Jump to content

Patetisk!


Trond

Recommended Posts

Frontal attack - from the rear!

 

Akkurat min mening på dette området er nok kanskje noe spesiell - jeg setter faktisk mest pris på skytevåpen som ikke er beregnet for patroner overhode og opplever dermed at såvel "kartridjis" som våpnene som skyter dem er på langt på vei kan regnes som på linje bordtennis i forhold til "skikkelige våpen" i forbindelse med samling. Satser man på høy nok kvalitet, er det de færreste forundt å ha en samling som tar nevneverdig plass. Selv om samlingen går på "store ting" som rifler/musketter.

 

Det finnes helt sikkert "dobbeltsamlere", men hvorfor presenterer de da bare den ene delen av samlingen her - dersom dobbeltsamlerne i det hele tatt er blandt dem som presenterer.

 

034.jpg

 

Selv en praktfull patronsamling har vel problemer med å vekke oppmerksomhet og interesse på høyde med den som skapes med en grei børsevegg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen børser, men veldig få patroner - så det er vel ganske klart hvor interessene mine ligger. Men misforstå rett, dette er ikke et angrep på det å samle på patroner, det er mer et angrep på at ikke folk viser de andre typer av samlinger de måtte ha. Det er skrevet endel om innbruddsfare og ran i denne tråden - folk blir påkjørt på fortauet også. Dersom man har en genuin interesse, er noe av gleden å kunne dele den med andre og også å kunne oppleve hva andre har samlet sammen innen området. Her skal patronsamlerne ha ros, de har klart det. Men våpensamlerne? Vi burde skamme oss!

Link to comment
Share on other sites

@ Gamle Erik

Søk på Ruger SR9... så finenr du den norske varianten her opå kammeret.

 

@ Trond

Med fysisk krav menete jeg ikke fysikk... :oops: men dette med oppmøte osv. Jeg ser f.eks for meg noe mer nettbasert...

men fortsatt med det naturlige behov for vandel osv.

Link to comment
Share on other sites

Tror man vil slite MYE med å få godkjent en samlerorganisajon hvor aktivitetskravet er nettbasert..

 

Greia med oppmøte er at ingen skal kunne fake en interesse for så å bruke en samlertillatelse til å skaffe seg våpen tenkt brukt til andre ting. Å fake en slik interesse over nett er ikke så vanskelig - mens når man har x antall oppmøter hvor man faktisk treffer vedkommende og blir kjent med denne i "real life" kan man lettere luke ut folk som bare blir med for å skaffe gønnere... Noen av disse gidder ikke engang forsøke å bli medlem da de syns opptakskrav er for rigide og vanskelige å oppfylle.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, nå dreier jo diskusjonen tilbake til den som Olesønn startet opp for lenge siden..... Dette med å stille opp på møter i NVS regi er en hyggelig affære, samtidig som du får nye bekjentskaper. Om en ny forening skulle unnlate å ha slike møter vil det bli mindre sosialt, og ikke minst mindre transparant, slik at det Anders G frykter plutselig blir aktuelt. Nå skal det sies at meg bekjent er det ikke noen aktivitetskrav i NVS i dag, med unntak av disse pålagte møtene du må delta på som gjest før du kan søke om medlemskap. Som jeg har sagt tidligere, at det stilles noen enkle krav som må oppfylles for å kunne få lov til å samle på skarpe våpen finner jeg egentlig ikke problemetaisk. Det er våpen, ikke frimerker!

Link to comment
Share on other sites

De fysiske oppmøtene er nettopp en av de siden som fler mener at gjør de uheldig med NVS sitt monopol. Hva om du bor i gokk?

At Ander G noe flåsete antar at det er snakk om et mulig sted for å "fake" interesse for å skaffe "gønnere" blir banalt. Selvasagt trengs det streng vurdering av vandel og tilsvarende. Og som Trond selv har nevnt, kanskje dokumentasjon på interesse for et område i foprm av bidrag til en kunnskapsdatabase osv.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig.

Jeg ser mitt navn og "opplegg" blir nevnt her. Og jeg og Trond er *kremt* ikke særlig enige om temaet.

Men for å være litt "voksen", denne diskusjonen kan tas i min tråd.

Det er en tendens her på kammeret til å blande temaer og tråder, det gjelder ikke bare denne tråden.

Etter min mening er det litt dårlig nettikette, som det het på ungdomsskula.

 

En ting som kjennetegner et godt, veldrevet forum er at man kan være heidundrandes uenige i en tråd,

og helt enige i en annnen. Da går det på sak, ikke person.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe med tittelen på denne tråden... Jeg er så enkel at jeg tillater meg å fyre litt på at en eller annen fyr som samler på et eller annet mener andre er patetiske fordi de samler på noe annet.

 

Ordboka beskriver begrepet patetisk som en egenskap hos en person som egner å vekke andres medlidenhet fordi personen er overdrevent følelsesfull, nesten teit eller noe i den retningen.

 

For en utenforstående, som meg selv, er det ikke mer teit å samle på patroner enn det er å samle på gamle våpen. Hva med frimerker? Eller servietter? Jeg kjenner en kar som samler på ølkorker. Mange synes riktignok at han er litt teit, men det er ikke på grunn av korkene. Ølkorkene hopet seg opp av seg selv, på et vis, og en dag bestemte han seg for å slutte å kaste dem og i stedet samle dem opp i en diger vedbøtte.

 

Patetisk?

Link to comment
Share on other sites

Men misforstå rett, dette er ikke et angrep på det å samle på patroner, det er mer et angrep på at ikke folk viser de andre typer av samlinger de måtte ha. Det er skrevet endel om innbruddsfare og ran i denne tråden - folk blir påkjørt på fortauet også. Dersom man har en genuin interesse, er noe av gleden å kunne dele den med andre og også å kunne oppleve hva andre har samlet sammen innen området. Her skal patronsamlerne ha ros, de har klart det. Men våpensamlerne? Vi burde skamme oss!

 

Nei Truls, det som jeg opplever at er patisk er at våpensamlerne ikke viser sine ting samt at du ikke gidder å lese postene innen du kommer med slikt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, for min del er det mye mer interessant å klå på en stor patronsamling enn gamle kølabrennere. Folk har forskjellige interesser...

Har stor respekt for folk som samler gamle våpen, ikke minst fordi jeg har erfart at slike samlere har stor kunnskap om våpnene. De har også ofte stor kunnskap disse våpnenenes betydning i historien, og stor kunnskap om landets historie generelt. Og ikke sjelden om historens utvikling ute i verden forøvrig også.

 

Støtter "LongRange" i at det er litt enklere å ta frem en patronsamling enn diverse langvåpen foran TV-en en kveld.

Har en uryddig samling eldre og nyere patroner i et par esker. Tar den frem og ser på dem iblant. Inneholder mange av svartkrutt-ekspressene, men også mange av de større magnumpatronene, både beltede, ultraer, og short-magnumer.

 

Madammen fordriver kvelden med strikkepinner og Ellos/Laredoute-kataloger. Blir ikke helt det samme det, nei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kansje patronsamlerne fant kammeret (eller sluttstykket) før de begynte, at de er "rekruttert" gjennom kammeret eller sluttstykket. å fått ideen på nett??

 

 

Det kan kanskje komme av at patronsamlere ikke har et eget forum. NVS har sitt eget, i tillegg til samlerforumet.net hvor det er en god del våpen og forsåvidt patronsamlere .

 

 

Er for min del både medlem av NVS og SARA og har lisens på patronsamling og Allierte våpen brukt i norge 1940-45.

 

For å bli lisensiert våpensamler i dag er veien lang og kronglete. Brukte for min del 4 år på å få denne lisensen. Dette inkl 1 gjesteår i NVS , 6 mnd behandlingstid på medlemsskapet. Resten av tiden har jeg brukt til å få lisensen. Skal sies at takket være lokalt rot hos politiet hvor de mistet søknaden min , så kostet det meg et år ekstra.

 

 

Ang den våpensamleren som ble omtalt i et innlegg lengre opp hvor halvparten blir plombert/spiker når han går bort:

 

Jo han har lov å selge samlingen men han finner nok dessverre ingen som har lov å kjøpe de.

I dag er det sånn at man må kunne dokumentere at akkurat det våpenet du vil kjøpe har vært brukt der hvor lisensen din gjelder . D.v.s. at du ikke kan kjøpe eks. en Mosin Nagant rifle som har vært depot våpen frem til på 90-tallet.

 

Dette er dessverre trenden i våpenlovgivningen nå om dagen. Der sitter mange samlere med store våpensamlinger rundt om som kommer til å bli ødelagt på grunn av dette . Og tro meg , NVS er minst like fortvilt som dere andre på grunn av dette.

 

I tillegg har prisnivået tatt helt av når det gjelder plomberte våpen. Det kommer til å bli ødelagt så mange våpen fordi samlere får dobbel og til dels trippel pris for et plombert våpen kontra et operativt, i tillegg til at de slipper papirarbeidet.

 

Det er ikke så vanskelig å bli medlem i NVS som dere vil ha det til , selv med lange geografiske avstander. Vi er veldig åpen for rekruttering.

De virkelige skumlingene er POD som absolutt ikke vil at almuen skal samle på noe annet enn knapper og glansbilder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

prest1: det er en nyttig presisering (selv om den er offtopic) Vi satser på at det også her er lettere å oppnå tilgivelse enn tillatelse.. Det kan kanskje bli slik at de økende kravene fra storsamfunn og myndigheter gjør at vi skyttere/jegere/samlere og andre anstendig våpenintresserte endelig blir istand til å slutte rekkene, og faktisk støtte hverandre? Det ville ikke vært så dumt.

Til Topic: Tanken om at samlere og andre innehavere av intressante biter våpenhistorie finner en måte å dele dem med resten av oss støttes. Det bør for langt de fleste av oss være mulig uten å invitere noen fra bokstavkjeksgjengene eller 1%(vett) mopedistene på besøk...

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever det som en smule patetisk at det alt overveiende av innlegg i denne undergruppen av Kammeret går på patronsamling. Jeg har intet i mot patronsamlere, men det må da være våpensamling som bør være det sentrale?

 

Trond

 

Litt enig og litt uenig. Som gammel patronsamler som la opp før internett og andre tekniske innretninger, 15-16år siden. Så må jeg si at de jeg har sett her på kammeret som samler patroner er litt på fosterstadiet i forhold til hva vi holdt på med i forrige århundrede. Jeg tror jeg tilnærmet aldri har sett noen som har nevnt norske patroner fra 1800tallet, kanskje med unntak av 12mm Rem. Jeg har prøvd å legge ut litt gamle bilder fra samlingen min men der er uhyre liten respons, det virker som om ei 6,5-.284 eller ei .338Lapua er juleaften for de fleste. For ikke å snakke om rene hjemmesnekrede villkatter.

Det meste (alt) jeg har sett av dagens patronsamlere her på Kammeret vil jeg driste meg til å kalle ansamling av patroner, jeg legger mye mer i ordet "samling"

 

Om jeg tråkker noen hardt på tærene nå så er det egentlig velment, for å få "patronsamlingen" på forumet til å bli noe dypere enn å ha noen håndfuller med moderne patroner. Kunnskap og historikk bør komme mer fram og da blir det også raskt flettet sammen med våpensamling og det vil gå hånd i hånd og alle samlere vil finne noe av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Gode og og langt på vei berettigede ord, C.E.A. Jeg for min del sitter likevel med opplevelsen at en patron stort sett er en patron - og ferdig med det. De kommer som papirpatroner, med pin-, rim og centrefire, noen er til og med støpt inn i trekantede plasthylser etc. - men de er til syvende og sist kun en form for kruttbeholder med et prosjektil alle sammen. Jeg skjønner det interessante med å samle de forskjellige typene av kruttbeholdere, men sliter litt mer med å forstå hva som gjør ømtenhundreogtrygve nesten klin like patroner så spennende.

 

Da finner jeg den våpenhistoriske og tidligere også den håndverksmessige utviklingen av våpen vesentlig mer spennende. Avspeilingen av den økonomiske, politiske og teknologiske utviklingen, kreativiteten innen avfyringsmekanismer, kunstnerne innen blankvåpen, avspeilingen av tidens moter og stilarter etc. - og ikke minst blindgatene og de tidvis merkelige politiske avgjørelsene. Svært lite av dette er noe jeg ser at kan gå igjen i frbindelse med patronsamling. I stand to be corrected.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...