Jump to content

[1.gangs børser]=Winchester 308 Super Shadow


Lucy

Recommended Posts

Jeg vil begynne med å si hei :)

Jeg har vært medlem en stund men ikke så aktiv, leser mer enn jeg skriver og forsøker å tilegne meg kunnskap.

Jeg er ei jente på 30 som har fått mer og mer sans for jakt og friluftsaktiviteter med hund, men har ikke utøvet jakt selv enda. Jeg tok jegerprøven i fjor men har måttet vente med å skaffe meg eget jaktvåpen. Nå har jeg fått flere tilbud om å jakte og skjønner at jeg bare må få ut finger'n og sette igang med skytetrening og da melder jo behov for våpen seg....

 

Jeg lurer på om noen her vil hjelpe meg litt på vei med å foreslå noen fine nybegynnervåpen i økonomiklassen (evt brukt) så jeg har noe å komme i gang med?

Jeg er ikke så "langlemmet" (ca 160 cm) så jeg bør ha et egnet "damevåpen", lett vekt og lett å håndtere.

Riflen er ment å brukes i hovedsak på elg samt muligens rådyr. Kaliber er jeg heller ikke sikker på men har fått tips om å gå for kalibre som gir et lettere våpen med mindre rekyl selv om det er effektivt på elg, og hvor det er lite problemer med å få tak i ammunisjon.

Jeg har foreløpig lite kunnskap og erfaring med våpen og ammunisjon og setter pris på innspill og forslag om dette.

 

Om noen vil foreslå ei passende begynner-hagle for rev og div småvilt, med fri løpsvelger, er jeg interessert i det også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Valg av rifle er et valg som ikke alltid er så lett, alle har noe de ville sagt. I økonomiklassen er det for meg 3 valg, enten remington, browning eller tikka t3. Selv setter jeg en finger på tikka'en. Noen sier det er mye plast på den. Jeg har aldri hatt problemer med det. Stokken er ikke av den største og den er forholdsvis lett.

 

Du kan lese deg gammel og grå på denne tråden om du ønsker.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28999

 

Av kaliber vil jeg egentlig bare si 6,5x55. Ser ikke noe poeng for deg å tenke på noe annet utifra kriteriene dine. Evt kan du ta .308 dersom du vil kappe løpet å sette på demper. Du kan selvfølgelig gjøre dette med 6,5'en og, men .308'en egner seg bedre til kapping.

 

Når det kommer til hagle. Så er selve følelsen mye viktigere enn merke som står på den. Noen på kammeret vil si at du skal holde deg unna de som er laget i tyrkia, noe jeg støtter. (Uten at vi skal ha diskusjon på dette). Så med haglen vil jeg anbefale deg å gå til en dyktig våpenforhandler å ta å føle på hva han har av hagler. På denne måten finner du ut hva som passer deg best. En god selger vil også kunne forklare deg hvilken som passer deg best dersom du ikke er så sikker på teknikken din. :)

 

Håper dette hjelper deg litt på gang, det kan og være lurt å prøve søk-knappen oppe i høyre hjørne eller bruke google (avslutt med site:kammeret.no).

Edit: Må tenkte før jeg skriver!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Velkommen :)

Skal du ha ei rimelig rifle som går godt rett fra eska velger du en Howa 1500 Hogue.

Kaliber bør være 6,5x55, eller om du har tenkt å kappe løp for montasje av demper velger du 308

Velg en kikkert i mellomklassen, ikke hør på disse som mener at det kun er Zeiss som er brukbart ;)

 

Hagle; Velg en lett hagle med utskiftbare choker. Jeg mener det er best med enkel avtrekker, men dette er en smaksak.

Vurder godt om å kjøpe en dyrere model brukt mot å kjøpe en billigere ny.

Link to comment
Share on other sites

med en .308 kan du få en kort låsekasse og da et lettere våpen samtidig som du kan kappe løpet og sette på en demper uten at dette skader prestasjonen. med en demper vil rekylen minke betraktelig sammen med støyen og man har mindre sjanse for å bli skudredd og få dårlige avtrekk. når det gjelder valg av rifle så er jeg ingen ekspert, men se litt på finn, der ligger det ofte masse bra! (6.5 er heller ikke et dårlig valg, men jeg hadde gått for .308)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i Det Gode Selskap :D

 

Som førstevåpen anbefaler jeg brukt. Helst via en butikk, så har du et sted å henvende deg.

Våpen holder svært godt med mindre de blir direkte vanskjøttet, og varer vanligvis minst et par jegerliv.

Prisen blir fort rundt halvparten av nytt, og da er pristapet tatt. Velger du å selge etter en tid, får du troligvis igjen mesteparten av hva du selv måtte ut med.

 

Merkene som allerede er nevnt er gode og kurante. I tillegg vil jeg nevne CZ / BRNO. Disse er solide og rimelige våpen, som du ofte får til hyggelig pris. Sjekker du på Finn, ligger det bl.a. en BRNO 601 i .308 til 3000,- der.

-Det er ikke jeg som selger den :lol:

 

På den måten får du råd til bedre kikkert om det skulle være ønskelig. Et gammelt tips er å kjøpe rimelig børse, og så dyrt sikte du kan ta deg råd til. Som så mye annet er dette en overforenkling, men det er noe i det. Unngå de aller rimeligste siktene, spesielt om de har belyst retikkel.

Hagle; prøv en halvautomat om du er bekymret for rekylen. Alle merker du har hørt om har gode modeller. Det er som regel trygt å kjøpe brukt her også. En kal 20 er lettere og hendigere enn kal 12, men har dyrere skudd, og ofte litt mindre utvalg i patroner.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Etter å nyli ha utstyrt en datter med noen våpen, mener jeg at jeg har skaffet meg erfaring rundt akkurat dette. Hun er omtrent like høy som deg. Her kommer min mening:

 

Det er ikke lett å finne våpen som passer damer. Det enkleste er å korte ned kolbelengden, men mange våpen har for stort pistolgrep, slik at fingrene blir for korte. Det er vel så viktig å finne noe som har en slank stokk. Så du skal ikke ha noe 1. gangsvåpen. Du skal kjøpe deg våpen for livet. I hvert fall noe du kommer til å bruke lenge.

 

Vi endte opp med en Kimber 84M som har en utrolig slank kolbe.

Link to comment
Share on other sites

Ser du bor i skogkanten på Østlandet. Da bor du innen rekkevidde av mange Våpenforretninger. Jeg vil råde deg til å reise litt rundt og tafse på ulike rifler og hagler. Sikt med rifla, og du kjenner ganske godt hva som føles bra. Dersom det kjennes rett er det ofte det. Det er mange gode og rimelige rifler å få tak i, alle de som er nevnt fungerer bra, finn den som passer deg. Et godt råd er å sette en maksgrense for hva du vil betale... selgerne i butikken vil gjerne at du går ut med noe som er dobbelt så dyrt. Det gjelder enten man skal kjøpe vaskemaskin eller rifle :wink: De rimelige riflene fungerer helt fint til ditt bruk, ikke tro på det om en selger sier du "må" ha en dyr rifle.

 

Når det gjelder hagle må stokke passe; godt nok. Du bør få hjelp av noen som vet hva de gjør til å finne deg en hagle med stokk som passer. Den behøver heller ikek være dyr.

 

Ad kaliber: Jeg synes 308 med demper er en god ide. Selv bruker jeg 6.5x55 med demper etter rådyra, men du risikerer å få litt lite anslagsenergi til elgen. Hvis du kjøper lyddemper til forsvinner den delen av smellen som er farlig for hørselen, du kan altså jakte uten hørselvern. I tillegg forsvinner veldig mye av rekylen og det gjør at du skyter bedre. Du kan fint få en børsemaker til å kappe pipa slik at rifla med demper blir omtrent så lang som den var med fullengde løp. Enkel og grei å bære på, hendig i skauen = digg! :D

 

Lykke til! Kom gjerne tilbake med bilder og betraktninger når du har kommet i gang.

 

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å finne våpen som passer damer. Det enkleste er å korte ned kolbelengden, men mange våpen har for stort pistolgrep, slik at fingrene blir for korte. Det er vel så viktig å finne noe som har en slank stokk.

Enig med amatør her, fleste våpen har litt for kraftig stokk for damer. Eneste våpen jeg kan huske som var kort og smekkert var Mosseberg 4x4 som selges hos winge våpen. Smekkert pistolgrep som ikke passet meg i det heletatt og for kort kolbe. Kan ikke gå god for kvaliteten, men jeg vet at de har gjort det ganske greit på noen tester.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg riktignok både gammel, sær og tildels konservativ, derfor reagerer jeg på at nesten alle som har svart så langt drar demper med som et moment for å velge våpen og kaliber.

Er dette blitt et "must" blant moteriktige unge jegere?

Kappe løp og kappe løp...er dette det nye mantra?

 

OK, til topic!

Av de mindre / lettere riflene er det to som utmerker seg positivt (basert på egen erfaring), og det er Remington Model Seven, og Kimber Montana.

Ellers er CZ nevnt, både 550 og den gamle men gode ZKK 601 serien.

Howa har også godt rykte som et presist våpen.

Ruger er også et alternativ, og laminatstokk kan enkelt tilpasses med noe rasping og pussing.

 

En liten bakdel med ett lett våpen er at det kan bli litt "vimsete" å skyte med, men med trening kan det meste beherskes.

(Personlig liker jeg ikke Tikka t3, ei heller 6,5x55, dette kun basert på subjektivitet og ikke erfaring :wink: )

Derfor blir min kaliberanbefaling, 308 Winchester! Gjerne i en Remington, CZ, Ruger eller Howa.

Støtter trombone...se etter bra brukt.

 

Og selvfølgelig...kjøp et så bra sikte som du ser deg råd til.

Det går meget godt an å jakte uten lysprikk, men velg et tydelig siktekors, eksempelvis tysk #4.

Det trenger heller ikke å ha 56 mm objektiv, 1,5-6x42 eller 2-10x50 er fine kombinasjoner for blandet jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Finn ei rifle som føles riktig når du holder den, prøv derfor så mange du kan. Har du muligheten til å skyte litt med andres våpen er det veldig greit.

Bor du i nærheten kan du prøve mine. Vil tro at ei rifle i 6,5x55, 308w eller 3006 dekker dine bruksområder. God tilgang på jakt og treningsskudd.

Jeg begynnte min elgjeger karriere med en Brno 601 i 308w. Det var en god og hendig børsje. Framskjeftet og pistolgrepet er forholdsvis spinkelt, passet meg utmerket da jeg ikke har de største hendene. Bakkappa var i hard plast, kunne med fordel vært bytta ut. (Lett å fikse sjøl.) Presisjonen i min var uforskamma bra etter at jeg gjorde en liten jobb med skjeftet. Tok av lakken, olja skjeftet og pussa litt i løpskanalen. Ladegrepet var noe trått og avtrekket kunne vært bedre. Men det er et solid og funksjonssikkert våpen. (Angrer i grunn litt på at jeg gav den bort til broder.)

Hagler har jeg ikke stort greie på. Men et råd er å få med deg en som har god greie på det når du skal ut å kikke. For eksempel en skyteinnstruktør i din lokale NJFF klubb. Eller ta en tur på leirduebanen å spørre noen der til råds. Kan godt hende at du får prøve noen serier med lånte våpen.

Håper at dette var til litt hjelp. Lykke til med valg av våpen og jakta.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare damer som er kortvokste, så jeg har god personlig erfaring med dette.

Av riflestokker som passer oss som er akkurat passe store til å passe inn i vårt smekre lille skinn, så har jeg god erfaring med Krico (de er ikke å få kjøpt nye lengre, men noen brukte finnes sikkert) og så har vi jo gode gamle Steyr Manlicher. Særlig helstokkmodellen hadde en meget slank og smekker stokk. Da slipper man det evindelige maset om lyddemper også 8) Kimber'n er også utstyrt med stokk som egner seg godt for oss som ikke er så forvokst :mrgreen:

For egen del så har jeg gått over til å produsere mine egne stokker av den enkle grunn at det å kappe kolben ikke er tilstrekkelig endring for å passe meg. Det må være kort avstand til pistolgrepet (og da et slankt et) også.

 

Noen hagleprodusenter lager cal 20 med slankere baskyle og ditto treverk. Er ikke så inne i produsenter/modeller at jeg vet hvilke, men det er det sikkert andre her som gjør. Skal du drive aktivt på banen med hagla så er vel ikke cal 20 valget om økonomi er en faktor. Ammo'n er dyr og utvalget snaut.

 

Lykke til med valget og velkommen i jaktskogen.

Om man leste (og aksepterte) de siste statistikkene om jegere/gjennomsnittsalder/kjønn som ble publisert i enkelte nyhetsmedier for et par uker siden, så er du en sjelden utgave av Homo Sapiens.

Link to comment
Share on other sites

Hei Lucy!

Som deg er jeg også en aktiv leser på Kammeret, men når jeg så innlegget ditt så måtte jeg ta motet til meg og svare.

Jeg kjøpte meg rifle og hagle for et par år siden, og hadde akkurat de samme spørsmålene som du. Er like høy som deg, forholdsvis slank og ikke verdens sterkeste i armene (eller noen andre steder for den slags skyld).

Mitt råd til deg: Reis på treningskvelder på lokal skytebane og prat med folk, forklar situasjonen, og spør om du kan få lov å prøve noen skudd med rifla/hagla deres. Det som passer meg trenger jo nødvendigvis ikke å passe deg - men får du skutt med litt forskjellig (dette gjelder både hagle og rifle) så kjenner du etterhvert hva du liker og ikke liker.

 

Rifla jeg endte opp med er en brukt Tikka T3 hunter 6,5x55. Den skulle brukes til jaktfelt, elgskyting og elgjakt. Kolben var kort nok til at jeg ikke trengte å kutte den, men jeg investerte etterhvert i et justerbart kinnstykke da kikkerten kom litt høyt opp for meg. Når det gjelder kaliber: ikke velg grovere kaliber enn du må. Husk at du også skal investere mange timer på skytebanen for å øve opp/vedlikeholde skyteferdighetene, og du skal ikke grue deg til å trekke av - derimot glede deg :-) Vi damer er lettere en menn, og har litt mindre å stå i mot med når det gjelder rekyl.

 

Hagla jeg endte opp med var en Beretta Urika 391 (halvautomat). Den er veldig snill på rekylen. Jeg ønsket meg et våpen som var greit å bruke både på lerduer, på figurjakt og ute i skogen, og halvautomaten til Beretta passet meg godt, i hvertfall etter at kolben ble kuttet endel.

 

Lykke til med letingen!

Link to comment
Share on other sites

En liten bakdel med ett lett våpen er at det kan bli litt "vimsete" å skyte med, men med trening kan det meste beherskes.

 

Det ser vi på skytebanen her, de som har f.eks Ruger compact sliter oftest mer med treningsskuddene/storviltprøva - kombinasjonen av kort og lett rifle og tungt/røft avtrekk gjør at disse krever mye trening.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Hoppet litt når jeg såg tittelen...1.gangs børser = Børser man skyter 1 skudd med og så er den gåen :-)

Men jeg skjønner hva du mener.

 

Det er sikkert ikke lett å velge første børse i jungelen med meninger. På en lett børse

så kan rekyl oppleves mere kvass en på en tung børse. Om dette har noe betydning

for deg kommer litt an på kaliberet man velger og hvordan du skal bruke børsa.

 

Skal du gå mye, så kan en kilo fra og til merkes. Tenker du på situasjon der du skal skyte, så

vil vel man søke etter en sittende eller liggende stilling. Da betyr vekta mindre.

 

I det øyeblikket du ligger der og skal trekke av, så er det nesten likegyldig hva du har. Da er

fokuset på oppgaven og når skuddet går så merker du ikke rekylen engang. Du er mest

intressert i det som skjer der fremme enplass, og dem fleste rifler går der dem skal.

 

Tipset mitt er at du holder i forskjellige typer og ser hvordan stokken passer deg og kanskje det

blir avgjørende for hva du kjøper. Det er ikke sikkert en Tikka stokk passer deg like godt som

en Browning stokk (eller omvent). Kan du prøve noen på skytebanen så er det det beste.

 

Økonomi kaliberne er 6.5x55, 308 og 30-06.

 

Noen liker å ha løse magsin, andre liker topmating. Enkelte rifler kombinerer dette.

Tror Browning kan topmates med magasinet sittende i.

 

Skal du bruke rifla til Jaktfeltstevner, da bør du ha en som kan ta 5 skudd i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 light SS i 6,5 x 55 , påmontert en Leupold VXII 2-8 x 36 mm kikkert eller Leupold VXII 3- 9 x 40 kikkert.

 

Remington 7 (med plast skjefte den også) i .308win, med samme kikkertvalg som ovenfor.

 

Vil du spare litt penger, bestiller du kikkert (+ stålmontasjen) fra www.theopticzone.com

 

Rifle bestiller du hos en seriøs forhandler i Norge, eksempelvis Jakt og Friluft i Arendal, eller en av de anerkjente nord for Oslo.

 

Våpen kjøper du nytt. Hvorfor kjøpe noe brukt som andre har "mishandlet"/ er lei av/ ikke synes har gotd nok presisjon/ godt nok avtrekk eller ligende?

 

LYKKE TIL!

Link to comment
Share on other sites

Våpen kjøper du nytt. Hvorfor kjøpe noe brukt som andre har "mishandlet"/ er lei av/ ikke synes har gotd nok presisjon/ godt nok avtrekk eller ligende?

 

LYKKE TIL!

 

Jøss...litt av et utsagn.

Jeg har gjennom mange år som jeger handlet brukte våpen uten problemer av noe slag, og har også solgt en del.

INGEN, av de våpen jeg har kjøpt har vært "mishandlet", og heller INGEN av de jeg har solgt.

At det kan finnes enkelte våpen i markedet som ikke holder mål, skal ikke bestrides.

Men dette syns jeg ble alt for kategorisk OptiBond.

Link to comment
Share on other sites

+1 til Seawolf.

Våpen er generelt så solid bygget at de ikke kan sammenlignes med særlig mange andre mekaniske gjenstander.

En mauser fra 1 verdenskrig, som har fått et minimum av stell, eller i det minste oppbevaring vil gjerne være i stand til å klare storviltprøven uten videre. Selv om det naturligvis finnes mer moderne våpen, bedre enget for kikkertsikte, mer kurant ammo + +

 

Selv har jeg byttet ut noen våpen i tidens løp, men det har kommet av endret innteresse, eller at jeg rett og slett har hatt lyst på noe annet, og derfor har vært nødt til å skifte litt på innholdet i våpenskapet.

Jeg har skutt og jaktet i vel 20 år nå, og har fortsatt mine to første våpen som jeg arvet av en onkel. Begge lever i beste velgående, og er ikke i nærheten av å være utbrukt. Regner faktisk med at de vil være i teknisk tifredstillende stand når jeg engang trekker i penalet og neste generasjon arver.

 

Så brukt, og særlig fra forhandler er stort sett helt ufarlig, det eneste du risikerer er å spare penger!

-Og problemet er?

 

Et eksempel: Mitt første gevær godkjent for storvilt var noe så sært som en Lee Enfield nr 4 MK I* i kaliber .303 British.

Det er en 7,7mm x 57mm med krave. Snaut nok halvkurant, men fabrikkammo med blyspiss finnes.

Jeg ga 1000,- for børsa, 100 militære helmantelskudd og bajonett (hva jeg nå skulle med den)

Til sammnelignging ga en jaktkamerat over 5000,- for en BRNO med kikkert av halvbra merke. Den eneste reelle fordelen hans var kaliber (.308) som finnes overalt, selv på NILLE.

For de 4000 i forskjell kjøpte jeg ladeutstyr til ca 1500 kr, og komponenter for resten. Jeg ledet med _mye_ trening før jaktsesongen kom igang.

 

For all del, det er ingenting i veien med nye børser, Whatever floats your boat, som det heter på nynorsk.

Men nødvendig for å kunne jakte på en forsvarlig måte er de ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er skeptisk til å kjøpe brukt jeg også selv om jeg har gjort det selv. Man vet aldri hva forrige eier har gjort med våpnet. Justering eller skifting av avtrekk eller kanskje skifting av sikring som ikke er gjort av fagfolk. Ikke for å være negativ, men det kan være noen klåfingrete Petter Smarter som kan ha utført slike inngrep uten å ha nok kunnskap. Skal man kjøpe brukt så få iallfall en kompetent børsemaker til å se over våpnet. Ellers er jeg helt enig med seawolf hvorfor skal nesten alle foreslå kapping av løp og på med lyddemper. En rekyl fra en 6.5x55 venner de fleste seg til. Kan jo selvfølgelig være kjekt å få ned lyden fra smellen, men det finnes da hjelpemiddel mot det. Med elektroniske hørselvern kommer man jo under prisen av det kapping av løp og demper koster. Nei, jeg vil ikke gå rundt i skogen med demper på rifla og se ut som en leimorder :wink:. Men det er jo mine tanker og synspunkter da.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips vil være at du ser på en Remington 7 SS i kaliber 308 win, med en egnet demper på denne.

Denne har ulike kaliber valg som 260 rem (6,5x51 (amrikanerenes svar på vår 6,5)), 7-08 (7x51), men siden du skal jakte elg er det nok best med 308 win.

Dette er en litenlett og hendig rifle.

Det er også muligheter till å oppgradere stokken til en KKC stokk.

 

se : www.kkc.no

 

 

I forhold til rekyl kan man også kjøpe ammo med lettere kulevekt som 9,7 gram/150 grs enn 11,7gram/165 grs.

Da du skal jakte ELG er det ofte viktig å kjøpe ammo med "gode kuler" som gir god "dybdevirknig"

 

LES : viewtopic.php?f=14&t=24042

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Takk så mye for interessen her, jeg skal oppdatere dere litt på hva som har skjedd siden ifjor :)

Det ble desverre ikke børsekjøp i fjor i det hele tatt.... Jeg har lest mer her på kammeret og bestemt meg for at skal jeg kjøpe blri det sannsynligvis en 308. Men det har vært en lang vei til butikken... Søndag for et par uker siden fikk jeg være med bror og far på en liten bane for å teste riflen til min onkel som jeg har fått låne til årets elgjakt. En eldre modell Stiga 3006.

Men jeg fant rimelig raskt ut at dette aldri ville fungere. For lang og fremtung, uhåndterlig og så var det en sabla rekyl på den -som med de to andre av samme kaliber jeg har prøvd tidligere. Like nervøs for hvert avtrekk, høy puls og rykking i avtrekket... Så da var jeg tilbake til null. Men jeg fikk prøve riflen til broren min før vi pakket og dro, en winchester 70 - 308 super shadow med synt. stokk. Oi, da ble det moro å skyte! Den var god å holde, lett, kort i kolben og lite merkbar rekyl. Bestemte meg tvert for at jeg skulle ha den, men han skulle jo ikke selge.... kikket litt på kammeret.no og jammen var det ikke en til salgs her inne!

Hentet den forrige tirsdag og skøt den nesten inn på onsdag på bane. Fikk mange fine kommentarer fra gutta på banen om et meget godt kjøp. Traff i alle fall blink -med pen samling om ikke helt i sentrum. Hadde en ny runde på den lille banen på søndag og fikk skutt den skikkelig inn og fikk høy score både på blinken og fra tilskuerne, skikkelig artig! Vi hadde det også litt moro med stående skyting med riflen min og med luftgeværet til min samboer, gikk ikke så verst det heller.

Skal ut på banen igjen i kveld for å trene mer, jeg har jo ikke skutt noe mer enn under jegeprøvekurset med en like uhåndterlig 3006, så jeg har ikke så mye erfaring. Og det er under en måned til jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med rifla! -Og en skytebane med bra miljø tydeligvis :D

Det er utrolig hvor stor forskjell det er på rekylen på ulike våpen, selv blandt dem i samme vektklasse. Lånte engang en gammel winchester i 308 og den sparket som en hest, kjøpte alikevel en weatherby i 30-06 og den var mye snillere rekylmessig selv om den gir mer fart på kulene. Veldig bra at du fant en rifle som er behagelig å skyte med og som du ikke er redd rekylen i. Det er som du sier vanskelig å skyte bra når man gruer seg til smellet!

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel egentlig ingen blogg, men jeg har nå vært på skytebanen for tredje gang omtrent.Rifla er bare bedre og bedre å skyte med etter som jeg venner meg til den. Skøt femten treningsskudd i dag først. Det ble 9 tiere og resten niere tror jeg, to av dem gikk så og si i samme hullet, så jeg har hatt det moro i dag! Endte med oppskyting av storviltprøven og det gikk ikke så verst det heller :D

 

Nå er det bare mer trening og så blir det postering i oktober sier de..... hvis jeg skulle finne på å felle en elg kan det hende jeg ikke klarer å la vær å skrive om det her også.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

En liten bakdel med ett lett våpen er at det kan bli litt "vimsete" å skyte med, men med trening kan det meste beherskes.

 

Det ser vi på skytebanen her, de som har f.eks Ruger compact sliter oftest mer med treningsskuddene/storviltprøva - kombinasjonen av kort og lett rifle og tungt/røft avtrekk gjør at disse krever mye trening.

 

Skulle skyte inn en Ruger compact i 260 rem med jakttammo igår.

Prøvde først en ladning med 120grain smk og n11 for å sjekke om jeg var nogenlunde på, traff ca 2cm over siktepunkt.

Prøvde så 2 skudd med jaktammo:

normal_Bilde113.jpg

 

Den treffer hvertfall god nok til det meste av vilt jeg kan finne på å skye med den, men den krever litt trening for å skyte godt og er vel heller ikke best egnet til å ligge å banke ut masse skudd på bane. Er egenlig børsa il kona men siden hun ikke skal jake med den i år blir det til at jeg låner denne endel. Fin børse når man går MYE mer en man skyter under jakta :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg angrer på at jeg ikke tok bilder i går også, men men. Jeg opplevde også at skuddene gikk i andre retninger med bly enn med treningsamunisjon. Og børsa sparket littegranne mer, men det er en liten gummikant på den som tar den verste smellen så den er slett ikke vond å skyte med, skulderen er ikke det minste øm etterpå.

Link to comment
Share on other sites

det er normalt at det blir litt forskjellig treffpunkt på forskjellig ammo. Og forskjellen i følt rekyl kan komme at at jaktammoen har tyngre kulevekt.

Og dersom jaktammoen du prøvde ikke ga spesielt bra samling, så er det mange andre typer å prøve.

 

Dette er vel egentlig ingen blogg, men

 

bare moro å følge med her, spesielt når du har funnet deg et våpen du trives med og kommer så godt i gang med skytinga 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk for interessen, det hjelper å få tilbakemeldinger på erfaringer underveis :)

I følge pappa var ammunisjonen jeg skøt opp med no dritt, så det kan være forklaring nok :D Men hva det er vet jeg ikke for det var de siste åtte patronene fra eska til broren min som han skøt opp med i fjor. Akkurat nok til tre prøveskudd :D

Link to comment
Share on other sites

Bra rifla fungerer! Du blir nok skikkelig skarpskytter du nå:-) Lønner seg å prøve litt forskjellig ammo ja, i min remington kjøpte jeg noen remington patroner som ikke samla bedre enn 8-10 cm med anlegg, da er det ikke så moro å skyte heller.. Prøvde dem i geværet til kameraten min, der gikk de helt fint,så man må teste litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Per, takk for sist! Ja den er veldig fin å skyte med, jeg er veldig glad for at jeg fikk tak i den :)

Ligger i hardtrening, så får jeg se hvordan det går. Men det er moro. Fikk innpass på elglaget i år når de så det var mulig, så det blir jo inmari spennende :)

Akkurat, godt tips. Har trent litt med Oryx (?) på banen og det virker greit tror jeg, men det var et annet merke jeg brukte på de treningsskuddene i går og de tror jeg kanskje var enda bedre, hvis det ikke er jeg som har fått mer trening bare... Men jeg tenkte jeg kanskje bør kjøpe en pakke jaktpatroner å trene med på blink også for å være sikker på hva som skjer når jeg skyter med dem. Greit å teste det før det er alvor, er det ikke? Selv om de er litt dyre kanskje...

Kanskje noen av dere har noen div patroner å anbefale til denne riflen forresten?

Link to comment
Share on other sites

Takk for sist ja!

Oryx er som regel bra i de fleste børser har jeg erfart, i min samlet den litt dårligere enn den treningsammoen jeg har ladet selv, men mer enn bra nok til elgjakt. Jeg brukte Oryx i winchesteren og det funka bra. Nå har jeg ladet jaktpatroner selv, brukt remington core lokt kuler, den samla omtrent som oryxen. Jeg trener bare med "treningsammo" , blir dyrt å ligge å skyte jaktpatroner som du sier, jeg bare sjekker før jakta at jaktammoen treffer der den skal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sannsynligvis begynne å kjøpe hjemmeladede patroner bare sjefen min får die-settet han venter på, da blir det om mulig bedre ja. Han sier også det, at hjemmelaga går mye bedre enn butikkpatroner. Jeg skal nok prøve litt forskjellig og se hvordan det går :) La ikke merke til hva det sto på esken jeg kjøpte til å trene med i går, men det virket bedre enn oryxen, men det er egentlig litt vanskelig for meg å si...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takker for flere gode tips :)

 

Jeg har de siste to ukene vært og trent et par ganger på en annen skytebane med digitalt system, brukte (308) norma golden target og jaktmatch.

Førtse gangen jeg var der skøt jeg nokså bra sa de, men det var spesielt to skudd som fortsatt irriterer meg. Og grunnen til det er at jeg er fikk anvist to treff i hytt og pine (mellom 5 og 6,8) som jeg selv er sikker på burde vært nærmere 8-10. Sist jeg var der fotograferte jeg skivene i hver serie og de viste at jeg hadde alle tre samlingene til venstre, og et av skuddene gikk inn på 6,8 og jeg tror egentlig også at det kan være feil. Mye av årsaken til at jeg tror det er feil er at et skudd plutselig plasserer seg nede til høyre, helt motsatt av alt annet jeg treffer. Så er jo spørsmålet om samlingene også er feil eller om jeg vred meg annerledes på grunn av sittestillingen når jeg skøt. Jeg ble anbefalt å skru litt på siktet på grunn av så klare samlinger, men er veldig glad jeg ikke gjorde det der og da.

I går skøt jeg på helmanuell blink på en skogsbane og der satt skuddene slik de har pleid. Mellom 9 og 10 med både trenings og jaktammo. Jeg prøvde meg på knestående mot selvanviser og klarte å skremme opp den også (den gikk ikke ned igjen...)

Enten gjorde jeg noe merkelig rart på klubb-banen de to turene jeg var der sist, eller så er de digitale anviserne der rimelig upålitelige. Dette har andre sikkert mye mer erfaring med enn meg, men det har forundret meg mye, og hvis det nå er sånn at det ble registrert feil treff på banen så er jo det litt skummelt med tanke på å skyte inn.

Pappa fortalte meg i går at flere han kjenner har måttet finjustere børsa på enkel blink fordi det har gått feil på digital anviser. Skummelt synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...