Jump to content

Endring av faktor i Magnum1 ?


Bromark

Hva bør den nye faktoren på magnum1 være?  

159 members have voted

  1. 1. Hva bør den nye faktoren på magnum1 være?

    • Uendret
      110
    • 185
      6
    • 180
      21
    • 175
      9
    • 170
      9
    • 165
      1
    • 160
      3


Recommended Posts

  • Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sakens kjerne er jo det at man har problemer med og få kjøpt ammo som holder kravet, lader man selv så bør man da ha såpass til kontroll på det man driver med at det ikke er noe og dra frem her. Ønsker man og delta på magnumskyting så er det greit og undersøke hva slags våpen som er egnet. Løsningen kom jo nesten i starten på tråden. stevneammo salg slik som i nfps.

Link to comment
Share on other sites

må jeg enten lade selv eller la vær å delta. Da blir det for det siste. .

 

Du kan jo gjøre som en del andre, spørre i klubben om det er noen som kan lade et par tre hundre til deg så du har til sesongen :D

 

At et faktorkrav har noe å si for rekrutering er bare tøys og tull :roll:

Ytterst skjelden det er noen som starter med magnumskyting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags logikk er det??? Vil de si at det er ikke et problem at folk snyter på skatten eller kjører for fort så lenge de ikke blir tatt??

Nei jeg kan ikke tenke meg at folk som snyter på skatten eller kjører for fort syntes det er et problem at de selv ikke blir tatt, med mindre det er ment som et rop om hjelp eller noe i den rettingen.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Sakens kjerne er jo det at man har problemer med og få kjøpt ammo som holder kravet, .

 

Nå var jeg med på en liten ammotest i helga, for å sjekke om dette stemte.

 

Vi hadde 3 ammotyper og 6 forskjellige revolvre.

 

Ammo var Federal, Fiocchi og S&B. Alle med 158 grains kule.

 

Våpen var de som er vanlige å se på feltstevner, alle med 6" løp:

Ruger GP100, Colt Python, S&W mod 586 og 686.

 

ALL AMMO HOLDT FAKTORKRAVET I ALLE VÅPENENE :!::!::!:

 

Så om du gidder å teste våpnet ditt med Federal eller Fiocchi ammo (de gav høyest faktor, godt over 200) så har du kjøpeammo som holder kravet godt :wink::D

 

 

 

FORØVRIG HÅPER JEG HR.BROMARK MERKER SEG AVSTEMNINGSRESULTATET (pr i dag er det 67% som vil ha det slik det er i dag) OG FØLGER FLERTALLET.

 

Men, han er jo en underdog som taler de svakes saker, eller gjør han det ??? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er av dem som ikke prioriterer magnumfelt, men synes det er gøy å lufte min 4" S&W 686 på et feltstevne i året uten ambisjoner.

Etter å ha lest debatten her stemmer jeg for å la faktor bli som den er(la magnum være magnum!). 8)

Jeg kommer til å kjøpe inn noen esker Federal og Fiocchi ammo, for konografering i mitt våpen.

 

Det med egen match ammo er en god ide, men kan by på visse logistikkproblemer for arrangør.

Link to comment
Share on other sites

Du Woff`rn er helt på jordet med de bildene.

 

Kan du ikke komme noe mer seriøse innlegg, bør du heller la være :wink:

 

Det er ingen som sprenger sin 357 mag revolver med fabrikkammo på den måten du prøver å gi inntrykk av.

Skjønner at du er skuddredd og gjerne ønsker faktoren lavere.

 

I Sandnes - Stavanger omr har hjemmeladerne i mange år ladet til mag1 med 38spl hylser, selv har jeg gjort det i mange år før det var noe som hette magnumfelt.

 

Det det for det meste handler om er å lytte til andre og å bruke det en har mellom øra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal tilby ammo på stevner til skytterne? hvem skal sitte på det varelageret? Klubbene eller forbundet? Noen som har tenkt på det?

Kanskje vi får XXL til å gi oss en kasse og bare returnere det som blir til overs ?

 

Saken som ble tatt opp gjelder problemet med at vi har forskjellige ammo typer der ute, noen holder kravet i enkelte våpen (alle?) mens andre er langt ifra. Så da blir spørsmålet om vi er tjent med å endre litt på kravet vi har pr i dag. Kommer akkurat fra banen nå og med mine godladninger på 357 har jeg en faktor på 203 til årets NM :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal tilby ammo på stevner til skytterne? hvem skal sitte på det varelageret? Klubbene eller forbundet? Noen som har tenkt på det?

Kanskje vi får XXL til å gi oss en kasse og bare returnere det som blir til overs ?

 

Dette er ikke noe problem for jeger og fiskerorganisasjoner som selger lerdueammunisjon på alle stevner og treninger, skulle ikke tro det var noe annerledes for en pistolklubb?

Link to comment
Share on other sites

Skal de gå ned på faktorkravet kan di jo like godt kutte ut Magnum 1 og bare ha revolverfelt og M2.

Det skal jo smelle og ha litt rekyl det er jo noe av stasen det!

Skal man gå ned på faktorkravet må man også gå ned på skytetider og blinkstørrelsen for å kompensere.

Nei la det være som det er nå.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkammo vil variere stort fra merke til merke og fra lot til lot, og å stole på at dette holder fordi det er fabrikkammo, er vel hva politikerne sier, ansvarsfraskrivelse.

Var på banen i dag og testet noen forskjellige pakker med 9mm ammo fra staten. Hadde en favoritt, behagelig rekyl og god presisjon. OOps, 118,9 i faktor.

Blitt disk med høye kneløft i Sandnes om den ammoen hadde blitt brukt. De øvrige hadde 145 og 156 i faktor, så det holder vertfall til milfelten. Forskjellen mellom de på 145 og 156 i faktor var bare lot.nr.

Men heldigvis så sjekket jeg. Værre var det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tror prisen på magnum er noe høyere enn feks lerdueskudd. Og det er ikke alle klubbene der ute som har en god nok økonomi til å bære slike investeringer.

 

Ser vi videre er det ikke store endringene som skal til for at vi får regler som inkluderer alle. Vi snakker om relativt små endringer som igjen vil fremstå for skytteren som ubetydelige.....

 

Testet en ammo i dag feks, der 8,9 grains med 350 krutt og en 158 grains kule ga med 203 i faktor. Testet også samme type kule med 8,1 grains og de ga med ett snitt på 185. For meg som skytter kjennes ikke forskjellen så mye i rekylen. (Litt off topic, men testet også en 115 FMJ i 9mm i en 3" som ga 124 mens den i en 6" ga 145 i faktor.) nesten så en skulle brukt den lille på NM :-) hehe

 

Men vi snakker ikke om skyttere som skyter mye, vi snakker om de som blir utelatt siden ammunisjonen som finnes der ute i mange tilfeller ikke holder mål og skytteren ikke lader selv eller har tilgang til en kronograf. Skal vi forlange at alle arrangører av stevner har en slik for testing?? Spør du meg blir det feil av oss og beholde regler som i seg selv eksluderer en standard fabrikk ladet patron.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i dag og testet noen forskjellige pakker med 9mm ammo fra staten. Hadde en favoritt, behagelig rekyl og god presisjon. OOps, 118,9 i faktor.

Var det de gamle Geco-eskene du hadde funnet fram, så er det vel noen blant oss som har "Been there, done that, got the DSQ to prove it."

 

Nå sporet vi vel forresten noe av fra Mag1-temaet, men poenget er uomtvistelig: Test all ammo over kronograf når det er oppstilt faktorkrav.

Link to comment
Share on other sites

"vi snakker om de som blir utelatt siden ammunisjonen som finnes der ute i mange tilfeller ikke holder mål og skytteren ikke lader selv eller har tilgang til en kronograf"

 

Skal man være med i rallycross - skaffer man seg kjøretøy ut i fra det.

 

Det finnes ammo "der ute" som holder mål.

Men kanskje ikke i nærbutikken.

Er det for mye forlangt at den som vil være med på denne aktiviteten - gjør "litt mer" enn å gå til nærbutikken :wink: ?

Link to comment
Share on other sites

Er det for mye forlangt at den som vil være med på denne aktiviteten - gjør "litt mer" enn å gå til nærbutikken?

Er nok det vi snakker om ja....

 

Da synes jeg virkelig de kan skyte revolverfelt istedet, man kan jo ikke tilpasse alt til å passe alle.

Link to comment
Share on other sites

Husk at vi endret fra 6 til 5 skudd i spesialrevolver samt magnum 1&2 på ett slikt argument ;-)

 

Når det er sagt er jeg ikke for at vi skal gjøre store endringer, men det er lov og se på hva som finnes av ammunisjon der ute og tillempe oss slik at 75& er innen kravet. Da har de fleste ett valg til trening og til konkurranse. Men hvis vi skal tvinge skytterne til å bruke 6-7 kr for å skyte en koinkurranse ja da har vi tapt....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

enig med du, men om selleri og gulrot innser at deres ammo får dramatisk salgsfall pga faktor, så døtter de muligens en liten ekstra klype krutt i hver hylse, og problemet er borte.... ( anser s&b som billigammo som funker bra, men har trøbbel med faktor i enkelte våpen)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke at noen produsent kommer til å endre noe pga hva som skjer i lille Norge. Grunnen til at trykket har blitt satt ned er nok i største grad frykten for rettsaker enn sikkerheten selv om det også er en årsak.

 

Hvor trygt er det når man hylsene må bankes ut av tønna?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er det for mye forlangt at den som vil være med på denne aktiviteten - gjør "litt mer" enn å gå til nærbutikken?

Er nok det vi snakker om ja....

 

K.

Og da er vel svaret gitt, kjøp/lån kronograf. Og sjekk egen amo før en stiller til start, eller ta sjangsen på at amo holder faktor, og trekk på skuldrene om det blir disk.

 

Faktor vill alltid bli ett problem, om man skal søke å innkludere alle. Og tilslutt er det bare en litt gloryfied Revolverfelt (og ett ødelagt program).

 

Jeg vill fremheve at det som er spesielt med Mag1 og 2, er og blir at det stilles krav. Helst såpass store krav at man må streve noe for å kunne bli med. Å endre fra 6 til 5 skudd, var vel mere snakk om en praktisk tillemping i forhold til tønnekapasitet på de våpen man ønsket brukt. Og har så vidt jeg kan se, liten eller ingen innvirkning på Mag programmenes egenart. Å endre faktor nedover derimot, det vill ha en innvirkning på programmenes egenart. For ikke å si tilltrekkningskraft.

 

Kort sagt, har vi ikke nok programmer for de som i bunn og grunn er "bane" skyttere?

 

Derfor anser jeg at endring av faktor nedover er uintresangt.

 

Endring av laveste kulevekt i Mag1 derimot, burde man kansje se nærmere på. For å avgjøre hvor lavt man kan gå, og samtidig beholde en fornuftig sikkerhet i våpnene. Der virker det som om lista, muligens er lagt unødig høyt slik den er nå.

 

 

Nei sett heller minste løpslengde til 4" i første omgang på Mag 1-2 programmene (for å få bort våre venner i pod fra ryggen vår).

 

Eventulet vurder å gå sammen med en eller flere levrandører av amo. Få ut en "godkjent" liste over amo typer og lotnr, som NSF (eller levrandør?) har kronografert til godkjent faktor.

 

Fremgangsmåte er enkel:

1: Finn levrandør/er / importører som er villig til å samarbeide, og som har rimlig amo å tilby.

2: Finn frem til ett eller flere 4" mag1 våpen som kan brukes til testvåpen, og som har litt dårlig hastighet.

3: Testskyt 2x5 skudd over kronograf (bruk gjennomsnittet av de 3 raskeste i hver serie).

4: Legg ut liste med kaliber, merke/type/lotnr, og hvilke/n importør/forhandler som har denne amoen på lager på nett.

 

Men seriøst så tror jeg at det ikke er noe poeng i å styre med dette, da de samme nissene som man ønsker å hanke inn på stevner med å endre faktorkravet. Ikke vill bry seg om å sjekke den dritt om slikt.

Og derfor er mitt forslag om godkjenning av amo, desverre nokså uintresangt.

 

Nettopp fordi man søker å belønne de giddalause, noe som jeg ærligtalt ser på som ett stort sykdomstegn ved hele samfunnet vårt i dag. Der alle skal ha allt opp i hendene.

Er utgangspunktet for denne diskusjonen, lite hensiktmessig etter mitt syn.

 

For meg handler ikke dagens Mag reglement om å innkludere, men om å skille seg ut som litt barskere. Noe for den som også liker det som er litt annerledes, og som vet å verdsette dette.

 

Om vi skal diskutere endringer i Mag programmene, bør de gå på sikkerhet, praktiske løsninger som ikke endrer programmenes egenart, eller om man skal gjøre de enda mere spennende ved t.d. å skjerpe faktorkravene noe.

 

Personlig mener jeg at faktorkravet til Mag 1 har funnet sin plass, i balansen mellom morro og sikkerhet. Mens Mag 2 er jeg noe mere usikker på om faktorkravet er stort nok (men det kan komme av manglende erfaring med Mag2, samt at våpnenen gjerne er store og tunge der).

Link to comment
Share on other sites

Da har de fleste ett valg til trening og til konkurranse. Men hvis vi skal tvinge skytterne til å bruke 6-7 kr for å skyte en koinkurranse ja da har vi tapt....

 

Men hva skjer om entusiastene ikke synes det er magnum lenger da? Er det greit om Mag1 blir en oppsamlingsklasse for folk som ikke er så engasjerte i magnum-skyting?

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading er tingen :D

4" revolvere vil antagelig i de fleste tilfelle ha problem med faktor kravet med kjøpe ammo, men med hjemmelading går det etter det jeg har sett i det site greit. Sertifisert ammo, kunne jo vært en veg å gå, men den vil ikke klare kravet i alle våpen uansett. Skal en begynne å snu på "ting" bør en kanskje ta med krav til minste løps lengde. Om man skal søke å gi alle jevne forhold, blir det plutselig en ekstrem utfordring. Min 105/8" MR 73 skytes antagelig noe enklere enn en 21/2" mod 19 (73en, klarer også faktor med det meste av mag ammo, mens 19 vel ikke klarer det med noe)

Link to comment
Share on other sites

For oss som ikke lader er det i hvert fall av stor interesse når folk legger ut sine kronograferinger her på kammeret. Enda bedre ville det vært om noen tok seg tid til å oppsummere av og til slik at en evt kunne se at bestemte ammotyper er klart over eller under grensen.

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at der er ett behov for en liste over amo og hastighet/faktor?

 

I så fall vill jeg tro at kammerets medlemmer, sitter inne med nesten all den informasjon som man måtte ønske.

Om man klarer å samle den inn og få satt den sammen.

 

Ett oppsett ala dette kansje?

 

Tester: Vingemutteren.

Våpen: S&W 586 (357m).

Våpennr: 1.

Løpslengde: 6"

Test temp: 15C

Test dato:

Amo type: Federal American Eagle 158gr JSP.

lotnr: xxx.xx

Hastighet snitt av 5: xxxxfps/xxxm/s

 

 

Og ettersom data ramler inn, kan man holde data fra de samme bidragsyterne sammen. Slik at om vedkommende leverer nye data om ett 1/2 år eller mer, så finner man de samlet (en moderator må desverre ta på seg litt ekstra arbeid for å få dette til å funke, men det kunne ha blitt bra).

Det viktigste er at alle som tester legger ut sine data, uansett om de er der fra før. Slik at man over tid, kansje kan finne test våpen som man ser skyter samme amo likt med eget. Og dermed kunne bruke kvalifisert utvelgelse av amo.

Våpen nr er ment som våpen nr 1 i dette kaliberet for denne testeren (i tilfelle vedkommende har flere, eller bytter våpen).

 

Noen som har flere tanker og ideer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Det store flertall ønsker å ha det slik som det er i dag :!::!::!:

 

De fleste sier at vi ikke vil ha en endring siden det ikke lengre blir Magnum !!! Litt av ett argument syns jeg når en problemstilling er at vi kanskje om ett år ikke lengre har fabrikk ammo som er over kravet.

 

Hvis skytterne kan komme med gode argumenter. Det er for meg ett argument som går lengre enn at vi ikke skal endre for at det ligner på revolverfelt eller at det ikke lenger er magnumfelt......vi kan ei heller tvinge skyttere til å lade selv, så hva blir da løsningen??

 

Er det så vanskelig å argumentere? Vi har stilt ett spørsmål om kravet til faktor skal settes ned, og dette vil bli fremmet på årets fagkomitekonferanse slik det ser ut pr i dag.

 

For meg vil en nedgang i faktor bety ingen endring, jeg har min godlading og vil beholde den :-) men hva med alle andre der ute? Er det lov å tenke på andre enn seg selv ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å skyte. Jeg har ikke tid, lyst eller plass til å drive med ladning. Det betyr at jeg stiller med fabrikkammo i militærfelt og i revolverfelt. Jeg har og et megatungt avtrekk på revolveren da denne skal sette av fabrikkammo. Selv om jeg ikke er konkurranse dyktig i forhold til de beste så har jeg i hverfall muligheten til å delta.

 

Jeg har gått noen stevner magnum 1 med en umodifisert 6 tommers revolver og fabrikkammo til 4 kroner smellen. I følge testen til Bromark holder den faktor. Ingen av de ammunisjonen som holder faktor er å oppdrive her. Dermed utelukkes jeg i praksis fra klassen. Det bør være mulig å drive med feltskyting uten å drive med ladning. At fabrikkammunisjonen gir meg ulemper er en ting men at den stenger meg ute fra klasser synes jeg ikke noe om.

Link to comment
Share on other sites

Det blir viktig å få frem mer data/flere målinger før konferansen i høst.

Om 80% av fabrikkammo holder dagens krav med en umodifisert 686 med 6" løp, vil jeg stemme for å beholde dagens krav.

Om kun 20% av fabrikkammo holder kravet, vil jeg stemme for en liten redusjon i kravet slik at de fleste skyttere over hele landet har rimelig mulighet til å skaffe seg godkjent fabrikkammo.

Min oppfordring til skytterne: Test og legg resultatene ut her og på skyting.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller spørsmålet mitt en gang til Bromark, kunne du tatt deg tid til å svare på det?

 

Jeg er ikke i mot det å være inkluderende, på ingen måte. Men det er urealistisk å tro at en klarer å lage regler som favner absolutt alle, sånn er det alltid. så da er spørsmålet mitt: Hvem er det viktigst å prioritere, de som går en runde på Mag1 som en unnskyldning for å smelle litt eller de som virkelig ivrer for klassen?

 

Jeg tror ikke de som kun skyter fabrikk er de største entusiastene, til det er fabrikkammo alt for dyr og dårlig (som du selv har argumentert med). Man kan selvfølgelig si at deltagelse med fabrikkammo vil kunne vekke interessen, men da snakker vi kanskje om en håndfull starter før de evt begynner å lade selv.

 

Magnumentusiaster lader selv, og en ekte entusiast lader ikke til "akkurat faktor". Det skal smelle og sparke fra seg. Men hva skjer når konkurranseinstinktet tar over og man ser fler og fler lade halvslappe ladninger på 40S&W-nivå? Ser du ikke faren for å redusere klassen til en Major-klasse som hverken er fugl eller fisk?

 

Du snakker om rekruttering, men jeg mener at man først må ha en klasse som det er verdt å rekruttere til.

 

 

Er det så vanskelig å argumentere?

Nei, men det kan være vanskelig å høre argumenter man ikke er enig i. Du vil ikke høre flertallet (her inne) som mener at en reduksjon i faktor vil drepe intensjonen med klassen, og det må du gjerne gjøre. Men ikke lat som om du er den eneste som kommer med saklig argumentasjon her.

 

 

Det bør være mulig å drive med feltskyting uten å drive med ladning.

Det kan du da også, du må bare jobbe litt mer for å få tak i ammoen. Det er selvfølgelig beklagelig, men ikke gjør det til at man MÅ lade for å kunne stille i Mag 1. Det er forøvrig flere klasser hvor en i praksis må lade selv for å kunne konkurrere på nogenlunde likt nivå.

 

 

Jeg vil sette dette litt på spissen og spørre hvor mange som heller vil risikere at klassen dør pga manglende rekruttering enn å redusere faktorkravet, det burde få frem hva folk virkelig mener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker diskusjonen på sluttstykket om alle som ville falle fra dersom det ble slutt på "dårligste hånd". I midt-norge er det større deltagelse enn på lenge.

Magnum 1 sin popularitet er ikke avhengig av om faktoren er 170, 180, 190 eller 200. Folk liker å konkurrere med revolver og vil gjøre det uavhengig av noen prosenter i faktor.

Link to comment
Share on other sites

:?: MÅ man være eliteskytter for å ønske å delta i et mag1 stevne? Må man kjøpe inn ladeutstyr / kronograf for å delta? Jeg synes barfoed's innlegg var meget bra! Nå vet jeg ikke hvor mange av oss som ikke lader selv, men jeg vil tro at det er mer enn to-tre stykker...

Jeg er en av de som havner nederst på resultatlista, og er overhode ikke noen trussel for de som dyrker sporten lidenskaplig. Jeg er med fordi det er MORRO.

(Jeg har selvsagt ikke noe i mot å sponse premier til de av dere som frekventerer toppen av premielista.) :mrgreen: Nå er det jo ganske skjeldent å se at noen virkelig sjekker at faktor overholdes, og det er vel like greit? De som eventuelt kan tjene på å jukse med dette er vel de som er på listetoppen, og de tror iallefall ikke jeg så dårlig om.

Bromark etterspør gode argumenter.. Et godt argument er vel å gjøre dette tilgjengelig også for de som IKKE har mulighet / råd / behov / tid / lyst / plass eller interesse av å lage egen ammo?

De av oss som skyter fabrikkammo har ikke akkurat store fordeler framfor dere som lader selv.. (Den eneste fordelen er vel at fabrikkammoen stort sett er tryggere for våpenet! :twisted: )

Skal mag1 &2 kun være for spesielt intresserte eller bør også andre inkluderes?

Jeg mener IKKE at faktorkravet bør reduseres, hvis det lar seg gjøre å kjøpe ammo som holder kravet. Vær forøvrig obs på at det er de 'få' som kjøper ammo som gjør det mulig for butikkene å selge ammoen til en fornuftig pris.. 8) )

Link to comment
Share on other sites

:?: MÅ man være eliteskytter for å ønske å delta i et mag1 stevne?

 

Nei, selvfølgelig ikke. Problematikken rundt ammo og våpen er helt uavhengig av evner og ambisjonsnivå.

 

 

Må man kjøpe inn ladeutstyr / kronograf for å delta?

 

Nei, i utgangspunktet ikke. En vanlig feltrevolver (feks en 6" S&W) burde klare dagens krav med fabrikkammo som selges i Norge. Så ikke gjør dette til noe annet enn det faktisk er, de dataene som har blitt presentert her viser at problemet ikke ligger i hva som importeres av ammo til landet men det lokale tilbudet.

 

 

Nå vet jeg ikke hvor mange av oss som ikke lader selv, men jeg vil tro at det er mer enn to-tre stykker...

 

Jeg vet heller ikke, og det er ett av problemene i denne saken. Hvis vi ikke vet hvor stort problemet er kan vi heller ikke komme til en vettug konklusjon.

 

 

Jeg er en av de som havner nederst på resultatlista, og er overhode ikke noen trussel for de som dyrker sporten lidenskaplig. Jeg er med fordi det er MORRO.

 

Og det er vel den virkelige meningen med skyting, at deltagerne har det moro. Sånn sett er det vanskelig å rangere skyttere etter verdi, for verdien ligger i den personlige opplevelsen, men jeg vil tro at de som trener hardt for å vinne får vel så mye ut av sporten som mosjonistene. Og da burde man vel ta hensyn til deres ønsker også?

 

Nå er det jo ganske skjeldent å se at noen virkelig sjekker at faktor overholdes, og det er vel like greit? De som eventuelt kan tjene på å jukse med dette er vel de som er på listetoppen, og de tror iallefall ikke jeg så dårlig om.

 

Det er en helt grei løsning etter min mening. Tar man faktorsjekk på de øverste 5-10% så tipper jeg at konflikten er borte, eller er det virkelig mange toppskyttere som baserer seg på fabrikk?

 

 

Et godt argument er vel å gjøre dette tilgjengelig også for de som IKKE har mulighet / råd / behov / tid / lyst / plass eller interesse av å lage egen ammo?

Halve seieren er å diktere betingelsene for debatten. Noen har fått dette til å bli "hjemmeladd eller ekskludert", men det er ikke tilfelle. Bromark har selv kommet med data som viser at man med stor sannsynlighet kan bruke fabrikkammo, spørsmålet er bare hvorvidt man kan løpe inn i en butikk med bind for øynene og fingrene i øra mens man skriker "LALALA" for fulle lunger og likevel komme ut med en pakke som holder kravet. (Okey da, litt overdrevet, men du skjønner poenget).

 

Lever norske skytere i et vakuum? Er de ikke på banen og møter andre? Når jeg har vært på banen med kronograf har jeg aldri sagt nei om noen ville sjekke en ladning eller prøve ammunisjonen min. Og de som ikke finner riktig ammo hos den lokale langeren, har dere bedt ham om å bestille? Og kanskje nevnt at man ellers må ta turen til nærmeste XXL og kanskje ta et større innkjøp av utstyr for å forsvare kjøreturen?

Link to comment
Share on other sites

Å endre faktorkravet til 180 eliminerer vel problemet, og endrar vel ikkje øvelsen på annan måte enn at det meste av fabrikkammo i .357 vert lovleg? Så det støttar eg. Etter mitt syn er det framleis magnum, og har likevel 60 i høgare faktorkrav enn militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke problemet her, det finns nok av ammo som holder kravet, skal det være værre å kronografere .357mag enn 9mm?. For det finns 9mm ammo som også ikke holder kravet. Mag1 er dessuten ingen rekrutteringsklasse, stort sett voksne folk som holder på med dette. Og lurer man på om ikke ammon holder, så kjøp en kronograf, eller forlang at klubben gjør det, fås for ca 1000kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til og skyte magnum klassene, men det blir ikke helt det samme om jeg må skyte mot noen lett oppjaga .40 pistoler. Det blir for dumt. Takler du ikke 190 så er det alternativer. Er pangen for liten/svak så er det jo mulig og skaffe en ny.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte tidligere i tråden hvor mange av dere som skyter mag 1, som bruker fabrikk ammo.

Selv har jeg ikke skutt fabrikk .357 på over 20 år.

Selvfølgelig vil noe fabrikk ammo være for svak, til å holde faktor fra enkelte våpen. Jeg har flere langløpede 357er, disse klarer selvfølgelig kravet med så og si all fabrikk ammo. Mine 4"ere vil slite med fabrikk, men lar seg trygt lade til faktor med med hjemmeladd. 6"erne har normalt ikke problem med god fabrikk ammo, men om man velger dårlige (billig?) ladninger, kan selvfølgelig en 6" slite med faktor kravet.

Hjemmeladninger bør kreves at holder >190, kanskje man kan aprobere noen fabrikk ladninger, at de "holder" uansett hva faktisk måling viser. Om de skytes fra en 4", har vel ikke skytteren noen fordel kontra en som skyter faktor ammo fra en 8-10" Jeg er imot siste, men det kunne være en mulighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er nok det enkleste det ja, aprobere de 4-5 mest vanlige (og rimligste?) fabrikk ladningene. Endre til en minste løps lengde, og sette denne til 4". Da burde man ha dekket opp for mye, om ikke all mulig problematikk.

 

Mag1 i likhet med alle andre sentertente kaliber jeg har, lader jeg selv (kjøpte amo i nøyaktig 14dager, før jeg begynte med hjemmelading :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Ja ja i dag fikk vi svaret på hvorfor herr Bromark vil ha endret faktorkravet i mag1, han ble nemlig disket for ikke å holde faktorkravet :mrgreen:

 

Dette kommer nok til å bli brukt for alt det er vært i jakten på å senke faktorkravet..

 

Men det var jo endel smil og galgenhumor over at nettopp han ble disket :mrgreen:

 

- han var forøvrig ikke alene om å bli disket, det var 5 til, som ikke har fått meg seg hva reglementene setter som krav :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...