Eg tok kontakt med NVS via email, fekk telefon frå leiaren i nærmaste avdeling og blei invitert som gjest. Ein må gå som gjest i 1 eller 2 år for å delta på nok møte. Eg brukte 2 år fordi jobben gjorde at eg ikkje kunne vere med på nok møte det første året. Eg køyrde ca. 2 timar kvar veg for å vere med på møta. Seine kveldar, men det var heilt greit for meg. Eg meiner at det ikkje er sååå vanskeleg som ein vil ha det til. Men når det er sagt, så er mykje av kritikken mot NVS urettferdig. Det er POD (eller JD?) som har funne ut at dei skal ha ein eksklusiv rett til å ha våpensamlarar i si gruppe. Om NVS er glad for det, det veit ikkje eg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan være enig i at bruk av ordet "patetisk" nok var en smule uheldig, men jeg er ikke i stand til å se at begrunnelsen om NVS og våpenpris er veldig relevante. Dersom man er glødende interessert i akkurat dette med patroner eller er "avhengige" av en jevn og hyppig tilstrømning av gjenstander er selvsagt patronsamling velegnet. Men å bruke pris og vanskeligheter med å bli medlem i NVS som argument mot våpensamling, stiller jeg meg noe uforstående til.

 

Jeg samler selv bl.a. på norske almuegeværer - geværer som har vært gevær både to og tre ganger og som gjerne er amatørmessig sammensatt av noe militære og noe sivile deler. En virkelig god perkusjonsbørse av dette slaget eller en haglekonvertert Kongsberg M1867 overstiger sjeldent kr 1500, selv i god stand - noe vel de fleste har råd til? Det er mye der ute som ikke koster all verden, men som likevel er en vesentlig del av vår kulturarv som det er viktig å ta vare på.

 

skrot1.jpg

 

Eksempler på børser som ikke bør overstige tusenlappen.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del intresserer meg ikke så veldig for svartkruttvåpen.(litt men ikke veldig mye) Jeg intresserer meg derimot for militærvåpen og Sivile våpen fra ca 1890 og uover. Feks mausere, krager, Enfield, div halvautomater brukt av militæret osv.

Denne typen våpen er reg pliktig og man må vel være medlem i NVS for å få samlerlisens.

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg når jeg leser overskriften og resten avførste innlegg er at på seg selv kjenner man andre.

 

Nå er engang patronsamling langt mer tilgjengelig enn våpensamling. Naturlig nok. Både i antall varianter men kan få tak i, papirstyr for å bli godkjent samler, og ikke minst pris.

Våpensamling sitter et stykke inne, og det er nok ikke så dumt. Jeg er en av dem som i sin tid forsøkte å oppnå kontakt med Det Gode Selskap ,uten å få det til. Kan godt hende de har blitt mer tilgjengelig nå, men for min del er det for sent, den sunne fornuft har fått tak i meg :lol: Kone og unger fortjener litt penger de og. Jeg har for lengst blitt aktiv familiesamler :D

 

At trådstarter har/tar seg råd til å ha en så stor smykkekolleksjon er flott, bevares, og det er prisverdig å dele bilder og info med oss andre.

 

Men denne tråden havner for min del i kategorien vådeskudd. Det kan skje den beste, hvilket herved skulle være bevist.

Ta det med ro Trond, går det ikke bra, går det ihvertfall over.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel at de skytevåpnene som man kan samle på uten noen større problemer ikke er taktiske og tøffe nok for mengden, mens det derimot er jævlig tøft å ha en bråte patroner til forskjellige militære konstellasjoner som man aldri i denne verden får skutt med, i beste fall kanskje en har sett noe lignende det ene året man var inne som Rambo.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det dessverre meg temmelig ubegripelig at en patronsamling (eller våpensamling for den slags skyld) skal være tøff å ha. For mitt vedkommende opplever jeg at våpen er en glimrende avspeiling på teknologisk, polistisk og økonimisk utvikling i de forskjellige periodene og dermed et verdifult kulturhistorisk bilde av perioden. Dersom hensikten med en samling er at den skal være tøff - synes jeg at det antagelig er meget betenkelig at vedkommende samler på funksjonsdyktige skytevåpen.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at jeg har en kronisk tendens til å pirke bort rust bare for å finne ut hva som skjuler seg under rusten så er det kanskje like greit at jeg ikke samler så veldig aktivt, mye av sjarmen ligger jo i patina, og rustfjerning kan jo tendere til oppussing. :D

 

Men ellers må jeg si meg enig med Trond i at det er fascinerende å se hva slags kreasjoner som har oppstått med enkle midler utover bygdene gjennom århundrene, og selv når våpenproduksjon kom inn i ordnede former på verksteder dukket det opp konstruksjoner som man i dag kan trekke på smilebåndet, eller riste sjokkert på hodet, over..

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å finne seg et NVS medlem som kan ta deg med som gjest og gjøre en god profil på møtene søik at et par faddere går gode for deg etter hvert.

 

Trond

 

Det der er det mest idiotiske, diskriminerende, og kvalme systemet som finnes, og det der er gutteklubben "Snill & Grei" lissom? :roll:

Det er også helt sjokkerende, og dypt bekymringsverdig at POD har godtatt at en slik forening skal ha eneretten til samle på våpen her i Norge. :?

Selv har jeg en glødende interesse for gamle skytevåpen og dems funksjonalitet, men gidder ikke stå og stryke en haug med grinebitere og "besservissere" oppetter ræva for "å få lov" til å ha denne interessen! 8)

Når det er sagt, så kan sikker mange av dem være ålrighte gutter, men for meg så blir det en litt kvalm følelse rund hele NVS nettopp pga denne "royaltyen" de påberoper seg.

Hvor begrepet "tøff" kommer inn i denne sammenhengen er for meg totalt ukjent, så det må kanskje forfatteren selv vurdere....mulig der er tøft å ha en haug med skrammel som bare noen få utvalgte "får lov til" å ha som interesse.

At noen samler på gamle våpen, noen på sabler og dolker, og noen på militæreffekter fra krigen, eller alle verdens forskjellige patroner, synes jeg er revnende irrelevant. Hvis de har en glede av det, så dem om det.

Jeg var en de første som begynte med denne formen for patronsamling, i alle fall her på "dette" nettstedet (Accuratereloading forumet, så på Sluttstykke, og nå på kammeret), og er vel medvirkende til at flere har kastet seg på dette og at Politiet har laget en form for "lisens" for dette, så derfor mener jeg at jeg har rett til å føle meg en smule "tråkket" på av en slik uttalelse som overskriften tilsier, og tar derfor til motmæle mot en holdning som jeg synes er meget kritikkverdig og typisk for noen mennesker.

Amen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvah?

Er det slik man blir godkjent som våpensamler? Man skal altså godkjennes av "faddere" for å samle på gamle våpen. Det minner mest om andre organisasjoner med romantiske tilknytninger til adelstiden. Jeg er helt og fullstendig enig med Buster, dette er en organisasjonsform som stinker elitetenkning. Det er mer enn underlig hvis det er slik at myndighetene krever at folk som vil samle på gamle våpen først må godkjennes av en elitistisk organisert samling privatpersoner.

Jeg håper jeg har misforstått hele greia. Har jeg det?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel at de skytevåpnene som man kan samle på uten noen større problemer ikke er taktiske og tøffe nok for mengden, mens det derimot er jævlig tøft å ha en bråte patroner til forskjellige militære konstellasjoner som man aldri i denne verden får skutt med, i beste fall kanskje en har sett noe lignende det ene året man var inne som Rambo.
Unnskyld latinen, men hva f@£n er det egentlig du rører med? Ikke en gang da jeg var ung og dum følte jeg meg særlig som en Rambo, og mindre har det blitt av det med årene. Imidlertid har jeg - antakeligvis litt i likhet med Trond - en teknisk interesse for våpen. Siden jeg har verken økonomi eller tid til å samle på våpen, er patronsamling en grei liten aktivitet.

 

Nå er det dessverre meg temmelig ubegripelig at en patronsamling (eller våpensamling for den slags skyld) skal være tøff å ha. For mitt vedkommende opplever jeg at våpen er en glimrende avspeiling på teknologisk, polistisk og økonimisk utvikling i de forskjellige periodene
Bingo. Det samme kan man si om en patronsamling. Jeg faller i staver over den rivende utviklingen man hadde fra 4''' Remington til 6.5x55 i løpet av noen veldig få år, og gangen fra 7.62NATO til dagens pussige kreasjoner som 5.7x28 gir også rom for litt filosofering over utviklingen innen teknologiske, økonomiske og taktiske prioriteringer innen militær våpenutvikling.

 

Som mange har sagt, patronsamling er et lavterskeltilbud for de av oss som har en (sunn?) interesse for våpenhistorikk, men som ikke har tid til å gå gradene i NVS eller penger tilovers til å kjøpe pene gamle kølabrennere.

 

"Rambo" my a$$! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Litt om NVS innmelding først. Man må hospitere på et antall møter over ett til to år innen man kan komme i betraktning som medlem. I forbindelse med søknad om medlemsskap, må man ha to faddere som har, såvidt jeg husker, vært medlem i minst fem år og som "går god for en", anbefaler en.

 

Bakgrunnen for dette burde egentlig være innlysende - en useriøs Rambo ville neppe gidde å sitte å høre på våpenhistoriske foredrag én gang i måneden i et år for å sikre seg medlemsskapet. Fadderne er en tilleggssikring mot Ramboene.

 

Begrepet samlervåpen kan omfatte det meste av våpen, men beskriver som oftest tilstanden til våpenet. Et samlervåpen er som regel i meget god og original stand. Et litt mer relevant begrep i denne sammenheng er kanskje samlerområde. Et begrunnet samlerområde som f.eks. varianter av Rugere vil antagelig problemfritt bli godkjent av politiet.

 

Dersom det er det tøffe/Ramboaktige man er ute etter, finnes det jo mye "spennende" i softguns o.l.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er helt enig i at NVS fremstår som noe vanskelig og begrensende i forhold til medlemsskap, har jeg størst problemer med å forstå at en forening som gjør seg selv så vanskelig tilgjengelig ikke har gått ut på dato for mange år siden (eller har den det?). Ellers er vel ikke en fadderordning/prøvetid helt uhørt i foreningslivet ellers i kongeriket heller. Uansett gis det faktisk mulighet i NVS statutter til både å opprette lokallag og å unnta fra bestemmelsen om deltagelse på møter i forkant av medlemsskap.

 

Det er faktisk heller ingenting i gjeldende forskrift som forhindrer noen å starte en egen forening.

Søknad sendes lokalt politi der foreningen skal registreres og kriteriene fines i våpenforskriften. For noen år siden var noen bekjente i kontakt med departementet om dette. På det tidspunktet ble det gjort helt klart at myndighetene hadde vært svært fornøyd om det ble etablert flere godkjente samlerorganisasjoner. Nå er det selvfølgelig mange som skal ha et ord med i laget før en slik organisasjon blir godkjent, søknaden skal "skrives på fastsatt skjema med vedlegg av slik dokumentasjon som til enhver tid er fastsatt av Politidirektoratet." jfr. forskriftens §24. Personlig har jeg aldri sett hverken skjemaet eller dokumentasjonskravene, og et kjapt søk på politi.no var heller ikke særlig opplysende. :wink:

 

Jeg har vel en mistanke om at mange "godt kunne tenke seg" å samle, men at det ikke er tilstrekkelig mange med nok motivasjon for både å registrere og drive en egen organisasjon med dette som formål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd det nettopp er dette "vanskelige og begrensende" medlemsopptaket som er noe av grunnen til at Norsk Våpenhistorisk Selskap har den posisjonen det har i forhold til myndighetene.

 

Det er lokallag rundt om i Norge, jeg har selv vært på møter i Bodø og Kristiansand i tillegg til Oslo. Finn et medlem i lokalmiljøet og bli med på et møte?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

1. Var det titusen husstander eller titusen personer i Norge som ikke hadde signal til mobiltelefon?

 

2. Jeg vil anta at minst 90 % av Norges befolkning bor maksimum 2-3 timer fra et lokallag eller Oslo. Det finnes lokallag i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Bodø, Hallingdal&Valdres og Gudbrandsdalen - og det kan være kommet flere som jeg ikke kjenner til. Dersom man tilhører den klare minoritet som velger å bosette seg grisggrendt tilstrekkelig langt fra "sivilisasjonen", risikerer problemer med signal på mobiltelefonen og møtedeltagelse i NVS. Jeg tilhører selv langt på vei sistnevnte kategori ved at jeg har valgt å bo på en veiløs sten ute i havet det meste av året.

 

3. Jeg stiller meg særdeles tvilende til at en eventuell ny forening vil kunne stille opp med noe tilsvarende på mange år. Like tvilende er jeg til at direktoratet vil godkjenne en internet forening e.l.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Derfor samles det i de tusen hjem, og driter i "overformynderiet"! 8)

Da er det bedre å la det ruste bort inne på loftet enn å la disse pompøse gjerrigknarkene får fatt i det....!

 

Man må da forstå at en interesse nytter det lite å regulere bort med idiotiske lover å regler, uten noen forankring i logisk tankegang. Mennesker er født til å tenke selv, og lar seg ikke gjete inn i en binge, som en saueflokk. Under krigen så skaut de folk som ble tatt med våpen, mange leverte de ikke inn da heller. I dag får du bot..... :roll:

Selvsagt gidder ikke jeg å sette mine "papirer" på spill for noe jernskrot, men jeg vet at det er en helt vanlig ting å gjøre for de som er interessert.

 

Og det håper jeg de fortsetter med i stedet for å la slike personer, som Trond er foregangsmann for her, få fatt i det.

Link to comment
Share on other sites

Takhøyden er svært varierende her ser jeg... :roll:

 

Nettopp det var grunnen til at jeg i mitt stille sinn tenkte at det var noe risikabelt gjort av Trond å stikke hodet ut på den måten, selv om det bare var en relativt enkel forklaring på vanlig praksis i NVS

 

Selv ikke bikkjene mine har for vane å bite postmannen, så hvorfor skal vi skyte budbringeren?

Link to comment
Share on other sites

Buster, LongRange mf. , dere uttaler dere om noe dere f..n ikke har grunnlag for å uttale dere om! Hvordan kan dere dømme nord og ned en gruppe mennesker dere aldri har møtt? Ut fra hva dere skriver her så er uttalelsene deres bare bassert på hva dere har hørt fra 3. part om NVS og medlemmene. (Mest sannsynlig en 3. part som heller ikke har deltatt på noe møte).

Jeg vet ærlig talt ikke hva dere tror NVS er eller hva slags type folk som er medlem, men om dere tror at det store flertallet er milionærer så tar dere skammelig feil. Det høres nemlig slik ut på måten medlemmene omtales. Livet handler for de fleste om prioriteringer og er det en ting vi neppe blir enige om her inne, så er det pengebruk innen privatøkonomi.

 

Buster, du skriver i signaturfeltet ditt at du er sånn passe sleivkjefta, der har du noe til felles med Trond! :mrgreen:

Beskrivelsen din av hvordan et møte for en gjest utarter seg er også temlig langt fra sannheten. Sist jeg var på møte i Fanesalen var det lite rævslikking! :mrgreen: Desto mer flotte gamle børser og diskutere!! Det er det siste som er det sentrale i NVS, en felles historisk interesse! De jeg har møtt på møtene er 100% ordinære mennesker, fra alle befolkningslag. Ålreit, det finnes enkelte som kanskje ikke vil bli sett på som 100% A4, men de er i alle fall ikke av en slik art enkelte her inne beskriver medlemsmassen til NVS.

 

Det er tydelig at problemet ligger i holdninger blandt ikke medlemmer og mangel på vilje til og finne eksisterende medlemmer, om dette endres tror jeg NVS ville kunne få mange nye trivelige medlemmer! Ikke let etter unskyldninger for å ikke bli medlem!

 

Til sist vil jeg si Trond er vel tøff når han omtaler patronsamling som patetisk, et samlerområde er ikke bedre enn et annet.

Link to comment
Share on other sites

 

Til sist vil jeg si Trond er vel tøff når han omtaler patronsamling som patetisk, et samlerområde er ikke bedre enn et annet.

 

Det er nettopp der saken ligger! Du har helt rett, jeg vet INGENTING om NVS, annet enn den "reklamen" som deres representant la ut her, og det er DEN jeg attakkerer! ....av den enkle grunn at jeg følte meg en smule provosert av den arrogante holdningen som trådstarter her presenterte for forsamlingen.

 

og sånn går no dagan.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever det som en smule patetisk at det alt overveiende av innlegg i denne undergruppen av Kammeret går på patronsamling. Jeg har intet i mot patronsamlere, men det må da være våpensamling som bør være det sentrale?

 

Trond

 

Nevner bare et det ikke var patronsamling som var det jeg omtalte som patetisk (utvilsomt et noe uheldig ordvalg), men det forholdet at det alt overveiende av trådene i denne delen av forummet går på patron- og ikke på våpensamling.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Ja, da vet ikke jeg noe annet enn at du må gjøre noe med det da. F.eks lage noen tråder om samlervåpen i stedet for å sjikanere patronsamlere.

Men problemet med å få igang slike tråder er kanskje nettopp av den grunn av at det ikke er så mange som får mulighet til vite så mye faglig om disse våpnene, da det er forbeholdt "Gutteklubben Frisk". Og de har vel sine hemmelige møter...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du som kjenner så mange Buster, vet vel om en du kan bli med på et NVS møte, jeg tror faktisk dette er noe for deg. Selv om du kommer fra de dype skoger, så er det ikke så lang tur inn till Oslo.

 

Jeg synes det er spennendes med patron samling jeg også, men ser ikke opp til de som samler våpen for det. Men synes gamle våpen er spennendes også, men ser ikke ned på andre som samler patroner. Men skjønenr du ble fyrt opp av Trond her :mrgreen:

Samling, det er så mangt, alt i fra bransje merker til våpen samles det i NVS, ikke alle samler våpen. Og det er faktisk ikke så vansklig å komme seg inn som gjset, noen skjenner noen som kjenner noen om en om seg litt.

 

Men problermet med å lage en tråd med samle våpen er vel at et lite få tall her inne har eller vill legge ut bilder av sine klenodier av årsaker som innbrudd etc.

Selv omdet hadde vært fryktelig intresant, ser Trond her har laget en tråd under exlusive våpen, men det er jo bilder vi har sett før mange av oss i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

For ca 25 år sidan, så bestemte eg meg for at eg skulle bli våpensamler, og begynte å samle på både patroner, bajonetter og plomberte våpen.. Kjøpte eit par plomberte våpen og bajonetter, fekk tak i litt patroner og starta i det små.. Tok så kontakt med ein person eg visste var samler eller i det minste dreiv med krighistoriske ting her lokalt, fekk vite oppskriften for kva som måtte til for å bli samler. Og når det ikkje var lokallag her, mykje reising på møter, kostnader oppi det her, med å opparbeide seg ein samling plomberte våpen osv, så gav eg rett å slett opp.. Det blei for dyrt, for masse tid å bruke på å komme seg inn i NVS, så eg droppa det..

Fortsatt med å samle litt på patroner, og koser meg med det. Har blitt oppretta ei lokal gruppe her no, som eg blei spurt om eg ville bli medlem av ( av alle ting, så blei eg kontakta av eit par personer, som visste dette var i mitt interessefelt ) , og me har våre møter her, men våpensamling har eg i grunn lagt på hylla..

 

Eg er av den oppfatning, at terskelen for å bli våpensamler er høg, men ikkje unødvendig høg. Det er klart ein terskel som bør være der, for at ikkje alle vil, skal få samlerstatus.. Om viljen min og ikkje minst økonomien hadde vært tilstede, så hadde eg nok vært samler i dag, for lenge sidan..

 

Og Trond, holdningnen din overfor andres sine interesser, synst eg er rimelig utav proposjoner.. Som andre har nevnt her, så er ein del våpensamlere ganske hysterieske når det gjelder å sleppe folk innpå seg, for å oppdage kva samlingen består av.. Eit eksempel, har ein lokal fyr her, som eg kjenner veldig godt.. Eg har spurt han opptil fleire gonger, om å få lov å ta eit besøk, for å sjå inn i det "aller helligste".. Men neida, ikkje pokker om eg får lov, trur det er få utenom kjerringa hans, som har sett det han har.. Og han tar ikkje så veldig mykje av interesse med på møter heller. Og så forventer du at folk skal brette ut samlingen sin, å vise her inne ?

Med all restpekt, synst det er flott at du har både mot og baller til å vise litt av det du har, men kjenner du den gjengen din godt, så veit du også, at det er ikkje akkurat så mange av dine, som hadde gjort det samme..

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever at jeg har lykkes med å vekke et uventet engasjement i denne tråden, men opplever dessverre at folk ikke er i stand til å lese det jeg skriver. Jeg skrev at jeg syntes at det var patetisk at det var så få innlegg om våpen i forummet "Samling" i forhold til innlegg om patronsamling. Jeg har så innrømmet at uttrykket nok var noe uheldig, men blir likevel tolket dithen at jeg synes at patronsamling er patetisk. For å markere: Det er mangelen andel av våpeninnlegg jeg finner patetisk.

Deretter går diskusjonen over på medlemsskap i NVS og hvor "umulig" det er å oppnå dette. Innleggene her fortjener virkelig et par gjennomlesninger. Her skrives det fascinerende mye usaklig tull!

 

Det er selvfølgelig opp til den enkelte å finne ut hva man ønsker å samle på. Men dersom man ikke har et større engasjement enn at det å møte ofte nok i NVS er greit, finner jeg det helt greit at vedkommende ikke skal kunne oppnå samlerstatus på våpen. Skal man samle "livsfarlige skytevåpen" bør det være et visst engasjement. Det er tydelig at enkelte synes at min innstilling her er "rimelig utav proposjoner", men det plager meg lite.

 

Folk har små problemer med å vise perlene sine på svartkrutt.net, hva er det da med kammeret.no som skaper denne påståtte sperren? Jeg har selvfølgelig et godkjent "bomberom" og sikring for øvrig der samlingen min befinner seg - noe jeg regner med at også andre med en viss samling har. Innbruddsfare er dermed er mer akademisk problem etter min mening. Jeg ser ingen grunn til å la være å dele perlene mine med andre.

 

Begrepet våpensamling dekker nesten ufattelig mye - bajonetter, sabler og sverd, skytevåpen over fem århundrer etc. Min primærinteresse er fortsatt geværer, men utenom kreasjongene fra Hans Larsen finner jeg at 1600 og tidlig 1700 talls blir tiltagende mer interessante (og selvfølgelig tiltagende vanskeligere å finne noe ut av/dyrere å anskaffe).

 

DkNflint.jpg

 

Jeg har full forståelse for at en slik rekke er vanskelig å oppnå i år 2010 når man har kjerring, unger, huslån etc., men er man målbevisst over tid (jeg har vært våpensamler i femti år i januar 2011) er det fullt mulig og egentlig heller ikke så dyrt - sett over tid. Tid er et vesentlig begrep her, man bør ha mye tid og stort sett bruke penger på litteratur i begynnelsen. Dersom man vil ha noe nytt til samlingen i halvåret eller oftere - da er patron- eller bajonettsamling utmerket. Og, det beste av det hele, man trenger ikke samlertillatelse eller medlemsskap i NVS til de virkelige klenodiene.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikkje eg noko som helst formeining om NVS, samlarar eller anna.

 

Men det virker på meg som om du svarer ganske bra på ditt eige utsagn Trond, då du først skriv:

 

Jeg opplever at jeg har lykkes med å vekke et uventet engasjement i denne tråden, men opplever dessverre at folk ikke er i stand til å lese det jeg skriver. Jeg skrev at jeg syntes at det var patetisk at det var så få innlegg om våpen i forummet "Samling" i forhold til innlegg om patronsamling. Jeg har så innrømmet at uttrykket nok var noe uheldig, men blir likevel tolket dithen at jeg synes at patronsamling er patetisk. For å markere: Det er mangelen andel av våpeninnlegg jeg finner patetisk.

Trond

 

...for så å følge opp med:

 

Jeg har full forståelse for at en slik rekke er vanskelig å oppnå i år 2010 når man har kjerring, unger, huslån etc., men er man målbevisst over tid (jeg har vært våpensamler i femti år i januar 2011) er det fullt mulig og egentlig heller ikke så dyrt - sett over tid. Tid er et vesentlig begrep her, man bør ha mye tid og stort sett bruke penger på litteratur i begynnelsen. Dersom man vil ha noe nytt til samlingen i halvåret eller oftere - da er patron- eller bajonettsamling utmerket. Og, det beste av det hele, man trenger ikke samlertillatelse eller medlemsskap i NVS til de virkelige klenodiene.

 

Trond

 

Grunnen til at det er fleire patronsamlarar enn våpensamlarar er vel rett og slett at det er fleire av første sorten? Uavhengig av årsak... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...