Jump to content

Patetisk!


Trond

Recommended Posts

Hehe, muligens dårlig formulert av meg?

 

1. Du meiner at det er ("patetisk") at det er så mange patronsamle-innlegg (som er brukt som eit eksempel på "andre" samlingar) i forhold til våpensamle-innlegg på kammeret.

2. Du seier sjølv at våpensamling krever mykje tid, innsats og til ein viss grad pengar. Uansett i større grad enn ved patronsamling

 

Ergo er det sikkert fleire som samlar på patroner enn dei som samlar på våpen, og antal innlegg på kammeret er deretter...?

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha noe statistisk grunnlag, vil jeg tro at der er minst like mange våpen- som patronsamlere. Men jeg har ingen forklaring på hvorfor kammeret.no stort sett bare tiltrekker seg patronsamlerne...

 

Trond

 

Okay...

 

Kan det vere aldersbetinga?

 

Ikkje alle på din alder som veit opp og ned på ei mus, iallefall ikkje far min :lol:

 

Mogleg at eldre karar med litt meir "pondus", fritid og kapital samlar på våpen, mens unge fattigfolk må nøye seg med patroner?

 

Ikkje veit eg, bare tenker høgt :D

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent, kan du ha så mange du bare vil fra før 1890. Jeg har selv endel og har brukt dette som argument for ikke å skrive lister på det moderne jeg ønsker til politiet. Det var ingen reaksjon på at jeg hadde endel av det gamle, men det hjalp ikke på "listepåbudet" - enda det er Justisdepartementet (overordnet politiet) som ga meg samlertillatelse uten listepåbud i sin tid.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det jeg hører om innskrenkninger i samle områder (1/2 1/1 auto) er bekymringsverdig. I følge en våpensamler jeg har pratet litt med (navn og samlingens innhold er jeg avkrevd taushets løfte på, grunnet redsel for innbrudd). Kommer halve samlingen hans til å bli spiker eller plombert når han faller i fra, da han ikke har lov til å selge eller gi bort ett eneste av de mer (etter mitt syn) interesange våpnene (uten om muligens til ett museum).

 

Hvordan kan noen i NVS sove om natten, visst så er tilfelle?

Det er mest så en føler for å stjele og hjemme disse våpnene, før myndighetene får ødelagt de.

 

Jeg føler virkelig at myndighetene (med NVS sin velsignelse?), i fred og fordragelighet får legge opp til ødeleggelsen av vesentlige deler av vår historie.

 

Som dere skjønner, jeg er mer opptatt av å beskytte våpnene (og derved historien) mot myndighetenes vanvidd. Enn å beskytte samfunnet mot samlere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler denne bekymringen!

 

Privatpersoner er mye bedre i stand til å ta vare på fortidens - og ikke minst den nære fortidens - klenodier enn det offentlige. Jeg har en skrekkens historie:

 

Tidlig på 1970-tallet besluttet jeg meg for ikke å samle på forsøksmodeller og de jeg hadde samt de som jeg snublet over over det neste ti-året ble enten gitt til eller byttet Hærmuset (i dag Forsvarmuseet) eller Marinemuseet). Blandt annet var det en M1860 kammerlader gjort om til falling blokk patrongevær. Jeg har aldri hørt om eller sett en tilsvarende og den var i temmelig god stand. For noen år var sjefen og jeg på visningsrunde på magasinene og der så jeg den igjen etter ca 30 år. Hevarmen var knukket av en eller annen idiot, forreste båndet manglet og det så ut som om den var en smule "tvilsomt" lagret i deler av denne perioden. Hærmuseet fikk også en Kongsberg Jarmann fra 1883 samt en med kapselmagasin fra meg. Den siste har de flere eksemplarer av, men forsøksmodellen fra 1883 fant jeg overhode ikke (annen fasong på hevarmen). Hærmuseet/Forsvarmuseet får ikke en sprettert av/etter meg etter dette!

 

Jacob.jpg

 

Det som er litt morsomt er at jeg fikk fatt på en Jarmann til med denne noe underlige hevarmen for noen år siden, men denne var midt i (vel, skjevt i, #731 fra 1884 eller 1885) i de som ble produsert for forsvaret. Den nærmeste er en "vanlig" Jarmann, den andre har hevarmen fra forsøksgeværet - aner ikke hvorfor og serienummeret stemmer.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg opplever det som en smule patetisk at det alt overveiende av innlegg i denne undergruppen av Kammeret går på patronsamling. Jeg har intet i mot patronsamlere, men det må da være våpensamling som bør være det sentrale?

 

Trond

 

Har skummet litt gjennom denne tråden, som tidligere patronsamler så mener jeg at patroner, pakker, esker og alt som har med det å gjøre er en meget viktig del å ta vare på. Det jeg føler når jeg leser om folks patronsamlinger på Kammeret er at de aller fleste (alle?) ser ut til å ha minimale kunskaper om gamle patroner, de er henrykt av å få inn en .338WinMag.

 

Selv samlet jeg eldre norske patroner i sin tid og hadde masse papirlaninger til Kammerlader, norsk 4''' M1867 42mm, prøvepatroner med ny kule som førte til M1874 44mm, . Kunne skrevet ei side om slike ting også førsøkspatroner til M1888Karabin, Krag m.fl. og de fleste norske apoberte patronene. Hadde også en svær samling norske haglpatroner og esker etc. fra ca 1900 og opp. Dette er kulturhistorie i mine øyne, bare synd at få hvis noen bryr seg om slike ting på Kammeret.

Kan jo være at jeg ikke har fulgt med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om minst ett eksemplar av en NORSK produsert stengun som grunnet GROV uforstand ble plombert! :cry:

 

Det er uansett sabla vanskelig å få tillatelse på automatvåpen for tia, selv om man er medlem av Vaabenlosjens lukkede selskab .

Dette kommer til å skape alvorlige problemer for de samlere som har noe slikt liggende, de våpna kommer til å bli ødelagt for all fremtid ved generasjonskifte vis POD og JD får det som de vil..

Og det får de som regel veldig ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

§ 1 Øvrigheten vil i prinsippet ikke at folk skal samle på våpen!

§ 2 Dersom noen likevel ønsker å samle på våpen, er det a) dumt av dem b) noe som Øvrigheten skal gjøre så vanskelig som overhode mulig.

§ 3 Dersom noen ønsker å samle automatvåpen, bør dette gjøre umulig så langt mulig.

§ 4 Det spiller ingen rolle om vi mister en vesentlig del av vår kulturarv, bare vi kan sørge for at folk ikke samler på våpen som kanskje kan brukes.

§ 5 La folk gjerne samle på ammunisjon, bare de ikke har noe den kan avfyres i.

 

Jeg er redd dette er den reelle innstillingen til Politidirektoratet. Det finnes heldigvis endel våpenkontorer (langt fra Oslo) som har et syn noe mer sammenfallende med loven og ikke med direktoratets.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Eg synst patronsamling er rått eg, våpensamling er også rått, ikkje at eg har sett noen som har dette, men du hadde nok ikkje blitt kvitt meg med det første vist eg hadde sett en samling:) Frimerkesamling virker kjedeligere men er sikkert gøy for en som liker det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mye i det at flere samlere er bekymret for innbrudd hvis de legger ut bilder av samlingen. At du, Trond, ikke skjønner dette, og at du føler deg trygg, skyldes vel to ting:

 

- Det er tvilsomt at du vil noengang se A og B gjengene i Oslo skyte på hverandre med den type våpen som du har.

 

- Du sier at dine våpen er billige å kjøpe, og derfor ikke har noen verdi i kroner, og dermed er uinteressange for andre å stjele.

 

Det er ikke så mange år siden det var en samler som ble overfalt i sitt eget hjem, og fikk frastjålet flere verdifulle våpen. Han hadde både alarm og sikret rom, men ble truet til å åpne dette. Enkelte samlere ønsker ikke å være enkle å spore, og holder derfor igjen bilder av sin samling. Dette kunne evt løses ved at man sender sine bilder og historie til en moderator, som kunne legge inn dette under annet nick, og det ville dermed være usporbart, så lenge moderatoren holder tett.....

 

Når det gjelder diskusjonen om NVS, så hører men mye rart fra både medlemmer, og de som ikke er medlemmer. Skjønner at det er fustrerende å bo langt unna et lokallag, og vet at de ikke er flinke å svare på mail. Men man trenger ikke drive smiger osv for å bli medlem, men heller ha en normal og fin oppførsel, smat vise interesse. Det er iallefall mulig å treffe medlemmer for de som bor i nærheten av lokallag, og det er en god kilde til også å skaffe nye ting til ammosamlingen.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg så mener jeg at jeg har lest noe her inne om at han har et eget betong rom med armeringsjern i vegger + ståldør osv., så jeg tviler på at han trenger å være nevneverdig urolig....men som du sier, så er jo dette våpen som neppe interesserer andre enn andre samlere. Det er ikke noen gatebruksvåpen ihvertfall, med mindre man vil bli sett på som komisk da...kan jo hende man hadde fått noen i rivaliserende bande til å le seg ihjel veit du :lol::mrgreen:

 

Dette er med forbehold om at jeg kanskje husker feil navn, men jeg mener det var Trond. Må si jeg er "litt" missunnelig på den samlinga gitt :mrgreen:

 

Jeg hadde vel ikke hatt noe imot å samle på våpen jeg, men jeg synes det virker veldig tungrodd å først måtte ha fadder i 1-2 år, gå på møter ++++ og da blir det for tungvint for min del....så da vil vel de fleste si at jeg ikke ønsker det nok, vil jeg tru. Men det får stå til....

 

Ammo har jeg vel egentlig ikke tenkt såå mye over før, men jeg har hatt det "vondt" inni meg i de siste 5-8 åra da jeg reflekterte over at jeg sto og skøyt opp gammel svartkrutt ammo i messinghylser i hagle kal. 20/67 da jeg var en 10-11 år :evil:

Pluss mye annet snacks til kal. 12/70 og rifle 7.92. Men men, det er gjort, så jeg får aldri igjen værken ammo eller hylser. Så jeg får heller "grine" litt av og til over spilt melk :oops:

 

Det som ble nevnt oppi her ang. tvangsplombering av et samlervåpen...antageligvis pga. fare for overtedelse, eller om det hadde skjedd alt ødelegger dessverre for veldig mange :cry:

Når det gjelder våpen så blir jo så og si alle skjært over 1 kam, og det blir så feil. Men sånn er det. Men isåfall beviser jo det at det hjelper lite å ha faddere og måtte tilbringe 1-2 år i NVS. Jeg er en av dem som godt kunne tenkt meg å samle....jeg er spesielt interessert i absolutt alt av militære våpen og div. utvalgt militært utstyr (inkl. biler av de fleste slag), men blir på en måte fratatt muligheten til våpensamling pga. et tungrodd system, og jeg hadde bombesikkert ikke misbrukt et våpen.

 

Jeg elsker hobbyen min...den er livet mitt, og jeg kunne ikke tenke meg å gjøre noe som setter værken hobby eller rykte i fare. Men hvem i all verden kan stole på det ? Så å overbevise noen om det, det har jeg forsåvidt litt forståelse for at blir like lett som å lage ovnsbakt iskrem....uten at alt ligger flytende utover :wink:

Men det gjør det ikke noe mindre frustrerende at alt er sånn.

 

Beklager hvis det ble litt OT her, men jeg måtte bare få tømt sjela mi før jeg kan legge meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er ny på forumet, og etter å ha lest meg igjennom noen tråder, forstår jeg at engasjementet er på topp! :D

Synes bare det er litt trist med vridningen mot NVS, har selv fått være så heldig å overvære ett par møter. Ja jeg synes jeg er heldig, for en sånn glødene gjeng for sine fag/interessefelt skal man lete lenge etter. Er ikke samler, men intresserer meg for krigshistorie. Er også en ivrig pistolskytter og har fyllt våpenkvota mi til randen. Jeg personlig synes det er flott av en organisasjon å ta på seg ansvaret med å opprettholde en viss standar på våpensamlere.

Fadderene som går god for deg er også ansvarlig for dine handlinger ett par år etter opptak.

Det er heller ingen automatikk på samlerstatus bare du har fått ett ben på innsiden, det må vel søkes til departementet? (litt på tynn is her)

 

Så må jeg forklare hvorfor JEG mener vi må ha ett filter som NVS.

Det holder med at 1 (en/ei) gjør en bommert, så vil det skade alle andre. Når det gjelder våpen, sliter vi med at samfunnet egentlig vil finne en grunn til å forby. De leter etter den grunnen kontinuerlig.

(Skal man absolutt skade noen, bruk bilen.)

Link to comment
Share on other sites

Det er en stund siden sist jeg var inne på denne trånden, så jeg kommenterer de tre siste innleggene under ett.

 

psg-1 Personen du skriver om er en meget god venn av meg, men han samlet automatpistoler o.l. Dette skjønner selv jeg at er attraktivt for bokstavgjengene m.fl., men jeg tviler på at flintlåsvåpen og kammerladere skaper tilsvarende interesse. En liten pussighet, de tok bl.a. med seg endel maskinpistoler i dette ranet - samtlige plombert etter "siste og strengeste" forskrifter. Samlingen min er for øvrig meget godt mekanisk og elektronisk sikret.

 

kenneth3 Det er ikke noe krav om medlemsskap noe sted dersom man samler på svartkruttvåpen fra før 1890. Vi er riktignok alle forskjellige og med forskjellige interesser, men min primærinteresse går nettopp på våpen som ikke er maskinelt produsert og som virkelig viser hva førsteklasses håndverk er. Ta en titt på nettsiden min, det er utrolig mye flott av det gamle - Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

 

Marvil Jeg er helt enig med deg, det bør være et filter. Politiet kjenner kanskje enkeltpersonene på småsteder eller ute i distriktene, men i storbyene er det ingen offentlig instans med personkjennskap. NVS-filteret hvor man krever en viss besøkstid og frekvens innen medlemsskap hjelper til her. For min egen del mener jeg at det også hadde vært riktig å kreve at potensielle nye medlemmer enten bør skrive en våpenhistorisk artikkel i medlemsbladet eller ev. holde et foredrag innen våpenhistorie før medlemsskap gis, men her er jeg i klart mindretall.

Link to comment
Share on other sites

Så må jeg forklare hvorfor JEG mener vi må ha ett filter som NVS.

Det holder med at 1 (en/ei) gjør en bommert, så vil det skade alle andre. Når det gjelder våpen, sliter vi med at samfunnet egentlig vil finne en grunn til å forby. De leter etter den grunnen kontinuerlig.

Tja, mener du dette burde gjelder håndvåpen også? Hva med rifler? Ofte har moderne våpen mye større skadepotensiale enn en gammel krag eller en dobbeltløpa hagle.

Jeg er positiv til NVS men er ikke positiv til at de indirekte har monopol på å "gi folk samlertillatelse" i og med at man må være medlem der. Hva med de som bor i kirkenes å har 1500 km til nærmeste NVS lokalforening? At de i praksis ikke får meldt seg inn, og dermed ikke kan bli våpensamlere mener jeg er diskriminering av de som bor i distriktene.

Link to comment
Share on other sites

Det øvrigheten nok er redde for, er at et større antall skarpe våpen skal kunne komme i feil hender og sørger derfor at slikt i størst mulig grad kun skal kunne skje i form av tyveri fra Forsvaret og Hjemmevernet (som de samme myndigheter har ansvaret for!).

 

Jeg er i prinsippet enig med deg, dette med avstander er sikkert vanskelig for enkelte, men det er da vitterlig ikke 1500 km fra Kirkenes til Bodø? Det er også mulig å søke om "rabatt" i fremmøteantallet dersom man bor litt håpløst til.

 

NVS har følgende lokallag:

 

Hallingdal og Valdres:

hov@nvhs.com

 

Stavanger:

stavanger@nvhs.com

 

Kristiansand:

kristiansand@nvhs.com

 

Bergen:

bergen@nvhs.com

 

Haugesund:

haugesund@nvhs.com

 

Bodø:

bodo@nvhs.com

 

Gudbrandsdal:

gudbrandsdal@nvhs.com

 

Trondheim(Nordenfjelds):

trondheim@nvhs.com

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i prinsippet enig med deg, dette med avstander er sikkert vanskelig for enkelte, men det er da vitterlig ikke 1500 km fra Kirkenes til Bodø? Det er også mulig å søke om "rabatt" i fremmøteantallet dersom man bor litt håpløst til.

Ja, jeg brukte bare et rundt tall å bomma jo med 20-30 mil.

Om man skal være nøyaktig så er det 1281,7 km fra Kirkenes til Bodø om man kjører i gjennom Norge, 1200km om man kjører gjennom Sverige og Finland.

Om du kjører Norge fra Kirkenes til Bodø er det lengre enn Oslo-Bodø (som er 1210 km)

Link to comment
Share on other sites

Høggern mf. Jeg har tidligere sakset ut opptakskravene fra nettsiden til NVS. Her fremkommer det klart at stor avstand til nærmeste lokallag ikke skal være til hinder for medlemmsskap. Se nytt utklipp under:

 

§ 2

Inntredelse i Selskapet skjer etter søknad. Søkeren bør forut for sin søknad ha vært regelmessig gjest ved Selskapets møter i minst ett år.Kandidaten for medlemskap må delta på minimum 6 møter i gjesteperioden.Normal gjesteperiode er 12 mnd.Under spesielle omstendigheter kangjesteperioden justerer til 8 møter i en 24 mnd periode. For søkere som bor slik til at de grunnet avstand eller andre forhold vanskelig kan følge Selskapets møter, kan Styret gi unntak fra disse bestemmelser. Søkeren må være anbefalt av to «faddere» som beggehar vært medlem i mer enn fem år. Disse avgir en faddererklæring i søknaden. Søkeren vedlegger egenerklæring for at han/hun ikke er straffedømt eller under rettsforfølgelse. Styret bør normalt behandle søknad om medlemskap kvartalsvis og senest innen tolv måneder etter mottak av søknaden. Styrets avgjørelse meddeles søkeren og «faddere». Styret kan ta opp utlendinger som korresponderende medlemmer (uten kontingent) når det mener at disse vil gagne Selskapet. Styret kan også invitere andre personer, som det vil være gagnlig for Selskapet å knytte til seg, som medlemmer. Styret kan utelukke medlemmer hvis forhold strider mot Selskapets interesser. Utelukkelsen kan være for 3 - tre år eller for alltid. Beslutning om utelukkelse skal meddeles Selskapets medlemmer.

 

Jeg har understreket den sentrale ordlyden.

Link to comment
Share on other sites

Jada, men om man da bor 1200 km fra nærmeste lokallag så er det kansje ikke så lett å finne et par faddere osv.

Ikke misforstå det til at jeg er negativ til NVS, bare at jeg ser det som en utfordring for de stakkarne som ikke "kjenner noen" osv i tillegg til å bo langt fra nærmeste lokallag. (med langt fra mener jeg ikke et par timers kjøring, men som jeg viste i eksemplet over, lengre enn mange har kjørt sammenhengende noengang)

Link to comment
Share on other sites

Tja, mener du dette burde gjelder håndvåpen også? Hva med rifler? Ofte har moderne våpen mye større skadepotensiale enn en gammel krag eller en dobbeltløpa hagle.

Jeg er positiv til NVS men er ikke positiv til at de indirekte har monopol på å "gi folk samlertillatelse" i og med at man må være medlem der. Hva med de som bor i kirkenes å har 1500 km til nærmeste NVS lokalforening? At de i praksis ikke får meldt seg inn, og dermed ikke kan bli våpensamlere mener jeg er diskriminering av de som bor i distriktene.

 

Næmen, klart jeg mener det om all registreringspliktigvåpeneie, og det har vi jo alt.

Skal du erverve våpen, må det være behovsprøvd gjennom dokumentasjon.

Hvordan mener høggern at det skulle fungere om alle fikk lov å kjøpe alt de ville bare du fikk innvilget samlestatus fra en kamerat i politiet?

Tror det er viktig at våpeneiere har en form for omgangskrets, er nok av eksempler på unødvendig våpenbruk av mennesker som har hatt en knekk i livet.

Sitter selv med en ubrukelig AG3 til forsvarsbruk, etter ett par insidenter med nevnte våpen levert ut uten filter...

Link to comment
Share on other sites

Tja, mener du dette burde gjelder håndvåpen også? Hva med rifler? Ofte har moderne våpen mye større skadepotensiale enn en gammel krag eller en dobbeltløpa hagle.

Jeg er positiv til NVS men er ikke positiv til at de indirekte har monopol på å "gi folk samlertillatelse" i og med at man må være medlem der. Hva med de som bor i kirkenes å har 1500 km til nærmeste NVS lokalforening? At de i praksis ikke får meldt seg inn, og dermed ikke kan bli våpensamlere mener jeg er diskriminering av de som bor i distriktene.

 

Næmen, klart jeg mener det om all registreringspliktigvåpeneie, og det har vi jo alt.

Skal du erverve våpen, må det være behovsprøvd gjennom dokumentasjon.

Hvordan mener høggern at det skulle fungere om alle fikk lov å kjøpe alt de ville bare du fikk innvilget samlestatus fra en kamerat i politiet?

Tror det er viktig at våpeneiere har en form for omgangskrets, er nok av eksempler på unødvendig våpenbruk av mennesker som har hatt en knekk i livet.

Sitter selv med en ubrukelig AG3 til forsvarsbruk, etter ett par insidenter med nevnte våpen levert ut uten filter...

 

Har ingen steder sagt jeg mener alle skal få kjøpe hva de vil.

 

Vi har ikke at man må være medlem av den ene godkjente organisasjonen for å få kjøpe våpen, vi har heller ikke at det må være 2 personer som allerede er medlem av den ene organisasjonen som skal gå god for deg før du kan bli medlem som du må bli før du kan søke om å få kjøpt våpen.

 

Det er ganske stor forskjell på det og en søknad til politiet for å få handla våpen i dag (behovsprøvd, hvor jakt, eller skyting i et av minst 5 godkjente skyteforbund er godt nok, om man legger til at man må godkjennes av politiet)

 

STOR forskjell i mine øyne....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Har ingen steder sagt jeg mener alle skal få kjøpe hva de vil.

Nei, men du har heller ikke kommet med ett alternativ til hvordan det burde løses...

Vi har ikke at man må være medlem av den ene godkjente organisasjonen for å få kjøpe våpen, vi har heller ikke at det må være 2 personer som allerede er medlem av den ene organisasjonen som skal gå god for deg før du kan bli medlem som du må bli før du kan søke om å få kjøpt våpen.

Det har du selvfølgelig helt rett i, men da med ett tak på antall våpen

Det er ganske stor forskjell på det og en søknad til politiet for å få handla våpen i dag (behovsprøvd, hvor jakt, eller skyting i et av minst 5 godkjente skyteforbund er godt nok, om man legger til at man må godkjennes av politiet)Noe mer strengt for håndvåpen, men du mener kanskje at man søker på forskjellige samlekategorier med forskjellige krav?

 

STOR forskjell i mine øyne....

Link to comment
Share on other sites

 

Har ingen steder sagt jeg mener alle skal få kjøpe hva de vil.

Nei, men du har heller ikke kommet med ett alternativ til hvordan det burde løses...

Må jeg komme med et alternativ?

At jeg synes det kan virke vanskelig for folk å få samler status i dag pga monopolet NVS har, er ikke det samme som at jeg vet den beste måten å løse dette på. Uansett sitter ikke jeg i posisjon til å gjøre noe med dette, så ser ikke på det som min oppgave å finne en "løsning", jeg mener bare systemet ikke er helt tilfredsstillende.

 

Vi har ikke at man må være medlem av den ene godkjente organisasjonen for å få kjøpe våpen, vi har heller ikke at det må være 2 personer som allerede er medlem av den ene organisasjonen som skal gå god for deg før du kan bli medlem som du må bli før du kan søke om å få kjøpt våpen.

Det har du selvfølgelig helt rett i, men da med ett tak på antall våpen

Å hva har tak på antall våpen med saken å gjøre?

Poenget mitt her er at det er en organisasjon med monopol på samling, å den organsiasjonen er representert i litt over halve landet. Videre er det en organisasjon man ikke bare kan hente en innmeldings giro til og ta et kurs(som man må for å få håndvåpen i NSF) eller melde seg inn i en annen skyteforening (som man må for å få kjøpe våpen til konkurranser i DFS, NJFF, osv) eller ta jegerprøven (slik man må for å få kjøpe jaktvåpen) før man kan søke kjøpetillatelse hos politiet. Man må altså gjennom div ting for å få dette til å skje.

 

Det er ganske stor forskjell på det og en søknad til politiet for å få handla våpen i dag (behovsprøvd, hvor jakt, eller skyting i et av minst 5 godkjente skyteforbund er godt nok, om man legger til at man må godkjennes av politiet)

Noe mer strengt for håndvåpen, men du mener kanskje at man søker på forskjellige samlekategorier med forskjellige krav?

Jeg mener ikke noe om hvordan dette skal løses pr i dag, men som sagt tidligere, jeg ser ikke på det som min oppgave å finne en "løsning", jeg mener bare systemet ikke er helt tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt, var at det er lett å klage på ett system som ikke gagner en selv, men ofte vanskelig å komme med en løsning...

 

Jeg er bare så livende redd for at vi skal ende opp som feks England, hvor alt er innmari mye mer vanskelig enn det er her foreløpig...

Og fungerer det NVS gjør, så gagner det alle.

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter synes jeg nå at denne tråden er i ferd med å bevege seg inn i en fullstendig blindgate. Det som kan være mer interessant å diskuttere er hvorfor man på liv og død skal samle på de masseproduserte fra nyere tid, fremfor det fullt lovlige håndverket som representerer vår kulturhistorie.

Link to comment
Share on other sites

Vel Trond, interesser har det med å utvikle seg over tid. Den gangen jeg gjorde (riktignok spede) forsøk på å komme med i NVS var det 2VK som var min store interesse, sikkert godt oppfyrt av besteforeldres erfaringer og historier fra dengang da. Kølabrennere kunne ikke intressere meg om de så lå etter veien, men det har endret seg betraktelig. Fortsatt er det helt klart industriell produksjon som er min interesse, men tidlig sådann, og gjerne litt snodig. Tiden rundt perkusjon/overgangen til moderne patroner er facinerende for meg, og jeg syns det er mye spennende kreativitet fra den epoken.

At ferske evt yngre samlespirer er opptatt av ting som ligger dem selv nærmere i tid er vel ikke så underlig? Den manglende tilgjengeligheten er i seg selv med på å øke interessen. Må bare innrømme at jeg fortsatt svært gjerne skulle legge mine klamme lanker på en Sten MKIIS, uten at jeg aspirerer til neste NOKASkupp av den grunn.

 

NVS og mangelen på alternativer har vært debattert livlig tidligere også, og du har selvfølgelig rett i at det er skivebom i denne tråden. Men det later altså til at det er et opplevd behov blant oss Kammerater for et noe større utvalg av godkjente fora å møtes i. Foreløpig ikke et stort nok behov til at noen har tatt skrittet for å besørge godkjenning, men dog.

NVS gjør helt klart en utmerket jobb for sine medlemmer, men jeg merker der som i enkelte skytterlag at de kan utgjøre en unødvendig terskel for genuint interreserte. Ikke noe unikt for NVS det, klikkdannelser i foreningslivet er en av de største utfordringene i frivillig arbeid, og vel den måten bygdedyret best har klart å urbanisere seg på.

Sånn, der sklei jeg rett ut i Offtopicen og filosofien igjen.

 

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig klar over at man utvikler seg over tid og at også samlerinteressen dermed forandrer seg. Jeg begynte på 1800-tallet selv og synes i dag 1600 tallet kanskje er det mest spennende, i tillegg er det liten interesse og dermed konkurranse der.

 

Det er den doble impotensen som iriterer meg i forbindelse med samlerforengssytet. "Jeg kan ikke bli medlem fordi jeg har valgt å bosette meg usentralt/ikke gidder å gå på en masse møter uten å få de fantastiske våpentillatelsen godkjent først/har ikke hatt ork til å sette meg inn i hva NVS egentlig står for" etc. og samtidig unnlater å gjøre noe som helst for at det skal bygges opp et seriøst alternativ som kan bli godkjent. Slutt å syte!

Link to comment
Share on other sites

Hva da med slike som meg, som (for å si det rett ut) driter tynt i hele samler organisasjonen. Og er mere interesert i å få tatt vare på våpen, enn deres historie.

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg å ha tatt vare på en 10-15 våpen (eller flere om jeg fikk laget til skikkelig sikker bunker m/alarm) i en eller annen kategori som måtte tiltale meg (med andre ord ett sted mellom 1890 og i dag). Og da gjerne ett par i hel auto eller med mulighet til hel auto (helst hjemmefrontsvåpen i så fall), + en bombekaster eller en lett rekylfri kanon eller to på låven. + tilbehør. Med andre ord ikke for bruk, men for å få tatt vare på de.

 

Kansje man kunne starte ett firma som har som hovedoppgave å lagre våpen for samlere/ dødsbo o.l (men det krever vel en endring i lovgivningen)?

 

Med andre ord er min intensjon mere i rettning av å hindre at ting forsvinner, enn selve historien rundt våpna.

Min glede ligger mere i å kunne se og ta på, enn å lese hyllemeter med mer eller mindre interesang informasjon (slikt passer best for spesialister etter mitt syn).

Link to comment
Share on other sites

Vel Trond, naturligvis er du klar over det. Du har jo holdt på lenger med samling enn mange av oss har levd. Og all ære til deg for at du både holder koken og tar deg bryet med å dele skattene dine med oss andre.

Frustrasjonen over at noen (ok,mange) ikke tar seg gidd til å gjøre et skikkelig forsøk på å komme i kontakt med det gode selskap kan jeg godt dele.

Imidlertid oppleves nok NVS annerledes på innsiden enn utsiden.

For et par decennier siden ble min tilbakemelding "deg har vi hørt om. Du kommer ikke inn"

jaha? På det tidspunktet hadde jeg jegerprøven, var i HV, og hadde akkurat fått innvilget første håndvåpen, så jeg hadde i det minste tillit hos politiet. For ordens skyld, så har jeg fortsatt ikke noe usnakket med våre kjære myndigheter, og mine våpenprivilegier er inntakt.

Jeg fikk ettervert høre at bakgrunnen skulle være et daværende medlem som jeg var i en for hobbyen uvedkommende konflikt med hadde omtalt meg i klare, for ikke å si taloide ordelag. Om det er den fulle sanheten vet jeg ikke, jeg opplevde den stengte dørs politikk, og ble igrunn kurert for lyst til å bidra.

 

Nok om det, det er svært lenge siden, og jeg både håper og tror forholdene er bedre i dag.

Link to comment
Share on other sites

Tidene forandrer seg. Holdningen til våpen blandt folk er endret. Loverket er endret.

For 20 år siden kunne jeg gå ned å få¨godkjent en søknad på 2-3 krager med begrunnelse "vill ha". I dag kan du bare glemme det. NVS har et mye større ansvar for å ta vare på våpen nå enn for 20-30 år siden. De har gjort et fantastisk arbeide med eldre svartkruttvåpen men nå er det våpen etter 1890 som står i fare og må reddes. Mange har fine våpen fra tidlig 1900 tallet som sperrer for kjøp av mer moderne våpen og de er ofte umulig å selge.

NVS trenger å rekrutere mange samlere som fort kan plukke opp alle våpnene som står i fare for å bli spiker/skrapjern(plombert). Hva med å innføre en samler "light" med begrensinig på 10 våpen? Etter 2-3 år vil man fort skille ut de som er seriøse.

Skjønner godt at NVS er restrektive til å ta inn nye medlemmer siden 2-3 negative episoder fort kan ødelegge for hele foreningen.

 

Hvorfor skriver jeg dette? Har i dag 15 våpenkort så kjøp av nye våpen er blokert. Kunne godt tenkt meg å samle på krager men veien frem til samlerlisens virker kronglette og for de med en glødene interesse/kunnskap. Hvordan skal en hobbysamler komme igang? Tror det er mange som meg der ute.

Link to comment
Share on other sites

For et par decennier siden ble min tilbakemelding "deg har vi hørt om. Du kommer ikke inn"

jaha? På det tidspunktet hadde jeg jegerprøven, var i HV, og hadde akkurat fått innvilget første håndvåpen, så jeg hadde i det minste tillit hos politiet. For ordens skyld, så har jeg fortsatt ikke noe usnakket med våre kjære myndigheter, og mine våpenprivilegier er inntakt.

Jeg fikk ettervert høre at bakgrunnen skulle være et daværende medlem som jeg var i en for hobbyen uvedkommende konflikt med hadde omtalt meg i klare, for ikke å si taloide ordelag. Om det er den fulle sanheten vet jeg ikke, jeg opplevde den stengte dørs politikk, og ble igrunn kurert for lyst til å bidra.

 

Nok om det, det er svært lenge siden, og jeg både håper og tror forholdene er bedre i dag.

Jeg håper slike ting aldri skjer.

 

Men nettopp det at slike ting kan skje gjør at jeg er litt skeptisk, ikke nødvendigvis til NVS, men til det at det kun er en organisasjon som er godkjent. Det kan (teoretisk iallefall) være nok at man en gang i ungdommen har snappa en dame foran nesen på noen som gjør at den personen har lagt deg for hat resten av livet, og om denne personen som da ikke liker deg plutselig sitter i en slik posisjon at han kan påvirke en organisasjon til å ikke gi deg medlemskap så vil dette være trist.

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter synes jeg nå at denne tråden er i ferd med å bevege seg inn i en fullstendig blindgate. Det som kan være mer interessant å diskuttere er hvorfor man på liv og død skal samle på de masseproduserte fra nyere tid, fremfor det fullt lovlige håndverket som representerer vår kulturhistorie.

 

For min del er en Krag like mye kulturhistorie. eller ei gammel kongsberg hagle fra tidligere tider det. for min del er Krag Jørgensen rett og slett et smykke. helt nydelig å skyte med. og helt nydelig bare å se på og få holde i hendene. og da må jeg bli med i et eneste selskap i landet for å få lov å samle på slikt. burde vært flere .

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Rugere...

Jeg er fasinert over en av de siste produsentene som kom med en del nykonstruskjoner i frohold til våpen, og også påroduserte våpen med et holstisk syn, fra innkjøp av råvarer, til produksjon og produkt. Jeg har blitt fasinert av rugers historie, utvikling og variasjoner i solide bruksvåpen. Men jeg kan ikke få tak i en ruger laget før 1949...

Er det da galt å ha samleinteresse for slioke våpen?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er selvsagt ikke galt å være interessert i Rugere eller Krag'er. Men vi lever i en formynderstat som stort sett har vært styrt av Arbeiderpartiet de siste par generasjonene - og dets holdning til våpen kom ikke minst til syne i 1938-39! Dette må vi bare ta konsekvensen av og enten får man satse på sort krutt fra før 1890, ta seg "bryet" med å bli medlem i NVS eller slutte og klage og heller starte en tilsvarende seriøs forening parallelt. Når det gjelder det sistnevnte, er jeg redd den nok må ha minst like rigide opptaksbestemmelser som NVS for i det hele tatt å bli vurdert - og dermed er man antagelig tilbake på "rute én igjen" - godt engelsk uttrykk.

Link to comment
Share on other sites

r starte en tilsvarende seriøs forening parallelt. Når det gjelder det sistnevnte, er jeg redd den nok må ha minst like rigide opptaksbestemmelser som NVS for i det hele tatt å bli vurdert - og dermed er man antagelig tilbake på "rute én igjen"

Nettopp der feilen ligger mener jeg.

Hva om ingen i norge fikk kjøpe annet enn 1 jaktrifle og 1 hagle, om de ikke fikk bli medlem av et sportskytterforbund med like rigide opptaksregler som NVS?

Hva om dette var DFS, for å bli medlem må du ha jobba 50 timer dugnad på banen sist år, du må ha 2 faddere (som enten er kl 5 skyttere eller veteran 67-73 skyttere, osv) Det hadde kansje gjort det fint å være aktiv DFS skytter fra før, men jeg tror skytterforeninga hadde fått lite medlemmer etterhvert og forsvunnet på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Rigide opptakskrav eller ei, (Og jeg er ikke uenig med Trond på at det bør kreves mer foir å få samlerstatus en for å få jegerprøven...) det er ikek behov for et monopol med en organisasjon som er seriøs og det er vannskelig å komme inn i, det kunne fint ha vært to som hadde andre fysiske krav for medlemskap. Forøvrig har jeg skrevet og fått trykt en artikkel om ruger i rugercollectors associations medlemsblad allerede :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er såpass ærlig at jeg innrømmer det når det er ting jeg ikke skjønner bæret av - og dette skjønt jeg ikke bæret av! Det foreligger ingen rigide krav til søkere i NVS utover et vandelskrav samt at man må møte et antall ganger først, for å bli kjent. Det tar riktignok noe tid å bli godkjent, men rigide krav - nei!

 

Jeg synes for øvrig at dette ville være fullstendig horribelt om det skulle innføres fysiske krav for å kunne oppnå et medlemsskap (f.eks. kun folk med blå øyne/folk som løper 100 m på under 10 blank/folk lavere enn 160 etc.). Jeg tror også dette ville klinge meget dårlig hos myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever det som en smule patetisk at det alt overveiende av innlegg i denne undergruppen av Kammeret går på patronsamling. Jeg har intet i mot patronsamlere, men det må da være våpensamling som bør være det sentrale?

Våpensamlinger tar mer plass. Og hva er vel våpen uten "kartridjis"?

Kanskje noen av patronsamlerne her på Kammeret også er våpensamlere? Har du tenkt på det? Dobbelt opp. Hvis du er våpensamler, og ikke også patronsamler blir det litt stykkevis og delt.

 

Mener du at patronsamling i forhold til våpensamling bli noe aka bordtennisens forhold til tennis?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...