Jump to content

Flerstasjonspresse for nybegynnere


bjoernstad

Recommended Posts

hei!

jeg og en kompis av meg har lyst til å begynne å lade. Begge skyter nokså mye, og om vi begynner å lade blir det fort enda mer skyting!

vi skyter begge med 308win, og jeg har et kombivåpen i kal 7 x 57R.

Vi vil ha ladeutstyr som kan lade mye, lenge, så vi slipper å bytte utstyret etterhvert. Derfor vil vi også starte med ei progressiv presse (enstasjonspresse) for å slippe å bytte etterhvert. Er det noen tanker rundt dette? hva mener dere? Vi er begge helt ferske, men etter et par runder med ladeboken, så må vi da være kvalifiserte til å bruke en flerstasjonspresse?

Lee pro 1000 progressive press, er en type vi har sett oss ut..

Link to comment
Share on other sites

Lee Pro1000 er for viderekommendende... :mrgreen:

 

Hvis jeg leser innlegget riktig skal dere lade for to kalibre, da hadde jeg rett og slett vurdert en karusellpresse, fordelen med denne er at dere gjør dere ferdig med en og en patron i slengen, og har full kontroll over stegene i ladeprossessen, uten at det er masse hylser i forskjellige stadier av prossessen som romler rundt for hvert tak dere tar med spaken.

Link to comment
Share on other sites

har du noe eksempel på ei god men billig karusellpresse`? at ladepressa er for viderekommen, har det veldig mye å si? kjenner folk som lader liksom, så tror jeg kan lære meg det ganske fort. Ei progressiv presse ser så effektiv og grei ut!

men om det ikke er å foretrekke, er ei vanlig enstasjonspresse det mest aktuelle`? vi har ikke lyst til å bytte presse etter ei stund, vi kan heller kjøpe ei litt vanskeligere og lære seg bruken etterhvert, tenker jeg..

Link to comment
Share on other sites

om dere er to stykker, er det raskt og enkelt og bruke en vanlig presse! begge har nok og gjøre samtidig uansett :D feks du kan smøre hylser, og h*n, ta ut hetter, du kan sette i hetter, h*n kan fylle krutt fra kruttmålet, osv osv.

 

ladet sammen med en kompis, og fikk til rundt 100 patroner i timen da vi var effektive, pluss sjekk av kruttmålet innimellom, så det går fort, da du får startet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader pistol med 650 pressa og så har jeg 2 turret presser som har hvert sitt rifle kaliber og så har jeg en enstasjoner til den siste riflepatronen :) hadde jeg stått i deres sko nå, hadde jeg satset alt på en dillon 550, der kan dere kjøre gjennom 1 og 1 patron i starten og heller gå over til full speed når alt sitter. Lee er bare halvfabrikat og ikke egnet for oppstart.

PS min mening ikke fasitten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha satset på denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=814175

Kjøpt en til hvert kaliber :D

 

Kjekk og rask presse som du sikkert kan få en grei pris på om du kjøper diesett, kruttvekt osv samlet.

 

Linken over forteller at de ikke har inne for tiden ( så populær er den ), men ta en tlf til Lars hos Interarms i Porsgrunn, ikke umulig han har den inne.

Så får du en hyggelig prat også + mange tips om lading og div og . . . .

 

Lykke til !!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med enstasjon (rock chucker) før jeg gikk over på Lee pro 1000 etterhvert.

Fortsatt er rock chuckeren i bruk i kalibre jeg bruker noe mindre, så den er ikke bortkastet.

En progressiv presse ferdig satt opp for et kaliber er ikke noe jeg gjerne tuller med, det blir fort noen finjusteringer før ting går knirkefritt igjen.

 

Om Lee pressa er mer vidrekommende enn andre vet jeg ikke, men jeg utnytter den ikke fullt ut. Jeg liker å inspisere hylsene, så jeg presser alle hylsene i en operasjon, før jeg setter i hetter med en RCBS hetteisetter av håndmodell. Den har magasin for 100 hetter.. sjekker hyslene samtidig.

kruttfylling og kuleisetting tar jeg i samme operasjon. På denne måten lader jeg rimelig raskt, og har god kontroll med korrekt hetteisetting, og hylsene får en ekstra sjekk. Gir meg ro i sjela om ikke annet.

Kruttmålet til Lee liker jeg godt. ingen fare for ujustering der, men jeg har vanen å kontrollveie for omtrent hver 20 patron åkkesom. kvalitetskontroll..

Denne litt mer omstendelige metoden har gitt meg patroner med færre feil og mindre produskjsonsavbrudd enn full pupp automatproduksjon.

Uansett hvilken presse du velger er gode og nøyaktige laderutiner viktig om du vil ivareta sikkerheten og få best mulig reslutat. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

har du noe eksempel på ei god men billig karusellpresse`? at ladepressa er for viderekommen, har det veldig mye å si? kjenner folk som lader liksom, så tror jeg kan lære meg det ganske fort. Ei progressiv presse ser så effektiv og grei ut!

men om det ikke er å foretrekke, er ei vanlig enstasjonspresse det mest aktuelle`? vi har ikke lyst til å bytte presse etter ei stund, vi kan heller kjøpe ei litt vanskeligere og lære seg bruken etterhvert, tenker jeg..

 

Den pressa du beskriver her høres ut som den Sir anbefaler, ei Dillon RL550B. Tempoet bestemmer du sjøl (manuell rotering av hylseholderplate), og den er både nøyaktig og driftssikker. Ekstrautstyr/deler er lette å få tak i, enten fra inn- eller utland, og den bruker sjølvsagt std. dier. Kan kjøpes bl.a fra hr. Alvestad, http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1216040321

 

Men før du kjøper presse, uansett type og modell, vil eg sitere en av gutta fra kammeret (husker ikkje nick..); les våpenjournalens ladebok, og når du har lest den, les den en gang til..

Link to comment
Share on other sites

Begynte selv å lade på en 550 og har aldri hatt noe problemer med det. Angrer ikke et sekund, da jeg hadde endt opp med en progressiv presse uansett, hvertfall dersom pistollading blir aktuelt. Så lenge man er nogelunde klar i toppen og er nøye på hva man gjør samt har den nødvendige bakgrunnskunnskapen mener jeg at det bør gå bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hadde jeg stått i deres sko nå, hadde jeg satset alt på en dillon 550, der kan dere kjøre gjennom 1 og 1 patron i starten og heller gå over til full speed når alt sitter. Lee er bare halvfabrikat og ikke egnet for oppstart.

PS min mening ikke fasitten.

Solid og god presse man kan stole på år etter år 550'n. Skal man lade til egen bolt rifle, med hylser skutt i den, vil jeg også anbefale Lee Collet Neck die i tillegg til vanlig die sett, sparer smøring og klin og gir presis ammo.
Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte faktisk å lade på en Lee 1000. Jeg hadde lest ladeboka to ganger, men dreit allikevel i hva de skrev om nybegynnere og progressive presser.

Det var endel fukling i starten for å finne ut av hvordan maskineriet virket, men opplevde egentlig aldri problemer. Jeg ladet da bare pistolpatroner i 9x19.

 

Kjøpte etterhvert en Dillon 550 da jeg begynte å skyte .40. Orker ikke å bytte kaliber på Lee 1000 pressa. Det er ikke mye tvil om at 550'en er et mye mer solid produkt enn 1000 pressa. Den er også grei å bytte kaliber på. Det synes jeg nemlig 1000 pressa ikke er. For mye fukling.

Allikevel synes jeg 1000 pressa er topp. En hylsemater som er helt genial i sin enkelhet, hettemagasin som er mye raskere i bruk enn på 550'en og trengte bare et par Reodor felgen løsninger for å fungere perfekt.

Jeg lader mye raskere på 1000 pressa enn på 550'en.

 

Med 550'en har jeg også ladet riflepatroner. Pressa om 30-06 hylser direkte til 6,5-06 og det krever endel krefter i spaken. 550'en oppførte seg upåklagelig.

Hvis helt like riflepatroner skal lages i stort antall ville jeg nok sett på en Dillon presse, f.eks 550. Jeg har ikke forsøkt å lade riflepatroner i 1000 pressa. Jeg synes rett og slett den virker for spe for dette.

 

Idag står da 1000 pressa og 550'en oppmontert på ladebenken i hvert sitt pistolkaliber ved siden av to enstasjonere. Det er de to siste jeg bruker til riflelading. Dette er nok fordi jeg nå ikke lager lange serier med lik ammo. Det er hele tiden forskjellige kuler, patronlengder og kruttvekter. Da synes jeg det er mer effektivt med en enstasjoner og jeg føler at jeg har mer kontroll.

 

Konklusjon:

Gå for det dere mener dere har lyst på og behov for, det fikser dere allikevel (ta det bare for guds skyld sakte i starten).

Dessuten kjøp solid !!

Jeg synes Lee 1000 pressa er gull men ville ikke brukt den til riflelading (min helt private mening)

 

Uansett: Velkommen til enda en trivelig hobby

Link to comment
Share on other sites

Kan godt anbefale Dillon 650 til nybegynnere.

Startet selv med en Lee pro 1000, men ser ikke problemet med å starte rett på en dillon 650, da har man presse til alt.

Denne kan man også lade en og en patron med, samt måle hver ladning manuelt om ønskelig.

Men kjøp for all del hylsemater, med den, er ladingen en fryd å utføre.

 

Ang vekt kan jeg ikke annet en anbefale Lyman 1200 DPS III

Anger ikke et sekund på at jeg kjøpte vekt, som selv posjonerer ut forhåndsinnstilt mengde krutt.

Er suveren til presisjonsladninger, der man vil måle hver patron, med eksakt mengde krutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare ladet selv i ett år men det er lenge siden jeg konkluderte likt med Wadcutter. Jeg bruker også aller mest tid på hylsepreparering, selv om jeg måler opp hver eneste kruttladning på vekta når jeg lader til rifle. (Trenger ikke måle hver enkelt egentlig, men har bare ett kruttmål og det tar så lang tid å justere)

Smøring av hylser og helpressing kan dere jo unngå dersom dere holder styr på hylsene. Dette kan jo spare litt tid men bare det å inspisere hver enkel hylse innvendig og utvendig samt å rengjøre tennhettelommene tar jo også tid. Det siste punktet hopper man vel bare elegant over i progressive presser?

 

Når det gjelder den karusellpressa så må jeg si at den så ut til å være knotete i bruk. Det blir rett å slett litt trangt inn til hylseholderen ser det ut til. -I forhold til en enstasjon altså. Jeg har selv Lee Challenger ( http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213187811/1215077536/1215459762 ) og den bruker spesielle hylser til å sette på diene som gjør at man kan skifte die på 5-10 sek og det er jo helt åpent inn til hylseholderen.

Ved hel/halspressing er det sikkert greit å ha hver deres die slik at de kan tilpasses hvert kammer for det tar litt tid å justere inn og er kjipt å måtte gjøre om igjen hver gang. -Dette gjelder vel på alle typer presser?

 

Må innrømme at når jeg har ladet opp mye pistolammo i enstasjonspressa så har jeg ønsket meg progressiv :lol:

Men jeg finner det betryggende å size og fylle krutt i feks 50 hylser for så og sjekke med godt lys at kruttnivået er likt i alle patronene. Dette gjør jeg med både rifle og pistolammo. Man får også mye bedre kontroll på hylsene og som Wadcutter sier så er det viktig å kontrollere kontrollen her!

 

Når alt kommer til alt så må dere jo gjøre deres eget valg men ett hett tips er jo at ladingen fort blir nesten like gøy som å skyte, spesielt når dere er to om det! -Derfor er det lite vits i å gjøre det så ekstremt effektivt :wink:

Faktisk så må det nesten advares om at skytingen kan bli mindre moro enn før da man fort blir mer opptatt av alle hylsene man ser. For å si det sånn så plukket jeg opp tomhylsene FØR jeg snudde monitoren for å se om jeg hadde klart min andre oppskyting så det er ingen tvil om at man blir mentalt ødelagt av å lade selv.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

så bra! veldig mange gode tips og råd her, og jeg tipper det er som dere sier at det går med mye tid til rensing og klargjøring av hylser. Kanskje en enstasjonspresse er et godt alternativ til å begynne med! I tillegg så er det ganske mye billigere enn en flerstasjonspresse, sammen med at man har bedre "kontroll" med en enstasjonspresse.

lee 50th anniversary breech lock pressa ser rimelig og helt grei ut, jeg ser for meg at vi starter med denne og tar det derfra. Noen tips om tilbehør osv? hva må man ha/bør ha, og hvor mye bør man legge i?

jeg vil gjerne høre om erfaringer rundt lee breech lock pressa og ! : ))

Link to comment
Share on other sites

Husk at diene kan brukes på en progressiv presse selv om dere starter med en enstasjons nå :wink:

Når det gjelder tilbehør osv så er det jo litt som kan være greit å ha. Legger ved litt av første handlekurven min hos hjemmelading.no:

1 stk LEE90030 Ladesett Lee Breech Lock Challenger kit kr 1150.00

1 stk FP004521 30-06 Springfield Bench Rest die-sett kr 750.00

1 stk RC09335 hylsesmøre sett, RCBS kr 220.00

2 stk MTMLT150M hylsebrett MTM universal kr 80.00

1 stk CE3800 krongraf, Pro Chrono Digital kr 1299.00

1 stk kruttdrypper kr 0.00

 

Om man trenger bench-rest die skal jeg ikke si noe om men jeg har iallefall aldri oppdaget at kula har blitt satt skjevt med denne. Kan jo være de billige gjør samme jobben men de reklamerer iallefall med bedre sentrering og bedre resultat..

Hylsesmøresett må dere ha, det er nok kjedelig å måtte gni fett på hylsene med fingrene. Inneholder både pute og børste til innvendig smøring av hals.

Hylsebrett er jo alltid bra å ha, spesielt med enstasjonspresse og rifleammo. Greit å slippe å velte hylser fulle av krutt :wink:

Vil også anbefale å kjøpe inn noen ammobokser i plast da gjenbruk av emballasje til fabrikkammo fort ender med esker som ikke henger sammen lengre.

Kruttdrypper er også et absolutt "must" og siden jeg hadde inne en ganske stor bestilling så fikk jeg det med på kjøpet :D

Hylsetrommel koster noen kroner men da slipper man å vaske i vann osv. Veldig greit når maskinen gjør hele jobben.

Kronograf er også utrolig kjekt å ha! Gjør livet utrolig mye enklere.

 

Og så må dere for all del ikke glemme kuler og krutt! Partizankulene i 168 grain(hjemmelading.no) går veldig bra i min .30-06 når jeg lader svakt så de bør være bra i .308.

Ellers har sandnes arms S&B kuler i 147grain som koster 1,80/stk, det må kalles billig! (1,90kr i 180grain)

Notisbøker og slikt til loggføring av ladninger er også viktig, heldigvis er de billige :wink:

Og så må dere ikke glemme bolter til å feste pressa med!

 

Lykke til med ladingen!

Link to comment
Share on other sites

De fleste die sett leveres uten hylseholder så husk å kjøpe det. Helst i samme fabrikat som diene. Utrolig kjipt å sitte der med alt utstyret, klart som et egg etter å gå i gang, å så oppdage at hylseholder mangler.

Ligger forøvrig mye rart ute på you tube. Blant annet folk som demonstrerer pressene sine. Søk og dere skal finne.

 

Selv satte jeg opp ei Lee classic turret press til å lade 223 rem. har den innstilt for jaktfelt ammo. Valgte å kutte disk målet å heller sette den opp med Lee perfect powder measure. Da må jeg dra i spaken for å fylle kruttet, men det tar likevell bare 30 sek. fra tomhylse til ferdig patron. Neck sizer og bruker factory crimp i siste stasjon. Med dette kruttmålet kan jeg lade grovere kaliber på pressa uten problemer og sette dem opp på ekstra hylse holder plate som kan kjøpes separat.

Link til pressa i bruk med disk mål oppsatt til 223 rem.

Har og en Lyman enstasjonspresse, og det er nok den som er mest brukt. :D

Link to comment
Share on other sites

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=814175

dette er vel ei meget aktuell presse, ei forhodsvis rask press til enstasjons å være, virker ganske solid og fin i pris. Ser ut som ei grei nybegynner presse. synspunkter?

 

Kanskje greit å lese igjennom tråden før du legger inn et svar :mrgreen:

 

Samme presse er det tipset om lenger opp :?

 

 

PS: bare tull å begunne med ei rein O-presse "350RM" hvorfor skulle en kunne lære noe bedre og grundigere der ?

Kjenner mange som har gjort det og angret etterpå, da de reaskt fant ut at det gikk altfor sent og var på nippet til å legge bort hele hjemme-lader-hobbyen.

 

Det viktigste er å spørre seg selv om hvorfor vil jeg starte å lade selv ? og så kjøpe ei presse som passer det formålet :!::D

Link to comment
Share on other sites

Enstasjonspresse fordi det rett og slett er enklere å lære seg grunnleggende lading og bli oppmerksom på forskjeller i messingkvalitet på hylsene osv osv.

En progressiv presse, litt avhengig av fabrikat er først og fremst et verktøy for volum. Skal du lade volum og ellers ikke er interessert i alle hjemmeladingens finere finesser er progressiv OK. Hvis dine interesser for hjemmelading går litt videre enn det slipper du ikke unna enstasjonspressa.

Mener nå jeg :)

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

Vi vil ha ladeutstyr som kan lade mye, lenge, så vi slipper å bytte utstyret etterhvert. Derfor vil vi også starte med ei progressiv presse ..

 

Slik står det i trådstarters første innlegg, er da ikke til å missforstå dette :lol:

 

De spør IKKE etter en 1-stasjonspresse :!:

Link to comment
Share on other sites

Basert på egne erfaringer så er det vanskelig å se hvorfor en nybegynner innen hjemmeladning ikke skal kunne gå rett på en progressiv presse.

 

Man kan fint sende en og en hylse igjennom en progressiv presse, og gjerne også ta ut hylsa for hver operasjon hvis man ønsker det, da blir forskjellen på dette, og det og bruke en turret presse minimal, og man har like god kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Basert på egne erfaringer så er det vanskelig å se hvorfor en nybegynner innen hjemmeladning ikke skal kunne gå rett på en progressiv presse.
Er vel noe i det at man skal lære krabbe før man kan lære å gå, siden veien om enstasjonspresse også ble anbefalt av kloke hoder i Ladeboka, det ofte er menn som driver med dette, enkelte av oss har jo ofte problemer med drive med mer enn en ting om gangen.

Klarer vel fortsatt å lade ett par test serier på rockchucker'n raskere enn å bytte hylseplate, toolhead og justerer til den progressive.

Link to comment
Share on other sites

Basert på egne erfaringer så er det vanskelig å se hvorfor en nybegynner innen hjemmeladning ikke skal kunne gå rett på en progressiv presse.
Er vel noe i det at man skal lære krabbe før man kan lære å gå, siden veien om enstasjonspresse også ble anbefalt av kloke hoder i Ladeboka,

 

Det er bare pga. idiotforsikring, hvis de skrev at det for en god del av populasjonen ville vært greit å gå rett på progressiv presse, men at det nok ville vært litt for komplisert for resten, så ville samtlige kjøpt progressive presser med en gang ;)

Og selv om noe blir anbefalt er det jo ikke ensbetydende med at det andre alternativet er utelukket.

Link to comment
Share on other sites

Og selv om noe blir anbefalt er det jo ikke ensbetydende med at det andre alternativet er utelukket.
Det er greit, men av erfaring vet jeg at ikke alle med 10 tommeltotter innser sine begrensninger. Dette er jo en hobby hvor feil kan være direkte skadelig, og da er det kanskje greit å ikke anbefale at folk går fortere fram en de har godt av. Så slipper man å få skylden etter på.
Link to comment
Share on other sites

Som vanlig i dette forum utarter enkelte tråder seg til å bli en diskusjon om noe annet enn hva hva hva trådstarter spør om..

 

Kanskje på tide å vende tilbake til anbefalinger av ladepresser :D

(for dem som er oppsatt med med bare 2 tommeltotter)

 

Tydelig for meg at trådstarter og hans kammerat, ikke er av de sløveste knivene i skuffen og nok har orientert seg om hva dette handler om.

 

Om han ønsker turret presse al-la den nevnte LEE pressa over, finnes det jo flere alternativer fra bla: RCBS, Lyman, Redding.

Disse har plass til 2 kalibre i toolheadet samtidig og det kan være kjekt og plassbesparende :D

 

Om han ønsker en turret al-la Dillon 550, er det og flere auto presser og velge på der en kan fjerne indekseringen og få en turret, bla: RCBS og Hornady.

 

Ikke så skjelden det er brukte presser til salgs, men å kjøpe brukt som førstegangslader, spessielt en turret eller auto, krever at du har med en som kjenner pressa godt. (alltid en grunn til at noe er for salg)

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig gi spesifikke råd ang. dette tema til personer man ikke kjenner bakgrunnen til.

 

Noen personer har nærmest medfødt god teknisk insikt, og gjerne yrkesbakgrunn hvor avansert teknisk utstyr er noe man omgås daglig. I denne gruppen kan man finne personer som kunne håndtert den mest avanserte ladepresse i blinde, uten å lese bruksanvisningen først. I den andre enden av skalaen finnes det personer som er så ustrukturerte, klønete og stressa at de aldri burde hatt ladepresse, uansett type. De fleste av oss befinner oss et eller annet sted mellom disse ytterpunktene. Hva anbefaler man da ?

 

Selv startet jeg med en Dillon 550. Den pressa bruker jeg fremdeles, 12-13 år etter. En ting jeg liker godt med den pressa er at du kan bruke den som en en-stasjonspresse. Dermed kan man lære seg ladeprosessen trinn for trinn slik bl.a Ladeboken beskriver. Jeg lader fremdeles riflepatroner etter dette prinsippet. Vil man senere lade store volum, og/eller håndvåpenammunisjon, kan man etter eget ønske øke kapasiteten ved å kjøre alle operasjoner samtidig. Det jeg også liker med denne pressa er at det er veldig enkelt å skifte mellom forskjellige kalibre. Man har alle diene for hvert kaliber montert på ei verktøyplate ( tool head ), som kjapt kan settes på, og tas av pressa. Dette er momenter jeg mener favoriserer ei såkalt halv-progressiv presse fremfor ei en-stasjonspresse. Spesielt hvis man skal lade flere forskjellige kalibre. Eller i dette tilfelle hvor to skyttere skal dele presse, men bør ha egne private dier, justert for kamrene i sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Som det skrives her vil bruksnytten avhenge en god del av teknisk innsikt og forståelse. Jeg hadde 450 før 550n og er for så vidt enig i at den kan brukes som enstasjonspresse, men jeg kunne ikke drømme om å klare meg uten min gamle enstasjonspresse.

Jeg vet at jeg lider litt av et GGG syndrom :) , men jeg blir generellt litt betenkt over det jeg kaller "raske menn" uten tålmodighet til å lære seg det grunnleggende. Selv om motivet i denne saken selvfølgelig kan være forskjellig, så kan jeg nevne eksempler so folk som hopper rett på grovpistol eller vil starte direkte med praktisk uten å gå veien om å lære seg grunnleggende presisjonsskyting. For meg blir dette å starte i feil ende.

At GGGer av og til har rett viser jo for eks langrennseliten ved å ville gå tilbake til treningsmetodene til gamlegutta som var oppe på nyhetene nylig 8):P

Link to comment
Share on other sites

jeg ser nå at dillon 550b er ei presse som kan passe fint, vi skal nok lære oss å håndtere den etter å ha lest ladeboken et par ganger og bruke youtube litt aktivt : )

hadde satt pris på om dere kunne hjulpet meg med å sette opp ei pakke med denne pressa og rekvisitter som passer til den. Pakken bør være fullstendig med det jeg trenger og som er lurt å ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

For uten die sett og ombyggings sett(hylseholder plate og powder funnel) til aktuelle kalibre

Toolhead og powder die til ekstra kalibre

Kruttvekt

Remedier til hylse og hals smøring

Hylse rengjørings maskin, ikke et must om det ikke snakk om store mengder hylser

Hylsebrett eller bokser er kjekt

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg bare si, at man MÅ ikke stappe pressa full av hylser selv om den er progressiv...

Forstår ikke helt hvorfor noen absolutt skal mase om at den enstasjonpressa skal være så mye bedre i start. Funker bare greit for pensjonister og trygdede som har ekstra tid å skusle bort... :moresarcasm:

 

Finner en grei vekt her : http://www.focalprice.com/HT319S/0001g_ ... ilver.html

 

Skyvelær :

http://www.focalprice.com/HT305S/100mm_ ... ilver.html

 

Og i tillegg til det som er nevnt oppover i innlegga, hadde jeg investert i en chronograph. Litt artigere å teste ut ladninger når man kan logge hastigheter på kulene.

Mener jaktdepotet selger en til godt under tusenlappen.

 

Gratulerer med valget og lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett godt svar:

Om du får i oppdrag og kjøre verden rundt i en av 2 biler, du står fritt til og velge mellom

1: 1995 Ford Transit

2: 1995 Toyota Hiace

Begge 2 ha plass til alt du trenger på turen, og finner du en Ford som har gått 300.000 så tipper jeg du har en tilsvarende prisforskjell mellom bilene som du finner på pressene.

Hvilken bil tror du hadde gjort jobben lettest ?

Link to comment
Share on other sites

Utifra 20års erfaring med Lee1000, har de samme pressene fremdeles i daglig bruk, tre stk.

Ikke så lang erfaring med loadmasteren ennå, men ingen feilslag så langt.

Så forstår ikke jeg hvorfor man skal bruke surt oppsparte midler på noe dyrere.

Men ser jo at folk kjøper dyre mercedeser, når det hadde holdt med en opel.

Poenget er jo at utstyret skal levere og det gjør Lee på en overbevisende, billig, enkel måte.

Får jeg bare nevne kruttmålet som det ikke er mulig å gi dobbelladning, og etter fjæra er byttet ut med snor, er det heller ikke mulig å få hylser uten krutt. Bruker du en "sentreringsdie" på hettematerplassen, slipper du tull med skjeve hetter. (youtube)

Vendebrettet til hettene er også magasinet og hylsetrakta er genial. (styr unna kulemateren)

Nei den er ingen penisforlenger, men den gjør jobben sin. Nemlig å spytte ut ferdige patroner, og det i mange, mange år.

 

PS: beste rådet for valg av presse til nye i gamet, kjøp ei presse som noen i nærmiljøet har/kan. Du kan være sikker på at det dukker opp problemer/spørsmål uansett presse, og da er det utrolig deilig å ha en som kan komme å vise, ikke bare forum/telefon/youtube-hjelp.

Som sakt, lykke til.

Kanskje dere blir som meg, løp til banen bare for å frigjøre hylser... ;-)

 

Glemte spørsmålet om forskjeller; * loadmaster har fem stasjoner, 550'n har fire.

* loadmaster er litt mer slarken

* loadmaster er rød, 550'n blå

* loadmaster er billigere.

* loadmaster er kjappere da den har automatisk hylseroterer.

* loadmaster har kjappere løsning på hettevending/mating

* loadmaster er noe kinkiere å sette opp.

* loadmaster har en del plastdeler man må følge opp.

* loadmaster har en helt genial hylsemater/magasin/trakt.

Nå skal det sies at undertegnede aldri har eid noen Dillon, men har prøvd spaken på ett par.

Har forstått det sånn at ladere som har brukt begge, er mest fornøyd med dillon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har tittet enda litt mer rundt nå, og ser at lee loadmaster ser ganske identisk ut med dillon 550, stemmer dette? hva er evt forskjellen? ser at lee sin er billigere..

LoadMaster og Dillon er vel så forskjellig det kan få blitt.

Begge lager gode patroner, LoadMaster har vel et teoretisk overtak når det gjelder ladekapasitet. Men får man litt kluss med indexering,hette eller hylsemating er den teoretiske fordelen straks oppbrukt. Med Dillon VET jeg at jeg har ca 450 patroner etter en time ved pressa, med LoadMaster eller Pro 1000 råder mer usikkerhet, som oftest går det bra, men hettemating på Pro 1000 og indexering på LoadMaster er ikke godt konstruert. Dillon manuell indexering og skuddsikker hettemating, men den kan jo virke unødvendig stor for små pistolpatroner da.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sakt med engang, Lee1000 forstår jeg ikke er god nok til riflepatroner.

Men derimot genial på pistolpatroner, fra 32acp til 44magnum.

Når det gjelder hettematingen er jeg ikke sikker på hva du mener med dårlig konstruksjon OlavM,

ja du er avhengig av at hetterennen er full for å sikre trykk nok ned mot materen, men å følge med mens du lader er vel alfa omega uansett. Du er avhengig av krutt i kruttmålet for å krutt i hylsa også... Har som sakt ladet med de samme tre pressene i tjueår og de kjøpte jeg brukt for 500,- inkludert diesett dengang som mine første presser. Har bare skiftet kruttmåldiskene (ca100kr)pga for store grader etter slitasje, og to indexringer i plast. (6kr) Har aldri hatt noe problemer! Jeg synes ikke jeg kan forlange mer av pressene.

Skal selvfølgelig bli morro å se hvordan loadmasteren klarer seg framover, men hadde den vært dritt, ville den vel ikke hatt særlig framtid i USA...

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får si noen få ord (og det gjør jeg jo :D ), så er valg av ladepresse og ladeutstyr akkurat så krevende som man selv ønsker.

 

Først av alt, mine personlige erfaringer er sålangt gjort med Dillon 550, Lee Classic Cast, Hornady AP (i nevnt rekkefølge, og jeg har selv de to sistnevnte).

 

Dillon 550 kontra Lee sine turret/loadmaster, virker ligge i at Lee pressene i dette segmentet er laget med mye plastikk deler. Og de krever meget god kunskap om pressas virkemåte. For at de skal virke som tenkt.

 

Dillon 550, solid, slitesterk, evigvarende garanti på det meste av deler. Enkel å sette opp, og enkel å holde i gang. Fungerer like godt på pistol som rifle kaliber. Og er grei å endre kaliber på (tåler dette uten at alt går til ...... om man ikke har tunga helt rett i munnen).

Er mer manuel å opperere. Og der ligger muligheten til å gjøre ting galt (derfor har jeg en progresiv presse selv, Dillon 550 er ikke progresiv).

 

Om jeg hadde valget mellom LEE sin turret/loadmaster og en Dillon 550, ville dette ikke være noe valg (i hvertfall ikke om lading av endel riflepatroner står på menyen). Dette da en vet den vill fungere i år fremmover uten særlige problemer (uten om de en klarer å få til selv).

 

På den annen side, er jeg en sterk tilhenger av Lee sin Classic cast enstasjons presse (har en selv, og den blir). Spesielt når en setter den opp med Hornady sine Loc'nload hurtigfester for dier (de samme som Hornady bruker på sine egne presser, og AP'n jeg har).

 

Sannheten er at langt de fleste kverner ut 10-20 patroner med en slik, bare på tiden det tar å bytte kaliber på noen annen presse. Spesielt gjelder dette ved utvikkling av ladninger, som man uansett ønsker å kontrollveie. Og spesielt gjelder dette der man har hurtig koblinger på diene, slik at man bytter mellom ferdigt oppsatte dier. :wink:

 

Som man skjønner er ikke valg av presse helt rett frem.

 

Min anbefaling er da en Lee classic cast enstasjonspresse til utvikkling og små serie produksjon, og en Dillon 550 til storserie produksjon (Hornady sine presser er også av interesse).

 

Dette betyr ikke at jeg avskriver Lee sine automat presser, men med forkus på rifle, er det egentlig kun Dillon og Hornady som er verdt å vurdere.

 

P.s. Fordel med Hornady, er at man ikke bytter toolheads, men har hurtig koblinger på diene. Kombinert med en enstasjons presse som Lee sin Classic cast som har plass til disse hurtigkoblingene, får man fort et fleksibelt oppsett (obs! ikke alle enstasjonspresser har plass til hurtigkoblinger , så ha dette i mente).

 

Men det skal man huske når man går Dillon/Hornady veien, det kommer til å koste, før man har ett oppsett som utnytter pressenes potensiale.

 

Faktisk så mye at man kan ha nesten alle de kaliber en skal produsere litt av, ferdig oppsatt i Lee sin loadmaster eller Turret presse. Jeg mener da en presse til hvert kaliber, og da fungerer som regel disse pressene godt (kaliber bytting er i mange billig presser, grunnen til alt som er vondt her i verden). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig en sizingdie uten decap-stanga. Denne videoen viser ett oppsett :
" target="_blank" target="_blank

Jeg visste ikke at loadmaster har "primer seating" på "downstroke". Altså motsatt av Pro 1000 (som er det jeg har).

Blir denne stasjon 2 vanligvis kjørt uten die på loadmaster?

Link to comment
Share on other sites

Ulike merker roterer i ulike retninger.

 

Lee (Pro1000) og RCBS Ammomaster roterer motsols. Det blir litt mer plunder å sette kulene, og litt langsommere for en høyrehendt dersom håndtaket må slippes.

 

Star, Hornady og Dillon roterer medsols og er kanskje litt lettere å operere av den grunn.

 

Lee har de smarteste løsningene, uten tvil. Påfylling av hetter er bare genial. Men den krever mer vedlikehold og oppmerksomhet. Dog er de gamle kruttmålene en svakhet som nevnt over her.

 

Lee Pro1000 har for få stasjoner til pistol - kun tre stykker. Det funker iallefall ikke for meg. Jeg foretrekker en factory crimp die på siste stasjon som krymper, og nest siste stasjon foretar da bare kulesettingen. For revolver er det OK.

 

Ammomasteren er gedigen og klarer de største patronene (50bmg) uten problemer. Den har også en veldig god hetteisetter. Med fem stasjoner så er det mange muligheter med forskjellige dier.

 

Dillon 550 har sin styrke i at den er manuell (min mening). Sjekk av kruttmenge evt forandring + ny sjekk, og sjekk av patronlengde (ja den kan forandre seg) er fikset på 0,0. Min spytter brukte hetter all-over-the-place, og de har også en tendens til å legge seg foran hettesleiden.

 

Star er noe gammeldags men det er mange som liker de - blant annet jeg. Men de koster flesk og er visst ikke lett å få fatt i.

 

Hornady (Lock'n Load?) har jeg bare prøvekjørt men jeg holdt på (finansiering manglet) å kjøpe en. Den glir veldig lett i og med at endel av rotasjonen er på vei opp og resten på vei ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...