Jump to content

Forsvarets nye Blyfriammo


frode73

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Prøver igjen siden "ingen" vil svare på dette: Deler virkelig forsvaret ut ammo som ansatte kan bruke i sine private våpen? For hvis ikke er det jo kun forsvarets egne løp som slites av denne ammoen, og da er vel også kostnadene knyttet til slitasje forsvarets problem?

Link to comment
Share on other sites

Prøver igjen siden "ingen" vil svare på dette: Deler virkelig forsvaret ut ammo som ansatte kan bruke i sine private våpen? For hvis ikke er det jo kun forsvarets egne løp som slites av denne ammoen, og da er vel også kostnadene knyttet til slitasje forsvarets problem?

 

Nei, de deler ikke ut ammunisjon til bruk i egne sivile våpen. Problematikken med at ting blir slitt en del fortere med bruk av ny "miljøamm" har vært tatt opp mange ganger, men til ingen nytte. Det finnes nok mg piper til at man kan skyte en del med blyfritt før det er tomt for piper. Ag er på vei ut og det finnes nok av de til at man kan kaste de hver gang de går i stykker. Kort sagt kan man vel si det igjen, "miljøamm" er noe dritt og burde ikke vært innført. Da folket i affa fremdeles brukte ag ble det sendt ned "miljøamm", denne ble etter kort tid byttet ut med god gammel NM60 siden man ikke kan bruke amm man ikke kan stole på i strid. En av gutta som har sittet leeenge i systemet med amm hadde fått fler avviksmeldinger på et halvt år med 7,62 miljø enn det ble laget på NM60 på 30 år.

Link to comment
Share on other sites

Prøver igjen siden "ingen" vil svare på dette: Deler virkelig forsvaret ut ammo som ansatte kan bruke i sine private våpen? For hvis ikke er det jo kun forsvarets egne løp som slites av denne ammoen, og da er vel også kostnadene knyttet til slitasje forsvarets problem?

Du har et poeng her ;)

Link to comment
Share on other sites

Husker når jeg var inne i forsvaret for et par år siden. da brukte vi den nye miljøammoen og da var det faktisk et problem i mp5 at kula satte seg fast i løpet, tro det eller ei :roll: . Så befalet var meget nærvøs på det. Var faktisk så ille at det sendte en hel lott (50 000 skudd ) tilbake til fabriken da dette skjedde under skyteuka vi hadde. Men om dette er et problem på 7,62 også vet jeg ikke men tror ikke jeg hadde prøvd for og finne det ut

Link to comment
Share on other sites

[...]Skyter du i NROF med private våpen, er miljøammoen ett problem. :wink:

Men NROF er vel ikke særlig aktive innen jaktfelt og oppskyting til storvilt :wink:

 

For jeg tror en del av disse trådene om "miljøammo" egentlig burde hatt tittelen: "jeg har stjælt ammo i forcen og nå lurer jeg på om den sliter ut rifla mi"...

Link to comment
Share on other sites

Husker når jeg var inne i forsvaret for et par år siden. da brukte vi den nye miljøammoen og da var det faktisk et problem i mp5 at kula satte seg fast i løpet, tro det eller ei :roll: . Så befalet var meget nærvøs på det. Var faktisk så ille at det sendte en hel lott (50 000 skudd ) tilbake til fabriken da dette skjedde under skyteuka vi hadde. Men om dette er et problem på 7,62 også vet jeg ikke men tror ikke jeg hadde prøvd for og finne det ut

 

Hehe, kan bekrefte dette med at kula setter seg fast i løpet på 9mm ammo.

Skjedde to ganger under en konkurranse at kula satt fast i løpet. Når dette skjer to ganger før en får skutt opp en pakke på 50 skudd, da vil ikke jeg dra i krigen med den ammoen ihvertfall.....

Link to comment
Share on other sites

Men NROF er vel ikke særlig aktive innen jaktfelt og oppskyting til storvilt :wink:

 

For jeg tror en del av disse trådene om "miljøammo" egentlig burde hatt tittelen: "jeg har stjælt ammo i forcen og nå lurer jeg på om den sliter ut rifla mi"...

Når ble det forbudt for befal/tjenestemenn å ikke inneha/erverve seg private våpen som man kan skyte NROF/HVPF -program med :?:

§ 14. Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal

Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for

a) yrkesbefal og avdelingsbefal, jf. lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret § 3,

b) ansatte i politiet med politimyndighet og som har tilfredsstillende våpenkyndighet, eller

c) politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.

Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20090625-0904.html#14

 

 

3.6.6 Erverv av halvautomatiske skytevåpen til medlemmer av Heimevernets pistol og

feltskyteklubb (HVPF)

Direktoratet er kjent med at Heimeververnets pistol og feltskyteklubb (HVPF) har program

for skyting med halvautomatiske geværer i kaliber 7,62 X 51 NATO med magasinkapasitet

på minst 20 patroner. Justisdepartementet har i tidligere rundskriv (G-128/84 av 20. juli

1984 vedrørende HVPF, som har et nært samarbeid med Heimevernet, gitt tillatelse til at

medlemmer av nevnte organisasjon kan erverve våpen i cal 7,62 x 51 (NATO) som er

godkjent til bruk HVPF.

Denne dispensasjonen forutsettes videreført for medlemmer av HVPF.

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_798.pdf

Link to comment
Share on other sites

NROF/HVPF -program
Nå dreier vel denne tråden seg om
oppskyting til Storvilt og jaktfelt

 

8)

 

Nja - siden vi først har havnet på dette kjøret, er førstepostens eksemplifisering angitt som

på eks oppskyting til Storvilt og jaktfelt?
, hvorav utledes at annen, sivil bruk ikke utelukkes... :wink::lol:
Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at det er verre å levere tilbake 200 skudd, fremfor å "skyte" de opp i forsvaret. Så om det er en person med ei .308 rifle hjemme, er det vel ingen skandale om disse patronene havner hos han, så lenge man er sikker på at de skuddene havner gjennom ei skive på skytebanen.

 

Til syvende å sist så tjener kongeriket på at folk har våpen og ammunisjon hjemme hos seg, er jo i bunn og grunn derfor DFS eksisterer. Med tanke på en eventuell krigssituasjon her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Ansatte i forsvaret og befal i hv kan faktisk kjøpe et gitt antall skudd årlig fra FLO.

Har selv kjøpt mye fin .45 ammo opp gjennom årene på denne måten.

Personell som skyter militære konkuranser kan også søke om og få tildelt ammo fra egen avdeling.

 

NROF får også tildelinger av denne typen ammo som deres medlemmer bruker i egne og forsvarets våpen.

Så og påstå at eneste måten og tilegne seg denne typen ammo er ved tyveri er altså sprøyt.

Link to comment
Share on other sites

Herregud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Stjælt ammo?

Hva faen har det med noe som helst å gjøre? Ingen andre her inne som noensinne har skutt noen skudd som var "på tilbud"?

Svar mannen på det han spør om! For alt vi vet kan det kanskje dreie seg om et stjælet våpen også?

Skal vi anmelde ham for tyveri mens vi likevel er igang! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det forsvinner mye spennende fra forsvaret. Men etter min erfaring, er RA/NAMMO-patronene i .308 (7,62x51) kun til militær bruk. Det finnes ikke presisjon i de. Og hvis du er virkelig heldig; så ender du opp med masse klikk også! Eller, hvis det sniker seg med en hylse i kassa di når du skal lade om; så ryker du nåla i pressa di!

 

Derfor, skal forsvaret få beholde sin dyrbare lagringsammo - iallefall så lenge jeg bryr meg.

 

Ja, jeg har vært befal jeg også -> Men jeg var ikke en av dem som leide leilighet i tromsø de siste månedene, og kjørte 200 mil for å transportere 20 000 skarpe skudd hjem.

Link to comment
Share on other sites

den norske ball ammoen er faktisk ganske treffsikker, men miljøammoen tror jeg ikke jeg skal lete etter tilbud på engang. bruker du lee dier så slipper du problemet med å knekke hette utpresser nåla og med en litt kraftigere slagfjær kan man fjerne klikk fra listen også

Link to comment
Share on other sites

Noen her med brukserfaringer med miljøammo i ag3,mp5 og p80?

 

Tenker da på levetiden på ei pipe før den er skutt ut med denne fantastiske nyvinningen på ammofronten :twisted:

 

Er selv NROF medlem og har jo hørt diverse feltrykter som att p80 er brukt opp etter 1000 skudd, låseruller som renner som grus ut av ag3/mp5 osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har sett litt på denne blyfrie varianten av 7,62x51

Den har en lengre kule enn blyvarianten, målte med skyvelære til 3,25cm mot 2,86 på den gamle

Settedybden ble målt til ca.1,30cm mot 0,86 på den gamle

Veide 3 kuler til: 138,6 grain, 138,5 og 138,5 mot 145,7 - 145,4 og 145,5 (gammel)

Lengden på ferdig patron var lik på begge, (med og uten bly)

Kruttvekten på blyfri ble målt til 42,2 grain på 3 patroner

Total patronvekt ble målt til: 177,0 grain - 177,6 og 177,5 mot 177,0 - 178,5 - 175,8 (gammel)

 

Her ser en forskjellen i lengden:

bilde1.JPG

 

Ble litt nyskjerrig på denne stålkulen og fjernet mantelen på en.

Slik ser den ut inni:

bilde2.JPG

 

bilde3.JPG

 

bilde4.JPG

 

Den pussige stålkulen er delt slik at spissen sitter løst på kroppen. Eneste grunnen til

dette må være at det skaper mindre rikosjett...?

Fant også ut at mantelen er i messing.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at kjernen er delt i 7.62 og 5.56 prosjektilet, er vel for å unngå å bli betegnet for å være panserbrytene.

 

Prøv samme eksperiment med 9mm prosjektil, da vil du finne ut at mantelen er magnetisk, men det er ikke kjerna.

 

Har ikke selv kronograftert disse patronene, men tror de er ladet kraftigere for å få samme rekkevidde som blyammoen. Når jeg prøvde blyfri i min USP i NROF, måtte jeg sikte nede i 4'er på 25 meter skive, for å treffe i senter, og de første lottene hadde hull i tennhetta etter å ha blitt skutt. Disse lott'ene ble forøvrig sperret etter en stund.

 

Når det gjelder MG-3, så har jeg forstått det slik at de sparer all blyammo til MG-skyting.

 

Kort oppsummert, ville jeg ikke anbefale å skyte denne ammoen i private våpen. Og den som har besluttet å fortsette med denne ammoen, burde vært tiltalt for landssvik.

Link to comment
Share on other sites

Båndet blyfri ammo blir så langt brukt i mg, vanlig NM60 blir destruert i mengder :evil: .

I MG-3 med H&K piper er det skyteforbud med blyfri, men ikke i MG-3 med gamle

rheinmetall piper.

 

psg-1

Og den som har besluttet å fortsette med denne ammoen, burde vært tiltalt for landssvik.

+1

Link to comment
Share on other sites

Båndet blyfri ammo blir så langt brukt i mg, vanlig NM60 blir destruert i mengder :evil: .

I MG-3 med H&K piper er det skyteforbud med blyfri, men ikke i MG-3 med gamle

rheinmetall piper.

 

psg-1

Og den som har besluttet å fortsette med denne ammoen, burde vært tiltalt for landssvik.

+1

 

Hva er problemet med blyfri kontra bly?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at den nye miljø ammoen gjør noe særlig skade på riflene til de skytterene sommbare skyter sine 30 skudd i året + 5 (+5(+5)) jaktammo skudde. over en 20 års periode vil dette bli 600 skudd. Tror de fleste jaktrifler med løp vil tåle en slik slitasje.

Hvis man derimot skyter flere hundre skudd med slik ammo kan eg se farene med stor slitasje og utskutte løp.

Problemet er vel for mange jegere at de ikke vet forskjellen på utskutte løp med dårlig presisjon, og jegerer med dårlig trenings og skytegrunnlag, med deretter dårlig presisjon. :roll::wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prøvde stålammunisjonen for første gang her forleden, tok noen magasin på flerskudd med ag3. Det som jeg merket var at det var forferdelig lite rekyl med denne ammunisjonen. Tomhylsene ble så vidt kastet ut, og rekylen var som en mp5. Merkelige greier. Presisjonen gidda jeg ikke å prøve, men blir spennende å se når jeg får sjekket dette.

Link to comment
Share on other sites

Det meste av den kritikken som er kommet mot forsvarets miljøammo er tøv.

7.62 og 5,56 ammo sliter ikke nevneverdig mer på våpenet enn hvilken som helst annen ammo.

På grunn av stålkjernen gir den overtrykk i polygonriflede løp, kulen blir for torsjonsstiv.

9 mm ammo har plettert stålmantel, og sliter mer enn tambakmantlede kuler. Løpet på en P-80 tåler mer enn 20 000 skudd uten at presisjonen blir særlig redusert.

Presisjon på 7,62 og 5,56 er overaskende bra, mye bedre enn forsvarets krav, men den er enda ikke like god som NM 60.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde min første klikk med ag3 på siste Nrof stevne. Og det var med denne fantastiske nyvinningen på ammunisjonsfronten.

Har også opplevd en del klikk på god gammel nm60 når jeg har vert på banen med egen avdeling.

 

Er det ingen oppegående mennesker som har tatt høyde for funksjoneringsfeil når man bytter om på tennstempler uten å kontrollere slaglengde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd forkiling pga løs tennhette i mekanismen på AG3 med miljøammo. Har og funnet hylser hvor tennhetta var på veg ut av hylsa under "hylseplukk" etter AG skyting.

I tillegg har jeg hørt om folk som slet med tunge hevearmsløft med NM149 med miljøammo, noe den aktuelle børsa ikke hadde med NM60. Når man da legger til dårligere presisjon, og det faktum at et 10-talls paller med miljøammunisjon ble kassert i arghanistan for 3 år siden, så er ikke mitt inntrykk utelukkende positivt.

Link to comment
Share on other sites

Heimevernet i område hadde i fjor øvelse og de drev skytetrening med denne nye miljø-ammunisjonen. Var snø og en stor del av prosjektilene ble bremset kraftig ned i snøen og åpenbart seg når våren kom. La merke til at ca 20 % manglet en del av bakstykket på prosjektilet slik at kjernen ble blottlagt.

 

Etter øvelsen utførte skytterlaget, som driver banen, vedlikehold på skiveanlegget. De bruker elektroniske skiver. De klagde på at det var en del skudd som hadde gått inn på tvers. Det var avlange hull. Vil tror at man får en veldig dårlig fly-egenskap hvis en del av mantelen rives av.

 

pic1.jpg

 

Min teori er at med vanlig blyammo, vil kule forme seg litt etter rillene. Når det gjelder miljø-ammoen, er denne hard, samt at kjernen er 2-delt. Dette fører til at den bakerste kjernen blir dradd bakover og sprenger kappen helt bakerst.

 

Jeg har skutt en del med miljø-ammo i min AG3 og for min del er det vel kanskje brukeren som er begrensningen. :)

Får noen slengere, men det gjorde jeg med bly også.

 

Har en kamerat som skyter med en Bushmaster V-Match. Prøvde denne ammoen i benk og treffene varierte 15 cm på 100 meter. I min målestokk er ikke dette godt nok.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sist NROF skyting var det en som brukte en Bushmaster og 5,56 miljøammo.

Kulene slo inn på tvers i skiva på 15-20m.

Testet så tre skudd på 100m spredningen var ca 25-30cm.

 

Dette var med en ny lot som vi ikke har brukt før. 07-CG-08

 

Tidligere har vi brukt 01-CG-08, den har det ikke vært problemer med.

Og presisjonen har vært bra.

 

Kan det være at mantelen er dårligere på den ene loten?

Link to comment
Share on other sites

Det meste av den kritikken som er kommet mot forsvarets miljøammo er tøv.

Om at ammo går dårlig plomberer / lager skuddbuler på piper, blokkerer avtrekkermekanisme knekker låsepinner for låsebolter og sliter generelt på våpnene ikke er av betydning, da er du på nett.

 

Jeg for min del ønsker meg mest mulig presis og driftsikker ammo uansett hvilke våpen jeg benytter meg av i utførelse av oppdrag.

At den blyfrie ammoen tilfredstiller forsvarets krav til presisjon er en sannhet med store modifikasjoner.

Et paradoks er at når oppdragsgiver mener at oppdraget krever presis og driftsikker ammo i 7,62 da leverer de Lapua ammo, i 9mm utleveres det GFL. ammo og i 5,56 WCC ammo.

Dette er jo merkelig om denne blyfrie ammoen er i nærheten av og være brukbar.

Ett positivt unntak er MP-7 der har jeg aldrig hatt en eneste klikk eller jam noen gang, men der har jo ikke Svenskene produsert ammoen vi bruker. Men derimot får vi Tysk britisk eller Italiensk ammunisjon til dette våpnet, så bra ammo er og få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen oppegående mennesker som har tatt høyde for funksjoneringsfeil når man bytter om på tennstempler uten å kontrollere slaglengde?

 

Slagstiften på AG-3 er ikke tilpasset det enkelte våpen, med andre ord de skal alle ha samme mål.

 

Rene klikk med NM 60 i TK 1 og 2 er veldig skjelden i godt vedlikeholdte våpen, tror jeg har opplevd under 10 stk. iløpet av mine år i systemet.

Da mener jeg klikk som ikke kan tilskrives annet en ammoen.

I AG-3 er den vanligste grunnen til klikk ufulstendig ladegrep, som kan skyldes dårlig renhold og feilbruk.

Link to comment
Share on other sites

NM 149, det virker som miljøammunisjonen er skyld i alt som går galt i verden, fra dårlig vær til at melken surner i kjøleskapet. Så enkelt er det ikke.

 

Jeg har ikke påstått at miljøammunisjonen er verdens beste ammunisjon, det jeg har skrevet er at det meste av kritikken av miljøammoen er tøv. At ammunisjonen er både dyrere og dårligere enn f.eks NM 60 er et faktum, men den tilfredstiller de kravene som er stilt, og da har produsenten gjort jobben sin.

 

Du lister flere forhold som du mener skyldes miljøammo, kan du være spesifikk og oppgi hvilke ammunisjonstyper som du mener er beheftet med hvilke feil? Da blir det litt lettere å diskutere fakta.

 

Til de som ikke får presisjon med miljøammo, 5,56 kulene med stålkjerne blir lange, og krever krapp riflestigning. Det kan føre til at enkelte våpen ikke stabiliserer kulene godt. Jeg har prøvd endel lotter i ulike våpen, og stort sett alle samler innenfor 3-4 cm på 100 m med ett av våpene.

Link to comment
Share on other sites

7;62x51 blyfri: Gruppene på 100m er gjennomsnittlig doblet kontra NM-60.

Anndelen klikk som skyldes ammo er ekstremt mye høyere kontra NM-60.

Tennhetter som frigjøres fra hylsen under veksling og legger seg i våpnets avtrekkermek er ekstremt mye høyere

kontra NM-60.

Har også opplevd at prosjektilet ikke forlater løpet men våpnet veksler, resultat skuddbule og skremt soldat.

Økt slitasje på piper dvs., at våpen / piper mister presisjon tidligere en før med NM-60.

 

 

9x19mm: Redusert presisjon

Anndelen klikk som skyldes ammo er vesentlig høyere kontra FFV / IMI / GFL / WCC og LC.

Prosjektiler som setter seg i løpet både på Pistol og MP. resultat skuddbule og skremt soldat.

Anndelen låseplater som ryker slik at låserullene faller ut av sluttstykket når man tar det ut fra glidekassen

har økt enormt.

Økt slitasje på piper dvs., at våpen / piper mister presisjon tidligere en før.

 

5;56x45 Erfaringene mine med denne er begrenset da vi stort sett har fått ammo fra andre leverandører en

Nammo Vanäsverken AB.

Men redusert presisjon og prosjektiler fast i piper er også selverfart med denne blyfrie ammoen.

 

At man leverer slikt verktøy til slik bruk er forkastelig, så lenge det finnes alternativer.

Bare det at man ved utførelse av oppdrag vet at man muligens vil miste primærbevepningen pga.

at oppdragsgiver kjøper inn sekunda ammo, fører ikke til økt sikkerhetsfølelse.

Det vitner også om en HMS politikk som vi vel ikke ønsker og være bekjent av.

 

Jeg kan ikke erindre at jeg har bebreidet den blyfrie ammo med noen av våre verdensproblemer, mulig jeg burde tilføre forlengelse av konflikter der vi deltar på denne ammoen. Om våre soldater treffer bedre pga. bedre ammo vil våre motstandere miste personell og motivasjon tidligere. 8)

 

Angående vær så er jeg av den oppfattning at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær.

 

Sur melk kommer jeg heller ikke i farten på hvordan jeg skal få skyldt på blyfri ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...