Jump to content

livsfarlige dempere


chopper

Recommended Posts

  • Replies 251
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg sliter med å tro at de avbildede fragmentene er stål, både godstykkelse og bruddflater peker mot høylegert aluminium. Å sprenge så grove ståldeler krever ganske drøyt trykk uansett materiale, og bruddene tyder på et sprøtt materiale.

Herdsel er alltids en teori, men man skal jo ganske godt opp i temperatur for å få til det. Jeg ville tro at stålet ville bli synlig deformert om den ble brukt ved så høye temperaturer, har selv sett en B&T som ble varmskutt til kroppen bulte ut og slapp gjengene på bakstykket.

Link to comment
Share on other sites

Enig, kapper man en .308win pipe så kort at den også får munningstrykk på 800bar, er jo volumet av gass mye mindre enn volumet av gass i den 610mm lange .300WM pipa. Slik at trykket blir mye høyere i magnumtilfellet etter at gassen har ekspandert i det samme volumet.

 

Sagt på enda en måte: Energien, trykk ganger volum, er høyere i magnumtilfellet.

Link to comment
Share on other sites

700bar i ei 40cm pipe med et gitt volum av pipe og hylse går inn i en demper med muligens 30x volum. Trykket i demperen vil falle dramatisk og ikke være i nærheten av 700bar.

Ja, men det vil være en grense for hvor høyt trykk etter ekspansjon, demperen vil tåle.

Link to comment
Share on other sites

At trykket i demperen når den revner er for høyt, kan vel alle være enige om. Hvor dette trykket kommer fra er vanskligere. Hvis munningstrykket er konstant for en ladning og dette trykket egentlig er mer enn demperen tåler og til slutt ryker av materialtretthet, ville den ikke da ryke mer forutsigbart? Jeg går ut fra at materialet som blir brukt er nogen lunde likt fra lot til lot. Selvfølgelig kan det snike seg med emner med materialfeil som oppfører seg uforutsett. I så fall bør jo hver demper undersøkes med en form for NDT før den selges.

 

Jeg går egentlig ut fra at de respektive produsenter har oversikt over uhell med deres dempere, men det kunne kanskje være interessant å lage en samletråd over uhell og årsak (i hvert fall så langt det lar seg gjøre). En slik oversikt ville være opplysende for både brukere, de som monterer og kanskje produsenter. Dette for å kunne forbedre bruken og forhindre de mest vanelige uhell.

Link to comment
Share on other sites

[...] Hvis munningstrykket er konstant for en ladning og dette trykket egentlig er mer enn demperen tåler og til slutt ryker av materialtretthet, ville den ikke da ryke mer forutsigbart? [...]

 

Nei. Som illustrasjon ett raskt forsøk i utmatting alle kan prøve selv: finn frem 5 like binders å bøy disse frem og tilbake på samme måte helt til de brekker. Mine resultater ble 7, 8, 12, 14 og 7 sykler før brudd. Ikke akkurat veldig forutsigbart.

Link to comment
Share on other sites

Er det sannsynlig at en kortere pipe gir større trykk i en demper slik at man skal tenke på mer enn presisjon hvis man har lyst til å korte ned løpet for å få en hendigere børse med demper?

 

Ja. For et gitt kaliber og ladning vil kortere pipe alltid gi høyere munningstrykk. Som vi har vist vil en 308 på 400mm begynne å nærme seg 300WinMag i trykk. Det store spørsmålet er hva de tilgjengelige demperne faktisk tåler, her håper jeg produsentene kan komme med litt info.

 

Men for fornuftig kapping (500mm +) av normalkalibre tror jeg ikke risikoen er stor, tross alt er det ganske mange slike våpen i sirkulasjon per i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør at trykket blir større i et kort løp enn i et langt er at volumet er mindre. Kutter man 15cm av en 30 kaliber pipe vil løpsvølumet minke med ca 7cm3. 7cm3 er ikke mye i forhold til demperens totalvolum. Kan noe av årsaken være uforbrent krutt som tenner i demperen og lager trykk? Et krutt som gir nær 100% forbrenning i ei 60cm pipe vil ha mye lavere forbrenning i ei 45cm pipe. Bør man bruke mer hurtigbrennende krutt i børser med kort løp og demper for å få opp forbrenninga?

Link to comment
Share on other sites

7cm3 er ikke mye i forhold til demperens totalvolum.

 

Det er forsåvidt riktig, men nå glemmer du at gassene forlater munningen med 1500+ m/s og dundrer inn i første baffel med stor kraft. Man kan derfor ikke bruke demperens volum for å estimere trykk, jeg vil tippe at utforming av diffusor og avstand til 1. baffel har mer å si for belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge var Adam i Paradis? Etter en kveld med deilig gonging på 500 og 700 meter var det over og ut for Alm demperen min også. Kraftige "bilringer" rett fremfor løpet, og skudd som stort sett satt i skiva til sidemannen. Denne demperen er i rustfritt stål, og selger sa det bare var bra med magnumpatroner, da virket demperen bedre....skal bli interessant å høre hva børsemaker'n som har børse og demper inne til reprasjon/reklamasjon nå sier :twisted:

 

Her er mer detaljer/foranledninger rundt min hendelse fra en tidligere tråd....

 

Demper og kortere løp, ny ladning?

 

Da satt godladningen....

Kort resyme:

180 grs Nosler Accubond var kula jeg ville bruke siden ideen er å ha denne børsa som 1. valg på alt fra rådyr til moose. Max COL i mitt våpen er 92,5mm. Da butter det i magasinet, men har fortsatt 1mm friflukt igjen. OBS: Dette er 8/9 mm lengre enn std 300 WM ladninger og gir hylsevolum en god del over standard 300 win mag.

Prøvde først med N160 og fikk trykktegn rundt 2990 fps og 74 grs krutt. Må si jeg ble litt revet med når 3000 fps var innfor rekkevidde med 20,5" kort løp og demper. Med N560 kom trykktegn først på 79grs og nærmere 3100fps. Må si meg gledelig overrasket over hastighetene jeg får på tross av kortere løp

Gikk for ladning på 77,5 grains og 3020fps/920ms - og fikk 3 skuddsamling på 14 mm på dem første serien. Mission complete

 

 

PS: Ikke kopier disse ladningene! Jeg begynte lavt og gikk forsiktig oppover til grensen - og så litt tilbake!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Denne konkuransen om å ha den letteste demperen ser eg ikke som noen fordel.

Aluminium er eit matrial som er for lite seigt etter min mening.

Stål og titan har egenskaper der materialet tåler mye strekk før det sprekker.

Eg trur helt sikkert at de som produserer dempere ikke kan la slike episoder gå ubemerket forbi.

Hvis dette skjer flere ganger og med personskade, så vil det garantert komme restriksoner på bruk av dempere.

Og strengere krav til test av demperne før de får lov å selge dem,

Og det skulle bare mangle at en demper i cal 6.5mm ikke skulle tåle å bli montert feil til en cal.30.

Det eneste som skal hende er at du skyter opp hullet fra 6.5mm til 7.62mm. hviss demperne ikke tåler

en slik feilmontering av en skytter, og demperen blir en splint bombe, ja da er den for dårlig etter min mening.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Å kreve att demperen burde tåle feilmontering er jeg ikke ening i. Skytteren bør være i stand til å ha kontroll på slikt selv. Det blir som å kreve att alle våpen bør tåle alle patroner som lar seg kammre. Vi kan ikke gjøre alt som har med våpen å gjøre idiotsikkert, derfor krever vi en viss kompetanse(og fornuft) av skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Å kreve att demperen burde tåle feilmontering er jeg ikke ening i. Skytteren bør være i stand til å ha kontroll på slikt selv. Det blir som å kreve att alle våpen bør tåle alle patroner som lar seg kammre. Vi kan ikke gjøre alt som har med våpen å gjøre idiotsikkert, derfor krever vi en viss kompetanse(og fornuft) av skytteren.

 

Eg vil tro at det fleste demperne tåler en slik feilmontering.

Og selvfølgelig så skal man bruke sunn fornuft, men går det å montere en demper for 6.5mm på en

rifle med cal.30 så er eg sikker på at det vil skje før eller senere, en eller annen plass her i kongeriket.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det vil skje. Man såpass kompetanse bør vi kreve av våpen eigeren. Det går ann å levere inn en ladd rifle i en våpenhandel og forårsake ett vådeskudd og. Vi kan ikke gjøre alt idiotsikkert. Ansvaret ligger hos skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Kort resyme:

180 grs Nosler Accubond var kula jeg ville bruke siden ideen er å ha denne børsa som 1. valg på alt fra rådyr til moose. Max COL i mitt våpen er 92,5mm. Da butter det i magasinet, men har fortsatt 1mm friflukt igjen. OBS: Dette er 8/9 mm lengre enn std 300 WM ladninger og gir hylsevolum en god del over standard 300 win mag.

Prøvde først med N160 og fikk trykktegn rundt 2990 fps og 74 grs krutt. Må si jeg ble litt revet med når 3000 fps var innfor rekkevidde med 20,5" kort løp og demper. Med N560 kom trykktegn først på 79grs og nærmere 3100fps. Må si meg gledelig overrasket over hastighetene jeg får på tross av kortere løp

Gikk for ladning på 77,5 grains og 3020fps/920ms - og fikk 3 skuddsamling på 14 mm på dem første serien. Mission complete

 

 

PS: Ikke kopier disse ladningene! Jeg begynte lavt og gikk forsiktig oppover til grensen - og så litt tilbake!

 

Du skriver at du ser etter trykktegn? Jeg håper det er hylseekspansjonen du måler, og ikke flate hetter... Når du ser de berømmelige trykktegnene er en som regel laaangt over maks :( .... Når en i tillegg får unormalt høye hastigheter med korte løp bør det ihvertfall ringe en bjelle. :roll:

Ett tips i tillegg, Accunbonden er en lang og stor kule i forhold til vekta- noe som medfører at en bør ligge noe under ladninger samenlignet med feks Sierra/Scenar i samme vekt.. Hva sier tabellene for disse i kombinasjoon med disse kulene?

Det er ikke så vanskelig å få høye hastigheter, uansett kaliber- det er faktisk bare å fylle nok krutt i hylsa. Hvor lurt det er i det lange løp er en annen sak.

 

Det mest fornuftige i innlegget var faktisk: :wink:

PS: Ikke kopier disse ladningene! .......................!
Link to comment
Share on other sites

Det er klart det vil skje. Man såpass kompetanse bør vi kreve av våpen eigeren. Det går ann å levere inn en ladd rifle i en våpenhandel og forårsake ett vådeskudd og. Vi kan ikke gjøre alt idiotsikkert. Ansvaret ligger hos skytteren.

 

Det minste vi skal kunne forlange av de som bygger og leverer demperne er at de bygger de sterke nokk.

Eg mener at vi som er på skytebanen skal føle oss trygg på at demperne er solide nokk til bruk.

Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

dempere sterke nok.. njo, selvfølgelig. Men produsentene har ikke noen formfor kontroll på vår hjemmelading. Eller løpskutting. Det eneste de nå for tiden vet, er at vi holder oss til minimum 40cm.. Hvilket er såpass kort at det hisser opp trykket voldsomt også i normalkalibre.

 

Hvor mange finner seg i et munningslodd på en snau kilo? Det tror jeg er svært få.

 

Når det gjelder trykkstigning vet avkorting av løp må vel temperatur på gassene være en vel så stor faktor som pipevolumet som fjernes. Når kruttet deflagrerer (forbrenner) stiger trykk og temperatur i kruttgassene voldsomt. Når alt kruttet er forbrukt, vil trykket stige langsommere eller evt falle avhengig av kruttmengde/brennhastighet/løpstid og sikkert endel andre faktorer også. I denne fasen går aksellerasjonen av kula langsommere, men kula vil normalt øke hastigheten gjennom hele løpstiden. (det vanligste unntaket ervel .22lr i en brno med 60 cm pipe, der faller hastigheten pga alt for lang pipe) Poenget mitt er at når løpet avkortes, går løpstiden ned, og tiden kruttgassene har til å ekspandere ferdig (og nedkjøles) går også ned. kruttgassene vil derfor ha et volum/trykk som er vesentlig større enn betydningen av de få kubikkcm løpsvolum som er fjernet..

 

 

Nåvel; upresis synsing om indreballisitkk en fredagskveld, på tide å få meg et liv kanskje? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aluminium er ikke seigt nok??? hva baserer du dette på? Det er ikke bare en type aluminiums legering.. Aluen man lager dempere av er av en helt annen type enn den du finner i hylla som alustang på yrkesskolen for å vise frem en cnc maskin med.

 

 

Hei.

Det veit eg.. Eg jobber med slike materialer foruten Titan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tensile_st ... ite_note-2

 

Ja legert aluminium med rett kvalitet kan ha styrke på høyde med ulegert stål..men den er meget dyr.

Styrken på Titan, legert stål og rustfritt er overlegen aluminium.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du ser etter trykktegn? Jeg håper det er hylseekspansjonen du måler, og ikke flate hetter... Når du ser de berømmelige trykktegnene er en som regel laaangt over maks :( .... Når en i tillegg får unormalt høye hastigheter med korte løp bør det ihvertfall ringe en bjelle. :roll:

Ett tips i tillegg, Accunbonden er en lang og stor kule i forhold til vekta- noe som medfører at en bør ligge noe under ladninger samenlignet med feks Sierra/Scenar i samme vekt.. Hva sier tabellene for disse i kombinasjoon med disse kulene?

Det er ikke så vanskelig å få høye hastigheter, uansett kaliber- det er faktisk bare å fylle nok krutt i hylsa. Hvor lurt det er i det lange løp er en annen sak.

 

Det mest fornuftige i innlegget var faktisk: :wink:

PS: Ikke kopier disse ladningene! .......................!

(Fixet siteringen din! Jegermeistern.)

 

Den ovenfra og ned holdningen synes jeg du kan holde for deg selv. Du går automatisk ut ifra at han ikke har peil og lader langt over evne.

Feks Naturalis, som er en lang kule med mye bæreflate, maks med n560 er 77,3gr i VV tabell, Selv får jeg trykktegn seinere enn VV sine maks i samme kaliber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den ovenfra og ned holdningen synes jeg du kan holde for deg selv. Du går automatisk ut ifra at han ikke har peil og lader langt over evne.

Feks Naturalis, som er en lang kule med mye bæreflate, maks med n560 er 77,3gr i VV tabell, Selv får jeg trykktegn seinere enn VV sine maks i samme kaliber.

Jeg må bare beklage om du ser på mitt svar som en "ovenfra og ned holdning", det var slettes ikke meningen. Poenget var faktisk at høy hastighet i ett kort løp- og trykk har en viss samenheng. Og at ivrige hjemmeladere har en lei tendens til å bruke ladninger de finner på nettet ukritisk. I hans børse fungerer jo ladningen utmerket :wink:

At du selv får trykktegn senere en VV sine maksladninger høres fornuftig ut, da maksladinigen som regel kommer i god tid før en får antydning til trykktegn. :wink:

Når du ser de berømmelige trykktegnene er en som regel laaangt over maks..............................
Link to comment
Share on other sites

Jeg får trykk ring ca 1,4gr over VV sin maks. Målt med micrometer. Går ut ifra ladningen er safe i min børse. Hylsene har holdt 8 omladnigner hittil også, så, så jævla farlig tror jeg ikke mine ladninger er ihvertfall. Har også noen ladninger som hvor hylsene ikke holder mere enn 2 ganger. Dem VET jeg er over max.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om tilsvarende hendelser med feks BR-reflex

Så langt har ingen dempere eksplodert i Norge eller andre land, etter det vi kjenner til.

 

En demper har fått en sprekk i skjøten av røret (Produksjonsfeil), noen få har hatt sprekker i forbindelse med sveisingen (Produksjonsfeil). Noen få dempere har vær skjeive enten fra fabrikken eller montert galt slik at prosjektilet har truffet bafflene. Dette er feil som oppdages etter det/de første skuddet/skuddene.

 

Et par dempere i 222/6,5x55 har eierne prøvd å lage cal 30+ av, ved å skyte opp hullet (tatt feil våpen til feil demper, visa versa) :? og en har glemt å montere/skru på demperen før han la seg ned for å skyte :shock: Denne var kun tredd inn på løpet. Ved et par tilfeller har eieren skutt subsonic ladninger hvor kule/ladning ikke har harmonert med riflestigning++, med det resultatet at kulen har "tippet" når den kom ut av munningen.

 

I disse tilfellene har kulene gått gjennom bafflene uten at demperen ellers har hatt skader (ingen synlige tegn).

Har sett dempere blitt skutt røde flere ganger, påmontert automatvåpen, samt sett 12,7 dempere som har blitt brukt hardt, men har til dagsdato ikke sett/hørt om en Br-reflex demper som har eksplodert.

 

Men å garantere at det aldri vil kunne skje med en Br-reflex, det er det trolig ingen som kan gjøre. Under de rette omstendighetene kan alt eksplodere.

 

Det kan være verdt å merke seg kommentarene i dempertester som er publlisert bla i Väpen tidningen om mangel av merking på hva demperen er beregnet for. Tar jeg en standard demper egnet for .308 og skyter mye i .300noentingmagnum så påstår jeg at den sprekker. :roll:

 

Til de som produserer: Opplys om hvilke patroner demperen er egnet for å skyte fabrikkladninger i. :!:

Br-reflex demperene som skal benyttes på magnumkalibre/grove kalibre har bokstaven "M" etter typebetegnelsen.

Magnum demperne er forsterket under sveising og enkelte komponenter i demperen er forsterket (slik som tykkere første baffel).

 

Demperne er i bakkant merket med feks: BR (Produsent) T8M(T8= 8 baffler M= Mangnumkaliber/forsterket demper) 15x1(gjengene) .30(kalibergruppe) 1007(produksjonsdato/nr)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hej Jeger64

 

Hvor meget vejer en BR-refleks til magnumkaliber

Hvor mange solgte eksemplarer danner basis for din statistik

hvor går grensen(kaliber? Grains krudt? pibelængde i de forskellige varianter?) for anvendelse mellem almindelig tung, og extratung magnumdemper

Hvor meget dårligere demper en t8 i forhold til en A-tech maxime(eller en cmm som startede denne debat), og hvad er vægtforskellen mellem disse dempere

Link to comment
Share on other sites

Bly; tenker du i forhold til demperen som eksploderte?

Om gjengepartiene er for svake ville vel det ha vist seg oftere, og med alle merker som benytter en slik konstruksjon?

 

Denne typen katastrofal svikt er da virkelig nokså uvanlig. At dempere popper har vi hørt om alle sammen, men rørbomber er det heldigvis få av! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Delene av demperen har enda ikke kommet i retur så vi kan ikke si noe mer annet enn at vi fikk de samme bildene forrige dagen og skytterlaget det gjelder vurderer å forby skyting med lyddemper på anlegget sitt.

 

Nå har det gått en drøy uke siden det smalt uten at det har kommet noen tanker omkring årsak fra produsenten eller kompisen hans. Har Jaktdepotet mottatt restene av demperen? Er veldig spent på å få bekreftet om dette virkelig er en stål demper.

Link to comment
Share on other sites

Bly; tenker du i forhold til demperen som eksploderte?

Om gjengepartiene er for svake ville vel det ha vist seg oftere, og med alle merker som benytter en slik konstruksjon?

 

Tenker konstruksjonen generelt. Hvis det er gjengepartiet som ryker først, er det jo sannsynlig at delene vil fly sideveis og bakover.

Demperen som eksploderte sender store deler av trykket inn i gjengepartiet, da konen styrer gassen ditt. Dette kan kanskje bli et problem ved for høyt trykk??

Men virkligheten trenger jo ikke være slik, er bare en spekulasjon fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Har Jaktdepotet mottatt restene av demperen? Er veldig spent på å få bekreftet om dette virkelig er en stål demper.

 

Får svare på JD's vegne. Kom hentelapp på den pakken tidligere idag. Så den skal gåes grundig over neste uke og sammenlignes med de 2 andre av samme type som ikke tålte 300Wby ifjor.

 

Undertegnede har svært lite spillerom til å kommentere denne saken før moderator korpset kommer løpende med pisken når A-Tec produkter omtales så det får bare ligge i forum sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jeger64

 

Hvor meget vejer en BR-refleks til magnumkaliber

Hvor mange solgte eksemplarer danner basis for din statistik

hvor går grensen(kaliber? Grains krudt? pibelængde i de forskellige varianter?) for anvendelse mellem almindelig tung, og extratung magnumdemper

Hvor meget dårligere demper en t8 i forhold til en A-tech maxime(eller en cmm som startede denne debat), og hvad er vægtforskellen mellem disse dempere

Ønsker du et svar på dette, kan du sende en e-post til artemis.as

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt skeptisk til moten med å KAPPE PIPA og deretter montere demper. Dette kan funke bra med små patroner med middels hurtig krutt, som 308 W. Men magnumkalibre, som helst bør ha 70 cm pipe for å få utnyttet "arbeidsevnen" i alt det saktebrennenede kruttet, vil ha masse energi igjen når projektilet forlater en 40 cm munning. Denne ekspanderende kruttgassen må den stakkars demperen prøve å "fordøye" - ingen enkel oppgave!
Hjertens enig.

Noen gir seg jo ikke med å kappe mye, den tapte farten skal hentes igjen ved å fylle mere krutt i hylsa.

Hvis man er så til de grader opptatt av smell, kanskje man skulle nøye seg med "puslinger" og ikke RUM, 378 familien og andre store hylser med små hull.

Kanskje noen kompetente kan si noe om forskjellen i trykk ved munningen med f.eks en 308W, en 308Norma Magnum og en 30-378Wby, for å vise hva en stakkars demper blir utsatt for. Vil vel tipp at 30-378'n vil være ganske ufyselig for en demper selv med 66cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Med stor skjanse for å bli utskjelt, så gjettet jeg når jeg leste fra toppen av at dette måtte være en Atec... Det ser ut som om det stemte ja.

 

Som nevnt lenger oppe finnes det hausken-dempere som har bulet ut, og danske S&L som har tatt seg et krumspring, men jeg har hørt om flere Atec-er som regelrett har eksplodert. Dersom en demper gir seg på en "seig" måte, med utbuling osv så kan det aksepteres, men en sprengning på denne måten er jo ikke noe artig i det hele tatt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...