Jump to content

GÅSEJAKTA 08


jøgge

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med hvordan kal 20/76(70) er på gåse jakt og hvilken hagel størrelse brukes??

 

Aldri jakta med 20 kaliber før, men det duger sikkert på fornuftige hold. Ett godt tips skal du få av meg: Styr unna stål!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

Lurer på om det er noen her som har erfaring fra gåsejakt i rogaland, dvs rundt stavangerområdet? Har sett litt på SRJF sine hjemmesider og funnet ut at det selges jaktkort for et området utenfor sandnes, ved horpestadvannet, men ikke noen andre steder!? Er det slik at dette område er det beste? Andre plasser å anbefale?

 

Ute ved Randaberg eller i hafrsfjorden?

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd dette. Gøy å følge med når man er på rekefisket i Smutthullet.

 

Sitter bare her å rister mens jeg venter på å komme hjem, for å dra på gåsejakt.

 

Det som er så synd ,er at jeg ikke er hjemme før den 25. og i mitt distrikt starter morroa den 21. så det spørs

 

om det er flere gjess igjenn når jeg kommer hjem :evil:

 

Men er enig med tidligere poster at jakta starter for sent i nord og er bokstavelig talt startskuddet for

 

gåsetrekket.

Link to comment
Share on other sites

Når starter gåsetrekket om morran i starten av gåsejakta?

Jeg leser at sola står opp litt før halv seks og går ned litt før halv ti nå om dagen. Det er alikevell ikke mørkt før halv elleve - elleve om kvelden. Da er det vel kanskje mørkt fram til fire - halv fem om morgenen kanskje? (Er ikke så tidlig oppe....)

Trekket starter vel i grålysninga, så da må en jammen være tidlig på'n nå i starten!

Har ikke jakta så mye om morgenen tidligere. Er det bare å være klar grytidlig den 10.? Og det betyr kanskje å ligge klar til at gåsa kommer allerede kl fire?

 

Tidligere har jeg hatt følelsen av at gåsa er i aktivitet veldig tidlig på ettermiddagen i starten av jakta, mens det senere er helt mot skumringa på kvelden som gjelder. Hvordan arter ettermiddagsjakta seg nå i starten? Er det aktvitet allerede tidlig på ettermiddagen?

Link to comment
Share on other sites

Nå er alt "stash" i hus, pop-up teltet ankom i går, nå er det meste klart til gåsejakta. Jeg har sett noen snutter med gutta over there på gåsejakt, de bruker tøystykke e.l på stang/spile som skal forestille gås som bakser med vingene nær lokkene sine. Er det noen her på forumet som har brukt "vingelokk" og hvordan funket dette?(Grågås) Jeg var innom en nettside tidligere som solgte dette, men kan pokker ikke finne den igjen :? Man kan sikkert snekre i hop noe..... da må man ha de rette fargenyansene mm, bommer man blir det vel kråke- :oops: og måkelokk..?

Link to comment
Share on other sites

Nå er alt "stash" i hus, pop-up teltet ankom i går, nå er det meste klart til gåsejakta. Jeg har sett noen snutter med gutta over there på gåsejakt, de bruker tøystykke e.l på stang/spile som skal forestille gås som bakser med vingene nær lokkene sine. Er det noen her på forumet som har brukt "vingelokk" og hvordan funket dette?(Grågås) Jeg var innom en nettside tidligere som solgte dette, men kan pokker ikke finne den igjen :? Man kan sikkert snekre i hop noe..... da må man ha de rette fargenyansene mm, bommer man blir det vel kråke- :oops: og måkelokk..?

 

 

Det heter goose-flag og er lett å få tak i. Du trenger nærmest ikke farger, da gåsa ikke skal se flagget, men bevegelsene av det. Så er det kanadegås har du et svart flagg. Hvis du vil kan du ha litt hvitt bakerst på vingen. Grågåsa blir noen av det samme, men du akn jo ha litt lysere toner her.

De du får kjøpt har ofte et side med fugl, og en side med camo, slik at du kan legge den med camo.siden ned når det ikke er i bruk. ellers an dette muligens skremme gåsa når den lander.

 

Men en tng er viktig. Bruk denne kun når gåsa er på vei fra deg, så de kun får litt bevegelse i øyekroken. Hvis ikke er du avslørt og kan like godt reise hjem.

Dette flagget er for å lage litt bevegelse blandt bulvanene, så det ikke er så statisk.

Legg en lokkefløyte på det hele, så er du i mål. ;)

 

Når bør man være ute i felten på morgenen? Er nærmest pakket og klart her jeg sitter. Klør i kroppen etter å komme igang.

 

Edit: Bilde av gåseflagg11393.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja nettopp, goose-flag, har sett dette på nettbutikker utenlands, men kan ikke finne det her i moderlandet, dersom noen VET om noen butikker i Norge som selger dette, så spytt ut. :lol:

Gåsetrekket, vel jeg går på post rundt midnatt, den beste perioden er fra 0200-0600, det første tegnet på at noe er i gjære er når måkene kommer flygende over myra, deretter kommer flokkene med gås....oj som jeg gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke mange timer igjen, før gåsjakta starter i min kommune, og eller ikke bukkejakta som alle vet :D

Har tenkt å stå opp klokka 4 i natt, å kaste meg på mopeden. å kjøre til vannet jeg har sett 7 kanadagjess :wink:

 

Grunn til jeg drar så tidlig: er fordi vannet er ganske stort. men jeg vet omtrendt hvor de bruker å sitte. derfor skal jeg lure meg på post før det blir for lyst, slik at de ikke ser meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man bør vel være ganske tidlig ute, trekket begynner ganske tidlig, spørs litt på trekket man sitter da, nærme overnattingstedet eller om det er nærme der de beiter osv, hvor langt det er til der de beiter osv

Jeg lurer på når jeg må opp i natt... :cry: Ser ut til at det lysner allerede i fire tida, så en bør kanskje være klar i den tida. Er litt å kjøre før en er framme ved plassen min, og litt å rigge opp. Så det kan bli tidlig revelje...!

Link to comment
Share on other sites

Ble en kanadagås på meg klokka 11.15 :)

Svært fornøyd m å felle en på drøye 5 kg :wink:

Holde kan vel diskuteres om det var lurt av meg eller ikke, men det var drøyt 40 meter :roll:

Skryter ikke av det, men den selet gått igjennom lufta med stive vingespinn, etter den fikk smake 1 patron av tungstein matrix maxiumum nr 1 :wink:

Fant den like ved vannkanten 200 meter fra skuddplassen! :)

Var lykkelig da ja, for det var den første i år, bilder kommer opp strax jeg har lastet de på Pc`en :wink:

Link to comment
Share on other sites

jakter selv på helgeland, nermere bestemt på Dønna.

er ekstremt lite gås her i år:( har ikke fått noen enda, men får se i natt. Kanskje de begynner å trekke mer etterhvert som de blir jaget.

 

noen andre som har jaktet på Dønna, Herøy, eller Vega? hva syns dere`?:P

Link to comment
Share on other sites

noen andre som har jaktet på Dønna, Herøy, eller Vega? hva syns dere`?:P

Jepp, har akkurat kommet hjem fra gåsjakt i Dønna kommune. Ikke på selve øya, da, men på ei lita øy på utsiden. Der har det vært noe vanvittig med gås, det lå skit over alt. På veien lå skiten lagvis, bokstavelig talt. Men var det noe særlig gås der den 10.? Nope. Ifølge lokalbefolkningen hadde det smelt jevnlig allerede fra to uker tilbake, så da er det pinadø ikke særlig rart om det er lite gås rundt husene ved jaktstart. Meg bekjent er det vel bare i Herøy og Vega at Fylkesmannen har tillatt jakt på innmark fra den 5. Jeg satt to morgener på en krempost -- ihvertfall har den vært det før -- og så ikke ei j...la gås!

 

Det var flere enn vi som pakka sammen og ga opp etter bare et par dager.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med slike Layout blinds? Sitter og ser på Cabelas, men det er jo en haug med forskjellige :roll: Hadde vel ikke vært så vanskelig å fått laga seg et skjul selv, men det er jo en fordel at det er litt komfortabelt når man kan risikere å ligge en stund :wink: Hvordan er de å ta med seg :?:

 

 

 

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... d=cat20712

Link to comment
Share on other sites

noen andre som har jaktet på Dønna, Herøy, eller Vega? hva syns dere`?:P

 

 

 

 

Jeg er født og oppvokst på Vandve, ei øy utenfor Dønna (var d der du var sako?) og har jakta mye gås der.

Vet av erfaring at når jakta starter så er gåsa søkk vekk,, tror den blir skremt på sjøen, det er ett veldig trykk de første dagene.

Det bruker å bli litt bedre utover når trekket begynner, og gås mellomlander der.

Jeg skal hjem i slutten av måneden, da blir det nok ei gås eller to :D

Link to comment
Share on other sites

Vet av erfaring at når jakta starter så er gåsa søkk vekk,, tror den blir skremt på sjøen, det er ett veldig trykk de første dagene.

I år var det ikke så mye til trykk de første dagene, av naturlige årsaker: Det var lite fugl å "trykke" på. Men at fuggeln var skremt på sjøen er det liten tvil om, i kikkerten så jeg flere flokker som lå og padla seg utover mot holmene. Spørsmålet er bare: Når ble gåsa skremt på sjøen? Ikke den tiende, ihvertfall. Og ville man fått bedre avskyting hvis man fikk en mer intens jakt av flere jegere i lovlig jaktperiode?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring fra SRJF sine terreng ved Horpestadvannet.

Jeg skal ut dit i nær fremtid, og det hadde vært både kjekt og nyttig å høre hvordan det er der ute. Både med tanke på skuddsjanser og andre triks.

 

Dersom du mener i østenden av vannet, der ved elvemunningen, så har jeg jakta mye der før i tiden. Er onkelen min som er grunneiger der. Har aldri fått noe gås der, knapt sett de. (men har tatt en del gås andre steder på Horpestad, så det kan nok hende at det detter innom noen, men ikke ha for store forhåpninger.)

Ellers er det litt ender der nede, pleier å være best ved elvemunningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er som omtalt tidligere mye færre grågås enn tidligere år. Gleden var jo desto større da jeg var på min daglige inspeksjonsrunde, fant frem kikkerten og så utover. Men er det ikke...? Det må da være .. jo visst pokker er det KANADAGÅS. Boing 747 ! Midt i jaktområdet mitt. 8 stykker.

 

Ser på dem lenge på en kilometers avstand. De sitter utenfor haglehold fra det høye sivet hvor jeg kan skjule meg. Vanskelig å bedømme eksakt fra der jeg sitter. Kanskje 40 meter. Kanskje 60 meter. Jeg må velge våpen da det er lite hensiktsmessig å stille på dem med både hagle og rifle på ryggen. Hagla er lettere å håndtere stående i det høye sivet. Med rifla må jeg helt frem i sivkanten for å få et sikkert skudd. Da er det stor sjanse for at de ser meg. Men jeg må velge. Det må bli rifle på slik avstand.

 

Henter børsa, tar på gummistøvler, trer kamonettet over hodet og starter på smyget. Det går fort i starten, motivasjonen er på topp. Merker knapt at det er 25 grader og stekende solskinn. Kommer gjennom det lille skogholtet som markerer starten på sivet. Bakom der sitter de. En veps stikker meg bak i nakken. Helvete. Banner stille og fortsetter. Mye saktere nå. Hvert minste lille sivstrå som knekker høres ut som en eksplosjon. Kortere hold nå, jeg hører litt småkakling. Nærmere og nærmere, og der er de. Alle sitter med hodet opp. Pokker, de har merket meg!

 

Gåsa sitter og titter smånervøst rundt seg. Men ingen av dem gjør noe tegn til å fly av gårde. Avstanden fra sivgarden er kortere enn jeg trodde. De har beveget seg nærmere siden jeg oppdaget dem. Maks 30 meter. For nærme. Det er umulig å bevege seg stille nok i sivet når det er vindstille. Hadde det vært grågås hadde de forsvunnet for lenge siden. Men ikke denne gjengen. Har aldri vært så nærme kanadagås før. Fikler med øreproppene. Litt styr å få dem på plass med kamonettet over hodet. Jeg må enda nærmere sivkanten. Børsepipa må stikke utenfor. En .224 kule endrer retning ved minste berøring med sivet. Sitter på knærne i vannet og beveger meg sakte utover. Endelig er jeg der. Finner ei gås som sitter alene med bredsiden til og legger trådkorset litt over midten. 55 gr V-Max gjør jobben. Som alltid. Ingen flukt.

 

Dette er det rareste jeg har sett! De andre 7 fuglene springer vekk fra meg. De letter ikke. Hva pokker? Tipper avstanden er 50 m når neste skudd går. Fortsatt 6 fugler som ikke flyr. Det får holde med 2 stykker. Jeg henger rifla på ryggen og venter i 5 min. De er fortsatt der. Langt unna riktignok, men først når jeg reiser meg for å hente de 2 som ligger igjen letter flokken.

 

Det er et stykke å gå tilbake, og jeg er glad for å ha kun 2 stykker å bære. Med støvlene fulle av vann.

 

Det blir en bra kveld. Barna er i seng. Får skjenke meg en Talisker 18 år og glede meg over hvor gøy småviltjakt kan være. To jumbojet’er med vingespenn på 165 cm og 173 cm. Skål :D

 

 

Kanadags001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mmmm så jeg gleder meg, kom fra hytta forgårs, vrimler av gås her oppe, de satt 130 meter fra hytta og kosa seg, "skjøt" på de med avstandsmåleren. I morgen drar jeg og sønnen på 16 år med supplies,vi skal være 5 mann i 5 dager i omegnen så det er like greit å frakte litt etter litt, regner med å fylle halve båten med diverse ting som må være med..... :shock:

To mann skal være på øya hvor vi har hytte, resten skal være i lavvo på nabo-øya 400 meter i fra, når jakta starter pleier de i fly i mellom øyene.

For noen år tilbake var det endel jegere som "pulled the trigger" før tiden", men grunnet de ordentlige jegernes selvjustis og tilbakemeldinger til oppsynet ble dette satt en stopper for. "Upper ten-jegerne" er historie nå. Vi har ikke bønder her oppe så vi må nøye oss med start den 21 august kl.00.00.00

Håper "arvingen" får sin første gås nå med sin ny-ervervede Franchi fast black, vi har skutt noen leirduer med våpenet og den er fantastisk å skyte med, ble litt misunnelig.... :mrgreen:

SAKO 30-06, ta heller turen til 71* nord neste år, du er hjertlig velkommen!!

 

Ps; rapport og forhåpentligvis bilder av fallet kommer... :shock::oops::cry::lol:8)

Link to comment
Share on other sites

ja,da var 223 skutt inn for anledning gåsjakta.hadde samlinger hull i hull 100metern med v-max,og testet etterpå på 300m....satte opp en figurblink av typen tiur,og 2 første skuddene satt 7 cm til høyre og 5cm nedenfor midten.klikket 1 klikk til venstre og beregnet 27 cm overhøyde,og da satt den der.3 skudd innenfor det hvite som er innertier,og på størrelse med en snusboks.

konklusjonen er at hvis den hersens gåsa vil vise seg på torsdagsmorgen innen for en radius på 300 meter,er den ganske så ferdig :twisted: .....

gleder meg sykt mye!bonden som jeg skal jakte hos i år har sett svære flokker på marka i helga,så det virker som om gåsa har holdt seg tilbake litt i år,så jeg håper ikke trekket starter før til helga!

har også blitt lovet ENERETT på jordene hans i tilleg :lol: ...

kommer tilbake med videre opplysninger....... :P

Link to comment
Share on other sites

Skaut mi fyrste gås mandag kveld. Utrulig artig og spennande annsmygning. Var berre 3 går som kom i lag. Blei forbausa over kor hardskutt den var. Skaut han i halsgropa, nesten i brystet fra sida med oryx 11,7 g 3006. Den sprella litt med bakbeina, samtidig som hodet sakte med sikkert kom under vannoverflaten. Likevel kom de seg opp på land før den var stein daud. Var like før eg tok med meg helmantel, men er glad i ettertid for at eg ikkje gjorde det... :shock: Blir ihvertfall ikkje siste gang på gåsejakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...