Jump to content

livsfarlige dempere


chopper

Recommended Posts

  • Replies 251
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ble laget en liten serie (under 10 stk) med det som viste seg å ha feil varmebehandling, hvilket medfører at demperen ikke tåler magnumkalibre spesielt godt.

 

Alle disse skal være sendt oss i retur, men da tydeligvis med unntak av 3 stk som ble sendt Jaktdepotet i sin tid.

 

Iflg. våre beregninger da har alle disse 3 nå røket og vi har da ingen betenkeligheter med å anbefale videre bruk av øvrige CMM-6 Steel eller øvrige modeller. Skulle du ha kjøpt en CMM-6 Steel fra Jaktdepotet og føler deg utrygg så ta direkte kontakt med..........

 

+1 som muligens ble sendt en skribent.... da skulle det være 6 igjen da.... etter "beregningene"

 

Det jeg stusser litt over, er at disse demperne ikke er merket med serienr. og/eller produksjonsdato.

Dette hadde gjort sporing av dempere ved evt feil mye enklere.

Merkeutstyret er heller ingen veldig stor investering.

Link to comment
Share on other sites

Informasjonen på produsentens hjemmeside og som har gått ut til forhandlere i brevsform hevdes det at tilbakekallelsen av CMM 6 ståldempere gjelder et lite antall dempere med lakkert mattsvart overflate(duracoat).

 

Dessverre er det slik at 2 av demperene som ble sprengt av en 300Wby med full løpslengde og til den nevnte skribenten ikke tilhører denne kategorien. Demperne det er her er snakk om er matt brunerte og tilhører følgelig ikke de som skal være berørt av den eksperimentelle varmebehandlingen.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å bli noe bekymret, hva slags CMM6 er det egentlig jeg har?

 

Fargen er grå aktig med ett skinn av tusenvis av små "diamanter" under sterkt lys. Smøres den inn med olje, blir den svart (virker som den "trekker" til seg oljen).

 

Kansje best å ta i mot tilbudet og bytte til ny?

 

Bilde av min demper, og fargen på bildet er ganske så nære virkligheten.

normal_100_1058.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser og høres ut som om CMM6 demperen din er parkerisert Vingemutteren.

 

For meg ser det ut som om CMM6 demperene er laget i noe som ligner på automatstål av en eller annen variant. Automatstål er gjerne legert med bly og svovel for at stålet skal bli mykt og kortsponet. Om dette er en god egenskap for en lyddemper er jeg ikke overbevist om da stålet også blir sprøere. CMM6 demperen har heller ikke særlig stort volum til demper å være.

 

Ut fra den informasjonen som kommer frem i tråden, ser det ut som om det er en gjenganger at magnumrifler sprenger CMM6en. Jeg tror jeg ville vært litt forsiktig med å bruke denne demperen på ei rifle som har høyt munningstrykk.

 

Selv synes jeg det er litt dumt at ikke A-tec ønsker å redegjøre for produktene sine her på Kammeret. Det hadde vært oppklarende å fått en mere teknisk forklaring på hvorfor noen av demperene eksploderer, enn en haug med spekulasjoner (inkludert min egen om at demperen er laget i automatstål).

Det hadde også vært greit å fått en god produktbeskrivelse, som f.eks sier noe om hva demperen er laget av og hvordan.

 

For å belyse en annen sak. I mitt hode høres det veldig merkelig ut at demperene skal varmebehandles. Hvorfor skal man gjøre det på et dreid CNC maskinert produkt? At man kansje prøver et annet emne med en annen stållegering som har en annen varmebehandlig ferdig fra leverandøren (f.eks seigherdet), greit. Men å varmebehandle et ferdig maskinert produkt? Det er ikke helt lett å forstå hva A-tec mener når han sier varmebehandling. Som sagt jeg savner en god teknisk forklaring som går annt å bli klok på.

 

Nå vil jeg også påpeke at det å bruke en lyddemper er generelt å legge til en ekstra risikofaktor uansett merke. Det er et ekstra ledd hvor noe kan gå galt og krever ekstra oppmerksomhet i forhold til sikkerhet. Kansje burde man, som Høggern påpeker, være mere forsiktig med bruk av dempere på en skytebane full av folk.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, er det produsentens ansvar å forsikkre seg om at produkter som skal tåle trykk. Faktisk gjør så, og at produktene er klart merket med hva de skal tåle. Samt serienr.

 

Ingen ville selge en låsekasse som ikke var garantert å tåle trykk testing, langt over normal bruk til kunde. Det samme kravet er det selvfølgelig naturlig å stille, til enhver våpendel som utsettes for trykk i ett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Er på prinsipielt grunnlag enig med deg Vingemutteren. Men jeg er ikke sikker på at det finnes et slik regelverk i Norge. Vet at i Tyskland er det slik at alle våpen skal trykktestes, både når de er nyprodusert og når de har blitt tuklet med. Lyddempere aner jeg ingenting om.

 

I Norge har vi ikke noe regelverk, som jeg har fått med meg, som regulerer produksjon og salg av lyddempere. Det er kansje en ulempe for forbrukeren nå når dette produktet er blitt allemanseie. Men jeg er redd vi kommer til å få Amerikanske priser på lyddempere om et slikt regelverk hadde blitt innført. Da hadde elektroniske øreplugger til 8-10 000 plutselig blitt populær tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Varmebehandling er nevnt tidligere, det er ikke uvanlig med varmebehandling for å fjerne spenninger i materiale, etter maskinering. Det finnes materialer som viser helt tydelige tegn på "slitasje", før de ryker. Dersom en benytter den type materiale, så får en en visuell indikering (leses som deformasjon...) på at noe ikke stemmer. Om en leverandør velger å bruke høyfaste materialer med lav forskjell mellom flyt/ bruddgrense, så bør det være et særdeles godt kalkulert valg (sier ikke at det er gjort her, da jeg ikke vet noe). En "resammenstilling" av dempere med feil, kan gi et inntrykk av om det er sprøbrudd vi snakker om. Ellers, så er det mange som mener at det å benytte "sofistikerte" materialer på utstyr som kan utsettes for trykk kan være litt vågalt. Igjen; jeg vet ikke noe om materialet/ herding/ varmebehandling eller antatte mekaniske egenskaper på ferdig produkt.

 

Det jeg savner er info om løpslengde, kaliber og ammo (lading).... Dersom det har sneket seg inn en (bevisst eller ubevisst) kultur med å lade/ korte ned løp, slik at kruttgasser brenner av inne i demperen, så er det vel en ganske bøs parameter som demperprodusent ikke kan lastes for?

Link to comment
Share on other sites

sandman1 sier:

Varmebehandling er nevnt tidligere, det er ikke uvanlig med varmebehandling for å fjerne spenninger i materiale, etter maskinering.

 

Må bare spørre. Har du noen gang hatt eller sett behov for å varmebehandle ("speningsutgløde") små dreide deler på størrelse med delene i en A-tec demper? For jeg har definitift aldri sett et slik behov. Skjønner ikke helt hvorfor man snakker om dette. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne hvorfor A-tec skulle finne på noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Varmebehandling er nevnt tidligere, det er ikke uvanlig med varmebehandling for å fjerne spenninger i materiale, etter maskinering.

Jeg har en del erfaring innen dette faget og har som Bly store problemer med å se hvilke deler man gjør slikt med, dette er første gangen jeg hører om det,

pasninger osv går vanligvis til helvete om ikke herding o.l utføres i vakum. Tror noen eksempler hadde hjulpet meg litt, men jeg tviler...opplys meg!

Link to comment
Share on other sites

Hydraulikkventiler for subsea bruk er et eksempel....

Men siste tilpasning/ "maskinering" er som regel etter siste varmebehandling.. Når det gjelder vakum og sveising/ varmebehandling, så har (hadde?) vi jo IFE, de er vel rimelig vasse på endel plundrete sveising, uten å endre (eller minimal endring) på toleranser før/ etter... Kan liksom ikke helt se det behovet for den typen toleranser på en demper?

Men hard maskinering, kan gi en sprøere struktur på endel materialer.

 

Men ingen som har tatt seg bryet, fremdeles med å få sjekket opp: kaliber, løpslengde, ammo etc...?

 

forslag til oppsett:

 

Dato hendelse:

Hendelse beskrivelse: ("fremkast" komplett demper/ sprengning, deler i retur/ personskade)

Våpentype:

Kaliber:

Løpslengde original:

Løpslengde på dato:

Ammunisjon:

Kruttmengde/ type:

Kule:

Demper produsent:

Demper type:

Demper materiale:

Demper serienummer/ produksjonsdato:

 

Uten en nogenlunde objektiv/nøyaktig innsamling av data, så vil alt bare være rimelige unyttige spekulasjoner... :?

Virker på meg som at noen har allerede bestemt seg? Eller er bare jeg også forutinntatt? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Er dette noe du vet eller tror?

 

Jeg prata med jaktdepotet i går per telefon, og de sa da at de hadde sluttet å selge dempere produsert av A-TEC fordi flere av de hadde eksplodert. Det var iallefall det de sa.

De anbefalte meg BR-Refleks T-8.

 

 

unquote:

 

Det skal i verste fall kun ett tilfelle av personskade med dødelig utfall pga eksploderende demper, da kan man risikere at de blir forbudt ved forskrift.

 

Jeg finner det iallefall pussig at lyddempere ikke er trykktestet. Har iallefall ikke sett noe dokumentasjon på det.

En fremgangsmåte hadde jo vært å satt en gummipropp eller noe passende i demperens ende, og avfyrt en testpatron. Det skulle jo gå an å lage ett testapparat av ei gammel rifle, og setter hele opplegget i en pansret boks og avfyre via lang hyssing.

Link to comment
Share on other sites

En fremgangsmåte hadde jo vært å satt en gummipropp eller noe passende i demperens ende, og avfyrt en testpatron. Det skulle jo gå an å lage ett testapparat av ei gammel rifle, og setter hele opplegget i en pansret boks og avfyre via lang hyssing.

Kanskje en skal begynne å avfyre gevær og hagler med gummipropp i enden av pipa også?

Link to comment
Share on other sites

En fremgangsmåte hadde jo vært å satt en gummipropp eller noe passende i demperens ende, og avfyrt en testpatron. Det skulle jo gå an å lage ett testapparat av ei gammel rifle, og setter hele opplegget i en pansret boks og avfyre via lang hyssing.

Kanskje en skal begynne å avfyre gevær og hagler med gummipropp i enden av pipa også?

 

Vel, alle ny-konstruerte rifler og hagler blir jo trykkskutt, så dette gjøres jo, om på en litt annen måte.

Link to comment
Share on other sites

Jau, er også enig i at det hadde vært fint med en måte å lage en trykkstandard for lyddempere. Et problem er jo at det er enorme forskjeller i munningstrykk for mellom f.eks en 338 federal med 50 cm løp og en 338 lapua magnum med 50 cm løp. Jeg synes Hveem sitt forslag var i overkant lettvint, derav min kommentar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det stemmer at Jaktdepotet (Pr telefon) sier at de har sluttet med A-Tec fordi flere av de hadde eksplodert, så kan de gå planken og hoppe i havet for min del, for det tok meg tre telefonsamtaler og saken fikk en helt annen vei enn den som er skrevet ned her.

 

En ting er å avslutte et samarbeid, langt verre blir det dersom sluttpakka inneholder en svertekampanje og enda verre blir det når en av skandinavias rekordholder i demperflyging er kommet med på laget og utviklet en mer **flygedyktig modell (**ment som ironi fra min side) og langt verre blir det at Jaktdepotet forsatt skal selge dempere som uten problemer vil eksplodere ved feil lading m.m.

 

Ønsker man å slutte, så slutter man med alt og alle produsentene av dempere fordi alle kan eksplodere enten dere liker det eller ei og hatten av for ærligheten, i en slik tankegang har vi en særdeles viktig verdi.

 

HH/SS HUNTER

Link to comment
Share on other sites

syns en trykktest ordning med merking av produktet er på sin plass. da vil det bli en kvalitets norm man som produsent og selger må rette seg etter og at ansvaret hvis noe galt skjer ved rett bruk ligger hos produsent,impotør. man trykktester jo alt snart fra lavpris klokker,kikkerter,til luftslanger,hyd slanger, kort sagt alt som skal ha en viss kvalitet standard. siden avkappa børser er så veldig i skuddet om dagen,gjerne kombinert med mag kaliber så får produsentene et dilemma det blir vanskelig å berekne dimmensjoner og materialtype med så variable belastninger dette kan gi demperen. vi vil jo den sk dempe effektivt,minst mulig fysisk størrelse,og veie minst mulig. no problem vi har jo titan!! men kjøper vi den-- neida den er jo for dyr....... og den har kanskje ikke stempel den heller?? har forøvrig ingen børse med demper,eller kortet løp i dag. hadde tanker om å dempe 308w min men skyter ikke så mye med den.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som prater om trykktest.

 

I Norge finnes det krav til trykktesting av hydraulikk og pnaumatikk men ikke til våpen.

Den loven som omhandler dette i Europa heter C.I.P.

Alle våpen som produseres skal testes med 30% overtrykk i henhold til patronens normaltrykk.

Den kontrolølerende instans skal være et statlig organ.

I dette tilfelle Justervesende.

Jeg arbeidet i begynnelsen av 90 tallet med dette problemet. Vi prøvde å få innført denne kontrollen i Norge slik at vi slapp å sende de riflene vi solgte til utlandet via et "Proof house".

 

Den jobben de gjør er å skyte 2 skudd 30% overtrykksammunisjon og sjekke at kammeret ikke har blitt for stort.

 

Kongsberg har gjort dette med ett tillegg av magnafluks sprekksøking etterpå i mange år.

Sprekksøkingen var faktisk et tilleggskrav krav som kom med produksjonen av AG3.

 

Hvis det i utlandet blir skiftet ei pipe i et våpen må våpenet inn til ny test.

Dette kravet blir ikke stillt til børsemakere som dreier og bytter ei pipe i rifla de.

 

Staten er tydligvis ikke interesert i å drive dennme formen for test.

 

En annen ting er hvordan skal en eventuelt utføre en slik test?

 

Hvor stort er trykket når folk har hjemmeladet, kuttet pipa, bruker samme demper på alle .30 kaliber våpen f.eks.?

Link to comment
Share on other sites

Hei.. Alle.

 

Den første som kommer med en demper som er trykktestet etter en norm ut fra det kaliber demper er laget for vil helt klart tjene stort på det,

Det er en viss fare for at de med dempere kan få problem med å bruke de på bane, om det ikke blir gjort noe ang krav til testing av produktet.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Av det som foreligger av informasjon er det kun A-Tec CMM 6 dempere som har eksplodert grunnet at demperen ikke har tålt trykket. Om det er grunnet materialvalg, herding eller annet for de som har greie på det svare på.

 

A-Tec TMM-5/6 har det vært tilfeller av at bakmutteren har løsnet fra resten av bakstykket og kommet bakover langs løpet i høy hastighet og ødelagt våpenet.

 

S&L/Viking har hatt tilfeller av dempere som har skutt avgårde frontmodulene. Har også sett en utslitt Hausken demper der senterstaven røk og fløy utover i banen. Disse siste er ergelige, men ser ikke ut til å medføre fare for skytteren eller andre rundt.

 

All denen informasjonen ligger tilgjengelig på forumet om en søker litt.

Link to comment
Share on other sites

Den første som kommer med en demper som er trykktestet etter en norm ut fra det kaliber demper er laget for vil helt klart tjene stort på det

 

Jeg vil tro at om man klarer å lage en god norm for slikt vil i det minste vi forbrukere tjene på det. Å utvikle en slik norm er en real utfordring siden både trykk, temperatur og varighet på belastningen vil variere sterkt med kaliber, ladning og ikke minst løpslengde. Men jeg mistenker at vi her inne har nok kompetanse til å skrive et godt forslag :wink:

Link to comment
Share on other sites

En start er jo at produsentene oppgir hvordan de kvalifiserer demperene slik det er i dag. Er de beregnet på noe vis? Er de trykkskutt? (F.eks ville passelig test være med en .300winmag i 40cm løp, ladet til 1.5x max tillatt kammertrykk.) (?) Eller er det slik jeg tror basert på synsing og magefølelse?

 

Om jeg skulle kvalifisert dette ville jeg startet med å definere max tillatt kaliber, og så estimert (eller enda bedre målt) munningstrykket ved minste tillatte løpslengde, 40cm. Deretter ville jeg gjort FEA etter en passende standard (Jeg kjenner bare ASME VIII div.2 for trykkbeholdere som man kunne brukt, den er ikke superrelevant, men det er kanskje det eneste vi har?). Samt at jeg ville testskutt tre dempere til destruksjon eller minimum 2.5x max tillatt trykk, en ved 40 grader og stekende sol, en ved romtemperatur, og en ved -30grader. Deretter ville jeg ha testskutt alle dempere som ble levert til 1.5x max tillatt trykk ved romtemperatur.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det mest interessante er hvordan man skal definere max belastning. la oss si at demperen tåler en 300WinMag på 40cm, hvor mye tåler den da ved 60cm løp? Skal en slik standard ha noen verdi må forbrukeren kunne finne ut om demperen tåler den tiltenkte belastningen uten bruk av kompliserte beregninger. En liste over godkjente kombinasjoner er kanskje det enkleste, men da må lista bli ganske lang for at man skal kunne finne (eller estimeres seg frem til) svaret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt barnesete med iso-fix. Vedlagt fant jeg en liste over godkjente bilmodeller, samt hvilke seter jeg kunne ha barnesetet i.

Jeg kan ikke se for meg at det skulle være noe stort problem for produsenten å lage en liste over godkjente kalibre med minste tillatte løpslengde.

Munningstrykket er etter det jeg forstår ganske enkelt å estimere for forskjellige kalibre og løpslengder ved hjelp av Quickload. Så lenge man tester worst case vil jeg tro man har ryggen fri. Om noen velger å bruke kalibre og løpslengder som ikke står på listen så må de ta risikoen selv. (Men om man dekker de vanligste så vil nok kanskje de som velger ukurante kalibre også ha kunskap nok til selv å kunne estimere hvordan munningstrykket vil være i forhold til allerede godkjente kombinasjoner.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Kammertrykket har lite å gjøre med trykket som kommer ut i demperen!

 

Når vi putter et riflesystem inn i panserboksen for å trykkskyte systemer (med 2 skudd 30% overtrykk) er vi interessert i å få en trykkspiker som sjokker systemet for å se om noe utvider seg eller det blir noe sprekkdannelse.

 

På grunn av at vi utfører denne testen på samme skytebane som vi presisjontester riflene, (100 meters innendørsbane), har vi stilt inn boksen slik at prosjektile skal treffe panserplatene på 100m.

 

Ved testing av 9,3x62 opplever vi at vi får trykkspikeren på +30% men kruttet som er brukt klarer ikke å fylle pipa med gass slik at kula får lav hastighet ut av pipa.

Prosjektilet på 9,3x62 patronene som er ladet til 30% overtrykk treffer faktisk ca. 1 meter under på 100m med 15 gram Vulkankule.

 

Hvordan skal dere klare å generere et trykk som er 2,5 x maks trykk.

Har dere tenkt å bruke trykkluft?

 

En annen ting som kanskje kan føre til at en demper blåser opp er at det samler seg uforbrent krutt i demperen.

Vi må med jevne mellomrom koste sammen uforbrent krutt i skyttertunellen (foran skutterskårene) og brenne av dette.

Det blir faktisk endel krutt.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Mentor: Jeg er helt enig, munningstrykket er lite avhengig av kammertrykk. Kruttmengde og ekspansjonsforhold spiller mest rolle der.

 

Oddvar: Det er ikke fullt så enkelt. En demper som tåler en patron ved 60cm løp kan ryke ved 40cm, å lage en patron-liste for 40cm løp vil dermed gi unødvendig høy sikkerhetsmargin ved 60cm. Skal man lage en liste som tar hensyn til forskjellige patroner ved forskjellig løpslengde blir den laaaang. Produsenten kan i praksis ikke teste alle tenkelige kombinasjoner (uten at vi ender opp med regninga), man trenger derfor noen litt mer generelle regler.

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til at jeg skriver munningstrykk som definerende for maksbelastning og ikke kammertrykk. Jeg er klar over forskjellen.

 

Jeg tenkte at man kunne oppnå 2.5ganger maks munningstrykk ved å tenke ut en lur kombinasjon av krutt/patron og en veldig kort pipe. 2.5ganger er hentet fra olje og gass. Vi bruker enten nitrogen eller vann. Om man er sikker på at FEanalysen er representativ for belastningen kan man kanskje klare seg med 1.5ganger, men jeg har ikke fintenkt nok på dette.

 

Finnes det en relevant standard som sier at 1.3ganger er tilstrekkelig for våpen? Eller er dette en bedriftsintern vurdering?

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

<...>

En annen ting som kanskje kan føre til at en demper blåser opp er at det samler seg uforbrent krutt i demperen.

Vi må med jevne mellomrom koste sammen uforbrent krutt i skyttertunellen (foran skutterskårene) og brenne av dette.

Det blir faktisk endel krutt.

 

Er det generelt for dempere eller for denne type demper spesielt?

Link to comment
Share on other sites

Statiske simuleringer er enklere å gjennomføre, men jeg vet ikke om de er relevante i dette tilfellet. Noen med mer kunnskap rundt emnet trengs for å svare på det.

 

Skal gruble litt med QuickLoad når jeg får tid, om man kan estimere munningstrykk fra kruttmengde og ekspansjonsforhold ville ting blitt langt enklere.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger selvfølgelig ikke teste alle tenkelige kombinasjoner. 40cm er minste tillatte lengde, alt under dette er irrelevant. Har man testet 40cm med 300winmag vet man at den er ok for 308win og 30-06. Man bruker så QuickLoad til å fylle ut resten.

 

Om denne demperen blir for klumpete til å bruke kan man lage demperen slik man vil ha den for 308win med 40cm løp. Minste tillate løpslengde for 30-06 og 300winmag kan man da estimere. Men da bør man kanskje gjøre en ekstra test.

 

Vet du forresten at sikkerhetsmarginen blir for stor, eller er det noe du antar?

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

En statisk analyse er nok veldig konservativ, og gir stor sikkerhetsmargin. Det er mulig å kjøre CFD (strømningsanalyse) og koble dette mot en eksplisitt dynamisk analyse, men det er mildt sagt arbeidskrevende. Jeg ville prøvd statisk først, og blir resultatet at det ligner mer på traktorredskap enn våpen så får man heller revurdere.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Sier seg nesten selv det, en 300WinMag kan gi 13-1400 bar ved 40cm og ca 1000 bar ved 60cm (kjapp sjekk i QL). Det er en ganske vesentlig forskjell.

 

Jeg er enig i at man må ty til estimater for å gjøre dette praktisk, og da aller helst uten bruk av proprietær programvare.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer neppe utenom proprietær programvare. Med prisen på et FEA-program som utgangspunkt så blir vell QL som en pølse i slaktetiden å regne.

 

Dere får være litt overbærende med meg. Det er en yrkesskade at alt er svart-hvitt og velldefinert i standarder, men jeg ser jo at dempere er mer komplekse enn olje og gass utstyr. Jeg har likevell stor tro på at det må gå ann å lage en liste over vanligste kalibre med tillat maks løpslengde, og så slippe unna med å teste bare en kombinasjon. Men det kan godt hende at enkelte dempere som finnes i dag ikke kan brukes på kortere løp enn 50cm i 30-06, og ikke på 300winmag i det heletatt.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Proprietær programvare er et stort minus i mine øyne, en kombinasjon av testing og estimering vil være mye enklere å forholde seg til om det er gjennomførbart. Tester gjør de garantert uansett, så om man kunne komme med et greit sett med kaliber ved si 50cm og så estimere for 40 og 60 cm ville ting blitt mye enklere.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg ser vell den.

 

Jeg tror nok at man kommer i mål likevell. Kunne ikke du tatt og listet opp munningstrykk fra QL for de tre store pluss 300winmag for de tre løpslengdene da? Jeg har ikke noen følelse med hvor store forskjeller man snakker om.

 

Om man ender på 1.3 eller 1.5x i test trykk ser jeg på som mindre viktig. Men om man velger bort FEA vil jeg mene at det er veldig viktig å teste minst en demper til destruksjon, og det bør gjøres ved -20 grader, minst.

Faktoren mellom fullstendig kollaps og opperasjonstrykk bør også være større enn 2.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Trykkprøving av nye dempere tror* jeg skulle være helt bort kastet og i hvertfall feil hjørne å begynne i. En god start vil være å få på plass hvilke trykk en demper skal være konstruert for å tåle. Så langt jeg harklart å sette med inn i saken så er det veldig tilfeldige, og kanskje til og med fraværende, grunner til valg av dimensjonerende trykk. Noen nevnte 1000 bar, i såfall hvor mange slike belastninger skal demperen tåle?

 

Det vil ikke hjelpe noenting om vi så begynner å trykkteste alle dempere hver 14. dag eller ved hvert 20 skudd. Om vi ikke vet hva de burde tåle.

 

 

*tror, ja. Ikke vet, eller "er kvalifisert til å mene" eller noe sånnt.

 

(Ninja)Edit: for vet vi egentlig om problemet er at demperen(e) ikke tålte det trykket konstruktøren dimensjonerte for? Eller om demperen(e) ble utsatt for mer enn konstruktøren hadde forutsett? :?:

Link to comment
Share on other sites

Om ikke annet er angitt så burde man kunne kreve at demperen er konstruert for å brukes med alle tilgjengelige kalibre ned til minste tillatte løpslengde. (Som er 40cm i dag.) Det virker som om vi er enige at det dessverre nok neppe er slik. Produsentene leser på dette forumet, så det er litt rart at de ikke komenterer dette selv, men vi får tro det skyldes at de ikke har sett spørsmålet enda.

 

Jeg snakker forøvrig ikke om regelmessig trykktesting av samtlige dempere som er ute på markedet, kvalifikasjonstest tenker jeg at produsenten utfører en gang på dempere som er vrak etter test. Ellers er det vanlig i olje og gass å trykkteste alle produkter en gang før de leveres til kunde, dette gjøres ikke for å dokumentere at designet er bra nok, men for å dokumentere/sikre at det ikke er skjedd noe feil under produksjonsprosessen. Dette ville blant annet forhindre slike feil som A-tec var så uheldig å oppleve da dempere med feil/annen vamrebehandling ble sendt ut til forbruker.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke en intern std.

 

Her er noen sider som forklarer.

Sjekk den siste!

 

http://www.europarl.europa.eu/hearings/ ... des_en.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.europarl.europa.eu/hearings/ ... nco_en.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Commission ... des_Armes_" target="_blank" target="_blankà_Feu_PortativesThor

 

http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_EPVAT ... g#Proofing" target="_blank

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_test

 

http://www.saami.org/

 

http://kwk.us/pressures.html

 

http://firearmshistory.blogspot.com/201 ... -test.html

 

http://jacksonrifles.com/zz-silencers/ukproof.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...