Jump to content

Utvidet jakttid på hjort


C.E.A.

Recommended Posts

http://www.kvinnheringen.no:80/nyhende/ ... 229397.ece

 

Forslaget er utarbeidet av en ikke ukjent bruker her på Kammeret. Det vil gi dyrene i marka ro på senhøsten når de skal forberede seg på vinteren, andre naturbrukere som turgåere, småviltjegere og andre blir tatt hensyn til. Men kan få tatt ut morløse kalver og skrapdyr på en grei måte. Jeg kan ikke se noen negative effekter av en slik løsning men veldig mange positive.

 

Så kan dere lure lure på hvem det er som har interesser i Kvinnherad og har slike konstruktive tanker, av brukerne her på Kammeret

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vi ha egene regler i Hordaland :?:

Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal har hatt utvidet jakt i en årrekke, hva er så spesielt med Hordaland :?:

Dette er et utspill som vil favorisere vald med mye innmark, det må da være en fordel for de skadelidene at hjorten blir fjernet uannsett hvor den blir skutt :!:

Jeg kan love deg at det er ikke morlause kalver og skrapdyr som blir prioriterrt først av jegere som har betalt skjorta for løyvene :?

Link to comment
Share on other sites

Da som e nytt e vel at hjorten skal kun skytast på bøen, og ikkje i utmark, itte so eg forsto i kvinnheringen i dag, forøvrig et glimrandes forslag. I same artikkelen poengterte dei at kvinnherad e den statistisk største hjortakomunen i landet,og blandt fåtallet i regionen som ikkje har praktisert utvida hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

Det står jo ingenting om i hvilken retning jakttiden ønskes utvidet. Hvis det er en forlengelse opp mot jul, er jo det det samme som er praktisert i flere kommuner i Sogn. Forsåvidt fornuftig spør du meg. Når det gjelder begrensningen til å gjelde innmark og bøer er jeg mer uenig. For det første er det ikke sikkert det er alle jaktlag som har tilgang til å skyte på bøen de evt resterende løyvene sine. Hva skal de da gjøre? Og hvorfor er det så viktig å ta hensyn til evt turgåerer senere på høsten/vinter enn tidlig på høsten?

Jeg er for utvidelse, men da må det gjelde også i utmark

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i en kommune som grenser til kvinherad.

i våres jaktfelt har vi har 8 løyver på ca 3500 mål. jaktfeltet er det hovedsakelig utmark, samt noe innmark som ikke er i drift lenger. Nabofeltet har samme areal men består av veldig mye dyrket innmark, her har de fått tildelt 14 fellingsløyver + 5 skadedyr som blir tatt ut sommerstid. Noen av bøndene leier her ut løyvene sine. ommrådet disse jaktfeltene ligger i er en øy som har grodd igjen med fastlandet siste tiår.

Hjorten bruker selfølgelig hele ommrådet, og det er mye av hjorten som går på innmark hos naboen om natten, som ligger på dagleie hos oss. Derfor har vi heller ingen problem og fylle kvota.

Hvis det skal innføres utvidet jakttid på innmark hvil det i praksis si at nabo jaktfeltet får utvidet jakt, men ikke vi.

Vi jakter akkurat på de samme dyrene, og jeg vil tro at hjorteskaden hadde blitt redusert av de hjortene vi skyter også. Og tro at vi hadde fått tilgang til innmarken til naboen er bare å glemme.

Det er ikke bare gode naboforhold på landsbygda heller.

Dette forslaget er nokk et forslag for å sikre profitten til bøndene. En del av disse bøndene har mistet totalt magemålet når det gjelder fellingsløyver og hjortejakt. Dette er også blitt grunnlaget for hele hjorteforvaltningen på vestlandet :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forslaget går selvsagt ut på å forlenge ut mot Jul. Det virker på enkelte her som om de tror der følger ekstra løyver med utvidelsen, det gjør det jo selvsagt ikke og det bør være mulig for alle å felle kvoten innen ordinær jakttid. Det viktigste momentet med forslaget er nok å gi hjorten ro senhøstes og tidlig vinter, det kan de nok trenge nå når stammene stadig blir større og mer konkuranse om maten.

Personlig ville jeg svært gjerne hatt bukkejakt på hjort fra 1.sept. og startet jakta på de andre gruppene midt i eller senere i sept. Lange kvelder og fint vær kontra i desember.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget går selvsagt ut på å forlenge ut mot Jul. Det virker på enkelte her som om de tror der følger ekstra løyver med utvidelsen, det gjør det jo selvsagt ikke og det bør være mulig for alle å felle kvoten innen ordinær jakttid. Det viktigste momentet med forslaget er nok å gi hjorten ro senhøstes og tidlig vinter, det kan de nok trenge nå når stammene stadig blir større og mer konkuranse om maten.

 

Hvorfor skal hjorten få fred senhøstes i Hordaland, og ikke i Sogn og Fjordane, Møre og romsdal :?:

Det er ikke en grunn til det, verken geografisk eller klimatisk

 

Det følger selvsagt ikke mer løyver med utvidelsen :!: Jeg kan garantere at økningen i anntall løyver vil komme, slik at det er nokk løyver for de priviligerte til å jakte til jul. :roll:

I tilleg er det så mangen løyver enkelte plasser, at jakta kunne vart hele året før løyvene var skutt opp.

 

Hjorten forvaltes nå som et skadedyr, slik vil det være til hjortestammen er tilbake til 70 tallsnivå(Dette kan skje fortere en vi tror) og bøndene mister inntektene sine på jaktutleie. Inntil da skulle det vært jakt fra 15 aug til 23 des for alle. Jeg tror faktisk at kvotetildelingen skulle vært borte også. Skyt det du klarer, og rappoter inn anntallet etter jakta. :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor skal hjorten få fred senhøstes i Hordaland, og ikke i Sogn og Fjordane, Møre og romsdal :?:

Det er ikke en grunn til det, verken geografisk eller klimatisk

 

:

 

 

Det har du helt rett i!! Dette er noe som burde vært innført i alle kommuner som vil ha utvidet jakttid (mot jul). Les siste nummer av jakt og fiske (NJFF) der veterinær Halvard Dahle har et langt innlegg om utviding av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies med en gang at jeg aldri har vært på vestlandet på hjortejakt. Men jeg skjønner ikke de lave fellingsløyvene når en ser og hører fra alle at det er så mye hjort at det går ut over mat til dyrene pluss skader på dyrket mark hos bøndene. Er det ikke bare og få opp løyvene og felle produksjondyrene for og få ned antallet dyr eller blir dette bare feil?

Link to comment
Share on other sites

Nei greier ikkje grunneigarane å skyte dyra de har på kvoten i løpet av den ordinære jakt tida så bør vel dei snart sleppe til fleire jegrar på jakt her i komunen, det er jo tilnærma umulig å få seg hjortejakt her så lenge man ikkje har ræva full i peng!

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg lurer på :!:

Det er innført jakt til jul i mesteparten av hjorte Norge. Vi snakker her om perioder på opp til 5 år.

Hvis dette fortsetter også etter 5 årsperioden, kan vi regne med utvidelse av jakta så lenge som 10 år.

 

Er ikke dette faktorer som bør være med og endre den ordinære jakttida på hjort til 23 des for hele landet :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg lurer på :!:

Det er innført jakt til jul i mesteparten av hjorte Norge. Vi snakker her om perioder på opp til 5 år.

Hvis dette fortsetter også etter 5 årsperioden, kan vi regne med utvidelse av jakta så lenge som 10 år.

 

Er ikke dette faktorer som bør være med og endre den ordinære jakttida på hjort til 23 des for hele landet :?:

 

Ja der er visst innført jakt til Jul nordover, slik jeg forstår forskriften så er det kun ett år om gangen men det går vel lett noe automatikk i dette. Der blir vel gjordt en oppdatering på jakttidene generelt fra 2012.

 

Jeg reagerer på at du mener at der er så vanvittig mye hjort overalt, har du vært i hele Hordaland og sjekket? Man hører mest om de stedene der er mye dyr og veldig lite fra der hvor stammene er minimale.

Hvis der er så utrolig tett med dyr nordover, hvorfor klarer man ikke da og skyte kvoten i ordinær jakttid? Dårlige eller late jegere eller begge deler kanskje?? Mulig de må vente til hjorten står fast i snøen? Hvorfor klarer man ikke 100% felling selvom man jakter til Jul?

 

Mine erfaringer fra den sydlige del av hjorte-Norge, Sunnhordland og Nord-Rogaland, er at der finnes enkelte plasser hjorten står ganske tett av ulike grunner men så er der ofte relativt store områder hvor der er middels eller lite. Regner med at det er likt ellers langs kystfylkene oppover. Hvilken skade gjør hjort som kun har tilhold i et område om vinteren, minimal skulle jeg tro?

Dyrene vandrer jo endel, det viser senere års merkeforsøk, hvis man da skal jakte på de samme dyrene både på sommer- og vinterbeite og mens de er på vei så kan man komme skjevt ut raskere enn man tror. Når stammen når toppen og går nedover så kan det gå veldig bratt nedover om man opprettholder en veldig lang jaktid og høy tildeling i mange år etterpå. Middels og dårlige områder kan bli helt tomme. Det er alltid lett å øke kvoter, det blir mye mer sjau om man skal redusere drastisk.

 

Jeg mener at dagens jakttid er mer enn lang nok om man bare gidder å gå ut. Jeg har ofte tenkt på hvor glad jeg er at jakta er over etter 15. november når det mørkner i 3-4tiden på ettermiddagen og det er striregn, vått, grått og trist ute. Kanskje man kan gå ut med skikk 2 av 10dgr.

 

Får håpe møringer, sogninger og andre klarer å ta noen ekstra ladegrep tidlig på høsten. Det er vel nesten det samme hvilken retning de skyter, der står jo hjort i over alt slik det høres ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i Hareid kommune på Sunnmøre.

I år har vi fått utvidet jakt her. Skal ikke si at vi trenger det, men ett av argumentene for min del er; hjorten har forandret atferdsmønster de siste 4-5 årene. Dyrene trekker bort fra innmarka i god tid før det lysner, og kommer ikke innpå før det mørkner. Dette gjør at jakta går litt seint, og i tillegg har skogen grodd såpass mye igjen, at det blir vanskligere og vanskligere å se dyrene. Vi sitter igjen, med noen få netter med måneskinn, der man gir jernet for å komme i mål, og hittil har vi klart det. Vi har 50 dyr på kvota, og er 6 jegere.

 

Jaktmoralen svekkes mye, snakker da om lysten til å jakte og ikke hvordan man jakter, når man går på jakt dag etter dag, uten å se dyr. Dyrene er der, men kun om natta, og i tjukkeste granskogen. Mulig det er vår egen feil at det har blitt slik. Det utvikles stadig bedre optikk, man kan strekke skumringa lenger, og hjorten tilpasser seg da kanskje dette.

 

Min mening er at selv om vi nå kan jakte frem til jul, så bør man ikke slappe av av den grunn. Man blir uansett lei av jakta, spesielt når det går seint. Å kunne få en ekstra måneskinns jakt, i tillegg til å kunne utnytte litt snø på barmark, vil gjøre sitt til at vi klarer kvotene, uten å trakke for mye i utmarka, der dyr og mennesker normalt ferdes fritt for jegere i desember. Om hjorten blir stresset aner jeg ikke, er ikke utdannet innen den retningen. At noen turgåere opplever å møte en jeger med børse, tror jeg går helt fint, da hagle gutta er overalt uansett i disse tider.

 

Jeg kommer til å jakte som før, prøve å felle mest mulig dyr på innmark de første 14 dagene og når månen kommer frem. Så slapper jeg av med skogsjakt under brunsten og nyter høsten i alle sine farger da. :)

Link to comment
Share on other sites

I Sogn og Fjordane vedtok fylkeskommunen, etter høyring hjå kommunar, grunneigarorganisasjonar etc, å sette jakttida for hjort i S & F til 23.des for resten av denne "jakttidsperioden". I praksis altso for årets jakt og for jakta i 2011.

 

Vi har hatt hjortejakt til jul i dei fleste kommunane dei siste par åra, og mi oppfatning er at erfaringane med det er gode.

 

Neste år vert det høyringsår for nye jakttider. Det vil nok då bli jobba for å få starte jakta tidlegare. Og kanskje for ei permanent ytviding til jul for heile landet?

 

Eg trur i alle fall hjortejakt til 23. des er komen for å bli på disse kanter.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev over her en plass så er det også mitt ønske å starte tidligere, gjerne bukkejakt fra 1.sept. koller og kalver 15. eller 25. for den del så slipper man morløse flekkete småkalver.

 

Dette foreslo jeg for over 10 år siden, fikk med oss alle fylkenelagene i NJFF på vestlandet etter et møte i Bergen. Men når de ulike kom hjem så hadde denne bukkespare-fanatismen begynt å bre seg og alle unntatt Rogaland trakk seg, ellers kunne nok det gått igjennom hos DN dengang.

Link to comment
Share on other sites

At utmarka gror igjenn har blitt ett stort problem. Jeg har selv noe skog og har ikke sjans til å klare å holde den under kontroll. Å rydde skog i bratt og ulent terreng er en kjempejobb der tiden rett og slett ikke strekker til. Ser på terrenget rundt meg, at det i løpet av de 20-30 siste åra har blitt totalt forandra. Skal jeg jakte i utmarka må jeg helt opp under snaufjellet.

Link to comment
Share on other sites

Skogen blir tynna hvert år, men småbusker som einer og kratt vokser ukontrollert. Dette er pga at ingen driver med utmarksbeite lenger. Hadde vi kunnet sluppet endel geiter til skogs, hadde problemet vært borte.

 

Men om du innbiller deg at jeg og noen få karer til, klarer å rydde hjorteskogen som er flere km lang, og 500 meter bred x2, tror jeg du må stikke fingeren opp i r... Har da annet å drive med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerer på at du mener at der er så vanvittig mye hjort overalt, har du vært i hele Hordaland og sjekket? Man hører mest om de stedene der er mye dyr og veldig lite fra der hvor stammene er minimale.

 

Kloke mann, hvis du leser litt mellom linjene i innleggene mine, vil du finne et snev av ironi.

Jeg mener alvor i det jeg skriver, men jeg er ikke helt enig i alt som skjer med dagens hjorteforvaltning.

Jeg vet at skadeproblematikken, samt tilhørende grunneigare uten magemål, er den mest avgjørende faktoren i dagens hjorteforvaltning og kvotesetting.

Jeg vet om jegere som leier dyr hjortejakt i Hordaland. De siste årene har det vært en sterk økning i anntall løyver, samt skadedyrsløyver(som leies ut) i forkant (1.aug) av jakta i disse valdene. Resultatet har vært at de ikke klarer kvota lenger på grunn at det blir tatt ut for mange dyr før jakta. Hvem tjener mest på dette mon tro :roll:

Når det er sagt er det mangen bønder som har hjorteskade langt over smertegrensen, og som har sin fulle rett til å forlange reduksjon. :!:

Når det gjelder jakt til jul nordover, vet vi at Hordaland grenser til disse fylkene. Utviklingen i hjortebestanden samt økningen i anntall påkjørsler er lik for både Hordaland og fylkene med utvidet jakt. Det er således ikke noe grunn for at ikke jakta skal utvides i Hordaland også. Som du skriver kryr det ikke med dyr overalt i Hordaland. Men det gjør det ikke i sogn og fjordane heller, de geografiske og klimatiske forholdene er heller ikke noe godt argument når det gjelder at hjorten skal få fred senhøstes. :!:

Som vestlandsjeger skriver, tror jeg at jakt til jul er kommet for å bli der det nå er innført. Dette er faktorer som bør åpne for utvidet jakt i Hordaland også. Først når hjortebestanden er så redusert at inntektene med jaktutleie minskes kraftig, og at savnet etter en stor inntektsgivende hjortebestand kommer sigende. vil vi få en fornuftig forvaltning som ikke ser på hjorten som bare et skadedyr .

Inntil da tror jeg vi kan lage like regler for alle, og jakte med et felles mål om å redusere bestanden :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mjaa... utvidet jakt.. tar hensyn andre brukere...åssen da må eg spørre.

1.Hjortejakta og andre, småviltjakt skal allerede gå samtidig i teorien men dette er vel ikke tilfelle i noen deler av kommunen. Ikke nedenfor skogsgrensen hvertfall og fjellet blir ikke regnet som naturlig område for hjorten og blir ikke regnet med som tellende areal for vald.

2.Turgåere får som regel gå i ro men i enkelte daler har adgang vært sperret for turgåere i enkelte år.

3. Alle som jakter hjort ska ha tilgang til ettersøkshund! Ca 70% av fellingsløyvene er ettersøksavtalene dekket med ettersøkslag. Eg vil tippe at de 70% er i fare å miste ettersøksavtalene sine hvis jakta blir forlenget. Si meg hva er prisen din at du ska stå i beredskap 10 uker som dag og fare for at tiden blir forlenget til det dobbelte. Da trur eg at ettersøkslaget blir nedlagt. Eg vil understreke at dette er bare private betraktninger. Jaktresultatene tilsier heller noe annet. Da gjenstår det en alternativ og det går ut på at jegere får gjøre det som de ska nemlig jakte om de da må litt opp i liene og svette hvis det er problem med å skyte hjorten på bøen!

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikkje problemet med å starte bukkejakta f. eks 1 sept.

 

En replikk til C.E.A:

Det vil alltid være enkelte områder hvor det er mindre hjorter enn andre plasser. Dette veit vi går i berg og dalbaner ofte med fleire års mellomrom. Men som du selv sier, så vandrer hjorten over enorme områder, og da spesielt eldre bukker. Og eg er overbevist om at så lenge det er så stor populasjon av hjort generelt som det er i dag, så vil hjorten trekke til nye beite- og brunstplasser så lenge det er beitegrunnlag for det. Dette skjer når et området er "nedbeitet". Og natrulig nok vil man kunne sjå at enkelte områder kan få en brattare kurve i bestanden enn andre plasser med den forvaltingsplanen vi har i dag.

 

Derfor meiner eg at vi ikkje må være så redde for å ta større grep i forvaltinga. Målet er jo å få bestanden kraftigere ned om vi skal ha en sunn og produktiv stamme i landet. Og om nokre områder kjem til å merke en større nedgang av bestanden enn andre plasser, trur eg dette jevne seg ut etterhvert.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det trengs ikke ettersøkshund hvis det er sporsnø.

Hvis dere ikke får hundeavtale kan dere jakte de dagene det er snø.

Hvis jakta varer til jul, vil jeg tro det skal by seg mangen muligheter.

 

 

Ja etter all sunn fornuft er det vel slik, men etter lova skiller det vel ikkje mellom snø og barmark?

 

Står dette i noko som helst foreskrift?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve og snuse det opp.

Vi har nettopp hatt en case i kommunen, der lederen av viltnemda går ettersøk for kommunen (påkjørt vilt) uten hund når det er sporsnø.

Dette klaget ettersøksringen i kommunen på.

Det ble henvist til en forskrift der krav om hund bortfaller på sporsnø, og jeg mener jeg leste forskriften også.

Vedkommende er politi og jobber i SNO, så her blir det ikke utført noe lovbrudd her.

Link to comment
Share on other sites

Det ble henvist til en forskrift der krav om hund bortfaller på sporsnø

 

Dette medfører ikke riktighet. Det er ingen slik forskrift. Ei heller i unntaksbestemmelser, eller i kommentarer til forskrift, er noe slikt antydet.

Jeg har dobbelsjekket dette med DIRNAT, og de bekrefter at det ikke eksisterer et slikt unntakspunkt i forkriften.

 

Dermed - Kravet om ettersøkshund gjelder, selv på sporsnø.

Link to comment
Share on other sites

Dei som har søkt om utvida jakttid i Kvinnherad, ref link til artikkel i kvinnheringen, har fellingsprosent på over 100%. Kva agrument dei då har til å søkja om utvida jakt er ei gåte. Det kan umulig være for å klare å fylle kvoten. I 2009 hadde Hjortefoten jaktvald ein fellingprosent på 143,64%. I perioden 2006-2009 har dei fått tildelt tilsaman 220 fellingsløyver. Dei har i same perioden felt 226 dyr, dvs 6 meir enn tildelt. Alt dette ifølgje http://www.hjortevilt.no/Hjort/Jaktstatistikk/TildelteOgFelteDyr. Så står dei fram i avisa og vil ha utvida jakt for å klare å fylle kvoten! Forstå det den som vil. Åkrafjorden Jakt har og søkt om utvida jakttid og fått dette for nokre vald i Åkra. Dei skryt og av ein fellingsprosent på 98% for jaktåret 2009 på si eiga heimeside http://www.hjortejakt.info/nyheter.htm. Kva grunn har så dei for å søkja om utvida jakt? $$$ sansynlegvis.

Dette med fritak for krav om tilgang til godkjent ettersøkshund ved sporsnø høyres meget merkeleg ut, er ukjent for meg. Stemmer dette vil eg gjerne sjå kvar dette står. Står ingenting om unntak i *Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst' http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-007.html#23. Det er heller ikkje nemt i 'Viltloven' eller i Dirnat sin Veiledning til Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst frå april 2008

.pdf&contentdisposition=attachment]URL

PS. Bukkebrøl kom meg i forkjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Det ble henvist til en forskrift der krav om hund bortfaller på sporsnø

 

Dette medfører ikke riktighet. Det er ingen slik forskrift. Ei heller i unntaksbestemmelser, eller i kommentarer til forskrift, er noe slikt antydet.

Jeg har dobbelsjekket dette med DIRNAT, og de bekrefter at det ikke eksisterer et slikt unntakspunkt i forkriften.

 

Dermed - Kravet om ettersøkshund gjelder, selv på sporsnø.

 

Denne forskriften hadde vært artig å lese. :D

Ja, skulle det bli slik at mennesket fikk like god nese som hunden med en gang det ble snø.........

 

Å gå ettersøk er vel ikke bare å gå etter visuelle spor? Ser for meg påskutt dyr som drar avgårde sammen med flere andre dyr. Lite eller null blod å gå etter.....................

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at dagens jakttid er mer enn lang nok om man bare gidder å gå ut. Jeg har ofte tenkt på hvor glad jeg er at jakta er over etter 15. november når det mørkner i 3-4tiden på ettermiddagen og det er striregn, vått, grått og trist ute. Kanskje man kan gå ut med skikk 2 av 10dgr.

 

Får håpe møringer, sogninger og andre klarer å ta noen ekstra ladegrep tidlig på høsten. Det er vel nesten det samme hvilken retning de skyter, der står jo hjort i over alt slik det høres ut.

Jeg har nå jaktet hjort på Normøre i snart 30 år. For 30 år siden hadde vi en kvote i mitt område på 8- 10 dyr. De fleste stedene i jaktterenget hadde vi en sikt på 100-300 meter i skogen. Nå er underskogen grodd opp, og tidlig i sesongen har en mange steder en sikt på 10-15 meter. I småskog med gran er sikten neppe over 5 meter..... :roll: Tildelingen av hjort i samme område er nå nesten 3 ganger så stor. Det er mye hjort, men har du ikke en topp bikkje har du ikke en sjanse til å få frem dyr på post. Hjorten er ikke som elgen, hjorten rusler 40-50 meter i krattet, og venter til du har passert. Vi har tre elg på samme terreng, men ser nok 5-6 ganger så mye elg- enn hjort i skogen. Det sier kanskje litt, når antallet hjort i samme terreng antagligvis er det 10 ganger i forhold til elg........

Det vil gi dyrene i marka ro på senhøsten når de skal forberede seg på vinteren, andre naturbrukere som turgåere, småviltjegere og andre blir tatt hensyn til. Men kan få tatt ut morløse kalver og skrapdyr på en grei måte.

Vi har jakt til jul, og vi plukker ut de dyrene vi mener bør tas- i ro og mak. Og hverken dyrene eller jegerne blir stresset.

Turgåere og småviltjegerne er heller ikke noe problem.

Min konklusjon, jakt frem til jul er perfekt for alle parter- kanskje med ett unntak for ekteskapet.................... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at dagens jakttid er mer enn lang nok om man bare gidder å gå ut. Jeg har ofte tenkt på hvor glad jeg er at jakta er over etter 15. november når det mørkner i 3-4tiden på ettermiddagen og det er striregn, vått, grått og trist ute. Kanskje man kan gå ut med skikk 2 av 10dgr.

I Orkdal kommune i Sør-Trøndelag der jeg jakter, er jakttiden utivdet til 23.desember. Flere jegere i jaktfeltet mitt er aktive og har særdeles mange jaktdøgn fra 10.september til 15.november. Nå har vi da med utvidet jakttid fått muligheten til å jakte til 23.desember, som jeg mener er meget fornuftig. Problemet med hjorten i Orkdal kommune og tilliggende kommuner er at hjorten trekker. Og den trekker mye. Det store brunstområdet ligger i Grytdalen naturreservat, der det samles mange hundre hjort (Rolf Langvatn har tidligere uttalt et firesifret antall hjort). Hjorten starter trekket i slutten av august og da sier det seg selv at det er vanskelig å beskatte hjortestammen der den har sitt sommer- og vinterbeite.

 

Skal jeg gjette så har feltet "mitt" en sommerstamme på 25 til 50 hjort. Etter 20.september er det kanskje bare 4-8 igjen, om det i hele tatt er så mange. I gjennom oktober er det en og annen hjort som passerer, gjerne på vei fra Grytdalen til vinterbeite. Men "vår" vinterhjort kommer gjerne ikke før vi ser desember i kalenderen. Hvor mange det er, vet vi ikke. Men det er et bra antall. Det er hjort som vi ikke kan beskatte i den gamle ordinære jakttiden. Den blir beskattet på trekket, men der har du ikke kontroll på hvor hjorten "hører hjemme". Og det kan like gjerne være hjort fra Snillfjord kommune eller Meldal kommune, som "min" hjort.

 

Men nå har det seg slik at i Trøndelag kommer det gjerne snø og mye snø gjør hjortejakt særdeles vanskelig. Derfor har vi enda ikke lyktes etter 15.november. I år er det vel fullmåne om noen dager og da er det nok gode muligheter for at vi for første gang skyter hjort etter 15.november. Og vi ser problemstillingen med å forstyrre hjorten mye når den trenger tid til hvile og beiting. Men samtidlig må det være fornuftig å beskatte "vår" vinterbeitehjort. Og da er nok den beste muligheten i ro og mak på bøene. Som en tilleggsopplysning kan det nevnes at utmarkslaget ikke tillater skyting av voksen bukk etter 15.november.

 

Hadde vi fått anledning til å starte jakten 1.september kunne vi skutt mer av sommerhjorten. Og da kunne nok også jakten "vår" blitt avsluttet 15.november slik at hjorten kan få fullstendig ro. Problemet her er igjen om sommerhjorten og vinterhjorten vi har, er den samme. Merkeprosjektet tyder på at den ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon av merkeprosjektet på Nordmøre og Sør-trøndelag er at Ca halvparten av hjorten er trekkdyr og andre halvparten er stasjonære dyr. For å bli karakterisert som trekkdyr må hjorten trekke mer enn 5km. Det er litt større andel hanner som er trekkdyr enn hodyr. Trekket mellom vinter og sommerområder foregår fra midten av sept til først på oktober.

En annen litt interesant ting er at det ser ut til at ett trekkdyr alltid vil være det, mens ett stasjonært dyr alltid vill være det.

Ellers er det konkludert med at hannbukkene trekker bort fra morflokken ved 2,5 års alder. Noen av disse trekker veldig langt mens andre kun trekker mindre avstander for å finne nye leveområder å etablere seg på.

At det trekker dyr på desember har jeg aldri hørt om.

Link to comment
Share on other sites

Dette med utvida jakttid på hjort i desember tykkjer eg er merkeleg. Dersom ein ikkje klarer å fella kvoten dei over to månadene jakta varer, må noko vera gale. Anten er ein for lite på jakt, for dårleg leger eller det ikkje er nok dyr i terrenget. I fall det siste, bø ein heller redusera kvoten. Å ta opp argument som "morlause" kalvar og "skrapdyr" er berre ei billeg orsaking for å få jakta lengre.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Du har også eit par faktorer til der Linduvarri, enkelte har fordel av å bruke snø`en som hjelpemiddel, til å spore/kartelegge dyrene og få dyrene i forflyttning..

Enkelte har også områder, som er gjennomtrekks områder, eventuelt at det er veldig lite dyr tidlig om høsten, og at det kjem til fleire dyr utover. Då er det greitt å få utvida jakta, for å få kvotene fylt..

Link to comment
Share on other sites

Hos oss på nordmøre har vi jakt frem til jul. Og det er gunstig, særlig for de områdene som har mye trekkdyr. Disse trekkdyrene har en lei tendens til å bli stående utover vinteren, og forvolde stor skade på bl.a skog. Beiteskader er mere enn bare nedbeiting av gress - det gjelder i aller høyeste grad skog også.

 

Ellers har en årlige variasjoner, med tetthet av dyr tidlig i jakta. I år, har flere områder her omkring, hatt en relativ dårlig start på jakta i september, med mindre antall felt. Oktober ble bedre.

Link to comment
Share on other sites

510 Whisper: eg skyt nok min del vilt, men eg er sikkert ikkje flinkare enn andre som orkar halda på litt.

 

Mauser 68: eg er ikkje samd i at kvotane på død og liv må skytast. Spesielt ikkje om der ikkje er dyr i terrenget før nærare jul. Det fleste jegerar veit nok med seg sjølve at kvotane dei flesta stader er for høge. Det finns sjølvsagt unntak. Sjølv med "retta" avskytingsplanar vert det felt for mange store og vaksne dyr. Difor aukar menga mindre hjort, som sume yndar å definera som skrapdyr for igjen å få auka kvoten. Og kjem med mindre gode argument som at det ikkje er nok mat, og at det er grunnen til at hjorten vert mindre i storleik.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Dette med utvida jakttid på hjort i desember tykkjer eg er merkeleg. Dersom ein ikkje klarer å fella kvoten dei over to månadene jakta varer, må noko vera gale. Anten er ein for lite på jakt, for dårleg leger eller det ikkje er nok dyr i terrenget. I fall det siste, bø ein heller redusera kvoten. Å ta opp argument som "morlause" kalvar og "skrapdyr" er berre ei billeg orsaking for å få jakta lengre.

 

mvh Lindu

 

 

Jeg er selv motstander av forlenget jakt på hjort men har litt sansen for denne varianten hvor det kun er dyr som kommer inn på dyrket mark og beite som skal skytes. Det viser seg ofte at f.eks. enslige kalver beiter på innmark t.o.m. i dagslys senhøstes. Dette fordi de er lavest på rang og kun får fred til å beite slike plasser når de andre dyrene tygger drøy oppi liene. Det er også mye lettere å velge ut dyr på bøen selv i dårlig lys enn i marka, spesielt hvis alternativet er drivjakt.

Om dyrene blir skremt så vil de kun ha en kort flyktdistanse før de er i sikkerhet de aller fleste steder.

 

Så samlet sett så synes jeg der er mange ting som gjør at dette er en meget ryddig og grei jaktform på denne årstid, og selvsagt også i ordinær jaktid for den del.

Link to comment
Share on other sites

Det fleste jegerar veit nok med seg sjølve at kvotane dei flesta stader er for høge. Det finns sjølvsagt unntak. Sjølv med "retta" avskytingsplanar vert det felt for mange store og vaksne dyr. Difor aukar menga mindre hjort, som sume yndar å definera som skrapdyr for igjen å få auka kvoten. Og kjem med mindre gode argument som at det ikkje er nok mat, og at det er grunnen til at hjorten vert mindre i storleik.

 

mvh Lindu

 

Tror du er inne på noe vesentlig her :!:

Jeg er selv forman i et storvald hvor vi selv har satt som mål og skyte minst 50% ungdyr og kalv.

I år kommer vi skjeivt ut igjen, det samme gjorde vi i fjor. Det blir skutt for mangen voksene dyr, både på bukkesiden og for voksen kolle. Grunnen til dette er at det ikke er så mye hjort at en kan velge og vrake lenger, sammtidig som en skal få dette til å stemme både med bestandsplanen å fylle kvota. Dette tror jeg går igjen andre plasser også.

Så å bare skylde på at bestanden er så stor at dyrene blir mindre og mindre tror jeg er å lure seg selv.

Det blir nå beskattet hjort vinterstid på plasser det ikke har hvert vanlig å jakte hardt. Dette kan være særskilte oppholdsommråder for hjort i vinterhalvåret. Dette kommer til å få konsekvenser for bestanden, bare vent å se.

Jeg er selv ikke noe stor tilhenger av å forlenge hjortejakta. og jeg synes det er vel mye hysteri rundt den enorme hjortestammen. Men når det først jaktes til jul i 80% av hele hjorte Norge kan jakttiden like godt utvides permanent for hele landet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei eg er einig i det Linduvarri, at ein på død og liv ikkje må skyta kvotane enkelte plassar. Men for meg so virkar det som at det ikkje er diffrensiering eller samarbeid på fleire jaktfelt, sånn at dei som ligg i gjennomtrekksvald, eller vald der det er dyr gjerne seint på hausten, ikkje får dyra sine felt.. Har eit par naboterreng som slit kvart einaste år med det der...

Link to comment
Share on other sites

Ser at det kan vera ei utfordring, ja, Mauser 68. Og at ein burde samarbeida meir over valdgrensene. Men alle kan ikkje skyta like mykje hjort, meiner no eg, sjølv om dei skogkledde areala er like. Blir spanande å sjå i Vossetraktene i år, om fellinga er like høg som i fjor på vel 600 dyr om eg hugsar rett. Det skal vera kring 1500-2000 dyr att etter jakta for å skapa ein slik tilvekst. Og så mykje hjort trur eg ikkje det er på Voss eingong. Som og har gode og dårlege vald, som dei fleste andre kommuner.

 

Ha ein fin kveld.

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Eg syns det er utelukkande positivt med utvida jakt. Det utvidar handlingsrommet til grunneigarar og jegerar, slik at det er meir opp til grunneigarane og jegerane korleis ein vil løyse dette. Det er ikkje sånn at ein MÅ jakte til 23 des sjølv om jakta varar so lenge. Det er heller ikkje sånn at ein MÅ fylle kvoten dersom ein anser det for å ikkje vere hensiktsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...